دیابت هر ۸ ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد

هزار و یک، هزار و دو، تا هزار و هشت بشمارید! دقیقا هر هشت ثانیه یک نفر در جهان به علت دیابت جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ هزار و یک، هزار و دو، تا هزار و هشت بشمارید! دقیقا هر هشت ثانیه یک نفر در جهان به علت دیابت جان خود را از دست داد؛ بیماری که می‌توان با کنترل تغذیه از آن جلوگیری کرد، بیماری که در هر ۱۰ ثانیه دو نفر به آن مبتلا می‌شوند.
دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می‌آید؛ انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی، نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می کند.
تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می‌رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.
متخصصان می‌تواند با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) و یا قند خون دو ساعته (OGTT)، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین است تعیین کند که آیا شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و یا به طور کامل به دیابت مبتلا گشته‌اید.
در صورتی که آزمایش قند خون ناشتای شما، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانگر آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و چنانچه این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل دیابت است.
در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن۷۵ گرم پودر گلوکز، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه گیری می شود؛ چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر ۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد، ابتلایتان به دیابت را نشان می دهد.
هم اکنون در جهان بیش از ۴۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر افزایش ‌‌یابد.
در ایران نیز بیش از ۱۱ درصد جمعیت بالغ را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که نیمی از آن‌ها از دیابت خود هنوز بی‌اطلاع هستند.
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به آمار ۴۰۰ میلیون نفری مبتلایان جهانی دیابت گفت: در حال حاضر آمار مبتلایان به بیماری دیابت رو به افزایش است و در کشور ما حدود ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که در چهار دهه گذشته چهار برابر شده است.
وی تاکید می کند: اگر روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشیم و ورزش کنیم می‌توانیم از ابتلای ۲۰ درصد مردم که شاید دچار دیابت شوند جلوگیری کنیم.
علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز به موضوع کنترل وزن تاکید دارد و می‌گوید: ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر در ایران و حدود یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن و چاقی دارند؛ توده بدنی یا همان وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور عدد قد به متر، اگر ۲۵ تا ۳۰ باشد خوب است و اگر بیشتر از ۳۰ را نشان دهد چاقی محسوب می‌شود.
سیاری تاکید کرد: آن‌هایی که دیابت دارند باید سالانه ۴ بار به مراکز بهداشتی و مراقبان نظام سلامت شهر و روستاها مراجعه کنند.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تشخیص دیرهنگام دیابت به اختلالات چشمی و کلیه نیز مبتلا خواهد شد افزود: در هر ۲۰ ثانیه در دنیا یک پا به علت دیابت قطع می‌شود که با ورزش، رژیم غذایی و خودمراقبتی این موضوع قابل پیشگیری است.
علی ربانی رئیس انجمن غدد اطفال ایران متوسط هزینه درمان یک بیمار دیابتی یا بیمار بستری شده در ایران را در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۲ میلیون تومان در سال عنوان کرد و گفت: در مجموع معادل یک هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان هزینه بستری این بیماران در کشور می‌شود که این مبلغ در بدبینانه‌ترین حالت می‌تواند به ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز برسد.
 وی افزود: از مجموع یک صد بیمار دیابتی در ایران ۳۰ نفر آن ها بستری می‌شوند و این در حالی است که هزینه بخش درمان سرپایی بیشتر است.
ربانی گفت: برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ باید از عواملی مانند تحرک نداشتن، مصرف مواد غذایی نامناسب مانند فست‌فودها و قرار گرفتن در محیط‌های استر‌س‌زا خودداری شود.
به گفته رئیس انجمن غدد اطفال ایران، حدود ۱۰ درصد بیماران دیابتی در کشور کودک هستند و این مسأله رو به افزایش است چرا که چاقی نسبت به گذشته بیشتر شده است.
در حالی که آمار مبتلایان به دیابت در سال ۲۰۳۰ در جهان۴/۴ درصد برآورد می‌شود، این آمار هم اکنون در ایران ۷/۷ درصد است، حال سوال این جاست وقتی می شود با رعایت موارد تغذیه ای، ورزش و تغییر سبک زندگی سلامت خود را حفظ کرد و از درد و هزینه های سنگین مالی به خود، خانواده و دولت جلوگیری کرد، چرا پیشگیری را مقدم بر درمان نمی دانیم ؟!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*