اخبار خراسان جنوبی

مراسم گلریزو(گلریزان) بیرجند

مراسم گلریزان از سنت های دیرین زورخانه ای است که به مناسبات معینی برپا می شود. این مراسم در شهرستان بیرجند در مناسبت های متفاوت (درماه مبارک رمضان، اواخر اسفند ماه، …..) برپا می گردد و جهت کمک و تهیه البسه به دانش آموزان مستمند و بی بضاعت برگزار می گردد.قدمت آن هم زمان با ورزش باستانی در شهرستان بیرجند بوده و تقریبا صد سال می باشد
این مراسم بیشتر زمانی انجام می شد که فردی دچار مشکلات مالی شده بود. مثلا : تهیه جهیزیه، تهیه سرمایه برای جوان جویای کار یا کاسب ورشکسته ، تهیه خوراک یا لباس خانواده های مستمند، مسافر در راه مانده. در ماه مبارک رمضان جهت تهیه مواد غذایی برای خانواده های مستمند و بی بضاعت . پس از اجرای ورزش باستانی، یک پارچه(لنگ) که در بالا جلوی مرشد است به وسیله مرشد به داخل گود پرتاب می شود که این عمل نشان دهنده پایان و خاتمه ورزش باستانی است و پهلوان به وسط آمده دعا می کند و پارچه را در وسط گود پهن می کنند. پهلوان شروع می کند به دعا کردن و اعلام نمودن برای اینکه این مراسم گلریزو(گلریزان) به چه نیت و خواسته ای برگزار می شود. اگر کسی مریضی دارد، مریض را هم با خود می آورد و در کنار گود می نشیند که همه ورزشکاران برای او دعا می کنند و گلریزان برای او انجام می شود.
کیسه ای از گل توسط یکی از ورزشکاران به همه اعضاء و حاضران در جلسه تعارف می شود (این به آن منظور است که اگر کسی می خواهد کمکی بکند در لابه لای گل می پیچد و در داخل گود می اندازد که نه کسی برکسی فخر بفروشد و نه هم کسی خجالت بکشد که مقدار پولی که اهدا می کند کم است. و هر کسی به اندازه وسع و توانایی اش و همچنین آنچه به دلش رسیده، کمک می کند.مراسم با شماره ۲۰۵۷ در فهرست میراث معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

 

 

اقدامات خلاقانه کمیته های دهه فجر ارزیابی می شود

ایروانی با اشاره به تشکیل ۱۹ کمیته دهه فجر در شهرستان نهبندان گفت: اقدامات خلاقانه کمیته ها امسال مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی،  ابوالفضل ایروانی -فرماندار نهبندان- شامگاه (۷ بهمن) در سومین حلسه هماهنگی و برنامه ریزی دهه مبارک فجر اظهار داشت: تاکنون ۱۹ کمیته دهه فجر تشکیل شده است اما اقدامات خلاقانه کمیته ها امسال مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه در همه مراسمات اعضای کمیته باید مشارکت کنند، افزود: ۱۲ و ۲۲ بهمن دو مراسم محوری برگزار می شود و انتظار این است کمیته ها مشارکت پرشور داشته باشند.

 

ایروانی گفت: دانشگاه ها و آموزش و پرورش باید به طور جدی برای برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نظام در دهه فجر مشارکت کنند.

 

وی افزود: وضعیت رشد فعالیت های فرهنگی و عمرانی دهه فجر و نقش آن بر توسعه نهبندان باید مطالبه شود، حرکت ها و زیرساخت ها باید در جهت توسعه شهرستان بوده و معرفی شوند.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه آسیب های کمیته ها و موانع سال گذشته باید رصد شود، اضافه کرد: رویای نهبندان قرن جدید را باید از نگاه های مختلف مردم، نوجوانان، روحانیون، اصناف، نخبگان و سایر ثبت و ارزیابی کرد.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انقلاب اسلامی همچون ایده زنده و پاینده و همواره دارای انعطاف و تصحیح خطاهای خویش است، افزود: ما از نقدهای مردم باید استقبال کنیم تا به شناخت و رشد برسیم.

 

ایروانی گفت: پروژه های عمرانی دهه فجر امسال سبب توسعه نهبندان خواهد شد، حضور وزرا و مسئولان بلندپایه را در شهرستان خواهیم داشت.

 

 

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی خبر داد؛

حمایت از ۲ هزار خانه به دوش نیازمند در خراسان‌جنوبی

حمایت از ۲ هزار خانه به دوش نیازمند در خراسان‌جنوبی

بیرجند- مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: دو هزار و ۹۸ خانواده مستاجر تحت حمایت این نهاد از کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ودیعه مسکن بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب صبح یکشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: به منظور کاهش نگرانی‌ها و کمک به رفع مشکلات مسکن مددجویان تحت حمایت از ابتدای امسال بیش از ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بلاعوض در قالب اجاره‌بها به ۱۶۰۰ خانوار مددجو پرداخت شده است.

به گفته مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی افزون بر این به ۴۹۸ خانواده مددجو تسهیلات ودیعه مسکن به صورت قرض الحسنه از محل اعتبارات صندوق امداد ولایت و منابع بانکی به مبلغ ۲۴۲ میلیارد ریال پرداخت شده است.

عرب ادامه داد: یکی از نیازهای مهم خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد، داشتن مسکن مناسب است تا بستر زندگی آرام برای خانواده مددجو تامین شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: دو هزار و ۹۸ خانواده مستاجر تحت حمایت این نهاد از کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ودیعه مسکن بهره‌مند شدند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت تامین هزینه‌های ودیعه و اجاره بهای مسکن مددجویان یکی از اولویت‌های این نهاد برای ایجاد آرامش در کانون گرم خانواده‌هاست، افزود: هر ساله تعدادی از مددجویان با بهره‌مندی از حمایت خیران و نیکوکاران و با ارائه بسته‌های حمایتی کمیته‌امداد، صاحبخانه شده و یکی از دغدغه‌های اساسی آن‌ها برطرف می‌شود.

 

 

پیشروی جهاد آبرسانی به وسعت خراسان جنوبی + فیلم

پیشروی جهاد آبرسانی به وسعت خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند – ایرنا – طرح جهاد آبرسانی با هدف محرومیت زدایی و تامین آب پایدار مناطق روستایی در دولت سیزدهم اجرا شد که پیشرفت مرحله اول این طرح زیربنایی در استان خراسان جنوبی به ۷۳ درصد رسیده و قرارداد مرحله دوم آن آماده اجراست.

به گزارش ایرنا، دولت مردمی در ۲ سال و نیم گذشته توسعه متوازن و رفع مشکلات مناطق کم برخوردار از جمله خراسان جنوبی را در اولویت قرار داده و با برنامه‌ریزی و حساسیت‌ بیشتر به اجرا و تکمیل طرح‌های مختلف زیربنایی و عمرانی پرداخته است.

اکنون با اجرای طرح‌های زیرساختی و گره‌گشایی از طرح‌های مهم استان از جمله راه آهن، دوبانده‌سازی راه‌ها، انتقال آب دریای عمان و خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان، خراسان جنوبی به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و در هر گوشه‌ای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در دست اجراست.

در شرایطی که بیش از ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی به صورت سیار آبرسانی می‌شود، ارتقای زیرساخت‌های آبرسانی از همان ابتدا در اولویت دولت قرار گرفت و وزارت نیرو با تدوین برنامه مدون برای پایدارسازی و رفع عطش آبی نقاط محروم کشور از جمله خراسان جنوبی وارد میدان شد.

طرح “جهاد آبرسانی” به منظور تامین آب و رفع تنش آبی نقاط روستایی کشور به عنوان یکی از طرح‌های مهم کشور کلید خورد و نقطه‌ امیدبخش برای مردم این دیار شد.

این طرح با پیگیری استاندار خراسان جنوبی و مسئولان متولی در قالب ۲ قرارداد و یک تفاهم‌نامه عملیاتی شد که در قرارداد اول آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در دستور کار قرار گرفت و این مرحله با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد در دست اجراست.

هدف گذاری شده که مرحله اول طرح جهاد آبرسانی یعنی آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان تا هفته دولت سال آینده به اتمام برسد و براساس اعلام مسئولان متولی مشکل اعتباری در زمینه اجرای این طرح وجود ندارد.

با توجه به نیاز روستاهای این استان پهناور به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی نیز با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده و آماده ابلاغ است.

براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو باید قرارداد اول به ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که قرارداد دوم برای اجرا ابلاغ شود و در خراسان جنوبی با توجه به پیشرفت ۷۳ درصدی قرارداد اول، شرایط برای اجرای قرارداد دوم فراهم شده و قرار است دهه فجر امسال عملیات اجرایی مرحله دوم طرح جهاد آبرسانی آغاز شود.

یکسری روستاهای دارای تنش آبی در پیک مصرف یا دارای آب بی‌کیفیت نیز وجود دارد که قرارداد سوم محرومیت‌ زدایی آبرسانی به ۳۵۷ روستای دیگر با برآورد هزینه ۲۷ هزار میلیارد ریال تنظیم شده تا در پایان دولت سیزدهم آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اتمام برسد.

آبرسانی به ۲۶۰ روستای خراسان جنوبی در قالب ۲ قرارداد

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این باره گفت: مرحله اول طرح جهاد آبرسانی استان ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۱۵ روستا را شامل می‌شود.

منوچهر سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با استقرار دولت سیزدهم، توسعه و بهبود زیرساخت‌های آبرسانی در اولویت اصلی دولت قرار گرفت و وزارت نیرو با تدوین برنامه مدون برای پایدارسازی و رفع عطش آبی نقاط محروم کشور وارد میدان شد تا بتواند دغدغه دیرینه مردم این مناطق را در زمینه تامین آب رفع کند.

وی عنوان کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های ناقص در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و به منظور تامین آب و رفع تنش آبی نقاط روستایی کشور طرح جهاد آبرسانی به عنوان یکی از طرح‌های مهم کشور کلید خورد.

پیشروی جهاد آبرسانی به وسعت خراسان جنوبی + فیلم

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح جهاد آبرسانی با پیگیری استاندار خراسان جنوبی و مسئولان متولی در قالب ۲ قرارداد و یک تفاهم‌نامه در حال پیگیری و اجراست.

وی بیان کرد: در قرارداد اول با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح آبرسانی به ۴۹ روستای هدف که با احتساب روستاهای در مسیر آبرسانی به ۱۱۵ روستا افزایش یافت، با اعتبار ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد در دست اجراست.

سالاری، حفر و تجهیز چهار حلقه چاه به عمق ۸۰۰ متر، لوله گذاری به طول ۳۲۰ کیلومتر، احداث مخازن ذخیره آب به حجم ۱۵ هزار متر مکعب، احداث ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ، ۳۰ باب ساختمان تاسیسات به مساحت حدود ۴۰۰ متر مربع و احداث ۵۲۰ باب حوضچه شیرآلات را از مشخصات فنی مرحله اول طرح جهاد آبرسانی استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) مجری طرح جهاد آبرسانی خراسان جنوبی است گفت: همچنین ۲ معین آبرسانی یا همان پیمانکار در این طرح داریم که بسیج سازندگی و قرارگاه عملیاتی شهید ناصری هستند، آبرسانی به روستاهای شهرستان‌های مرزی به جز زیرکوه برعهده قرارگاه شهید ناصری و سایر شهرستان‌ها توسط بسیج سازندگی در دست انجام است.

اتمام مرحله اول در نیمه نخست سال آینده

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: هدف گذاری شده که در صورت تامین منابع مالی لازم، مرحله اول طرح جهاد آبرسانی یعنی آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان تا هفته دولت سال آینده به اتمام برسد که در حال حاضر مشکل اعتباری در اجرای این طرح نداریم و هزینه اجرای آن تاکنون پرداخت شده است.

وی افزود: اعتبار طرح جهاد آبرسانی در سال جاری هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۵۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و امسال حتی نقدینگی لازم را برای اجرای این طرح داریم و در صورتی که پیمانکاران صورت وضعیت ارائه کنند نسبت به پرداخت هزینه اجرا اقدام خواهیم کرد.

سالاری گفت: با توجه به نیاز روستاهای استان به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی نیز با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده و آماده ابلاغ است.

وی تصریح کرد: باید قرارداد اول طرح جهاد آبرسانی به ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که بتوانیم قرارداد دوم را برای اجرا ابلاغ کنیم و در خراسان جنوبی این شرایط مهیا است لذا دهه فجر امسال عملیات اجرایی فاز دوم طرح جهاد آبرسانی آغاز خواهد شد.

آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان دولت سیزدهم

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری برای اجرای تفاهم‌نامه سوم محرومیت‌ زدایی در استان گفت: یکسری روستاها داریم که دارای تنش آبی هستند و در پیک مصرف مشکل دارند که تفاهم‌نامه سوم آبرسانی به ۳۵۷ روستای دیگر با برآورد هزینه ۲۷ هزار میلیارد ریال تنظیم شده تا در پایان دولت سیزدهم آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و همواره با محدودیت ذاتی آب مواجه است افزود: خشکسالی‌ها و افزایش دما در ۲ دهه اخیر مشکل ما را دوچندان کرده‌ است.

سالاری عنوان کرد: آبرسانی پایدار به ۳۱ شهر خراسان جنوبی با ۵۶۱ هزار نفر جمعیت و شاخص برخورداری ۹۹.۸ درصد در دست انجام است و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری ما از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی گفت: همچنین هزار و ۳۰ روستای استان با جمعیت ۲۷۵ هزار نفر و شاخص برخورداری ۸۹.۸۲ درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند، بیش از ۴۰۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۴۵ هزار نفر هم آبرسانی سیار می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر خدمات‌رسانی به ۴۵۰ هزار مشترک با بهره‌برداری از ۳۸۲ حلقه چاه و تولید سالانه ۸۷ میلیون متر مکعب آب در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: تلاش برای رساندن آب سالم و پایدار به مردم روستاهای کشور یکی از اهداف وزارت نیرو است که برای تحقق آن طرح جهاد آبرسانی طراحی شد.

علیرضا عباس‌زاده، اجرای طرح جهاد آبرسانی را گامی در مسیر محرومیت‌زدایی توصیف و اضافه کرد: موضوع آبرسانی به مناطق محروم و دارای تنش آبی یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است.

وی گفت: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) مجری طرح جهاد آبرسانی خراسان جنوبی است و ۲ معین آبرسانی یا همان پیمانکار در این طرح داریم که بسیج سازندگی و قرارگاه شهید ناصری هستند، آبرسانی به روستاهای شهرستان‌های مرزی به جز زیرکوه برعهده قرارگاه شهید ناصری و سایر شهرستان‌ها توسط بسیج سازندگی در دست انجام است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مرحله اول طرح جهاد آبرسانی برای آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که هدف‌گذاری شده این مرحله سال آینده به اتمام برسد.

قرارداد دوم جهاد آبرسانی آماده ابلاغ است

وی گفت: برای ابلاغ قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی باید مرحله اول این طرح به ۸۰ درصد پیشرفت برسد و برنامه‌ریزی مسئولان این باشد که در فاز دوم تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گنجانده شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: پیشرفت مرحله اول طرح جهاد آبرسانی استان از متوسط کشوری بالاتر است و باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم که از اعتبارات ملی طرح جهاد آبرسانی بیشترین سهم بری را داشته باشیم.

به گفته وی تاکنون در مرحله اول، آبرسانی به ۵۶ روستای استان به اتمام رسیده‌ است.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مسئولان متولی و پیمانکاران طرح جهاد آبرسانی باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا پیشرفت این طرح تا پایان سال جاری به ۹۰ درصد برسد.

وی بیان کرد: با توجه به نیاز روستاهای استان، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده و آماده ابلاغ است.

عباس‌زاده با اشاره به پیگیری برای اجرای مرحله سوم محرومیت‌ زدایی در استان گفت: یکسری روستاها داریم که دارای تنش آبی هستند و در پیک مصرف مشکل دارند که تفاهم‌نامه سوم آبرسانی به ۳۵۷ روستای دیگر با برآورد هزینه ۲۷ هزار میلیارد ریال تنظیم شده تا در پایان دولت سیزدهم آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اتمام برسد.

هزار و ۷۷۶ آبادی دارای سکنه با جمعیت ۳۰۴ هزار و ۸۴۷ نفر در خراسان جنوبی وجود دارد و تعداد کل روستاهای دارای دهیاری استان ۹۴۹ روستا با جمعیت ۲۸۵ هزار و ۴۹ نفر است.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
🔸بنا به مصوبه سفر رئیس جمهور،اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت فردوس باید شتاب بگیرد

🔹استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: بنا به مصوبه سفر رئیس جمهور، اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت فردوس باید شتاب بگیرد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد قناعت با تأکید بر این مطلب در دیدار حسین محمودی مدیرعامل برق منطقه ای خراسان، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سفری که اربعین حسینی به استان داشتند، در جمع مردم فردوس و درمیان، دو موضوع مهم احداث پست ۴۰۰ کیلوولت فردوس و راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان را قول دادند.
🔹وی تصریح کرد: وعده راه اندازی کارخانه قد قهستان با همه چالش ها و مشکلاتی که به خاطر ۱۰ سال تعطیلی داشت، بعد از گذشت ۳ ماه و ۲۳ روز، محقق شد و کام مردم را شیرین کرد.
🔹استاندار تأکید کرد: برای تحقق وعده دوم و احداث پست ۴۰۰ کیلوولت که در فردوس داده شده نیز چون مطالبه مردم است، باید کارها شتاب بگیرد.
🔹قناعت با اشاره به ظرفیت های معدنی شهرستان فردوس، متذکر شد: اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت در راستای ایجاد زیرساخت ها برای بهره برداری از این ظرفیت های قابل توجه، مؤثر بوده و بسیار ضروری است.
🔹وی به اقدامات وزارت نیرو در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در حوزه اجرای زیرساخت های توزیع و فوق توزیع برق در استان شاهد تحول معناداری هستیم که جای تقدیر دارد.
🔹به گفته وی؛ زیرساخت برق در بهره برداری از ظرفیت های کشاورزی، معدنی، صنعتی و گردشگری نقش بسزایی دارد و در توسعه خراسان جنوبی مؤثر است.
🔸 هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در خراسان جنوبی طی دو سال
🔹مدیرعامل برق منطقه ای خراسان هم به تشریح اقدامات صورت گرفته در سطح استان پرداخت و گفت: طی دو سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در خراسان جنوبی انجام شده که ۵ مورد آن به صورت صددرصدی تمام شده است.
🔹حسین محمودی ادامه داد: پست شهرک صنعتی دیهوک، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت گلشن طبس، پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان، پست ۱۳۲ کیلوولت خوسف، پست ۱۳۲ کیلوولت شهرک صنعتی طبس و … از جمله پروژه های برق منطقه ای در خراسان جنوبی است.
🔹وی با اشاره به اقلیم استان خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال عملیات اجرایی سه نیروگاه خورشیدی در شهرستان های خوسف، طبس و نهبندان به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان آغاز می شود.
🔹به گفته وی؛ موضوع احداث پست ۴۰۰ کیلوولت فردوس هم از برنامه های اولویت دار برق منطقه ای است و در دستور کار قرار دارد.

 

 

 

 

 

۱۰۰ هکتار از دشت سهل آباد نهبندان سبز می‌شود

فرماندار نهبندان گفت: در راستای پنجمین پویش طرح کاشت یک میلیارد درخت، در دشت سهل آباد این شهرستان بیش از ۱۰۰ هکتار عرصه منابع طبیعی زیر کاشت نهال تاغ می رود.

100 هکتار از دشت سهل آباد نهبندان سبز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، ابوالفضل ایروانی، فرماندار این شهرستان امروز در آیین کاشت نهال در دشت سهل آباد بخش سرداران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای پنجمین پویش طرح کاشت یک میلیارد درخت، در دشت سهل آباد بیش از ۱۰۰ هکتار عرصه منابع طبیعی را زیر کاشت نهال تاغ می رود و با توجه به تغییر اقلیم که در سطح منطقه داریم این اتفاق و رویداد بسیار مهمی است.

 ایروانی نهالکاری همگانی را فرهنگی در راستای توسعه و حفاظت از منابع طبیعی دانست و افزود: با توجه به وسعت این شهرستان، درخت کاری و کاشت نهال در این‌ منطقه نیازمند توجه ویژه است.

وی بیان کرد: عرصه های بیابانی سطح شهرستان بیش از یک میلیون هکتار  که مساحت کانون های فرسایشی بادی بیش از ۷۰۰ هکتار برآورد شده که با این طرح پویش کاشت نهال انشاءالله بتوانیم کانون های فرسایشی که در سطح منطقه وجود دارد و با تغییر اقلیم که اثرات مخربی خواهد داشت مدیریت کنیم.

 فرماندار نهبندان بر ضرورت توجه ویژه به سهم این شهرستان از طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به گستردگی حوزه کاری منابع طبیعی و آبخیزداری در این شهرستان، ایجاد و توسعه درخت کاری و کاشت نهال از برنامه های است که از سال گذشته با برنامه ریزی خوبی دنبال می شود.

ایروانی اجرای طرح مردمی کاشت درخت را یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم در راستای حفظ و توسعه منابع طبیعی ذکر کرد و گفت: اقدامات خوبی در حوزه درخت کاری در شهرستان انجام شده ولی با توجه به گستردگی شهرستان توجه بیشتر مسوولان را برای توسعه درخت کاری در شهرستان و جلوگیری بیابان زایی از ضروریات است که امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت مردم در این طرح شاهد تحول خوبی در توسعه درختکاری باشیم.

ایروانی بیان‌ کرد: ما این طرح را در شهرستان با کاشت ۲۰ هزار نهال آغاز و برنامه ریزی و توسعه این طرح تا کاشت یک میلیون درخت در دستور کار است.

وی یادآور شد: در راستای پویش طرح مردمی کاشت نهال بیش از ۳۵۰هکتار بذر پاشی و بالغ بر ۲۰ هزار اصله نهال از ابتدای طرح در سطح شهرستان کشت شده است لذا همه مردم و فعالان زیست محیطی تلاش و همت کنند تا این طرح که از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کاشت یک میلیارد درخت در کشور است محقق شود و ما هم در شهرستان در این طرح سهیم باشیم.

 

 

 

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت:

نیاز به مراکز روانشناسی کسب و کار در کشور وجود دارد

نیاز به مراکز روانشناسی کسب و کار در کشور وجود دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نیاز جدی به راه اندازی مراکز خدمات تامین مالی و مراکز روانشناسی کسب و کار در استان‌ها داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرحسین اسدی روز یکشنبه در جمع مدیران اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: هر کسب و کاری که در راستای رشد خود به بهترین نحو فعالیت کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آن تسهیل‌گری می‌کند.

وی گفت: براساس مطالعات روز دنیا، ۷۰ درصد کسب و کارهای نوپا به دلیل نبود عزت نفس شکست می‌خورند و به همه کارآفرینان توصیه می‌کنیم در کنار خود یک مربی روانشناس کسب و کار داشته باشند تا در مسیر کسب و کارشان از این خدمات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت‌ بیش از ۸۰۰ پژوهش‌سرا در کشور بیان کرد: تعامل مستقیم وزارت صمت با دانشگاه‌ها و پژوهش‌سراها از رویکردهای جدید این وزارتخانه است‌.

وی افزود: امروز ۷۵ درصد توسعه صنعت خارج از وزارت صمت است ولی ما با تسهیل شرایط متولی ۱۰۰ درصد توسعه صنعتی در کشور هستیم.

اسدی گفت: رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت با گذشته خیلی تغییر کرده و در حال حاضر این وزارتخانه متولی بازارسازی، بازاریابی و فروش بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه جلب مشارکت همه جانبه از اولویت های این وزارتخانه است ادامه داد: زیست بوم هشت وجهی وجود دارد که هر کسب و کار برای رشد باید به آن توجه کند و تنها یکی از وجوه این زیست بوم ایجاد زیرساخت‌ها است.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش تعامل دانشگاه و صنعت گفت: هر زمان صنعت و دانشگاه به عنوان یک خانواده زیر یک سقف قرار گیرند، کشور پیشرفت می‌کند.

وی یادآور شد: دانشگاه ایجاد شده تا نیازهای صنعت را تامین کند، نیروی انسانی متخصص برای صنعت تربیت شود و فناوری خوب به صنعت بدهد به عبارتی ایجاد شده که صنعت کشور رشد کند.

اسدی افزود: فناوری، نیروی انسانی، تامین مالی، پارک فناوری و سامانه های جدید مدیریتی از لوازم پیشرفت و توسعه صنعت در هر منطقه است.

وی توسعه شرکت‌های کسب و کار را از وظایف دفتر خدمات کسب و کار عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های خدمات کسب و کار نقش مهمی در معرفی و انتقال تجارت دارد که می‌طلبد در استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست فلسفه هر واحد صنفی را سودآوری دانست و گفت: تعداد واحدهای صنفی در خراسان جنوبی نسبت به جمعیت بالاست که سودآوری آن پایین است.

احمد آریافر افزود: در حال حاضر صدور مجوزهای مختلف از طریق سامانه ملی مجوزها انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم جلوی صدور مجوزها را بگیریم.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت و اصناف تاکید کردیم که قبل از صدور مجوزهای مختلف، به واحدهای صنفی مشاوره داده شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: باید به واحدهای صنفی مجوز بدهیم که برای افراد توجیه اقتصادی داشته باشد.

این نشست با دستور کار مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ارایه خدمات به کسب و کارهای کوچک و متوسط از جمله برندینگ، توسعه محصول، تامین مالی، مشاوره بازاریابی و کوچینگ برگزار شد.

در این نشست که مدیران تشکل‌های وابسته و روسای ادارات صمت شهرستان‌ها نیز حضور داشتند توانمندی‌ ها و قابلیت های استان در زمینه کسب و کارهای کوچک ارائه شد و مسائل و مشکلات پیش رو همچنین راهکارهای لازم در جهت حمایت از این کسب و کارها مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی:
۳۶۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی واریز شد

🔹مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماه ابتدای سال جاری ۳۶۹ میلیارد تومان کمک دولتی به حساب شهرداری‌های استان واریز شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۴ درصدی دارد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ علی صفری عصر شنبه در برنامه ذربین رادیوی شبکه خاوران اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ۵۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان اختصاص یافته است.
🔹وی با اشاره به در اختیار گذاشتن ظرفیت قیر رایگان برای بهسازی و آسفالت معابر شهری استان توسط دولت، گفت: ۳۵ درصد هزینه آسفالت معابر را قیر به خودش اختصاص می‌دهد و در سال گذشته پنج هزار و ۹۳۴ تن قیر به شهرداری‌های خراسان جنوبی اختصاص داده‌ایم.
🔹به گفته وی؛ با اختصاص این حجم قیر، شهرداری ها امکان آسفالت ۸۴۳ هزار متر مربع معبر را داشته‌اند.
🔹مدیرکل دفتر شهری استانداری با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی ۹ شهر از جمله بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، نهبندان، سرایان، خوسف، گزیک و قهستان محدوده مصوب محدوده هدف بازآفرینی شهری دارند، افزود: در مجموع ۶۰ محله به مساحت بیش از هزار و ۷۳ هکتار یعنی ۳۴ درصد جمعیت شهری خراسان جنوبی جزو محدوده مصوب بازآفرینی شهری هستند.
🔹صفری ادامه داد: اصلاح و بازسازی انشعابات فرسوده محله موسی بن جعفر، پیاده سازی خیابان‌های شهید رجایی و کارگران، بهسازی معابر اکبریه و احداث فضای سبز آرامستان ناصح برخی از اقدامات بازآفرینی شهری در شهر بیرجند است.
🔹وی تأکید کرد: در زمینه بازآفرینی شهری با ایده آل فاصله داریم اما هدف گذاری خوبی در سطح استان برای ارتقای این محلات انجام شده‌ است.
🔹صفری یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌های استان را مدیریت پسماند عنوان و اضافه کرد: سرانه تولید زباله برای هر نفر در خراسان جنوبی به‌طور متوسط روزانه ۷۰۰ گرم و تولید پسماند استان روزانه ۳۲۵ تن است.
🔹وی افزود: در خراسان جنوبی ۲۶ زباله گاه رسمی و پنج زباله دان مشترک داریم.
🔹مدیر کل دفتر شهری استانداری با اشاره به تدوین طرح‌های جامع مدیریت پسماند در خراسان جنوبی، گفت: چهار شهر استان طرح جامع مدیریت پسماند کشوری را دارند.
🔹به گفته وی؛ برخی از شهرهای استان، طرح جامع مصوب استانی را دارند که باید مصوبه مرکز را دریافت کنند.
🔹صفری بیان کرد: فقط شهرداری بیرجند با احداث سوله پردازش، موضوع تفکیک زباله در مقصد را در دستور کار خود قرار داده است.
🔹وی وجود سگ‌های بلاصاحب را از آسیب‌های جامعه شهری دانست و اضافه کرد: تاکنون دستورالعمل‌های مختلفی در خصوص جمع آوری این حیوانات ناقل بیماری به شهرداری ابلاغ شده است.
🔹صفری با تأکید بر اینکه طبق آخرین دستورالعمل، بحث کنترل این حیوانات مورد عمل ماست، خاطرنشان کرد: در این راستا پناهگاهایی برای نگهداری موقت این حیوانات پیش‌بینی شده‌ است.
🔹وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۹ پناهگاه سگ‌های بلا صاحب داریم، تصریح کرد: در ۶ ماهه امسال شهرداری ‌های استان ۲ هزار و ۴۲۶ قلاده سگ را جمع آوری کرده اند.
🔹مدیرکل دفتر شهری استانداری به تعیین بسترهای پاسخگویی به مردم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱ شهرداری استان به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل هستند.
🔹صفری افزود: حتی شورای اسلامی استان را مکلف کردیم که به این سامانه متصل شوند که در این خصوص هم ۱۰ شورای اسلامی متصل به این سامانه شده‌اند.
🔹وی تأکید کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه است.

 

 

 

رئیس دانشگاه بیرجند:

دستگاه‌های اجرایی از طرح‌های دانش بنیان دانشگاه بیرجند حمایت کنند

لامعی از تمام دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی دعوت به همکاری کرد و از آن‌ها خواست تا از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات آن‌ها استفاده و حمایت کنند.

 

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: مهارت آموزی شعار و رسالت دانشگاه بیرجند است و اولین مرکز مهارت آموزی همجوار در بین دانشگاه‌های کشور با کمک فنی حرفه‌ای را در دانشگاه مستقر کردیم تا دانشجو‌ها در کنار آموزش به مهارت هم اهتمام داشته باشند.

او افزود: از ۷۰ شرکت وابسته به دانشگاه، ۸ شرکت دانش بنیان است که تا پایین سال این عدد به ۱۴ می‌رسد و هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجو و غیر دانشجو در این شرکت‌ها در حال فعالیت هستند و برخی از شرکت‌های دانش بنیان به مرحله تولید رسیده و فروش داخلی دارند و در کنار آن مجوز لازم برا صادرات را نیز کسب کرده اند.

لامعی با اشاره به اینکه تأکید رئیس جمهور بر افزایش تعامل دستگاه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان بود و از دستگاه‌ها خواسته شد تا ظرف یک ماه این تعامل را برقرار کنند، بیان‌کرد: این باور و اعتماد باید از سمت دستگاه‌های اجرایی نسبت به شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود و از محصولات آن‌ها استفاده و حمایت کنند که در این زمینه درخواستمان از دستگاه‌های مختلف استانی این است که اگر دنبال قدرت هستیم از مسیر علم حرکت کنیم.


بیشتر بخوانید


رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: اساتید و دانشجویان توانمندی در دانشگاه داریم و در زمینه شرکت‌های دانش بنیان از هرگونه تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی استقبال می‌کنیم.

او در ادامه به برنامه‌های دهه فجر اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه دهه فجر امسال با فصل امتحانات یکی شده است تلاش کردیم تا بیشتر برنامه‌ها خاص اعضای هیئت علمی و یاوران علمی باشد؛ هم اکنون کارگاهی در حوزه بانوان و نقش آفرین در انقلاب در حال برگزاری است و در دهه فجر مراسم جشن ازدواج دانشجویی با ۷۵ زوج را بعد از ۲۰ سال خواهیم داشت که مجری و میزبان آن دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه است و همچنین مراسم دانش آموختگان و بهره‌برداری از چند طرح نیمه تمام در دستور کار برنامه‌های دهه فجر است.

تحصیل بیش از ۶۰۰ دانشجو بین الملل در دانشگاه بیرجند

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند گفت: دو سال پیش ۱۸۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کردند که هم اکنون این عدد به ۶۰۰ دانشجو رسیده و غالباً از کشور افغانستان هستند و با ۱۴ کشور تفاهم‌نامه امضا کردیم که آخرین آن با دانشگاه بین‌المللی اهل بیت است که قرار بر این شده ۵۰ دانشجو در مرحله اول از کشور‌های آفریقایی از ترم آینده به دانشگاه بیرجند برای تحصیل در رشته‌های مختلف بیایند.

او افزود: امیدواریم تا سال آینده دانشجویانی از کشور پاکستان و تاجیکستان داشته باشیم.

لامعی بیان‌کرد: همچنین تعاملات علمی زیادی با دانشگاه‌ها در کشور‌های دیگر داریم و با ۷۷ کشور مختلف تفاهم نامه و مبادله علمی داریم و هم اکنون ۹ استاد از دانشگاه بیرجند در دانشگاه‌های مختلف جهان مشغول پژوهش هستند و در حال انجام ۲۰ پایان نامه مشترک با کشور‌های مختلف هستیم که موضوعات آنان با توجه به نیاز استان است.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در پایگاه علوم جهان اسلام بودیم و توانستیم رتبه ۳۶ را از بین ۱۱۱ دانشگاه کسب کنیم و همچنین در بین ۷۷ دانشگاه جامع کشور رتبه ۳۰ را کسب کردیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*