مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت؛ آلزایمر و فشار خون در کمین دوستداران مواد قندی و شیرین

 

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زیاد مواد قندی و شیرین احتمال ابتلا به بیمار‌های کلیوی، فشار خون بالا، اختلال حواس و آلزایمر را در افراد افزایش می‌دهد.

دکتر زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های قلبی عروقی علت مرگ در افراد بالای ۳۰ سال و دومین عامل مرگ در افراد ۱۵ تا ۵۹ سال است، گفت: در ایران شیوع دیابت حدود ۱۰ درصد گزارش شده است و بر اساس آمار، حدود ۵۰ درصد زنان و ۳۹ درصد مردان ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها میزان مصرف روزانه قند و شکر هر فرد ایرانی روزانه ۶۶ گرم است در حالی که بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف روزانه قند و شکر حدود ۴۰ گرم توصیه شده است.
عبدالهی ادامه داد: تحقیقات زیادی نشان داده است که سرطان پانکراس، بیماری های کیوی، فشار خون بالا، بیمار‌ی‌های قلبی، نقرس، آلزایمر از عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین هستند.
وی به افزایش مصرف روغن و چربی در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف روغن و چربی به ویژه چربی های اشباع از طریق مصرف بی‌رویه فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده موجب افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر همچون سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون می‌شوند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس مطالعات، سبد غذایی مطلوب که در سال ۹۱ لحاظ شد، نشان داد که سرانه مصرف روزانه روغن و چربی ۴۶ گرم است که از سبد مطلوب غذایی (معادل ۳۵ گرم) بیشتر است.
مدیر اظهار داشت:‌ به منظور فرهنگسازی و ارتقای سطح سلامتی مردم بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه سالم با شعار کمپین ملی “غذای سالم” با هدف کاهش مصرف قند، نمک و چربی از اول دی ماه در کشور اجرا می‌شود.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*