ارسال لیست محرمانه هزینه تراشان بخش درمان به وزارت خانه

از سال آینده طرح حذف دفترچه های بیمه سلامت در خراسان جنوبی اجرایی می شود.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این سازمان تلاش می کند بیمه شدگانش را توانمند کند، گفت: سازمان بیمه سلامت در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت سه برنامه کاری را دنبال کند.
دکتر خوبان برنامه شرکای کاری را از مهمترین این برنامه ها عنوان کرد و درباره آن توضیح داد: به وسیله سامانه شرکای کاری مشخصات و اطلاعات همه آن هایی که با ما در ارتباط هستند ثبت می شود که در حال حاضر آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، داروخانه ها و. . . در این سامانه ثبت شده است به این ترتیب زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند نسخه او به شکل الکترونیکی در سیستم ثبت می شود و دیگر نیازی به نوشتن نسخه نیست. هرچند این طرح در حالت ایده آل بسیار مقرون به صرفه و چشم انداز بسیار مطلوبی به لحاظ ثبت مشخصات درمانی و تاریخچه بیماری افراد دارد ولی آیا می توان درباره اجرایی شدن آن در سال آینده امیدوار بود؟
وی در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه دفترچه بیمه در دست بیماران مانند یک چک سفید امضا در دستشان است گفت: بر اساس بررسی ها و تحلیل های کارشناسان این سازمان مشخص شده گاهی بیماران دوره درمان را تکمیل نمی کنند به عنوان مثال یک ام آر آی انجام می دهند ولی در زمان مشخص درمان را دنبال نمی کنند و در زمان مراجعه به دلیل طولانی شدن زمان دوباره ام آر آی باید انجام شود.
وی افزود: علاوه بر این گاهی دیده شده برخی پزشکان نیز بیش از اندازه هزینه تراشی می کنند،یا استفاده بیش از حدی از انواع رادیولوژی ها و سونوگرافی ها و . . . دارند. بنابر این با فعال شدن هرچه زودتر برنامه شرکای کاری شاهد تحول عظیمی در این زمینه ها خواهیم بود.
وی بزرگترین مشکل موجود در این زمینه را زیرساخت اینترنت دانست و اعلام کرد: این طرح از همین ماه کلید خورده است و امیدواریم تا سال آینده بخش قابل توجهی از آن را عملیاتی کنیم اما باید امیدوار باشیم بحث سرعت اینترنت با توجه به قول های مساعدی که در این زمینه داده شده در کشور مناسب تر شود.
دیالیز در صدر درمان های خاص
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت در بحث تحلیل هزینه ها کارشناسی های دقیقی را انجام داده و به نتایج قابل قبولی رسیده است ادامه داد: بر اساس این تحلیل ها مشخص شده سال گذشته ۵ میلیارد تومان برای بیماران خاص در استان توسط این بیمه هزینه شده است که بیشترین آن مربوط به درمان بیماران کلیوی یعنی دیالیز بوده است.
دکتر خوبان رشد بیماران دیالیزی را نسبت به سال قبل آن(۹۳) بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: هنوز هیچ تحقیق موثقی برای دلیل رشد این موضوع بیان نشده اما احتمال می دهیم شرایط آب روی رشد بیماری های کلیوی و افراد نیازمند به دیالیز تاثیرگذار باشد.
وی به این نکته نیز تاکید کرد که بر اساس این تحلیل ها بیماری های ام اس، پیوندی، هموفیلی و تالاسمی به ترتیب در رده های بعدی بیماری های خاص استان قرار می گیرند که بیمه سلامت بابت آن سالیانه هزینه های میلیاردی پرداخت می کند.
وی همچنین در بحث تحلیل هزینه های سال ۹۵ نسبت به ۹۴  از رشد شاخص های دیگری نیز در استان خبر داد: مراجعه به آزمایشگاه ها ۱۳ درصد، داروخانه ها ۳۱ درصد، رادیولوژی ها ۳۴ درصد، سونوگرافی ها ۵۵ درصد و در فیزیوتراپی ها ۱۴ درصد رشد داشته ایم.
هزینه تراشان مشخص شدند
اینکه چه واحد هایی هزینه های نامطلوب می تراشند و چه واحدهایی در مسیر بهتری خرج می کنند که شامل آزمایشگاه ها ،رادیولوژی ها،سونوگرافی ها و داروخانه ها و حتی لیستی از پزشکان است و به صورت محرمانه به وزارت بهداشت ارسال شده است بخش دیگری از این تحلیل ها بوده که به گفته دکتر خوبان در خراسان جنوبی انجام شده است.
وی اضافه کرد: با کمک این تحلیل ها به طور حتم طرح شرکای کاری در استان برای حذف دفترچه های بیمه سلامت راهبردی تر انجام می شود.
حمایت از زنان باردار
مدیرکل بیمه سلامت استان از راهبرد پیشگیری بهتر از درمان که در جامعه ایرانی در حد شعار مانده است برای برنامه های بلندمدت این سازمان یاد کرد و گفت: همه مشکلات ما به دلیل تغذیه نادرست است بنابراین می توان با آموزش صحیح در این زمینه ها و از همه مهمتر جدی گرفتن آزمایش های قبل از بارداری و حین بارداری از بروز بیماری هایی که یک عمر سیستم درمان و خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری کرد.
دکتر خوبان با اشاره به حمایت هایی که این سازمان از مادران باردار انجام می دهد اعلام کرد: بیمه سلامت بخشی از هزینه آزمایش های قبل و حین بارداری به خصوص آزمایش تالاسمی و نیز سونوگرافی‌های مهم ( NB ,NT) که باید در دوران بارداری انجام شود را تقبل کرده است.
وی همچنین حمایت های مالی برای انجام آزمایش سندروم داو را که در ۱۱ هفتگی بارداری انجام می شود یکی دیگر از حمایت های اساسی بیمه سلامت در استان عنوان کرد.
بدهکاری بیمه و معرفت پزشکان
وی در ادامه درباره حق و حقوقی که بر گردن این بیمه در طلبکاری پزشکان وجود دارد صحبت کرد و اوضاعی که در این سال باعث شد بیمه سلامت نتواند در پرداخت بدهی خود آن طور که باید عمل کند با این حال هستند پزشکانی که با وجود طلبکاری از بیمه سلامت هنوز هم به امور درمانی مربوط به بیمه شدگان با جدیت رسیدگی می کنند.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی این عده از پزشکان را شایسته تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد با دریافت اعتبارات لازم هرچه زودتر این طلبکاری ها پرداخت شود.
دکتر خوبان به اقداماتی که در مسیر آگاه سازی بیمه شدگان نسبت به حق و حقوقشان زمانی که پزشک باید برای آن ها وقت بگذارد ،حقوق آن ها در داروخانه ها و به طور کل در سیستم درمان و بیمارستان ها توسط این سازمان انجام شده اشاره کرد و آنها را برای همه مردم ضروری دانست.
به گفته وی این آموزش ها و توانمندسازی ها حتی برای خود مراقبتی نیز انجام شده است که به زودی برای داوطلبین هلال احمر، دهیاران و داوطلبین سلامت انجام می شود.
وی در پایان از رسانه ها نیز خواست تا در مسیر آگاه سازی مردم نسبت به حقوق آنها در حوزه سلامت و توجه به پیشگیری از بیماری ها و خود مراقبتی به خصوص در برابر دیابت و فشار خون گام های بیشتری بردارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*