اخبار خراسان جنوبی

مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعران آیینی

شهید زارعی پایه‌گذار کنگره شعر دفاع مقدس و استاد بزرگ اخلاق و ایثار بود/۵

 

 

 

مصطفی محدثی‌خراسانی، از شاعران آیینی کشورمان تاکید دارد که شعر شهید احمد زارعی تلفیقی از فرهنگ و ایثار بود و نخستین کنگره شعر جنگ که بعدها الگوی برپایی همایش‌ها و کنگره‌های بزرگ دفاع مقدس شد، به ابتکار این شخصیت بزرگ فرهنگی تاسیس شده است.

مصطفی محدثی‌خراسانی برگزاری یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی و شهید احمد زارعی را فرصتی برای یادآوری خدمات این شخصیت بزرگ عرصه فرهنگ و دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: احمد زارعی از نخستین پاسداران انقلاب اسلامی بود که از روزهای نخست دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور فعال داشت و از پیشگامان عرصه فرهنگ در سپاه پاسداران و مبتکر برپایی کنگره‌های شعر جنگ بود.

این شاعر آیینی کشورمان افزود: احمد زارعی سال ۶۵ دبیری برپایی نخستین کنگره شعر جنگ در اهواز را بر عهده گرفت که در آن شاعران بزرگی از جمله قیصر امین‌پور، علی موسوی‌گرمارودی و علی معلم حضور داشتند. وی همچنین در تهیه و نشر نخستین نشریه‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به صورت خستگی‌ناپذیر اهتمام ویژه داشت و در این راستا خدمات ارزنده‌ای انجام داد. وی آنقدر مخلص و مؤمن بود که مقبولیت عام داشت و افراد با گرایش‌های مختلف را به خود جذب می‌کرد.

محدثی خراسانی که اواخر دهه ۸۰ مجموعه مقالات و یادداشت‌های مرتبط با شهید احمد زارعی را در کتاب «ستاره احمد» تدوین کرده، همچنین گفت: با وجود تمام غفلت‌های انجام شده درباره این شهید نباید فراموش کرد که احمد زارعی جانی گسترش یافته و فضیلتی منتشر است که امروز در جان شاگردان با واسطه و بی‌واسطه‌اش حضور دارد.

وی به اواخر عمر احمد زارعی نیز اشاره کرد و افزود: دو سال آخر عمرش را در مشهد سپری کرد که در همان زمان نیز با وجود بیماری توانست نسلی تاثیرگذار را در عرصه فرهنگ و شعر متعهد از میان جوانان خراسانی تربیت کند. وی آشنایی عمیقی با مباحث بنیادین اخلاق و معرفت داشت که مورد استقبال جوانان قرار می‌گرفت.

در ادامه نمونه‌ای از  اشعار شهید احمد زارعی می‌خوانید:

«گل با شکفتنی که سر دار می‌کند
تکرار کار میثم تمار می‌کند

این کارها که عشق کند محض امتحان
بر عقل عرضه می‌کنم، انکار می‌کند

در چهره شهید خدا دیده‌ام که گل
یک پرده از بهار، پدیدار می‌کند

آیینه بر معاد گرفته است نوبهار
هر بذر، زاد خویش نمودار می‌کند

خوش باد آنکه توشه‌ اعمال سبز را
بهر بهار آخرت انبار می‌کند»

شهید احمد زارعی در روستای سیج از توابع قائن به دنیا آمد و در سه سالگی به همراه خانواده‌اش به شهر مشهد مهاجرت کرد. قبل از ۶ سالگی به مدرسه رفت. دوره دبیرستان را در دبیرستان فیوضات مشهد به پایان رساند و سال ۱۳۵۴ با رتبه ۴۵ در دانشگاه تهران قبول شد. در رشته‌ای که به گفته دوستان‌شان رشته پزشکی بوده است. در یکی از کلاس های دانشگاه یکی از دختران همکلاسی‌اش کنارش می‌نشیند، او بلند می‌شود و دو سه صندلی عقب‌تر می‌رود. همین مسئله با توجه به شرایط آن روزگار موجب درگیری در دانشگاه شده درنتیجه اخراج می‌شود. بعد از آن ماجرا، با زحمات بسیار پدرش، او میان انتخاب دو دانشگاه سنندج و زاهدان مخیر شد و تحصیل رشته ادبیات فارسی در دانشگاه سنندج را انتخاب کرد.

او در هشت سال دفاع مقدس هم در شورای فرماندهی کردستان به همراه شهید همت، سردار رحیم صفوی و شهید صیاد شیرازی حضور داشت. به گفته همسرش جزو اولین کسانی بوده که قضیه حلبچه را اطلاع می‌دهد، و بعید به نظر نمی‌رسد که همین ماجرا باعث می‌شود که از سال ۶۵ به بعد عوارض آن روزها در بدنش باقی بماند که یک‌بار هم در سال ۶۷ تشدید شود و پس ازآن هم ادامه داشت. بعد از سال ۱۳۶۵ چند تن از دوستانش برای کار در وزارتخانه های مختلف از وی دعوت کردند. از امور خارجه هم بارها پیشنهاد همکاری داشت، که نپذیرفت و در سپاه ماندگار شد. پس از پایان جنگ به عنوان معاون تبلیغات سپاه پاسداران انتخاب شد و سپس معاونت پژوهشی حوزه هنری را بر عهده گرفت. احمد زارعی با اینکه می‌توانست در آن روزگار با توجه به سابقه مبارزاتی اش پست های بسیار خوبی را در تهران بگیرد، به مشهد آمد و بنیانگذار جلسات مرتب و پربار شعری در این شهر شد و همزمان مدرک کارشناسی ارشد خودش را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرد.
وی در ۱۹ دی سال ۷۲ در بیمارستان خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم تهران بر اثر عوارض شیمیایی باقیمانده از بمباران حلبچه دار فانی را وداع گفت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

 

 

کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و هفته‌ای پر بار برای یار مهربان

کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و هفته‌ای پر بار برای یار مهربان

مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۰۰ برنامه‌ی متنوع ویژه سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که با شعار «آینده خواندنی است» برگزار می شود از سوی این اداره کل خبر داد.

 طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با بیان اینکه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ الی ۳۰ آبان ماه برگزار می‌شود گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از رسالت‌های اصلی کانون پرورش فکری است و تمامی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی ۶۲گانه کانون با محوریت کتاب و کتابخوانی انجام می شود.

وی با بیان اینکه سهم کتاب در انتقال دانش‌ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است گفت: برای ایجاد علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی، عوامل متعددی نقش دارند که نخستین آنها «خانواده» است و در این هفته برنامه‌های کانون خانواده محور نیز خواهد بود.

حمیدی بر پایی جشن کتاب در سطح مراکز فرهنگی هنری کانون معرفی و تجلیل از کودکان و نوجوانان و خانواده های کتابخوان در سطح مراکز کانون، استمرار پویش کتابخوانی و معرفی کتاب در پیام رسان ها  و شبکه استانی خاوران ، رونمایی از کتاب  «نگاه نو» شامل مجموعه آثار اعضای انجمن عکاسی کانون استان، اجرای طرح کتابخوانی «یک دقیقه آقای مدیر» و دعوت کودکان و نوجوانان از مدیران دستگاه های اجرایی برای خوانش کتاب، برگزاری جلسات نقد کتاب«صمیمانه با کتاب» توسط اعضای کودک و نوجوان با هدف آشنایی با کتاب ها، نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کتاب بخش از برنامه های پیش ینی شده است.

وی ادامه داد: در این هفته نشست‌های تخصصی فعالان فرهنگی با دعوت از شاعران و نویسندگان و صاحبان انتشارات در محل اداره کل کانون، اعزام مروجان کتاب به عنوان «کانون یار مدرسه » به مدارس و معرفی کتاب های کانون و دعوت از دانش آموزان برای خوانش کتاب و راه اندازی پویش اهدای کتاب به مناطق محروم در سطح  مراکز و مدارس با مشارکت اعضای  کانون یار مدرسه، برپایی کارگاه های کتاب سازی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با چگونگی انتشار یک کتاب از جمله طراحی جلد، صفحه آرایی، حروف چینی، انواع قطع کتاب و… از دیگر برنامه های کانون خواهد بود.

مدیر کل کانون استان گفت: با توجه به ظلم و ستمی که از سوی رژیم اسرائیل به کودکان غزه وارد می شود، کتاب خواهرم پرنده شد شامل مجموعه شعر برای کودکان غزه نوشته بابک نیک طلب در سطح مراکز کانون استان معرفی و  جلسات شعر خوانی با محوریت کودکان غزه با حضور کودکان و نوجوانان و والدین و همچنین ایستگاه  اختصاصی کتابسازی توسط  کودکان و نوجوانان با موضوع کودکان غزه نیز برگزار خواهد شد.

وی از افتتاح ایستگاه کتابخوانی در محل اداره کل کانون پرورش فکری ویژه کارکنان و تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی و اجرای طرح های خلاق کتاب‌خوانی در سطح مراکز کانون و اهدای کتاب توسط کودکان و نوجوانان به صاحبان مشاغل در سطح شهر و اعزام کاروان پیک امید به مناطق محروم و کم برخوردار و اجرای فعالیت‌های کتاب محور برای کودکان مناطق روستایی از جمله اهدای کتاب، پخش فیلم ، برگزاری مسابقات کتابخوانی نیز خبر داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:
هفته فرهنگی خوسف، زمینه‌ساز معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری اقتصادی است/۷

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت:هفته فرهنگی خوسف، زمینه‌ساز معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری اقتصادی است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی خوسف اظهار کرد: مؤلفه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر در هم تنیده است و از هم جدا نیستند لذا وقتی ما یک بستر فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های خوسف داریم قطعاً می‌تواند زمینه‌ساز معرفی فرصت‌ های سرمایه‌گذاری اقتصادی این شهرستان باشد.
معاون استاندار با اشاره به برگزاری جشنواره ملی مله در هفته فرهنگی خوسف، افزود: شهر خوسف در سال ۹۸ به عنوان شهر ملی «مله» ثبت شد.
وی ادامه داد: مله قابلیت دارد که زنجیره ارزشی در روند کاشت و فناوری و تولید محصولات صنایع دستی در حوزه اقتصادی خودش را داشته باشد.
اشرفی با اشاره به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی و نیز صنایع‌ دستی که در منطقه خوسف وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت‌ ها می‌تواند بستر را برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار فراهم کند که بیایند در حوزه صنایع‌دستی و فرآوری‌ و تکمیل زنجیره ارزش فعالیت کرده و به توسعه اقتصادی شهرستان خوسف کمک کنند.
وی تأکید کرد: باید از بسترهای فرهنگی، اجتماعی و هر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی و هنری موجود در شهرستان‌ها استفاده شود چون اقتصاد جدای از فرهنگ نیست و فرهنگ حتماً می‌تواند پیوندهای اقتصادی و اجتماعی را در شهرستان‌ها فراهم کند.
شایان ذکر است:هفته فرهنگی شهرستان خوسف از  ۲۲ تا ‌۲۸ آبان‌ماه تعیین شده و به همین مناسبت برنامه‌های متعددی در حال برگزاری است.

 

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان:

ثبت زندگی‌نامه مفاخر علمی از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است

رونمایی از مستند روایی «از مود تا لاهه» در بیرجند/۷

ثبت زندگی‌نامه مفاخر علمی از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: ثبت زندگی‌نامه، تجربیات و ایده‌های مفاخر و پدران علم ایران در رشته‌های مختلف از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محسن شاهرضایی در آیین گرامیداشت هفته کتاب و معرفی مستند روایی “از مود تا لاهه” که با حضور پروفسور “مهدی بلالی مود” پدر علم سم‌شناسی ایران در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: تکریم نخبگان فرصتی برای ثبت و استفاده از تجارب، ایده‌ها و اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی آنهاست که باید همراه با الگوسازی برای جوانان باشد.

وی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مواردی است که در رشد انسان بسیار اثرگذار بوده اما متاسفانه در جامعه مغفول مانده است.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اینکه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به این درجه رسیده‌اند که کتابدار را تکریم کنند، نشان دهنده ارزش والای این عزیزان است.

وی گفت: انسان‌های بزرگ افرادی هستند که اثرگذاری بزرگ را می‌بینند و درک می‌کنند، کتاب هیچ جایگزینی ندارد و اگر جایگزینی داشت معجزه پیامبر آخر ما کتاب نبود.

شاهرضایی با اشاره به اینکه جایگاه کتاب همچنان ویژه است گفت: توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی در بیرجند که شهری با سبقه فرهنگی است باید به عنوان الگو در کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی حضور دکتر مهدی بلالی مود در این مراسم را گرامی داشت و ادامه داد: اولین مراسم تکریم ایشان آبان سال ۹۵ توسط بنیاد نخبگان برگزار شد و با این شخصیت بزرگ آشنا شدیم.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: دکتر بلالی مود از افتخارات ایران اسلامی است که سال‌ها به مداوای بیماران و مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی پرداخته و بالاتر از پزشک، طبیب آنها بوده است.

وی افزود: سال گذشته یکی از نویسندگان کشور با حمایت بنیاد نخبگان به تدوین کتاب مستند روایی “از مود تا لاهه” که آشنایی با زندگی‌نامه و ثبت تجارب علمی دکتر بلالی مود است، اقدام کرده تا این تجربیات و ایده‌ها به عنوان الگویی برای آیندگان بماند.

شاهرضایی گفت: بنیاد ملی نخبگان تصمیم دارد این اقدام را تعمیم دهد و حداقل زندگی‌نامه و تجارب پدران علم ایران در رشته‌های مختلف را به قلم داستانی ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: سرآمدان سلامت، بهداشت و محیط زیست هم افرادی هستند که زحمات زیادی می‌کشند اما در جامعه کمتر دیده می‌شوند که شناسایی نخبگان در این زمینه می‌تواند در برنامه آینده این بنیاد قرار گیرد.

ثبت زندگی‌نامه مفاخر علمی از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است

 دکتر مهدی بلالی مود

پدر علم سم‌شناسی ایران هم در این مراسم گفت: داشتن روحیه ملی لازمه رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور است که این ویژگی به خوبی در دوران دفاع مقدس نقش خود را نشان داد.

دکتر مهدی بلالی مود افزود: روحیه ملی زیربنای موفقیت‌های بخش درمان کشور در دوران دفاع مقدس بود و من نیز خرسندم و افتخار می‌کنم که در این مسیر در حد توان خود توانستم به جانبازان شیمیایی خدمت کنم هرچند در اوایل جنگ امکانات کشور بسیار محدود و ناچیز بود.

وی ضمن قدردانی از تالیف کتاب “از مود تا لاهه” گفت: ایرانی در هر کجای دنیا که بوده، درخشیده است و مغزهای متفکر ناسا و بهترین پزشکان در آمریکا و اروپا ایرانی هستند و به اعتقاد من ایرانی نسل برتر است.

پدر علم سم‌شناسی ایران با اشاره به اینکه برخورداری از روحیه ملی برای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور ضروری است اظهار کرد: باید تلاش کنیم در دانش‌آموزان امید به آینده و غرور و افتخار را نهادینه کنیم.

آیین گرامیداشت هفته کتاب و معرفی مستند روایی “از مود تا لاهه” در آستانه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲) همراه با تقدیر از نویسندگان، کتابداران، اطلاع رسانان، کتابخوانان برتر و سرآمدان سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مرکز همایش‌های دکتر فروزانفر این دانشگاه برگزار شد.

دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان، سرگذشت پژوهی مفاخر و دانشمندان معاصر را در برنامه خود قرار داده و در کتاب از مود تا لاهه به زندگی دکتر مهدی بلالی مود پرداخته شده است.

کتاب “از مود تا لاهه” زندگی‌نامه پدر علم سم‌شناسی ایران، عضو آکادمی علوم جهان، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پزشک نمونه و پژوهشگر برگزیده کشوری است که در این مراسم توسط نویسنده آن معرفی شد.

مهدی بلالی مود متولد ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ در شهر مود خراسان جنوبی است که در جنگ تحمیلی با وجود سکونت در خارج کشور به جهت کمک به هموطنان خود در بمباران رژیم بعث عراق به ایران بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داده است.

دارتر خراسان جنوبی نایب قهرمان مسابقات کشوری شد/۷

دارتر استان خراسان جنوبی نایب قهرمان مسابقات دارت گرند تور ایران مال

دارتر استان خراسان جنوبی نایب قهرمان مسابقات دارت گرند تور ایران مال شد

به گزارش امروز خراسان چنوبی ،ابوالفضل علیزاده دارتر جوان استان خراسان جنوبی در مسابقات دارت باشگاهی گرند تور جایزه بزرگ ایران مال ایران در فینال این مسابقات که با حضور برترین ها ی این رشته در تهران برگزار شد در مقابل حسین اعرابی از اصفهان شکست خورد و نایب قهرمان شد.
شایان ذکر است:مهرداد سیفی از استان تهران و محمود هارونی از استان اصفهان به مقام سوم مشترک مسابقات رسیدند.

 

 

 

حضور دوچرخه سوار خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی دختران/۷

حضور دوچرخه سوار خراسان جنوبی در مرحله اردوی تیم ملی نوجوان دختر در تهران

ناهید عرب دوچرخه سوار خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی نوجوان دختر در تهران حضور یافت .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علوی رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان از دعوت دوچرخه سوار استان به مرحله دوم اردوی تیم ملی نوجوانان خبر داد و گفت: ناهید عرب دوچرخه سوار مستعد استان در مرحله دوم اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شده و به این اردوی اعزام گردید.
وی افزود: این اردو از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۸ آبان ماه سالجاری در تهران و زیر نظر مربیان استعدادیابی و نوجوانان فدراسیون برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

ضرورت توجه به ظرفیت‌های اقتصادی خوسف در هفته فرهنگی

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در هفته فرهنگی خوسف می‌توان به ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه توجه ویژه کرد.

اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی خوسف گفت: مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر در هم تنیده است و از هم جدا نیستند؛ لذا وقتی ما یک بستر فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان خوسف داریم قطعا می‌تواند زمینه‌ساز معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی این شهرستان باشد.

او با اشاره به برگزاری جشنواره ملی مله در هفته فرهنگی خوسف، افزود: شهر خوسف در سال ۹۸ به عنوان شهر ملی ملّه ثبت شده است.

اشرفی ادامه داد: ملّه قابلیت دارد که زنجیره ارزشی در روند کاشت و فناوری و تولید محصولات صنایع دستی در حوزه اقتصادی خودش را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و صنایع‌دستی که در منطقه خوسف وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت‌ها می‌تواند بستر را برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار فراهم کند که بیایند در حوزه صنایع‌دستی و فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش فعالیت کرده و به توسعه اقتصادی شهرستان خوسف کمک کنند.

او عنوان کرد: باید از بستر‌های فرهنگی، اجتماعی و هر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی و هنری در سطح شهرستان‌ها استفاده شود، چون اقتصاد جدای از فرهنگ نیست و فرهنگ حتما می‌تواند پیوند‌های اقتصادی و اجتماعی را در شهرستان‌ها فراهم کند.

هفته فرهنگی شهرستان خوسف از  ۲۲ تا ۲۸ آبان‌ تعیین شده است و به همین مناسبت برنامه‌های متعددی در حال برگزاری است.

حفظ مراکز و واحد‌های دانشگاهی پیام نور در خراسان جنوبی

 

استاندار خراسان جنوبی بر حفظ مراکز و واحد‌های دانشگاهی پیام نور استان تأکید کرد.

قناعت استاندار خراسان جنوبی در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: وجود این دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها و به ویژه مناطق مرزی موجب رضایت مندی مردم می‌شود.

او افزود: خوشبختانه دانشگاه پیام نور در روش آموزش خود با استفاده از آموزش ترکیبی امکان تحصیل را برای تمامی جامعه مردم فراهم کرده است.

قناعت با اشاره به شرایط استان و امکان پذیرش دانشجویان افغانستانی، تصریح کرد: ما به دنبال توسعه کد رشته‌ها با توجه به تعداد متقاضیان هستیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه پرداختن به محتوا‌های درسی در دانشگاه‌های پیام نور با کیفیت خوبی انجام می‌شود، اظهار کرد: تدریس سرفصل‌های کتب درسی در دانشگاه‌های پیام نور به صورت کامل انجام می‌شود.

او ادامه داد: رمز موفقیت دانشجویان فارغ التحصیل در قبولی مقطع کارشناسی ارشد به صورت مطلوب، همین کامل بودن سرفصل‌های درسی است.

قناعت بیان کرد: برنامه ریزی در موضوع بسیار مهم رسالت فرهنگی دانشگاه‌ها و ارتقای کیفیت‌های آموزشی مردم محور ضرورت دارد.

در این جلسه در خصوص توسعه کد رشته ها، راه اندازی مرکز بین المللی پیام نور در بیرجند با توجه به پذیرش دانشجوی افغانستانی، حفظ مراکز و واحد‌های دانشگاهی پیام نوری که دانشجوی جدید گرفته اند و… تأکید شد.

 

 

 

هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند از کشف هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ کارگر فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت:: مأموران یگان امداد شهرستان بیرجند در زمینه اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

او افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

سرهنگ کارگر اظهار کرد: مأموران در این خصوص  یک دستگاه خودرو  توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

خراسان جنوبی استان پیشتاز در حجاب و عفاف

با توجه به فرهنگ مردم خراسان جنوبی و اقدامات تبیینی و مشاوره‌ای، شاهد کشف حجاب در استان نیستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در بیست و سومین جلسهخراسان جنوبی استان پیشتاز در حجاب و عفاف ستاد عفاف و حجاب استان گفت: چنانچه موردی از کشف حجاب باشد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها و مدارس استان تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون کار‌های فرهنگی خوبی برای دانشجویان و اساتید و همچنین در مدارس برای دانش آموزان و معلمان صورت گرفته است و اگر در جایی نیاز به تکرار داشته باشد به طور مداوم انجام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه خدمات دهی به افرادی که کشف حجاب دارند ممنوع است گفت: کاشت ناخن و آرایش‌های غیر متعارف در برخی دستگاه‌های اجرایی به خصوص در هئیت‌های ورزشی مشاهده می‌شود که باید بیشتر مراقب کنند.

طالبی افزود: اگرمسائل خلاف اخلاق در باشگاه‌های و هیئت‌های ورزشی به صورت مستند مشاهده شود پلمب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نظارت‌ها همچنان ادامه دارد گفت: تیم ارزیاب برای بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه عفاف و حجاب به صورت نامحسوس از سوی تیم نظارتی استانداری صورت می‌گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: مدارس مختلط استان ۶۴ مورد بوده که در متوسطه اول ۲۴ مورد از این مدارس تفکیک جنسیتی انجام شده است.

موسوی نژاد افزود: مابقی مدارس به دلیل کمبود نیروی انسانی فعلا تفکیک جنسیت صورت نمی‌گیرد که در صورت تحقق نیروی انسانی، این موضوع مرتفع می‌شود.
دبیر اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز گفت: از ۳۲۵ گشت مشترک با نظارت اماکن از ابتدا طرح حجاب و عفاف در استان ۳۷ واحد صنفی اخطار دادیم که ۱۶ واحد پلمب شد.

برگزاری دوره‌های حجاب و عفاف در دانشگاه برای دانشجویان، برگزاری جلسات برای اساتید و فعالیت پویش عفاف و حجاب اساتید برای عفاف و حجاب، برگزاری جلسه آشنایی سرپرستان خوابگاه‌های خواهران دانشگاه آزاد در خصوص عفاف و حجاب، اعزام مدد جویان ونیرو‌های بهزیستی به مراسم اربعین و مشهد مقدس برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از جمله مطالبی بود که در این جلسه مطرح شد.

همچنین در پایان این مراسم از دو مدیر مدرسه دخترانه که در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فعالیت داشتند تقدیر شد.

 

 

 

 

 

 

شناسایی و پلمب مرکز غیر مجاز خدمات لیزر و زیبایی در بیرجند/۴-۲

یک مرکز غیر مجاز خدمات لیزر و زیبایی در بیرجند شناسایی و پلمب شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نظارت فعال و برخورد قضایی با مراکز غیر مجاز خدمات پوست، مو و زیبایی گفت: در بازدید‌های مستمر چند هفته اخیر به همت واحد نظارت بر درمان دانشگاه، یک مرکز غیر مجاز ارائه خدمات زیبایی و لیزر در بیرجند شناسایی، پلمب و پرونده به مراجع ذی صلاح ارجاع شد.

دکتر اسماعیلی افزود: معرفی متخلفان به مراجع قضایی و برخورد قانونی با افرادی که به دنبال انجام فعالیت‌های غیر مجاز پزشکی هستند در چارچوب مقررات و با جدیت انجام و پیگیری می‌شود.

 

 

 

دستگیری عاملان شکار میهمانان مهاجر در شهرستان نهبندان/۴-۲

عاملان شکار پرندگان مهاجر در شهرستان نهبندان، دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان حین کنترل و پایش زیستگاه‌های آبی این شهرستان، موفق به شناسایی و دستگیری سه نفر متخلف شکار و صید شدند.

کوهستانی افزود: از این متخلفان، لاشه دو قطعه مرغابی سرسبز که جز پرندگان مهاجر به شهرستان نهبندان هستند، کشف و ضبط شد.

وی گفت: از متخلفان دستگیر شده، همچنین یک قبضه سلاح شکاری و پنج عدد فشنگ کشف و ضبط و پرونده آن‌ها برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

 

دستگیری ۴ سارق با کشف ۴ فقره سرقت در طبس/۴

فرمانده انتظامی شهرستان طبس ازدستگیری ۴ نفرسارق و کشف ۴ فقره سرقت دراین شهرستان خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ فاضل مریمی گفت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان طبس، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ۴ نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارقان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هر گونه جرم و اتهامی شدند، اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۴ فقره سرقت منزل، احشام و اماکن خصوصی اعتراف کرده و بسیاری از اموال مسروقه در مخفیگاهشان کشف شد.

سرهنگ مریمی در پایان با اشاره به شناسایی مالباختگان و استرداد اموال به آنها، افزود: یکی از عوامل اصلی سرقت ها، غفلت مالباختگان است که باید شهروندان ضمن توجه به هشدار‌های پلیسی در پیشگیری از سرقت نسبت به ایمن سازی منازل، اماکن و وسایل نقلیه خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

 

 

 

 

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق و خارج از شبکه در بیرجند/۴

فرمانده انتظامی بیرجند از توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق و خارج از شبکه در بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ احمد رضا کارگر گفت: مأموران پلیس، هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی در بازرسی از یک دستگاه کامیون در این شهرستان کشف کردند.
وی افزود: ماموران “یگان امداد” شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یکدستگاه کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
فرمانده انتظامی بیرجند گفت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

 

 

 

 

دستگیری ۴ سارق با کشف ۴ فقره سرقت در”طبس/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” ازدستگیری ۴ نفرسارق و کشف ۴ فقره سرقت دراین شهرستان خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی”درتشریح این خبراظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان طبس، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ۴ نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارقان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هر گونه جرم و اتهامی شدند اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۴ فقره سرقت منزل، احشام و اماکن خصوصی اعتراف کرده و بسیاری از اموال مسروقه در مخفیگاهشان کشف گردید.

سرهنگ مریمی در پایان با اشاره به شناسایی مالباختگان و استرداد اموال به آنها، تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی سرقت ها، غفلت مالباختگان است که می طلبد شهروندان عزیز ضمن توجه به هشدار های پلیسی در بحث پیشگیری از سرقت نسبت به ایمن سازی منازل ، اماکن و وسایل نقلیه خود اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

 

 

کشف۲ میلیارد ریال کالای خارجی قاچاق درخوسف/۴

فرمانده انتظامی”خوسف” از کشف کالای خارجی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ”محمدحسن اکبری” اظهار داشت: مأموران”یگان امداد” شهرستان خوسف در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون ها، انواع البسه خارجی، مواد انرژی زا و لوازم گوشی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان خوسف افزود: ماموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم را دستگیر که با تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

اعتبار کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی ۵۴ درصد افزایش یافت/۲-۳

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی از رشد ۵۴ درصدی اعتبار کتابخانه‌های استان خبر داد.

محمود حاجی اظهار داشت: امسال مجموع اعتبار کتابخانه‌های خراسان جنوبی از محل منابع استانی از ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان به ۲۲ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان رسید که نشان از رشد ۵۴ درصدی دارد.

وی گفت: علاوه بر این در سفر اخیر رئیس جمهور به استان ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تکمیل ۸ باب کتابخانه با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد اختصاص یافت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی افزود: این کتابخانه‌ها در شهرستان‌های قاینات، بیرجند، سربیشه ۲ باب، فردوس، طبس، زیرکوه و بشرویه در حال ساخت است که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان دولت کنونی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: از محل منابع سازمان برنامه و بودجه نیز ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت کتابخانه غرب شهرستان نهبندان اختصاص یافت. سهم کتابخانه‌های استان از محل منابع نیم‌درصد ماده ۶ امسال از ۱۴۰۰ میلیون تومان با ۶ درصد افزایش به ۱۵۲۲ میلیون تومان رسیده است.

 

 

 

 

 

 

عواید ۱۵ میلیون دلاری صادرات کاشی و سرامیک برای خراسان‌جنوبی

خراسان جنوبی رتبه دوم تولید کاشی کشور را به خود اختصاص داد/۲

 

 

خراسان جنوبی رتبه دوم تولید کاشی کشور را به خود اختصاص داد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با تولید سالانه ۲۴ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

احمد آریافر اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک‌ تولید شده در استان به خارج از کشور صادر شده است. تولید کاشی و سرامیک در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. خراسان جنوبی با تولید سالانه ۲۴ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: ارزش کاشی‌های صادر شده به خارج از کشور ۱۵ میلیون دلار است که معادل ۱۶ درصد کل صادرات استان به افغانستان است. سهم عمده صادرات استان مربوط به صنعت کاشی و سرامیک است که اغلب آن به کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان، تاجیکستان و قزاقستان صادر شده است و کیفیت خوب محصول تولیدی استان و همسایگی با کشور افغانستان باعث شده تولیدکنندگان کاشی و سرامیک بازار خوبی در داخل و خارج از کشور داشته باشند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به وجود ذخایر ارزشمند مواد معدنی کائولن، فلدسفات و دولومیت در استان خراسان جنوبی که مواد اولیته تولید کاشی و سرامیک است ظرفیت مناسبی برای واحدهای تولید کاشی و سرامیک ایجاد شده است. یک‌هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولید کاشی و سرامیک در استان  اشتغال دارند و قرار است یک شرکت با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال ۴۵۰ نفر در منطقه ویژه اقتصادی در حال احداث است.

 

 

 

صف‌های طولانی تسهیلات فرزندآوری در خراسان‌جنوبی

کم کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری/۷

کم کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری قابل پذیرش نیست

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: کم کاری بانک های خراسان جنوبی در پرداخت تسهیلات فرزندآوری قابل پذیرش نیست.

فهمیه زنگویی در برنامه زنده پرسمان با موضوع جمعیت و خانواده اظهار کرد: بانوان نقش مهمی در جامعه دارند و یک بانو باید در مرحله اول در فردیت خود سالم باشد و بعد در وظیفه اصلی خود یعنی خانواده سالم باشد تا جامعه ای سالم داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان جنوبی افزود: نوع نگاه جمهوری اسلامی و امامین انقلاب به مسئله بانوان در تئوریک و تا حدودی در عمل نگاه خوب و جامع است اما در مقام عمل، احقاق حقوق بانوان در جامعه کمی لنگ می زند اما روند رو به رشدی دارد.

زنگویی از برگزاری دو کارگاه ویژه بانوان به همت سازمان های مردم نهاد در این هفته خبر داد و یادآور شد: کارگاره زیست عفیفانه بانوان و کارگاه نقش نما که به بررسی تعارضات بانوان می پردازند، از جمله این کارگاه ها است.

وی با اشاره به اختتامیه رویداد طراحی مد و لباس بومی اصیلا در استان، گفت: کارگاه ها و میزگردهای سلامت بانوان در دستگاه های اداری هم تدارک دیده شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان جنوبی گریزی به اقتصادهای خرد خراسان جنوبی زد و گفت: در استان اقتصادهای خرد زیادی داریم و می توانند کار کنند اما مسئله ما تولید انبوه و اتصال به بازار کار است.

وی تصریح کرد: زنجیره تولید تا فروش طرح های مد و لباس استان باید به یکدیگر متصل شوند، این مهم باید حاکمیتی و با حضور همه باشد.

زنگویی در خصوص پرداخت تسهیلات فرزندآوری گفت: در کش و قوس این هستیم تا جوابیه درستی از سوی مسئول جذب اعتبارات به ما برسد، در تمام استان ها صف های طولانی برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری داریم و ما جزو استان های ضعیف در پرداخت تسهیلات نیستیم اما استان نسبت به جمعیت، صف های طولانی دارند.

وی گفت: بیشترین تسهیلات پرداخت شده مربوط به بانک های دولتی استان است و طولانی ترین صف ها را هم در این بانک ها داریم، بانک های خصوصی هم به دلایل زیادی پای کار پرداخت تسهیلات فرزندآوری نیستند که پذیرفتنی نیست.

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: بانک های دولتی و خصوصی با معاونت سیاسی استانداری نشستی خواهند اشت و دلایل عقب ماندگی در پرداخت تسهیلات فرزندآوری بیان خواهد شد، یکی از دلایل روند کند این است که ما استان مصرف گرایی هستیم و در مقابل سایر استان ها تولیدکننده و صنعتی نیستیم.

زنگویی از نگاه های ویژه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این مهم به دفتر ریاست جمهوری هم اعلام شده است و پاسخی که دریافت شده این است که بر اساس جمعیت اعتبار به استان توزیع شده، اما عدم مولد بودن استان یکی از دلایل کند در پرداخت تسهیلات است.

 

 

 

شیوع دیابت در خراسان جنوبی ۵.۶ درصد است/۴

شیوع دیابت در خراسان جنوبی ۵.۶ درصد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۴ هزار و ۷۲ بیمار دیابتی در خراسان جنوبی از جمعیت هدف بالای ۳۰ سال شناسایی شده و شیوع این بیماری در استان ۵.۶ درصد است.

مجید شایسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی و هفته ملی دیابت (۲۰ تا ۲۶ آبان) افزود: بیشترین شیوع دیابت در سطح استان مربوط به شهرستان بشرویه با ۷.۴۸ درصد و کمترین شیوع مربوط به شهرستان سربیشه است.

وی گفت: با توجه به حد انتظار کشوری که ۸.۵ درصد است، ۶۶ درصد بیماران در استان شناسایی شده‌اند و بیماریابی دیابت در سطح مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا رسیدن به حد انتظار ادامه دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی عنوان کرد: شاخص مراقبت این بیماران توسط پزشک و غیر پزشک ۵۰ درصد است و نیمی از بیماران مراقبت شده توسط پزشک براساس گزارش‌های آماری مراقبت موثر را در سطح مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: براساس آمار ۱۸ تا ۲۵ درصد افراد هر جامعه در مرحله پیش دیابت هستند به این معنا که یک قدم تا دیابت فاصله دارند و این شاخص در خراسان جنوبی ۱۲ درصد است.

بیش از ۹۰ درصد افراد دیابت نوع ۲ دارند

شایسته با اشاره به اینکه از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان یک نفر دیابت دارد گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد دیابت نوع ۲ دارند و تقریبا نیمی از آنها هنوز تشخیص داده نشده‌اند.

وی یادآور شد: در بسیاری از موارد، دیابت نوع ۲ و عوارض آن را می‌توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد زیرا هنگامی که دیابت به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی افراد شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در کشور ما حداقل ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعداد آنها بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود همچنین حداقل ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

لزوم حمایت همه جانبه از کمپین روز جهانی دیابت

وی با اشاره به برگزاری کمپین روز جهانی دیابت افزود: با توجه به شیوع ۵.۶ درصدی دیابت در استان خراسان جنوبی، حمایت ذینفعان و کمک سایر سازمان‌ها در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کمپین مورد انتظار است و در عملی کردن سیاست‌های پیشگیری و کنترل بیماری دیابت موثر خواهد بود.

شایسته اظهار داشت: موضوع روز جهانی دیابت در سال‌های میلادی ۲۰۲۳-۲۰۲۱ دسترسی به مراقبت از دیابت بوده و تمرکز این کمپین در سال جاری بر به تاخیر انداختن یا پیشگیری از دیابت نوع ۲ و عوارض مرتبط با دیابت با شعار “دیابت، شناخت خطرات، اقدام موثر” است.

عوامل خطر دیابت چیست؟

او با اشاره به عوامل خطر دیابت گفت: سابقه خانوادگی دیابت، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن تحرک بدنی، افزایش سن، فشار خون بالا، قومیت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) و اختلال قند ناشتا، سابقه دیابت بارداری و تغذیه نامناسب در دوران بارداری از جمله این عوامل است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اضافه کرد: از همین رو افراد دارای بیماری دیابت نیازمند اصلاح شیوه زندگی، انجام مستمر و منظم مراقبت‌های دوره‌ای این بیماری با خود پایشی، مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و رعایت دستورالعمل‌های دارویی و مراقبت‌های بالینی هستند.

وی گفت: مصرف کمتر غذاهای آماده و فرآوری شده از جمله کنسرو، سوسیس و کالباس، کنترل وزن، فعالیت بدنی منظم، کاهش مصرف دخانیات، مصرف نکردن الکل و مدیریت استرس، داشتن استراحت و خواب کافی و در مجموع اصلاح شیوه زندگی در کنترل و مدیریت این بیماری توصیه می‌شود.

 

 

 

 

 

۱۱۱ خرده‌فروش و معتاد مواد مخدر در خراسان جنوبی دستگیر شدند/۴

۱۱۱ خرده‌فروش و معتاد مواد مخدر در خراسان جنوبی دستگیر شدند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از اجرای طرح “آرامش در شهر” خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ۱۱۱ نفر خرده‌فروش و توزیع کننده مواد مخدر و معتاد در استان دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری ماموران انتظامی شهرستان‌های تابعه به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با خرده‌فروشان و معتادان مواد مخدر، طرح آرامش در شهر را در مناطق آلوده و جرم‌خیز استان اجرا کردند.

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم‌خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی محل‌های شناسایی شده را بازرسی کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در بازرسی پاتوق‌ها مقدار ۱۰۰ کیلو و ۱۵۵ گرم انواع مواد مخدر کشف شد و در این رابطه ۳۸ نفر خرده‌فروش و ۷۳ نفر معتاد مواد مخدر دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح، رضایتمندی شهروندان همچنین تقدیر و تشکر آنان را به همراه داشته است تصریح کرد: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

مَله خوسف؛ پنبه‌ خوش‌ یُمن و ملی در راه جهانی شدن/۵

مَله خوسف؛ پنبه‌ خوش‌ یُمن و ملی در راه جهانی شدن

پنبه «مَله» محصول منحصر به‌فرد و دارای قدمت طولانی در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان خوسف است که ثبت ملی شده و مردم از گذشته تاکنون به خوش یُمنی این نوع پنبه و محصولات آن اعتقاد داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، این پنبه‌ رنگ قهوه‌ای دارد که از گذشته‌های دور به عنوان یک گیاه ویژه در منطقه خوسف کشت شده است و در سال‌های اخیر شروع به احیا شدن کرد.

چهار سال پیش بود که خوسف به عنوان شهر ملی «مله بافی» ثبت شد و اکنون پنبه مله در راه ثبت جهانی است؛ محصول خاص شهرستان خوسف که دست و پنجه بزرگان و قدیمی‌های این خطه تاریخی در ۳۵ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی، آشنای دیرینه آن بوده است.

سراغ پنبه مله خوسف و پارچه‌هایی که از آن تولید می‌شود را از هر فرد کهنسال و سالخورده‌ای بگیری، کوله باری از تجربه و خاطره از آن دارد چون این نوع پنبه به خوش یُمنی و مقدس بودن شهرت دارد.

اعتقاد به خوش یمنی گیاه پنبه مله تا حدی بوده که هر کشاورز در حد توان خود کشت این نمونه پنبه را در کنار پنبه سفید یا سایر محصولات انجام می‌داد و اعتقاد داشت که اگر آب با عبور از این پنبه به دیگر محصولات برسد در باردهی و برکت زمین موثر خواهد بود.

همچنین از این پنبه بدون افزودن هیچگونه رنگ مصنوعی برای تولید لباس، سجاده، جانماز و چادر، پرده، قطیفه (قدیفه)، چادر، گردن‌پیچ و سایر محصولات استفاده می‌شد، بعد از گذشت دهه‌ها از فراموشی این محصول، هنوز قدیمی‌های شهرستان خوسف جانماز و سجاده مله حاصل دست خودشان را استفاده می‌کنند.

تاریخچه این نوع پنبه را همزمان با پنبه سفید دانسته‌اند همچنین روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله مانند پنبه معمولی است اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش روی بالشتک حلاجی می‌شود.

آنچه مشهود بوده این است که پنبه جزو سرمایه‌های منطقه و افراد منطقه در گذشته به حساب می‌آمده و شاخص‌های دیگری از جمله خوش‌رنگ بودن، طیف رنگی از کرم روشن تا قهوه‌ای آجری، نرمتر بودن این گونه پنبه نسبت به پنبه معمولی، موارد درمانی پارچه‌های مله، استفاده از آن همراه با سایر گیاهان دارویی و چربی گوسفند برای تولید سرمه چشم به‌ دلیل تقدس، احترام و قداست پنبه مله ‌بین بومیان منطقه، اعتقادات و باورهای مترتب بر آن، ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی پنبه مله که به نسبت گرم‌تر بوده و برای فصول سرد سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آن به پشم شتر نزدیک است، موجب تمایز این پنبه شده است.

حدود سه تا چهار دهه اخیر بر اثر عواملی از قبیل خشکسالی‌ها، روی آوردن کشاورزان به کشت ارقام اصلاح شده و وارداتی پنبه و کمرنگ شدن صنایع دستی و تولیدات پرزحمت در کنار رونق پاچه‌های ماشینی، پنبه مله به فراموشی سپرده شد حتی بذر این گیاه محلی در حال فرسایش و نابودی بود.

مَله خوسف؛ پنبه‌ای خوش‌یمن به بلندای فرهنگ یک دیار

با توجه به اهمیت فوق‌العاده حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور به عنوان یکی از برنامه‌های مهم راهبردی توسعه کشاورزی، احیا و خالص‌سازی این محصول محلی، گام مهمی در تحقق اهدف عالیه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برداشته شد.

از همین روز دانش کشاورزی، فن نخریسی، سنت‌ها و نمودهای شفاهی پنبه مله شهرستان خوسف در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد، سال ۱۳۹۸ نیز در شورای راهبری تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، خوسف به عنوان شهر ملی پارچه سنتی «مَله» معرفی شد و در حال حاضر مسئولان استانی و شهرستانی به دنبال ثبت جهانی این محصول کم نظیر هستند.

هفته فرهنگی شهرستان خوسف که قرار است اولین بار از ۲۲ تا ۲۸ آبان برگزار شود فرصت مناسبی برای معرفی پنبه مله به عنوان یکی از هویت‌های شهرستان خوسف و رونق دوباره صنعت پارچه بافی سنتی در این دیار است به همین دلیل سراغ یکی از بانوان فعال در این حوزه رفتیم.

احیای مله بافی به همت بانوان

عضو موسسه خیریه حضرت رسول (ص) خراسان جنوبی گفت: از سال ۸۲ به بعد کار پارچه‌بافی را آغاز کردیم و با موسسه خیریه دستان پرتوان بیرجند پارچه‌ها را تبدیل به محصول کردیم.

معصومه کرمانی ادامه داد: از سال ۹۲ به بعد تلاش کردیم سنت پارچه‌بافی را در شهرستان خوسف احیا کنیم لذا از نیم کیلوگرم بذر پنبه شروع به کاشت محصول کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون از صفر تا ۱۰۰ پنبه و محصولات تولیدی آن احیا شده است گفت: ابتدا سراغ کشاورزان شهرستان رفتیم تا مجدد نسبت به کشت اقدام کنند اما نبود بازار آنها را بی‌انگیزه کرده بود که برای خرید محصول قول مساعد دادیم.

این بانوی کارآفرین افزود: جهاد کشاورزی در تکثیر بذر پنبه مله با ما همکاری کرد و توانستیم چند هکتار از اراضی شهرستان را زیر کشت ببریم.

وی گفت: با خریداری محصول پنبه در ادامه کار برای ریسیدن پنبه دچار مشکل شدیم که به سراغ افراد کهنسال دارای تجربه رفتیم و چرخ ریسندگی موجود بود اما قادر به استفاده از توان آنها نبودیم.

کرمانی بیان کرد: با ۷۰ کارخانه ریسندگی کشور ارتباط برقرار شد تا اینکه بالاخره یک کارخانه در اصفهان برای ریسندگی موافقت کرد و کار تسهیل شد.

وی افزود: ابتدا ۴۰ دار بافندگی تامین و در سطح شهرستان و روستاها بین علاقمندان توزیع شد و اکنون ۸۰ بافنده با ما همکاری مستمر دارند.

بانوی کارآفرین خراسان جنوبی گفت: آموزش‌های لازم به تمامی متقاضیان ارائه می‌شود سپس وسایل مورد نیاز از قبیل دار و نخ در منزل تحویل داده و در نهایت محصول عرضه و دستمزد به حساب‌ بافنده واریز می‌شود.

مَله خوسف؛ پنبه‌ای خوش‌یمن به بلندای فرهنگ یک دیار

صادرات محصولات تولیدی از پنبه مله

وی اظهار کرد: تولیدات به بازارهای خارج از استان ارسال می‌شود و هیچ محصولی روی دست ما نمی‌ماند لذا همه محصولات بازار فروش دارد. پارچه‌ها در عرض ۸۰ سانتیمتر بافت می‌شود و درصدد هستیم با تامین تجهیزات جدید با عرض زیاد نیز پارچه تولید و هزینه‌ها کمتر شود.

عضو موسسه خیریه حضرت رسول (ص) خراسان جنوبی با اشاره به الیاف کوتاه پنبه مله یادآور شد: به دلیل کوتاه بودن الیاف این نوع پنبه، به عنوان مثال سه تن پنبه تبدیل به یک تن پنبه ریسیده می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه پنبه مله در خوسف گفت: در فرهنگ این منطقه «مل» به معنای یک نوع خاک و به رسوبات ته‌نشین شده خاک گفته می‌شود لذا به دلیل رنگ این پنبه که شبیه خاک است به آن مله گفته می‌شده لذا برای مردم از اهمیت و تقدس خاصی برخوردار است.

کرمانی افزود: در کتاب نظام‌الدین محمود بن امیر احمد قاری یزدی معروف به «نظام قاری» شاعر سده نهم هجری که دیوانی به نام «دیوان البسه» داشته و در آن به پوشاک مردم زمانه خویش پرداخته، لباس‌های مله خوسف ذکر شده است.

وی بیان کرد: همچنین یکی از موضوعاتی که در فرهنگ قدیم خوسف بسیار رواج داشته، اینکه در جهیزیه دختران خود از تولیدات مله می‌گذاشتند و با آرزوی خوش یمنی او را به خانه بخت می‌فرستادند.

تولیدات مرغوب و بازارپسند مدنظر است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ جنوبی هم مله را یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف دانست و گفت: محصولات تولیدی مله به دلیل کیفیت و اهمیت آن باید نفیس و بازارپسند در سطح جهان باشد.

هادی شاهوردی افزود: هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله بافی در شهرستان خوسف باید براساس ایجاد ارزش افزوده باشد.

وی بر برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش مله بافی تاکید کرد و گفت: باید هنرمندان صنایع دستی از تولید فله‌ای و خام به سمت تولید محصول مرغوب‌تر، با کیفیت‌تر و حرفه‌ای‌تر سوق داده شوند.

فرماندار خوسف نیز با بیان اینکه هفت هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت پنبه مله است، افزود: برای نخستین بار جشنواره مله در هفته فرهنگی شهرستان خوسف برگزار می‌شود و به دنبال ثبت جهانی این محصول هستیم.

مَله خوسف؛ پنبه‌ای خوش‌یمن به بلندای فرهنگ یک دیار

سید علی حسینی یادآور شد: پنبه مله از تاریخچه و قدمت طولانی برخوردار است و به‌ عنوان گیاه ویژه منطقه و منحصر به‌فرد خوسف از زمان‌های گذشته کاشت شده که قابلیت ثبت در میراث جهانی را دارد.

وی بیان کرد: نخستین خانه مله‌ بافی خراسان جنوبی در خانه تاجور شهرستان خوسف راه‌اندازی شده که در این خانه تاریخی نحوه تبدیل پنبه مله به نخ، مراحل برداشت پنبه تا تبدیل شدن به محصول، نمایشگاهی از پارچه‌های قدیمی و جدید مله، استقرار چند دار مله برای تهیه پارچه و برنامه‌ریزی برای آموزش دوره تخصصی نخ‌ریسی مله به نسل نوجوان و جوان به نمایش گذاشته شده است.

همچنین مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف گفت: در زمینه احیای پارچه مله نخستین شرکت تعاونی تخصصی صنایع دستی مله با عنوان شرکت تعاونی تولیدی صنایع دستی ریس‌مله خوسف راه‌اندازی شده است.

فعالیت ۸۰ نفر در حوزه پارچه‌بافی سنتی

علی صالحی بیان کرد: در حال حاضر در شهر خوسف ۸۰ نفر در حوزه پارچه‌بافی سنتی فعال هستند که در زمینه تبدیل پنبه مله به پارچه یا به صورت تلفیقی با سایر روش‌ها مشغول به کار هستند.

وی گفت: یکی از اهداف ما افزایش تولیدات مله و صادرات آن به کشورهای دیگر است که تا همین لحظه نیز بازار این محصولات نشان از استقبال مشتریان دارد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف از برگزاری ۲ دوره مسابقه نخ‌ریسی و بافت مله در قالب جشنواره ملی مله خبر داد و گفت: این مسابقات به مناسبت هفته فرهنگی خوسف ۲۳ و ۲۴ آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

پوستر رویداد ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی رونمایی می‌شود/۲

پوستر رویداد ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی رونمایی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پوستر رویداد ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی، روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه امسال با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور رونمایی خواهد شد.

علی فرخنده  با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی خوسف اظهار کرد: اولویت نقشه مهندسی کشور تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی است و هدف از طراحی هفته فرهنگی تقویت این فرهنگ به خصوص در بین نسل نوجوان و جوان است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در طرحی که برای هفته فرهنگی استان پیش‌بینی شد تمرکز در حوزه مد و لباس، موسیقی سنتی، غذاهای سنتی، بازی‌های بومی و محلی، بزرگداشت مفاخر و پرداختن به گویش محلی استان مدنظر قرار گرفته بود که از هفتم تا ۱۴ آبان‌ماه برگزار شد.

 

وی افزود: خوسف یکی از شهرستان‌هایی است که در حوزه مفاخر در سطح استان، بیشترین مفاخر و چهره‌های سطح ملی و بین‌المللی از جمله خاندان عبادی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران و ابن حسام خوسفی به عنوان شاعر حماسه‌سرای آیینی را دارد لذا برگزاری هفته فرهنگی در خوسف بسیار حائز اهمیت است.

 

فرخنده با بیان اینکه پنبه مله و پارچه‌بافی یکی از ویژگی‌های خاص و منحصر به‌فرد خوسف در سطح کشور است، گفت: در هفته فرهنگی خوسف برنامه‌های مختلفی از جمله بزرگداشت مفاخر، برگزاری یادواره شهدای خاندان عبادی و جشنواره ملی مله پیش‌بینی شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهمترین برنامه‌ای که برای خوسف طراحی می‌کنیم برگزاری طرح فرهنگی یکساله از طوس تا خوسف است، افزد: پوستر رویداد ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی، روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه امسال با حضور استاندار در محل دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور رونمایی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی پیام نور در بیرجند

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان:

هشت کتابخانه‌ خراسان جنوبی با اعتبار سفر رییس جمهور تکمیل می‌شود

اعتبار کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی ۵۴ درصد افزایش یافت

تدارک ۴۴۶ برنامه برای هفته بزرگداشت کتاب در خراسان‌جنوبی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*