وقتی مشتاقان هشتمین خورشید صدای نقاره های طلایی را می شنوند/ آمدم ای شاه پناهم بده!


زیارت اولی ها! یعنی کسانی که تا کنون یکبار هم نتوانسته اند به زیارت امام غریبشان بروند. موضوع این گزارش فعالیت های خیریه ای است که اسباب زیارت رفتن زیارت اولی ها را فراهم کرده اند و در ادامه آن با محسن مسعودیان راد، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی نیز به گفت‌و‌گو نشسته ایم. در بخش هایی از متن میخ وانیم:

« مشهد دعوت شده اند، اشاره می کند و می گوید:  تا کنون بالغ بر۳۵ هزار نفر را  از برنامه های معنوی آستان قدس رضوی بهره مند کرده ایم و قصد داریم  این تعداد را تا پایان سال افزایش دهیم  و از طرفی فعالیت هایمان را  در این رابطه گسترش دهیم.  وی در پاسخ به این سوال که این افراد بیشتر از چه نقاطی از کشور به مشهد اعزام می شوند، می گوید: عاشقان ولایت از همه استان های کشور در این برنامه ها شرکت داشته اند و این افراد در طرح‌هایی تحت عنوان«معین الضعفا»،«شمس الشموس» و«شوق زیارت» ازطریق کمیته های امداد کشور و با هماهنگی حوزه زیارت استانداری و بخشی هم  با مشارکت آستان قدس رضوی به مشهد اعزام شده اند.»

« وی که از یکی از روستاهای محروم یزد آمده است، عنوان می کند: مادر بزرگم سال ها برای زیارت به پشت بام خانه قدیمی اش می رفت و به سمت خراسان سلام می داد و از امام هشتم(ع) درخواست زیارت می کرد. تا اینکه امسال که قسمت همه مان شد و با هم به این زیارت ملکوتی آمدیم…..جوادیان می گوید: روزی که به ما خبر دادند برای سفر به مشهد انتخاب شده اید خیلی خوشحال شدم و خدا را شکر گفتم که هستند خیرانی هم که به فکر حال روحانی و آثار معنوی و روحی مردم محروم باشند.»

متن کامل گزارش:

می گویم از زبان زیارت نرفته ها

ملیحه زرین پور

وقتی مشتاقان هشتمین خورشید صدای نقاره های طلایی را می شنوند/ آمدم ای شاه پناهم بده!

می گویند، سفر به مشهدالرضا و زیارت هشتمین خورشید امامت و ولایت حج فقرا است. اما هستند آدم هایی که هزینه همین سفر ارزان را با وجود تسهیلاتی که این روزها برای یک سفر ارزان به مشهد وجود دارد را ندارند.

عاشقان مشتاقی که تنها از روی پشت بام منزل به سمت خراسان می ایستند، اشکی می ریزند و با دلی لرزان از دوری  از این گرمای قدسی، سلامی می دهند. شاید داستان کبری خانم پیرزن کرمانی که سالها چشم انتظار دیدار گنبد و بارگاه طلائی امام رضا(ع) بوده است حکایت همان دلدادگانی باشد که اگر دست خیر خیران و نگاه پر مهرشان نبود باز هم تنها مکان دلدادگی و زیارتش همان پشت بام منزل روستایی اش می بود.

دستانی برای زیارت و دلی برای گریستن

پیرزنی که به گفته یکی از کارمندان کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی وقتی چشمش به گنبد طلائی حرم افتاد برای دقایقی مبهوت شد و بعد از چند دقیقه، از ته دل گریست و در حق خیرانی که این سفر را بریش مهیا کرده بودند، دعا کرد.

کمیته امداد خراسان رضوی یکی از سازمان‌های خیریه ای است که با همکاری و همیاری خیران بی نشان، چند سالی است دستی در دعوت از کسانی که تا کنون به زیارت نرفته اند، برای سفر به مشهد و زیارت حرم را دارد.

«محسن مسعودیان راد»، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی در همین ارتباط با بیان اینکه یکی از برنامه های  سال های اخیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و برنامه های شاخص فرهنگی، بحث طرح های زیارتی مددجویان بوده است، به ما می گوید: این طرح ها درسال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

قراری برای دلدادگی، زمانی برای عاشقی

عاشقان ولایت در قراری نانوشته برای زیارت دعوت می شوند تا با ولی خداوند در روی  زمین از غم دل و درد هجران بگویند. طبق گفته مسئولان از ابتدای سال گذشته تاکنون بالغ بر ۱۱۵ هزار نفر از این دلدادگان به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده اند.

مسعودیان راد  با بیان اینکه در سال ۹۴ بالغ بر۸۰ هزار نفر از سراسر کشور به مشهد اعزام شده اند، می افزاید: این برنامه ها به منظور استفاده  از فضای ملکوتی حضرت ثامن الحجج و آشنایی با سبک، سیره، روش و منش امام رضا(ع)، آشنایی با آداب زیارت، فلسفه زیارت و سبک زندگی رضوی برای مددجویان و بیشتر زیارت اولی ها ترتیب داده شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی همچنین به آمار کسانی که از ابتدای سال ۹۵ برای زیارت به مشهد دعوت شده اند، اشاره می کند و می گوید:  تا کنون بالغ بر۳۵ هزار نفر را  از برنامه های معنوی آستان قدس رضوی بهره مند کرده ایم و قصد داریم  این تعداد را تا پایان سال افزایش دهیم  و از طرفی فعالیت هایمان را  در این رابطه گسترش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که این افراد بیشتر از چه نقاطی از کشور به مشهد اعزام می شوند، می گوید: عاشقان ولایت از همه استان های کشور در این برنامه ها شرکت داشته اند و این افراد در طرح‌هایی تحت عنوان«معین الضعفا»،«شمس الشموس» و«شوق زیارت» ازطریق کمیته های امداد کشور و با هماهنگی حوزه زیارت استانداری و بخشی هم  با مشارکت آستان قدس رضوی به مشهد اعزام شده اند.

آنجا که دست خیران بانی زیارت های ناب می شود…

این مقام مسئول با اشاره به اقشاری که بیشتر برای زیارت دعوت می شوند، می گوید: این افراد عموما خانواده های مددجو و نیازمند هستند که به زیارت مشرف شده و از برنامه های مشاوره ای، آموزشی و برنامه های مختلفی دیگر کمیته امداد نیز، بهره می گیرند. اما افراد شاخص در این اعزام ها  خانواده های نیازمند و محرومی است که عموما هم زیارت اولی هستند.

مسعودیان راد می گوید: قسمت عمده افرادی که در این برنامه ها شرکت می کنند، مورد انتخاب قرارمی گیرند و لزوما افرادی هستند که حتی المقدور به زیارت و سفر مشهد الرضا نائل نشده اند و یا اینکه مدت مدیدی قادر به این سفر نبوده اند.

زیارت اولی ها میهمان سفره آفتاب هشتم

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان اینکه ما زیارت را ما به عنوان یک قدرت نرم می دانیم، عنوان می کند: واقعا وقتی خانواده ها اینجا می آیند،  متحول می شوند.

وی اظهار می کند: وقتی ما به این افراد اعلام می کنیم که مهمان حضرت هستید و قرار است یک وعده غذای مهمانسرای حضرت را، که می دانید خیلی ها آرزوی تناول آن را دارند، میل کنید، روح و روانشان متحول می شود و در فضای معنوی خاصی قرارمی گیرند. در چنین زمانی آمادگی ذهنی و قلبی برای پذیرش معارف اسلامی و مسائل اخلاقی را دارند.

به گفته مسعودیان راد  این تأثیرگذاری ها در فضای معنوی آستان قدس رضوی بسیارعمیق تر و بیشتر بروز می کند، لذا فضای بسیارخوبی برای یک حرکت فرهنگی و یکسری تحولاتی سرنوشت ساز برای این افراد مهیا می کند.

طبق گفته وی بیشتر زیارت های این‌چنینی در ایام تابستان و زمان فراغت دانشجویان و دانش آموزان از تحصیل، مهیا می شود تا این قشر آسیب پذیر جامعه هم بتوانند  از این شرایط خاص زیارت و معنویات حاصل از آن بهره مند شوند.

جوادیان یکی از مددجویانی است که طبق گفته خودش پس از سال ها آرزو، امسال به همراه خانواده اش به دعوت کمیته امداد به مشهد الرضا آمده است. می گوید: حال خوشی دارم و انگار قدم بر روی زمین بهشت گذاشته ام. نمی‌دانی سال ها چشم انتظار دیدار بارگاه منور خورشید هشتم بودن چه حال و روزی دارد.

آمدم ای شاه پناهم بده..

وی که از یکی از روستاهای محروم یزد آمده است، عنوان می کند: مادر بزرگم سال ها برای زیارت به پشت بام خانه قدیمی اش می رفت و به سمت خراسان سلام می داد و از امام هشتم(ع) درخواست زیارت می کرد. تا اینکه امسال که قسمت همه مان شد و با هم به این زیارت ملکوتی آمدیم.

جوادیان می گوید: روزی که به ما خبر دادند برای سفر به مشهد انتخاب شده اید خیلی خوشحال شدم و خدا را شکر گفتم که هستند خیرانی هم که به فکر حال روحانی و آثار معنوی و روحی مردم محروم باشند.

این زائر اولی زیر لب شعر آن شاعر عاشق را زمزمه می کرد که «آمدم ای شاه پناهم بده..» و در حالی که می‌گریست دست نیاز خود را به نشانه درخواست به سوی قبله هشتم بلند کرده بود…

خدا می داند چه می خواست و در دل چه رازی با امام مهربانش می گفت اما این را خوب می دانم که آن لحظه یکی از زیبا ترین لحظات روحانی زندگیش رقم خورده بود، آن هم  تنها به همت دستان خیری که این بار نذر کرده بودند عاشقانی را به معشوقی برسانند.

و باز زمزمه می کرد: السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا(ع)، یا شمس الشموس یا انیس القلوب ….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*