در صورت تأمین اعتبار؛باند دوم محور بیرجند-خضری ۲ سال دیگر به بهره برداری می رسد

معاون ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید از پروژه احداث باند دوم محور بیرجند – قاین وعده داد: در صورت تأمین اعتبار، باند دوم کل محور بیرجند – قاین تا انتهای حوزه استحفاظی استان ظرف ۲ یا ۳ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

برای تکمیل باند دوم محور بیرجند – قاین – انتهای حوزه استحفاظی ۱۷۱ میلیارد تومان مورد نیاز است

دکتر خادمی، معاون ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حالی که از سوی مهندس نخعی نژاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهندس رجبی مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان و جمعی دیگر از مدیران این اداره کل همراهی می شد از پروژه احداث باند دوم محور بیرجند – قاین دیدن کرد. پروژه احداث باند دوم محور بیرجند – قاین – انتهای حوزه استحفاظی در مجموع به طول ۱۸۲ کیلومتر در سه قطعه در دست اجرا می باشد که قطعه اول از کیلومتر ۷ تا کیلومتر ۳۶ محور بیرجند – قاین، قطعه دوم از کیلومتر ۳۶ تا کیلومتر ۷۷ و قطعه سوم از کیلومتر ۷۷ تا کیلومتر ۱۱۵ اجرا می گردد. البته کار قطعه ای ۷ کیلومتری از پلیس راه بیرجند به سمت قاین و یک قطعه ۱۱ کیلومتری از قطعه اول و ۴۹ کیلومتر هم از پلیس راه قاین تا خضری در این مسیر ۱۸۲ کیلومتری قبلا به اتمام رسیده و در حال بهره برداری می باشد و پیشرفت فیزیکی کل محور ۵۰ درصد است. در مجموع تاکنون برای این محور ۱۴۵ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۷۱ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

IMG_3537پیشرفت فیزیکی کل محورهای استان ۴۵ درصد است

معاون ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه بازدید از این پروژه به خبرنگاران گفت: عملیات راهسازی در کل استان در حد قابل قبول درحال اجراست و احداث حدود ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه به صورت باند دوم در محورهای مختلف منتهی به مرکز استان در دستور کار است که ۱۰۰ کیلومتر آن مربوط به محور مهم بیرجند – قاین و در ادامه تا انتهای حوزه استحفاظی استان می باشد و مابقی آن محورهای بجستان – فردوس و دیهوک – راور و همچنین مرکز استان به سمت نهبندان و سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد و پیشرفت فیزیکی کل این محورها حدود ۴۵ درصد است. دکتر خادمی با بیان اینکه برای اتمام کل عملیات این محورها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز می باشد، افزود: کار بخشی از این محورها به اتمام رسیده و حدود ۴۰۴ کیلومتر در حال بهره برداری است و باقیمانده مسیر از مجموع ۸۵۰ کیلومتر نیز در صورت تأمین اعتبار حداکثر تا ۴ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. البته نقاطی مانند محور بیرجند – قاین را با توجه به اولویت و اهمیتی که دارد در صورت تأمین اعتبار ظرف ۲ یا ۳ سال آینده به بهره برداری خواهیم رساند.

بیرجند- قاین به لحاظ بار ترافیکی مهمترین محور استان است

به گفته وی مجموع عملیات راهسازی در استان در دو قسمت پیگیری می شود که بخشی از آن به طول ۵۰۰ کیلومتر را اداره کل راه و شهرسازی استان از محل اعتبارات ملی مدیریت می کند و ۳۳۰ کیلومتر را نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیگیر است که ۱۴۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و حدود ۱۵۰ کیلومتر نیز پیمانکار دارد و عملیات اجرایی آن در حال انجام می باشد. خوشبختانه تمامی محورهای استان پیمانکار و متولی ساخت دارند و برای اتمام کار ۱۴۰ کیلومتری که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیگیر آن است حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز می باشد.

خادمی تصریح کرد: محور بیرجند – قاین به سمت مشهد به لحاظ با ترافیکی مهمترین محور در خراسان جنوبی است و بخشی از کریدور شمال به جنوب در شرق کشور و قطعه ای از محور چابهار – مشهد – مرز سرخس است و هم به لحاظ ترانزیتی و هم تردد مردم در اولویت قرار دارد. طول این مسیر ۱۰۰ کیلومتر است که ۱۲ یا ۱۳ کیلومتر آن زیر بار ترافیک قرار دارد. ۲۰ کیلومتر آن در سال جاری و ۴۰ کیلومتر دیگر در سال ۹۶ و باقیمانده را تا سال ۹۷ به بهره برداری خواهیم رساند، البته در صورتی که اعتبارات مورد نیاز آن تأمین شود.

خراسان جنوبی به کارگاه راهسازی تبدیل شده است

وی افزود: خوشبختانه استان خراسان جنوبی به کارگاه راهسازی تبدیل شده و راهسازی در آن ادامه دارد و در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی هم قرار گرفته است. از سوی دیگر استاندار و معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم خیلی پیگیر بحث راه و باندهای دوم هستند. جا دارد در بحث روسازی بتنی نیز به مدیر کل راه و شهرسازی استان تبریک بگویم زیرا کیفیت کار خیلی خوب است. خادمی همچنین گفت: عملیات روسازی بتنی برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی و در محور بیرجند – قاین – انتهای حوزه استحفاظی با استفاده از بهترین دستگاههای روز دنیا در حال انجام است و ۴۰ کیلومتر از محور مذکور با این شیوه زیرسازی خواهد شد که چندین حسن دارد: طول عمر آسفالت را تا ۳ برابر بالا می برد، صرفه اقتصادی دارد، از آنجا که خراسان جنوبی مازاد تولید سیمان دارد و میتوان مازاد سیمان تولیدی را در این راه بکار گرفت و از طرفی هرچقدر از قیر کمتر استفاده شود به لحاظ زیست محیطی بهتر خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*