درمان کم شنوایی با یک تزریق

محققان یک ترکیب دارویی ابداع کرده اند که سلول های حمایت کننده را در گوش ترغیب می کند تا به سلول های مو تبدیل شوند؛ این تزریق یک روش بالقوه جدید برای درمان کم شنوایی محسوب می شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، در گوش داخلی چند هزار سلول مو وجود دارد که امواج صدا را تشخیص می دهند و آنها را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند تا انسان بتواند سخنان، موسیقی و سایر صداهای روزمره را بشنود.
اما آسیب دیدن این سلول ها یکی از عوامل اصلی کاهش شنوایی است که افراد زیادی در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.
هر انسان با حدود ۱۵ هزار سلول مو در هر گوش به دنیا می آید و اگر این این سلول ها آسیب ببینند، امکان رشد دوباره آنها وجود ندارد.
اما محققان موسسه فناوری ماساچوست در یک پروژه مشترک ترکیبی از داروها را کشف کردند که جمعیت سلول های پیش ساز ( که سلول های حمایت کننده نیز نامیده می شوند) را در گوش افزایش می دهد و آنها را ترغیب می کند که به سلول های مو تبدیل شوند؛ این ترکیب دارویی یک روش بالقوه جدید برای درمان کاهش شنوایی ارائه می دهد.
قرار گرفتن در معرض سر و صدا، سالخوردگی و مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمی درمانی می توانند به مرگ سلول مو منجر شوند اما در برخی حیوانات این سلول ها بطور طبیعی دوباره تولید می شوند که در انسان ها این اتفاق نمی افتد.
محققان در این مطالعه سلول های پیش ساز نابالغ حلزون (گوش) موش را در یک ظرف آزمایشگاهی قرار دارند؛ سلول های پیش ساز شبیه سلول های بنیادی هستند که می توانند به سایر انواع سلول ها تبدیل شوند.
آنها سپس یک ترکیب دارویی به آن اضافه کردند که باعث شد آن سلول ها به سرعت تکثیر شوند. زمانی که شمار کافی از سلول های پیش ساز به وجود آمد، این سلول ها را با داروهای اضافی تحریک کردند تا به سلول های نابالغ مو تبدیل شوند.
محققان برای اولین بار موفق شدند که یک کلونی از این سلول ها پرورش دهند که دو هزار برابر بیشتر از گزارش های قبلی بود.
دانشمندان اکنون معتقدند که درمان کم شنوایی می تواند به سادگی یک تزریق در گوش باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*