مجادله آب در شورا

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
مدیر عامل و معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان و  هم چنین مدیر امور آب و فاضلاب شهر بیرجند روز گذشته میهمان شورای اسلامی شهر بیرجند بودند تا به سوالات و دغدغه های اعضای شورا در حوزه آب و فاضلاب پاسخ گویند.  سوالی که بیشتر  در این جلسه مورد تاکید اعضای شورا  قرار گرفت اعمال افزایش دو برابری و حتی  بیشتر از آن در نرخ آب بهای پرداختی توسط مردم بود چرا که بنا به اذعان اعضای شورا آنها در خرداد ماه سال جاری با افزایش ۱۰ درصدی نرخ آب بها موافقت کرده اند اما در قبوض گویی این افزایش بیش از این رقم را نشان می دهد . اعضای شورا هم چنین خواستار توضیح مسئولان شرکت آب وفاضلاب در خصوص نحوه محاسبه آیتم های قبوض آب بها شدند و اینکه چرا باید دو یا سه برابر بیش از آب بهای مصرفی بپردازند. هم چنین در این جلسه ، اعضای شورا با انتقاد از قطع آب مشترکین خواستار تدبیر شرکت آب و فاضلاب در این زمینه شدند و اینگونه عنوان کردند که بهتر است با توجه به شرایط اقتصادی مهلت بیشتری به مردم داده شود. اعلام مدت زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه فاضلاب در مهرشهر خواسته دیگر اعضای شورا از مسئولان آب در این جلسه بود چرا که شهرداری به غم آمادگی برای آسفالت این محدوده از انجام این عملیات منع شده است. اخذ مبلغ دفع فاضلاب از واحدهای مسکونی که از شبکه فاضلاب استفاده نمی کنند ، عدم ارائه گزارش فصلی به شورا بعد از مصوبه افزایش نرخ آب بها توسط شرکت آب و فاضلاب، اخذ آب بها از ساختمان های کارگاهی بصورت ماهانه به رغم تعطیلی فصلی در طول مدت کار و عدم نصب کنتور آب توسط شرکت آب و فاضلاب، افزایش بیش از حد نرخ آب بهای واحدهای صنفی فروش آب تصفیه و ….  از دیگر سوالاتی بود که در ادامه جلسه توسط اعضای شورای شهر بیرجند مطرح شد.
شهردار : از بین رفتن آماده سازی ها
در صورت عدم آسفالت معابر
شهردار بیرجند در ابتدای این جلسه خواستار اعلام زمانی از سوی شرکت آب و فاضلاب برای اجرای پروژه فاضلاب در مهرشهر شد و گفت: در بیشتر معابر مهرشهر آماده سازی های لازم صورت گرفته که در صورت عدم آسفالت از بین خواهد رفت.
در تولید هر متر مکعب آب ۵۶۰ تومان
ضرر می کنیم
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ادامه در پاسخ به اعضای شورا  گفت: ما در حال حاضر به ۲۴ شهر استان خدمات ارائه می دهیم که ۸۵/۹۹ درصد مردم استان از آب شرب بهره مندند که متوسط کشوری ۱۵/۹۹ است. مهندس هاشمی مقدم با قدردانی از موافقت اعضای شورا در افزایش نرخ بهای آب در ابتدای سال جاری افزود: با این وجود ما در هرمتر مکعب تولید آب ۵۶۰ تومان ضرر می کنیم. وی ادامه داد: در دوره های گذشته ضریب آب بهای استان بدور از کار کارشناسی محاسبه شده و قراربود دولت کمبودها را جبران کند که این امر هم محقق نشده و ما در حال حاضر با مشکلات زیاد اعتباری روبرو هستیم.
نمی توان زمان مشخصی را برای اتمام پروژه فاضلاب مهرشهر اعلام کرد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خواستار برگزاری جلسه ای با مسئولان راه و شهرسازی در این زمینه شد و افزود: برای اجرای پروژه فاضلاب در فاز اول  مهرشهر ۱۱ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که قرار بوده ۵/۵ میلیارد تومان را راه و شهرسازی بپردازد که تاکنون این مبلغ محقق نشده است. هاشمی مقدم با بیان اینکه نمی توان زمان مشخصی را برای اتمام پروژه فاضلاب مهرشهر اعلام کرد ، گفت: تاکنون با پیگیری های صورت گرفته ۵/۳ میلیارد تومان اعتبار از محل وزارت خانه برای پروژه فاضلاب مهرشهر دریافت کرده ایم. وی هم چنین در پاسخ به سوال اعضای شورا مبنی بر افزایش بیش از حد هزینه آب بهای مشترکین اینگونه عنوان کرد که ما بدون مصوبه مجلس حق افزایش هیچ آیتمی را بر روی قبوض نداریم و بر طبق قانون از مردم نرخ آب بها اخذ می شود.
بنگاه خیریه آبلوله در بازسازی شبکه های آب  همراهی کند
در ادامه جلسه سلیم از اعضای شورا به فعالیت بنگاه آبلوله از سالیان متمادی در بیرجند اشاره کرد و گفت : ما باید الان در مقایسه با گذشته مقید تر باشیم و از این ظرفیت استفاده بیشتر شود.
هاشمی مقدم در واکنش به این اظهارات اذعان داشت: باید از این سرمایه هنگفت به نفع مردم استفاده شود و ماهانه ما ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان اجاره می دهیم و موقوفه شدن بنگاه آبلوله به ضرر ما تمام شده که در این قضیه هم از شورا خواستار برگزاری جلسه ای هستیم چرا که عقاید سیاسی  به آن ورود پیدا کرده است و انتظار می رود در اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده به ما کمک شود.
بر اساس قانون داشتن انشعاب آب و فاضلاب الزامی است
وی در پاسخ به دیگر سوال اعضای شورا مبنی بر اخذ بهای فاضلاب از مشترکینی که متصل نیستند ، گفت : بر اساس قانون داشتن اشتراک آب و فاضلاب الزامی است و اگر این دو با هم نباشد باید آب مشترکین قطع شود ولی ما تاکنون چنین عملکردی نداشته ایم.
شهردار : اطلاعاتی دارم مبنی بر اینکه آب بیرجند استاندارد های لازم را ندارد
شهردار بیرجند در ادامه جلسه با بکار بردن این عبارت که من نه قصد تبلیغات دارم و نه سیاسی کاری می کنم ، افزود : کیفیت آب شرب شهر بیرجند بدلیل  بالا بودن برخی ترکیبات می تواند عامل بیماری باشد و من اطلاعاتی دارم مبنی بر ابیکه درصد این عناصر از حد استاندارد و معمول بالاتر است و من به مردم توصیه می کنم آب معدنی بخرند و یا از آب تصفیه استفاده کنند. بهترین دیگر عضو شورا نیز از کیفیت آب شرب شهر بیرجند انتقاد کرد و اذعان داشت : آب شرب بیرجند مشکل دارد و این مشکلات را با ایما و اشاره و پنهان کاری نمی توان حل کرد بلکه باید بیان شود تا رفع گردد.
اطمینان می دهم آب شرب بیرجند مشکلی ندارد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب در پاسخ به این اظهارات، اذعان داشت: من  اطمینان می دهم که آب شرب بیرجند بلحاظ میکروبی و باکتریایی مشکلی ندارد و کیفیت در حد استاندارد است چرا که اگر اینگونه نباشد پروانه بهره برداری به ما داده نمی شود.
هاشمی مقدم با بیان اینکه اگر اعضای شورا و شهردار اطلاعاتی مبنی بر مشکل داشتن آب داشته و دارند منعکس نداده اند، ادامه داد: پیشنهاد می شود اعضای شورا از تصفیه خانه آب بازدید کنند و تاکنون توسط دانشگاه علوم پزشکی نامه ای مبنی بر مشکل داشتن آب بیرجند به ما ارسال نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در ادامه خواستار انعکاس نظریات اعضای شورا به وزارت نیرو مبنی بر حذف اخذ هزینه دفع فاضلاب از مشترکینی که متصل نیستند شد و افزود : اگر کسی اطلاعاتی مبنی بر مشکل دار بودن آب شرب شهر بیرجند دارد باید اطلاع رسانی کند چرا که به سلامت مردم ارتباط دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*