معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بیرجند اعلام کرد/کمک بلاعوض ۳۰ درصدی برای خرید ماشین آلات کشاورزی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ای با حضور مدیران و مسئولین مرتبط با بخش کشاورزی استان، گفت: بر اساس آسیب شناسی که در سال ۹۲ انجام شد بیش از ۴۵ درصد انرژی غذایی مورد نیاز کشور از خارج وارد می شد.به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهندس عباس کشاورز افزود: انرژی یکی از نخستین و ضروری ترین شاخص های امنیت غذایی کشور است و پروتئین و عناصر مفید از جمله ویتامین ها و مکمل ها از دیگر شاخص های امنیت غذایی هستند که در ۳۰ سال گذشته میزان تولید انرژی در داخل کشور از ۸۲ درصد تجاوز نکرده است. وی ادامه داد: در حوزه پروتئین ها کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و سالانه ۶۰۰ هزار تن شیر و ۵۰ هزار تن برنج را به خارج از کشور صادر می کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشورهای دنیا هنوز در زمینه بخش کشاورزی به تفاهم جهانی نرسیده اند، تصریح کرد: اگر این تفاهم صورت بگیرد در پایداری تعامل جهانی بسیار موثر است.

درآمد صادرات کالاهای کشاورزی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار

کشاورز با اشاره به اینکه تولیدات خام کشاورزی به جز موارد استثناء مانند زعفران، تولیدات کم ارزشی هستند، گفت: صادرات کالاهای کشاورزی به جز موارد استثناء درآمدی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دارد و مواد اولیه بخش کشاورزی از جمله ذرت، گندم، جو، روغن و کنجاله موادی ارزان هستند که درآمد زیادی از صادرات آن‌ها حاصل نمی شود. وی اظهار کرد: این نوع کالاها هزینه جا به جایی بسیاری دارند و دولت‌ها باید هزینه بسیاری را در خصوص جا به جایی مواد اولیه کشاورزی بدهند.وی با اشاره به اینکه ما در فضای تجارت کشاورزی خیلی شکننده هستیم، گفت: با آغاز کار دولت یازدهم کسری تراز تجاری کشور بیش از ۸.۱ میلیارد دلار بود که از سال ۶۹ تا ۸۵ چنین ترازی در کشور نبوده است.وی ادامه داد: این تزار منفی برای اختلاف واردات و صادرات در سال ۹۲ به ۴.۶ میلیارد دلار در سال ۹۴ رسید یعنی کشاورزی می تواند ۴.۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

ناپایداری و آب از چالش های بخش کشاورزی هستند

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به چالش های حوزه کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: حرکت کشاورزی به سمت ناپایداری و آب از جمله این چالش ها هستند که مشکل جدی برای بخش کشاورزی محسوب می شوند.کشاورز، مشکل موجود آب کشور را ناشی از بی تدبیری در مدیریت آب دانست و افزود: در همه جای دنیا بخش کشاورزی پرمصرف ترین بخش آب است و کسانیکه ما را محکوم می کنند به دنبال این هستند که مشکلی که ایجاد کرده اند را بین دیگران تقسیم کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین با موضع گیری مشکلی حل نمی شود و باید بخاطر پایداری سرزمین و حفظ منابع و کشاورزی مصرف آب را مدیریت کرده و تمام آحاد کشور باید نسبت به سرنوشت آب حساس باشند. وی افزود: کشاورزان بیشتر از بقیه افراد نسبت به مصرف آب توجه خاصی دارند و بسیاری از کشورها با آب کمتر کشاورزی خوبی دارند و باید چالش کم آبی را مدیریت کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید برنج به جز در استان‌های گیلان و مازندران در دیگر مناطق کشور امکان پذیر نیست، تصریح کرد: تولید برنج به آب بسیار بالایی نیازمند است و در دیگر مناطق کشور آب کافی برای تولید برنج وجود ندارد و تولید یونجه نیز به دلیل مصرف آب بالا جایگاهی در کشور ندارد.

افزایش ۲۵ درصدی خود اتکایی انرژی ظرف ۵ سال آینده

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم توسعه کشت گلخانه ای در کشور تاکید کرد و گفت: علاوه بر این امروز یونجه در کشاورزی ایران به دلیل کمبود آب جایگاهی ندارد و باید گیاهان علوفه ای با نیاز آبی کمتر به کشاورزان معرفی کنیم ضمن اینکه نباید خللی در تولید شیر اتفاق بیفتد که در همین راستا هشت گیاه علوفه ای معرفی شده است.کشاورز با بیان اینکه من به رئیس جمهور قول داده ام که ظرف پنج سال ضریب خوداتکایی انرژی در کشور از ۵۵ به ۸۰ درصد می رسد، عنوان داشت: ما هیچ نگرانی در این زمینه نداریم و این کار اجرایی می شود اما باید توجه داشت که کشور ما کشوری متنوع و متغیر است و برای این امر نیاز به نسخه های متعدد داریم.وی با تاکید بر اینکه کشاورزی کشور نیازمند نسخه های موردی است، بیان داشت: دیگر نسخه های کلی و قانون و بخشنامه های کلی برای همه کشور تاریخ مصرفشان در بخش کشاورزی به پایان رسیده و باید بر اساس شرایط هر منطقه یک برنامه پنج ساله با مشورت خود کشاورزان تدوین کنیم. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امنیت غذایی و تجارت کشاورزی قابل تقویت است اما با این شرط که آب را حفظ کرده و پایداری را فراموش نکنیم.کشاورز به افزایش فرسایش خاک در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: امروز ما با علف های هرز و آفاتی رو به رو هستیم که در تاریخ کشاورزی ایران بی سابقه بود و ناشی از همین فرسایش ها و ناپایداری ها است.وی، افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع را از جمله وظایف وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید افزایش تولید، درآمد و مدیریت منابع را در بخش کشاورزی در استانی مانند خراسان جنوبی جدی بگیریم.وی در ادامه اظهار کرد: طبق قانون بخش کشاورزی سه وظیفه بر عهده دارد که شامل افزایش تولید، افزایش در آمد کشاورزان و حفظ منابع کشور است و اگر کشاورزان بنیه مالی قوی داشته باشند امکان رشد و تعالی خواهند داشت.

مطالعه موردی بخش کشاورزی راه حل مشکل کشاورزان استان

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک منطقه کم باران است، تصریح کرد: سرانه زمین در این منطقه بسیار کم است و با نسخه‌های دقیق و مطالعاتی با حفظ پایداری، هر محصولی که درآمد کشاورزان را افزایش می دهد در این منطقه انتخاب شود و به تولید آن پرداخته شود. کشاورز با بیان اینکه در سال گذشته ۸ میلیون و ۴۰۰ تن گندم در کشور تولید شد، تصریح کرد: افزایش تولید، درآمد کشاورزان و مدیریت آب را جدی بگیرید. وی با اشاره به اینکه کشت گندم، جو و ذرت در خراسان جنوبی با توجه به کم آبی قابل توجیه نیست، اظهار داشت: خراسان جنوبی منطقه بسیار کم باران است ودر سال هایی که تغییر اقلیم صورت گرفته بخشی از خراسان جنوبی دچار بارندگی بیشتر می شود و این به نفع سازمان است و بخشی دچار کم آبی است. وی تاکید کرد: قسمتی از سرانه زمین در خراسان جنوبی کم است و در این منطقه باید با نسخه مطالعات موردی، حفظ پایداری هر محصولی که درآمد کشاورزان را بالا ببرد کشاورزی صورت گیرد.وی خاطر نشان ساخت: افزایش تولید و درآمد مدیریت آب در استان در لبه پرتگاه قرار دارد و با وجود حفر چاه های مجاز در استان دچار کم آبی است.

کمبود آب را با کشت محصولات با آبیاری میکرو در استان جبران کنید

وی با بیان اینکه هیچ کشاورزی محروم از تکنولو‍ژی جدید نمی تواند باشد، گفت: کشاورزان را از تولید با تکنولوژی جدید محروم نکنیم و بهترین بذر و امکانات و تجهیزات کشاورزی باید در اختیار آنها باشد.وی با اشاره به اینکه به کشاورزان خراسان جنوبی محصولاتی مثل پنبه که طول رشد کمتری دارد معرفی شود، گفت: محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند و میزان علوفه قابل توجهی از نظر کمی و کیفی تولید می شود را معرفی کنید و بقیه محصولات با آبیاری میکرو در این منطقه صورت گیرد. کشاورز در خصوص اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزان گفت: با توجه به کاهش نرخ تسهیلات بانکی امسال هیچ محدودیتی برای کشاورزان وجود ندارد و با نرخ ۱۵ درصد می توانند در جهت جایگزینی و نوسازی از تسهیلات استفاده کنند و با استفاده از تجهیزات مدرن و کارآمد نیز ۳۰ درصد یارانه بگیرند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیر در این جلسه گفت: قبلا تامین نهاده های کشاورزی و … از مشکلات کشاورزان بود اما هم اکنون این مشکلات رفع شده و اصلا جزو دغدغه های کشاورزی نیست و انبارهای سازمان حتی بیشتر از نیاز انباشته است.هاشم ولی پور مطلق افزود: علاوه بر افزایش تولید باید افزایش بهره وری در منابع و سرمایه هم مورد توجه قرار بگیرد.وی گفت: مسیر کشاورزی استان ریل گذاری شده و باید بر اساس موقعیت ها در این مسیر حرکت کنیم تا به نحوه کشاورزی کشورهای توسعه یافته نزدیک شویم. ولی پور مطلق با اشاره به اینکه خراسان جنوبی می تواند محور توسعه کشاورزی کشور باشد، تصریح کرد: هنوز نیروی کشاورزی به صنعت نرفته و جایگاه کشاورزی استان پر رنگ است و تامین کننده سرمایه برای توسعه استان است. وی بیان کرد: هم اکنون در مسیر کشاورزی استان در شرایط و موقعیتی هستیم که هیچ بهانه ای برای تشکل ها، تولید و متولیان امر وجود ندارد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهارکرد: انتظار ما در کشاورزی ایجاد افزایش عملکرد در واحد سطح با نگاه افزایش بهره وری و سرمایه است و باید برای رسیدن به این هدف وقت صرف کنیم. ولی پور مطلق با اشاره به ارتباط و تعامل سازنده بین کشاورزان و مسئولان جهاد افزود: مشارکت مردم استان در توسعه کشاورزی بسیار بالا است و نیروهای این بخش بسیار خلاق هستند.وی بیان کرد: کاری که در سند اقتصاد مقاومتی کشاورزی استان انجام داده ایم در سطح کشور منحصر به فرد است و بسیار خلاقانه تر از طرح و دستوری است که از وزارتخانه ابلاغ شده است.گفتنی است در پایان مصوب شد در زمینه ماشین آلات برداشت و سایر ماشین آلات نوین ۳۰ درصد کمک بلاعوض و ۱۵ درصد تسهیلات ۵ ساله در اختیار کشاورزان قرار گیرد. همچنین مجوز واردات بذور مورد نیاز محصولات زراعی برای تشکل ها ارسال می شود، حداقل ۵ منطقه به صورت پایلوت در دشت های مختلف با مدیریت فنی، مالی، تخصصی و نظارتی جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات شناسایی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*