وعده معاون استاندار برای بهبود اوضاع تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری و جمعی از مدیران کل و معاونین و دست اندرکاران بخش اقتصادی و تولیدی استان از پنج واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی بیرجند بازدید و بر رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاری تأکید کردند.
بی بی عصمت سرفرازی در این بازدید با بیان اینکه یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان بوده،گفت:همه مسئولان و دستگاه های اجرایی مرتبط به دنبال جذب سرمایه گذار و رفع موانع تولید در استان هستند و اگر بخواهید مسیر توسعه ادامه یابد باید فضای کسب و کا رونق پیدا کند. وی با اشاره به اینکه سریعأ برای موانع موجود چاره اندیشی خواهد شد، افزود: بعضی از موانع، مشکلات قانونی دارد که از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه ها پیگیری خواهد شد تا شاهد شکوفائی و رونق کسب و کار در استان باشیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری، با بیان اینکه مشکلاتی که در واحد های تولیدی وجود دارد یک شبه به وجود نیامده که یک شبه برطرف شود گفت:بیشتر این مشکلات ناشی از سیاست ها و برنامه های غلط دولت های گذشته بوده که منجر به این اتفاقات شده است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خاطرنشان کرد: در این بازدیدها، واحد های تولیدی که مشکلاتی دارند درکارگروه رفع موانع تولید و  نشست‌های  تخصصی جداگانه با حضور تولید کنندگان و دستگاه دولتی مسئول مورد پیگیری و بررسی قرار می گیرد. وی با اشاره به مشکل اساسی صنعت استان گفت: بعضی مشکلات منحصر به استان خراسان جنوبی نیست بلکه ناشی از برنامه ریزی غلط گذشته بوده است.
به گفته سرفرازی بعضی از مشکلات نیز در حوزه نقدینگی، نبود بازار فروش و  عدم همراهی و نبود هماهنگی دستگاه‌های اجرایی است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری با بیان اینکه برخی از مشکلات  واحد های تولیدی استان مربوط به قانون بوده که با سلیقه مسئولان استانی قابل حل نیست، گفت: فضای تعامل و همراهی برای مشکلات واحدهای صنعتی فراهم شده و امیدواریم تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم. وی در پاسخ به اینکه مشکلات واحد های تولیدی در خراسان جنوبی بیشتر از سایر استانها است ،عنوان کرد: این مطلب را قبول ندارم چون در استانهای دیگر هم کار کردم و بیشتر مشکلات ، مشکل قانونی است که در سایر استان های کشور وجود دارد وباید برای حل مشکلات کار های بزرگی در مرکز انجام شود.
سود بالای بانکی ، نبود نقدینگی، عدم حمایت از تولید داخل از جمله ،مشکلات واحد های تولیدی استان
در این بازدید، الهیاری مدیرعامل شرکت درنمای شرق گفت: فعالیت درنمای شرق ساخت مبلمان اداری و خانگی  با اشتغال ۲۹ نفر و تولید سالیانه ۱۷ هزار عدد بوده است.
به گفته وی سرمایه گذاری انجام شده در این شرکت ۳۰ میلیارد ریال بوده که اکنون با ۴۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است. الهیاری عمده مشکلات را نبود نقدینگی لازم ، نبود نیروی انسانی آموزش دیده  و از همه مهمتر خرید دستگاه های اجرائی استان ازتولیدات خارج استان دانست. عمادی مدیرعامل شرکت ساعی صنعت که دومین واحد تولیدی بود که مورد بازدید قرار گرفت، افزود فعالیت شرکت ساعی صنعت در محصولات فلزی ساختمانی، سوله و اسکلت با اشتغال ۲۰ نفر و تولید سالیانه ۸ هزار تن می باشد. به گفته وی این واحد اکنون با ظرفیت کمتر از ۲۰ درصد مشغول فعالیت می باشد و عمده مشکلات بیشتر واحد های تولیدی در حوزه نبود سرمایه در گردش، مالیات و مشکلاتی در حوزه اداره کار و تامین اجتماعی است.
عمادی با بیان اینکه تاکنون یک ریال برای ساخت و تجهیز این واحد تولیدی تسهیلات دریافت نکرده ایم گفت:این واحد جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع طرح رونق تولید به بانک ملی استان معرفی شده که اکنون با مشکلاتی در جهت دریافت تسهیلات دارد.
شرکت ایساتیس افرا که فعالیت آن در ساخت کالاهای بتونی(تیر بتنی برق) بود سومین ایستگاه بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری و هیئت همراه بود که زارع زاده مدیر عامل این شرکت گفت:این شرکت با اشتغال ۱۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریال و با تولید ۴۰۰۰ تن در استان شروع به کار کرده و اکنون به خاطر مشکلات با کمتر از  ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت است.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی تولید کنندگان افزود: نبود سرمایه در گردش ،سود بالای تسهیلات بانکی ، مشکلات مالیاتی  و عدم حمایت از سرمایه گذار از عمده  مشکلات تولید کنندگان استان است.
زارع زاده عنوان کرد یکی از مشکلات اصلی شرکت ایساتیس افرا عدم استفاده شرکت توزیع نیروی برق استان از محصولات این واحد تولیدی و خرید تیر برق بتنی از خراسان رضوی می باشد. قهرمان مدیر عامل شرکت شانه های آفتاب گردان باقران که درتولید عرقیات گیاهی و بسته بندی خشکبار فعالیت داشته و اکنون بخاطر مشکلات تعطیل است، گفت:همه مسئولان و دستگاه های مرتبط با بحث سرمایه گذاری و تولیدات استان در جریان مشکلات و موانع تولید و سرمایه گذاری در استان می باشند اما تاکنون اقدامی در این خصوص نشده است.
وی مشکل اساسی این واحد تولیدی را عدم امکان رقابت در بازار با توجه به وجود مشاغل خانگی با سرمایه گذاری کم ، قیمت پایین و تسهیلات کم بهره در سطح استان دانست و افزود: نبود نقدینگی لازم و تسهیلات با سود های بالا، عدم حمایت مسئولان استانی از تولید کنندگان،بی توجهی به محصولات تولیدی استان و ورود عرقیات بی کیفیت به استان از دیگرمشکلات واحد های تولیدی استان است.
شرکت چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی آخرین واحد تولیدی بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری از آن بازدید کرد.
حیدری مدیرعامل این شرکت هم گفت: عمده مشکلات چاپخانه های استان خروج کارهای چاپی دستگاه های دولتی به خارج از استان، نبود نقدینگی، سود بالای تسهیلات بانکی، مشکلات مالیاتی  و بیمه ای می باشد.
وی با اشاره به اینکه در روزنامه امروز خراسان جنوبی، هفته نامه بیرجند امروز، صبح امروز و مجتمع چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی حدود ۵۰ نفر مشغول به کار می باشند افزود: سخت گیری  بی مورد برخی ادارات باعث شده برخی واحد های تولیدی علاوه بر اینکه با ظرفیت کامل کار نکنند حتی تعدیل نیرو نیز داشته باشند.
وی با بیان اینکه ثبات قیمت ها در چند سال اخیر باعث امیدواری مدیران واحدهای تولیدی شده است اظهار داشت: متولیان امر باید راهکارهای قانونی که می تواند به تولید و توسعه اشتغال در استان کمک کند را احصا و بر اجرای آنها پافشاری نمایند. مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی با اشاره به محرومیت و فاصله این استان از پایتخت از مسئولان خواست مشوق های خاصی برای این استان از مسئولان کشوری طلب نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*