سیاسی

گفته می شود رئیس سازمان خصوصی‌سازی  با گلایه از روند خصوصی‌سازی سازمان‌ها گفته پس از هر طرحی که خصوصی‌سازی آن انجام می‌شود، دردسرهای زیادی شکل می‌گیرد زیرا بر سر راه خصوصی‌سازی مقاومت‌های زیادی وجود دارد و حتی سازمان را تهدید می‌کنند و با نسبت دادن جمله‌هایی مانند اینکه ما منطقه را به هم می‌ریزیم یا امنیت را مخدوش می‌کنیم کار را به تاخیر می‌اندازند.

وی در همین رابطه افزود: حدود ۴۰۰ بنگاه هنوز روی دست‌مان مانده است و نتوانسته‌ایم آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بسیاری از مزایده‌هایی که برگزار می‌شود بدون برنده و بی‌نتیجه می‌ماند.

صورت حساب مشمولان سهام عدالت در سایت سامانه

رئیس سازمان خصوصی سازی از آغاز به کار سامانه نرم افزاری SAMANESE.IR به منظور ارایه صورت حساب به مشمولان سهام عدالت از هفته آینده خبرداد.
صورت حساب مشمولان سهام عدالت در سایت سامانهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، میرعلی اشرف پوری حسینی در نشستی با خبرنگاران گفت: در این مرحله قرار نیست ورق سهم به مشمولان داده شود بلکه قرار است مشمولان از طریق این سامانه از صورت حساب سهام خود مطلع شوند.
وی با بیان اینکه قرار است این سامانه حداکثر تا روز دوشنبه هفته بعد با حضور مقامات عالی رتبه اقتصادی کشور راه اندازی شود، افزود: از مشمولان سهام عدالت می خواهیم بجز این سایت با هیچ سامانه دیگری تماس نگیرند زیرا برخی افراد سودجو با تاسیس سامانه هایی به نام سازمان خصوصی سازی اقدام به گرفتن پول از مردم و کلاهبرداری کردند که این از نظر ما جرم و خلاف است.
پوری حسینی با بیان اینکه این سامانه مخصوص کسانی است که از داخل کشور با آن تماس می گیرند، گفت: کسانی که خارج از کشور هستند نمی توانند به سامانه دسترسی داشته باشند.
وی افزود: در این مرحله هنوز صفحه صورت حساب در سامانه بالا نیامده و فقط در حد اطلاع رسانی است و با رونمایی رسمی از سامانه صفحه صورت حساب فعال می شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه کسانی که موبایل یا تبلت آنها مجهز به فیلترشکن است تا زمان روشن بودن فیلترشکن نمی توانند وارد سامانه شوند، گفت: همچنین برای آنکه در روزهای اول با ترافیک شدید در سامانه مواجه نشویم قرار شده مثلا اگر سامانه در روز ۱۵ اسفند افتتاح شد فقط کسانی که رقم سمت راست کدملی آنها ۵ است بتوانند وارد سامانه شوند.
وی افزود: کسانی که رقم سمت راست کدملی آنها مثلا صفر است در روز ۲۰ و کسانی که رقم سمت راست کدملی آنها ۹ است در روز نهم می توانند وارد سامانه شوند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: البته این فقط برای ۱۰ روز اول است و بعد از آن همه با هر شماره کدملی می توانند وارد سامانه شوند.
پوری حسینی افزود: سامانه طوری طراحی شده که مطمئن شود که فرد واردشده در سامانه خود صاحب سهام عدالت است بنابراین بعد از ورود به سامانه سوالات تخصصی از کاربر خواهد کرد و بعد از آن به وی صورت حساب ارایه خواهد داد.
وی گفت: کسانی که ورقه ثبت نام سهام عدالت آنها گم شده نگران نباشند و به آن نیازی نیست و برای اطلاع از صورت حساب سهام عدالت فقط داشتن کارت ملی کافی است.

*رئیس سازمان خصوصی سازی شائبه انتخاباتی بودن واگذاری سهام عدالت را رد کرد
رئیس سازمان خصوصی سازی برخی خبرها مبنی بر شائبه انتخاباتی بودن واگذاری سود سهام عدالت به مشمولان را باتوجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری رد کرد.
پوری حسینی در ادامه نشست با خبرنگاران گفت: سهام عدالت از سال ۸۵ به مشمولان اختصاص یافت و از همان موقع قرار شد ۱۰ سال بعد همه این سهام به مشمولین واگذار شود.
وی افزود: بر این اساس قرار بود تا ۱۰ سال بعد پول این سهام از محل سود آن تامین شود و اگر در انتها ارزش سهام از سود حاصله کمتر شد مشمولین برای تملک آن، خود وجه آن را بپردازند.
پوری حسینی گفت: عده ای فکر کردند قرار است این سود قبل از انتخابات ۹۶ بین مردم توزیع شود و آن را با سیب زمینی شبیه سازی کردند.
وی افزود: این درحالیست که روال طبیعی این است که مجامع شرکت ها در اواخر تیرماه هر سال معمولا تشکیل می شود و این یعنی بعد از انتخابات اردیبهشت ۹۶٫
پوری حسینی گفت: به این ترتیب عملا سود سهام عدالت مشمولین تا انتهای سال ۹۶ به دست سهامداران می رسد.
وی با انتقاد از سیاسی کاری در زمینه واگذاری سهام عدالت و سود آن افزود: نباید فضا را به حاشیه ببریم و سیاسی کنیم بلکه این موضوع یک وفاق ملی است که به دهک های پایین جامعه یک رقم ولو ناچیز داده شود و کام آنها شیرین شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سهام عدالت به یک جناح سیاسی خاص وابسته نیست، گفت: اولین آیین نامه آن در دولت هشتم یعنی دولت اصلاحات تصویب شد و در دولت نهم روند واگذاری ها آغاز شد و هم اینک در دولت یازدهم درحال به انجام رسیدن است بنابراین همه گرایش های سیاسی در شکل گیری این طرح سهیم هستند.
پوری حسینی افزود: اینکه این موضوع را مربوط به کسی بدانیم و از آن استفاده انتخاباتی بکنیم سم برای سهام عدالت است.
وی گفت: معتقدم سهام عدالت برای وحدت قلوب بین مردم است و دولت می خواهد یک هدیه کوچک به شکل نمادین به اقشار پایین جامعه بدهد.
پوری حسینی درباره مصوبه اخیر دولت درباره اصلاح سبد سهام هم افزود: عده ای حمله کردند که بر این اساس سهام عدالت آب رفت، رقیق شد و بردند و خوردند درحالیکه این مصوبه دولت تدبیر و امید در جهت شفاف سازی و بهبود سهام است تا مشمولان از سهام بهتری برخوردار شوند.
وی درباره سهام پالایشگاه ها هم گفت: در کشور ۹ پالایشگاه وجود دارد که در ۷ پالایشگاه دولت هیچ سهمی ندارد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تدبیری به کار بسته شد تا دولت در همه این پالایشگاه ها به یک اندازه سهم داشته باشد تا رانت برای پالایشگاه های دولتی ایجاد نشود و سهام بقیه پالایشگاه ها بی ارزش نشود.
*مقاومت در برابر خصوصی سازی بسیار وحشتناک است
رئیس سازمان خصوصی سازی با بسیار وحشتناک خواندن مقاومت در برابر خصوصی سازی در کشور گفت: در این زمینه سازمان خصوصی سازی واقعا شجاعانه کار می کند.
پوری حسینی در ادامه نشست با خبرنگاران با اشاره به واگذاری سهام پالایشگاه نفت کرمانشاه افزود: این پالایشگاه شرکتی است که در سال های ۹۳ و ۹۴ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشته است و ۴ بار به مزایده گذاشته شد و به فروش نرفت.
وی گفت: بعد از واگذاری آنقدر فشار روی سازمان خصوصی سازی زیاد شده و تهدید بسیار می کنند که ما منطقه را بهم می ریزیم و ما امنیت آنجا را بهم می ریزیم و نمی گذاریم که کار انجام شود.
پوری حسینی با انتقاد شدید از بکاربردن اینگونه ادبیات افزود: عزیزی که این کلمات را به کار می برد آیا نمی داند که این تشویش اذهان عمومی و مقابله با امنیت ملی، سیاست های ابلاغی رهبری و مصوبات مجلس است؟
وی گفت: آیا مملکت آنقدر بی صاحب است که شما برای مملکت تعیین تکلیف می کنید؟
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بعد از واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه دهها نامه در دو هفته گذشته را جواب داده ایم.
پوری حسینی گفت: پمپ بنزین می فروشیم دردسر ایجاد می کنند، شرکت المهدی را واگذار می کنیم و حالا باید بعد از ۲۳ ماه به دادگاه برویم و بیاییم و همین سه هفته پیش بود که دادگاه تجدیدنظر دعوای اولیه شاکیان را رد کرد و ما خلاص شدیم.
وی افزود: چرا اینقدر مقاومت می کنند، آیا این حیاط خلوت ها اینقدر مهم است که حاضرید مملکت را به آتش بکشید.
پوری حسینی با بیان اینکه خصوصی سازی بسیار پرهزینه است و ما بسیار اذیت می شویم، گفت: الان ۴۰۰ بنگاه روی دست ما مانده است و ما نتوانسته ایم آنها را واگذار کنیم.
وی افزود: به طور صریح عرض می کنم که برخی عزیزان در مجلس که احتمالا نوبت اول است به مجلس آمده اند و یا عزیزانی که برای بار دوم یا سوم است واقعا اصل ۴۴ را مطالعه نکرده اند و مطلع نیستند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به این افراد تذکر می دهیم حرمت قانونی را که خود تصویب کرده اید رعایت کنید.
پوری حسینی افزود: یکی از نمایندگان مجلس صراحتا به خود من گفت من خودم را آتش می زنم و نمی گذارم که این بنگاه را بفروشید، آخر این یعنی چه؟
وی گفت: اگر قانون بد است آن را اصلاح کنید.

شبکه های اجتماعی خارجی ملزم به دریافت مجوز شدند

شناسهٔ خبر: ۳۹۱۷۸۵۴ –
معاون مرکز ملی فضای مجازی جزئیات جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی را تشریح کرد و گفت: پیام‌رسان‌های خارجی یا همان شبکه های اجتماعی موبایل ملزم به دریافت مجوز شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر خوراکیان در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین سیستم عامل کودک در پاسخ به سؤال مهر در خصوص مصوبه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: بخشی از مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در حوزه کیفیت اعطای مجوز به پیام‌رسان‌ها که مدل و ترکیب انجام این کار در جلسه دیشب روشن شد تا دستگاه‌های مرتبط بدانند چگونه آئین‌نامه اعطای مجوز به پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را تهیه کنند.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از مصوبه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی در مورد نقش حمایتی دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی و شبکه‌های اجتماعی داخلی بود که وظایف تعدادی از دستگاه‌ها در این رابطه روشن شد. برای مثال وزارت ارشاد، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها نقش حمایتی‌شان در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی مشخص شد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در بخش دیگری از این مصوبه، قوه قضائیه موظف شد آئین‌نامه‌ای را برای کیفیت صیانت از حقوق شهروندان، حریم خصوصی و مباحثی که در ارتباط با فضای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان مطرح است، تهیه کند. این آئین‌نامه هم به نوعی حمایت از کسب و کارهای این بخش و بخش خصوصی خواهد بود و امکان رقابت تولیدکنندگان داخل را با پیام‌رسان‌های خارجی فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این رویکرد بسیار مهم و تأثیرگذار در این حوزه است، افزود: در گذشته جلسات زیادی در این رابطه داشتیم و بحث در این زمینه تبیین شده است و دیشب این موضوع به جمع‌بندی نهایی رسید. بر این اساس مقرر شد ظرف دو ماه آینده قوه قضائیه، این تکلیف را انجام دهد.

خوراکیان با اشاره به تولید محتوای بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از مباحث شب گذشته شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: بر این اساس مقرر شد نمایندگان بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی مسئله حمایت از تولید بومی فضای مجازی را بررسی و تصمیمات لازم را در این بخش اتخاذ کنند و چنانچه لازم شد شورای عالی فضای مجازی در این رابطه مصوبه کلان‌تری داشته باشد، این نمایندگان موضوع را به شورای عالی پیشنهاد دهند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه در جلسه شب گذشته ۸ بند از ۱۱ بند مصوبه مربوط به ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی شبکه‌های اجتماعی تصویب شد، خاطرنشان کرد: در جلسه آینده سه تا چهار بند باقی‌مانده را نیز پیگیری می‌کنیم اما در جلسه شب گذشته بحث‌های اصلی به تصویب رسید.

وی این سند را یکی از مهمترین اقدامات شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد که به زودی به اتمام می‌رسد و افزود: الزامات شبکه ملی اطلاعات نیز یکی از اقدامات مهم شورای عالی فضای مجازی بود که در جلسات گذشته به اتمام رسید و تبیین شد.

خوراکیان با تأکید بر اینکه این الزامات، نقشه راهی برای ترسیم زیرساخت‌های فضای مجازی در کشور بوده است، گفت: علاوه بر موضوع پیام‌رسان‌ها، در جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی، موضوع موتور جستجوی بومی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا مدیریت فضای مجازی در این بخش تکمیل شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اقداماتی که در خصوص موتور جستجوی بومی از سوی وزارت ارتباطات و طبق الزامات جلسات گذشته شورای عالی انجام شد، مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در این زمینه جلسات خوبی برگزار و گزارش آن به شورای عالی فضای مجازی ارائه شد که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد برخی تصمیماتی که در حوزه اختیارات سازمان‌های دیگر است، به طور جدی در این حوزه دنبال شود و اگر مصوبات کلان و فرابخشی در این رابطه لازم بود، در جلسات آینده در شورای عالی فضای مجازی ارائه شود. این موضوع در ماه‌های آینده به عنوان مسئله حمایت از موتور جستجوی بومی دنبال می‌شود.

خوراکیان در پاسخ به سؤال دیگر مهر در خصوص موضوع مجوزدهی به فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی تأکید کرد: وزارت ارتباطات طبق این مصوبه هم به فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و هم خارجی مجوز خواهد داد؛ این یک قاعده‌ای است که در کل دنیا نیز رعایت می‌شود و متأسفانه در کشور ما تاکنون رعایت نشده است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: در تمام دنیا پیام‌رسان‌های مهمی که می‌خواهند فعالیت داشته باشند، باید در چارچوب و پروتکل خاص فعالیت کنند و توافق و قراردادی میان آنها و کشور مد نظر صورت می‌گیرد تا اصول، مقررات و مبانی آن کشور را در قالب این توافق و مجوز فعالیت رعایت کند. البته در کنار این توافق، یکسری حمایت‌ها و تسهیلاتی نیز شامل حال این شبکه‌های خارجی می‌شود.

به گفته وی، نباید فعالیت غیرقانونی در این حوزه صورت گیرد و هیچ‌کس پاسخگو نباشد.

خوراکیان با بیان اینکه تاکنون شیوه‌ای برای دریافت مجوز پیام‌رسان‌های خارجی در کشور وجود نداشت، افزود: چنانچه پیام‌رسانی حتی اگر مراجعه می‌کرد و می‌خواست که مجوز برای فعالیت رسمی بگیرد، هیچ نقشه راهی برای آن آماده نبود، اما هم‌اکنون در این مصوبه یک کارگروه موظف به فعالیت در این حوزه شده است تا مسیر برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی مشخص شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: در مرحله بعد، این مسیر را برای پیام‌رسان‌های خارجی اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا شرایط فعالیت در ایران برایشان تبیین شود و از این مسیر بتوانند به صورت قانونمند عبور کنند. در این فاصله همچنین همراهی می‌کنیم تا شرایط موجود هم حفظ شود و در عین حال از برخی آسیب‌ها نیز پیشگیری به عمل آید و ظرفیت‌های مثبت تقویت شود.

وی در مورد قانونمند کردن فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: نگاه نظام به این است که به فضای مجازی نگاه فرصت‌محور داشته باشیم و مبنای ما بر این است که نه بی‌تفاوتی در برابر آسیب‌های فضای مجازی داشته باشیم و نه از فرصت‌هایی که ظرفیت‌های این بخش به ما می‌دهد، چشم بپوشیم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید هر دوی این نگاه را با هم داشته باشیم و بستن و مقابله کردن با فضای مجازی مد نظر ما نیست؛ البته اگر در جایی و مصداق خاصی نیازمند مواجهه با این فضا باشیم، به آن عمل خواهیم کرد، اما نگاه کلان ما به فضای مجازی فرصت‌محور و مدیریت شده است.

 

شبکه های اجتماعی خارجی ملزم به دریافت مجوز شدند

شناسهٔ خبر: ۳۹۱۷۸۵۴ –
معاون مرکز ملی فضای مجازی جزئیات جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی را تشریح کرد و گفت: پیام‌رسان‌های خارجی یا همان شبکه های اجتماعی موبایل ملزم به دریافت مجوز شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر خوراکیان در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین سیستم عامل کودک در پاسخ به سؤال مهر در خصوص مصوبه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: بخشی از مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در حوزه کیفیت اعطای مجوز به پیام‌رسان‌ها که مدل و ترکیب انجام این کار در جلسه دیشب روشن شد تا دستگاه‌های مرتبط بدانند چگونه آئین‌نامه اعطای مجوز به پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را تهیه کنند.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از مصوبه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی در مورد نقش حمایتی دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی و شبکه‌های اجتماعی داخلی بود که وظایف تعدادی از دستگاه‌ها در این رابطه روشن شد. برای مثال وزارت ارشاد، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها نقش حمایتی‌شان در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی مشخص شد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در بخش دیگری از این مصوبه، قوه قضائیه موظف شد آئین‌نامه‌ای را برای کیفیت صیانت از حقوق شهروندان، حریم خصوصی و مباحثی که در ارتباط با فضای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان مطرح است، تهیه کند. این آئین‌نامه هم به نوعی حمایت از کسب و کارهای این بخش و بخش خصوصی خواهد بود و امکان رقابت تولیدکنندگان داخل را با پیام‌رسان‌های خارجی فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این رویکرد بسیار مهم و تأثیرگذار در این حوزه است، افزود: در گذشته جلسات زیادی در این رابطه داشتیم و بحث در این زمینه تبیین شده است و دیشب این موضوع به جمع‌بندی نهایی رسید. بر این اساس مقرر شد ظرف دو ماه آینده قوه قضائیه، این تکلیف را انجام دهد.

خوراکیان با اشاره به تولید محتوای بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از مباحث شب گذشته شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: بر این اساس مقرر شد نمایندگان بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی مسئله حمایت از تولید بومی فضای مجازی را بررسی و تصمیمات لازم را در این بخش اتخاذ کنند و چنانچه لازم شد شورای عالی فضای مجازی در این رابطه مصوبه کلان‌تری داشته باشد، این نمایندگان موضوع را به شورای عالی پیشنهاد دهند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه در جلسه شب گذشته ۸ بند از ۱۱ بند مصوبه مربوط به ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی شبکه‌های اجتماعی تصویب شد، خاطرنشان کرد: در جلسه آینده سه تا چهار بند باقی‌مانده را نیز پیگیری می‌کنیم اما در جلسه شب گذشته بحث‌های اصلی به تصویب رسید.

وی این سند را یکی از مهمترین اقدامات شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد که به زودی به اتمام می‌رسد و افزود: الزامات شبکه ملی اطلاعات نیز یکی از اقدامات مهم شورای عالی فضای مجازی بود که در جلسات گذشته به اتمام رسید و تبیین شد.

خوراکیان با تأکید بر اینکه این الزامات، نقشه راهی برای ترسیم زیرساخت‌های فضای مجازی در کشور بوده است، گفت: علاوه بر موضوع پیام‌رسان‌ها، در جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی، موضوع موتور جستجوی بومی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا مدیریت فضای مجازی در این بخش تکمیل شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اقداماتی که در خصوص موتور جستجوی بومی از سوی وزارت ارتباطات و طبق الزامات جلسات گذشته شورای عالی انجام شد، مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در این زمینه جلسات خوبی برگزار و گزارش آن به شورای عالی فضای مجازی ارائه شد که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد برخی تصمیماتی که در حوزه اختیارات سازمان‌های دیگر است، به طور جدی در این حوزه دنبال شود و اگر مصوبات کلان و فرابخشی در این رابطه لازم بود، در جلسات آینده در شورای عالی فضای مجازی ارائه شود. این موضوع در ماه‌های آینده به عنوان مسئله حمایت از موتور جستجوی بومی دنبال می‌شود.

خوراکیان در پاسخ به سؤال دیگر مهر در خصوص موضوع مجوزدهی به فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی تأکید کرد: وزارت ارتباطات طبق این مصوبه هم به فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و هم خارجی مجوز خواهد داد؛ این یک قاعده‌ای است که در کل دنیا نیز رعایت می‌شود و متأسفانه در کشور ما تاکنون رعایت نشده است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: در تمام دنیا پیام‌رسان‌های مهمی که می‌خواهند فعالیت داشته باشند، باید در چارچوب و پروتکل خاص فعالیت کنند و توافق و قراردادی میان آنها و کشور مد نظر صورت می‌گیرد تا اصول، مقررات و مبانی آن کشور را در قالب این توافق و مجوز فعالیت رعایت کند. البته در کنار این توافق، یکسری حمایت‌ها و تسهیلاتی نیز شامل حال این شبکه‌های خارجی می‌شود.

به گفته وی، نباید فعالیت غیرقانونی در این حوزه صورت گیرد و هیچ‌کس پاسخگو نباشد.

خوراکیان با بیان اینکه تاکنون شیوه‌ای برای دریافت مجوز پیام‌رسان‌های خارجی در کشور وجود نداشت، افزود: چنانچه پیام‌رسانی حتی اگر مراجعه می‌کرد و می‌خواست که مجوز برای فعالیت رسمی بگیرد، هیچ نقشه راهی برای آن آماده نبود، اما هم‌اکنون در این مصوبه یک کارگروه موظف به فعالیت در این حوزه شده است تا مسیر برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی مشخص شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: در مرحله بعد، این مسیر را برای پیام‌رسان‌های خارجی اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا شرایط فعالیت در ایران برایشان تبیین شود و از این مسیر بتوانند به صورت قانونمند عبور کنند. در این فاصله همچنین همراهی می‌کنیم تا شرایط موجود هم حفظ شود و در عین حال از برخی آسیب‌ها نیز پیشگیری به عمل آید و ظرفیت‌های مثبت تقویت شود.

وی در مورد قانونمند کردن فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: نگاه نظام به این است که به فضای مجازی نگاه فرصت‌محور داشته باشیم و مبنای ما بر این است که نه بی‌تفاوتی در برابر آسیب‌های فضای مجازی داشته باشیم و نه از فرصت‌هایی که ظرفیت‌های این بخش به ما می‌دهد، چشم بپوشیم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید هر دوی این نگاه را با هم داشته باشیم و بستن و مقابله کردن با فضای مجازی مد نظر ما نیست؛ البته اگر در جایی و مصداق خاصی نیازمند مواجهه با این فضا باشیم، به آن عمل خواهیم کرد، اما نگاه کلان ما به فضای مجازی فرصت‌محور و مدیریت شده است.

 

 

 

 

سایه سنگین رکود بر بازار زعفران/حداقل و حداکثر نرخ‌ها اعلام شد

شناسهٔ خبر: ۳۹۱۸۰۰۷ –

نایب رئیس شورای ملی زعفران حداکثر قیمت هرکیلوگرم زعفران را ۵ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: رکود بر بازار این محصول حاکم شده است.

غلامرضا میری در گفتگو با مهر اظهارداشت: درحال حاضر رکود بر بازار زعفران حاکم و گردش معاملات متوقف شده است.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار تفاوت چندانی نسبت به روزهای گذشته ندارد، گفت: هم اکنون حداقل قیمت هرکیلوگرم زعفران ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر نرخ طلای سرخ ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هنوز گمرک آمار صادرات این محصول را در ماه‌های دی و بهمن اعلام نکرده است، اضافه کرد: سال گذشته براساس آمار گمرک، بیش از ۱۱۳ تن زعفران از کشور صادر شد که پیش بینی می‌کنیم میزان صادرات این محصول در سال‌جاری نیز به همان اندازه یا مقداری بیشتر باشد.

 

 

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

شرایط صدور حکم اعدام برای مجرمان مواد مخدر مشخص شد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح کاهش مجازات اعدام در این کمیسیون خبر داد و گفت: شرایط صدور حکم اعدام برای مجرمان مواد مخدر مشخص شد.

به گزارش ایرنا، حسن نوروزی در تشریح جلسه روز- یکشنبه- کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: ماده واحده طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در جلسه گذشته به تصویب رسید.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: بر مبنای این ماده واحده، مرتکبین جرایم موضوع این قانون که برای آنان مجازات اعدام یا حبس تعیین شده در صورت احراز یکی از شرایط مطرح در بند این ماده واحده مفسد فی‌الارض محسوب و به مجازات اعدام و مصادره اموال ناشی از قاچاق مواد مخدر و روان گردان و پیش سازها محکوم و در سایر مواردی که در قانون مذکور اعدام یا حبس ابد در نظر گرفته شده است.
نوروزی اظهار داشت: حسب مورد مشمولین به اعدام به حبس درجه یک، بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال حبس و جزای نقدی درجه یک تا دو برابر محکوم می شوند.
نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در نشست امروز این کمیسیون بندهای این ماده واحده بررسی شد که در این بندها به شرایط تعیین مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر پرداخته شد.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: در واقع در بند الف مصوبه کمیسیون مجازات اعدام مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح گرم کشیده یا به قصد مقابله با ماموران حمل کرده باشد در نظر گرفته خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بندهای دیگری نیز به ماده واحده اضافه شدند که بر مبنای آن مجازات اعدام در صورتی که مرتکب نقش سردستگی یا پشتیبانی مالی یا سرمایه گذاری را داشته یا از اطفال و نوجوان کمتر از ۱۸ سال یا مهجورین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشد و مواردی که مرتکب به علت ارتکاب جرائم موضوع این قانون سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از ۱۵ سال داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بررسی طرح مذکور ادامه دارد و هنوز به اتمام نرسیده است، گفت: از بررسی طرح مذکور چند بند و تبصره باقی مانده است که در جلسات آینده با اهتمام ویژه آنها را بررسی و هر چه سریع تر تصویب خواهیم کرد.
به گزارش خانه ملت، گفتنی است در نشست امروز کمیسیون کارشناسانی از دادستانی، قوه قضائیه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و همچنین مرکز پژوهش های مجلس حضور داشتند.

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدی:

۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای احیاء موقوفات

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: برای احیاء موقوفات کشور نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه هستیم تا موقوفات کشور به بهره‌وری رسیده و مردم از خدمات و منافع آن بهره‌مند شوند.

20 هزار میلیارد تومان بودجه برای احیاء موقوفات کشوربه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز یکشنبه در مراسم آغاز فرآیند بازرسی از عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۹۵ افزود: برای احیاء موقوفات و عمران و آبادی بقاع متبرکه امامزادگان باید با نهایت جدیت تلاش کرد و از امکانات و ظرفیت های دولتی و غیر دولتی بهره برداری کرد.

وی  همچنین مطالبه حقوق موقوفات را از سایر دستگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: تعامل، تفاهم و همکاری با سایر دستگاه ها و سازمان ها و جذب مشارکت و سرمایه گذاری یکی از اولویت‌های این سازمان است و هم اکنون سازمان اوقاف با بیش از ۸۰ سازمان و نهاد همکاری دارد.
محمدی افزود: فرآیند بازرسی ها از عملکرد ستادی و استانی زمانی مفید و مطلوب است که ما در اهداف و عملکرد و دستیابی به چشم انداز برنامه‌ها پیشرفت محسوس را مشاهده کنیم.
وی با قدردانی از اقدامات مدیریت عملکرد سازمان اوقاف در نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات اوقاف تصریح کرد: هم اکنون این سازمان ارتباط خوب و مؤثری با سازمان بازرسی کل کشور دارد و این ارتباط و همکاری ثمرات خوبی برای اوقاف و اعتماد سازی هر چه بیشتر به دنبال داشته است.
وی تأکید کرد: روز آمدی و نظارت مستمر بر عملکرد ادارات کل اوقاف و مجموعه های وابسته به سازمان اوقاف یکی از وظایف اصلی معاونت ها و ادارات کل ستادی است که در بازرسی ها باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.
رئیس سازمان اوقاف راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت اطلاعات و عملکرد موقوفات و بقاع متبرکه را یکی از افتخارات این سازمان دانست و گفت: ملاک ارزیابی و بازرسی عملکرد سازمان اوقاف و معاونت‌ها و ادارات کل ستادی ثبت اطلاعات و اقدامات انجام شده در سامانه جامع است و غیر از آن پذیرفته نیست.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*