در آئین بزرگداشت یک دهه تلاش در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان در خراسان‌جنوبی عنوان شد: پوشش ۵/۹۹ درصدی غربالگری شنوایی در استان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی سال ۸۷ با پوشش ۸ درصدی در استان آغاز شد، عنوان کرد: در حال حاضر پوشش طرح در خراسان جنوبی به ۵/۹۹ درصد رسیده است. علی عرب نژاد روز گذشته در آئین بزرگداشت یک دهه تلاش در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان در خراسان‌جنوبی بیان کرد: اختلالات شنوایی از جمله شایع‌ترین معلولیت‌های مادرزادی است که با شناسایی در دوران نوزادی می‌توان اقدامات بسیار مهمی برای توانبخشی فرد انجام داد. وی با اشاره به اینکه اگر در حدود سه سالگی کم شنوایی را تشخیص بدهیم نمی‌توان اقدامات توانبخشی تأثیرگذاری انجام داد، تصریح کرد: از این جهت غربالگری شنوایی در بین نوزادان و شیرخوارگان بسیار حائز اهمیت می باشد. به گفتۀ وی در حال حاضر تمام زایشگاه‌های خراسان جنوبی به دستگاه شنوایی سنجی مجهز هستند.
خراسان جنوبی یک الگوی موفق در غربالگری شنوایی
رئیس گروه غربالگری بهزیستی کشور نیز با اشاره به پیشتازی ایران در طرح غربالگری شنوایی در منطقه گفت: خراسان‌جنوبی یک الگوی موفق از این طرح در کشور می باشد. محسن فیروزبخت با بیان اینکه ۶۳۰ واحد غربالگری در کشور فعال است، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۱۹۰ هزار نوزاد غربالگری شدند که از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ مورد اختلال کم شنوایی شناسایی شد. به گفتۀ وی بر اساس ارزیابی‌های سازمان بهداشت جهانی، ایران در طرح غربالگری شنوایی چه از نظر روش و چه از نظر گسترش در منطقه پیشتاز است و از این منظر ایران را به عنوان یکی از هفت کشور همکار خود در طرح انتخاب کرده است. فیروز بخت بیان کرد: در مورد غربالگری کودکان سه تا پنج سال نیز حدود دو سال است که به صورت پایلوت آن را انجام داده ایم و در سال ۹۸ وارد مرحله اجرایی آن می‌شویم.
هر هزار تولد ۷ کم شنوا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این مراسم بیان کرد: بار کم شنوایی در خراسان جنوبی معادل ۶٫۸ درصد مجموع بیماری‌ها است و برآورد می‌شود بین سه تا پنج درصد جمعیت کشور دچار اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق باشند و به ازای هر یک هزار تولد زنده حدود هفت مورد شیوع کم شنوایی در کشور برآورد می‌شود. دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تولد سالانه بین چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا در کشور، خراسان جنوبی را با پوشش حدود ۱۰۰ درصدی جزو استان‌های پیشرو در زمینه طرح غربالگری شنوایی دانست و افزود: می‌توان با اقدامات مناسب از بروز نیمی از موارد کم شنوایی پیشگیری کرد. وی خاطر نشان کرد: در دنیا حدود ۴۶۰ میلیون نفر از کم شنوایی رنج می‌برند که از این تعداد ۳۴ میلیون نفر کودک هستند.
زنگ خطر افت شنوایی در استان
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی هم بیان کرد: ۲۰ مرکز غربالگری شنوایی در خراسان‌جنوبی وجود دارد و این در حالی است که در آغاز راه سال ۸۷ فقط دو مرکز داشتیم و طرح غربالگری شنوایی در سه سطح غربالگری، تشخیص و مداخله انجام می شود. اعظم احمدی شادمهر با بیان اینکه قبل از اجرای طرح غربالگری شنوایی سن قطعی شناسایی افت شنوایی بین سه تا پنج سال بود، گفت: در سال ۸۷ تنها سه دستگاه غربالگری شنوایی داشتیم که این آمار در حال حاضر به ۳۰ دستگاه رسیده است که ۱۲ دستگاه از اعتبارات استانی و ۱۸ دستگاه از اعتبارات ابلاغی خریداری شده است. وی با اشاره به اینکه در مرحله تشخیص چهار مرکز تخصصی داریم که نیاز به افزایش این تعداد مرکز وجود دارد، عنوان کرد: در یک بررسی ده ساله نرخ افت شنوایی در کشور ۹/۲ درصد و در خراسان‌جنوبی حدود ۵/۱۳ درصد است، که این موضوع زنگ خطری است که باید بسیار جدی گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*