بررسی نامه ای در جلسه شورای شهر بعد از ۱۱ ماه

اولین جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند در سال جاری روز گذشته با حضور حداکثر اعضا با سه دستور جلسه شامل بررسی نامه های کمیسیون ورزش و جوانان شورا ، دیدار با رؤسای سازمان ها  و جمعی از کارکنان شهرداری بیرجند و بررسی اساسنامه سازمان های وابسته به شهرداری برگزار شد. رئیس کمیسیون ورزش و جوانان  شورا در ابتدای این جلسه ۵ نامه ارسال شده به این  کمیسیون را برای اظهار نظر نهایی در صحن علنی شورا مطرح کرد که از جمله این نامه ها  درخواست هیات کشتی شهرستان بیرجند جهت  استفاده از باشگاه های ورزشی شهرداری بود که مقرر شد در دو نوبت از این ظرفیت بهره گرفته شود.
قالیبافان در ادامه با اشاره به درخواست هیات بسکتبال از شهرداری برای اسپانسری تیمی بنام شهرداری و با بیان اینکه کمیسیون با این موضوع مخالف است، گفت: با توجه به هزینه های بالای تیم داری ، شهرداری نمی تواند در این زمینه ورود پیدا کند.
رسیدگی به یک نامه بعد از ۱۱ ماه  
وی در ادامه به قرائت نامه ای که از سوی یکی از ورزشکاران رشته تنیس به شورا ارسال شده بود ، پرداخت و افزود: این ورزشکار موفق به کسب مقام کشوری شده و نامه ای در اردیبهشت ماه سال ۹۵ برای حمایت ارسال کرده که از تاریخ آن گذشته است. وی در این زمینه اذعان داشت: پیشنهاد می شود حداقل کمیسیون ها ماهی یکبار برای بررسی نامه ها جلساتی برگزار کنند چرا که برخی از آنها بعد از گذشت ماه ها مورد رسیدگی قرار می گیرند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد از اعضای شورا با اعتراض به این مورد اینگونه عنوان کرد که جلسات کمیسیون ها ممکن است بنا به دلایل مختلفی مانند وقت نداشتن اعضا، برخورد با تعطیلات و … ماه ها برگزار نشود و از موعد نامه ها بگذرد که پاسخ به آنها عملا بی مورد است.
هلال بیرجندی دیگر عضو شورا نیز با انتقاد از طرح نامه ای که بیش از ۱۰ ماه از تاریخ ارسال آن به شورا گذشته است گفت: اصل این کار خوب نیست که بعد از چندین ماه یک نامه ارسالی به شورا مورد رسیدگی قرار گیرد و این نشان دهنده عدم برگزاری جلسات کمیسیون ها است. نیک از  دیگر اعضای شورا نیز خواستار برگزاری حداقل یک جلسه کمیسیون ها در ماه شد و گفت: کم بودن تعداد نامه های ارسالی به کمیسیون ها نباید مانع پاسخگویی همان تعداد معدود هم بشود و ما شاهد از دست رفتن زمان رسیدگی به آنها باشیم.
 از ورزش های همگانی حمایت شود
در ادامه این جلسه شهردار بیرجند در مورد اسپانسر بودن این مجموعه در تیم های ورزشی با بیان اینکه ما ۱۰۰ درصد با تیم داری و باشگاه داری  شهرداری مخالفیم ، گفت: تیم داری به اعتبار حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی نیاز دارد و ما با این موضوع مخالفیم اما در حد توان از ورزش های همگانی و عمومی حمایت می کنیم.
دکتر مدیح با اشاره به اینکه بودجه شهرداری ها عمومی است و باید در همین حوزه هم هزینه شود، اذعان داشت: بالغ بر ۵۰ هیات ورزشی وجود دارد بنابراین نمی توان بصورت موردی به آنها کمک کرد اما در راستای تقویت ورزش همگانی آماده همکاری هستیم . سلیم عضو دیگر شورا نیز  خواستار ورود شهرداری بعنوان مدیریت ورزش های همگانی مانند پیاده روی ها با استفاده از ظرفیت ادارات مختلف شد. حمایت در حد امکان برای خرید ادوات مخصوص زورخانه ای برای دانش آموزان فعال در این حرفه و حمایت ۵ میلیون تومانی از ورزشکار قهرمان استان که بنام شهرداری بیرجند در مسابقات جهانی شرکت خواهد کرد از دیگر مصوبات کمیسیون ورزش و جوانان در روز گذشته بود.
دیدار اعضای شورای شهر با رؤسای سازمان ها
 و جمعی از کارکنان شهرداری
در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر بیرجند برای عرض تبریک و خسته نباشید به مجموعه کارکنان شهرداری با رؤسای سازمان ها و جمعی از کارکنان این مجموعه دیدار کردند. طاهری از اعضای شورا در این دیدار با اشاره به اینکه بر اساس قانون نظارت بر کلیه امور فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی و رفاهی شهر یکی از وظایف شوراهاست، گفت: متاسفانه اعضای شوراها آن طور که باید و شاید به این مقوله نپرداخته اند و در زمینه نظارت ضعیف عمل کرده اند چرا که اداره شهر باید با نظارت شوراها باشد .
مشخص نبودن بودن وضعیت استخدامی ۸۰ درصد
 کارکنان و مدیران سازمانی شهرداری  
دکتر حسنی صفت دیگر عضو شورا نیز با تقدیر از تلاش شهرداری در بازسازی ورودی شهر بیرجند از سمت کرمان و مشهد در سال جاری با انتقاد از مشخص نبودن وضعیت استخدامی ۸۰ درصد از کارکنان و مدیران سازمانی شهرداری، اذعان داشت: این نیروها با چه دلخوشی باید طرح های کوتاه مدت و بلند مدت برای شهر ارائه دهند چرا که در پایان سال نمی دانند شهرداری سال بعد با آنها قرارداد خواهد بست یا نه ؟
وی از استانداری خواست وضعیت استخدامی این نیروها را مشخص کند. نیک از اعضای شورا نیز خواستار گشایش در چارت سازمانی شهرداری شد و افزود: ازطریق سازمان همیاری شهرداری ها باید پیگیری مجدانه ای در این زمینه صورت گیرد.
دستور استاندار برای پیگیری چارت سازمانی شهرداری
شهردار بیرجند نیز در ادامه با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای تحقق چارت سازمانی شهرداری از طریق استانداری، وزارت کشور و … به دستور استاندار در اسفند ماه سال گذشته برای پیگیری این مساله اشاره کرد و گفت: لازم است ازطریق مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در این زمینه پیگیری مجدانه ای صورت گیرد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم . دکتر مدیح در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری در طرح استقبال از بهار در شهر بیرجند اذعان داشت: در این مدت ۲۰ هزار نشاء گل و ۱۰ هزار نشاء پیاز گل در شهر انجام شده و ۹۰ درصد المان های نوروزی از طراحان بومی بوده که در سال گذشته ۶۰ درصد المان ها بومی بوده است. وی به اقدامات شهرداری برای بازسازی ورودی شهر اشاره کرد و افزود: بعد ۱۸ سال در ایام نوروز شاهد بازسازی ورودی های شهر بیرجند بودیم که با این وجود نواقص کار را هم قبول داریم .
نگارش اساسنامه سازمان های شهرداری
 در راستای محدود کردن شوراها
در ادامه جلسه شورای شهر بیرجند اساس نامه سازمان های شهرداری مورد رسیدگی قرار گرفت که بهترین ازاعضای شورا با اشاره به برخی نواقص در برخی از مواد و تبصره های این اساسنامه اذعان داشت: به نظر می رسد نگارش این اساسنامه در راستای محدود کردن شوراها بوده است چرا که بطور مثال در فصل سوم ماده ۵ آن اعضای شورای سازمان ها متشکل از ۵ نفر شامل شهردار  بعنوان رئیس شورا، رئیس هیات مدیره و سه نفر مدیران مجرب با تحصیلات مرتبط با حوزه کاری به انتخاب شهردار می باشد و در تبصره یک آن عضو شورا بعنوان ناظر بر شورای سازمان توسط اعضای شورای شهر انتخاب می شود که عملا شورا نمی تواند در این زمینه ورود پیدا کند. وی خواستار عضویت یکی از اعضای شورای شهر در شورای سازمان های شهرداری و کاهش ۳ مدیر مجرب به دو مدیر شد و افزود: در اساسنامه جدید شورا به حاشیه رانده شده است . وی با بیان اینکه با این اساسنامه مصوبات سازمان ها به شورا منتقل نخواهد شد، اذعان داشت: در ماده ۶ بند یک اساسنامه نیز باید تغییراتی ایجاد شود تا شورا از امور سازمان ها بی اطلاع نماند . طاهری عضو حقوقدان شورا در ادامه این بحث ها در راستای دفاع از اساسنامه گفت: بر اساس قانون برای حضور اعضای شورا در جمع اعضای شورای سازمان ها ممنوعیت وجود دارد و اعضای شورا نمی توانند در تصمیمات شورای سازمان ها دخالت مدیریتی داشته باشند اما می توانند بعنوان ناظر ایرادات را در شورا مطرح کنند تا از این طریق برخوردهای لازم صورت گیرد. وی ادامه داد: در هر صورت تمامی آنچه در سازمان ها می گذرد باید از فیلتر شورا رد شود و ما می توانیم بر تمامی امور آنها آگاهی داشته باشیم . یزدان شناس از اعضای شورا نیز معتقد بود که با این اساسنامه اختیارات شورا محدود می شود.
ادامه بررسی اساسنامه سازمان های شهرداری به جلسه دوشنبه شب شورا موکول شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*