مهاجرت بی رویه به مرکز استان

اعضای شورای اسلامی شهربیرجند روز گذشته همزمان با سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) میزبان رئیس کمیته امداد منطقه یک بیرجند بودند . حسینی دراین جلسه هدف از حضور در بین اعضای شورای شهر را جلب مشارکت شورا و شهرداری در کمک به مددجویان کمیته امداد عنوان کرد و گفت: فقری که مردم و مددجویان ما در حال حاضر با آن روبرو هستند با فقر دو دهه گذشته کاملا متفاوت است چرا که در گذشته با یک سبد غذایی نیاز آنها مرتفع می شد اما درحال حاضر این خانواده ها با مشکلات مالی زیادی روبرو هستند که اعتبارات و بودجه های کمیته امداد به هیچ عنوان کفاف این نیازمندی ها را نمی دهد. وی با اشاره به مشکلاتی که مددجویان کمیته درگیر آن هستند تعداد بیماران صعب العلاج نیازمند کمک مستمر را  فقط در منطقه یک بیرجند ۴۳ مورد عنوان کرد و افزود: طی سالهای گذشته به ایتام کمک های خوبی صورت گرفته و ما در منطقه یک ۳۷۲ یتیم زیر ۱۸ سال داریم و علاوه بر این در طرح محسنین ۳۸۶ نفر و هم چنین ۸۵۴ دانش آموز نیازمند نیزدر منطقه تحت پوشش هستند که کمک ها به این افراد نسبت به ایتام کمتر است. وی به فعالیت دو مجتمع فرهنگی در منطقه یک بیرجند اشاره کرد و  ادامه داد: این مراکز خروجی های خوبی داشته اند و دانش آموزان در دانشگاه های معتبر کشوری در کنکور قبول شده اند. وی تعداد خانواده های کمک معیشت بگیر را ۳ هزار و ۷۵۶ مورد عنوان کرد و اذعان داشت: این تعداد ۴ هزار و ۱۸ نفر بوده که در راستای طرح توانمند سازی از گردونه مددجویان خارج شده اند.
خیران در تامین اعتبار صندوق امداد ولایت مشارکت کنند
رئیس کمیته امداد منطقه یک بیرجند به فعالیت صندوق امداد ولایت و پرداخت تسهیلات با سود۳ درصد به مددجویان اشاره کرد و از خیریان خواست با  سپرده گذاری دراین صندوق بدون دریافت سود پولشان را برای پرداخت تسهیلات در اختیار کمیته امداد قرار دهند. حسینی از پرداخت ۱۳میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال وام اشتغالزایی به ۱۲۲ خانوار تحت پوشش کمیته  در سال جاری خبر داد و گفت: تا ۵ سال ناظر بر این طرح های اشتغالزایی نظارت می کند که در صورت عدم فعالیت اصل و سود تسهیلات از مددجو گرفته می شود.
در طرح هبه مردم لوازم منزل مازاد بر نیازشان
 را در اختیار کمیته قرار دهند
وی به اجرای طرح هبه درکمیته امداد اشاره کرد و افزود: مردم می توانند لوازم منزل مازاد بر نیازشان را در اختیار کمیته امداد قرار دهند چرا که خانواده های زیادی به این وسایل نیاز دارند که از توان ما و بهزیستی خارج است. وی از موسسات خیریه فعال در سطح شهرستان خواست تا برای جلوگیری از موازی کاری و کمک چندین باره به یک نیازمند اطلاعات کمک های خود را در اختیار کمیته امداد قرار دهند و در ادامه اذعان داشت: کمیته امداد ۵۳ نوع خدمت  به مددجویان ارائه می دهد.
مهاجرت بی رویه به مرکز استان برای ما مشکل ساز شده است
وی از مهاجرت بی رویه به مرکز استان بعنوان یک مشکل برای کمیته یاد کرد و افزود: افراد نیازمندی که  از سایر مناطق به حاشیه شهر بیرجند مهاجرت می کنند و در پرداخت اجاره پایین هم با مشکل مواجه هستند برای کمیته دردسر ساز شده اند. وی  ازجذب ۹۳ درصدی بودجه امسال کمیته امداد منطقه یک خبرداد و افزود: در حوزه اعتمادسازی در کمیته امداد کارهای خوبی انجام شده است. در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
باید قدم های بزرگتری در جهت رفع مشکلات مردم برداشته شود
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد در ادامه اذعان داشت: با توجه به اینکه امام جماعت مسجد، روحانی و عضو شورای شهر هستم؛ افراد زیادی در خصوص مشکلات خود به من مراجعه می کنند که بیشتر این مشکلات درخصوص فقر و نداری است. وی افزود: اخیرا برای بررسی مشکلات شهری و مربوط به شهرداری به مسجد امام رضا(ع) مراجعه کردم؛ اما ۷۰ درصد مشکلاتی که به بنده اعلام شد درخواست کمک و مشکلات فقر و نداری بود که این موضوع وظیفه کمیته امداد و شورای شهر را سنگین تر می کند. وی ادامه داد: اقداماتی که تاکنون انجام شده کافی نیست و باید قدم های بزرگتری در جهت رفع مشکلات مردم برداشته شود، اگر اقداماتی که تاکنون انجام شده؛ فقر را کمتر کرده که درست؛ اما اکنون نه تنها فقر کمتر نشده بلکه بر مشکلات مردم افزوده شده است. وی با اشاره به اینکه باید یک حرکت نو، فوری و سریع انجام شود گفت: یکی از علت های فقر این است که ثروتمندان و اغنیا به وظیفه خود عمل نمی کنند و خمس و زکات نمی پردازند، چرا که باید یک نفر انباشت ثروت داشته باشد و یک نفر فقیر باشد؟
معلولین و بیماران مزمن بدون حمایت
نیک از دیگر اعضای شورای شهر هم ادامه داد :  باید در خصوص تشویق و ترغیب مردم نسبت به پرداخت وجوهات شرعی خمس و زکات، روحانیت، صدا و سیما و رسانه ها فرهنگ سازی کنند.  دکتر حسنی صفت دیگر عضو شورای شهر بیرجند نیز در ادامه اذعان داشت: کمیته امداد نمی تواند به معلولین و بیماران مزمن کمک کند و بهزیستی هم به دلیل کمبود اعتبار پذیرش نمی کند و برخی از بیمارانی که کمیته امداد از لیست خود حذف می کند، بهزیستی هم آنها را پذیرش نمی کند که در این خصوص مشکلاتی برای این بیماران پیش می آید. دکتر بهترین نیز بیان کرد: در برهه ای از زمان؛ خدشه جدی به اعتماد مردم نسبت به کمیته امداد بخصوص دربحث صدقات وارد شدکه باید جبران شود . سلیم ازدیگر اعضای شورا نیز اذعان داشت: به نظر می رسد کمیته امداد باید در احداث کارخانه ای در استان تلاش کند تا افراد نیازمند با اشتغال در آن از چرخه حمایتی خارج شوند. شهردار بیرجند نیز در ادامه پیشنهاد داد: در بودجه شهرداری که متعلق به خود مردم است، ردیفی برای کمیته امداد در نظر گرفته شود و شورا یک یا چند درصد از بودجه را برای کمک به قشر مستضعف قرار دهد که اگر شورا این طرح پایدار را تصویب کند، اقدام ماندگاری از شورا به یادگار خواهد ماند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*