ضرورت توجه به حمایت از کالای داخلی در کلام رهبری

 تولید و ترویج کالای ایرانی راهکاری مهم در دستیابی به رونق اقتصادی و رکنی پایه ای در توسعه پایدار محسوب می شود. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز به اهمیت آن تاکید می کنند و استفاده از کالای داخلی را اهرمی مناسب برای بی نیازی و استقلال کشور در عرصه بین الملل می دانند.

رونق اقتصادی مهم ترین عامل توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود که مزیت های داخلی و بین المللی فراوانی را برای کشور به همراه می آورد به گونه ای که با تکیه بر تولید داخلی می توان مسایل و مشکلات اقتصادی همچون بیکاری، رکود، تورم، رکود تورمی، فساد اقتصادی و … را سامان داد و همچنین با بودجه ریزی و تخصیص منابع مالی کافی برای مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، سرقت و … تغییر چشمگیری را روند افزایشی این آسیب ها ایجاد کرد.

استفاده از کالای ایرانی افزون بر مزیت های اقتصادی به دلیل توانمندسازی کشور نقش مهمی در افزایش قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای ایفا می کند و موجب تاثیر مناسبات اقتصادی بر عرصه سیاست می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که اقتصاد تاثیر مستقیمی بر سیاست خواهد گذاشت.

بومی سازی تولید کالا و استفاده از کالای داخلی باعث فعالیت بخش تولید و فعال شدن چرخه اقتصاد می شود و با پویایی چرخه اقتصاد موجب ایجاد رفاه نسبی برای مردم خواهد شد. از طرفی در سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ نیز به لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی، افزایش تولید و صادرات کالا و خدمات تاکید شده و یکی از مهم ترین مولفه های اقتصاد مقاومتی نیز تولید و استفاده از کالاهای داخلی است.
مزیت های بیشمار استفاده از کالای ایرانی و تاثیر همه جانبه آن بر لایه های مختلف جامعه باعث شد که مقام معظم رهبری نیز در فرصت های مناسب به اهمیت رونق اقتصادی در سایه استفاده از تولید ملی و کالای داخلی تاکید کنند به گونه ای که ایشان در سخنانی تولید داخلی را ستون فقرات هر کشور عنوان کردند و فرمودند: «حل مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی».

مزیت های بیشمار حمایت از کالای داخلی در کشور و اهمیت مقوله اقتصاد در پویایی کشور موجب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بازخوانی سخنان رهبری درباره لزوم حمایت از تولید ملی بپردازد.

** دستیابی به استقلال اقتصادی و اشتغالزایی با حمایت از کالای داخلی
– امسال ما گفتیم: «حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی»؛ کار ایرانی، سرمایه‌ی ایرانی. سرمایه هم عِدل کار است. اگر سرمایه نباشد، کار تحقق پیدا نمی کند؛ اینها دوتا بالند، که تولید ملی با این دو بال حرکت می کند. سرمایه‌ ایرانی هم احترام دارد، کار ایرانی هم احترام دارد. نتیجه‌ سرمایه و کار عبارت است از تولید ملی. این باید تحقق پیدا کند. امروز خوشبختانه در زمینه‌ تولید داخلی پیشرفت های زیادی به وجود آمده. مطمئناً آن مقداری که در ذاکره‌ عمومی مردم هست، کمتر است از آن مقداری که کار انجام گرفته. این کار نو و برجسته‌ای که خوشبختانه در این شرکت انجام گرفته و ما امروز دیدیم، خیلی باارزش است؛ تاسیس، ایجاد و راه‌ اندازی اش، به وسیله‌ نیروی داخلی و در مدت کوتاهی؛ طراحی اش داخلی، ساختش داخلی، وسایلش داخلی. لیکن در خصوص برجسته کردن تولید ملی، مساله‌ کیفیت خیلی مهم است؛ که مدیریت های تولیدی و کارگرهای عزیز باید به این مساله توجه کنند. (اجتماع کارگران کارخانجات تولیدی داروپخش‌، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱)

– مردم در همه‌ سطوح، تولید ملّی را ترویج کنند. یعنی چه؟ یعنی همین مطلبی که من دو سه سال قبل از این، در همین جا با اصرار فراوان گفتم، یک عده‌ای هم از مردم خوشبختانه عمل کردند، اما همه باید عمل کنند و آن عبارت است از «مصرف تولیدات داخلی». عزیزان من! شما وقتی که یک جنس داخلی را خرید می کنید به‌جای جنس تولید خارجی، هم به همین اندازه کار و اشتغال ایجاد کرده‌اید، هم کارگر ایرانی را وادار کرده‌اید به اینکه ابتکار خودش را بیاورد میدان؛ جنس داخلی که مصرف شد، آن کننده‌ کار، ابتکاراتی دارد، این ابتکارات را روز‌به‌روز افزایش خواهد داد؛ شما وقتی که جنس داخلی مصرف می کنید، ثروت ملّی را افزایش داده‌اید. (حرم مطهر رضوی، یکم فروردین ۱۳۹۳)

– کسانی که مصرف‌کننده هستند -که همه‌ ملّت ما در واقع مصرف‌کننده‌اند – محصولات داخلی را مصرف کنند که من روی این بارها و بارها تکیه کردم و امروز هم عرض می کنم و تکیه می کنم. ‌همه سعی بکنند محصولات داخلی را مصرف بکنند، کارگر ایرانی را حمایت بکنند، کارگاه تولیدی داخلی را با مصرف کردن محصول آن رونق بدهند.( حرم مطهر رضوی، یکم فروردین ۱۳۹۴)

– حل مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی؛ اگر این کار تحقق پیدا کرد و همت ها متوجه به این مساله شد، مسایل کار به تدریج حل می شود، کار ارزش پیدا می کند، کارگر ارزش پیدا می کند، اشتغال عمومی می شود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه به تدریج کم می شود و از بین می رود. اساس کار، مساله‌ تولید است.(دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴)

– بنده معتقدم مشکلات اقتصادی کشور که از جمله‌ مهم‌ترین آنها مسایل کارگری است، مساله‌ معیشت است، مساله‌ بیکار شدن کارگران است‌- که گزارش هایی می رسد و انسان می بیند این گزارش ها را – اگر به مساله‌تولید توجه بشود، حل خواهد شد. اشتغال ایجاد می کند، احساس عزت ایجاد میکند، احساس بی‌نیازی ایجاد می کند. وقتی یک کشوری متکی به نیروی داخلی خودش شد، احساس استغنا خواهد کرد.(دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴)

** هم افزایی مردم، نهادها و دستگاه های مسوول در حمایت از کالای داخلی
– ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم؛ از سرمایه‌ سرمایه‌دار ایرانی حمایت کنیم و این فقط با تقویت تولید ملی امکان‌پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولیدات داخلی صنعتی و کشاورزی است. سهم سرمایه‌داران و کارگران، تقویت چرخه‌ تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم که به نظر من از همه‌ اینها مهمتر است، مصرف تولیدات داخلی است. ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی پرهیز کنیم؛ در همه‌ زمینه‌ها، زمینه‌های مصارف روزمره و زمینه‌های عمده‌تر و مهمتر. (به مناسبت آغاز سال جدید، یکم فروردین ۱۳۹۱)

– دولت، مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های گوناگون مدیریتی، بخش خصوصی، آحاد مردم، فرهنگ‌سازان جامعه – آن کسانی که با بیاناتِ خودشان برای مردم فرهنگ می سازند – تبلیغات صدا و سیما، همه‌ اینها باید در خدمت تولید ملی قرار بگیرد. اگر ما موفق شدیم این کار را انجام بدهیم، بدانید ضربه‌ سختی بر دشمنان خونخوارمان وارد خواهد آمد. سیاستگذاری تولیدمحور، فرهنگ‌سازی برای مصرف تولید داخلی، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی، نوسازی و ابتکار در ماشین ها در محصولات در مدیریت در ساخت؛ اینها کارهایی است که باید انجام بگیرد و امیدواریم ان‌شاءاللّه انجام بگیرد. (اجتماع کارگران کارخانجات تولیدی داروپخش‌، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱)

– یک بخش مهم از مسایل اقتصادی برمی گردد به مساله‌ تولید داخلی. اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخ ملت و با تلاش مسوولان، ما بتوانیم مساله‌ تولید داخلی را آنچنان که شایسته‌ آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‌ای از تلاش های دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مساله‌ تولید ملی است. (دیدار جمعی از کارگران، هفتم اردیبهشت ۱۳۹۰)

– تولید داخلی بایستی به‌عنوان یک چیز مقدس شمرده بشود. حمایت از تولید داخلی باید یک وظیفه شناخته بشود؛ همه خودشان را موظف بدانند از تولید داخلی حمایت بکنند. یکی از راه‌ها این است که جنسی که مشابه داخلی دارد، مطلقا از خارج وارد نشود. (در دیدار با کارگران، هشتم اردیبهشت ۱۳۹۵)

** نقش موثر تبلیغات و جذابیت کالاها در جذب حامیان کالای داخلی
– ما باید کاری کنیم که کالای ایرانی به عنوان یک کالای محکم، مطلوب، زیبا، همراه با سلیقه و بادوام در ذهن مصرف کننده‌ ایرانی و غیر ایرانی باقی بماند. این باید همت مجموعه‌ کارآفرینی و کارگری و متصدیان این امر باشد. البته این کار، پیش‌نیازهایی دارد. ممکن است آموزش مهارت های لازم، دوره‌های ایجاد مهارت لازم باشد – که اینها کار دستگاه‌های دولتی و امثال دولتی است – لیکن باید هدف این باشد. کارگر ایرانی آنجائی که ذوق خود را به کار می‌برد، سلیقه‌ی خود را به کار می‌برد و سرپنجه‌ ماهر خود را به کار می‌برد، کار جالب و تماشایی از آب در می‌آید. (در دیدار جمعی از کارگران، هفتم اردیبهشت ۱۳۹۰)

– ما گفتیم: تولید داخلی؛ کار ایرانی، سرمایه‌ی ایرانی. این معنایش این است که زرق و برق نام های فرنگی چشم ما را به خودش جلب نکند. همه بدانند که این محصولی که دارند می خرند، می تواند یک کارگر ایرانی را برخوردار کند؛ می تواند او را محروم کند، یک کارگر خارجی را برخوردار کند. البته ما همه‌ بشریت را دوست داریم، اما خب کارگر ایرانی دارد برای سربلندی این کشور تلاش می کند؛ جزو مغتنم و عزیز پیکره‌ این ملت است؛ او را باید تأیید کرد، او را باید تقویت کرد. بعضی‌ها این را نمی فهمند و درک نمی کنند، یا برایشان نشانه‌ تولید ایرانی و تولید خارجی فرق نمی کند؛ یا حتی بعکس، به جای اینکه دنبال نشانه‌ تولید ایرانی بگردند، دنبال نشانه‌های تولید خارجی می گردند؛ این انحراف است، این خطا است. همه‌ مردم مخاطب این بیانند.( دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور، هفتم اردیبهشت ۱۳۹۲)

– رسانه‌ها، صداوسیما، دیگران، بایستی روی مساله‌ مصرف داخلی و تولید داخلی به معنای واقعی کلمه کار کنند؛ اینها تاثیر می گذارند.(دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴)

** معایب گرایش مردم به کالای خارجی
– یکی از آفات موجود اجتماعی ما که ریشه‌ آن، میراث دوران طاغوت و دوران ظلمانی گذشته است، همین است که افراد، دلبسته‌ به تولیدات بیگانه باشند. یک وقت تولید داخلی نداشتیم؛ یک وقت تولید داخلی، تولید غیر قابل مصرفی بود؛ امروز اینجوری نیست؛ امروز تولیدات داخلی، تولیدات مرغوب و مطلوب است. در عین حال یک عده‌ای خوششان می‌آید که بگویند فلان نشان خارجی روی لباسشان هست یا روی وسیله‌ خوراکی شان هست؛ این یک بیماری است؛ این بیماری را باید علاج کرد. این کار، توجه نکردن به این است که ما در این مملکت داریم زندگی می کنیم و از نعمت های الهی بر این کشور داریم برخوردار می شویم.( دیدار با جمعی از کارگران، هفتم اردیبهشت ۱۳۹۰)

– در گذشته، در دوران طاغوت، ترجیح مصرف خارجی به‌عنوان یک سنت بود؛ سراغ جنس که می رفتند، می پرسیدند داخلی است یا خارجی؟ اگر خارجی بود، بیشتر به آن رغبت داشتند؛ این باید برگردد و به‌عکس بشود. نمی گوییم خرید جنس خارجی حرام است، اما عرض می کنیم خرید جنس داخلی یک ضرورت برای مقاوم‌سازی اقتصاد است و بر روی همه چیز این کشور تاثیر می گذارد. باید به این توجه کرد؛ این نقش همه‌ مردم است. (حرم مطهر رضوی، یکم فروردین ۱۳۹۳)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*