گزارش

مدودف: سقف‌گذاری برای قیمت نفت روسیه، نفت را ۴۰۰ دلاری می‌کند

رئیس جمهور سابق روسیه امروز گفت که پیشنهاد محدود کردن قیمت نفت روسیه به حدود نصف قیمت فعلی، کاهش قابل توجه نفت در بازار را منجر می شود و می تواند قیمت ها را به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

مدودف: سقف‌گذاری برای قیمت نفت روسیه، نفت را 400 دلاری می‌کند

به گزارش رویترز، دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه امروز گفت، پیشنهاد ژاپن برای محدود کردن قیمت نفت روسیه به حدود نصف قیمت فعلی، کاهش قابل توجه نفت در بازار را منجر می شود و می تواند قیمت ها را به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

مدودف گفت: ژاپن «نه در نفت و نه گاز روسیه و همچنین نه در پروژه ال‌ان‌جی ساخالین ۲ مشارکت نخواهد داشت.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته، فرمانی را امضا کرد که به موجب آن، روسیه کنترل کامل پروژه گاز و نفت ساخالین ۲ در خاور دور را به دست می گیرد؛ اقدامی که می تواند شرکت شل و همچنین شرکت های ژاپنی میتسو را مجبور به ترک این پروژه کند.

رهبران گروه هفت، هفته گذشته با امکان سنجی اعمال محدودیت های موقت قیمت واردات سوخت های فسیلی روسیه از جمله نفت موافقت کرده بودند.(جزئیات بیشتر)

مدودف، معاون کنونی شورای امنیت روسیه گفت: «نفت به میزان قابل توجهی در بازار کم خواهد شد و قیمت ها بالاتر خواهد رفت. بعلاوه، قیمت ها بالاتر از قیمت های نجومی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رفت.»

روز گذشته، نخست‌وزیر ژاپن گفت، بر اساس سیاست ‌های تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه که گروه ۷ پیشنهاد داده مسکو مجبور خواهد شد که نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نصف قیمت کنونی بفروشد.

وی گفته بود، سازوکاری طراحی شده که تضمین کند امکان خرید نفت روسیه با قیمت بالا وجود نداشته باشد.

در واقع محدود کردن قیمت نفت روسیه بخشی از سیاست اعمال تحریم‌ های غرب علیه مسکو به خاطر درگیری نظامی با اوکراین است. این کشورها می‌ خواهند از طریق محدود کردن صادرات نفت روسیه درآمدهای این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهند.

ایده این طرح این است که خدمات مالی، بیمه و حمل و نقل محموله های نفتی را به سقف قیمت نفت روسیه گره بزند. بنابراین، اگر کشتیرانی یا واردکننده این خدمات را بخواهد، باید متعهد شود که نفت روسیه را با حداکثر قیمت تعیین شده فروخته شود.

 

 

سیمان را گران‌تر از ۵۰ هزار تومان نخرید
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قیمت عرضه سیمان در بورس کالا در هفته گذشته گفت: هفته گذشته هر تن سیمان به قیمت ۴۹۵ هزار تومان و هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی به قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه شد. امیری با اشاره به اینکه برخی ممکن است بگویند قیمت سیمان در بازار بیش حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، گفت: همانطور که اشاره شد، دلالان در هفته‌های قبل خرید‌هایی را انجام دادند تا با قیمت بالا سیمان را بفروشند، ولی آن‌ها با عرضه مداوم سیمان، فرصت گران فروشی ندارند. مدت زمان نگهداری سیمان سه ماه است و بعد از آن این محصول خراب می‌شود، اکنون هم عرضه مداوم انجام می‌شود. مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی که قیمت عرضه سیمان در بازار باید چقدر باشد، گفت: فردی که در هفته گذشته هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی را از بورس کالا به قیمت ۳۶ هزار تومان خریداری کرده است، حداکثر باید این محصول را به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه کند.  سازمان‌های نظارتی و بازرسان و همچنین سازمان حمایت مداوم در حال رصد بازار هستند و با هر گونه گران فروشی در قیمت سیمان برخورد می‌کنند. فروش سیمان به قیمت‌های ۸۰ هزار و یا بیشتر از آن غیرقانونی است و با این متخلفان برخورد می‌شود. قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی برای مصرف کننده نهایی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و فروش با بیش از این قیمت غیرقانونی است.

 

 

 

دلار از ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۰ هزار تومان برگشت
کامران سلطانی‌زاده دبیر کل کانون صرافان کشور با اشاره به اینکه در ابتدای هفته با افزایش نسبی نرخ ارز به دلایل غیراقتصادی و سیاسی مواجه بودیم، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به افزایش عرضه ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی در صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی در سراسر کشور، شاهد بودیم که اوج‌گیری قیمت‌ها که اکثرا در فضای غیررسمی و کاذب معاملاتی و سفته‌بازی ملاحظه کردیم، با ریزش همراه شده و قیمت غیررسمی ارز از کانال نزدیک به ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۰ هزار تومان برگشته است.

 

 

 

رستم قاسمی: تنها ۶۰ نفر به شناسایی ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده‌اند
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که در سامانه املاک و اسکان تاکنون ۲ میلیون نفر خوداظهاری کرده‌اند، اضافه کرد: سال گذشته این سامانه هک و مشکلاتی در این بخش ایجاد شد. طبق قانون باید تمامی مردم در این سامانه ثبت‌نام کنند و در صورتی که ثبت‌نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارائه شود و تمامی ثبت‌نام مدارس هم از طریق ثبت اطلاعات این سامانه باید انجام شود. این سامانه زیرساخت بنیادی و اساسی است که تاکنون کمتر دستگاه‌ها برای اتصال به آن توجه کرده‌اند. وی ابراز کرد: اطلاعات ۶۲ میلیون نفر را تاکنون در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می‌شود. طی چند ماه گذشته ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و این واحد‌ها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که از این تعداد تنها ۶۰ نفر اعتراض کرده‌اند.

 

 

 

دردسر اضافی برای ایلان ماسک
آژانس ترافیک جاده‌ای آلمان اعلام کرد که ۵۹ هزار خودروی تسلا نقص نرم‌افزاری دارند. این آژانس افزود که مدل‌های Y و ۳ تسلا را به دلیل نقص در سیستم تماس اضطراری خودکار که بر ۵۹ هزار وسیله نقلیه در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد، فراخوان می‌کند. ناظران اعلام کردند که یک نقص نرم‌افزاری باعث از کار افتادن امکان امدادرسانی فوری در مواقع اضطراری (eCall) شده که برای تماس خودکار با امدادگران اضطراری در صورت تصادف جدی طراحی شده است. ۵۹ هزار و ۱۲۹ وسیله نقلیه در سراسر جهان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، اما مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها در آلمان ثبت شده است. این مشکل نرم‌افزاری یک دردسر اضافی برای ایلان ماسک، مدیر عامل تسلاست. این شرکت روز شنبه اعلام کرد در سه ماهه دوم ۱۷.۹ درصد خودرو‌های الکتریکی کمتری نسبت به سه ماهه قبل تحویل داده است، زیرا تعطیلی مرتبط با کووید-۱۹ چین باعث اختلال در زنجیره تولید و عرضه آن شده است.

 

 

نرخ تورم ترکیه به بالاترین سطح در ۲۴ سال اخیر رسید
آمار‌های رسمی ترکیه که امروز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که نرخ تورم در ترکیه در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به ۷۸.۶ درصد که بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۸ است، رسید.  بخش عمده‌ای از افزایش بسیار قیمت‌ها در ترکیه، به فروپاشی لیر ترکیه بازمی گردد که طی یک سال تقریبا نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد. بر اساس داده‌های بلومبرگ، در معاملات، نرخ دلار در برابر لیر ۰.۳۵ درصد افزایش یافت و به ۱۶.۸۰۸۳ لیر رسید.

هشدار جیره‌بندی گاز در سوئیس
وزیر انرژی سوئیس از احتمال کمبود عرضه گاز و در نتیجه جیره‌بندی مصرف آن خبر داد. سیمونتا سوماروگا با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند تضمین دهد که همواره گاز کافی برای مصرف باشد، اعلام کرد: کسب‌وکار‌های سوئیس اولویت نخست جیره‌بندی انرژی در صورت کمبود عرضه هستند. سوئیس کشوری محصور در خشکی است و گاز مورد نیاز خود را از طریق مراکز معاملاتی در کشور‌های همسایه واقع در اتحادیه اروپا تأمین می‌کند، بنابراین اختلال در عرضه گاز این منطقه، سوئیس را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس داده‌های دولتی، تقاضای گاز این کشور به نسبت کم است و حدود ۱۵ درصد از کل مصرف انرژی سوئیس را به خود اختصاص می‌دهد. حدود ۴۲ درصد از گاز برای گرم کردن خانه‌ها و باقی آن در صنایع و بخش‌های خدمات و حمل‌ونقل استفاده می‌شود. با این حال، این کشور همچنان به واردات نفت و گاز وابسته است. به گفته سوماروگا، به همین دلیل است که هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند همیشه گاز کافی برای همه باشد. اظهارات وی پس از آن بیان شد که دولت سوئیس با اعلام طرح‌های خود برای رفع کمبود احتمالی گاز طبیعی در زمستان امسال، گفت دولت در صورت ناکافی بودن دیگر اقدام‌ها، به جیره‌بندی انرژی روی می‌آورد. در صورت کمبود گاز و برق در سوئیس، ابتدا انرژی مصرفی کسب‌وکار‌ها جیره‌بندی می‌شود.

 

 

 

کمال خرازی: آمادگی کامل برای گفت‌وگو با دولت عربستان در همه موضوعات داریم
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:کشور‌های منطقه خلیج فارس به اندازه کافی بالغ هستند که بتوانند بر اختلافات خود غلبه کنند، مکمل یکدیگر باشند و از طریق طراحی یک سازوکار امنیت منطقه‌ای رقابت‌های تاریخی خود را به همکاری تبدیل نمایند. ما آمادگی کامل را برای گفت‌‌وگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای داریم و خرسندیم که با مساعی جمیله دولت عراق، تاکنون چند دور گفت‌‌وگو میان دولت‌های طرفین برگزار شده است.

 

 

معاون وزیر صمت مطرح کرد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: در صورت کاهش کالای قاچاق و فعالیت مستمر، مردم از اراده ما مطمئن می‌شوند، زیرا کیفیت و ضمانت کالا را می‌بینند و به سمت کالای بی‌کیفیت قاچاق نمی‌روند و تولید و صنعت در کشور جان دوباره می‌گیرد.

کد خبر:۱۱۲۸۳۳۶
تاریخ انتشار:۱۴ تیر ۱۴۰۱ – ۱۷:۵۰۰۵ July 2022

                                                   کارتن لوازم خانگی، دو میلیون تومان فروخته می‌شود/ قاچاق لوازم‌خانگی سالیانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است/ مردم به یک شرط به سمت کالای بی‌کیفیت قاچاق نمی‌روند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت امروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رؤسای سازمان‌های صمت استان‌های سراسر کشور از دستور وزیر صمت برای تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان‌یافته، خبر داد.

محمدمهدی برادران با اشاره به راهبرد‌های بنیادین و کاربردی برای حل معضل قاچاق، نخستین راهبرد که بزرگ‌ترین سرمایه به شمار می‌رود را ولایتمداری دانست و توضیح داد: مقام معظم رهبری بار‌ها بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرده‌اند.

وی از ایجاد مدیریت علمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و تأکید کرد: هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاهی راهبرد دیگر است و باید در تمامی رده‌ها ایجاد شود؛ بنابراین، قانون ابلاغیه و سامانه جامع تجارت سرمایه کل کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر صمت ضمانت‌نامه کالا‌های ایرانی را وجه تمایز کالای قاچاق و غیر قاچاق دانست و ادامه داد: باید در این زمینه باقدرت عمل کنیم، برای مثال مدت‌زمان طولانی ضمانت‌نامه‌ها می‌تواند برای مصرف‌کننده اغواکننده باشد و به خرید کالای ایرانی ترغیب شود.

برادران تأکید کرد: به دنبال حاکم شدن اقتدار قانونی هستیم و بر انضباط بخشی و قانونی بودن تأکید داریم و این مهم در بازار و اصناف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری حدود سیزده جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در وزارت صمت، بیان کرد: در وزارت صمت به این نتیجه رسیدیم که باید به اصلاح تفکرات در این زمینه پرداخته و ایجاد تحول کنیم، زیرا در حوزه اندیشه مشکل و چالش‌های زیادی داریم تا تفکرات تجمیع نشوند اصلاح صورت نمی‌گیرد، از این‌ روی، باید جلسات مشترک برگزار شود تا اندیشه همه ما همگام و هم‌جهت شود.

نیم میلیارد دلار قاچاق اسباب‌بازی داشتیم

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقسیم‌کار صورت گرفته و اکنون زمان جدیت کار است و در این شرایط توجه به پیوست اجتماعی، فرهنگی و همکاری با رسانه‌ها مهم است.

برادران با اعلام این‌که اولویت‌های موضوع قاچاق را از قطعات خودرو تا پتروشیمی پیگیری می‌کنیم و در بیشتر بخش‌ها برند‌های مختلف قاچاق بی‌کیفیت هستند، اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵ نیم میلیارد دلار قاچاق اسباب‌بازی و ۲ و نیم میلیارد دلار قاچاق پوشاک صورت گرفته است. همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز ۲ میلیارد و ۷۲ میلیون دلار قاچاق لوازم‌یدکی خودرو داشتیم.


تبلیغات


کارتن لوازم خانگی، دو میلیون تومان فروخته می‌شود

وی با بیان اینکه هدف از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز روی قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است، تاکید کرد: قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند؛ به عنوان مثال کارتن لوازم خانگی با قیمت دو میلیون تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قصد سوءاستفاده از آن را دارند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی سالیانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و حجم کالای غیر قاچاق در این بخش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی ضمن بیان این که اگر در ستاد‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها همدلی باشد و در حوزه اندیشه‌ای هماهنگ باشیم به موفقیت در این زمینه می‌رسیم، گفت: در صورت کاهش کالای قاچاق و فعالیت مستمر، مردم از اراده ما مطمئن می‌شوند، زیرا کیفیت و ضمانت کالا را می‌بینند و به سمت کالای بی‌کیفیت قاچاق نمی‌روند و تولید و صنعت در کشور جان دوباره می‌گیرد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: نباید در سیستم رسمی کالای غیررسمی فروخته شود، بنابراین شبکه‌سازی و تبلیغ کالای باکیفیت وظیفه ما است و باید حامی تولید ملی باشیم؛ اما در استان‌های مرزی کار سخت‌تر است و باید فهرست‌های ویژه طراحی کرده و برنامه اشتغال‌زایی داشته باشیم.

برادران به‌عنوان جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: در مسیر مبارزه با قاچاق کالا پشتوانه قانونی کار مهیا شده و اقداماتی برای شفاف‌سازی در دستور کار قرار گرفته است و ما تنها بر مقابله باعرضه تأکید نکردیم، بلکه همه حوزه‌ها را مورد توجه قرار دادیم.

وی ریشه‌کن شدن قاچاق کالا را مطالبه‌ای مردمی دانست و افزود: اصلاح نظام بازار در حل مشکلات گامی مؤثر است و در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز از ستاد‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها حمایت خواهیم کرد.

برادران تأکید کرد: حل مشکل قاچاق، نیازمند ارائه راهکار است و اصالت و شفافیت کالا نخستین مرحله حل آن است.

اظهارات منتسب به مخبر در فضای مجازی درخصوص بازنشستگان تکذیب شد

معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور، اظهارات منتسب به محمد مخبر در فضای مجازی درخصوص بازنشستگان را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه این دفتر آمده است: بنا بر ماموریت رئیس جمهور محترم، معاون اول در جلساتی با حضور مسئولان ذیربط و نمایندگان اتحادیه ها و انجمن های بازنشستگی حرف ها و دغدغه های بازنشستگان را شنیده و همواره بر رفع آنها تاکید کرده اند. ایشان در تمامی جلسات رسمی و غیر رسمی جز در حمایت از این قشر آبرومند و محترم، سخنی نگفته است.
بنابراین سناریوسازی و اظهارنظرهای ساختگی و دروغی که در فضای مجازی به ایشان منسوب شده، به هیچ عنوان صحت ندارد و تکذیب می شود.

لازم به تاکید است در آخرین جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازنشستگان محترم برگزار شده، جبران مابه التفاوت عدد مصوب دولت با میزان افزایش مورد نظر بازنشستگان به عنوان متناسب سازی حقوق از سوی سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.

 

خواندنی‌های تاریخ| روزی که «ریال» پول ملی شد، معادل چقدر طلا بود؟

ریال از سال ۱۳۰۸ شمسی، واحد پول ایران شد و آن‌موقع حدود یک‌سوم گرم طلای خالص ارزش داشت. حالا الان به‌نظرتان یک ریال بِدَهی چقدر طلا می‌گیری؟

خواندنی‌های تاریخ| روزی که «ریال» پول ملی شد، معادل چقدر طلا بود؟

به گزارش فارس «ریال» تلفظ فارسی «رئال» اسپانیایی است که همان «رویال» انگلیسی است و «شاهی» معنی می‌دهد و گویا از زمان حضور اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها در خلیج فارس در دوره صفویه در زبان فارسی رایج شده است. ریال فقط یکی از ۵۰ واحد پولی است که از زمان هخامنشیان در ایران رواج داشتند و پیش از ریال و در دوره قاجار واحد پول ایران «قران» بود. البته در عهد قاجار «واحد پول» به‌معنای امروزی آن وجود نداشت و خیلی واحدها برای پول رایج بود تا اینکه در سال ۱۳۰۸ شمسی مجلس شورای ملی تصویب کرد که ریال واحد پول ایران باشد و البته دلایلی هم داشت: «از آذرماه سال ۱۳۰۸ تنزل بهای نقره در بازارهای جهانی شدت یافت و به دنبال آن از ارزش سکه نقره قران ایران نیز کاسته شد و این ایده مطرح شد که پایه پول ایران به‌ جای نقره بر طلا مبتنی شود. در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ مجلس قانون تعیین واحد و مقیاس پول قانونی ایران را تصویب کرد و به‌موجب این قانون ریال به‌عنوان واحد پول ایران تعیین شد پس از حدود یک سده قران جای خود را به ریال ‌داد».

این قانون از سال ۱۳۱۱ شمسی اجرا شد و البته مردم همچنان از واحد تومان استفاده می‌کردند که هنوز هم استفاده می‌کنند. حالا آن‌موقع ریال بر اساس قیمت طلا چقدر می‌ارزید؟ یک گرم طلای خالص حدود ۱۴ ریال بود و به‌ازای یک ریال، این‌قدر طلا می‌دادند: «۰.۰۷۱ گرم». تا سال ۱۳۲۰ شمسی ارزش ریال شد: «۰.۰۲۷ گرم طلا» و تا سال ۱۳۳۶ شمسی شد: «۰.۰۱۱ گرم طلا».

بعد هم که ریال به‌مرور و طی دهه‌ها کم ارزش‌تر شد و حالا یک ریال بدهی چقدر طلا می‌گیری؟ اگر قیمت یک گرم طلای خالص ۲۴ عیار را معادل ۱۸ میلیون ریال فرض کنیم به‌ازای یک ریال این‌قدر طلا می‌دهند: «۰.۰۰۰۰۰۰۰۵۵»؛ یعنی ۵۵ میلیاردم گرم.

جالب اینکه به‌دلیل قیمت بالای طلا که البته قیمتی جهانی است واحد پول تمامی کشورها در مقابل طلا چنین وضعیتی دارد. برای مثال با یک دلار آمریکا می‌توان این مقدار طلای خالص خرید: «۰.۰۱۶ گرم» و با یک ین ژاپن می‌توان این‌قدر طلا خرید: «۰.۰۰۰۱۲۵»؛ یعنی ۱۲۵ میلیونم گرم.

گنج سبز خراسان جنوبی در جیب خارجی‌ها / سود‌های میلیاردی که از کف می‌رود

خراسان جنوبی منطقه‌ای دارای گیاهان دارویی کم نظیر در دنیا و ایران است که به دلیل نبود فرآوری و بسته بندی مناسب به صورت خام و فله‌ای به فروش می‌رود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در لابه لای صخره‌ها و دشت‌های خراسان جنوبی که قدم بگذاریم در هر چند قدم، گیاهان دارویی زیادی دیده می‌شود که بسیاری از مردمان این دیار کویری هیچ شناخت و اطلاعاتی در مورد این گیاهان با ارزش ندارند.

پارسال ۴ هزار و ۴٠۸ هکتار از مزارع استان به زیر کشت گیاهان دارویی رفت که هزار و ۸۱۱ تن گیاه دارویی از آن‌ها برداشت شد.

شناسایی ۸٠٠ نوع گیاه دارویی در دل کویر

۸٠٠ نوع گیاه دارویی تاکنون در خراسان جنوبی شناسایی شده که مهم‌ترین آن زعفران، زیره، انواع نعناع و آویشن، خاکشیر، زنیان، اسطوخودوس، رازیانه، خارشتر، آنغوزه، زوفا و آلوئه ورا است.

شاخص‌ترین گونه گیاهان دارویی در استان زعفران، عناب، زرشک و آنغوزه است که به صورت خام خارج می‌شود.

800 گیاه دارویی در خراسان جنوبی وجود دارد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می‌گوید: اگر سرمایه گذار بخش خصوصی وارد میدان شود آمادگی حمایت اعتباری از آن‌ها را داریم؛ هرچند دستگاه‌هایی مانند علوم پزشکی و استانداری نیز باید در این زمینه کمک کنند تا راحت‌تر بتوان به این فناوری و ارزش افزوده رسید.

به گفته شایسته، برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری نیاز به توسعه فناوری و سرمایه داریم که در استان وجود ندارد تا بتوانیم مواد مؤثره اصلی را احصا کنیم.

فرآوری گیاهان دارویی، اشتغال زایی پایدار و درآمد بالایی را به دنبال دارد؛ حداقل نوع فرآوری هم می‌تواند بسته بندی باشد تا به صورت فله‌ای و کیسه‌ای از استان خارج نشود و به جیب دلالان و خارجی‌ها نرود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان می‌گوید: حلقه مفقوده ما در بخش صادرات گیاهان دارویی نیز، بازار فروش، جذب سرمایه‌گذار و صنایع غذایی و دارویی است.

درآمد ۶۰ میلیارد تومانی خام فروشی را می‌توان چند برابر کرد

رویشگاه‌های دارویی و صنعتی خراسان جنوبی۲۵۰ هکتار است که سالانه ۶۰ تن آنغوزه و آویشن از آن‌ها برداشت می‌شود.

برداشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی از اردیبهشت آغاز شده و تا پایان شهریور نیز ادامه دارد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: با برداشت آنغوزه و آویشن حدود هزار خانوار در استان مشغول به کار هستند که از فروش آن سالانه ۶٠ میلیارد تومان کسب درآمد می‌کنند.

آنغوزه یکی از پرسودترین گیاهان خراسان جنوبی است

آنغوزه تولید شده در خراسان جنوبی عمدتاً به کشور هندوستان صادر می‌شود و آویشن مورد بهره برداری در داخل قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: در بحث خام فروشی گیاهان دارویی آمار دقیقی نداریم، اما با فرآوری این محصولات می‌توان جلوی خام فروشی این گنج سبز را بگیریم هر چند باید برای فرآوری گیاهان دارویی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

تنها تولید کننده زرشک بی دانه دنیا بی نصیب از فرآوری

خراسان جنوبی پایتخت گیاهان دارویی و تولید کننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولید کننده زرشک بی دانه در جهان است، اما با وجود این استعداد خدادادی تاکنون بهره برداری اقتصادی شایسته‌ای مبتنی بر پژوهش و تحقیقات کاربردی از این محصولات صورت نگرفته است.

پویان پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: گیاه زرشک بی دانه یک محصول استثنایی در خراسان جنوبی است و استقبال مردم از مکمل‌های دارویی در دنیا به گونه‌ای است که ما در کشور نیز باید به سراغ این محصول ناب برویم.

او می‌گوید: برای اقتصادی شدن کشت گیاهان دارویی باید به سمت فراوری و مکمل گیاهان دارویی رفت و واحد‌های صنعتی مکمل‌های گیاهان دارویی را در خراسان جنوبی فعال کنیم.

به گفته این پژوهشگر گیاهان دارویی، دارو‌های گیاهی می‌تواند صنعتی بسیارسودآور در کشور باشد واین یک مؤلفه بی دردسر، اشتغال زا و ارز آور برای کشور و استان است.

تولید ۴۲۰ تن فرآورده گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

۹ واحد فرآوری گیاهان دارویی با ظرفیت اسمی سالانه ۳ هزار و ۳۲۷ تن در استان فعال است که در سه ماه گذشته ۴۲۰ تن عرقیات گیاهی، گلاب، اسانس گیاهان دارویی، شربت و دمنوش تولید کرده اند.

مدیر صنایع فرآوری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می‌گوید: در این ۹ واحد فرآروی ۱۳۶ نفر مشغول به کار هستند و محصولات دو واحد فرآوری در طبس و قاین علاوه بر مصرف داخل به کشور‌های کانادا، ترکیه، پاکستان، عراق، گرجستان، ژاپن و افغانستان نیز صادر می‌شود که رقم صادرات پارسال این دو واحد در مجموع ۱۳۰ تن بوده است.

محصولات دارویی خراسان جنوبی فرآوری می شود

به گفته حسینی علاوه بر واحد‌های فرآوری، ۱۵ واحد بسته بندی گیاهان دارویی نیز با ظرفیت اسمی سالانه هزار و ۴۵۵ تن در استان فعال است که ۳۰۹ نفر در آن مشغول به کارند.

راه اندازی واحد‌های فرآوری گیاهان دارویی، دست دلالان را می‌بندد

گیاهان دارویی در دنیا منبع مهمی برای درمان و صنعت داروسازی است، اما این ظرفیت بی نظیر، مورد غفلت مسئولان و سرمایه گذاران واقع شده است. در حالی که روز به روز تقاضا برای مصرف دارو‌های گیاهی نسبت به دارو‌های شیمیایی افزایش می‌یابد، می‌توان با ورود اساسی متخصصان به این حوزه، شاهد اقدامات مؤثرتری در این خصوص بود.

خام فروشی گیاهان دارویی یکی از مشکلات اصلی در خراسان جنوبی است که با ایجاد کارخانه فرآوری و نشان دار شدن این محصولات ارزش افزوده چندین برابری را نصیب تولیدکنندگان و استان کرد.

فرآوری می تواند ارزش محصولات استان را بیشتر کند

در عصری که سایر کشور‌ها مانند کانادا و اتریش گیاهان دارویی را در فروشگاه‌های عام به تبلیغ و توزیع می‌گذارند، ایران و به دنبال آن خراسان جنوبی از این نعمت خدادادی غافل است و به نظر می‌رسد باید نهضتی فراگیر از مردم و مسئولان برای استفاده از این ثروت عظیم گیاهان دارویی در استان شکل گیرد تا بتوان از این مزیت سبز در دل کویر ارز آوری داشت.

خراسان جنوبی ۸۰۰ نوع گیاه دارویی دارد که می‌طلبد صنایع فرآوری این گیاهان برای بهبود اقتصاد بخش کشاورزی استان، بیش از پیش توسعه یابد.

شکایت یک نماینده مجلس از بنیاد شهید

فرزندان شهدا واقعا نمی‌دانند «شرکت شاهد» چگونه اداره می‌شود؟ / ماجرای وام خصوصی نماینده شرکت شاهد در آلمان چیست؟

شرکت شاهد (سهامی عام) با موافقت امام خمینی (ره) و با سرمایه اولیه ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و با انجام برنامه ریزی جامع متکی بر همکاری و همفکری معنوی تمام ارگان‌ها و نهاد‌های مسئول در سال ۱۳۶۳ از سوی مسئولین بنیاد شهید تاسیس شد.

فرزندان شهدا واقعا نمی دانند «شرکت شاهد» چگونه اداره می شود؟ / ماجرای وام خصوصی نماینده شرکت شاهد در آلمان چیست؟

به گزارش تابناک چند صباحی است که جمعی از فرزندان شاهد نسبت به عملکرد شرکت شاهد انتقاداتی را مطرح کرده و بارها مشکلات این شرکت را با روسای بنیاد شهید در دولت های مختلف در میان گذاشته اند؛ اما شواهد حاکی از این است که در جهت رفع مشکلات فرزندان شاهد در شرکت تاکنون اقدام کاملی صورت نگرفته و نارضایتی هایی از عملکرد این شرکت وجود دارد.

در همین ارتباط نماینده نجف‌آباد در مجلس با اشاره به طرح شکایت از بنیاد شهید در کمسیون اصل نود، گفت: چرا شرکت شاهد در حال حاضر که فرزندان شهدا بزرگ شده‌اند، مطابق قانون تجارت انتخاب هیات مدیره را به سهامداران نمی‌سپارد؟

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به شکایتش از بنیاد شهید در کمیسیون اصل نود قانون اساسی، اظهار داشت: شرکت شاهد برای دویست و هفت هزار فرزند شهید است و در زمان کودکی وکالتی از آن‌ها برای اداره شرکت شاهد توسط رئیس بنیاد شهید و نمایندگی ولی‌فقیه گرفته شده است.

وی افزود: موضوع شکایت من این است چرا شرکت شاهد در حال حاضر که فرزندان شهدا بزرگ شده‌اند، مطابق قانون تجارت انتخاب هیات مدیره را به سهامداران نمی‌سپارد؟

نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: بنده به عنوان یک فرزند شهید واقعا نمی‌دانم این شرکت چگونه اداره می‌شود و چرا قانون تجارت در مورد آن اعمال نمی‌شود؟ الان تمامی آن فرزندان شهدا بزرگ شده‌اند، ولی متاسفانه هنوز هم مانند صغیر با آن‌ها رفتار می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه خبرهایی که از شرکت شاهد به ما می‌رسد، بسیار نگران کننده است، تصریح کرد: به عنوان مثال نماینده شرکت شاهد در آلمان وام خصوصی دریافت کرده و وثیقه ملکی شرکت شاهد در آلمان را به بانک داده است و اقساط را پرداخت نکرده که باعث مصادره ملک شرکت شاهد توسط بانک آلمانی شده است.

ابوترابی افزود: در حال حاضر رسیدگی به این شکایت در کمیسیون اصل نود در جریان است.

گفتنی است، شرکت شاهد (سهامی عام) با موافقت امام خمینی (ره) و با سرمایه اولیه ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و با انجام برنامه ریزی جامع متکی به همکاری و همفکری معنوی تمام ارگان‌ها و نهاد‌های مسئول در سال ۱۳۶۳ از سوی مسئولین بنیاد شهید تاسیس شد.

اگر بر اخباری که پیرامون این شرکت وجود دارد، مروری شود کاملا مشهود است که حدودا در همه دولت‌ها انتقاداتی نسبت به عملکرد این شرکت وجود داشته و سهامداران و ذینفعان اصلی آن که فرزندان شهدا هستند، بر این باورند که هرچند قرار است به اسم و رسم آنان این شرکت اداره گردد، متاسفانه آنچه در عمل رخ می‌دهد با این مهم فاصله بسیاری دارد؛ لذا امید است که این بار کمیسیون اصل نود مجلس با تهیه گزارش جامع و کاملی به این انتقادات دیرین پایان دهند.

 

 

 

آمار تکان‌دهنده از بحران گرانی مسکن

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

 آمار تکان‌دهنده از بحران گرانی مسکن

به گزارش خبرآنلاین، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در همایش الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن گفت: صنعت تولید مسکن موتور رشد اقتصادی و تاثیرگذار بر صنایع مادر است.

نگاهداری با اشاره به برخی از عوامل مشکلات مسکن و اقدامات پژوهشگران این مرکز در راستای بهبود بخشی به وضعیت کنونی، بیان داشت: تاثیر حوزه مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور غیر قابل انکار است.

وی افزود: صنعت تولید مسکن علاوه بر تاثیرات ژرف اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است چرا که همچون موتور رشد و توسعه اقتصاد کشور عمل می‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی در بخش ساختمان و بخش های وابسته از طریق تاثیر بر مخارج مصرفی، سرمایه گذاری و تغییرات در تولید ناخالص داخلی، نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین تاثیرات ناشی از آن نیز محدود به بخش مسکن نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما باتوجه به ابعاد نیاز به مسکن در دوره های مختلف، قوانین و سیاست های متعددی وضع شده است اما مقطعی بودن سیاست‌ها و نبود برنامه مشخص و دورنمای بلند برای چگونگی رفع مشکل مسکن، نبود اطلاعات و آمار شفاف و دقیق، نحوه اجرای سیاست ها و میزان کارایی آنها و موانع احتمالی که بر سر اجرای آنها وجود دارد مانند کمبود مالی، فقدان دانش لازم و همچنین سیستم نهادی ناقص و کج کارکرد، موجب شده است تا رویکردهای حقوقی و برنامه‌ای مصوبات همواره از خلاءهای متعددی برخوردار باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

وی با بررسی مطالعات بخش مسکن در ۶ برنامه توسعه قبلی گفت: دربررسی بخش مسکن در ۶ برنامه قبلی توسعه کشور، مهمترین مسئله ای را که می‌توان در عدم توفیق موثر در بخش مسکن جمع بندی کرد مسئله عدم وجود یک بسته جامع، با ابعاد مختلف برای رفع نیازهای مختلف آحاد جامعه ایرانی با نگاه به حل مشکلات حوزه مسکن همچون بدمسکنی، بی مسکنی و نظایر آن است.

وی افزود: برخوردهای موضعی و محدود برای حل مسئله مسکن بدون استفاده از ابزارهای حاکمیتی، حقوقی و قانونی سبب گردیده مسئله مسکن، به شکل پایدار و مضمن از مسائل اصلی حوزه شهری و اجتماعی کشور باقی بماند.

نگاهداری تاکید کرد: قانون جهش تولید مسکن نیز در پی راهکاری عملیاتی برای برون رفت بخش مسکن از وضعیت کنونی و تبعات آن بوده اما این قانون نیز صرفا تمرکز خود را بر بخشی محدود از ابعاد گسترده مسکن که شامل سرمایه‌گذاری تولید و عرضه مسکن است محدود می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص فعالیت‌ها و اثر گذاری این مرکز برای بهبود وضعیت فعلی مسکن، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود ضمن همکاری در تدوین قانون جهش تولید مسکن با پایش مستمر طرح‌های گذشته و وضعیت فعلی بازار مسکن همواره ضمن حفظ جایگاه مشورتی خود و با ارائه جایگزین های مختلف با نگاهی چند بعدی شامل اجاره به شرط تملیک، ساخت تدریجی، پیش خرید، مالکیت مشترک، مسکن استیجاری در قالب سازمانی نهادی و اجاره داری حرفه ای مالکیت سهام مشترک و تشویق به ارائه طیف وسیعی از واحدها با مساحت‌ها و ویژگی‌های مختلف از طرف سازندگان جهت ساماندهی به شرایط فعلی اقدام کرده است.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با درک نیازهای مختلف در بازار مسکن باتوجه به درآمدها و توانایی اقتصادی اقشار مختلف جامعه، پیشنهاد برنامه‌ای جامع را در راستای سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه مسکن دارد تا ضمن تامین مسکن برای طبقات متوسط جامعه و گروه‌های کم درآمد، زمینه‌های خروج سرمایه از کشور و عدم پاسخگویی به نیازهای موجود رفع شود.

نگاهداری با اشاره به نقش دولت در بهبود وضعیت حاکم بر مسکن گفت: امید است دولت با درنظر گرفتن کلیه راهکارهای پیشنهادی و مشاوره کارشناسان امکان دسترسی همه آحاد جامعه و بخصوص اقشار با درآمد متوسط و کم را به مسکن فراهم آورد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان ابرازی امیدواری کرد که مجموعه گفتگوها و مباحث کارشناسی که در نشست امروز برگزار خواهد شد چند قدمی در راستای رفع مشکل تامین مسکن بتواند نقش ایفا کند.

همایش یک روزه الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن توسط دفتر زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و با حضور کارشناسان این مرکز و جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای مرتبط و همچنین بخش خصوصی برگزار شد.

 

 

 

 

پایان کار کلاهبردار ۲۷۹ میلیارد تومانی از ۶۰۰ نفر/۴

متهم یا متهمان ضمن ایجاد و راه اندازی یک سایت جعلی و چندین درگاه بانکی و تبلیغ انواع گوشی‌های تلفن همراه کالا‌های دیگر در این سایت، پس از مدتی اعتماد سازی از شهروندان و به ویژه عمده فروشان تلفن همراه، از آنان سفارش گرفته، ولی به آن‌ها کالایی تحویل نمی‌دادند و از این طریق اقدام به اغفال هموطنان می‌کردند.

 پایان کار کلاهبردار ۲۷۹ میلیارد تومانی از ۶۰۰ نفر  رئیس پلیس فتا استان فارس از شناسایی و دستگیری فردی که از ۶۰۰ شاکی در سراسر کشور حدود ۲۷۹ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پلیس فتا، سرهنگ حشمت سلیمانی روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهارکرد: مأموران این پلیس در پی دریافت چندین شکایت درباره کلاهبرداری از طریق فضای مجازی، موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: در بررسی‌های لازم مشخص شد که متهم یا متهمان ضمن ایجاد و راه اندازی یک سایت جعلی و چندین درگاه بانکی و تبلیغ انواع گوشی‌های تلفن همراه کالا‌های دیگر در این سایت، پس از مدتی اعتماد سازی از شهروندان و به ویژه عمده فروشان تلفن همراه، از آنان سفارش گرفته، ولی به آن‌ها کالایی تحویل نمی‌دادند و از این طریق اقدام به اغفال هموطنان می‌کردند.

این مقام انتظامی گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی توسط مأموران این پلیس، در این خصوص متهم این پرونده شناسایی و کمتر از ۴۸ ساعت پس از دریافت اولین شکایت در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه متهم در تحقیقات به جرم ارتکابی اقرار کرد، افزود: در این خصوص تا کنون ۶۰۰ شاکی در سراسر کشور شناسایی شده و برآورد اولیه کلاهبرداری این متهم از شهروندان، حدود ۲۷۹ میلیارد تومان است.

رئیس پلیس فتا استان فارس از شهروندان خواست که هشدار‌های پلیس را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت سایبری اطلاع‌رسانی کنند.

 

 

 

طلب ۱۰۰ میلیون تومانی انگیزه قتل زن جوان

عامل قتل زن جوان در خانه اجاره‌ای در حالی دستگیر شد که مدعی است به‌خاطر طلب ۱۰۰ میلیون تومانی از وی این جنایت را رقم زده است.
به گزارش «ایران»، ساعت ۲ بعدازظهر ۲۸ خرداد به‌دنبال تماس مأموران کلانتری ۱۰۶ نامجو درخصوص کشف جسد زن جوانی در یک خانه، بازپرس محمد تقی شعبانی و تیم بررسی صحنه جرم راهی محل حادثه در خیابان نامجو شدند.
با ورود تیم جنایی به آپارتمان، با جسد زن جوان در اتاق خواب در حالی مواجه شدند که با ضربه چاقو به قتل رسیده بود. متخصصان پزشکی قانونی زمان مرگ را حدود ساعت ۴ صبح همان روز اعلام کردند.
صاحبخانه که جسد را پیدا کرده بود، در تحقیقات گفت: دیروز خانه مبله‌ام را برای ۲۴ ساعت به مرد جوانی اجاره دادم. ساعت ۸ صبح امروز مرد جوان با من تماس گرفت و گفت ساعت ۱۲ و نیم خانه را تخلیه می‌کند و برای گرفتن کلید به آنجا بروم. اما وقتی به اینجا آمدم تا کلید را تحویل بگیرم هر چه زنگ خانه را زدم، کسی در را باز نکرد. با پلیس تماس گرفته و با کمک آنها وارد خانه شدیم که با جسد زن جوان در اتاق خواب مواجه شدیم.
به‌دنبال کشف جسد زن جوان هویت مقتول به‌دست آمد. تحقیقات نشان می‌داد که فرنگیس زنی ۳۵ ساله ساکن یکی از شهرهای جنوبی کشور بوده که به‌خاطر اعتیاد از همسرش جدا شده و حدود یک سال قبل برای کار به تهران آمده و به عنوان مربی در یک آموزشگاه مشغول به کار شده بود.
هنوز ساعاتی از کشف جسد زن جوان نگذشته بود که خانواده فرنگیس به تهران آمده و از ربوده شدن دخترشان خبر دادند.
آنها که از قتل وی بی‌اطلاع بودند گفتند: چندین پیام از تلفن همراه دخترمان دریافت کردیم مبنی بر اینکه او را ربوده‌اند و برای آزادی‌اش باید پولی به حسابش واریز کنیم. فرنگیس به غیر از ما به چند نفر از دوستانش هم چنین پیامکی ارسال کرده بود. با تلفن همراه دخترم تماس گرفتیم اما پاسخ نداد. ما که نگران فرنگیس شده بودیم، راهی تهران شده و به محل زندگی‌اش رفتیم اما به ما گفتند که چند روزی است از او خبری ندارند. پیامک‌ها از یک طرف و ناپدید شدن او از سوی دیگر ما را نگران کرده و باعث شد که به پلیس خبر دهیم.
با شکایت خانواده فرنگیس، مشخص شد که عامل جنایت، پس از قتل، تلفن همراه او را ربوده و سعی داشته با ارسال چنین پیامک‌هایی از خانواده و دوستان مقتول پول بگیرد.
دستگیری قاتل
در تحقیقات صورت گرفته از سوی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت، مشخص شد متهم، از اتباع بیگانه است و به عنوان سرایدار و نگهبان در ایران مشغول به کار است.  در ادامه بررسی‌ها هویت متهم به نام نظیف شناسایی شد. کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با نظیف تماس گرفته و به بهانه استخدام سرایدار با متهم قرار گذاشته و او را روز گذشته بازداشت کردند. نظیف که ابتدا منکر جنایت بود، در مواجهه با مدارک و شواهد پلیسی به قتل زن جوان اعتراف کرد. در ادامه تحقیقات مشخص شد وی به بهانه ازدواج از دختران و زنان جوان اخاذی می‌کرده است. بنابراین به دستور بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی تهران، وی در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی قرار داده شد و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.
گفت‌و‌گو با متهم
با مقتول چطور آشنا شدی؟
۷ ماه قبل در فضای مجازی با فرنگیس آشنا شدم. دختر خوبی بود و دلم می‌خواست با او ازدواج کنم. او از شهرستان به تهران آمده بود و در پانسیونی زندگی می‌کرد.
پس چرا او را به قتل رساندی؟
۴ سال قبل غیرقانونی وارد ایران شدم و به عنوان سرایدار و نگهبان کار می‌کردم. بعد از آشنایی با فرنگیس از آنجایی که من نمی‌توانستم حساب بانکی داشته باشم، از او خواستم که دستمزد و حقوقم را به حساب خودش واریز کند. با خودم گفتم پول‌ها دست او باشد امن‌تر است.
چقدر پول بود؟
حدود ۱۰۰ میلیون تومان. روز حادثه او را به خانه‌ای که اجاره کرده بودم بردم و گفتم پولم را برگردان. اما فرنگیس مدعی شد که هیچ پولی دست او ندارم. آن شب دعوایمان بالا گرفت و تا نیمه‌های شب ادامه داشت. عصبانی شده بودم و ناگهان با چاقو به او ضربه زدم به خودم که آمدم با جسد فرنگیس داخل اتاق خواب مواجه شدم. ترسیده بودم و گوشی تلفن همراهش را سرقت کرده و از آنجا متواری شدم. از ترس اینکه پلیس ردم را شناسایی کند، حتی محل کارم را ترک کردم اما در نهایت دستگیر شدم.

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود
عکس آرشیوی است

انواع مواد مخدر و روانگردان ها توسط کارشناسان متخصص در آزمایشگاه های ویژه ای که زیر نظر پلیس مبارزه با مواد مخدر است، مورد بررسی قرار می گیرد و فقط نظر کارشناسی آن ها، رجع تشخیص و تایید انواع مواد مخدر است حتی انواع مواد مخدر جدیدی که به شیوه های مختلفی وارد بازار می شود از چشمان آن ها دور نمانده و در این آزمایشگاه ها بررسی شده و نتایج آن به موقع اطلاع رسانی می شود.

به گزارش ایرنا وقتی خبر کشف انواع مواد مخدر از سوی رسانه ها به گوش می‌رسد در نگاه اول همه چیز ساده به نظر می رسد. بیشتر ما غافل از این هستیم که چه ساعت هایی در آزمایشگاه های تخصصی این مواد توسط متخصصان شیمی و علوم آزمایشگاهی به بوته آزمایش گذاشته شده و آن ها تمام توان و تخصص خود را به کار گرفته اند تا به کشف علمی جرم در این حوزه برسند و کشفیات خود را به اطلاع عموم از جمله مسئولان برای اقدامات فوری برسانند. تلاش این گروه از متخصصان باعث آگاهی بخشی به مردم می شود. در بسیاری از موارد همین متخصصان علوم آزمایشگاهی بودند که با رو کردن دست متخلفان جان بسیاری از مردم از همه جا بی خبر را نجات دادند.

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود

کشف محصولات لاغری گلوریا آغشته به ماده مخدر

اطلاع رسانی در مورد محصولات لاغری گلوریا که به ماده مخدر روانگردان شیشه آلوده بود مثل بمب صدا کرد. بسیاری از مشتریان این محصول بدون آگاهی از ترکیبات آن و صرفا با تبلیغ افرادی که در کوتاه مدت موفق به کاهش وزن شده بودند در دام این باند افتاده بودند. پس از مدتی با  گزارشات مردمی و مشکوک شدن برخی از والدین به رفتار فرزندان شان تحت تاثیر استفاده از این محصول متخصصان آزمایشگاه شناسایی مواد مخدر این محصولات را مورد آزمایش قرار دادند و در حین تفکیک این مواد متوجه مواد مخدر شیشه در ترکیبات آن شدند. به این ترتیب و با اطلاع رسانی های پی در پی میزان قربانیان این محصول کاهش یافت.

قرص های لاغری با چاشنی شیشه

در مورد دیگری، قرص های لاغری وارد بازار شده بود  و این قرص ها در آرایشگاه های زنانه و سایر مکان ها با بسته بندی های خارجی به فروش می رسید. به گفته پلیس مانند آن را در هیچ جای دنیا ندیده نشده است زیرا این قرص ها در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که شیشه را به رنگ های فسفری، قرمز، آبی یا رنگ های دیگری برای ایجاد جذابیت درآورده اند و آن را با عنوان قرص لاغری به فروش می رسانند، این کشف مهم نیز در همین آزمایشگاه ها توسط متخصصان ایرانی بررسی شد. این در حالی است که قاچاقچیان دست از کار نکشیده و همواره مواد مخدر و روانگردان هایی را در قالب و شکل های مختلف و جذاب روانه بازار می کنند و مردم از همه جا بی خبر از این مواد استفاده کرده و نمی دانند  که مشتقات آن ها از مواد مخدر است اما از آن سوی دیگر، پلیس مواد مخدر و آزمایشگاه و کارشناسان آن بیکار ننشسته اند و همه این موارد را بررسی و به محض تایید اطلاع رسانی می کنند.

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود

کشف سیگارهای الکترونیکی دارای مواد مخدر حشیش

سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زندگی می گوید :«در آزمایشگاه های ناجا معلوم شد، سیگارهای الکترونیکی که وارد کشور می شده دارای اسانس هایی از ماده مخدر حشیش صنعتی بوده که به محض تایید این مطلب در این آزمایشگاه ها، موضوع به اطلاع مسئولان و مردم رسید.آزمایشگاه های مواد مخدر در سراسر کشور و در تمام استان ها فعالیت دارند و به کشف علمی جرائم در حوزه مواد مخدر رسیده و در نظام های بین المللی حرفی برای گفتن دارند.»

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود

آزمایشگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر با هدف کمک به شناسایی، تشخیص و همچنین آنالیز مواد مخدر مکشوفه، بررسی، تحقیق، پژوهش و آنالیز مواد مخدری که در کشور کشف و وارد می شود و همچنین کشف جدیدترین مواد مخدر و روانگردان ها راه اندازی شده است و در این زمینه ها فعالیت دارد، این آزمایشگاه ها تنها آزمایشگاه های مرجع از طرف قوه قضائیه، دفتر مقابله با مواد مخدر ریاست جمهوری و همچنین دفتر جرم سازمان ملل به شمار می رود که بر توانمندی این آزمایشگاه ها صحه گذاشته اند. سردار کریمی در این بار می گوید: «متخصصان آزمایشگاه های مواد مخدر از فارغ التحصیلان رشته های شیمی و علوم آزمایشگاهی هستند.همه کارشناسان این آزمایشگاه ها فارغ التحصیلان رشته های تخصصی شیمی و علوم آزمایشگاهی هستند و برخی  از آن ها نیز مدرک فوق دکتر دارند.»

کسب رتبه چهارم در آزمون المپیاد علمی آنالیز مواد مخدر

در طول سال آزمایشگاه مرجع  پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا دو مرتبه در آزمون بین المللی آنالیز مواد مخدر  شرکت می کند. در  این آزمون المپیاد علمی که بین آزمایشگاه های آنالیز مواد مخدر و پزشکی قانونی و آزمایشگاه های جنایی انجام می شود آزمایشگاه مرجع پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا که در سال۲۰۲۰ در بین ۱۷۹ آزمایشگاه از ۵۷ کشور دنیا شرکت کرده بود در رشته آنالیز  موفق به کسب رتبه چهارم شد. از نظر اهمیت این نتیجه نه تنها در فراجا و نیروهای مسلح کشور اهمیت ملی و بین المللی دارد بلکه  اعتبار علمی کشور در کشف علمی جرایم مواد مخدر در جهان را ارتقا داده و پیشرو بودن این پلیس از نظر دانش و تجهیزات آزمایشگاهی را نیز نشان می دهد. همان طور که گفته شد شبکه آزمایشگاهی آنالیز مواد مخدر این پلیس که شامل ۳۴ آزمایشگاه است در تمام استان ها راه اندازی شده و به صورت ۲۴ ساعته در خدمت یگان های کاشف و مراجع قضایی است. این شبکه علمی و آزمایشگاهی باعث تسریع در پاسخ دهی پرونده های قضایی و ارائه نظریه کارشناسی منطبق با کنوانسیون های بین المللی و قانون مبارزه با مواد مخدر در کشور می شود.

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود

تولید کیت و کاغذهای تشخیص مواد مخدر

سردار کریمی خبرهای خوبی در باره تولید انبوه کیت های سریع شناسایی مواد مخدر نیز می دهد: «در حوزه آزمایشگاهی، طراحی و ساخت کاغذ های “تی ال سی” که قبلا در این زمینه به کشورهای اروپایی وابسته بودیم نیز شاهد موفقیت های چشمگیری بوده ایم. پیش از این  این کاغذ ها به واسطه تحریم ها  با بهایی سه تا چهار برابر  بالاتر  از قیمت واقعی به دست ما می رسید اما با اقدامات دانشمندان ما در پلیس و همکاری با شرکت های  دانش بنیان ایرانی موفق شدیم این کاغذ که حساسیت بالایی دارد و در نتیجه آزمایش ها نقش  اساسی ایفا می کند را به صورت بومی تولید کنیم. اکنون مفتخریم که اعلام کنیم نسخه بومی این محصول  با نوع خارجی آن برابری می کند.  مورد بعدی، کیت های شناسایی مواد مخدر است که در صحنه جرم توسط همکاران ما به محض کشف مواد مخدر یا در راه آهن و فرودگاه یا پایانه های مسافربری و اماکن عمومی مورد استفاده قرار گرفته و در کمتر از ۳۰ ثانیه تشخیص می دهد که فلان ماده، ماده مخدر است یا نه . این کیت قادر به تشخیص ۱۶ نوع ماده مخدر است و در این زمینه به تولید انبوه رسیده  ایم.»

اینجا مخدرهای جدید شناسایی می‌شود

درخواست از دولت

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر می گوید بهترین کمک دولت در این زمینه به پلیس مواد مخدر حمایت از شرکت های دانش بنیان است :« به دلیل هزینه های بالای کارهای تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان کمتر در این زمینه ورود می کنند، هر چند در ۲ سال گذشته با کمک معاونت فناوری ریاست جمهوری کارهای خوبی در پلیس مواد مخدر انجام شد، مثل همین کیت و کاغذهایی که برای تشخیص سریع مواد مخدر تولید شد، اکنون نیز ۲ پروژه دیگر در این زمینه در دست تولید داریم که به زودی اطلاع رسانی می شود. همان طور که گفته شد تحقیقات صنعتی هزینه بر است  و ما در این زمینه نیاز به کمک دولت برای دستیابی به پیشرفت های بیشتر داریم. پلیس در این زمینه آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان را دارد و از طرح های آن ها استقبال به عمل می آید.»

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*