جعفرزاده ایمن آبادی: بیش از ۹۴ درصد جمعیت کشور در سال گذشته یارانه دریافت کردند/ تنها ۱.۱۶ صدم درصد یارانه پرداختی به بخش تولید رسیده است

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه روند هر ساله پرداخت یارانه نشان می دهد که ۹۵ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت می کنند، گفت: ۱.۱۶ صدم درصد یارانه پرداختی در ۱۱ ماه سال ۹۵ برای واحدهای تولیدی بوده است.
یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴

بیش از 94 درصد جمعیت کشور در سال گذشته یارانه دریافت کردند/ تنها 1.16 صدم درصد یارانه پرداختی به بخش تولید رسیده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،در تشریح عملکرد دولت و دستگاه های اجرایی درخصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت:مطابق تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۵ ما ۴۸۰ هزار میلیاردریال باید در هدفمندی هزینه می کردیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت نتوانست بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع هدفمندی جذب کند، افزود: دولت حدود ۹ هزار میلیارد تومان در خصوص هدفمندی یارانه ها کسری بودجه داشت که از ۳۹ هزارمیلیارد تومان ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد آن از منابع حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات به دست آمده و ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز در ردیف یارانه ای مندرج در قانون بودجه دیده شد.

وی ادامه داد: ۳۹ هزار میلیارد تومانی که دولت درخصوص قانون هدفمندی به دست آورده در تکالیف خود هزینه کرده و ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را یارانه نقدی داده است.

تشریح محل هزینه کرد منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به محل هزینه کرد منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها، گفت: ۸۸ میلیاردریال از این منابع برای یارانه نقدی افراد تحت پوشش کمیته امداد داد،۳۲۰ میلیارد تومان برای حمایت غذایی اقشار آسیب پذیر،۴۵۱ میلیارد تومان کمک به تولید،  ۵۰۰ میلیارد تومان کمک به بهداشت، ۲۶ میلیارد نیز به تسویه تنخواه خزانه بدهکار است بنابراین حدود ۳۹ میلیارد تومان دولت هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه درحدود ۳۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این ۳۹ هزار میلیاردتومان یارانه نقدی داده شده است،افزود: سازمان هدفمندی یارانه ها مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان درخرداد و ۱۶۰ میلیارد تومان نیز دربهمن ماه به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی داده که ۳۲۰ میلیارد تومان برای حمایت غذایی از اقشار آسیب پذیر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد:در بخش کمک به تولید سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اجرای ماده ۸ قانون هدفمندی مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای واحدهای شیر مدارس، ۵۵ میلیارد تومان به وزارت صنعت، معدن و تجارت که ۲۵ میلیارد تومان آن برای شرکت تک ماکارون بود و ۱۰ میلیارد آن برای کارخانه قند دزفول و ۲۰ میلیارد نیز برای کارخانه پلی اکریل ایران داده است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه ۳میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها به وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت به سازمان چای و ۲۰ میلیارد در وجه سازمان انرژی اتمی ایران داده شده است، افزود: ۳ میلیارد از منابع هدفمندی یارانه ها به سازمان هدفمندی یارانه ها بابت تکمیل بهره برداری سامانه هدفمندی یارانه ها و هزینه های مرتبط و ضروری سازمان داده شده است.

وی ادامه داد: ۸۰ میلیارد نیز در وجه وزارت راه و شهرسازی به منظور کمک درپرداخت تعهدات خارجی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داده شده است که جمع این حدود ۴۵۰ میلیارد تومان می شود.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: سازمان هدفمند سازی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در اجرای قانون دو دوازدهم بودجه ۹۵برای تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه های مستقیم مردم در وجه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کارسازی کرده است و کماکان ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بابت تنخواه به خزانه دولت بدهکار است.

وی با بیان اینکه فرودین سال ۹۵ جمعیت کشور ۷۴ میلیون و ۸۳۷ هزار ۸۹۸ نفر و بهمن ماه، ۷۵ میلیون ۲۹۵ هزار و ۶۰۸ نفر بوده است، گفت: این اعداد نشان می دهد که علیرغم اینکه مدام کم و زیاد شده ولی به دلیل افزایش آمار در ماه های بعدی در بهمن ماه رقم دریافت کنندگان یارانه بیشتر شده است.

رشد ۱۹ صدم درصدی یارانه بگیران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: فرودین ۹۵ نسبت به اسفند ۹۴ جمعیت یارانه بگیرد در حدود ۱۹ صدم درصد رشد داشته که این یعنی دو دهم جمعیت آماری بیشتر شده است.

سهم یارانه پرداختی به تولید ناچیز است

وی افزود: اگر بخواهیم برنامه ملی هدفمندسازی یارانه ها در اقتصاد مقاومتی را ببینیم کل یارانه پرداختی اعم از یارانه نقدی سرپرستان خانوار، حمایت غذایی اقشار آسیب پذیر، کمک به تولید و تحقق عدالت در سلامت مبلغ ۳۸ میلیارد تومان است که سهم یارانه پرداختی به واحدهای تولیدی و خدماتی ۴۵۱ میلیارد تومان بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی با انتقاد از کم بودن سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها، گفت: ۱٫۱۶ صدم درصد یارانه پرداختی در ۱۱ ماه سال ۹۵ برای واحدهای تولیدی بوده است.

وی با اشاره به آمار دقیق یارانه بگیران در سال ۹۵، افزود:در سال ۹۵ جمعیت کل کشور ۷۹ میلیون ۹۲۸ هزار و ۲۷۰ نفر است که در بهمن سال ۹۵ در حدود ۷۵ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت کرده اند. این نشان می دهد که ۹۴٫۲ درصد جمعیت کشور یارانه نقدی دریافت می کنند.

۹۵ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت می کنند

نماینده مردم رشت در مجلس دهم، ادامه داد: روند هر ساله پرداخت یارانه نشان می دهد که ۹۵ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت می کنند.

کل منابع دریافتی سازمان هدفمندی یارانه ها در سال ۹۵ حدود ۳۹ میلیارد تومان بوده است

جعفراده ایمن آبادی با بیان اینکه کل منابع دریافتی سازمان هدفمندی یارانه ها در سال ۹۵ حدود ۳۹ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۲۷ میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت ها به دست آمده است، گفت: پولی که در هدفمندی یارانه ها هزینه می شود تنها ۷۱ درصد از اصلاح قیمت ها به دست می آید در حالی که قرار بود با اصلاح قیمت حامل های انرژی درآمد آن را به هدفمندی پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد: ۲۹ درصد محل تامین منابع هدفمندی از بودجه دولتی تامین می شود که این خلاف قانون است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت طبق بند (ط) تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۵ مکلف شد نسبت به ثبت نام افرادی که موفق به ثبت نام نشده اند اقدام و پس از ثبت نام نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کنند، گفت: طبق بررسی های به عمل آمده در سازمان هدفمندی یارانه ها اجرایی نشدن مفاد این بند مشهود است.

وی با اشاره به سهم شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در خصوص واریز سهم هدفمندی به حسلب خزانه، افزود: طبق بند (الف) ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مکلف شده ماهانه مبلغ یکی میلیارد و ۷۷۵ میلیارد تومان به صورت علی الحساب بابت سهم هدفمندی یارانه ها به حساب مربوط به خزانه واریز کند که بررسی عملکرد شرکت در یازده ماهه سال جاری حاکی از پرداخت ۵۸۶ میلیارد تومان کمتر از نصاب مربوطه است.

عدم پرداخت تعهدات شرکت ملی گاز در سال ۹۵

نماینده مردم رشت در مجلس دهم، ادامه داد: برطبق بند (ب) ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه شرکت ملی گاز ایران مکلف شده ماهانه مبلغ ۶۶۷میلیارد تومان پرداخت کند که ۴۰۰ میلیارد تومان کمتر از رقم درنظر گرفته شده پرداخت کرده است و علت اینکه از بودجه دولتی برای پرداخت یارانه برداشت شده این است که شرکت ها و سازمان های مربوطه نتوانستند سهم خود را بپردازند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،افزود: مطابق اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری وزارت نیرو(توانیر) ملکف بوده ماهانه ۱۲۵ میلیارد تومان به عنوان سهم هدفندی پرداخت کند که دوباره این میزان را سازمان برنامه و بودجه در راستای حمایت از تولید برق برگرداند؛از این رو بررسی عملکرد وزارت نیرو حکایت از آن دارد که وزارت نیرو ۲۳ میلیارد بیش از نصاب پرداخت کرده و ما اکنون گزارشی نداریم که نشان دهد خزانه توانسته این رقم را به وزارت نیرو برگرداند./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*