نان به قیمت جان کوله بران؛ باری که به منزل نمی رسد

 

 بهمن ماه وقتی بهمن سر کوله بران آوار شد، جانی بود که به قیمت نان رفت و کسی فکر نمی کرد این انسان های شریف و زحمتکش بدون حتی برخوردار بودن از کمترین تسهیلات یعنی بیمه با جانشان اینگونه بازی می کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایرنا، ریزش بهمن در اطراف روستای«بیوران علیا» (سرچشمه قره‌دان)، در ۱۰ کیلومتری شهر سردشت(استان آذربایجان غربی) در ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه شامگاه شنبه دوم بهمن ماه امسال موجب جان باختن چهار تن از کوله بران و وارد آمدن جراحات و آسیب هایی به شماری دیگر از آنان شد.
همانانی که به دور از قیل و قال زندگی مایه داری، تنها به دنبال یک لقمه نان برای خانواده و شرمنده نبودن دربرابر اعضای خانواده، جان خود را در دست می گیرند و با حمل بار سنگین از یک سو هر از چند گاهی بعنوان قاچاقچی مورد تهدید جانی بوده و از دیگر سو گاهی اینچنین در برابرحجم سرمای جانسوز زمستان طاقت نیاورده و با هجوم بهمن برای همیشه از دست می روند.
افرادی که با وجود داشتن فرزند معلول، فرزند خردسال، تازه داماد بودن و حتی سالخورده بودن دست از تلاش نکشیده و باری چند برابر ظرفیت خود را روی دوش حمل می کنند و شانه هایشان که زیر بار چنین محموله سنگینی خم نمی شود ، در برابر نگاه همسر و فرزندانی که شاید سفره شام شان خالی باشد، به راحتی خم می شود و می شکند.
آنچه بهمن ماه امسال روی داده نه برای اولین بار، بلکه سابقه طولانی داشته و هر از چندگاهی وکلای آن مناطق مرزی(کردستان) در گفت وگو با ایرنا خواستار پیگیری موضوع می شدند اما این واقعه تلخ ، پایه ای شد برای پیگیری اساسی حقوق این قشر از جامعه.

**نگاه دولت به کوله بران احترام انگیز است
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری درباره برنامه های مقابله با قاچاق و وضعیت کوله بران، اعلام کرد: کوله بران انسانهای شریف و زحمتکشی هستند که از توان جسمی خود برای ارتزاق استفاده می کنند.
وی ادامه داد:این که کارشان قاچاق است یا نه، باید بررسی شود اما کوله بران انسانهای ضعیفی هستند که نباید به آنها برچسب قاچاق زد. نگاه دولت نسبت به این اقشار واقع بینانه و احترام انگیز است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه کسی کالایی را از آن سوی مرز به این طرف می آورد قاچاقچی نیست، اظهار کرد: به اعتقاد دولت باید در مبادی اصلی قاچاق، با عاملان اصلی برخورد شود و بر اساس تاکید رئیس جمهور، ضمن مقابله با قاچاقچی، نباید هدف را گم کرد و این افراد را در سختی قرار داد.
نوبخت با ابراز همدردی با خانواده این عزیزان خاطرنشان کرد: باید زمینه امرار معاش سالم این اشخاص فراهم شود و فرمانداران و استانداران برای فراهم کردن این کار موظفند نهایت تلاش خود را اعمال کنند.

**دادستان کل کشور خواستار رسیدگی به وضعیت کوله بران شد
دادستان کل کشوردر حاشیه همایش ناجا در جمع خبرنگاران خواستار رسیدگی به وضعیت کوله برانی شد که برای دریافت حداقل دستمزد مجبور به حمل بار سنگین در مسافت های طولانی می شوند.

**حق کوله بران ادا نمی شود
این اظهارات در حالی است که سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در گفت وگو با خبرنگار حقوقی ایرنا اعلام کرد، کوله بران برای اینکه بتوانند کمترین معیشت خود را تامین کنند از روی ناچاری مجبور می شوند بارهای سنگین را در مسیر طولانی بر دوش خود بکشند.
وی، این را وضعیت کوله برانی دانست که از حیث اقتصادی واقعا ضعیف هستند و حق آنان ادا نمی شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کسی دیگر از مزایای حمل بار بهره مند می شود اما این وسط کوله بری که بار سنگین بر دوش می کشد، دچار آسیب های زیاد شده و گاهی مورد اصابت تیر ماموران نیروی انتظامی و گاهی گروه های معاند قرار می گیرد، تصریح کرد: پیگیری وضعیت کوله بران به عزم جدی نیاز دارد.
فرشادان درباره اینکه آیا نمایندگان مردم در سطح استان کردستان فکری به حال این افراد کرده اند یا نه؟ گفت: ما نمایندگان به دنبال این هستیم تا ابتدا از مراجع قانونی در استان شرایطی را برای رسیدن به وضع معیشتی کوله بران فراهم کنیم و اگر نتوانستیم در سطح استان کار را پیش ببریم، مورد را در مجلس طرح کرده و وضعیت بیمه این قشر ضعیف را پیگیری خواهیم کرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین به دنبال رفع محدودیت تردد، حمل بار کمتر با همان میزان دریافتی ویژه حمل بار سنگین و نیز سر و سامان دادن به وضعیت کوله بران هستیم.

** قاچاقچی با کوله بر فرق می کند
سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا وسخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا از امضای طرح ساماندهی وضعیت کوله بران خبر داد و گفت: پیگیری کردیم تا آنچه حق کوله بران است مورد رسیدگی قرار گیرد.
این نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کوله بر با قاچاقچی فرق می کند ادامه داد: کوله برها به نظر آقا افرادی هستند که بدلیل مشکلات روزمره شان نباید به چشم قاچاقچی نگریسته شوند.
وی درباره چرایی تفاوت قیمت قابل ملاحظه از آن سوی مرز تا این سوی مرز، اظهار کرد: تعزیرات باید با این قضیه مقابله کرده و جلوی افزایش قیمت قاچاق را بگیرد.

** طرح دو فرویتی ساماندهی کوله برها
رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی هم از گرفتن بیش از ۱۵۰ امضا از نمایندگان مجلس برای طرح دو فوریتی ساماندهی کولبرها و مرزنشینان کل مرزهای کشور خبر داد و گفت: این طرح یک ماده واحده با شش تبصره است که خوشبختانه بیشتر نماینده ها در این قضیه همراهی و همدلی می کنند.
خضری بحث اصلی را شناسایی این کوله برها در بازه زمانی شش ماهه عنوان کرد و ادامه داد: نخست باید کوله برها شناسایی شوند تا مشخص شود اصلا کولبر کیست تا به دنبال آن، بحث قاچاق احصا شود.
وی با بیان اینکه کوله بری شغل نیست بلکه فرد از بیکاری و بی شغلی به این کار دست می زند، ادامه داد: او فقط می خواهد نان در بیاورد و جانش را از آن طرف می دهد .

** طرح دو فوریتی قانون می شود
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قصد داریم این طرح را به شکل یک قانون در آورده و در طول برنامه ششم توسعه برای آنان اشتغالزایی و دولت را مکلف به ساماندهی کنیم.
وی اضافه کرد: انسداد کامل مرزی زمانی انجام می شود که برای مرزنشینان اشتغال و معیشت ایجاد شود و این فرمایش رهبری است؛ امنیت پایدار در گرو اشتغال پایدار مردم است لذا باید تعاونی هایی تشکیل شود که وزارت صنعت معدن و تجارت و خود گمرگ مکلف باشد ۳۰ درصد مبادلات مرزی را از طریق این عزیزان انجام دهند و همین تعاونی ها موجب بیمه آنان هم می شود چون هیچ یک از این افراد از هیچ بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و بیمه مستمری برخوردار نیستند.
خضری درباره وضعیت خانواده های افراد فوت شده که سرپرست خانوار هم بوده اند، گفت: دیه چند نفری که فوت شدند، مشکل دارد و خانواده هایشان که یکی از آنان فرزند کوچک و دیگری فرزند معلول دارد ، دیگر کسی را بعنوان سرپرست و نان آور خانواده ندارند و اگر مشکل دیه آنان رفع نشود خانواده هایشان با مشکل دو صد چندان مواجه می شوند.
وی اضافه کرد: برخی از کوله بران تازه ازدواج کردند و حتی فردی در سن هفتاد سال هم کوله بری می کند.
این پایان وضعیت کوله بران و کوله بری نیست؛ بلکه شاید آغاز راهی باشد که مشخص نیست به کجا ختم می شود. راهی که کوله بر در تمام مسیر با آن بار سنگین روی دوش خود به این می اندیشد آیا شب به منزل می رسد تا نان سر سفره بگذارد یا نه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*