عروسک های خراسان جنوبی صاحب موزه می شوند

عروسک خراسان جنوبی یکی از اعضای پروژه ترسیب کربن از راه اندازی موزه ای برای عروسک های خراسان جنوبی تا پایان سال جاری در بیرجند خبر داد.

آمنه سعادت سیاری در گفتگو با خبرنگار مهر از راه اندازی موزه ای برای عروسک های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این موزه با همکاری موسسه آوای طبیعت پایدار و موزه عروسک های ملل در بیرجند ساخته و تا پایان سال جاری راه اندازی می شود تا مسافرانی که به بیرجند می آیند بتوانند با عروسک هایی آشنا شوند که نماد فرهنگ و لباس پوشیدن مردم این منطقه است.

او که از اعضای پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی است به ویژگی های این پروژه و اقدامات آن در استان اشاره و بیان کرد: پروژه ترسیب کربن، یکی از مهم ترین پروژه های بین المللی به منظور کاهش دی اکسید کربن و اثرات سوء پدیده گرمایش زمین است و مهم ترین فعالیت این پروژه در منطقه خراسان جنوبی، احیای پوشش گیاهی بوده است. این مساله موجب شد تا روستاییان متضرر شوند و در معرض بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار بگیرند. بنابراین یکی از اقدامات پروژه ترسیب کربن، احیای پوشش گیاهی دشت حسین آباد  بود. پروژه ای که از سال ۱۳۸۴ تا ۸۹ ادامه یافت و برای پنج سال دیگر هم تمدید شد.

سعادت سیاری در ادامه بیان کرد: عمده فعالیت  پروژه ترسیب کربن، ورود به روستاهای کمتر توسعه یافته و توانمدسازی جامعه روستایی است تا با درآمدزایی برای آنان از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کند. به همین خاطر ما در گام نخست اعتماد روستاییان را جلب و در مرحله بعدی آنها را با روش درست بافت قالی و گلیم و استفاده از نقشه ها و طرح های بومی و ویژه خراسان جنوبی و همچنین زنده کردن عروسک های بومی آشنا کردیم.

به گفته این زن کارآفرین، عروسک های هر منطقه، ویژگی های خاص خود را دارند. برای مثال عروسک های قشم با قزوین و با خراسان جنوبی متفاوت هستند و هر کدام، آداب و رسوم و فرهنگ و شیوه لباس پوشیدن مردم منطقه خود را روایت می کنند. اما آنچه عروسک های خراسان جنوبی را متمایز می کند، بی چهره بودن آنهاست. این عروسک ها بر دو نوع اند. یکی «قنداقی» که صورتش، سفید است و چشم و ابرو ندارد و خانم ۸۰ ساله ای آنها  را احیا کرده  است. یک سری دیگر از عروسک ها هم، به جای اجزای صورت، یک دکمه بر چهره شان نقش بسته چراکه باز هم محلی ها معتقدند خلقت کامل، از آن خداوند است. ضمن این که آینه و دکمه، بخشی از فرهنگ و زندگی مردم بلوچ است و قوم بلوچ یکی از اقوام ساکن در استان خراسان جنوبی است که در ساخت عروسک های بومی خود از دکمه بهره می برد.

سعادت سیاری راه اندازی موزه عروسک های خراسان جنوبی در بیرجند را اقدام مثبتی ارزیابی و بیان کرد: خوب است که برای عروسک های بومی هر منطقه موزه ای در نظر گرفته شود تا گردشگران داخلی و خارجی به آنجا مراجعه و با فرهنگ مردم آن منطقه آشنا شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*