اخبار ۳

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به وعده خود مبنی بر صدور یک دستور جدید مسافرتی عمل کرد و به این ترتیب، مجددا ایرانی‌ها از ورود به آمریکا محروم شدند اما با وجود این، در دستور جدید استثنائاتی وجود دارد.

کدام ایرانی‌ها همچنان حق ورود به آمریکا را دارند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ شب گذشته با صدور دستوری ورود اتباع ۶۶ کشور مسلمان به آمریکا را از روز ۱۶مارس (۲۶ اسفند) به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق درآورد.
از میان کشورهایی که در دستور قبلی ترامپ قرار داشتند، عراق مستثنی شده است و به این ترتیب اتباع ایرانی همچنان مشمول ممنوعیت‌های موجود در دستور ترامپ شدند.
ایران، لیبی، سوریه، یمن، سودان و سومالی ۶ کشور مسلمانی هستند که اتباع آن‌ها مشمول برخی محدودیت‌ها برای ورود به خاک آمریکا شده‌اند.
در این زمینه واشنگتن اگزمینر نوشته است که امضای این دستور اجرایی پشت درهای بسته انجام شد و در یک کنفرانس مشترک خبری از سوی جف سشنز دادستان کل، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جان کلی وزیر امنیت آمریکا اعلام شد.
طبق دستور جدید آن دسته از افرادی که در حال حاضر ویزای ورود به آمریکا را در اختیار دارند و همچنین کسانی که مجوز اقامت دائمی قانونی در این کشور را به دست آورده‌اند از محدودیت سفر به آمریکا مستثنی شدند.
به این ترتیب ایرانی‌هایی که طی روزهای گذشته ویزای ورود به آمریکا را به دست آورده است یا آن دسته از ایرانی‌هایی که گرین کارت آمریکا را در اختیار دارند، می‌توانند بدون مشکل به ‌آمریکا سفر کنند.
دستور اول ترامپ با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شده بود و نهایتا از سوی دستگاه قضایی این کشور لغو شد. دستور جدید مانند دستور قبلی یک ممنوعیت ۱۲۰روزه برای ورود پناه‌جویان از هر کشوری به آمریکا را برقرار می‌کند.
در حالی که منتقدان گفته‌اند دستور ترامپ هیچ نسبتی با واقعیات مربوط به خطرات تروریستی در آمریکا وجود ندارد تیلرسون درباره این دستور گفت: «از متحدانمان می‌خواهم که درک کنند این دستور بخشی از تلاش برای رفع آسیب‌پذیری در برابر تروریست‌های افراطی اسلام‌گراست.»
او همچنین دراین باره که چرا عراق از دستور جدید خارج شده است گفت: «عراق همپیمان ما در مبارزه علیه داعش است.»
همچنین طبق دستور جدید دولت موظف شده است که هر ۱۸۰ روز یک بار اطلاعات مربوط به تعداد شهروندان خارجی که بنا به دلایل تروریستی اجازه ورود به آمریکا را پیدا نمی‌کنند منتشر کند تا انتقادها مبنی بر نبود شفافیت در اجرای این دستور به این روش مرتفع شود.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد؛

جمهوری اسلامی ایران صدرنشین رشد کمیت تولید علم دنیا شد

شناسهٔ خبر: ۳۹۲۶۸۴۸ –
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم در دنیا را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را براساس پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) تولید می کنند نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۲ درصد رشد کرده است.

دهقانی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در این ۲۵ کشور در دوره مشابه نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در بین برترین کشورهای تولید کننده علم در دنیا کسب کرده است.

وی اظهار داشت: بدین ترتیب با وجود اینکه هنوز کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی کامل نشده است، اما در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۱۲ درصد مدارک ثبت شده در این پایگاه بین المللی بیشتر بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی از جمهوری اسلامی ایران ۳۷ هزار و ۹۷۵ مدرک در پایگاه ISI ثبت شده و این میزان در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۲ هزار و ۵۰۳ مورد رسیده است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۶ میلادی کمیت تولید علم دنیا به ۲ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۵ مدرک رسیده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی باید گفت که کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۶ میلادی هنوز به صورت کامل ثبت نشده است. در سال ۲۰۱۵ تعداد ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ مدرک در پایگاه ISI ثبت شده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: مقایسه کل کمیت تولید علم دنیا در این دو سال نشان می دهد اگر کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۴ درصد افزایش یابد به حد کمیت ثبت شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهیم رسید، با این وجود کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی از یک رشد ۱۲ درصد برخوردار شده است.

وی گفت: هر چند رشد کمیت تولید علم یکی از شاخص های با اهمیت برای توسعه علمی کشور محسوب می شود، اما هدایت علم به سمت رفع نیازهای کشور مهمترین دغدغه فعلی کشور است. مرجعیت علم بین الملل اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تاکید کرد: کسب مرجعیت علم بین الملل با تکیه صرف بر افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی شود. در این

سند بر سایر جنبه های تولید علم از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی، دیپلماسی علمی و همچنین کسب مرجعیت علمی نیز تاکید شده است.

رحمانی فضلی در پاسخ به مهر:

استفاده نامزدها از پولی که منابع آن مشخص نیست، جرم است

شناسهٔ خبر: ۳۹۲۶۸۸۹ –
وزیر کشور گفت: استفاده از پول و توزیع آن و یا دریافت پول از منابعی که مشخص نیست، جرم است و برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره نحوه نظارت بر انتخابات شوراها که مورد انتقاد آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قرار گرفته بود، اظهارداشت: نظارت بر انتخابات شوراها به عهده مجلس است و مجلس، سازماندهی مناسبی در این خصوص انجام داده و نمایندگانی از حوزه های مختلف تعیین کرده و در سراسر کشور و در تمام حوزه ها این کمیته ها تشکیل شده و متناسب با استعلاماتی که از مراکز چهارگانه صورت می گیرد، کارشان را انجام می دهند.

وی افزود: با توجه به توضیح کارها و فعالیت هایی که صورت گرفته، اگر دقت لازم بشود که فرصت کافی نیز در این زمینه وجود دارد، ان‌شاءالله دغدغه ایشان رفع می شود. مجلس در این زمینه نیز تجربه چند دوره دارد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برای نظارت بر منابع مالی کاندیداها چه ساز و کاری اندیشیده اید، چراکه این امر یکی از بندهای تاکید شده در سیاست های کلی انتخابات است، اظهار کرد: ما قبلا لایحه دادیم به مجلس نهم و معتقد هستیم حتما باید انجام بگیرد، اما در مجلس قبل به دلیل آنکه گفتند این موضوع مهم و حساس است، انجام نشد، اما بر اساس قوانین موجود حتما استفاده از پول و توزیع آن و یا دریافت پول از منابعی که مشخص نیست، جرم است و برخورد می شود، اما فرآیند و مکانیزمی که بتواند آن را خوب تعقیب کند، وجود ندارد.

رحمانی فضلی در مورد زمان اعلام نتایج تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات میان دوره ای مجلس هم گفت: تاریخ دقیق را نمی دانم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای جلوگیری از دو قطبی شدن فضای انتخابات چه پیشنهاداتی دارید، گفت: اگر همه رعایت قانون کنند دوقطبی ایجاد نمی شود.

موشک های آمریکا نزدیک مرزهای روسیه رسید

مسکو – ایرنا – آمریکا بخشی از سامانه پدافند موشکی تاد را به بهانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی به کره جنوبی منتقل کرده و این اقدام با وجود نگرانی ها و هشدارهای روسیه صورت گرفته که باید شاهد استقرار این جنگ افزار نزدیک مرزهای آسیایی خود باشد.

به گزارش ایرنا، در مرحله کنونی آمریکا یک مجموعه پدافند موشکی تاد را در استان کنسان شمالی در ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سئول پایتخت کره جنوبی مستقر خواهد کرد.

**جنگ افزار تاد:
برپایه گزارش های انتشار یافته برد سامانه موشکی ساخته شده در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین که ارزش آن ۶/ ۸۸۵ میلیون دلار برآورد شده است، افزون بر پوشش کره شمالی، بخش هایی از چین و حتی روسیه را شامل می شود.
سامانه تاد که برای رهگیری موشک های بالستیک در ارتفاع بالا طراحی شده، قادر است اهداف را در فاصله دو هزار کیلومتری ردیابی کند و هدف قرار دهد.

**حضور آمریکا در پرتنش ترین منطقه اتمی جهان خطری برای روسیه و چین:
با توجه نزدیکی مرزهای ساحلی روسیه با محل استقرار نظامیان، سامانه های موشکی و انبارهای پر تسلیحات آمریکا در کره جنوبی و اکنون نیز سامانه موشکی تاد به بهانه تداوم اقدام های کره شمالی، مسکو می خواهد مانع التهاب بیشتر اوضاع در شبه جزیره کره شود.
از سوی دیگر با توجه به اینکه کره شمالی تقریبا هم مرز دریایی با روسیه است، هر گونه درگیری احتمالی حتی در ابعاد کم نیز می تواند امنیت مرزی و خاکی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد و آمریکا نیز بهانه ای می یابد تا بر دامنه حضور نظامی و همچنین انباشت تسلیحات بیشتر در شبه جزیره کره بیافزاید که این موضوع برای امنیت ملی روسیه خطرسازتر خواهد شد.
براساس این دیدگاه، هر گونه تحریک درگیری در شبه جزیره کره از هر طرف که باشد و هر نتیجه ای را رقم بزند، افزون بر خطرساز بودن برای روسیه، چین را هم در مخاطره قرار خواهد داد، زیرا این کشور همسایه کره شمالی است و به عنوان حامی سنتی پیونگ یانگ شناخته می شود، بنا بر این مسکو و پکن خواستار از سرگیری مذاکرات بین المللی حل فعالیت های هسته ای کره شمالی هستند.
بر خلاف خواسته روسیه و چین، آمریکا که بیشتر می خواهد نقش نمایندگی کره جنوبی و ژاپن را هم علیه کره شمالی ایفا کند، پیش شرط های انصراف پیونگ یانگ از ادامه برنامه های موشکی و هسته ای را روی میز گذاشته است.
از دیگر سو، کره شمالی که تقریبا سخت ترین و طولانی ترین تحریم هایی را که تاکنون علیه یک کشور وضع شده، تجربه می کند و به عنوان بسته ترین کشور جهان شناخته می شود، اعلام کرده مذاکره باید بدون پیش شرط آغاز شود تا در جریان آن توافق ها تعیین گردد.
این کشور هر گونه تصمیم گیری در باره برنامه های اتمی و موشکی خود را تا زمان امضای قرار داد ترک مخاصمه با آمریکا و کره جنوبی و پیمان صلح با این کشور رد می کند که این مواضع تاکنون از جانب واشنگتن پذیرفته نشده است.
اکنون پنتاگون جای پای حضور بزرگ خود را در کره جنوبی نزدیک روسیه و چین تقریبا همیشگی کرده است و به نظر نمی رسد، مایل باشد آن را از دست بدهد، بنا بر این انتظار نمی رود تنش بین دو کره در آینده ای نزدیک حل شود یا حداقل کاهش یابد، زیرا دیگر توجیه ادامه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمرنگ خواهد شد.

**موضع واحد چین و روسیه در برابر آمریکا:
میخائیل اولیانوف مدیر اداره امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه دیروز (سه شنبه) در این باره اعلام کرده است که مسکو اقدام های آمریکا در راستای سامانه های ضد موشکی تاد در کره جنوبی را که به افزایش تنش در منطقه منجر خواهند شد، در نظر خواهد گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، اولیانوف خاطرنشان کرد: اقدام های آمریکا روابط را نه فقط با کره شمالی بلکه با چین هم متشنج می کند.
نمایندگان شورای فدراسیون روسیه (سنا) هم استقرار سامانه های ضدموشکی آمریکا در کره جنوبی را ستیزه جویی جدید واشنگتن با مسکو خوانده اند.
همزمان پایگاه آنلاین روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه امروز (چهارشنبه) نوشت: استقرار این سامانه آمریکایی در کره جنوبی با واکنش منفی و ناراحتی روسیه و چین مواجه شده است که اعلام کرده اند، این اقدام را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.
در ادامه مطلب آمده است: مسکو و پکن بر این باورند که واشنگتن به بهانه تهدید موشکی کره شمالی، کره جنوبی را وارد طرح سامانه پدافند موشکی جهانی خود می کند.
پیشتر نیز پکن و مسکو با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بودند که همکاری های خود را برای مقابله با برنامه استقرار سامانه موشکی آمریکا موسوم به تاد در کره جنوبی افزایش می‌دهند.
هر دو کشور نگرانند که پس از کره جنوبی، ژاپن هم درصدد استقرار چنین سامانه ای برآید که می تواند منافع منطقه ای پکن و مسکو را به خطر بیاندازد.
به گزارش روز جمعه تارنمای «یی سی» چین و روسیه اعلام کرده اند، دو کشور از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود و ثبات و توازن منطقه حراست خواهند کرد و در مقابل سامانه تاد، تدابیر بازدارنده در نظر خواهند گرفت.
در این بیانیه مشترک آمده است که پکن و مسکو به شدت مخالف استقرار سامانه موشکی آمریکا هستند و بار دیگر از این کشور و کره می خواهند آن را متوقف کنند.
از سوی دیگر، همزمان روسیه سامانه هشدار دهنده فراگیری ایجاد می کند که تمامی خاک این کشور به ویژه مناطق مرزی و مهم را زیر پوشش قرار می دهد.
سامانه هشدار دهنده ضدموشکی فراگیر از مجموعه ایستگاههای ردیابی موشکی (راداری) ایجاد می شود که در مناطق مختلف روسیه فعالیت می کنند.
به نوشته روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، این سامانه برای نخستین بار پس از فروپاشی شوروی (سال ۱۹۹۱) ایجاد می شود که می تواند هر موشک اعم از قاره پیما یا تاکتیکی را در هر جهتی پیرامون مرزهای روسیه ردیابی و شناسایی کند.
برپایه اعلام وزارت دفاع روسیه، افزون بر سامانه هشدار دهنده فراگیر، سیستم هشدار دهنده هوایی، دریایی و زیردریایی هم طراحی می شود و به این ترتیب اوضاع مناطق پیرامون روسیه تحت کنترل قرار می گیرد.

عزت‌الله ضرغامی:

عزت‌الله ضرغامی که با سه رییس جمهور گوناگون به صورت مستمر در کابینه کار کرده است، گفت: هنوز هم تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم.

هنوز تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم/سرمایه‌گذاری روی روحانی ریسک بزرگی استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته خودش بیش از ۱۰ سال است که با این پرسش روبروست: «آیا کاندیدای انتخابات می‌شوید؟» اما همیشه جواب‌های مشابه به این پرسش داده است :«هنوز هم تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم.» صحبت از آقای عزت الله ضرغامی، رییس سابق رسانه ملی است. او که با سه رییس جمهور گوناگون به صورت مستمر در کابینه کار کرده، معتقد است: «در هیچ یک از دوره‌های قبل و دولت فعلی، اختلافات و ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی تا این اندازه برجسته و نگران کننده نبوده که علت اصلی آن هم عدم حضور مستمر آقای روحانی در جریان فعالیت‌های وزارتخانه‌هاست.
ضرغامی که از جبهه مردمی حمایت کرده، انتخابات ریاست جمهوری را جریان‌های سیاسی مشابه کوهنوردی می‌داند. او اعتقاد دارد یک جریان سیاسی با داشتن برنامه‌ای مشخص و انتخاب گزینه‌های احتمالی وارد رقابت می‌شود و در مراحل نهایی و روشن شدن توانمندی و احتمال رأی‌آوری بالا برای نامزد خاص، با همه توان از او حمایت می‌کنند . درست شبیه فتح قله‌های بزرگ مثل اورست! که در روزهای پایانی و مشخص شدن فرد برتر برای فتح قله، همه گروه در خدمت او در آمده و موفقیت او را موفقیت و پیروزی خود تلقی می‌کنند . ضرغامی با توجه به تجربه انتخابات پیشین، اصلاح‌طلبان را نسبت به اصولگرایان پایبندتر به این اصل می‌داند؛ چراکه اصولگرایان در انتخابات ۹۲ تا آخرین لحظه بر تکثر خود پای فشردند! در ادامه درباره فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ۹۶ با عزت الله ضرغامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
 ارزیابی شما از فضای حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری آینده چیست؟ کدام گفتمان و چه شعاری در این کارزار توفیق خواهد یافت؟
انتخابات ۹۶ از جمله دیدنی‌ترین رقابت‌ها خواهد بود. تصور می‌کنم حتی در صورت انتخاب مجدد آقای روحانی ، فاصله رأی او با دیگران در پایین ترین سطح ممکن نسبت به دوره‌های مشابه خواهد بود.
بدون تردید مطالبات اقتصادی مردم مهمترین محور تعیین کننده در این انتخابات است. امیدهای ایجاد شده در جامعه برای بهبود وضعیت اقتصادی به نتایج ملموس و قابل قبول تبدیل نشده و مشکلات اشتغال، رکود و تورم در کالاهای اساسی و موردنیاز عمومی روز به روز حادتر می‌شود.
رفتار نامزدها باید برای مردم اطمینان‌آور باشد. مردم به شعارهای توخالی و وعده‌های کلیشه‌ای باور ندارند. آن‌ها اقدام و عمل می‌خواهند.
یک پرسش رایج، نامزد شدن یا عدم نامزدی شماست؛ توئیت‌ها و بازتاب‌های رسانه‌ای نشانگر فعال شدن شماست، اما چند بار تلویحاً گفته‌اید که نامزد نیستید. در این باره نظر دقیق‌تر شما را جویا هستیم.
من بیش از ۱۰ سال است که با این پرسش روبرو هستم. پاسخ‌های من کماکان مشابه است. هنوز هم تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم.
فعال بودن در عرصه سیاسی  اجتماعی ارتباطی به مسأله نامزدی انتخابات ندارد.
جبهه مردمی نشست‌هایی را برگزار کرده و نام شما هم در ردیف نامزدهای آن بوده است؛ اولاً با جبهه مذکور مذاکرات متقابلی صورت گرفته یا نه و ثانیاً در سازوکار فعالیت جبهه حضور خواهید داشت یا خیر؟
من کلاً از سازوکار جدید نیروی انقلاب برای ایجاد وحدت و دور شدن از پراکندگی در خانواده انقلاب حمایت می‌کنم و راه‌اندازی جبهه مردمی نیروهای انقلاب را مفید و بلکه ضروری می‌دانم. در غیاب احزاب و شخصیت‌های برجسته تأثیرگذار، بهترین اقدام برای حضور مؤثر در عرصه فعالیت‌های سیاسی، همین بود.
برخی اعضاء و مسوولان جبهه مردمی نیروهای انقلاب قبل از برگزاری مجمع عمومی به صورت فردی و یا گروهی با من جلسه داشتند و ضمن سؤال از تصمیم من در این خصوص، بر حضورم در صحنه انتخابات تأکید داشتند.
آنان گفتند به‌رغم نظر شخصی من درباره انتخابات، عده‌ای از اعضاء در این مرحله می‌خواهند برای انتخاب ده نفر اولیه، شما را هم پیشنهاد دهند. من با این درخواست مخالفت نکردم یعنی با این عزیزان همکاری کردم.
جنابعالی در جایی مطرح کرده بودید که بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی جریان اصولگرایی دچار فقدان مرجعیت و مرکزیت شده است و آن را به عنوان یکی از آسیب‌های وارده به این جریان تلقی کرده بودید. هنوز هم به این موضوع تأکید دارید؟
بله، معتقدم که مرحوم آیت الله مهدوی کنی شخصیتی برجسته، ممتاز و مورد وثوق جریان‌های سنتی و نوگرای جبهه انقلاب بود. ایشان سیاست و دیانت را با هم جمع می‌کرد.
در بالاترین سطح، فعالیت سیاسی می‌کرد و در عین حال استاد مسلم اخلاق بود. کمتر این دو ویژگی در افراد برجسته و در سطح بالا با هم جمع می‌شود. یعنی هم مرجعیت سیاسی و هم مرجعیت اخلاقی.
امروز فقدان شخصیتی مثل ایشان کاملاً محسوس است. به همین دلیل هم تأسیس جبهه مردمی نیروی انقلاب یک ضرورت در شرایط فعلی است.
اکنون هجمه سنگینی از سوی جناح مقابل در قبال عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران شکل گرفته است. ریشه آن را در چه می‌دانید؟ جریان اصولگرایی برای مقابله با این هجمه چه باید کند و به چه نحو اکثریت خود را در شوراهای شهرکشوراز دست ندهد؟
بخش زیادی از حملات علیه شهردار بدون تردید سیاسی است. عملکرد شهردار محترم مثل هر مسوول دیگری می‌تواند مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرد. به عقیده من نمره آقای قالیباف در اداره کلان شهر نمره خوبی است . کارنامه ایشان را در مجموع موفق ارزیابی می‌کنم.
بدون تردید این مسأله به این معنی نیست که اشکال و آسیبی در این عملکرد وجود ندارد.
خیر! من خودم در جلساتی که با آقای قالیباف دارم مواردی را به عنوان خیرخواهی به ایشان منتقل می‌کنم و ایشان هم با روی باز استقبال می‌کنند، اما اشکال در آنجاست که به دلیل حضور آقای قالیباف در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری که هر دو بار هم رأی قابل اعتنائی از مردم گرفتند، باعث شده تا نورافکن‌ها روی ایشان همیشه روشن باشد!
نتیجه اینکه برخی اشکالات و آسیب‌ها خیلی بیشتر از اندازه بزرگنمایی می‌شود. البته این رفتارهای سیاسی از وجاهت تخصصی و باورپذیری انتقادات سازنده هم می‌کاهد و مردم نشان داده‌اند که به خوبی بین انتقاد سازنده و روش‌های تخریبی سیاسی فرق می‌گذارند.
 پیش بینی شما از نقشه یا برنامه انتخاباتی جریان رقیب چیست؟
فعلاً جریان اصلاحات و اعتدال و شخصیت‌های برجسته و بزرگان آنان همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد آقای روحانی گذاشته‌اند البته ریسک بزرگی می‌کنند.
آنان یک بار در سال ۸۴ روی آقای معین ریسک خطرناک و ناموفقی را انجام دادند . الان هم در حال ریسک هستند. آنان یکطرفه و با همه توان از آقای روحانی حمایت می‌کنند و کوچکترین نظر انتقادی و اصلاح گرایانه را در اردوگاه خودشان سرکوب می‌کنند. این به نفع آنان نیست! نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش قابل توجه اعتبار این جریانات سیاسی است.
ضمن اینکه هیچ نشاط سیاسی در میان آنان دیده نمی‌شود. فضای شورونشاط و هیجان انتخاباتی فعلاً در اردوگاه جبهه مردمی نیروهای انقلاب است.
تأثیر فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روابط و تعاملات جریان دولتی و اصلاحات را چه می‌دانید و پیش‌بینی‌تان درباره سرنوشت مرجعیت جریان مذکور چیست؟
بدون تردید فقدان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۹۶ کاملاً محسوس خواهد بود. ایشان مرجع مهمی برای وحدت بخشی جریان‌های سیاسی همسو با آقای روحانی بودند. هر چند شخص ایشان انتقادات زیادی به روش مدیریت و رفتار آقای روحانی داشت ولی با هوشیاری سیاسی که ناشی از تجربه طولانی ایشان بود، می‌توانستند محور قابل اتکائی برای وحدت باشند.
 شما سابقه حضور در جلسات دولت در دوره‌های گوناگون را داشته‌اید. وضعیت برگزاری جلسات و شوراها را در این دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من با سه رییس جمهور گوناگون به صورت مستمر در کابینه کار کرده‌ام. فکر می‌کنم از این جهت استثناء هستم.
در هیچ یک از دوره‌های قبل و دولت فعلی، اختلافات و ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی تا این اندازه برجسته و نگران کننده نبوده است. علت اصلی آن هم عدم حضور مستمر آقای روحانی در جریان فعالیت‌های وزارتخانه‌هاست. ایشان کمتر از گذشتگان با وزراء و مدیران ارشد خود جلسه دارند. کمتر فرصت می‌کنند مشکلات بین نهادها را حل کنند. قدرت تصمیم‌گیری سریع و به موقع و بدون فوت وقت در ایشان کم است. زمان‌های زیادی از دست می‌رود و خیلی اوقات کارهای مهم کشور معطل می‌ماند. معمولاً وزراء و معاونان در جلسات دولت به جای مشارکت جدی در بحث‌های دولت به نوعی در نوبت و انتظارند تا کنار صندلی رییس جمهور بیایند و مشکل‌شان را حل کنند!
 اگر شما به جای آقای روحانی بودید، برای دوره دوم نامزد می‌شدید یا نه؟ چرا؟
نمی‌دانم! چون این حرف‌ها تحلیل شخصی من است. حتماً ایشان مسائل را به گونه‌ای دیگر می‌بینند. من عینک ایشان را ندارم!
 به نظر شما دولت تا چه حد توانست از ظرفیت اجتماعی و اقتصادی برجام برای خدمت رسانی به مردم و ارتقاء سطح زندگی آنها استفاده کند؟
متأسفانه برجام، نتیجه عملی و ملموس برای مردم به همراه نداشت. مردم را خیلی امیدوار کردند. خیلی بیش از حد! برخی ذوق‌زدگی‌ها و رفتارهای سیاسی نسبت به برجام، توقع عمومی را بالا برد و حالا دولت در مواجهه با امید فراوانی که ایجاد کرده متأصل شده است.
 آیا لزوماً دولتی که برجام را شکل داد، برای استفاده از آن نیز بهترین است یا مشخصات دولت بهره‌بردار از برجام با دولت تمهیدکننده برجام متفاوت است؟
البته این دولت تمام تلاش خود را برای به ثمر نشستن برجام انجام داده است و رهبری معظم نیز همکاری بی‌نظیری برای کمک به دولت، به‌رغم نگاه‌های آرمانی خودشان داشتند، ولی فعلاً که نتیجه به قول برخی مسوولان «هیچ» بوده است.
به نظر من در دوره بعد، چه این دولت و چه هر دولت دیگری تشکیل شود باید بتواند با سازوکار جدید، شرایط متفاوتی برای پیگیری توافقات برجام ایجاد کند. با شیوه کنونی نمی‌توان انتظار نتایج قابل قبول و مفیدی برای کشور داشت.
 بحث دیگر این است که تا چه اندازه با انتقادات رییس جمهور از صداوسیما موافق هستید؟ (ذکر مصادیق، انتقادات اخیر و….)
جناب آقای روحانی همیشه منتقد صداوسیما بوده‌اند. این هم نوعی سیاست است که می‌تواند قابل درک باشد.
 مهم‌ترین مشکل کشور در حوزه سیاستگذاری در عرصه شبکه‌های اجتماعی را چه می‌دانید؟ فضای مجازی و رسانه را در عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات ۹۲ و ۹۴ تا چه حد دخیل می‌دانید؟ به تعبیر دیگر مهمترین آسیب اصولگرایان در عرصه رسانه‌ای چیست؟
فضای مجازی عرصه جدیدی برای زندگی است. در واقع مردم با فضای مجازی زیست می‌کنند و اموراتشان در این فضا اداره می‌شود.
متأسفانه فضای مجازی در کشور ما ناقص‌الخلقه متولد شد و به‌رغم توجهات بی‌نظیر رهبری معظم به این حوزه و برگزاری جلسات متعدد از طرف ایشان و تصمیم‌گیری‌های جدی و تأسیس سازوکارهای مهم برای اداره صحیح و کارآمد این فضا، حجم اقدامات انجام گرفته به هیچ وجه درخور این توجه نیست.
این فضا نیاز به مدیریت دارد. در همه جای دنیا هم همینطور است. متأسفانه از ابتدا برخورد با شبکه‌های اجتماعی به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با حریف سیاسی دیده شد. به همین دلیل نگاه کارشناسی و سازنده مبتنی بر نیازهای واقعی مردم و تحولات سریع این حوزه به ویژه توجه به آسیب‌های جدی موجود و عملیات روانی دشمن در این فضا و صیانت از خانواده و حریم کودکان که بسیار مهم است به حاشیه رفت.
نظر شخص من این است که مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورا باید محوریت اساسی در مدیریت این موضوع داشته باشد ولی به نظر می‌رسد دولت‌ها کماکان علاقه‌مندند وزارت ارتباطات این نقش را ایفا کند و عملاً هم این وزارتخانه به دلیل برخورداری از بودجه و امکانات و توجه رؤسای جمهور در این حوزه پیشگام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*