تعامل شهرداری بیرجند و منطقه ویژه اقتصادی استان با هدف خدمت به مردم

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان در جلسه ای که با شهردار بیرجند و همراهانش داشت، گفت: منطقه ویژه اقتصادی، سازمانی مستقل در خارج از محدوده سرزمینی است که سازمان مسئول آن امور مربوط به جذب و فعالیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از صفر تا صد به انجام می رساند و حکم یک فرمانداری ویژه را دارد. مهندس مرتضی صفدری زاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از معدود مناطق ویژه اقتصادی کشور است که قطعه ای منفصله در نقطه صفر مرزی دارد که نقش بندر خشک برای ترانزیت و ترانشیپ کالا را ایفا می کند. به گفته مهندس صفدری زاده؛ در پایان سال ۹۳ و در سفر هیأت دولت به استان، با اعلام رئیس جمهور بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبی رسماً آغاز شده و سازمان مسئول منطقه در حجم عملیات اجرایی به عنوان رکورددار خود را مطرح کرد.

انعقاد قرارداد منطقه ویژه اقتصادی استان با ۱۱ سرمایه گذار

وی از انعقاد قرارداد منطقه ویژه اقتصادی استان با ۱۱ سرمایه گذار در بخش های مختلف اعم از صنعت، فرآورده ها، هیدروکربنیک، نساجی، موادغذایی و … خبر داد و گفت: کار احداث برخی واحدهای تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالا ادامه دارد و احتمالاً در هفته دولت امسال شاهد افتتاح چند واحد خواهیم بود.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان همچنین گفت: ما محدوده ای ۸۰ هکتاری را برای ارائه خدمات عمومی و ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی، گردشگری، آموزشی و تجاری تعریف کرده ایم. علاوه بر این ۲۴۰ واحد مسکونی را در برنامه داریم که ۴۷ واحد آن به صورت ویلایی و با هدف تکریم سرمایه گذاران احداث می شود و مابقی واحدهای کارمندی و کارگری خواهد بود و هدف از این اقدامات ارتباط بیشتر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بدنه اجتماع و مردم استان است. مهندس صفدری زاده اظهار کرد: با توجه به تجمیع صنایع مختلف و ناهمگون، کل سایت منطقه ویژه اقتصادی را زیر بار خدمات رسانی برده ایم و اینکه از همان ابتدای کار، پراکندگی واحدها را شاهد هستیم به همین دلیل است.

منطقه ویژه اقتصادی استان جزو موفق ترین مناطق کشور است

وی با بیان اینکه در بحث جذب سرمایه گذاران اولویت اول را به سرمایه گذاران بومی می دهیم، گفت: جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی، به ترتیب در اولویت های بعدی ما هستند. در این راستا پذیرای گروههای تجاری مختلف از شهرستان بیرجند و استان خراسان جنوبی، سایر استانهای کشور و همچنین هیات های تجاری از ۸ کشور دنیا بوده ایم و تلاش کرده ایم با ادبیات خاص منطقه ویژه اقتصادی و بدور از چارچوب های اداری دستگاه های دولتی، فرصت ها و ظرفیت های استان را به صورت شفاف به آنان معرفی نماییم.

وی با ذکر این نکته که منطقه ویژه اقتصادی استان به تایید شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور جزو موفق ترین مناطق ویژه اقتصادی ایران است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی استان به عنوان موتور محرک دیگری برای رونق اقتصادی خراسان جنوبی و کشور ایجاد شده و امیدواریم استان و کشور از این بستر فراهم شده، نهایت استفاده را ببرد.

مصمم هستیم فضاهای مناسبی را برای جذب مردم در منطقه ویژه اقتصادی استان فراهم نماییم

مهندس صفدری زاده با بیان اینکه مصمم هستیم تا فضاهای مناسبی را برای جذب مردم در منطقه ویژه اقتصادی استان فراهم کنیم، گفت: ما تقریباً یک شهرداری کوچک را در منطقه ویژه اقتصادی استان ایجاد کرده ایم و باید امکانات مناسبی را برای استفاده مردم فراهم نماییم و لذا امیدواریم در این راستا و در مباحث فضای سبز و آتش نشانی و خدمات ایمنی و سایر موارد بتوانیم از تجربیات و کمک های مشاوره ای شهرداری بیرجند استفاده کنیم. همچنین برای تهیه و تدوین سند جامع منطقه ویژه اقتصادی استان برای ارائه به هیأت دولت نیز به همکاری شهرداری نیاز داریم.

بودجه شهرداری را طی ۴ سال ۴ برابر افزایش داده ایم

شهردار بیرجند هم در این جلسه با اشاره به معضل خشکسالی و کم آبی در استان، گفت: معضل خشکسالی، بخش کشاورزی استان را به رغم تولیدات محصولات استراتژیک زعفران، زرشک، عناب و انار، تضعیف کرده است. در بخش صنعت هم با وجود منابع و ذخایر عظیم معدنی و زیرزمینی پیشرفت چندانی نداشته ایم و بخش خدمات می تواند بیش از سایر بخش ها در رونق اقتصادی استان تاثیرگذار باشد. دکتر مدیح افزود: در حالی که شهرداری بیرجند را در سال ۹۱ با مجموع بودجه ۲۷ میلیارد تومانی تحویل گرفتیم امسال بودجه شهرداری بیرجند و سازمان های تابعه را به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۴ برابر افزایش داده ایم که نشان می دهد در بیرجند سرمایه گذاران توانمندی داریم که بنا به دلایلی از جمله بها ندادن و یا نبود زیرساخت های لازم در استان های دیگر سرمایه گذاری کرده اند.

اعلام آمادگی شهرداری برای همکاری با منطقه ویژه اقتصادی استان

به گفته دکتر مدیح، شهرداری بیرجند آمادگی دارد در بخش های مختلف آموزشی، تبلیغات، سرمایه گذاری، زیباسازی ، منظر شهری، المان سازی و … با منطقه ویژه اقتصادی همکاری کند. شهردار بیرجند با استقبال از ایجاد مجموعه رفاهی و تفریحی با هدف جذب مردم در منطقه ویژه اقتصادی گفت: مردم معمولاً از استفاده مکرر از پارک ها و فضاهای سبز سطح شهر دلزده می شوند و اگرچه ما موظفیم این فضاها و امکانات را به روز رسانی کنیم اما مردم تمایل دارند که هراز چندگاهی از شهر فاصله بگیرند و لذا شهرداری بیرجند آمادگی دارد در طراحی فضاهای سبز و سایر امور مد نظر منطقه ویژه اقتصادی استان همکاری نماید. در خصوص آتش نشانی نیز ایجاد ایستگاه با لحاظ مباحث مشارکتی امکان پذیر و قابل پیگیری است اما وعده احداث یک پست آتش نشانی و نصب ۲ شیر آتش نشانی و ارائه آموزش های لازم به عوامل منطقه ویژه اقتصادی را می دهم. ضمن اینکه از رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری و رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی خواهیم خواست که با حضور در منطقه ویژه اقتصادی استان زمینه های همکاری را فراهم نمایند.

ضرورت تعامل بیشتر شرکت های خدمات رسان با سرمایه گذاران در راستای رونق اقتصادی

شهردار بیرجند در پایان گفت: اگر شرکت های خدماتی صرفاً نگاه تنگ نظرانه و درآمدی و اقتصادی داشته باشند به منزله ترمزی برای رونق اقتصادی خواهند بود و لذا انتظار می رود که این شرکت ها در راستای رونق اقتصادی استان بیشترین تعامل را با سرمایه گذاران داشته باشند. شهردار بیرجند و همراهان وی در پایان از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی استان دیدن کردند.

IMG_3568

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*