اخبار خراسان جنوبی/استانداری خراسان جنوبی و بنیاد علوی تفاهم‌نامه امضا کردند

رقابت ۳۰۰ نیروی انتظامی و خانواده کارکنان فراجا در مسابقات قرآنی

۳۰۰ نیروی انتظامی و خانواده کارکنان فراجا در بیست و هفتمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم شرکت کردند.

 

حجت الاسلام عبداللهی رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: به منظور اشاعه فرهنگ قرآنی و انس هر چه بیشتر کارکنان و خانواده‌های انتظامی، بیست و هفتمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم برگزار شد.

او افزود: این مسابقات در ۸ رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، حفظ ۳ جزء، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، درک مفاهیم سطح یک و درک مفاهیم سطح ۲ برگزار شد.

حجت الاسلام عبداللهی بیان کرد: در این مسابقات ۳۰۰ خانم و آقا با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: آزمون درک مفاهیم و نکات تفسیری ویژه کارکنان پایور و وظیفه از جزء ۲۴ و ۲۵ تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و آزمون درک مفاهیم و نکات تفسیری ویژه کارکنان زن، همسران و فرزندان کارکنان از جزء ۲۱ و ۲۲ تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد.

نفرات برتر مسابقات به بیست و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم انتظامی کشور فراخوان می‌شوند.

 

 

رج به رج به یاد ابا عبدا… الحسین (ع)

اهدای ششمین تخته فرش روستای بصیران به عتبات عالیات

ششمین تخته فرش روستای بصیران شهرستان خوسف  به عتبات عالیات اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون پشتیبانی و مهندسی ستاد عتبات عالیات استان گفت : مردم روستای بصیران شهرستان خوسف یک تخته فرش ۶ متری دستباف را بهاهدای ششمین تخته فرش روستای بصیران  شهرستان خوسف به عتبات عالیات عتبات عالیات اهدا کردند.

الهی افزود : این فرش با مساحت ۱۲ مترمربع در مدت ۵ ماه با تلاش ۴۵ نفر از بانوان این روستا بافته شد.

وب گفت : ارزش این فرش حدود ۳۰  میلیون تومان است.

 

 

 

 

 

 

اعزام تیم دارت دانشگاه بیرجند به مسابقات کشوری/۷

 

به همت تربیت بدنی دانشگاه بیرجند و هیات دانشجویی استان ، تیم دارت دانشجویان دانشگاه بیرجند به نمایندگی تیم استان در مسابقات دارت المپیاد دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به شهر کرد اعزام شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این تیم آتنا بیگمی ، مائده عطایی، حمیده عزیزی با مربیگری مریم عرفانیان حضور دارند و سمیرا سلیم نیز برای داوری و همکاری در برگزاری مسابقات تیم دارت دانشجویان دانشگاه بیرجند را همراهی می کند .

 

 

 

فرماندار درمیان اعلام کرد؛
افتتاح و کلنگ زنی ۱۰۱ پروژه در هفته دولت

فرماندار درمیان گفت: امسال هفته دولت در شهرستان درمیان ۱۰۱ پروژه افتتاح و کلنگ زنی می شود.

«مهدی فرجامی فرد» از افتتاح کلنگ زنی ۱۰۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان در شهرستان درمیان خبر داد و گفت: از ۱۰۱ پروژه ۹۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال قابل افتتاح و ۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان کلنگ زنی می شود.

فرماندار درمیان جمعیت بهره‌مند از مزایای این تعداد پروژه را ۲۴ هزار و ۷۳۹ نفر اعلام کرد و افزود: در مجموع ۶ هزار و ۳۵۶ خانوار از مزایای ۱۰۱ پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی شده برخوردار می شوند.

وی از پروژه‌های شاخص قابل افتتاح به پروژه آبرسانی خیرآباد با اعتباری بالغ بر پنج و نیم میلیارد تومان , آبرسانی به روستای اشک با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و یادآور شد: پروژه احداث راه روستایی توتگری – سیدآباد نیز با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح و به بهره برداری می رسد.

فرجامی فرد تعمیر پل آسیب دیده ناشی از سیل شهرستان درمیان (احداث پل دو دهانه گزیک) با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، گازرسانی به پنج واحد صنعتی، شهرک صنعتی و مسکن محرومان و… را از دیگر پروژه های قابل افتتاح برشمرد.

به گفته وی از پروژه‌های قابل افتتاح ۴۴ میلیارد و ۵۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از اعتبارات ملی و بیش از ۱۶ میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی و مابقی از اعتبارات داخلی، ۲ درصد نفت و… تأمین شده است.

 

 

راهیابی مستند عقیق به ششمین جشنواره تلویزیونی مستند/۲

مستند عقیق از تولیدات سیمای خراسان جنوبی به بخش مسابقه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند راه یافت.

از میان ۱۷۵ مستند کوتاه ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، ۳۲ اثر به بخش مسابقه راه یافتند که مستند عقیق تهیه شده در سیمای خراسان جنوبی (شبکه خاوران) در میان این آثار قرار گرفت.

مستند عقیق به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین روئین تن با موضوع سنگ عقیق خراسان جنوبی تولید شده است.

پیش بینی برداشت ۷۰ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی/۳-۲

 امسال پیش بینی می‌شود ۷۰ هزار تن زرشک از باغات خراسان جنوبی برداشت شود.  

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: زرشک امسال نسبت به

 سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: خراسان جنوبی  ۳۸ هزار خانوار بهره بردار زرشک دارد .

شایسته افزود: سطح زیرکشت زرشک در استان ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که ۱۸ هزار و ۹۰۰ هکتار آن آبی و ۵۸۵ هکتار نیز دیم است.

وی با اشاره به اینکه برداشت زرشک از اواسط شهریور در خراسان جنوبی آغاز می‌شود و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد گفت: شهرستان قاین با ۶ هزار و ۴۸۷ هکتار سطح زیرکشت بیشترین سطح را در خراسان جنوبی دارا است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین از برگزاری جشنواره ملی زرشک با هدف کمک به اقتصاد و معیشت کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی خبر داد و گفت : این جشنواره  ملی در اواخر مهر ماه  امسال برگزار می شود .

سال گذشته  ۸۲ هزار و ۴۰۰ تُن زرشک از باغات استان برداشت شده است

 

تصمیمات جدید برای پروژه راه‌آهن بیرجند در صندوق توسعه ملی/۷

تصمیمات جدید برای پروژه راه‌آهن بیرجند در صندوق توسعه ملی

 استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های پیگیری پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی با رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی دیدار کرد که تصمیمات جدیدی را برای تسریع در اجرای این پروژه زیربنایی به همراه داشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “جواد قناعت” روز یکشنبه در تهران با “مهدی غضنفری” دیدار کرد و موضوع اصلی این دیدار، پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی توسط صندوق توسعه ملی بود.

بنابر این گزارش در پایان مذاکرات این جلسه مقرر شد بانک رفاه به عنوان سرگروه بانکی، طرف قرارداد مشارکت صندوق توسعه ملی قرار گیرد.

علاوه بر این بانک رفاه طی حداکثر یک هفته نسبت به ارسال کلیات جدول مالی نحوه پرداخت مورد درخواست صندوق توسعه ملی اقدام کند.

درخصوص معافیت پروژه از شرط نسبت مالکانه هم پیگیری لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود.

این جلسه در محل صندوق توسعه ملی با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، نمایندگان بانک رفاه به عنوان سرگروه بانکی و وزارت راه و شهرسازی همچنین شرکت احداث راه‌آهن برگزار شد.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی است که بعد از ۲ دهه انتظار، کلنگ قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد.

تسریع در اجرای این پروژه و تامین منابع مالی آن از جمله مصوبات سومین سفر استانی رئیس جمهور است که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد.

شناسایی ۲۹بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته ۲۹ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۷۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۹ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، ۱ مورد از خوسف، ۳ مورد از درمیان، ۱ مورد از سرایان، ۳ مورد از سربیشه، ۱ مورد از طبس، ۵ مورد از فردوس و ۱ مورد از قائنات شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۴۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۱ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

 

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

اربعین نماد عدالت طلبی برای آزادی خواهان جهان 

تفکر شیعه ظلم را بر نمی تابد/بصیرت ابزار مسلمان شیعه/۲-۳

تفکر شیعی زنده و ضد ظلم است/بصیرت ابزار مسلمان شیعه

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تفکر جامعه شیعی یک تفکر زنده و ظلم ناپذیر است، گفت: کربلا نه یک مکان بلکه یک جریان برای قرار گرفتن در مسیر ظلم ستیزی است.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از موکب داران خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداوند و رسول (ص) انسان را به حیات حقیقی دعوت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه حیات حقیقی را باید در ایمان جست و جو کنیم، بیان کرد: یکی از نشانه‌های حیات و زندگی در اسلام همین اتفاق مهم اربعین است.

عبادی با تأکید بر اینکه ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن از درس‌های حیات بخش مکتب انبیا است، ادامه‌داد: آمریکایی‌ها که روزی دولت‌ها را تغییر می‌دادند، امروز در حال احتضار هستند.

وی گفت: نامه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای جوانان غربی نوشتند بی شک بر افکار آنان تأثیر خواهد گذاشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تفکر جامعه شیعی یک تفکر زنده و ظلم ناپذیر است، اظهار کرد: شرط اول انقلابی بودن این است که ظلم نکرده و ظلم نپذیریم.

عبادی بیان کرد: البته این اندیشه حیات بخش حسینی ممکن است در بین مردمی در هر کجای دنیا وجود داشته باشد و منحصر به شیعه نیست.

وی یادآور شد: برای همین در ایام اربعین افرادی از سراسر جهان و با مذاهب و ادیان مختلف در مسیر پیاده روی به سمت کربلا حضور پیدا می‌کنند چرا که معتقدند عدالت وراثت حسین (ع) است.

عبادی بیان کرد: باید امنیت جهانی ایجاد شود و آن با حیات طیبه ایمانی حاصل می‌شود و باید کفر و ظلم و نفاق رخت بربندد تا تفکر پیامبر (ص) و امام حسین (ع) و شهدای کربلا پیاده شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه کار در زمینه اربعین زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی (عج) است، گفت: برای همین ارزش کار موکب داران بسیار بالا و گرانقدر است.

عبادی با اشاره به اینکه ابزار کار یک شیعه بصیرت است، اظهار کرد: فرد با بصیرت می‌داند که کربلا نه یک مکان بلکه یک جریان برای قرار گرفتن در مسیر ظلم ستیزی است.

احداث سردخانه در سایت مرزی ماهیرود ضروری است

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود به عنوان بندر خشک و تخلیه بارگیری است که باید زیرساخت‌های لازم برای احداث سردخانه در این مرز به منظور توسعه صادرات فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین زارعی روز یکشنبه در بازدید دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان و معاون کارگروه‌ها و دبیر بین‌الملل قرارگاه اقتصادی معین از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار داشت: خراسان جنوبی از معدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرز ماهیرود بوده و این جزو مزیت‌های نسبی منطقه است.

وی با بیان اینکه گروه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در سایت مرزی منطقه ویژه درخواست می‌دهند افزود: یکی از مشکلات مرز، نبود دستگاه ایکس‌ری بوده که در حال تحقق است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با راه‌اندازی ایکس‌ری روال کاری بیشتر و بهتر شود چرا که ترانزیت عام با راه‌اندازی این دستگاه محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: تنها منطقه ویژه اقتصادی هستیم که دارای سایت اصلی در مجاورت مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است که این امکانات می‌تواند ترغیبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.

زارعی با بیان اینکه درصد زیادی از مبادلات تجاری در منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود گفت: هرچند در سال‌های گذشته تاکنون اقدامات زیادی در منطقه ویژه و سایت مرزی رقم خورده اما هنوز جای کار زیاد است.

وی عنوان کرد: در یکی دو هفته اخیر از سوی تجار افغان درخواست‌های زیادی مبنی بر فراهم شدن زمینه صادرات مواد معدنی داشته‌ایم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: همچنین درخواست‌های زیادی از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی برای صدور مجوز صادرات مواد معدنی داریم که اگر این مجوز صادر شود گام بزرگی در فعالیت دوسویه مرز خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مواد معدنی کشور افغانستان به سمت پاکستان می‌رود گفت: اگر مجوز صادرات مواد معدنی فراهم شود از نظر حجم صادراتی برای کشور افغانستان هم خوب می‌شود.

زارعی افزود: درخصوص مواد غذایی و خشکبار گاهی مشکلاتی در کشور وجود دارد در حالی که افغانستان از نظر خشکبار، مواد غذایی و میوه و تره‌بار شرایط بسیار خوبی دارد و اگر زمینه واردات فراهم شود در این حوزه برخی مشکلات رفع خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر معبر مرزی ماهیرود یکی از بهترین نقاط مرزی در کشور است که در خراسان جنوبی در اختیار داریم اما حواسمان باید باشد که فرصت‌ها را از دست ندهیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی سازمان منطقه ویژه اقتصادی در استان تاکنون شعارمان این بوده که معبر مرزی ماهیرود بعد از بندر شهید رجایی معبری برای صادرات و واردات باشد.

وی بیان کرد: درخواست داریم که خراسان جنوبی پایگاهی در هرات از طریق اتاق بازرگانی یا منطقه ویژه اقتصادی داشته باشد تا از آن طریق تجار بهتر بتوانند مراودات داشته باشند.

زارعی اظهار داشت: یکی از درخواست‌های کشور افغانستان توسعه واردات به خراسان جنوبی است لذا این مزیت و فرصت را داریم که کالاها به مرز وارد شده و بعد از فرآوری و تبدیل مجدد به افغانستان صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: پست قرنطینه گیاهی در مرز ماهیرود به دلیل تسهیل در روند صادرات و واردات محصولات کشاورزی و امورات دامپروری تقویت و فعال می‌شود.

مهدی جعفری افزود: پست قرنطینه گیاهی برای صدور گواهی بهداشت عاری بودن مبدا تولید از آفات و بیماری‌ها به منظور صادرات در مرز ضروری است.

وی با بیان اینکه در سفر یک روزه جانشین قرارگاه جنت به استان قرار است مشکلات حوزه صادرات واردات استان احصا شود اظهار داشت: تلاش داریم برای توسعه استان و مشکلات پیش رو اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به درخواست مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی درخصوص ایجاد سردخانه در مرز گفت: برای احداث سردخانه باید زیرساخت‌های مناسب ایجاد شود که برای پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ می‌توان این زیرساخت را در منطقه ایجاد کرد.

دبیر بین‌الملل قرارگاه اقتصادی معین در سفر یک روزه به خراسان جنوبی از چند واحد تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، چند واحد کشاورزی، کارگاه پارچه‌بافی و نساجی بیرجند بازدید کرد.

پست قرنطینه گیاهی در مرز  ماهیرود فعال‌تر می‌شود

 

پست قرنطینه گیاهی در مرز  ماهیرود فعال‌تر می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تسهیلات برای ایجاد سردخانه در مرز ماهیرود نداریم گفت: پست قرنطینه گیاهی نیز به دلیل تسهیل در روند صادرات و واردات محصولات کشاورزی و امور دامپروری در مرز تقویت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری صبح امروز در بازدید جانشین قرارگاه جنت از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه در این سفر یک روزه قرار است توسعه صادرات و واردات استان احصا شود اظهار داشت: تلاش داریم برای توسعه استان مشکلات پیش رو را احصا کنیم.

وی بیان کرد: از آنجایی که حوزه مواد معدنی یکی از درخواست‌های سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی از مرز است باید موانع صادرات و واردات بررسی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از بحث‌های مهم در حوزه محصولات کشاورزی است و از آنجایی که دیپلماسی اقتصادی موضوعی مهم است و از سویی دیگر برخی از تجار خواهان ورود برخی محصولات از کشور افغانستان هستند در این راستا موارد مختلفی مطرح شده و پیگیر هستیم تا در برخی محصولات قرنطینه اولیه در خاک افغانستان انجام و سپس وارد شود.

جعفری با تاکید بر اینکه پست قرنطینه گیاهی به دلیل تسهیل در روند صادرات و واردات محصولات کشاورزی و امورات دامپروری تقویت و فعال‌تر می‌شود گفت: دیپلماسی اقتصادی مدنظر ما است و در زمینه ایجاد سردخانه در مرز نیز باید زیرساخت‌های مناسب ایجاد شود که آمادگی داریم از محل تبصره ۱۸ به سرمایه گذارانی که تمایل داشته باشند تسهیلات بدهیم برای اینکه در مرز  سردخانه ایجاد شود.

زیرساخت‌های لازم برای احداث سردخانه در مرز ماهیرود فراهم شود

 

زیرساخت‌های لازم برای احداث سردخانه در مرز ماهیرود فراهم شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود به عنوان بندر خشک و تخلیه بارگیری است گفت : نیاز است زیرساخت‌های لازم و شرایط برای احداث سردخانه در مرز ماهیرود فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسین زارعی ظهر امروز در جریان بازدید جانشین قرارگاه جنت از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از محدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرز ماهیرود است که جزو مزیت‌های نسبی منطقه به حساب می‌آید.

وی از درخواست گروه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در سایت مرزی منطقه ویژه خبر داد و افزود: یکی از مشکلات نبود ایکس ری بود که خوشبختانه این امر در حال تحقق است.

زارعی با بیان اینکه درصد زیادی از مبادلات تجاری در منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود که کامیون‌ها با سرعت خوبی تخلیه می‌شوند افزود: هر چند در این سال‌ها تاکنون کار و اقدامات زیادی در منطقه ویژه و سایت مرزی رقم خورده اما هنوز جای کار زیاد است.

وی اظهار داشت: در یکی دو هفته اخیر از سوی تجار افغان درخواست‌های زیادی مبنی بر فراهم شدن زمینه صادرات مواد معدنی داشتیم گفت: چند وقتی است که درخواست‌های زیادی از سوی سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای صدور مجوز صادرات مواد معدنی داریم که اگر این مجوز صادر شود گام بزرگی در امر فعالیت دوسویه مرز خواهد بود.

زارعی با بیان اینکه در حال حاضر مواد معدنی کشور افغانستان به سمت پاکستان می‌رود افزود: اگر مجوز صادرات مواد معدنی فراهم شود از نظر حجم صادراتی برای کشور افغانستان هم خوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در کشورمان در بحث مواد غذایی و خشکبار گاهی مشکلاتی وجود دارد در حالی که کشور افغانستان از نظر خشکبار، مواد غذایی و میوه و تره‌بار شرایط بسیار خوبی دارد که اگر زمینه واردات فراهم شود در این حوزه برخی از مشکلات کم می‌شود افزود: درحال حاضر معبر مرزی ماهیرود یکی از بهترین نقاط مرزی در کشور است که در خراسان جنوبی در اختیار داریم اما حواسمان باید باشد که فرصت‌ها را از دست ندهیم.

زارعی با بیان اینکه سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود به عنوان بندر خشک و تخلیه بارگیری است گفت: نیاز است زیرساخت‌های لازم و شرایط برای احداث سردخانه در مرز ماهیرود فراهم شود.

وی ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی سازمان منطقه ویژه اقتصادی در استان تاکنون شعارمان این بوده که معبر مرزی ماهیرود بعد از بندر شهید رجایی معبری برای صادرات و واردات باشد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: از درخواست‌هایی که داریم این است که خراسان جنوبی پایگاهی در هرات داشته باشد حال چه از طریق اتاق بازرگانی و یا منطقه ویژه اقتصادی یک اتاقی را تحویل بگیرد تا از آن طریق تجار بهتر بتوانند مراودات داشته باشند.

وی گفت: یکی از درخواست‌هایی که کشور افغانستان دارد اینکه واردات کالا هم داشته باشند این مزیت و فرصت را داریم که کالاها به مرز وارد شده و بعد از فرآوری و تبدیل مجدد به افغانستان صادر شود.

زارعی افزود: خراسان جنوبی استانی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان است که می‌تواند بیشتر و بهتر از این در سطح کشور معرفی شود.

 

 

 

 

طرح جامع پدافند غیرعامل بافت تاریخی بیرجند تهیه می شود/۲

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل بافت تاریخی شهر بیرجند در آینده نزدیک خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی در بازدید سردار رسول رحیمی، معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور از بافت تاریخی شهر بیرجند گفت: «طرح‌های جامع پدافند غیرعامل استان‌ها به منظور تدوین نقشه‌راه برای مسئولان استانی تهیه می‌شود.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «طرح جامع پدافند غیرعامل بافت تاریخی شهر بیرجند برای شناسایی تهدیدها و ارائه راهکار مناسب به مسئولان استانی تهیه خواهد شد تا بتوانیم حوزه‌های تخصصی را آسیب‌ناپذیر کنیم.»
شاه‌وردی با تأکید بر اقدام و عمل در حوزه پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: «مأموریت اصلی پدافند غیرعامل پایش زیرساخت‌ها و دارایی‌های کشور و اطمینان از آسیب‌ناپذیر بودن آن است.»
معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این بازدید با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های ویژه‌ای است، بافت تاریخی شهر بیرجند و آثار تاریخی موجود در آن را منحصر بفرد و جذاب برای گردشگران دانست و گفت: «می‌توان با توجه بیشتر، اقتصاد گردشگری در این بافت تاریخی رونق داد.»

 

 

مدال نقره مسابقات بین‌المللی روسیه به نماینده خراسان جنوبی رسید/۷

جواد سلیمانی در مسابقات بین‌المللی حافظان نظم ارتش‌های جهان ۲۰۲۲ روسیه بار دیگر شگفتی‌ساز شد.

مدال نقره مسابقات بین‌المللی روسیه به پلیس ورزشکار خراسان جنوبی رسید

در این ماراتن جهانی جواد سلیمانی در رشته‌ حافظان‌ نظم و ارتش و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با کسب مدال نقره بر سکوی نایب قهرمانی رقابت‌ها ایستاد.

 سلیمانی در مسابقات بین‌المللی حافظان نظم ارتش‌های جهان روسیه در مجموع سه آیتم ۱۲ کیلومتر دو ومیدانی با ۵۶ مانع، تیراندازی و گشت خودرویی توانست در قالب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از روسیه مقام دوم را کسب کند و تیم کشور بلاروس سوم شد.

 رویداد ورزش نظامیان ارتش‌های جهان ۲۰۲۲ روسیه،  با شرکت ۸۳ تیم از ۳۷ کشور در ۳۴ رشته به میزبانی مسکو درحال برگزاری است و ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ رشته‌ این ماراتن بین‌المللی، به رقابت‌ می‌پردازند.

سلیمانی پیش از این نیز در مسابقات چهارگانه جهانی ارتش‌های ۲۰۲۰ روسیه با مدال طلای آیتم‌ گشت خودرویی بر سکوی قهرمانی رقابت‌ها ایستاد و نشان لیاقت بهترین پلیس نظامی را به گردن آویخت و به عنوان برترین بازیکن ایرانی تقدیر شد.

کسب۴رتبه برتر فرهنگیان خراسان جنوبی درجشنواره های کشوری/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان و فرهنگیان استان،در یازدهمین دوره جشنواره های نوجوان سالم و یاریگران زندگی، موفق به کسب ۴ رتبه برتر کشور شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، اظهار کرد: یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم در ۳ بخش خلاقیت‌های دانش‌آموزی، ابتکارات مدرسه‌ای و در بخش فرهنگیان، ابتکارات جامعه محور یاریگران زندگی،در تابستان برگزار شد.

وی،  موضوعاتی نظیر ترویج شیوه‌های زندگی سالم، پیشگیری از رفتار‌های پرخطر و بهداشت روان با رویکرد دینی و اسلامی را از جلمه محورهای این جشنواره ها  دانست و تصریح کرد: دانش آموزان ساجده سخنی مقام اول رشته نقاشی آبرنگ  از شهرستان بیرجندو صالح حسینی مقام سوم فیلم کوتاه داستانی از شهرستان بشرویه، را به دست اوردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: آقای مهدی جلالی و خانم ملیحه کوثری مقدم  مقام سوم کشور را به ترتیب در پروژه های ابتکاری و رشته برنامه عمل سالانه،در بخش فرهنگیان کسب کردند.

شایان ذکر است آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره های نوجوان سالم و یاریگران زندگی به میزبانی استان تهران و به صورت مجازی برگزار شد.

 

 

 ۸ مــدال سهم کاراته کاها ی خراسان جنوبی از رقابت های قهرمــانی آســــــیا/۷

کسب ۳ مــدال طلا و ۵ مدال برنز سهم کاراته کاها ی خراسان جنوبی از رقابت های قهرمــانی آســــــیا

رقابت های کاراته قهرمانی آسیا ۲۷ و ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ به میزبانی نجف آباد اصفهان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در این ماراتن آسیایی بیش از ۹۰۰ کاراته کا از سراسر کشور و نماینده هایی از کشورهای عراق، افغانستان، نپال، هندوستان، پاکستان و تاجیکستان در دو بخش کاتا و کومیته با یکدیگر به رقابت پرداختند.
تیم کاراته خراسان جنوبی با حضور قدرتمند و درخشش در این رقابت ها موفق به کسب ۳ مدال طلا و ۵ مدال برنز شد.
در این دوره از مسابقات محمد مهدی اسدی، پوریا قربان زاده و مهدیار ناصری به مدال طلا دست یافتند و جواد کمالی منش، احسان قیصری، سید مهدیار حسینی، امیررضا حاجی زاده و امیرعلی غلامی دیگر کاراته کاهای تیم استان نیز مدال برنز را بر گردن آویختند.
مهدی عرب و کمال الدین اکبری مربی تیم کاراته استان خراسان جنوبی را در این رقابت ها به عهده داشتند.
گفتنی است: یوسف رضاخانی داور شایسته استان به عنوان داور این دوره از مسابقات به قضاوت پرداخت.

تسهیلات رونق تولید سقف ندارد/۲-۳

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از پرداخت تسهیلات رونق تولید بدون سقف به افراد متقاضی برای تثبیت اشتغال در استان خبر داد.

 

حسن نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: هم اکنون تسهیلات رونق تولید در حوزه صنعت، معدن و صنف‌های کارگاهی پرداخت می‌شود.

او افزود: پارسال ۱۹۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۸۹۵ میلیارد تومان به متقاضیان برای تثبیت اشتغال و رونق تولید در استان پرداخت شده است.

حسن نژاد بیان کرد: پرداخت این تسهیلات از سوی سازمان صمت و با معرفی فرد به بانک صورت می‌گیرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه شرایط دریافت این تسهیلات نداشتن چک برگشتی و وام معوقه متقاضی است، عنوان کرد: سود این تسهیلات ۱۸ درصد و با بازپرداخت ۳ تا ۵ ساله است.

 

 

 

DCIM100MEDIADJI_0199.JPG

 

احداث باغ گیاه شناسی در بوستان جنگلی بیرجند/۲

باغ گیاه شناسی تا پایان سال در بوستان جنگلی بیرجند به بهره برداری می‌رسد.

مدیر سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری بیرجند گفت: باغ گیاه شناسی، درایجاد باغ گیاه شناسی در بوستان جنگلی بیرجند فضایی به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع در مجموعه بوستان جنگلی احداث می‌شود که قرارداد ساخت آن با سرمایه گذار منقعد شده است.

نادر علوی افزود: مجموعه باغ گیاه شناسی با رویکرد استفاده از گیاهان محلی استانی و دارویی داخل استان و همچنین احداث گلخانه متناسب با فضا برای عرضه گل و گیاه خاص و با کیفیت احداث می‌شود.

وی ایجاد محیط مناسب برای پژوهش در زمینه رشد و نگهداری گیاهان را از اهداف ایجاد باغ گیاه شناسی برشمرد و گفت: ایجاد یک بخش کوچک به عنوان دمنوش خانه برای ارائه خدمات و سرویس دهی دمنوش‌های گیاهان سنتی و دارویی تولید داخل استان، از دیگر بخش‌های باغ گیاه شناسی در بوستان جنگلی بیرجند است.

 

 

استانداری خراسان جنوبی و بنیاد علوی تفاهم‌نامه امضا کردند/۲-۳

استانداری خراسان جنوبی و بنیاد علوی تفاهم‌نامه امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری به منظور توسعه زیرساخت‌های استان خراسان جنوبی و تامین معیشت پایدار بین استانداری و بنیاد علوی امضا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این تفاهم‌نامه در تهران به امضای “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی و “وحید خاوه‌ای” مدیرعامل بنیاد علوی رسید.

این تفاهم‌نامه همکاری در راستای تحقق اجرای شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، گسترش عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی، فقرزدایی، رشد اقتصادی و توسعه متوازن استان خراسان جنوبی با استفاده از راهبردهای توان‌افزایی و ظرفیت‌سازیِ بر پایه مشارکت مردم منعقد شد.

مشارکت در اجرای طرح‌های عمرانی، زیربنایی و اشتغالزا، تامین معیشت پایدار، امور فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و خدمات محیطی موضوع این تفاهم‌نامه هفت ماده‌ای با ۲ پیوست را تشکیل می‌دهد.

از اهداف کلی این تفاهم‌نامه، کمک به تامین زیرساخت‌های عمرانی و زیربنایی همچنین ایجاد زمینه رفاه عمومی و اشتغال پایدار به منظور ارتقای سطح بهره‌مندی، درآمد و معیشت مردم استان با تاکید بر درمیان به عنوان شهرستان هدف بنیاد علوی با استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های موجود برای ارتقای بهره‌مندی است.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه ۲ سال (سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) است و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

عشایر خراسان‌جنوبی غرق در مشکلات

قول‌های بی سرانجامی که چوب حراج به زندگی عشایر زد/۷

عشایر خراسان‌جنوبی تجربه خشکسالی ۲۰ ساله را دارند اما دیگر این مشکل ریشه‌دار شده و از پس هزینه‌های دام‌هایشان بر نمی‌آیند و امیدی به قول‌های بی‌سرانجام ندارند.

عشایر خراسان‌جنوبی غرق در مشکلات/قول‌های بی سرانجامی که چوب حراج به زندگی عشایر زد

به گزارش فارس  عشایر از اقشار زحمت‌کش جامعه بوده که نان تلاش و فعالیت یدی خود را می‌خورند و یاد گرفته‌اند برای زندگی کردن باید با تمام سختی‌ها دست و پنجه نرم کنند اما گاهی اوقات آنقدر فشار این سختی‌ها بر دوششان سنگینی می‌کند که دیگر نمی‌توانند قد علم کرده و زندگی برایشان به شدت تنگ و مشکل می‌شود.

خراسان‌جنوبی از استان‌های پهناور کشور بوده که هفت درصد جمعیت عشایری ایران را در خود جای داده است.

جمعیت عشایر در استان خراسان‌جنوبی حدود ۸۱ هزار نفر بوده که ۸۰ درصد آنها در نوار مرزی استان زندگی می‌کنند که حکم مرزبانان بی مزد و مواجب را در مرزهای استان نیز دارند چند سالی بوده که با قهر طبیعت روبرواند و خشکسالی‌های پیاپی باعث شده تا چوب حراج بر مهم‌ترین سرمایه خود که احشامشان بوده بزنند و در سردرگمی وعده و وعیدهای مسؤولان برای تأمین نهادهای دامیشان باقی بمانند و نتواند بر قول‌های داده شده دلخوش باشند.

حرفه اصلی عشایر استان دامداری بوده که سالانه بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز و ۹ هزار تن شیر و ۶۰۰ تن کرک و پشم توسط عشایر استان تولید می‌شود اما متأسفانه عشایر استان در این سال‌ها بسیار جمعیت دامی خود را به سبب خشکسالی‌ها، نبود درآمد کافی، نبود علوفه و نهادهای دامی و عدم حمایت دولت از این قشر از دست داده‌اند.

عشایر چوب حراج به مال خود می‌زنند

غلام بهلولی یکی از عشایر استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تمام زندگی عشایر وابسته به دام بوده اما متأسفانه در چند سال اخیر خشکسالی‌ها باعث شده که بسیاری از عشایر نتوانند از پس هزینه‌های دام‌هایشان برآیند و مجبور شده تا چوب حراج به مال خود بزنند.

وی تصریح کرد: اگر چند دولت گاهی با پرداخت تسهیلات حمایت‌هایی از عشایر داشته ولی عشایر دیگر به سبب نبود درآمد نمی‌توانند بازپرداخت تسهیلات خود را انجام دهند و به اجبار بسیاری از گله‌های دام خود را به فروش رسانده‌اند.

بهلولی بیان داشت: با توجه به وضعیت عشایر باید حمایت‌های دولت به آنها بلاعوض بوده تا عشایر بتوانند از این وضعیت نجات یابند.

وی ادامه داد: من با داشتن گله‌ای ۱۵۰ رأسی مجبور به فروش آنها به سبب عدم توان در تأمین علوفه این گله شدم و در حال حاضر ۱۲ رأس دام دارم.

وعده‌های مسؤولان عملی نشده است

این عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر در این چند ساله ضربه سختی خورده که به نظر می‌رسد بلند شدنشان کار مشکلی است، افزود: هر چند تاکنون قول‌ها و وعده‌های زیادی از سوی مسؤولان برای بهبود وضعیت عشایر استان داده شده اما در عمل آنچنان که باید و شاید این وعده‌ها عملی نشده و گره از کار عشایر استان باز نکرده است.

بهلولی اضافه کرد: عشایر مجبور هستند برای هر کیلو جو مبلغ ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان برای تأمین نهادهای دامی خود پرداخت کنند و این در حالی بوده که درآمد عشایر توان این خرید را از آنها سلب کرده و همچنین موقع رسیدن بازپرداخت تسهیلات نیز فرارسیده و عشایر دیگر قادر به اخذ تسهیلات جدید نیستند.

وی در پایان خواست تا مسؤولان با دیدباز مشکلات عشایر خراسان‌جنوبی را ببینند و حل و فصل نمایند.

بحث خرید تضمینی دام، مهم‌ترین مشکل عشایر استان

عصمتی‌پور، مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان توانستیم در کشور در جذب اعتبارات اداره کل امور عشایر همه ساله وضعیت بسیار مطلوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت خشکسالی، وضعیت نابسامانی در حوزه عشایری استان وجود داشته است، تصریح کرد: در بحث تسهیلات از محل اعتبارات ملی تأمین آب شرب پایدار اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی بیان داشت: مسائل و مشکلات حوزه عشایر در استان بسیار زیاد بوده اما مهم‌ترین بحثی که دارند بحث خرید دام بوده که متأسفانه هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیافتاده است.

دیر به ثمر رسیدن طرح خرید دام عشایر هیچ تأثیری برای مشکلشان خواهد داشت

عصمتی‌پور با بیان اینکه زندگی عشایر به دام‌هایشان وابسته بوده و یک ماهی که هوا گرم شده هر چقدر نهاده به دام‌های خود می‌دهند دام وزن نمی‌گیرد و حتی کیفیت گوشت دام‌ها نیز کاهش می‌یابد، افزود: برای تأمین نهاده‌های دامی نیز عشایر تسهیلات دریافت کرده و به سیستم بانکی کشور مقروض شده‌اند و این موضوع یکی از مشکلات اصلی عشایر استان است.

وی ادامه داد: از مسؤولان مربوطه خواهش داریم اگر در حوزه خرید دام عشایر می‌خواهد اتفاقی بیافتد زودتر بیافتد وگرنه اگر زمان بگذرد هیچ تأثیری برای عشایر نخواهد داشت.

اعلام و پرداخت به موقع تسهیلات به عشایر

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی به وضعیت تأمین نهاده و گرانی نهاده‌ها اشاره داشت و گفت: سال گذشته کمک خوبی به حوزه عشایری شده اما باید بدانیم که با تسهیلات ۱۸ درصد و حتی ۱۰ و ۹ درصد نمی‌توان این حوزه را اداره کرد با توجه به اینکه ۲۰ سال خشکسالی در استان داشته‌ایم و وضعیت خشکسالی امسال وحشتناک‌تر است.

عصمتی‌پور یادآور شد: امسال کمک خوبی در مجلس در بخش تسهیلات به حوزه عشایری تصویب و رقم‌های خوبی اعلام شده ولی متأسفانه این تسهیلات دیر اعلام می‌شود و باید به موقع اعلام تا بتواند به درد عشایر بخورد.

 

وی ادامه داد: یک ماه گذشته در زمان برداشت محصول، عشایر نیازمند این تسهیلات بوده‌اند تا بتواند نهاده‌ها را از مزرعه بخرند چون وقتی نهاده‌ها وارد انبارها می‌شود آن وقت دیگر قیمت نهاده‌ها بسیار بالا رفته و به هر قیمتی انباردار بخواهد آن را می‌فروشد.

درخواست تمدید تسهیلات زنجیره ذخیره گوشت در حوزه عشایر استان

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تسهیلاتی که به عشایر پرداخت می‌شوند باید قرض‌الحسنه باشد تا بتواند به حوزه عشایری کمک کند، اضافه کرد: عشایری که تأمین معاش او وابسته به دام بوده تسهیلات غیر قرض‌الحسنه به دردش نمی‌خورد و باید به سمت تسهیلات صفر درصد برویم.

عصمتی‌پور با بیان اینکه عشایر در واقع مرزبانان کشور بوده و برای اینکه مهاجرت نکنند و به حاشیه شهرها نروند و امنیت مرز را تأمین سازند باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار گیرد، یادآور شد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصد یک ساله از محل زنجیره ذخیره گوشت به حوزه عشایری استان اختصاص یافت که متأسفانه این تسهیلات تاکنون تمدید نشده است.

وی خواستار تمدید تسهیلات زنجیره ذخیره گوشت به حوزه عشایری استان شد و افزود: هر چند تمام تسهیلات تمدید شده و اولین استانی هستیم که بیشترین اعتبارات در این حوزه جذب شده اما متأسفانه تمدید آن اتفاق نیافتاده و خواستار این هستیم که این موضوع توسط استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان پیگیری تا به مدت سه سال این تمدید رقم بخورد.

اختصاص ۶ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه عشایری استان

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی همچنین خواستار رایگان شدن حق بیمه از کارافتادگی و بیمه عمر عشایر با توجه بهشرایط اقتصادی نابه سامان این قشر و عدم قدرت پرداخت آن شد.

عصمتی‌پور در خصوص تأمین نهاده‌های دامی عشایر گفت: در یک چند گذشته سهمیه‌ای استان داشته که آن را جذب و در بین دام‌های عشایر استان توزیع آن با قیمت کمتر از بازار انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه عشایری به استان اختصاص یافته و هزار تن جو در انبارهای شرکت‌های تعاونی عشایر ذخیره شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جو برای توزیع در بین عشایر برای مصرف دام‌هایشان در انبارها وجود دارد که البته مدت‌دار و یارانه‌ای نیست و با قیمت هر کیلو ۱۱ هزار تومان به عشایر عرضه می‌شود.

نگهداری از دام‌های بی‌فایده دغدغه اصلی عشایر استان

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت عشایر استان اظهارداشت: آنچه در حال حاضر دغدغه اصلی جامعه عشایری در استان و کشور بوده موضوع نگهداری دام با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و بازار کم رونق دام است.

وی تصریح کرد: در این خصوص پیگیری‌هایی هم در گذشته داشته و هم در چند روز گذشته نشستی با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شرکت پشتیبانی امور دام داشته و این موضوع مطرح شده است.

قول معاون وزیر جهاد کشاورزی برای عملیاتی شدن طرح خرید تضمینی دام حذفی از عشایر

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مسؤولان ذیربط خواسته شده تا با توجه به بازار کم رونق دام کمک کنند تا دام زنده به ویژه دام حذفی عشایر که هیچ گونه سودی و ارزش افزوده‌ای برای آنها نداشته و تنها باید برایشان هزینه کنند را به صورت تضمینی خریداری شود.

نخعی ادامه داد: هر چند در گذشته دستور خرید تضمینی دام حذفی عشایر داده شده بود اما متأسفانه عملی نشده بود که آقای سلامی قول دادند این امر به زودی عملی شود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های مطرح شده توسط مسؤولان ذیربط در راستای اجرای طرح خرید تضمینی دام حذفی این بوده که در آینده این طرح بازار دام کشور را دچار اختلال ساخته و شرایط در آینده تغییر خواهد یافت و اگر این دام جمع‌آوری، ذبح و یا صادر شود در میان مدت و بلندمدت آسیب جدی به حوزه دام کشور وارد می‌سازد.

لزوم تعیین تکلیف حل مشکل دامداران و عشایر

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی اضافه کرد: ما نیز به عنوان نمایندگان مردم استان و عشایر از این مشکلات گلایه‌مند بوده و نظر مسؤولان مربوطه در این زمینه را تأیید نمی‌کنیم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

نخعی با اشاره به اینکه هر چند در حال حاضر تسهیلاتی در قالب دامدارکارت به دامداران و عشایر پرداخت می‌شود اما موضوع این بوده که تضمینی برای آینده وجود نداشته و عشایر نسبت به بازپرداخت این تسهیلات خوش‌بین نیستند تا دام خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این امر نگرانی در بین عشایر وجود داشته و استقبالی از دریافت این تسهیلات ندارند بنابراین باید این اعتبارات به شکل و شرایط بهتری در اختیار عشایر و دامداران قرار داده شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر خرید تضمینی دام حذفی را دولت با اولویت مناطقی که بیشتر تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند اجرایی کند به نظر می‌رسد بهتر بتواند این موضوع را تدبیر نماید.

و اما….

هر چند مسؤولان استان مشکلات پیش روی عشایر استان به ویژه در حوزه دام و نهادهای دامی را پیگیری می‌کنند و مسؤولان کشوری نیز قول‌هایی داده و می‌دهند اما شرایط عشایر استان به گونه‌ای بوده که دیگر نمی‌توانند در انتظار عملیاتی شدن این قول‌ها و وعده‌ها باشد و شرایط بسیار سختی را پیش رو دارند.

 

 

 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی اعلام کرد

بخشودگی جرایم مالیاتی به مناسبت هفته دولت/۳

 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از فراهم شدن تسهیلات ویژه بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش به مناسبت فرارسیدن هفته دولت خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جعفر احسانی مهر اظهار داشت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، تکریم مؤدیان مالیاتی و همچنین حمایت دولت خدمتگزار و مردمی از فعالیت‌های اقتصادی، شرایط بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیات و عوارض هر سال یا دوره مالیاتی برای مؤدیان که تا ۱۰ شهریورماه نسبت به پرداخت بدهی مربوطه اقدام کنند، برای اشخاص حقیقی (مشاغل و کسبه) تا سقف دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) و برای اشخاص حقوقی تا سقف سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان)، بدون پیش شرط فراهم شده است.

وی از مؤدیان مالیاتی متقاضی استفاده از این تسهیلات خواست، با توجه به فرصت زمانی محدود، در اسرع وقت با مراجعه به ادارات امور مالیاتی مربوطه، از این شرایط و تسهیلات ویژه استفاده کنند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی درباره برخی سوالات و ابهامات در خصوص تراکنش‌های بانکی و حساب‌های تجاری گفت: با عنایت به مفاد قانونی، مبالغ و وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از طرق مختلف مانند درگاه های پرداخت الکترونیک، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و غیره، به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیاتی، صحت‌سنجی و رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در این راستا فعالان اقتصادی باید به نحوی عمل کنند که صرفاً مبالغ ناشی از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مرتبط به حساب یا حساب‌های تجاری تعیین شده واریز شود.

احسانی مهر افزود: بدیهی است بررسی سایر حساب‌های بانکی غیرتجاری اعلام شده برای همه افراد نیز به صورت مستمر انجام شده و در صورت تعیین و تشخیص به عنوان فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن، پیگیری و رسیدگی لازم جهت وصول مالیات و جرایم غیرقابل بخشش و سایر اقدامات قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی همچنین در خصوص اجرایی شدن ابلاغ الکترونیک از اول شهریورماه سال جاری گفت: ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی با هدف توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر در کم‌ترین زمان ممکن به مؤدیان مالیاتی خصوصاً کاهش مراجعات مردمی به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد مؤدیان با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir آن را فعال کرده‌اند، افزود: تمامی مؤدیان مالیاتی دارای ثبت‌نام در نظام مالیاتی که درخواست خدمات الکترونیکی را تأیید و ارسال کرده‌اند، مشمول خدمات ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی می‌شوند.

احسانی مهر اظهار کرد: برای این دسته از مؤدیان، اوراق مالیاتی بلافاصله پس از صدور در سامانه‌های مالیاتی در حساب کاربری مؤدی در درگاه عملیات الکترونیکی مالیاتی بارگذاری و همزمان، پیامک اطلاع‌رسانی برای وی ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه مؤدی ظرف ۱۰ روز (شامل روز بارگذاری برگه) با مراجعه به حساب کاربری خود نسبت به رؤیت اوراق بارگذاری شده اقدام کند، ابلاغ واقعی به شخص مؤدی محسوب شده و تاریخ رؤیت به عنوان تاریخ ابلاغ به شخص مؤدی در نظر گرفته می‌شود و ضمن ارسال پیامک اطلاع‌رسانی مناسب برای مودی، تاریخ ابلاغ در اوراق و سامانه‌های مرتبط منعکس می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر مؤدی ظرف ۱۰ روز به حساب کاربری خود مراجعه نکند، روز یازدهم به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی موضوع تبصره (۱) ماده ۲۰۳ قانون مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته می‌شود.

احسانی مهر یادآور شد: در صورتی‌ که روز یازدهم با تعطیلی یا تعطیلات رسمی یا عمومی مصادف شود، اولین روز پس از تعطیلی یا تعطیلات مزبور به عنوان روز ابلاغ قانونی محسوب می‌شود و ضمن ارسال پیامک اطلاع‌رسانی مناسب برای مؤدی، تاریخ ابلاغ در اوراق و سامانه‌های مرتبط منعکس می‌شود.

در پرداخت تسهیلات فرزندآوری

۲۸ درصد بانک‌ها خراسان جنوبی عامل نیستند/

۲۸ درصد از بانک‌های خراسان جنوبی در پرداخت وام فرزندآوری به متقاضیان مشارکت کمی داشته اند و مردم از این موضوع ناراضی اند.

به منظور اجرای ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز تشکیل شده و بانک‌ها در حال اعطای وام به متقاضیان هستند، اما برخی از بانک‌ها در این طرح مشارکت لازم را ندارند.

این وام برای تولد نوزادانی است که از تاریخ یک فروردین ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده باشند و در خراسان جنوبی ۴ شهرستان درمیان، سربیشه، نهبندان و قاین به دلیل دارا بودن نرخ باروری بیش از ۲.۵ درصد مشمول این طرح نمی‌شوند.

سر باز زدن برخی بانک ها از اعطای تسهیلات

یکی از متصدیان امور بانکی در بیرجند گفت: با وجود اینکه برخی از بانک‌ها در اعطای تسهیلات فرزندآوری کوتاهی می‌کنند، اما ما مشکلی در پرداخت نداریم.

او افزود: هیچ فردی نه در بیرجند و نه در ۶ شهرستان دیگر خراسان جنوبی پشت نوبت نمانده و وام به او اعطا شده است.

یکی از شهروندان بیرجندی، اما از همکاری نکردن برخی از بانک‌ها گلایه کرد و گفت: چندین ماه است که ثبت نام کرده ام، اما هنوز پاسخی نگرفته ام.

او بیان کرد: بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله ناقص بودن مدارک و نبود اعتبار برای پرداخت، ما را سر می‌دوانند و زمان مشخصی برای پرداخت وام وجود ندارد.

پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری

زرنگ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: تا روز پنج شنبه هفته گذشته ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری در استان پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه هزار و ۱۰۲ نفر در خراسان جنوبی در نوبت دریافت وام هستند افزود: ۸۱ درصد از متقاضیان در استان تسهیلات را دریافت کرده اند.

زرنگ از نبود ابزار مناسب برای برخورد با بانک‌هایی که کم کاری می‌کنند گلایه کرد و ادامه داد: ۲۸ درصد از بانک‌های خراسان جنوبی در این طرح مشارکت کمی داشته اند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: امیدواریم تا پایان این ماه مشکلات پرداختی بانک‌ها رفع شود و ۱۹ درصد متقاضیان نتوانسته اند وام را دریافت کنند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

رفع مشکل سوخت کشاورزان شهرستان خوسف تا یک ماه آینده/۲-۳

رفع مشکل سوخت کشاورزان شهرستان خوسف تا یک ماه آینده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل تامین سوخت ماشین‌آلات کشاورزان بخش ماژان شهرستان خوسف تا یک ماه آینده حل می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمدرضا طالبی در جلسه بررسی نحوه تامین سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات کشاورزی شهرستان خوسف (ماژان) افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش دستگاه‌های ذیربط این مشکل تا یک ماه آینده حل خواهد شد.

وی بیان کرد: در راستای پیگیری مصوبه سفر استاندار به شهرستان خوسف در نهم تیر ماه، تامین سوخت در جایگاه شهر ماژان یکی از مشکلات کشاورزان بود که مطرح شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بنا به مصوبه این جلسه، مقرر شد جایگاه‌دار بخش خصوصی در ماژان، عرضه خرده‌فروشی گازوئیل را با بهره‌گیری از راهکارهای پیشنهادی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان طی یک ماه عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که این اقدام عملی نشود، شرکت تعاونی جایگزین جایگاه مذکور خواهد شد.

 

 

 

متخلفان آرد و نان خراسان جنوبی بیش از ۴۶ میلیارد ریال جریمه شدند/۴

متخلفان آرد و نان خراسان جنوبی بیش از ۴۶ میلیارد ریال جریمه شدند

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: متخلفان حوزه آرد و نان در سال جاری به پرداخت ۴۶ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند و بیشترین تخلفات در زمینه گرانفروشی و کم‌فروشی بوده است.

حسین حسن‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۷۶ پرونده تخلف در حوزه آرد و نان وارد شعب تعزیراتی استان شد و ۳۷۳ پرونده نیز مختومه شده است.

وی گفت: از این تعداد ۳۲۲ پرونده در بخش کالا و خدمات و ۵۴ فقره در بخش بهداشت وارد شعب تعزیراتی شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۲۱ پرونده تخلف در حوزه کالا و خدمات و ۵۲ فقره پرونده مسائل بهداشتی آرد و نان مورد بررسی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی از آغاز طرح ویژه نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی بر نانوایی‌ها از روز گذشته خبر داد و گفت: با توجه به افزایش شکایت‌های مردمی درخصوص عملکرد واحدهای نانوایی در سراسر کشور مبنی بر تخلفات گرانفروشی و کم‌فروشی واحدهای مذکور، طرح نظارتی در دستور کار قرار گرفت.

حسن‌پور بیان کرد: طرح ویژه تشدید نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی نانوایی از ۲۹ مرداد آغاز شد و تا پایان هفته جاری با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی سایر دستگاه‌های نظارتی از همه واحدهای دولتی و آزاد انجام می‌شود.

وی افزود: این طرح در تمامی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی در ۲ نوبت صبح و عصر و با حضور تیم‌های بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی اجرا می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: تخلفاتی از قبیل گرانفروشی، کم‌فروشی، عرضه و خرید خارج از شبکه آرد، وجود آردهای یارانه‌ای در واحدهای آزادپر، استفاده از روش‌های گرانفروشی با سوء‌استفاده از کارتخوان‌های جدید در این طرح مورد توجه قرار دارد.

وی تاکید کرد: پرونده‌های تخلف تشکیل شده در حوزه آرد و نان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

حسن‌پور گفت: همچنین براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا نسبت به پلمب واحدهای متخلف و نصب پارچه بر سر در آنها اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نانوایی‌ها می‌توانند موضوع را از طریق تلفن ۱۳۵ تعزیرات حکومتی یا تلفن ۱۲۴ اداره کل صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند.

 

 

 

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان کرد؛

اتمام طرح های نوسازی مدارس خراسان جنوبی نیازمند ۲۸۰میلیارد اعتبار/۲-۳

اتمام طرح های نوسازی مدارس خراسان جنوبی نیازمند ۲۸۰میلیارد اعتبار

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: تکمیل پروژه های نوسازی مدارس به ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ۱۸۲ پروژه در دست اجرا داریم که شامل ۴۷۹ کلاس درس با ۷۴ هزار متر زیر بنا است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان‌کرد: از این ۱۸۲ پروژه تعداد ۱۴۴ پروژه با مشارکت خیرین نیک‌اندیش آغاز شده که نشان از همت والای آنان دارد.

چاوشان با اشاره به اینکه ۳۸ پروژه بدون مشارکت خیرین و تنها با سهم دولت در حال انجام است، ادامه داد: به بیان دیگر از ۴۷۹ کلاس درس در حال ساخت تعداد ۴۵۷ کلاس با مشارکت خیرین و ۲۲ کلاس درس تنها با سهم دولت ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح‌ها ۱۸۲ پروژه ۲۸۰ میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم با تأمین آن هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: ان شاء الله تا مهر ماه امسال تمام مدارس شهری و روستایی خراسان جنوبی مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد خواهند شد.

چاوشان ادامه داد: سیستم گرمایشی استاندارد یا به صورت پکیج‌های مرکزی، بخاری‌های استاندارد هرمتیک و یا اسپیلت های دو کاربردی خواهد بود.

وی یادآور شد: در سال گذشته تعداد ۴۷ پروژه شامل ۱۷۴ کلاس درس به بهره برداری رسید که از این تعداد ۱۶۸ کلاس درس با مشارکت خیرین و ۶ کلاس تنها با سهم دولت ساخته شده است.

افزایش قیمت دارو بهانه ای برای برگشت به منجلاب اعتیاد
اعتیاد به مواد مخدر نوعی بیماری است که عوارض جسمی و روحی مختلفی را برای بیمار دارد. فرد معتاد مانند دیگر بیماران برای مداوا به کلینیک های درمان مراجعه می کند که متأسفانه افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد باعث نارضایتی بیمار و خانواده آنها شده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ اعتیاد به موادمخدر یک نوع بیماری است که عوارض جسمی و روحی مختلفی را برای فرد به همراه دارد. انواع مواد مخدر عوارض و وابستگی های متفاوتی دارند. برخی مواد مخدر در فرد وابستگی روانی ایجاد کرده و برخی هم فیزیکی و یا هر دو نوع را با هم ایجاد می کند. از اعتیاد باید به عنوان بیماری و از فرد معتاد به عنوان بیمار یاد کرد؛ بیماری که برای مداوا به پزشک مراجعه می کند و با تحت نظر قرار گرفتن، بیماری را پشت سر می گذارد. فرد معتاد برای درمان باید به کلینیک های دولتی و خصوصی مراجعه کند تا با گرفتن دارو بتواند از منجلاب اعتیاد رهایی یابد.

پس از مراجعه بیمار مبتلا به اعتیاد به کلینیک‌های درمانی، بر اساس نوع مواد مصرفی و نظر پزشک معالج برخی با داروهای مختلف متادون، قرص B2 و… تحت درمان قرار گرفته و برخی هم باید مدتی در مراکز درمانی و کمپ‌ها بستری شوند. ترک اعتیاد به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که طی آن‌ فرد معتاد برای قطع مصرف ماده مصرفی، تحت نظر متخصص به صورت فردی یا گروهی قرار می گیرد. در این فرایند فرد سعی می‌کند علاوه بر قطع مصرف ماده مخدر، سبک زندگی خود را نیز تغییر داده و زندگی متعادل و با اعتماد به نفسی داشته باشد.

در شرایط فعلی با کمک خانواده و فرهنگ سازی های صورت گرفته، فرد بیمار برای درمان و ترک مواد مخدر، به کلینیک‌های درمانی مراجعه می کند که متأسفانه این روزها افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد درمان این بیماران را با چالش جدی مواجه کرده است.

در این راستا به سراغ تعدادی از بیماران تحت درمان رفتیم. یکی از بیماران ۳۸ ساله تحت درمان در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند ضمن گلایه از افزایش قیمت داروهای تحت درمان می گوید: از حدود ۶ ماه گذشته در یکی از کلینیک های خصوصی تحت درمان قرار گرفتم.

افزایش دو برابری قیمت دارو

«مرتضی» که مصرف ماده افیونی شیشه را در کارنامه خود دارد، می افزاید: تا ابتدای خرداد ماه جاری هزینه ماهانه برای دریافت دارو ۳۵۰ هزار تومان بود که این رقم از ابتدای تیرماه با بیش از دو برابر قیمت به حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.

او که با کمک خانواده تحت درمان قرار گرفته است از این افزایش قیمت ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: پدرم کارگر ساده ساختمانی است و پرداخت این هزینه از توان او خارج است.

شهروند ۲۵ ساله دیگری که حدود دو سال است تحت درمان قرار دارد، می‌گوید: از سن ۱۹ سالگی با مصرف تریاک شروع کرده و تا مصرف ماده افیونی کراک پیش رفتم که خوشبختانه با کمک خانواده و مشاوره های مکرر کارشناسان بهزیستی تحت درمان قرار گرفتم.

حذف یارانه دارو

«محمود» با بیان اینکه در ابتدا با متادون تحت درمان قرار گرفتم و مصرف این ماده را با کمک پزشک و پرسنل کلینیک به مرور کم کردم، ضمنن گلایه از افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد و برداشته شدن یارانه از داروهای ترک اعتیاد، ادامه می دهد: با افزایش رقم داروها، دیگر توان خرید و ادامه مداوا را نداشته و به اجبار دوباره به مصرف مواد روی آوردم.

وی با توجه به گران شدن ناگهانی داروهای ترک اعتیاد و ایجاد مشکل برای بیماران، یادآور می شود: ادامه درمان و مصرف داروها برای معتادان حیاتی است و با گران شدن داروها اغلب معتادان درحال ترک، قادر به خرید و ادامه مداوا نخواهند بود.

بیمار دیگری با بیان اینکه در شرایط فعلی داروهای ترک اعتیاد گران تر از موادمخدر است و ادامه روند درمان بیماران معتاد را با مشکل مواجه کرده است، از مسئولان می خواهد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، برای این قشر آسیب پذیر چاره اندیشی کنند.

یک بام و دو هوای قیمت دارو

«علیرضا» کمبود و گرانی بی رویه داروهای ترک اعتیاد را معضل جدی دانسته و می گوید: با افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد در مراکز درمانی، برخی از بیماران در حال بهبود که از پس هزینه های گزاف داروهای ترک اعتیاد بر نمی آیند به ناچار به مصرف مواد افیونی برمی گردند.

وی یک بام و دوهوای قیمت در کلینیک های سطح شهر را از مشکلات پیش رو اعلام کرده و می گوید: متأسفانه نظارتی بر کلینیک ها و فروش آزاد این داروها وجود ندارد تا جایی که عده ای افراد سودجو در برخی عطاری ها اقدام به فروش این داروها با قیمت گزاف می کنند.

به گفته وی کلینیک‌ها به بهانه درمان، مشاوره و آزمایش، ماهانه مبالغ بالایی از افراد تحت پوشش دریافت می کنند این در حالی است که فرد بیمار در طول سال یکبار هم پزشک کلینیک را از نزدیک نمی بیند.

در ادامه کارشناس درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با بیان این‌که نظارت، صدور پروانه و… کلینیک‌ها در حیطه کاری دانشگاه علوم پزشکی است، می‌گوید: در گذشته اقداماتی مانند صدور پروانه، تأیید نرخ‌نامه و… به عهده بهزیستی بود که در سال‌های اخیر این وظیفه به دانشگاه علوم پزشکی محول شده‌ است.

«سید حسن اکبری» با اشاره به این مهم که کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز اقامتی سرپایی و مراکز شبانه‌روزی زیر نظر بهزیستی است، یادآور می‌شود: تعرفه‌های اعلام‌شده سازمانی و کشوری است.

 به‌گفته وی درحال‌حاضر بر اساس صدور پروانه انجام شده در سال‌های گذشته ۱۳ کلینیک ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی است که از این تعداد ۶ مرکز و کلینیک در مرکز استان فعالیت دارد.

وی در خصوص افزایش هزینه‌های درمان در کلینیک‌ها و ایجاد نگرانی و نارضایتی در بین بیماران تحت درمان می‌گوید: در این‌ راستا جلسات متعددی برگزار و مقرر شد برای حل مشکل بیماران، تعداد افراد تحت پوشش کلینیک‌های دولتی حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر برای هر کلینیک افزایش یابد.

این کارشناس با توجه به این مهم که صدور پروانه کلینیک‌ها به‌ عهده دانشگاه علوم پزشکی است، می‌افزاید: با این‌ وجود بهزیستی در بازدید ها، همراه و همیار دانشگاه است.

اکبری با بیان اینکه کلینیک‌ها موظف به داشتن مددکار، مشاور و… هستند، به تشکیل کمیته نظارت استانی اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه فرد بیمار رغبتی برای دریافت مشاوره ندارد.

به گفته وی پس‌از بازدید از مراکز و کلینیک‌ها، تخلفات احتمالی در کمیته‌ی نظارت بررسی شده و در صورت مسجل شدن تخلفات، راهکارهایی شامل پلمپ مرکز، کاهش دارو، بیمار و… برای کلینیک اعمال می‌شود.

خبرنگار شبستان برای دریافت پاسخ از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بارها با معاونت درمان تماس گرفت اما تا زمان درج این گزارش پاسخی دریافت نشد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبس:

عملیات اجرای آسفالت سرد راه روستایی «جمز» طبس به اتمام رسید/۲

عملیات اجرای آسفالت سرد راه روستایی «جمز» طبس به اتمام رسید

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبس از پایان عملیات زیرسازی و اجرای آسفالت سرد راه روستایی «جمز» از توابع شهرستان طبس خبر داد.

محسن حیدری با بیان اینکه راه روستایی جمز یکی از راه‌های اولویت دار تلقی می‌شود، افزود: عملیات زیرسازی و اجرای آسفالت این مسیر به طول سه کیلومتر در بخش مرکزی شهرستان طبس به اتمام رسید.

وی بیان کرد: فرآیند اجرایی این پروژه در راستای تسهیل در دسترسی و تردد اهالی این منطقه به مرکزیت شهر طبس از سال ۹۹ در قاب طرح ملی ابرار کلید خورد.

حیدری ادامه داد: در بدو امر احداث پنج دستگاه ابنیه فنی مورد نیاز محور از طریق برگزاری تشریفات مناقصه به پیمانکار واجدالشرایط سپرده شد.

وی از بهره‌مندی ۲۳۶ خانوار از مزیت‌های اجرای این طرح خبر داد و افزود: در حال حاضر پروسه نصب تابلو علائم ترافیکی، خط کشی و سایر تجهیزات ایمنی در حال اجرا است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبس ادامه داد: طی چند روز آتی در هفته دولت این پروسه هم تکمیل و به منظور بهره برداری کاربران جاده‌ای بازگشایی می‌شود.

حیدری با بیان اینکه راه ارتباطی به عنوان یکی از ارکان مهم حمل و نقل است، افزود: راه روستایی جمز به زودی مورد بهره برداری کاربران جاده‌ای قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: سلامت و شرایط تردد ایمن مردم به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه‌های مطرح بوده که در این راستا با استفاده از منابع موجود تلاش داریم با عینیت بخشی به رسالت‌های سازمانی، سهمی کوچک در ایجاد رضایتمندی بیشتر مسافران جاده‌ای ایفا کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*