مصرف خودسرانه مسکن ها همچون سم در بدن عمل می کند

یک متخصص داروسازی بالینی گفت: مصرف خودسرانه داروهای مسکن در بدن، موجب تبعات جبران ناپذیری چون مشکلات گوارشی،کلیوی،قلبی عروقی می شود.

هادی اسماعیلی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره داروهای مسکن و ضد التهاب ، اظهار کرد:  مصرف این داروها هنگام بروز بیماری، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات برای درمان است که به تدریج با افزایش سن ، نیاز افراد به این مسکن ها به مراتب بیشتر  می شود.

این متخصص داروسازی بالینی با توجه به تصور مردم نسبت به مصرف خودسرانه داروهای مسکن ، تصریح کرد:  مصرف خودسرانه داروهای مسکن همچون استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین و…  نه تنها موثر نبوده بلکه عدم آگاهی از نوع مصرف، تبعات جبران ناپذیری چون عوارض گوارشی، کلیوی و قلبی عروقی حتی در افراد سالم را  به همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی،  ادامه داد: مصرف خودسرانه مسکن ها فرد را مستعد خونریزی گوارشی کرده و شواهدی از بروز نارسایی مزمن کلیوی، حتی در بیمارانی که هیچ گونه سابقه ای در این زمینه نداشته اند، دیده شده است.  همچنین احتمال مبتلا شدن به پرفشاری خون را افزایش داده و باعث تشدید بیماری های قلبی ، عروقی می شود.

وی تصریح کرد: این مسکن ها  با وجود داشتن عوارض، تنها برای دردهای خفیف و متوسط موثر بوده و اثربخشی چندانی برای درمان دردهای شدید و جراحی ها ندارد. اگرچه مسکن ها درد را کاهش داده اما مصرف بدون تجویز پزشک، موجب پیشرفت بیماری و به دنبال آن اختلال در تشخیص درست را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: توصیه می شود تا افراد در صورت بروز درد،  از مصرف خودسرانه مسکن ها خودداری کرده، و به منظور درمان به پزشک مراجعه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*