نوبخت: پول های بلوکه شده ایران آزاد شده است/۶۲۵ طرح تا پایان دولت یازدهم افتتاح می شود

 سخنگوی دولت گفت: آنچه برای رفع بلوکه شدن پول های ایران توافق شده بود، انجام و کل پول های بلوکه شده آزاد شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا براساس توافق هسته ای تمامی پول های بلوکه شده ایران آزاد شده است ،اظهارداشت: آنچه که برای رفع بلوکه شدن پول های ایران تواق شده بود، انجام شده است اما بعضی کشورها مثل هند عذری از نظر تحریم ندارند و ممکن است اخلال یا تعللی در این زمینه داشته باشند اما در کل پول های بلوکه شده آزاد شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در زمینه تخلفات مالی دولت قبل شفاف سازی می کند یا خیر ؟، خاطرنشان کرد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم ما به اسناد و مدارک و مستنداتی دست پیدا کردیم که متوجه برخی از تخلفات شدیم اما ترجیح دادیم به جای این که آنها را رسانه ای کنیم، مسیر قانون آن طی شود.
سخنگوی دولت یادآور شد: ما وظیفه نداریم با پایبندی به اخلاقی که مدعی آن هستیم این را افشاگری می کردیم، ترجیح دادیم اغماض هم نکنیم چون بیت المال است بنابراین موارد را به مراجع قضایی گزارش دادیم و از دستگاه های نظارتی خواستیم این موضوع را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز انتظار داریم دستگاه های نظارتی گزارش های خود را اعلام کنند چون اگر ما واقعیتی را نیز بگوییم ممکن است این شائبه پیش آید که براساس تنازعات سیاسی مطلبی را بیان می کنیم در حالی که واقعیت این است ما براساس منافع ملی جلو می رویم.
سخنگوی دولت همچنین گفت: ترجیح دادیم به جای اینکه حیثیت افراد را ببریم به مرجع قضایی گزارش دهیم، اگر هم اثبات شد به اشد مجازات نیز تنبیه شود به همین جهت می توانیم انتظار داشته باشیم در آینده نتایج این موارد منعکس شود و افکار عمومی با اطلاعات متقن و اطمینان بخشی نسبت به نتایج آن ها قضاوت کنند.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در برابر معافیت حقوق های زیرخط فقر از پرداخت مالیات از سوی مجلس گفت: دو میلیون تومان خط معافیت است و همکاران من محاسباتی داشتند که براساس بند ۱۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نظام مالی دولت باید اصلاح شود و سهم مالیات ها باید افزایش یابد به همین جهت هر نوع تخفیف مالیاتی در ماده اول لایحه ای که به عنوان احکام مورد نیاز برنامه ششم به مجلس دادیم منعکس بود که همه این ترجیحات قطع شود تا ما بتوانیم به این موضوع معطوف شویم چرا که باید پاسخ دهیم.
وی افزود: محاسبات ما این است که مالیات را به اندازه ظرفیت بگیریم، ظرفیت هم یک شاخص دارد که کشورها میزان مالیات را براساس آن می سنجند، کشورهای صنعتی عمدتا ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات آنها از تولید ناخالص داخلی شان سهم دارد، کشورهای در حال توسعه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است و در جمهوری اسلامی ایران می خواهیم به حدود هشت درصد برسانیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: مالیات باید یک سهمی داشته باشد، بخشی از مالیات ها براساس محاسبات مجلس کم می شود و وقتی کم شود به همان میزان هم نمی توانیم خدمت رسانی کنیم.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر یارانه نقدی حذف شود اعتبار آن را چگونه می خواهید در جهت رفاه مردم هزینه کنید؟، گفت: اگر حذف شود ممکن است همچنان گروهی باقی بمانند چون نیازمند هستند میزان آن را افزایش خواهیم داد.قطعا به تولید و اشتغال نیز بیشتر خواهیم پرداخت.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به هیجان آفرینی های دولت آمریکا آیا فکر نمی کنید یک اقدام ویژه در جهت روشن سازی افکار عمومی باید شکل بگیرد تا جامعه دچار خلاء معرفتی نشود؟،یادآور شد: وظیفه همکاران من در دستگاه دیپلماسی همین است که به دور از اینکه ممکن است احساسات به چه صورت شکل گرفته باشد، آنچه واقعیت است و منافع ملی ما را تامین می کند را بیان کنند.
وی ادامه داد: بعضی مواقع حقیقت سر آدم را به دار می برد، به عنوان مثال بعد از فاجعه منا و اعدام ناحق شیخ نمر عربستان مورد انتقاد جهانیان قرار گرفت اما در فاصله کوتاهی با یک اقدام نادرست و حمله به سفارت عربستان این انگشت اتهام از سوی عربستان به سوی ایران برگشت لذا در قضیه ترامپ و ترامپیزیم نیز نباید اینگونه شود انگشت اتهامی که امروز به سوی او نشانه رفته است به سمت ایران بازگردد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بدهی بیمه ها به بیمارستان ها نیز گفت: دو مفهوم در عرصه سلامت وجود دارد یکی طرح تحول سلامت که دولت است و امسال چهار هزار میلیارد تومان تا پایان سال به آن تخصیص داده خواهد شد.
نوبخت افزود: موضوع بعدی بیمه سلامت است، یک سازمانی است به نام بیمه سلامت ایرانیان در درون وزارت تعاون، علاوه بر آن نیز سازمان تامین اجتماعی نیز سازمان دیگری درون این سازمان است. امروز مشکل ما در بیمه سلامت است که دخل و خرج اش با هم جور درنمی آید و دلیل آن این است که دولت به سازمان بیمه سلامت گفته بود به کسانی که بیمار هستند دفترچه بدهید و به جای ۵.۵ میلیون نفر به ۱۱ میلیون دفترچه دادند و در کنار آن نیز تعرفه های پزشکی تغییر کرد که این سازمان بدهکار شد.
وی ادامه داد: ما برای ۱۰ ماه چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بدهی این سازمان پرداخت کردیم و جدای از آن نیز هشت هزار میلیارد تومان اوراق برای آن منتشر کردیم که تا امروز حدود پنج هزار میلیارد تومان از آن هشت هزار میلیارد تومان به صورت مختلف پرداخت شده و سه هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت گفت: از سوی دیگر نیز سازمان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد اما این که بیمارستان ها بیماران را پذیرش نکنند و به آنها خدمات ندهند خلاف قانون است.
نوبخت همچنین در خصوص اقدامات دولت برای حادثه منا اظهارداشت: همکاران ما در سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی از همه اهرم های ممکن بین ما و کشوری که با او قطع روابط داریم، استفاده خواهند کرد.
وی در پاسخ به سوالی درمورد توان موشکی ایران نیز خاطرنشان کرد: ما در عرصه های مختلف تولیدات نظامی در چارچوب حقوق ملی و بین المللی داشته ایم اما کاری انجام نمی دهیم که مورد دستاویز برخی فرصت طلبان و بهانه جویان قرار گیرد البته قطعا بدخواهان از هر فرصتی استفاده می کنند اما ما کار غیرقانونی انجام نمی دهیم.
وی در پاسخ به سوالی درمورد مبلغ یارانه ها اظهارداشت: برخی می گویند درآمد یارانه ها نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان است ولی تنها ۳۶ هزار میلیارد به مردم پرداخت می شود! این بحث رقابتی انتخاباتی همچنان ادامه خواهد یافت.
سخنگوی دولت افزود: من در مجلس در جلسه رسیدگی به کلیات برنامه توضیح دادم آنچه از هدفمندی یارانه ها حاصل می شود، دارای کسورات قانونی مانند مالیات، پرداخت به شرکت نفت، بهسازی و نوسازی خطوط انتقال سوخت است.
نوبخت ادامه داد: طبق دستور رییس مجلس، دیوان محاسبات به خوبی روی این مبالغ نظارت دارد و کل پولی که دریافت می شود و کسورات قانونی آن را مشخص کرده است.
سخنگوی دولت گفت: گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد خاص قانون هدفمندی یارانه است، در حالی که ما ۴۲ هزار میلیارد تومان نقدی و مبالغ بسیاری هم غیرنقدی پرداخت می کنیم. برخی می گویند چرا تمام ۷۰ هزار میلیارد را به مردم نمی دهید، این که بگوییم ۷۰ یا ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد موجود است ولی به مردم داده نمی شود، یا ناشی از بی اطلاعی است یا ناشی از اغراض سیاسی است که به احتمال زیاد تا شب انتخابات همچنان طرح خواهد شد.
نوبخت در ادامه در مورد وضعیت کولبرها و تصمیمات دولت در مورد آنان اظهارداشت: طبیعی است که دولت باید از هر روشی جلوی قاچاق را بگیرد اما کولبرها انسان های شریف و زحمت کشی هستند که نباید به آنها مارک متروک قاچاقچی را بزنیم، بنابراین نگاه دولت به آنها واقع بینانه و احترام انگیز است.
وی در مورد افزایش اتهامات وارده به دولت در ایام نزدیک به انتخابات گفت: دولت اتهامات را از طریق قوه قضاییه پیگیری می کند و در مواردی که اتهامی مطرح می شود ضمن تکذیب و نفی آن ها این حق را برای افراد قایل هستیم که مستندات خود را به دستگاه قضایی بدهند و معتقدیم بدون داشتن اسناد قانونی و طی روال قضایی آن مطرح کردن هرگونه اتهامی گناه و خلاف اخلاق است.
سخنگوی دولت همچنین در مورد دیدار اخیر رییس جمهوری با رهبر معظم انقلاب و موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: از سوی رهبر معظم انقلاب یا شخص رییس جمهوری در مورد موضوعات این جلسه صحبتی نشده است.
نوبخت افزود: آنچه در فضای رسانه ای مطرح می شود قطعا فرآیند ذهنی برخی افراد رسانه است اما به طور قطع رییس جمهوری با رهبری جلسات مستمر و منظمی دارد و در موضوعات مختلف از نظرات ایشان بهره می گیرند و مشورت هایشان استفاده می کنند.
وی همچنین در این نشست خبری به تشریح شرایط اقتصادی کشور پرداخت و تاکید کرد: برای دستیابی به رشد اقتصادی به دو عرصه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی غیرفعال و در نظر گرفتن اعتبارات برای طرح های در دست اجرا و ناتمام عمرانی دولتی وارد شدیم.
وی افزود: ستاد تسهیلات استانداری تا ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ تسهیلاتی به ۱۱ هزار و ۶۶۶ واحد تولیدی به میزان هشت هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان پرداخت کرده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: همچنین برخی واحدها به طور مستقل برای دریافت تسهیلات اقدام کردند که تا ۱۸ بهمن ۹ هزار و ۴۷۸ بنگاه در این زمینه تسهیلاتی به میزان ۶ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان دریافت کرده اند.
نوبخت یادآور شد: در مجموع ۲۱ هزار و ۱۴۴ بنگاه تسهیلاتی به میزان ۱۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان دریافت کرده اند.
وی یادآور شد: دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش بازنشستگان پرداخت شده است.
سخنگوی دولت با بیان این که تمام تلاش دولت کاهش مشکلات جامعه است، اظهارداشت: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های نیمه تمام اختصاص داده شده است و سیاست دولت اجرای طرح ها و پروژه های بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و مصوبات سفرهای رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته و سفرهای رییس جمهوری در اولویت قرار دارند.
نوبخت ادامه داد: تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده شاهد افتتاح ۲۶۴ پروژه خواهیم بود و تا پایان دولت یازدهم ۶۲۵ پروژه افتتاح می شود.
سخنگوی دولت گفت: امید است که با اعتبارات پیش بینی شده در کنار تسهیلات پرداختی شاهد افزایش اشتغال و تولید در کشور باشیم و بتوانیم به رشد مدنظر دست یابیم و دولت با برنامه می داند به چه سمتی حرکت می کند.
نوبخت افزود: در ستاد اقتصادی دولت برنامه ریزی کردیم که حقوق و عید کارکنان دولت همراه با حقوق بهمن ماه واریز شود و بتوانیم حداکثر ۱۵ تا ۲۰ اسفند ماه حقوق اسفند را پرداخت کنیم تا ببینیم در دو هفته باقی مانده چه پولی داریم و به جاهایی که نیاز داریم پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*