اخبار کوتاه

گفته می شود برخی مدعی هستند دولت از محل درآمد کاغذی و صوری تسعیر دارایی‌های ارزی و بدون توجه به متن مصوبه مجلس بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و ۱۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان تسویه بدهی خود به بانک‌های دولتی کرد. افزایش سرمایه‌ای که تقریبا به هیچ نمی‌ارزد چرا که سرمایه نقدی این بانک‌ها هیچ گونه تغییر نکرده و تنها حجم دارایی‌های ثابت بانک بیشتر می‌شود. با این همه، نهادهای نظارتی و هیات تطبیق مصوبات، بسیار عجیب است که دولت به راحتی مصوبه مجلس را نقض کرده و سخنگوی دولت هم به راحتی مُهر «برای نخستین بار» روی این اقدام خلاف قانون و کم ارزش از بُعد اقتصادی و مالی می‌زند.

رفتن به سوریه به معنای جنگ جهانی سوم است

ریچارد بلک، سناتور آمریکایی گفت: متهم کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه به دست داشتن در “حمله شیمیایی” به منطقه خان شیخون در این کشور را بی معنی است. “اسد در آستانه شکست دادن داعش است، پس چه توجیهی دارد که ناگهان به استفاده از گاز علیه زنان و کودکان متوسل شود؟ “اگر به سوریه برویم این بدان معناست که وارد یک جنگ جهانی سوم براساس اطلاعاتی می شویم که تروریست ها ارایه داده اند. اگر اسد را سرنگون کنیم، با این کار به داعش کمک می کنیم”.

 

پایداری‌ها از چه کسی حمایت می کنند؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو جبهه پایداری گفت: وقتی پیام آقای رئیسی در جلسه جمنا خوانده شد شاهد صلوات فرستادن همه اعضای این مجمع بودیم که حاکی از رضایت و حمایت همه آنها از حضور وی در انتخابات بود. با توجه به شرایطی که پیش آمده به طور قطع اعضای جبهه پایداری نیز از دیدگاه جمعی نیروهای انقلاب حمایت کرده و شرایطی را برای موفقیت کاندیدای واحد اصولگرایان فراهم می‌کنند. در جلسه‌ پایداری‌ها با آیت‌الله مصباح‌یزدی بر این مهم تأکید شده بود که جبهه پایداری از آقای رئیسی حمایت کند.

 

چه کسانی از حمله موشکی ترامپ به سوریه حمایت کردند؟

اولین تصمیم جنگی دونالد ترامپ در سوریه با اعتراض روسیه و بسیاری از محافل بین المللی روبه رو شده است اما متحدان سنتی امریکا از این اقدام حمایت کردند. دولت انگلیس، نتانیاهو و نخست وزیر استرالیا این تصمیم ترامپ را تایید کردند. دولت های عربی و ترکیه که جبهه مشترک نظامی علیه اسد تشکیل داده اند؛ از این حمله با خبر بوده و مراتب حمایت خود را به کاخ سفید اعلام کرده بودند. شاه اردن نیز اخیرا در دیدار با ترامپ خواستار حذف اسد شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

گفته می شود میر لوحی با اشاره به اینکه رأی در کشور ما تا شب انتخابات مشخص نیست و آرای خاکستری تعیین کننده نتیجه است گفت: در کشور ما سه نوع رأی وجود دارد اصلاح‌طلبان، اصولگرایان که البته رأی این جناح تقسیم شده است و رأی‌های خاکستری. تجربه نشان داده هرگاه رای خاکستری به میدان آمده به نفع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به صندوق‌ها ریخته شده و تفکرات اصولگرایان و یا جبهه پایداری در میان آنان جایگاهی ندارد.معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه افزود: به نظر می رسد امروز جریان مقابل روحانی چون کاندید واحد و مطرحی ندارند قصد دارند از دوطریق به نتیجه برسند، نخست کاهش مشارکت و یا این که با نامزدهای متعدد انتخابات را به دور دوم بکشانند و همانند سال ۸۴ رفتار کنند. میرلوحی یاد آور شد: در سال ۸۴ این جریان انتخابات را به دور دوم کشاندند و نتیجه گرفتند این بار هم قصد همین کار را دارند.او همچنین گفت: راه سوم دیگری هم وجود دارد، این جریان قصد دارد که آرای آقای روحانی را کاهش دهند و با یک رأی شکننده مشابه دور دوم آیت الله هاشمی او رئیس جمهور کشور شود که در واقع بتوانند دست بالا داشته باشند برای چانه زنی هنگامی که کابینه تشکیل شود. به آنها توصیه می‌کنم که صادقانه رفتار کنند. این قبیل رفتارهای غیر صادقانه و غیرمسئولانه باعث آسیب‌های جدی می‌شود. اگر کاندیدایی دارند معرفی کنند و با ایجاد نشاط اجتماعی و سیاسی به برگزاری انتخابات با شکوه کمک کنند

 

توضیح عارف درباره لیست انتخابات شوراها

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ضوابط اعلام شده لیست انتخابات شوراها بسته می‌شود و افراد ذی‌نفع در تصمیم گیری نقشی نخواهند داشت.محمدرضا عارف با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان اصلاح طلب برای انصراف برخی از کاندیداهای انتخابات شوراها به منظور رسیدن به اجماع گفت: نامه ای را که فرستاده اند در دستور کار هیأت رئیسه قرار داده ایم، لذا اطمینان می دهم براساس ضوابطی که اعلام کردیم لیست ها بسته می شود.وی خاطرنشان کرد: قطعا افرادی که ذی نفع هستند در تصمیم گیری نقشی نخواهند داشت یعنی اگر یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا شورای استان ها کاندیدا باشد در جلسه ای که تصمیم گیری می شود قطعا آن فرد حضور نخواهد داشت.رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان افزود: این مساله را در هیات رئیسه بحث مورد بحث قرار می دهیم و اگر به جمع بندی رسیدیم و نیاز به طرح در شورا بود، هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد

گفته می شود وزیر دادگستری از پیگیری برای آزادی مدیران بازداشت شده کانال‌های تلگرامی خبر داد.حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری درباره مدیران بازداشت شده تلگرامی اظهار کرد:‌ این بحث مربوط به انتخابات است، لذا اگر این اتفاق تأثیری در فضای انتخاباتی داشته باشد ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور باید پیگیری کنند. وی افزود: تا جایی که خبر دارم این مسأله پیگیری شده است.وزیر دادگستری گفت: امیدواریم که این افراد به زودی آزاد شوند

 

نگرانی بادامچیان از اصولگرانماها!

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی‌گفت: اصولگرایان با هم اختلاف ندارند همچنان که در گذشته هم نداشته‌اند اما برخی اصولگرانما ها هستند اختلاف‌افکنی می‌کنند.اسدالله بادامچیان در پاسخ به اینکه پایداری‌ها هنوز با هیچ گروهی تعامل نکرده و جمنا گزینه های خود را دارد و موتلفه همچنان بر روی کاندیدای خود مصر است شائبه اختلاف در درون اردوگاه‌ اصولگرایی ایجاد کرده است آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات چگونه خواهد بود،اظهار داشت: اصولگرایان با هم اختلاف ندارند همچنان که در گذشته هم نداشته‌اند اما برخی اصولگرانما ها هستند اختلاف‌افکنی می‌کنند. او تأکید کرد: اردوگاه اصولگرایی جای اختلاف نیست یعنی اصول این است که وحدت داشته باشیم و هرجا اختلافی ایجاد می‌شود با تکیه بر مبانی شرعی و اخلاقی و یا مراجعه به علما و بزرگان مسائل حل می‌شود.عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: دراین دوره از انتخابات هم این گونه‌ عمل می‌کنیم تا به مقطعی برسیم که ببینیم چه گزینه‌هایی باقی مانده و مطرح هستند. انتخابات در اسلام رقابت نیست بلکه برگزیدن است و ملت فرد اصلح و ارجح را برمی‌گزینند

 

وزیر ورزش: قرار نبود ماراتن تهران مختلط باشد

مسعود سلطانی‌فر در حاشیه برگزاری دوی بین‌المللی پارس، اظهار داشت: خوشبختانه از ساعات ابتدایی امروز حضور گسترده مردم و ورزشکاران را شاهد بودیم و دوندگانی از ۴۰ کشور جهان حضور دارند و شور و شعف خوبی وجود دارد. وزیر ورزش و جوانان در مورد اینکه قرار بوده مسابقه مختلط برگزار شود، گفت: از ابتدا قرار نبود مسابقه این طور برگزار شود و چنین چیزی مطرح نبود.

 

گفته می شود یک سایت از حذف نام حاجی‌بابایی از میان نامزدهای جمنا خبر می دهد و می‌نویسد:  در دقایقی که محافل سیاسی چگونگی تغییر آرایش سیاسی را با ورود حاجی بابایی تحلیل می کردند رایزنی های فشرده ای در اتاق های تصمیم گیری جناح در جریان بود . آنها فرصت خوبی پیدا کرده بودند . یک نفر از میان برگزیدگان به میل و اصرار خودش رفته و حالا آنها باید از این پس تلاش های یشان را برای کناره گیری روی افراد کمتری متمرکز می کردند. تماسی حیاتی از سوی یکی از مقامات ارشد جمنا با حاجی بابایی برقرار می شود . پیام هیات رییسه به او منتقل می شود و او نیز تسلیم خواست تصمیم سازان می شود . خرسندی حمید رضا حاجی بابایی برای ورود غیر منتظره به جمع منتخبین دقایق زیادی طول نکشید . متن پیامی را آماده می کند و در اختیار رسانه ها قرار می دهد . خداحافظی حاجی بابایی یکی از تحولات مهم آخرین ساعات از شب گذشته بوده است .

 

 

 

گفته می شود همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، آیت ا…  رییسی با معرفی یا اعزام نماینده‌ای به تشکل تازه‌تأسیس و اصول‌گرای جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را عملا اعلام کرد و در بین طیف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان  این نگرانی وجود دارد که احساس یا تصور می‌کنند بر سر آیت ا… رییسی توافقاتی صورت گرفته که رقابت با او را دشوار می‌کند یا حتی این پیام را به روحانی انتقال می‌دهد که وارد عرصه نشود یا او را سست کنند. یا اینکه روی تشتت آرای رقیب حساب کرده بودند و حالا احساس می‌کنند احتمال اجماع وجود دارد و آرا خُرد نخواهد شد.

 

 

 

پیام رهبر کره شمالی به بشار اسد

روزنامه رودونگ سینمون ارگان حزب حاکم کره شمالی روز جمعه با انتشار این پیام نوشت: رهبر کره شمالی در این پیام از حمایت و همبستگی خود با ملت سوریه خبر داد و گفت که این حمایت ها همچنان ادامه خواهد یافت.«کیم جونگ اون» در عین حال یادآور شد که حزب حاکم سوریه در مدت ۷۰ سال گذشته به موفقیت های بزرگی دست یافته که ایجاد کشور مستقل و تامین صلح و امنیت در منطقه از جمله دستاوردهای آن است.رهبر کره شمالی در بخش دیگری از پیام تبریک خود که دیروز برای «بشار اسد» ارسال شده، مبارزه قاطعانه ارتش سوریه با نیروهای متخاصم خارجی و داخلی به رهبری وی را ستود و تصریح کرد که این مبارزه در راستای تامین استقلال و تمامیت ارضی سوریه صورت می گیرد. ایرنا این خبر را منتشر کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*