یادداشت امروز/آن که رفت… آن که آمد…

محمد راعی فرد-mohammadraeifard@yahoo.com
استان خراسان جنوبی امروز شاهد حضور وزیر محترم کشور است. البته نه برای قیچی کردن نواری برای افتتاح یک طرح ملی و یا کلنگ زنی جهت ارتقای زیر ساخت دیگری، قرار است جلسه تودیع و معارفه ای باشد برای جا به جایی استانداری که می رود و استانداری که می آید، این روزها بسیار نوشتیم و گفتیم و زمزمه کردیم و برخی نیز از خوف اغیار به اندرونی خزیدند و فقط با خود غر زدند، اما نه اینکه افاقه نکرد بلکه دقیقا حرکتی شد بر خلاف جهت جریان آب. جابجایی مدیران امری است کاملا طبیعی که با توجه به سیاست گذاری های دولت ها انجام می گیرد همانگونه که در این ۴ دهه بوده.
جناب آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور! خیر مقدمتان باد بر این دیار علم و فرهنگ، بر این دیار سکوت و تسلیم، بر این دیار نظاره گر همیشه خموش! مردم این دیار با حس اعتمادشان به دولت ها عشق می بازند، اما اگر در این وانفسای قحط الرجالی که گریبان استان شان را تا مرز خفگی پیش برده آیا اگر نقدی به نوع انتخاب شود کفر گفته اند و شمشیر از رو بسته اند؟! مردم استان خراسان جنوبی را حتما نیک می شناسید اما نه به نوع شمالی اش! اینان چشم در گرو امیدی بستند که شاید گره کور تاریخی عقب ماندگی استانشان باز شود، حرکتی، جنبشی، تکانی، انگیزه ای، گشایشی، اما ظاهرا اینگونه نشد.!
جناب آقای وزیر! نیک مستحضرید که آمارها نشان از عدم توسعه یافتگی و عقب ماندگی دردآور این …استانی با وسعت رتبه سوم کشور و جمعیتی ۷۰۰هزار نفری شاخصه فلاکت اش تن را می ارزاند. داشته های علمی و چهره های ملی و فرا ملی این استان را حتما حداقل نامشان را شنیده اید، اساتید و مدیران بسیار قدرتمندی که به دلیل فرانگرفتن دروس سخت لابی گری و سیاست بازی دیگر حتی نامی از آنان نیست، چه رسد به حضور فیزیکی شان.
جناب آقای وزیر! استان خراسان جنوبی را باید از نزدیک دید، باید در زیر وزن ناداشته هایش کمر خم کنید تا حسش نمایید، تا ندانید که برای دو بانده کردن فقط ۹۰ کیلومتر راهی که کارش شده ستاندن جان مردم بی گناه در این۱۳ سال کمتر اقدامی نشده پی به فاجعه حضور مدیران ناکارآمد در این استان نخواهید برد! مثال کوچکی تقدیم کردم که خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل!!
جناب آقای وزیر! باور کنید آنقدر که درب باغهای سبز به این مردم نشان داده شده که اگر آنان را درون باغ هم ببرید باورشان نمی شود، این مردم خسته اند، خسته از سیاست بازی ها و سیاسی کاری ها و بی کیافتی ها.
اینجا استانی است با داشته های ناشناخته فراوان که مدیران مسافر غیر بومی در حد دو یا سه سال توان شناخت محله های آن را ندارند چه رسد به امکانات بالقوه آن.
جناب آقای وزیر! قرار است در این یکسال باقیمانده چه اتفاقی در این استان بیفتد که در این ۱۳ سال گذشته نیفتاده؟ شک نداریم که باز در بر همان پاشنه خواهد چرخید و دو سال بعد باز همین مراسم و تعارفات و دادن هدایا تکرار خواهد شد ….
استاندار محترم جدید باید یارانش را در کریدور جدید و اهدافی که داشته بچیند، نیرو هایی نو اما بی شناخت از شرایط منطقه و مردم، نیروهای تازه نفس اما بی تجربه در تنور داغ با نداشته های این استان.
جناب آقای وزیر! حداقل انتظارمان این بود که بجای مردم تصمیم نمی گرفتید، لااقل با نمایندگان این استان مشورتی چند دقیقه ای می کردید!
به شعور مردم احترام گذاشتن بالا بودن شأن و شخصیت مدیران است نه خصلت ضعف گونه آنان.
جناب آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور! برنگارنده خواهید بخشید اگر جسارت قلم کرده و زبان به گلایه بگشودم، قلم و زبانی که جسارتش را از کف بدهد احتمالا به درد عریضه نویسی خواهد خورد، به آیه شریفه قرآنی ن والقلم حتما نگاه ویژه ای دارید. این استان صدها کیلومتر مرز مشترک با کشوری دارد که از لحاظ امنیتی هر روز بوی خون می دهد و انفجار دارد و مرگ!
قاچاق مواد مخدر، قاچاق سوخت، قاچاق لوازم خانگی و … همچنان برقرار است و با روشهای ابداعی جدید ادامه دارد …. امید که به این نتیجه برسید و برسیم که این استان، استانداری در حد کفایت و مدیریت یک وزیر را می طلبد و مدیران کل اش در حد معاونین وزیر، هیچ راهی برای ارتقای استان خراسان جنوبی متصور نشوید جز جایگزینی مدیران قدر و با اختیارات کامل و بالا …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*