چند خبر سیاسی اجتماعی

کد خبر: ۶۶۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۱۵:۳۷ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۹۲۶
مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا ضمن هشدار درباره کاهش قدرت آمریکا گفت که هرگز تاکنون به این حد آمریکا را قطبی شده ندیده بوده است.
به گزارش  خبرگزاری فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا درباره از دست رفتن قدرت رهبری آمریکا هشدار داد.
وی به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: «من هرگز تاکنون آمریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم؛ کشوری که از بحران‌ها آسیب دیده است. کشوری که می‌خواهد نقش رهبری در جهان ایفا کند، باید در درون قوی و منسجم باشد.»
موگرینی افزود: «وقتی بزرگترین دموکراسی جهان دچار چنین تنش‌هایی می‌شود باعث می‌شود که دیگر نقاط جهان بی‌ثبات شود. ما در روابط اروپا و آمریکا وارد مرحله جدیدی می‌شویم و باید هر مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که در چه مواردی با هم اتفاق‌نظر داریم.»
کد خبر: ۶۶۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۱۵:۱۷ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۱۵۵۴
برخی منابع آگاه از توافق شاه بحرین با رئیس‌جمهور ترکیه در سفر اخیر وی به منامه برای تبعید آیت‌الله عیسی قاسم به ترکیه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین در سفر اخیر «رجب طیب اردوغان» به منامه با وی درباره تبعید آیت‌الله عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب این کشور به ترکیه توافق کرده است.
پایگاه «بانوراما الشرق‌الأوسط» با اعلام این خبر نوشت که حمد بن عیسی به دنبال یافتن یک کشور مسلمانی بود که سیاست‌های آل خلیفه درباره آیت‌الله عیسی قاسم و سلب تابعیت وی را تأیید کند تا بتواند آیت‌الله قاسم را به آن کشور تبعید کرده و دستگاه‌های اطلاعاتی آن تمامی تحرکات و تماس‌های وی با هواداران خود را کنترل و نظارت کنند و بر این اساس کشور مورد نظر حمد بن عیسی این بود که دارای دو ویژگی باشد: یکی اینکه تعداد شیعیان آن اندک باشد و امکانات سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای نداشته باشند و دوم اینکه ایران و جبهه مقاومت در این کشور تأثیری نداشته باشند تا اینکه آیت‌الله قاسم در این کشور با کمک ایران به یک جبهه معارض قوی تبدیل نشود.
بر این اساس بهترین گزینه برای حمد بن عیسی، ترکیه بود که همه شرایط لازم را داراست به خصوص اینکه با آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز روابط قوی دارد و به همین دلیل حمد بن عیسی با اردوغان درباره تبعید آیت‌الله عیسی قاسم به ترکیه و همکاری امنیتی در این زمینه به توافق رسید.
طبق این گزارش، بحرین نیز متعهد شده است که برخی مشکلات مالی ترکیه را از طریق سرمایه‌گذاری حل نماید.
پیش از این نیز «أمجد طه» افسر دستگاه اطلاعاتی بحرین در صفحه توئیتر خود نوشت که آیت‌الله عیسی قاسم بزودی از بحرین تبعید خواهد شد. (جزئیات بیشتر)
این افسر اطلاعاتی بحرین قبل از این خبر نیز سه روز مانده به اعدام سه جوان به نام‌های عباس السمیع، سامی المشیمع و علی السنکیس، خبر اجرای حکم آنها را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود.
کد خبر: ۶۶۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۱۲:۴۹ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۶۶۸۹
دیروز آیت الله ناصر مکارم شیرازی در اقدامی بی سابقه به شورای نگهبان هشدار داد به حیطۀ مراجع تقلید ورود نکنند. پس از این اظهار نظر بی سابقه، شب گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود دو نامه را منتشر کرد و به طور ضمنی، حکم شورای نگهبان را قانونی دانسته است.
فقهای شورای نگهبان در پاسخ به نامه ای از دیوان عدالت اداری بند ب و ج ماده ( ۱ ) آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی و ماده ( ۱ ) دستور العمل تأسیسی و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های بازار یابی شبکه ای را خلاف موازین شرع ندانستند.
به گزارش ایسنا عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود دراین‌باره نوشت: به گواهی اسناد ذیل ادعای خلاف شرع بودن مصوبه ای از سوی دیوان عدالت اداری برای شورای نگهبان ارسال شده و فقهای محترم نیز به استناد ماده ۸۷ قانون دیوان عدالت اداری و  مبتنی بر اصل چهارم قانون اساسی پس از بررسی نظر فقهی خود را بیان داشته اند.
کد خبر: ۶۶۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۸:۱۲ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۴۱۴۰
قاضی ویرجینیا نیز فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا درباره منع ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا را به طور موقت لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پس از رای قاضی فدرال ایالت سیاتل در تعلیق فرمان اجرایی رئیس جمهور این کشور، قاضی ایالت ویرجینیا هم به طور موقت اجرای فرمان رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور به این کشور لغو کرد.

این مسئله جدیدترین ضربه قانونی به دولت آمریکا است.

همچنین قاضی فدرال سیاتل که اجرای فرمان ترامپ در مورد مهاجران را به طور موقت لغو کرده بود، درخواست فرجام خواهی وکیل رئیس جمهور را رد کرد.

کد خبر: ۶۶۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۸:۰۸ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۶۳۰۵
«یوسف بن علوی» وزیر امورخارجه عمان گفت: لزوما اینگونه نیست که ایران و عربستان همیشه با هم اختلاف داشته باشند، پیش تر نیز در مقاطعی اختلاف نظرهایی میان دو کشور وجود داشت که حل شد.

به گزارش ایرنا، وی سه شنبه شب در برنامه «بلاقیود» شبکه بی بی سی عربی افزود: ایران و عربستان در دوران رؤسای جمهوری اسبق این کشور روابط حسنه ای داشتند و حتی همکاری هایی نیز میان دو کشور وجود داشت.
یوسف بن علوی تصریح کرد: روابط ما با ایران تاکنون مستحکم و حسنه بوده است و از آغاز انقلاب تاکنون دو کشور تصمیم گرفتند به عنوان ۲ همسایه روابط دوستانه بر پایه صداقت و همکاری داشته باشند، هرچند که در پاره ای از مسائل هریک از ۲ کشور دیدگاه خاص خود را داشته و اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود داشته است.
وزیرامورخارجه عمان در خصوص میانجیگیری کشورش در پرونده هسته ای تصریح کرد: ایران و آمریکا مدت زیادی بود که هیچ دیداری با یکدیگر نداشتند و مشکلات پیچیده و اختلافات عمیقی میان آنها وجود داشت به همین دلیل، اختلاف آنها جزئی دو همسایه نبود که با یک دیدار ساده حل شود، مساله ای که درمورد پرونده هسته ای ایران صدق نمی کرد.
وی در خصوص پدیده موسوم به «بهار عربی» نیز گفت: دیگر کسی پیدا نمی شود که چیزی به نام بهار عربی را به یاد آورد و ملت های عرب باید از این امر درس بگیرند.
وی در پاسخ به این سئوال که اگر آمریکا حمایت خود را پس از توافق هسته ای با ایران، از کشورهای حوزه خلیج فارس متوقف کند، گفت: روابط دو جانبه مسقط – واشنگتن و نیز دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس با آمریکا بسیار مستحکم است و شاید بتوان گفت که روابط ما با آمریکا از روابط این کشور با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قوی تر است.
رئیس دستگاه دیپلماسی عمان تصریح کرد: در مقاطعی از تاریخ، شاهدیم که آمریکا برای همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و ایجاد ثبات و امنیت، بیش از ۴۰ هزار از تفنگداران دریایی خود را در منطقه مستقر کرده بود.
اظهارات بن علوی درحالی منتشر می شود که حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در راس هیات همراه روز چهارشنبه عازم دو کشور عمان و کویت می شود.
کد خبر: ۶۶۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۷:۵۲ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۱۳۲۳
یک شنبه شب گذشته در جلسه ستاد تدبیر استانداری که با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور برگزار شد به دلیل حضور تهرانفر معاون بانک مرکزی و عرفانیان معاون بانک صادرات موضوع پرداخت باقی مانده سپرده های سپرده گذاران موسسه منحل شده میزان نیز مورد رسیدگی قرار گرفت.
به گزارش خراسان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این باره گفت: در این جلسه برای تعیین تکلیف باقی مانده حساب ها و بسته شدن پرونده میزان با حضور مسئولان ملی و استانی و نمایندگان بانک صادرات تصمیمات خوبی گرفته شد که به عنوان مصوبه جلسه به تهران ارسال شده است.
علی رسولیان با اعلام این خبر افزود: در این جلسه مقرر شد تا آخر بهمن ماه جاری بانک صادرات در اطلاعیه ای فرایند پرداخت مطالبات سپرده گذاران میزان را دربازه زمانی حداکثر دوماهه اعلام کند.وی با تاکید بر این که طی این فرایند تمام سپرده های باقی مانده با عنوان سپرده های میزان تعیین تکلیف می شود، تصریح کرد: البته این به معنای پرداخت نقدی همه سپرده ها نیست اما قطعا حساب و سپرده بلاتکلیفی بعد از اجرای این مرحله باقی نخواهد ماند.
رسولیان توضیح داد :برای عملیاتی شدن این تصمیم، باقی مانده سپرده ها در چهار پلکان باقی مانده حساب تا ۱۰۰میلیون تومان ،از۱۰۰تا ۲۰۰ میلیون تومان ،از ۲۰۰تا ۵۰۰میلیون تومان و بالاتراز ۵۰۰میلیون تومان تعریف شده که به طور قطع درصدی از وجوه هر گروه البته به شکل متفاوت اما به صورت نقدی پرداخت می شود. یعنی همه سپرده گذاران در این مرحله درصدی پول نقد دریافت می کنند اما در ازای باقی مانده سپرده هایشان حساب یک ساله بانک صادرات ایجاد می شودو به این سپرده ها سود مصوب یک ساله تعلق می گیرد.
وی تاکید کرد :این حساب مربوط به بانک صادرات است و مشمول قوانین و مقررات بانک صادرات خواهد بود و از امتیازات آن برخوردار است .مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری درباره دلایل طولانی شدن آخرین مرحله پرداخت های میزان گفت :روند شناسایی ،ذخیره گیری و انتقال دارایی های میزان به بانک صادرات مقداری پرداخت باقی مانده سپرده های این موسسه منحل شده را به تعویق انداخت. همچنین مهم ترین مانع بر سر راه انتقال دارایی ها، کارشناسی اسناد ترهینی بود که با توجه به ایراداتی که نمایندگان بانک صادرات بر شیوه آن واردکرده بودند نیاز بود تا مجدد انجام شود ودر نهایت مقرر شد تا با نرخ مشخصی این اسناد به بانک صادرات منتقل شود.
وی اضافه کرد :در جلسات گذشته نیز برای تعیین تکلیف بقیه حساب ها تلاش های زیادی صورت گرفت تا در یک مرحله بتوان پرونده میزان را بست اما در این میان بانک صادرات چند درخواست داشت که باید تامین می شد. یکی از این مسائل تعیین تکلیف تسهیلات پرداختی میزان به مشتریان بود که پیش از این به عنوان بخشی از دارایی های این موسسه به بانک صادرات منتقل شده بود اما در حالی که صاحبان این تسهیلات دریافت شده (مشتریان سابق موسسه میزان ) باید اقساط تسهیلات خود را به بانک صادرات پرداخت می کردند در این زمینه اقدامی نکرده بودند یا حداقل پرداخت هایشان به موقع یا منظم نبوده به طوری که میزان نقد شوندگی این تسهیلات بسیاراندک و در مواردی حتی در حد صفر بوده است.
رسولیان با بیان این که بانک صادرات درخصوص نقد کردن وجوه ۷۰ تا ۸۰ نفر از افرادی که بیشترین تسهیلات را از موسسه میزان گرفته اند هم اکنون با مشکل روبه‌رواست، تصریح کرد: بله این دارایی به طور کامل منتقل شده است اما این مشکلات همچنان وجود دارد.وی درباره مبلغ تسهیلات پرداختی به این افراد گفت: فهرست این افراد و شرکت هایی که بیشترین تسهیلات را گرفته اند و کمترین بازپرداخت را داشته اند موجود است اما رقم باقی مانده آن به دلیل این که ممکن است با پرداخت هایی که صورت گرفته یا می گیرد تغییر کند قابل ذکر نیست.
وی همچنین از موضوع انتقال املاک میزان به بانک صادرات به عنوان دیگر مانع سرراه پرداخت باقی مانده سپرده ها یاد کرد و افزود: علاوه بر تسهیلاتی که به عنوان بخشی از دارایی های میزان به بانک صادرات منتقل شده بود مقرر شد تا املاک میزان نیز به این بانک منتقل شود اما در همین باره نیز به دلیل مشکلاتی مثل بازداشتی برخی از آن ها و لزوم پیگیری های قضایی ،روند انتقال به سختی و با کندی صورت گرفت.
رسولیان خاطر نشان کرد: هم اکنون هنوز املاکی از میزان باقی مانده است که انتقال آن انجام نشده اما در آخرین جلسه ۱۴ ملک جدید که اموراداری و مالیاتی آن به پایان رسیده بود به بانک صادرات منتقل شد.رسولیان افزود: با اجرای آخرین مرحله پرداخت که از ابتدای دی ماه آغاز شده بود و طی آن حساب های با باقی مانده ۷۰ میلیون تومان و درواقع همه افرادی که تا ۸۲ میلیون تومان موجودی در میزان داشته اند، تعیین تکلیف شدند و از۹۵۰هزار حساب در زمان ایجاد مشکل در سال ۹۳ فقط سه هزار و ۸۰۰ حساب باقی‌مانده است که به حدود ۶۳۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۶۶۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۶:۴۸ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۹ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۵۱۲۹
وقوع درگیری و تیراندازی بین دو نفر در یکی از خیابان‌های قم منجر به مجروح شدن یکی از طرفین و مرگ دیگری شد.

به گزارش مهر، درگیری و تیراندازی با اسلحه گرم بین دو نفر که شامگاه سه‌شنبه در خیابان‌ ۱۷ شهریور قم به وقوع پیوست منجر به مجروح شدن این دو نفر شد که به گفته شاهدان عینی حال مجروحان هنگام حضور آمبولانس اورژانس وخیم بوده است.

گفته می‌شود این دو نفر با یکدیگر از قبل خصومت شخصی داشته‌اند و طی روزهای گذشته نیز بارها باهم درگیر شده بودند.

طبق گفته شاهدان عینی این دو نفر که سابقه درگیری و نزاع داشتند پس از خروج از یک باشگاه بدنسازی پس از جدال لفظی، یکدیگر را با اسلحه گرم مورد اصابت گلوله قرار می‌دهند.

هر دو مصدوم توسط اورژانس قم به بیمارستان منتقل شده‌اند که ظاهرا یکی از مصدومان بر اثر شدت جراحات وارده جان سپرده است.

مقامات مسئول هنوز خبر و اظهار نظری رسمی در رابطه با این حادثه خونین اعلام نکرده‌اند.

کد خبر: ۶۶۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۷:۰۷ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۱۲۴
واکنش اخیر آیت‌الله نوری همدانی به دیرکرد “شرعا حرام” که بانک‌ها بابت وام از مشتریان دریافت می‌کنند، به دفعات ازسوی دیگر مراجع تقلید مورد تاکید قرار گرفته است؛ موضع محکم این چهره‌های مورد وثوق در قبال دریافت غیرقانونیِ این مبالغ از مردم، شاید حلال این معضل ریشه‌دار باشد.

به گزارش ایسنا، از همان روزهای ابتدایی سال ۹۵ و همچنین در روزهای گذشته اظهارنظرهای متعددی ازسوی مراجع عظام تقلید درباره سودهای بانکی و جرایم دیرکرد منتشر شد که جای تامل دارند. موضوع سودهای بانکی و ابعاد اقتصادی و فقهی آن در کشور همواره از مسائل بحث‌برانگیز بوده و نقل‌قول‌های اخیر مراجع تقلید هم به این مسئله دامن زده است. از جمله خواسته‌های مخاطبان ایسنا و مردم این است که چرا مراجع تقلید در این‌باره قویا ورود نمی‌کنند، چرا که این گرفتن این سودهای غیرقانونی هم به ضرر مردم و هم اقتصاد جامعه است.

اهمیت آشکار این موضوع نزد مردم که ارتباط مستقیمی با مباحث شرعی و حلال بودن وجوه دریافتی دارد و همچنین کنجکاوی‌ها برای اطلاع از نظر مراجع تقلید درباره این بحث چالشی که در ذهن بسیاری از مردم پرسش‌های زیادی ایجاد کرده، موجب شد تا مروری بر اظهارات و نقل قول های مراجع عظام تقلید در این‌باره بیاندازیم.

* بانک‌ها دست از رباخواری بردارند *

آیت‌الله نوری همدانی در صحبت‌هایی که واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت، به موضوع ربا در فعالیت‌های بانکی اشاره و تاکید کرد: «ربا، گناه کبیره‌ای است که در اسلام حرام است. اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و ربا است و متأسفانه این کار در بانک‌های ما انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گرفتن زیادی فقط در یک مورد مجاز است، تصریح کرد: اگر در هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت شود؛ اما در بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده شده و در قراردادهای خود آورده‌اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و …؛ که در این صورت این جریمه‌ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می‌کنند که این مسائل، ربا است.

این استاد حوزه بیان کرد: جریمه را فقط یک مرتبه می‌توان دریافت کرد؛ نه اینکه برای آن مدل‌های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجددا جریمه دریافت کنند. بارها در پاسخ به نامه‌ها نوشته‌ایم که جریمه برای أداء دین رباست، اما متاسفانه به این احکام الهی عمل نمی‌شود. »

* برخی بانک‌ها ربای آشکار می‌گیرند *

آیت‌الله علوی ‌گرگانی نیز یکی دیگر از مراجعی است که در این باره اظهارات صریح داشته است. او در روز ۴ بهمن‌ماه در صحبت‌هایی اظهار کرد: اگر اقتصاد اسلامی می‌خواهد صورت گیرد، باید منابع مأخذه اصلی اصلاح شود، چون در غیر این‌صورت بی‌فایده است؛ یک منبع اولیه اصلی امور مالی کشور عبارت از بانک‌ها و … خواهد بود، چراکه تا بانک اصلاح نشوند، جامعه درست نخواهد شد، چون بنیه جامعه روی امور مالی می‌گردد و تا پولی در جامعه نباشد، حرکتی اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار کرد: همانطور که انسان احتیاج به انرژی دارد تا از وجود آن بهره‌مند شود، جامعه بشری نیز تا زمانی که مال نداشته باشد پیش نمی‌رود، اما باید دید خوراک این جامعه مالی چطور بوده و موردپسند خدا، پیامبر و ائمه معصومین(ع) است یا خیر؟

این مرجع تقلید بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌خواهند کشور در چارچوب اسلام و دین پیش برود که برای تحقق آن باید وضع ادارات درست شود؛ ببینید چقدر در ادارات زیرمیزی رد می‌شود؟ آیا این درست است؟ در کشور اسلامی باید زیرمیزی باشد؟ چه وقت می‌شود فرمایش رهبری را عملی کنیم؟

* هرچه می‌گوییم بانکداری اسلامی، گوش نمی‌دهند *

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید روز ۲۴ آذرماه در دیدار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به جایگاه بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: «در دنیای امروز بانکداری اسلامی، وجود بانک یک ضرورت است و اساسا بدون بانک نمی‌توان مبادلات و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی کرد و زندگی بدون بانک بسیار سخت است.

بانکداری از غرب به کشور آمده و ما از غرب پیروی کردیم؛ باید بانکداری را اصلاح و اسلامی کنیم؛ هر کاری می‌کنیم از طرف دیگر بوی غرب می‌دهد، خیلی کار می‌خواهد تا بانکداری تبدیل به اسلامی شود.

نکته مهم اجرای بانکداری اسلامی است، بانک‌ها گوش به بانکداری اسلامی نمی‌دهند؛ هرچه می‌گوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمی‌کنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانک‌ها می‌خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند.

مشکل دیگر دور زدن قانون بانکداری اسلامی است، بانک‌ها به بهانه‌های مختلف کلاه درست می‌کنند و قانون را دور می‌زنند.

مشکل اصلی در اجرای قانون است، باید به مردم آموزش داد، وگرنه روی کاغذ قانون درست کنیم ارزشی ندارد، باید هم قانون اصلاح شود هم ضمانت اجرایی داشته باشد تا شاهد برچیده شدن مشکلات در حوزه بانکداری شویم. ریشه اصلی بانک از غرب آمده و ما می‌خواهیم اصلاح کنیم، ولی می‌بینیم جای دیگر خراب می‌شود.»

* مسئله دیرکرد وام نگران‌کننده است *

آیت‌الله جعفر سبحانی (۳ آذرماه) در دیدار با مدیرعامل یکی از بانک‌های دولتی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «مسئله دیرکرد وام، نگران‌کننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان می‌دهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که موجب ناراحتی بوده و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد.

وی گفت: موضوع چک هم یکی دیگر از مشکلات جامعه است و آمارهای زندانیان نشان از این حقیقت است، سعی کنید به کسانی که توان پرداخت وام را دارند و از عهده داشتن چک برمی‌آیند، وام و چک دهید. تا می‌توانید کاری کنید تا جامعه از لحاظ اقتصادی و مسائل دیگر کمتر دچار مشکل شود. در عقود شرعی باید رضایت طرفین لحاظ شود و طوری نباشد که یک طرف ضرر و دیگری بهره فراوان گیرش بیاید.»

* مشکل ربوی بودن دیرکردهای بانکی حل نشده *

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در ۳ آذرماه در دیدار با رئیس بانک ملت در بخشی از سخنان خود خطاب به مسئولین بانک‌ها اظهار کرد: «بانک‌ها باید با پرداخت وام به محرومین و مستضعفین کمک کنند. موضوع اخذ دیرکرد از نظر اسلام حرام است و به نوعی ربا محسوب می‌شود و متاسفانه مشکل آن در کشور هنوز حل نشده است.

متاسفانه گرفتن دیرکرد امری رایج شده، ولی نباید اینگونه باشد. نباید به خاطر تاخیر در ادای دین، پولی گرفته شود و می‌توان این مشکل را از طرق دیگر برطرف کرد تا از سویی بانک‌ها نیز دچار خسران نشوند.»

* حقوق کارمندان بانک‌هایِ ربوی، حرام است *

آیت‌الله جوادی‌ آملی در دیدار با شهردار و استاندار قم که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در ابتدای سال انجام شد، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری شده، در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست. حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است، زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.»

* بانک‌ها با سودهای خود، مردم را بیچاره کرده‌اند *

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در تاریخ ۲۸ آبان ماه در دیدار رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه موضوع اقتصاد از مسائل مهم در زندگی مردم است، گفت: «بانک‌ها یکی از موانع حل مشکلات اقتصادی هستند و با سودهای خود مردم را بیچاره کرده‌اند، دیرکرد وام حرام و یک نوع ربا است و نباید دیرکرد از مردم گرفته شود.»

* بانک‌ها بجای حل مشکل، زحمت مردم را اضافه می‌کنند *

آیت‌الله علوی گرگانیدر ۱۶ شهریورماه در دیدار با مدیران تعاونی اداره کار استان قم در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه تعاونی باید به دستان مردم قرار گیرد اظهار کرد: بانک‌ها به جای اینکه مشکلات مردم را برطرف کنند، مشکلات جامعه را اضافه می‌کنند.

پول‌هایی که در بانک‌ها قرار دارند باید برای از بین بردن مشکلات جامعه هزینه شود و در این راستا افراد نیازمند و قشرهای ضعیف شناسایی و حمایت شوند. باید در بانک‌ها بخشی مربوط به رسیدگی به قشرهای مستضعف تشکیل شود تا خیلی سریع مشکل مادی و اقتصادی آنها برطرف شود.

* در بانکداری اسلامی تا ۲۸ درصد از مردم سود می‌گیرند *

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم و در روز مبعث نبی مکرم اسلام(ص) که در ۱۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شد در بخشی از سخنان خود به موضوع بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: «بانکداری از غرب برای ما آمده و ما اسم اسلامی را برای آن گذاشته‌ایم که متاسفانه نه محاسن بانکداری غربی را دارد و نه اسلامی است.

سود بانکی در کشورهای غربی بین ۴ تا ۶ درصد است؛ اما در بانکداری اسلامی تا ۲۸ درصد از مردم سود می‌گیرند و اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که تا ۳۵ درصد هم سود گرفته می‌شود؛ آن هم در قالب عقود شرعیه.

برخی خیال می‌کنند که مشکل بانکداری امروز ما فقط جریمه و دیرکرد است؛ ولی در اصل با مشکلات بسیاری روبروست؛ امروز بخش بسیاری از مطالبات بانک‌ها از سرمایه‌داران است و متاسفانه تسهیلات کلان در اختیار آنان قرار داده شده و طبعا کارخانه‌های متوسط و ضعیف‌تر از دریافت تسهیلات جا مانده‌اند.

یکی از درآمدهای بانک‌ها، حساب جاری مردم است که از این پول، به دیگران وام داده شده و سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی گرفته می‌شود و درآمد آن در جیب بانک قرار می‌گیرد؛ در حالی که اصل پول برای مردم بوده است.»

* حرکت بانک‌ها به‌سوی رباخواری مایه ننگ است *

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در ۱۳ اردیبهشت ماه در دیدار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «وقتی قانون بانک‌های ما از فرهنگ اروپا آمده باشد، باید فرهنگ‌سازی نموده و چون نوعا مردم با بانک‌ها سر و کار دارند، ‌باید بررسی کرد که اسلام در خصوص بانک و بانکداری چه مبانی دارد.

علت اینکه باید از روش‌های بانکداری غربی فاصله بگیریم، ‌این است که بانک‌های اروپایی مسائل شرعی و دینی و اخلاقی را نمی‌دانند، چه رسد به اینکه بخواهند به حرام و حلال آن هم فکر کنند.

اگر وام در ضمن عقد شرط شود، ربا نیست؛ اما از این سوء استفاده کرده‌اند و برای آن زمان درست کردند، این مسئله ربا را تقویت می‌کند و حرام است، الان تاخیر در ادای دین حرام به همین دلیل است.

چون ربا از مباحث بسیار فساد انگیز است، ‌لذا باید اقدامی کرد و راهکاری ارائه داد تا ربا پیش نیاید. ما در گذشته هرچه درباره ربا گفتیم اثر نکرد و برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی بانک‌ها به این سمت حرکت کنند.»

رجوع به اظهارات و تاکیدات مراجع تقلید درباره غیراسلامی و نامشروع بودن فعالیت بانک‌ها، شاید مرهم زخم نظام بانکداری کشور نباشد، اما می‌توان امیدوار بود با همفکری اساتید برجسته حوزه و مسئولان بلندپایه اقتصادی، راه‌حل معقولی برای به حداقل رساندن مشکل مردم پیدا شود.

زمانی که موشکی به فضا پرتاب می‌شود و شما آن را تماشا می‌کنید، معمولاً تنها نکته‌ای که از دیدن آن هیجان زده می‌شوید، پرتاب شدن آن موشک است.

کد خبر: ۶۶۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۳:۳۰ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۰۵۵

زمانی که موشکی به فضا پرتاب می‌شود و شما آن را تماشا می‌کنید، معمولاً تنها نکته‌ای که از دیدن آن هیجان زده می‌شوید، پرتاب شدن آن موشک است.

به گزارش ایلنا، جالب است بدانید که بین تاریخ ۱۳ فوریه تا ۳ مارس، یکی از دو موشک Black Brant IX برای انجام ماموریت علمی شفق، به فضا فرستاده خواهد شد و نکته جالب توجه در خصوص این پرتاب، تشکیل شدن ابرهای مصنوعی در فضا است که قرار است در فاصل ۶۰ الی ۱۰۰ مایلی از کره زمین قرار داشته باشند.

برای انجام این کار، موشک ناسا مقدار کمی از تری متیل آلومینیوم را در فضا پخش خواهد کرد که آن هم در واکنش با جو، پف‌های سفید ابری شکل را تشکیل خواهد داد. دانشمندان می‌توانند به کمک این ابرها، بادهای شفقی را دنبال کنند و راجع به آنها تحقیقات بیشتری انجام دهند.

ناسا می‌گوید که پخش آلومینیوم در فضا به هیچ وجه برای مردم خطری ایجاد نخواهد کرد. حتی میزان آلومینیوم مصرف شده برای این منظور نسبت به آلومینیومی که در آتش بازی‌ها مصرف می‌شود، کمتر است.

ایج یک پژوهش جدید نشان داد

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پارو کردن برف به خصوص برای کسانی که در مناطق برف‌خیز زندگی کرده و به طور مداوم این کار را انجام می دهند،خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

کد خبر: ۶۶۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۱:۳۰ ۱۵ February 2017
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۵۷۰۲
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پارو کردن برف به خصوص برای کسانی که در مناطق برف‌خیز زندگی کرده و به طور مداوم این کار را انجام می دهند،خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، پارو کردن برف یک فعالیت بسیار سنگین است که بر سیستم قلبی و عروقی افراد به شدت تاثیر می‌گذارد.

فعالیت‌های شدید هوازی مفید هستند اما بلند کردن برف در حجم بسیار سنگین، مقدار قابل توجهی از فشار را به جای پاها بر روی شانه‌ها وارد می‌کند که در نتیجه سبب افزایش ضربان قلب، فشار خون و نیاز به اکسیژن می‌شود. این موارد همراه با استنشاق هوای سرد، می‌تواند به حوادث نامطلوب قلبی- عروقی و همچنین انفارکتوسافرادی که برف پارو می‌کنند  منجر شود.

این پژوهش جدید به بررسی ارتباط بین بارش برف، دوره‌های طولانی مدت بارش برف و خطر حملات قلبی و عروقی می‌پردازد.

محققان در مرکز تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه مونترال در کِبِک کانادا، اطلاعات به دست آمده از دو پایگاه داده مربوط به ۱۲۸ هزار و ۷۳ بیمار بستری و ۶۸ هزار و ۱۵۵ بیماری که بر اثر مرگ و میر ناشی از انفارکتوس میوکارد MI (سکته قلبی) در بین سالهای ۱۹۸۱ و ۲۰۱۴ مرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آنها این اطلاعات را تنها در مناطقی که مستعد بارش برف سنگین هستند در طول ماه‌های زمستان بین نوامبر و آوریل جمع آوری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

علاوه بر این، محققان اطلاعات دقیق آب و هوایی مانند بارش برف روزانه و درجه حرارت را برای بررسی هر یک از مناطق مورد مطالعه، از سازمان هواشناسی کانادا دریافت کردند.

به طور کلی، آنها در این پژوهش موفق به کشف ارتباط بین بارش برف سنگین و خطر بالاتری حملات قلبی مرگبار شدند.

بارش برف سنگین که به طور خاص در حدود ۲۰ سانتی متر تعریف شده با افزایش نسبی ۱۶ درصدی انتقال افراد به بیمارستان در اثر MI همراه است.

برف سنگین همچنین با افزایش نسبی ۳۴ درصدی احتمال مرگ ناشی از یک MI در مردان مرتبط بود.

به طور کلی حدود ۶۰ درصد از موارد بستری در بیمارستان و مرگ و میر بر اثر حمله قلبی مردان بودند، اما هیچ گونه عوارض جانبی قلبی عروقی در زنان یافت نشد.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که احتمال MI  کشنده متناسب با افزایش تعداد روزهای برفی متوالی افزایش می‌یابد.

این آمارهای به دست آمده به امکان وجود علیت بین پارو کردن برف و MI کمک بسیاری می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*