یادداشت امروز / صرفه جویی ملی در راستای اصلاح الگوی مصرف

مقام معظم رهبری در فروردین ماه ۸۸ در جمع زائران و مجاوران امام هشتم (ع) مطالبی را بیان فرمودند که پیش از آن در پیام نوروزی شان در همان سال نیز بر آن تاکید داشتند: ” ما بایستى الگوى مصرف را اصلاح کنیم . ما بایستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حرکت کنیم. مسئولین کشور در درجه‏ اول – چه قوه‏ مقننه، چه قوه‏ مجریه، و چه سایر مسئولین کشور؛ قوه قضائیه و غیر آنها – و اشخاص و شخصیتها در رتبه‏هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقیر و غنى، بایستى به این اصل توجه کنند که باید الگوى مصرف را اصلاح کنند. اینجور مصرف کردن در همه‏ زمینه‏ها – در امور ضرورى زندگى، در زیادى‏هاى زندگى – مصرف کردن بى‏رویّه و بدون منطق و بدون تدبیر عقلانى، به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولین درخواست می کنم، خواهش می کنم که در این زمینه فعالیت خودشان را در این سال زیاد کنند، افزایش بدهند و براى اصلاح الگوى مصرف برنامه‏ریزى کنند.
لذا من این سال را، سال «حرکت مردم و مسئولین به سوى اصلاح الگوى مصرف» می دانم و امیدوارم که این عنوان – که «اصلاح الگوى مصرف» است – براى همه‏ ما دستورالعمل باشد و همه‏ ما بتوانیم برطبق این شعار مهم و حیاتى و اساسى براى کشور عمل کنیم و از منابع کشورمان به بهترین وجهى استفاده نمائیم. ” با کمی دقت میتوان دریافت که مخاطب ایشان مردم و مسئولین بودند و جلوگیری از اسراف در تمامی موارد، می تواند گامی محکم در جهت تحقق عملی اصلاح الگوی مصرف باشد. از دیگر سو این سال، سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شد و در حقیقت شروع یک حرکت بود و این حرکت تنها محدود به یک سال خاص نمی شد. هر چند اهداف معظم له در سالیان بعد از سوی مسئولین و مردم کمتر مورد توجه قرار گرفته، گویی که این سخنان تنها مربوط به سال ۱۳۸۸ بود.
ایشان در جمع زائران امام هشتم (ع) به صراحت از ناصحیح بودن الگوی مصرف مردم ایران سخن گفتند و راه حل عملی آن را عزم ملی و نگاه عمیق به مسائل خرد و کلان مملکتی بیان فرمودند و به عنوان مثال عینی از فرسوده بودن خطوط انتقال آب و برق که هدر رفت انرژی را به دنبال دارد، یاد کردند. ایشان با انتقاد از مصرف بی رویه فرآورده های نفتی توسط مردم ایران ،آن را بیش از دو برابر میانگین جهانی عنوان کردند و به سبب واردات مشتقات نفت همچون بنزین به کشور که خروج میلیاردها دلار ارز را بدنبال دارد، مسئولین مملکتی را مورد نکوهش قرار دادند. صرفه جویی، آن بخش گمشده از جورچینی است که در دنیای امروز ما ایرانیان به سبب برخورداری از ثروت خدادادی نفت، آن را از یاد برده ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*