خسارت مالی حوادث خراسان جنوبی ۳۸ درصد کاهش یافت

گردهمایی فعالان مدیریت بحران استان با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن علامه فرزان برگزار و برآمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران استان در حوادث تأکید شد.
تمامی منازل مسکونی کشور بیمه اجباری حواث می شوند
مهندس نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که مهمان ویژه این گردهمایی بود از طرح بیمه تمامی ساختمان های کشور و منازل مسکونی خبر داد و گفت : این طرح در آینده نزدیک با اعتباری بالغ بر ۲ هزار  میلیارد تومان اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از استان های حادثه خیز کشور است، افزود: نیروهای امدادی و خدماتی و اعضای مدیریت بحران باید همواره آمادگی لازم جهت هر گونه بحران را داشته باشند و در تمام جهات به دنبال ارتقای آن باشیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است: اگر تمامی دستگاه‌های اجرایی در زمان حادثه به طور منسجم به کار گرفته شوند می‌توانند تأثیر بسزایی در مدیریت بحران داشته باشند.
وی استفاده از تمام امکانات و تجهیزات را مستلزم  نگاه فرابخشی دانست  و تأکید کرد: امروزه مدیریت یک علم است که باید در راستای کسب و استفاده درست از آن تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه نیرو های امدادی در دستگاه مربوطه باید طرز استفاده از تجهیزات و امکانات را آموزش ببینند عنوان کرد: کسب رتبه اول استان خراسان جنوبی در کارگاه‌های آموزشی شرق کشور نشان از همدلی و وفاق بین دستگاه های استانی است.
نجار در ادامه به موضوع ساخت و سازها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، نشناختن مخاطرات و بی خبر بودن از عواقب آن‌ها در حوادث گرفتار می‌شویم و صدمات اجتماعی و اقتصادی برای مردم منطقه به وجود می‌آوریم.
موضوع آموزش همگانی یکی دیگر از مباحثی بود که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر آن تاکید کرد و گفت: عضو یک خانواده اولین نجات دهنده  یک  خانواده و یا اعضای منطقه در زمان حادثه می باشد لذا باید آموزش‌های لازم را به مردم بدهیم.
نجار در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: کمبود آب، بیابان زایی، از بین رفتن پوشش گیاهی، گرد و غبار و برداشت از سفره‌های زیرزمینی از جمله عواقب تغییر اقلیم است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در این گردهمایی گفت: با آمادگی نیروی ستاد مدیریت بحران استان امسال تلفات مالی ۳۸ درصد کاهش یافته است. میر جلیلی بدون اشاره به اینکه در دوسال اخیر چه مقدار بارندگی و حادثه سیل و زلزله در استان بوده، گفت:  به رغم باران‌های مخرب در کوهپایه‌های استان طی دو سال و نیم گذشته تلفات سیل در استان به صفر رسیده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی شرق کشور در مشهد مقدس، هم گفت: استان خراسان جنوبی در بین شش استان شرقی و مرکزی کشور رتبه اول را کسب کرده است.
در ادامه این جلسه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: خراسان جنوبی پنجمین استان حادثه خیز در کشور است و از مجموعه ۳۴ مورد  حادثه طبیعی در کشور ۱۷ مورد در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.
محمد فرهادی از آمادگی اعضای مدیریت بحران و دستگاه های اجرائی استان جهت مقابله با بحران‌ها در استان خبر داد و گفت: تغییر اقلیم  و خشکسالی های چندین ساله در استان  موجب صدمات اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم  شده است.
فرهادی با اشاره به وابستگی شدید اقتصاد مردم استان به کشاورزی و دامپروری افزود: مهاجرت مردم و خالی شدن روستاهای مرزی خراسان جنوبی  می‌تواند خطری جدی برای استان وکشور باشد که نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.
به گفته وی یکی دیگر از مشکلات آفات نباتی تاغزارهای استان است که نیاز است در جهت رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: گاهی اوقات باران‌های کم موجب سیل‌های مهیب می‌شود لذا باید از روان آب‌ها در سطح استان استفاده کرد.
فرهادی با بیان اینکه حوزه بحران خراسان جنوبی نیازمند نگاه ویژه است، گفت: خشکسالی و طوفان خسارت های زیادی به استان وارد کرده است.
در پایان این مراسم ازمدیرکل آموزش و پرورش استان بخاطر برگزاری مانور زلزله ، فرمانده پلیس راه شهرستان قاین، یک آتش نشان نمونه، یک تکنسین نمونه اورژانس ۱۱۵ ، یک نیروی امدادی هلال احمر و یک راهدار نمونه تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*