سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی در سالی که گذشت

سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی در سالی که گذشت :

مهمترین هدف سازمان دانش‌آموزی، تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است/۲

رییس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی از برگزاری ۴۰ عنوان برنامه مختلف و هم چنین بیش از ۶ پویش در یکسال گذشته به همت سازمان دانش آموزی استان خبر داد. به گزارش پانا محمد علی حسن آبادی در تشریح عملکرد یکساله سازمان دانش آموزی استان گفت:برگزاری جشن عاطفه ها و نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نوع دوستی در بین دانش آموزان و برگزاری مانور زلزله جهت آشنایی دانش آموزان با مباحث ایمنی در بیش از ۱۰۰۰مدرسه استان از جمله این برنامه ها بوده است.

برگزاری ۶ پویش و مشارکت بیش از ۶۰۰۰هزار نفر
وی به برگزاری بیش از ۶ پویش و مشارکت ۱۰۰۰نفری در هر پویش اشاره و اذعان داشت:این پویش ها شامل:عکس دلنوشته اربعین، لبیک یا خامنه ای، سلام مادر، تکیه گاه امن، پرواز در حرم و معرفی مناطق گردشگری استان بوده است.
اعزام ۲۳۰دانش آموز زیارت اولی به مشهد
وی به اعزام ۲۳۰ دانش آموز زیارت اولی به مشهد مقدس اشاره و گفت:سهمیه استان برای این طرح ۸۷ نفر بوده که توانستیم ۱۸۰ نفر را سال گذشته اعزام کنیم و ۵۰ نفر دیگر را هم در سال جاری به مشهد مقدس اعزام کردیم.
وی از شرکت ۳۵ دانش آموز استان در اردوی قطبی منطقه ۵ در استان گلستان خبر داد و افزود: تولید و ساخت بیش از ۳۰۰ عروسک توسط دانش آموزان مدارس شهر بیرجند و اهدای آن به کودکان مسیر پیاده روی اربعین از دیگر برنامه های سال گذشته سازمان بوده است.
راه اندازی غرفه سازمان دانش آموزی در مسیر راهپیمایی
رئیس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی به برگزاری دو اجتماع دانش آموزی در روستای شاهرخت زیرکوه و روستای معدن قلعه زری سربیشه اشاره و افزود: سال گذشته برنامه‌های متفاوتی توسط سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی در مسیر راهپیمایی ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن ماه به اجرا درآمد که در همین راستا غرفه سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا در مسیر راهپیمایی راه‌اندازی شد. حسن آبادی اذعان داشت: راه اندازی «رادیو انقلاب پایدار»، اجرای سرود زنده دانش آموزی ، ارائه محصولات فرهنگی، توزیع پرچم و پیکسل شهدا و …از جمله فعالیت های انجام شده در این غرفه بوده است.
آموزش خبرنگاری به ۷۰۰ دانش آموز
وی از آموزش ۷۰۰ دانش آموز در استان در راستای طرح هر مدرسه یک خبرنگار اشاره و افزود: پخش مستقیم مسابقات جام جهانی فوتبال بطور متمرکز در مدارس استان با هدف تقویت هویت ملی دانش آموزان از دیگر برنامه های سازمان در سال گذشته بوده است. وی به برگزاری پویش قصه گویی شب یلدا و تولید نماهنگ نسل امید ویژه دهه فجر اشاره و افزود:برگزاری محافل جزء خوانی در ماه رمضان در مدارس استان و برگزاری مراسم اعتکاف در مصلای المهدی بیرجند ویژه دانش آموزان دختر و مشارکت ۸۵۰نفر در این مراسم از دیگر برنامه های سازمان بوده است.
اجرای ۶ ویژه برنامه رادیویی
رئیس سازمان دانش آموزش خراسان جنوبی به راه اندازی استودیوی سازمان دانش آموزی و اجرای ۶ ویژه برنامه رادیویی در مناسبت های مختلف اشاره و گفت: ویژه برنامه دمای همراهی با موضوع صرفه جویی مصرف گاز، ویژه برنامه چهار شنبه سوری، علمدار ویژه شهادت حاج قاسم سلیمانی و ویژه برنامه مسیر راهپیمایی ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن از جمله این برنامه های رادیویی بوده است. حسن آبادی به برگزاری ۱۲ مانور تحت عنوان یاوران انقلاب ویژه دانش آموزان و مربیان اشاره و اذعان داشت:طرح جهادگران تکریم ویژه عید نوروز از دیگر برنامه های سازمان دانش آموزی استان بوده که در همین راستا گروه های دانش آموزی در ورودی شهرهای استان به استقبال از مسافران نوروزی پرداخته و جاذبه های گردشگری استان را معرفی کردند. وی افزود:علاوه بر این دانش آموزان در فضای مجازی بیش از ۱۴۰۰اثر در معرفی جاذبه های گردشگری استان تولید محتوا داشته اند.
افتتاح مجلس دانش آموزی استان
وی به برگزاری کارگاه آموزشی طراحی پوستر با موبایل ویژه و کارگاه تبیین اندیشه های تربیتی حضرت امام (ره)اشاره و از افتتاح مجلس دانش آموزی استان خبر داد. وی با بیان اینکه سازمان دانش آموزی یم موسسه عمومی غیر دولتی است، اذعان داشت: ۳۶هزار دانش آموز و ۱۸۰۰ مربی در استان عضو سازمان دانش آموزی هستند. حسن آبادی از آمادگی سازمان دانش آموزان استان برای انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با ادارات و دستگاه های اجرایی استان برای اجرای ویژه برنامه های دانش آموزی خبر داد.

 

 

پیام سرپرست قائم مقام سازمان دانش آموزی به مناسبت سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی/۱

سرپرست قائم مقام سازمان دانش آموزی به مناسبت بیست و چهارمین سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران پیام تبریک صادر کرد.
به به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، متن پیام تبریک وحید بیگدلی سرپرست قائم مقام سازمان دانش آموزی به مناسبت بیست و چهارمین سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

رهبر معظم انقلاب دراجلاس سالیانه روسا ومدیران آموزش وپرورش، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم، گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه‌ی جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.

سازمان دانش‌آموزی که با میلیون‌ها دانش‌آموز ونسل آینده سروکارداشته و آنها را تحت تاثیرطرح‌ها ،برنامه‌ها و فعالیت خود قرار می‌دهد بی‌شک نقش بسیار موثری در شکل‌گیری شخصیت وسرنوشت آینده‌سازان این کشور دارد و همواره خود را رهرو وخدمت‌گزار در مسیر نظام تعلیم وتربیت می‌داند، این نهاد تشکیلاتی که با هدف زمینه‌سازی تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد مختلف فردی واجتماعی، کسب فضایل اخلاقی وکمالات انسانی براساس تعلیم عالیه اسلام ناب محمدی(ص)تاسیس شده و در راستای زمینه‌سازی برای مشارکت فعال در ارتباطات داخلی و بین‌المللی دانش‌آموزان بر اساس خودباوری وایمان وعلاقه به فرهنگ اسلامی- ایرانی گام بر می دارد و درحال حاضر با اجرای موفق برنامه‌های ملی از قبیل برگزاری اردوی زیارت اولی‌ها ، اردوی راهیان پیشرفت، اردوهای تشکیلاتی پیشتازان، آموزش دانش‌آموزان خبرنگار درسراسرکشور،توانسته است برنامه های خود را متناسب با اهداف سند تحول بنیادین به اجرا گذارد.

۲۱ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی که یک نهاد ارزشمند تربیتی در مجموعه‌ی سترگ تعلیم وتربیت است ،مجموعه‌ای که محصول اندیشه، حمایت وتلاش همه کسانی است که دل درگرو تعالی جامعه، رشد وطراوت توام با اخلاق حسنه الهی و انسانی نسل نوجوان وجوان دارند .

اینجانب سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران را به جامعه فرهنگیان، علی‌الخصوص دانش‌آموزان ومربیان عزیز عضو این تشکیلات، گروه‌های جهادی، مربیان فعال در خبرگزاری دانش‌آموزی پانا، اعضای مجلس دانش‌آموزی تبریک وتهنیت عرض می‌نمایم.

امید است با توکل به خداوند متعال و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» و سیاست‌های رئیس جمهور محترم و جلب مشارکت همدلی، همفکری و همکاری دانش‌آموزان عزیز و مربیان گرانقدر در تحقق اهداف تربیتی متعالی سازمان دانش‌آموزی موفق و مؤید باشید.»

 

 

 

 

پیام مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مناسبت

بیست و چهارمین سالروز تاسیس سازمان دانش آموزی/۱

 

سازمان دانش آموزی،بازوی توانمندنظام تعلیم و تربیت
مدیر کل آموزش و پرورش در پیامی سالروز تأسیس سازمان دانش آموزی را به دانش آموزان و مربیان عضو این سازمان تبریک گفت.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در متن پیام سیدعلیرضا موسوی نژاد آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ن والقلم وما یسطرون

سپاس و ستاییش مهربان پروردگاری را سزاست که خوان کرمی به وسعت پهن دشت گیتی گسترانید، تا عالمیان از لطف و رحمت واسعه اش متنعم شوند، آنگاه پیامبرانی از جنس مردم برای مردم، فرستاد تا معلم نسل بشر و هادی ایشان به مقام قرب الهی باشند. از این رو گفته می شود همه پیشرفت های معنوی و مادی بشر ریشه در تربیت دارد چرا که که از منبع زلال ایمان، معرفت ، تعهد و ایثارسیراب می شود.

در این میان سازمان دانش آموزی به عنوان بازوی قدرتمند نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش آینده سازان انقلاب اسلامی در خطه قهستان زمین، دارای نقش و جایگاه والایی در تربیت اجتماعی دانش آموزان این سامان دارد و این مهم آن زمان متجلی می شود که با اهداف و برنامه های پیش روی خود بستری مناسب برای بسط مشارکت نسلی متعهد ، متدین، شاداب و توانمند در عرصه های مختلف اعتقادی، انقلابی، علمی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و سواد رسانه فراهم آورد.

اینجانب سالروز تأسیس این سازمان پویا را به محضر مدیر محترم، مربیان، دانش آموزان عضو تشکل امیدان، پیشتازان، فرزانگان،خبرنگاران نوجوان پرتلاش، ساعی و صادق خبرگزاری پانا و دانش آموزان عضو مجلس دانش آموزی تبریک عرض نموده و از همت والا و مساعی خالصانه ایشان در عرصه تعلیم و تربیت، در قاموس سند تحول بنیادین صمیمانه قدردانی می نمایم و امیدوارم ضمن استعانت از خدای سبحان و تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج)، با رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس جمهور محترم و اهتمام ویژه همه مسئولان در داخل و خارج آموزش و پرورش شاهد نقش آفرینی محوری این تشکل بزرگ دانش آموزی در سازماندهی و تقویت فعالیت های اثر گذار تربیتی در عرصه های«آموزش مهارت های اجتماعی»،«توسعه اردوهای دانش آموزی»و «فعال سازی سامانه های تربیت نیروی متعهد»بوده و بتوانیم با مشارکت بیش از پیش مربیان در دانش آموزان عضو سازمان، گام های موثر و ارزشمندی در اعتلای نظام تعلیم و تربیت در بهارستان علم و ادب برداریم.

 

 

 

آشنایی با سازمان دانش آموزی/۱

 

سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران نهادی عمومی و غیردولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که در قالب تربیت اجتماعی مکمل تربیت عمومی بوده و در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۸ فعالیت‌های خود را با شعار «همدلی، همفکری، همکاری» شروع نمود و دانش‌آموزان پسر و دختر را در سه دوره تحصیلی و از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم (۱۲ سال تحصیلی) تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

تاریخچه

سازمان پیشاهنگی ایران با درنظر داشتن فعالیتهایی در این زمینه در ۱۳۰۴ ایجاد شد که پس از انقلاب در نیمه سال ۱۳۶۴ منحل گردید و سازمان جوانان و نوجوانان تشکیل شد.

جهت فعالیت‌های مکمل پرورشی در سال ۱۳۷۰ اساسنامه کانون‌های فرهنگی و تربیتی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. در سال ۱۳۷۲ در ضمن آن، تشکیلات دانش‌آموزی تحت عنوان «پویندگان» در راستای فعالیت‌های پیگیر، مستمر و بلندمدت پرورشی ایجاد شد. سال ۱۳۷۴ به‌جای عنوان کلی پویندگان، تشکیلات پسران «پیشتازان» و دختران «فرزانگان» عنوان گرفت؛ و از سال ۱۳۹۶ این تشکیلات با نام پیشتازان دختر و پسر شناخته می‌شود. اما تشکیلات سازمان دانش‌آموزی به‌عنوان سازمانی مستقل از ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۸ فعالیت‌های خود را شروع نمود.

 

اهداف

  • تقویت تربیت اجتماعی و روحیه نظم و قانونگرایی
  • تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی
  • برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • خودباوری فرهنگی

شرح وظایف

  • سیاستگذاری و تعیین خط مشی‌های کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف آن
  • تصویب برنامه‌های سالانه و توسعه سازمان
  • تأیید رئیس سازمان برای انتصاب
  • تصویب چگونگی تشکیل و ترکیب شوراهای برنامه‌ریزی استانها و شهرستانها و همچنین نحوه انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان
  • بررسی گزارشهای مالی و عملکرد سازمان و تصویب آن

طبق اساسنامه سازمان، ۴ دانش آموز و ۲ مربی با حکم وزیر آموزش‌وپرورش به عنوان نمایندگان دانش آموزان و مربیان عضو هیئت امنای سازمان می‌شوند

مجامع

مجامع سازمان دانش‌آموزی که به آن مجمع عمومی (کنگره) نیز گفته می‌شود، رکن چهارم سازمان دانش آموزی است. مجمع‌های اعضا که متشکل از دانش آموزان می‌باشد به منظور اعمال نظریات و مشارکت مستقیم آنها در سیستم مدیریتی و اجرایی سازمان و همچنین نظارت بر عملکرد سازمان است.

ترکیب، وظایف و نحوه انتخاب این مجامع توسط معاون وزیر آموزش و پرورش (رئیس سازمان) تهیه و پس از تأیید شورای برنامه‌ریزی به تصویب هیئت امنا خواهد رسید. نفرات مجامع از بین دانش آموزان هستند که با رأی مستقیم آنها در سه مرحله منطقه/شهرستان، استان و کشور برگزیده می‌شوند. هیئت رئیسه مجامع در سطح کشور متشکل از رئیس، نایب رئیس، منشی، پشتیبان و بازرس می‌باشد.

اهداف

  • استفاده از قدرت و توان فکری دانش آموزان و مربیان عضو سازمان در طرح‌ها و برنامه‌های سازمان
  • افزایش مشارکت اعضا و مربیان در اجرای فعالیتهای سازمان
  • انسجام‌بخشی به فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی

انتخابات کشوری مجامع

  • هیئت رئیسه مجمع کشوری اعضای دانش آموزی و مربیان پیشتازان برای دو سال به تفکیک جنسیت انتخاب می‌شوند.
  • رئیس مجامع که چهار نفرند عضو هیئت امنای سازمان دانش آموزی نیز خواهند بود.
  • بیش از ۵۷ هزار مربی پیشتاز در ۷۱۹ شهرستان کشور وجود دارد.

تشکل‌ها

تشکیلات دانش آموزی پیشتازان، از مهرماه ۱۴۰۰ مبتنی بر سیاست‌های تحولی و بیانیه گام دوم انقلاب، (با رویکرد مدرسه‌محوری، دانش‌آموز محوری، مهارت‌محوری، نقش‌پذیری و استفاده از فضای مجازی) طراحی و تدوین شده و از حیث اصول، سیاست‌های اجرایی، نمادها، نشان‌ها، سرفصل‌ها و محتوای آموزشی مورد بازنگری جدی ودقیق قرار گرفته‌است. از جمله: منش‌های دوازده‌گانه جای خود را به فضیلت‌های چهارده‌گانه داده‌است. نماد دستمال گردن حذف و جای خود را به شال تشکیلاتی (نمایش هویت تشکیلاتی) داده‌است.

تشکیلات پیشتازان (دختر – پسر) در راس یک یا دو یاورمربی همراه با یک خبرنگار در قالب تیمهای هفت نفره (دو تا هشتگانه) می‌باشند (تشکیلات کمتر از پنج تیمی رسته، و با یک یاورمربی سررسته – تشکیلات پنج تا هشت تیمی گروه، و با سرگروهی دو یاورمربی می‌باشد).

اعضای هر تیم شامل (۱. مسئول تیم ۲. معاون تیم ۳. مسئول علمی و آموزشی ۴. مسئول فرهنگی و هنری ۵. مسئول امداد و نجات ۶. مسئول تربیت بدنی ۷. مسئول پشتیبانی و تدارکات) می‌باشد.

 

زمینه فعالیت

زمینه های فعالیت سازمان در ۴ هسته تشکیلاتی خلاضه میشود:

  1. اعضای سازمان دانش آموزی (پیشتازان)
  2. مجمع اعضا و مربیان
  3. مجلس دانش آموزی
  4. خبرگزاری پانا

 

 

 

 

آشنایی با سازمان دانش‌آموزی/۱

سازمان دانش‌آموزی نهادی عمومی و غیردولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که در قالب تربیت اجتماعی مکمل تربیت عمومی بوده و در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۸ فعالیت‌های خود را شروع کرد و دانش‌آموزان پسر و دختر را در سه دوره تحصیلی و از پایه اول ابتدایی تا سوم متوسطه ( ۱۲ سال تحصیلی )تحت پوشش قرار می‌دهد.
یکی از نهادسازی‌های خوب در جامعه، باشکل‌گیری سازمان دانش‌آموزی اتفاق افتاده است و ازآنجاکه دانش‌آموزان بخش وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند، وجود این نهاد بسیار سنجیده، می‌تواند زمینه رشد دانش‌آموزان را فراهم کند. سازمان دانش‌آموزی به‌واسطه وجود سرمایه‌های انسانی یکی از ثروتمندترین سازمان‌های کشور است.
مهم‌ترین مأموریت سازمان دانش‌آموزی تربیت دانش‌آموزانی با مهارت‌های اجتماعی زیاد، قدرت تعامل قوی و در یک‌کلام تربیت اجتماعی است.
تقویت تربیت اجتماعی و روحیه نظم و قانونگرایی – تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی – برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان – خودباوری فرهنگی – ترویج روحیه تعاون و همکاری، نیکو کاری، نوع دوستی – مشارکت در ارتباط های بین المللی از اهداف سازمان دانش آموزی است.
تشکل پیشتازان سازمان دانش آموزی شامل یاور مربی(اصلی ترین رکن) ، خبرنگار دانش‌آموز (پانا) ، کتاب یار ،مدیر یار ،معلم یار ،معاون یار ،یاوران امداد ،یادآوران ،همیار مشاور ،همیار انرژی ،دانش‌آموز آموزش‌دهنده ،یاران شهدا ،یاران نماز ،شهردار مدرسه ،فن یار است.

مجلس دانش‌آموزی نهادی صنفی است که به منظور ترویج فرهنگ مشارکت‌‌جویی، تعاون و همکاری، مسئولیت‌پذیری و زمینه سازی برای مشارکت فکری و عملی دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف آموزش و پرروش شکل گرفته و مجموعه وابسته به سازمان دانش آموزی است.

خبرگزاری کانون دانش‌آموزی (پانا) به منظور جذب و آموزش دانش‌آموزان مستعد در عرصه خبر و رسانه در سازمان دانش آموزی تأسیس شده‌است.

زمینه های فعالیت سازمان در ۴ هسته تشکیلاتی اعضای سازمان دانش آموزی (پیشتازان)، مجمع اعضا و مربیان ، مجلس دانش آموزی و خبرگزاری پانا می باشد

 

 

مجلس دانش آموزی /۲

مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران نهادی صنفی-مشورتی و زیر مجموعه سازمان دانش آموزی می‌باشد که بر اساس آیین‌نامه تشکیل این مجلس مصوب ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد. مصوبات این مجلس پس از تأیید در شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.
تاریخچه
مطالعه اولیه برای تشکیل مجلس دانش آموزی از حدود سال ۱۳۷۷ آغاز شد و تحقیقات ملی و بین‌المللی، معاونت پرورشی و تربیتی وقت آموزش و پرورش را در تشکیل این مجلس مصمم تر کرد.
وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت در سال تحصیلی ۱۳۷۸ در ۳۰٪ دبیرستان‌های کشور با اهدافی همچون ارج نهادن به شخصیت دانش آموزان، استفاده از نظرات و واگذاری مسئولیت به آنان تقویت و ارتقاء روحیه مشارکت در ابعاد مختلف و ایجاد تقویت قدرت تصمیم سازی، روحیه همدلی، و تعادل فکری و مسئولیت اجتماعی و اجرایی، شورایی متشکل از دانش آموزان برگزار نماید.
در گام اول این طرح با برگزاری انتخاباتی هماهنگ در ۳۰٪ دبیرستان‌های ایران آغاز گردید و نمایندگان منتخب دانش آموزی مدارس برای پیگیری نظرات و پیشنهادها همکلاسی‌های خود فعالیت را آغاز نمودند. هم‌زمان با برگزاری این طرح پروژه ای، پژوهشی برای سنجش میزان تأثیرگذاری این طرح مشارکتی در ارتقای روابط اجتماعی حاکم بر ساختار مدیریتی مدارس با نمونه آماری ۲۶۰۷ نفر از دانش آموزان دبیرستانی برگزار شد و با ۵/۹۳ درصد میزان رضایت دانش آموزان از برگزاری آن استقبال شد.
یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش رویکرد دانش آموز محوری است که تشکیل شوراهای دانش آموزی نقش بسزایی در تحقق این سیاست داشت به واقع این نوع رویکردها گام بلندی در جهت به رسمیت شناختن نظرات و مطالعات دانش آموزان بود که زمنیه مشارکت و تصمیم سازی نوجوانان برای تعیین سرنوشت خود را فراهم می‌آورد و امکان بررسی نقاط ضعف و قوت نظام تعلیم و تربیت از دیدگاه دانش آموزان را میسر می‌ساخت.
مجلس دانش آموزی در ایران
مجلس دانش آموزی در ایران ۳ سال بعد از تشکیل شوراهای دانش آموزی در مدارس متوسطه سراسری کشور ایجاد شد.
آموزش و پرورش لازم دانست تا در زمینه تشکیل این مجلس، به عنوان اولین مجلس جوانان جمهوری اسلامی ایران اهتمام ورزد که با این رویکردکه نهادی صنفی – مشورتی باشد، شکل گرفت.
اولین هدف این مجلس، تدوین طرح راه اندازی شوراهای دانش آموزی در تمامی مدارس بود.
دلیل صنفی-مشورتی بودن نوع این مجلس بخاطر آن است که از استعداد نمایندگان مجلس دانش آموزی بهره‌گیری بشود و آنان بتوانند با استفاده از طرح، لایحه، بیانیه، سند و منشور، خواسته‌های دانش آموزان را به متصدیان آموزش و پرورش کشور برسانند.
اولین نشست مجلس دانش آموزی کشور، در مهر ماه سال ۱۳۸۰ در محل ساختمان مجلس در بهارستان با حضور نمایندگان مؤسس تشکیل شد.
از سال ۱۳۸۰ تاکنون، ۱۰ دوره مجلس دانش آموزی برگزار گردیده‌است.

 

 

خبرگزاری پانا/۲

 

خبرگزاری پانا اولین و تنها خبرگزاری دانش‌آموزی در جهان است که خرداد ۱۳۸۱ تاسیس شد و فعالیت خود را به طور رسمی در تابستان ۱۳۸۲ به صورت پایگاه اطلاع‌رسانی آغاز کرد.
خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای «خبرگزاری کانون دانش‌‌آموزان» است که به صاحب امتیازی سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با هدف فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای و همچنین آموزش و مشارکت دانش‌‌‌آموزان در فرایند خبر و امر اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند.
پانا در مهر ۱۳۹۱ مجوز خبرگزاری را از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها دریافت کرد.
هم‌اکنون پانا با تحت پوشش قراردادن و آموزش بیش از صدها دانش‌آموز، توانسته شعبات خود را در سازمان دانش‌آموزی استانهای سراسر کشور راه‌اندازی و اخبار فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی استانها را انعکاس دهد.
امید است با توکل به خداوند متعال و با تلاش روزافزون، این خبرگزاری سیر تعالی به خود گیرد.
اهداف، سیاستها و اولویتهای خبرگزاری پانا
پوشش اخبار حوزه دانش‌آموزی و آموزش و پرورشنگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل ایرانسرعت و دقت در انتشار اخباراتخاذ مشی مبتنی بر اعتدال و انصافتوجه به مخاطب و ایجاد اعتماد پایدار بین رسانه و مخاطبصداقت و امانت‌داری در انتشار اخبارکمک به آموزش خبرنگاری دانش آموزی

 

 

 

در مراسم بزرگداشت سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی در خراسان جنوبی عنوان شد

سازمان دانش‌آموزی ضامن پویایی فرایند تعلیم و تربیت است

تأمین نیروی انسانی مهم‌ترین اولویت سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی است

سازمان دانش آموزی،ضامن پویایی فرایندتعلیم وتربیت

بیرجند (پانا) – مراسم بزرگداشت سالروز تاسیس سازمان دانش آموزی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و جمعی از مربیان و دانش آموزان عضو تشکلات این سازمان در خراسان جنوبی برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که سازمان دانش آموزی ضامن پویایی فرایند تعلیم و تربیت در قاموس سند تحول و شاداب سازی فرایند یاددهی و یادگیری در مدارس به شمار می رود، عنوان کرد: این سازمان در مسیر فرهنگ سازی برای تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان و کسب فضایل اخلاقی، مهارتی، اجتماعی و کمالات انسانی ایشان نقش محوری دارد.

سید علیرضا موسوی نژاد ضمن تبریک سالروز تأسیس این سازمان، با اشاره به ظرفیت بالای خبرگزاری پانا، تصریح کرد: خبرگزاری پانا، بازوی رسانه ای آموزش و پرورش و آینه تمام نمای مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری و سیاست گذاری های کلان در نظام تعلیم و تربیت است.

به عقیده موسوی نژاد، کارکردهای اجتماعی، مهارتی، فرهنگی هنری برای آموزش و پرورش دانش آموزان تعیین کننده بوده و سازمان دانش آموزی بستری عالی برای اجرای این کارکردها و موقعیتی مناسب برای دانش اموزان و اولیای آنها است.

وی همچنین برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان دانش آموزی استان برای تسریع در تحقق سیاست ها،مأموریت ها،برنامه هاو فعالیت ها، در مسیر فرهنگ سازی و اجرایی سازی سند تحول قول مساعد داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین به لزوم ارتباط گسترده بین روابط عمومی و خبرگزاری پانا تاکید کرد و گفت: پروژه مهر از مهمترین پروژه های آموزش و پرورش بود که با اعتماد و اعتقادی که به توانمندی دانش‌آموزان داشتیم تمام مسئولیت این پروژه به دانش آموزان عضو سازمان دانش آموزی محول شد.

وی به حضور مسئول جدید خبرگزاری پانا در استان اشاره کرد و گفت: بسیار مفتخریم که شخصی باتجربه و با سوابق کاری رسانه ای درخشان مسئولیت این مجموعه را برعهده گرفته و تجربیات و آموخته های خود را در اختیار نسل جدید قرار می دهد و جهت آموزش و هدایت خبرنگاران پویای خبرگزاری پانا از هیچ کمکی دریغ نمی کنند.

رییس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات این سازمان در سال گذشته گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰مربی و ۳۶هزار دانش آموز در برنامه های این سازمان در سطح استان مشارکت دارند.

محمد علی حسن آبادی در تشریح عملکرد یکساله سازمان دانش آموزی استان افزود: برگزاری جشن عاطفه ها و نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نوع دوستی در بین دانش آموزان و برگزاری مانور زلزله جهت آشنایی دانش آموزان با مباحث ایمنی در بیش از ۱۰۰۰مدرسه استان از جمله این برنامه ها بوده است.

وی همچنین از برگزاری ۴۰ عنوان برنامه مختلف و هم چنین بیش از ۶ پویش در یکسال گذشته به همت سازمان دانش آموزی استان خبر داد.

شایان ذکر است، در بخشی از این نشست هر کدام از اعضا و خبرنگاران دانش آموز خبرگزاری پانا، به بیان دیدگاه ها، نظرات و ایده های خود در مسیر رونق بخشی به فعالیت های سازمان دانش آموزی در بخش های متنوع آن به ویژه خبرگزاری پانا پرداختند.

 

 

 

 

آغاز مرحله سوم اعزام زیارت اولی‌های خراسان جنوبی به مشهد

۵۰ دانش‌آموز زیارت اولی خراسان جنوبی به مشهد مقدس اعزام شدند

50 دانش‌آموز زیارت اولی خراسان جنوبی به مشهد مقدس اعزام شدند

بیرجند (پانا) – رییس سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت ۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر خراسان جنوبی که تا‌کنون به زیارت امام رضا (ع) مشرف نشده‌اند در قالب ۲ کاروان به مشهد مقدس اعزام شدند.

محمد علی حسن آبادی اظهار کرد: این دانش آموزان از مدارس مختلف از مناطق و شهرستانها انتخاب شده اند و به مدت سه روز در مشهد مقدس از برنامه‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و ورزشی برخوردار خواهند شد.
وی حضور در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) ، مهمانسرای حضرت و استفاده از برنامه های مختلف فرهنگی هنری اجتماعی در محل اردوگاه ثامن الحجج (ع) را از جمله برنامه های این اردو ذکر کرد.
وی همچنین هدف از برگزاری اردوی زیارت اولی‌ها را ارتقای مسئولیت‌پذیری، مهارت‌آموزی، رشد اجتماعی، کشف و رشد استعدادها و رشد شخصیت‌ در بین دانش‌آموزان دانست و گفت: این اردوی تربیتی اهداف خاصی دارد که از جمله آنها می‌توان به انس و الفت با اهل‌بیت(ع) اشاره داشت.
شایان ذکر است هزینه های برگزاری اردو در مشهد مقدس با همت سازمان دانش آموزی تامین شده است و هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزان با مساعدت مدیرکل آموزش و پرورش استان از محل اعتبارات اداره کل پرداخت شده است.

گفتنی است تا کنون ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر خراسان جنوبی زیارت اولی به مشهد مقدس اعزام شده اند

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*