اخبار خراسان جنوبی/

قول مساعد برای مشارکت در احداث پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان/۲

 

در دیدار استاندار خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کشور، درخصوص مشارکت در احداث پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان قول مساعد داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این دیدار که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در محل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی رقم خورد، مقرر شد سازمان صنایع کوچک در احداث پست ۴۰۰ نهبندان مشارکت نماید.
در این جلسه در خصوص شهرک خصوصی کویر تایر و همچنین الحاق زمین کارخانه کاغذ و مقوای کاشی فرزاد به شهرک صنعتی بیرجند نیز تصمیم گیری شد.

 

آمادگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی خراسان جنوبی/۳

آمادگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: در زمینه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک و زعفران آمادگی داریم تا زنجیره آن را از تولید، فرآوری، نگهداری تا فروش شکل دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا مقداد همتی روز سه‌شنبه در حاشیه سفر به شهرستان زیرکوه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با همکاری استانداری خراسان جنوبی براساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده‌اند و با ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه مدیریت تامین و ارزش محصولات حوزه کشاورزی، توانسته‌اند یک هم‌افزایی خیلی خوبی در شهرستان‌های مختلف داشته باشند.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) آمادگی کامل دارد تا نسبت به تکمیل شدن طرح‌های غیرفعال و نیمه فعالی که در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در شهرستان زیرکوه وجود دارد با همکاری کمیته‌ای که ذیل استانداری و فرمانداری شهرستان تشکیل می‌شود، اقدام کند.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه در بخش کشاورزی شهرستان مرزی زیرکوه اتفاقات خوبی رقم خورده است، افزود: بازار دام با حدود ۳۰ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسیده است و طرح توسعه آن در حال اجرا است و اقدامات ایمنی آن نیز در دست بررسی و اقدام قرار دارد.

همتی عنوان کرد: در خصوص آب‌های بلااستفاده که در شهرستان زیرکوه وجود دارد و با سرمایه‌گذاری جزئی فعال می‌شوند نیز آمادگی داریم تا آن‌ها را نیز به چرخه تولید وارد کنیم.

فرماندار زیرکوه هم گفت: ۸۵ درصد جمعیت شهرستان زیرکوه را کشاورزان و دامداران تشکیل می‌دهند و اقتصاد شهرستان بر این پایه شکل گرفته است.

محمدرضا غیرتی افزود: تکمیل راه دسترسی مجتمع‌های دامداری و گلخانه‌ای شهرستان، احداث طرح آبخیزداری در بالادست قنوات، کمک به طرح‌های پرورش شترمرغ در روستاهای مرزی، احداث بارگاه زرشک، احداث سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی، مشارکت در بسته‌بندی و فروش محصول زرشک و مشارکت در تکمیل پروژه کشتارگاه صنعتی دام از مهمترین خواسته‌های ما در شهرستان برای سرمایه گذاری و مشارکت ستاد اجرایی حضرت امام (ره) است.

وانت حامل لوازم خانگی قاچاق در”سرایان” توقیف شد/۴

جانشین انتظامی شهرستان”سرایان” گفت: مأموران پلیس در بازرسی از یک وانت پیکان، انواع لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۵۷۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”عباس حسنی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سرایان” در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت پیکان مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از وانت پیکان انواع لوازم خانگی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی آن ها بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵۷۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین انتظامی شهرستان سرایان بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

کشف ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از ۳ دستگاه خودرو ، ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت توسط خودروهای شوتی، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ۳ دستگاه خودرو مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو ها، ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این خصوص ۳ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

خطر در کمین شهروندان بیرجندی/ بافت فرسوده و خیابان‌های کم عرض دو معضل «بیرجند» است/۷

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: بافت قدیمی در برخی از محلات شهر خطر جدی برای ساکنان این مناطق محسوب می‌شود و برخی ساختمان‌های قدیمی که ایمنی لازم را ندارند محلی برای دپوی ضایعات هستند.

خطر در کمین شهروندان بیرجندی/ بافت فرسوده و خیابان‌های کم عرض دو معضل «بیرجند» است

به گزارش فارس وجود ساختمان‌های ناایمن خطرات فراوانی تاکنون داشته که یکی از مصداق‌های آن در کشور ساختمان متروپل آبادان بود که متأسفانه تعداد زیادی از هموطنانمان را براثر این حادثه از دست دادیم.

شهر بیرجند یکی از شهرهای قدیمی و بزرگ ایران بوده که بافت قدیمی گسترده آن گواه بر قدمت این شهر دارد. با توجه به بافت قدیمی این شهر ساختمان‌هایی به سبب قدمت بالا ناایمن بوده و یا معابر تنگ در موقع حادثه کار امدادرسانی و خدمت‌رسانی را برای دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آتش‌نشانی را با مشکل مواجه می‌کند که خطر جدی در شهر محسوب می‌شوند.

«مهدی رضایی» یکی از کاسبان بازار بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: ایمنی شرط نخست در هر کاری بوده که جزو ضروریات در مکان‌های کسب و کار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی از نقاط شهر و حتی در بازار بیرجند معابر آنقدر تنگ بوده که در موقوع وقوع حادثه خود مشکلات بزرگتری را به همراه دارد، افزود: برخی از مواقع شاهد آتش‌سوزی در برخی از واحدهای صنفی داخل بازار بیرجند هستیم که علی‌رغم حضور به موقع آتش‌نشان‌ها اما به دلیل مشکلات دسترسی به مکان مورد نظر خسارت زیادی به کسبه وارد شده است.

 

«اصغر اسداللهی» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی، اظهار داشت: بافت قدیمی در برخی از محلات شهر خطر جدی برای ساکنان این مناطق محسوب می‌شود و برخی ساختمان‌های قدیمی که ایمنی لازم را ندارند محلی برای دپوی ضایعات هستند که در صورت بروز آتش‌سوزی مشکلات فراوانی را برای مردم به دنبال دارند.

وی از دولت خواست تا برای بازسازی بافت‌های فرسوده در بیرجند با مردم همکاری کرده تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.

شناسایی ۳۴۴ ساختمان ناایمن در بیرجند

«علی حیاتی» سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: متأسفانه ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: از مجموع این مکان‌ها، ۶۵ مورد انبار دپوی ضایعات، ۱۵۵ مورد مجتمع و ساختمان بلند، ۱۰۰ مورد ادارات، ۷ مورد ساختمان‌های فرسوده، ۵ مورد انبار دپوی سیلندر گاز مایع، ۷ مورد مجتمع‌های تجاری ناایمن و ۵ مورد فروشگاه‌های بزرگ هستند.

مشکل‌آفرینی خیابان‌های کم عرض در زمان حادثه

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه چند مورد آتش‌سوزی در بازار سادسی بیرجند به دلیل اتصالی برق وجود داشته، گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش‌نشانی ایمنی کافی را ندارد و خیابان‌ها کم عرض در زمان وقوع حادثه خود مشکل‌آفرین هستند که خوشبختانه در حال بازسازی است.

حیاتی با بیان اینکه متأسفانه برخی از افراد به دلیل ناآگاهی در مجتمع‌های ساختمانی خود اقدام به ساخت پارکینگ‌ها مسقف نموده‌اند که این امر در موقع حادثه برای ارائه خدمات مشکل ایجاد می‌کند، یادآور شد: معابر کم عرض و کافی نبودن تجهیزات و امکانات ایمنی در برخی ساختمان‌ها نیز سبب ایجاد مشکل در موقع وقوع حادثه می‌شوند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه سیستم برق‌رسانی برخی از ساختمان‌ها و مکان‌ها مشکل داشته و خود سبب ایجاد حریق می‌شوند که باید به این موضوع توجه شود.

درخواست همکاری مردم برای جمع‌آوری انبارهای دپوی ضایعات

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه انبار دپوی ضایعات در کنار بافت‌های فرسوده شهر خود خطرساز هستند، بیان داشت: بسیاری از این انبارها شناسایی و نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شده است.

حیاتی اضافه کرد: از مردم درخواست داریم در صورت مشاهده هر مورد ناایمن از جمله شارژ غیرمجاز سیلندر گاز مایع، انبار ضایعات ناایمن و یا توقف تانکرهای سوخت در سطح شهر موارد را به سامانه پیام‌رسان سازمان آتشنشانی شهرداری بیرجند با شماره ۰۵۶۳۲۳۷۷۵۲۴، ۰۵۶۳۲۳۷۷۲۰۷ و ۰۵۶۳۲۳۷۷۱۷۶ که به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارشات مردمی بوده اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: همچنین شهروندان می‌توانند در ساعات اداری نیز با شماره‌های ۰۵۶۳۲۴۱۷۰۴۳ معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی و شماره ۰۵۶۳۲۴۱۷۰۵۲ معاونت برنامه‌ریزی و پیشگیری گزارشات مربوطه را ارائه دهند.

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: از مردم درخواست داریم تا در معابر کم عرض از پارک دو طرفه خودروها خودداری تا در صورت ایجاد مشکل کار خدمت‌رسانی با تأخیر انجام نشود.

انجام ۳۸۶ عملیات توسط سازمان آتش‌نشانی بیرجند

حیاتی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای امسال مجموع عملیات‌های حریق در مرکز استان ۱۱۳ مورد بوده است، تصریح کرد: همچنین طی این مدت ۲۷۳ مورد امداد و نجات توسط این سازمان انجام شده است.

وی مجموع عملیات‌های سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند را ۳۸۶ مورد طی سه ماهه امسال عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد ۳۵۱ مورد در داخل محدوده شهر و ۳۵ مورد مربوط به خارج از محدوده شهر بوده است.

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اضافه کرد: در سه ماهه امسال مجموع فوتی‌ها بر اثر حوادث گزارش شده به سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند دو مورد بوده که یک مورد مربوط به حادثه غرق‌شدگی جوان ۲۳ ساله در بند دره و یک مورد مربوط به حادثه حریق بوده است.

حیاتی خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت بر اثر حوادث رخ داده شده ۵۹ نفر مصدوم شده و ۱۹۸ نفر توسط تیم‌های آتشنشان نجات یافته‌اند.

دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند

حجت‌الاسلام «علی نسائی‌زهان» دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: حفظ جان مردم بر ما لازم بوده و همه طبق قانون و شرع وظیفه دارند جان انسان‌ها را حفظ کنند لذا دستور دادستان کل کشور برای همه دادستان‌های مراکز استان‌ها صادر شده که به این امر نظارت داشته باشند.

 

وی افزود: در شهرستان بیرجند و سایر شهرستان‌های استان کارگروهی زیرنظر معاونت حقوق عامه دادستانی تشکیل شده است، دستگاه‌های متولی که به وظیفه ذاتی خود در این خصوص عمل نکرده‌اند باید پس از بررسی موضوع پاسخگو باشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی ادامه داد: این کارگروه متشکل از شهرداری، نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی، بازرسی، فرمانداری و معاون استاندار بوده که این کارگروه ساختمان‌های ناایمن را بررسی کرده و مقصران این امر را شناسایی می‌کنند.

اخطار تخریب سریع ساختمان‌های خیلی خطرناک به مالکان

نسائی‌زهان گفت: گزارشاتی که از ناحیه شهرداری به دادسرا و شورای تأمین برسد بررسی می‌شود، اگر وضعیت ساختمان‌ها خیلی خطرناک باشند سریعاً به مالک اخطار داده شده که ساختمان مورد نظر را تخریب تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.

وی یادآور شد: اگر مالک به هر دلیلی راضی به این کار نشد و یا در دسترس نبود براساس مصوبه شورای تأمین شهرستان بیرجند ساختمان‌هایی که بسیار خطرناک بوده باید سریعاً تخریب شوند که خوشبختانه تاکنون تعدادی از این ساختمان‎ها در بیرجند تخریب شده‌اند.

۷۰۰ هکتار بافت قدیمی در بیرجند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی بیان داشت: اگر بعد از کارشناسی مشخص شود که ساختمان مورد نظر ناامن هستند ولی خطر زیادی ندارند به مالک برای ایمن‌سازی ساختمان اخطار داده می‌شود، اگر مالک نسبت به این امر اقدام نماید که مشکلی وجود نداشته اما اگر به طور مجدد به این نتیجه رسیده شد که کار درست انجام نشده نسبت به تخلیه آن مکان و توقف بهره‌برداری داده و موضوع به صورت حقوقی پیگیری می‌شود.

نسائی‌زهان با بیان اینکه سیستم قضایی بر بحث نظارت بر این موضوع اهتمام جدی دارد، گفت: بافت‌های قدیمی شهر بیرجند ۷۰۰ هکتار بوده که برخی از ساختمان‌ها بسیار خطرناک بوده و برخی از ساختمان‌ها محلی برای تجمع معتادان شده که دستور تخریب این ساختمان‌ها داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی که خطرآفرین بوده و جان مردم را به خطر انداخته باید سریع تخریب شوند، براساس گزارشاتی که به دادسرا داده شده این گزارشات به تدریج پیگیری می‌شوند.

تولید ۲۷ مگاوات برق خورشیدی در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شد/۷

تولید ۲۷ مگاوات برق خورشیدی در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شد

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: طبق برنامه هدفگذاری شده در دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سطح کشور تولید خواهد شد که سهم استان ۲۷ مگاوات است.

احمد برزگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع برنامه هدف‌گذاری شده ۱۰ هزار مگاوات برق در کشور، چهار هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات هم مربوط به نیروگاه‌های کوچک خورشیدی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در بحث نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، ۲۷ مگاوات سهمیه برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: این میزان شامل پنج هزار و ۵۰۰ نیروگاه کوچک خواهد بود که سازوکار آن در حال انجام است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی تصریح کرد: چهار هزار مگاوات برق نیروگاه‌های بزرگ در دو بخش تقسیم‌بندی شده که نیروگاه‌های بالای ۱۰ مگاوات است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ مورد مجوز سرمایه‌گذاری که از سال‌های قبل مراجعه و قرارداد منعقد شده است هنوز اقداماتی انجام نداده‌اند و اکنون نیز فرایندها عوض شده است.

وی اضافه کرد: اکنون برای نیروگاه‌های بالا و کمتر از ۱۰ مگاوات تفاهم نامه‌ای فی مابین استانداری و شرکت ساتپا منعقد شده است که بالای ۱۰ مگاوات، ۱۲ مورد بالغ بر ۲۹۱ مگاوات برق در مراحل انتخاب زمین، اخذ مجوزهای زیست محیطی و اتصال به شبکه بررسی و در مناقصه قرار گرفته است.

برزگر عنوان کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد کسی که کمترین نرخ را در مناقصه برنده شود، زمین و شرایط آماده است و می‌تواند در استان سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان امکان ایجاد نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰ مگاوات هم در استان فراهم است یادآور شد: تاکنون ۱۴۷ مگاوات یعنی ۱۰۴ مورد در این زمینه شناسایی شده که با منابع طبیعی و محیط زیست در حال اختصاص زمین هستیم و سرمایه‌گذاران می‌توانند ورود کنند.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و ۵۳۲ نیروگاه کوچک پشت بامی داریم که ۵.۵ مگاوات در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: همچنین چهار نیروگاه بزرگ در خوسف، سربیشه و بشرویه فعالیت دارند که ۱۸.۵ مگاوات برق تولید و حدود ۱۰ درصد برق استان را تامین می‌کنند.

برزگر با بیان اینکه علاقمند به همکاری در این زمینه هستیم عنوان کرد: برای جذب و حضور سرمایه‌گذاران باید مشوق‌هایی مانند تامین اعتبار و تامین زیرساخت‌ها در استان فراهم شود.

وی گفت: سیاست‌گذاری دو دستور کار این جلسه با شرکت ساتبا بوده و ما در استان به عنوان مشاور مجموعه شما هستیم و هر گونه کمک و همکاری که لازم باشد، انجام خواهیم داد.

 

 

 

تخصیص ۲میلیارد تومان اعتبار ملی ویژه تالاب کجی نمکزار نهبندان/۲

۲میلیارد تومان اعتبار ملی ویژه تالاب کجی نمکزار نهبندان تخصیص یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: این اعتبار در زمینه آگاهی تخصیص ۲میلیارد تومان اعتبار ملی ویژه تالاب کجی نمکزار نهبندانبخشی و توانمندساری جوامع محلی تالاب، اجرای نیروگاه خورشیدی، بهسازی اسکله، نصب دستگاه تصفیه آب و خرید لوازم ازجمله پهباد هزینه خواهد شد.

 

حاتمی در خصوص محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: باید از ظرفیت‌های طبیعی شهرستان از جمله تالاب کجی. تپه‌های مینیاتوری. درختان کهنسال بنه منطقه استند و ریگ یلان نهبندان  در جذب سرمایه گذار وگردشگر حداکثر بهره و استفاده را برد.

 

 

 

 

۷۰ درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی خراسان جنوبی مزاحمت تلفنی است/۴

۷۰ درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی خراسان جنوبی مزاحمت تلفنی است

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: تعداد تماس‌های برقرار شده با این آتش‌نشانی از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۴۹۴ مورد اعلام شده که ۷۰ درصد آنها مزاحمت بوده است.

علی حیاتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع تماس‌های برقرار شده هزار و ۹۲۷ مورد اعلام ماموریت و چهار هزار و ۵۶۴ مورد مزاحمت ثبت شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۸۶ عملیات حریق و حادثه انجام گرفت که ۳۵۱ مورد در محدوده شهری و ۳۵ مورد در خارج از محدوده شهر بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: میانگین حضور آتش‌نشانان در عملیات‌های حریق داخل شهر ۲ دقیقه و ۴۷ ثانیه و حریق خارج شهر ۹ دقیقه و سه ثانیه بوده است.

حیاتی ادامه داد: میانگین حضور آتش‌نشانان در عملیات‌های حادثه نیز برای داخل شهر سه دقیقه و ۲۳ ثانیه و برای حوادث خارج از شهر هشت دقیقه و ۳۲ ثانیه بوده است.

وی گفت: در مجموع عملیات‌هایی که از ابتدای امسال امدادرسانی شده ۲ نفر فوتی، ۵۹ نفر مصدوم و ۱۹۸ نفر نجات یافته‌اند.

 

 

 

 

وجود دومین شهرک گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی در «درمیان»/۲

فرماندار درمیان گفت: شهرک گلخانه‌ای درمیان دومین شهرک گلخانه‌ای استان است که ظرفیت گلخانه‌ای این شهرک ۴۲ واحد است.

وجود دومین شهرک گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی در «درمیان»

مهدی فرجامی‌فرد، فرماندار درمیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در درمیان، اظهار داشت: درمیان شهرستان مرزی خراسان‌جنوبی است و ۵۴ کیلومتر مربع مرز مشترک با افغانستان دارد.

وی با بیان اینکه این شهرستان ۵ هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع وسعت دارد، تصریح کرد: این شهرستان حدود ۳.۸۴ درصد مساحت استان را دارا است.

فرماندار درمیان جمعیت درمیان را براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۵۳ هزار و ۷۱۴ نفر ذکر کرد و یادآور شد: میزان هفت درصد جمعیت استان در این شهرستان زندگی می‌کنند و از این جمعیت ۳۹ هزار نفر حدود ۷۳ درصد در روستاها و بقیه در شهر زندگی می‌کنند.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه بیشتر مردم به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند، ادامه داد: به همین سبب بیشتر جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای چهار شهر است، افزود: این شهرها شامل اسدیه، قهستان، گزیک و طبس مسینا است و همچنین دارای چهار بخش مرکزی، قهستان، گزیک و میان‌دشت است.

فرماندار درمیان اضافه کرد: این شهرستان دارای حدود ۱۵۴ آبادی دارای سکنه است که ۹۹ آبادی آن بالای ۲۰ خانوار است.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه ۹۵ روستاهای شهرستان دارای دهیاری است، گفت: حدود ۳ هزار خانوار عشایر داریم که جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر هستند.

وی تراکم جمعیت در درمیان را ۹.۲۷ در کیلومتر مربع دانست و تصریح کرد: این مقدار در استان ۵.۰۹ است.

فرماندار درمیان نرخ بیکاری این شهرستان را ۱۳.۶ درصد عنوان کرد و یادآور شد: نرخ مشارکت اقتصادی ۳۹.۲ درصد و نرخ باسوادی ۹۱.۳۲ درصد است که از میانگین استان بیشتر است.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۸۰ شهید و ۱۲۹ جانباز است، ادامه داد: ۱۱ شهید گمنام هستند و از این ۱۸۰ شهید ۱۳۵ شهید شیعه و ۴۵ شهید اهل سنت بودند و حدود ۱۲۹ شهید در خود شهرستان مدوفن هستند بقیه در مرکز و سایر شهرستان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان درمیان ۴۰ معدن با ذخیره قطعی حدود ۴۱۰ میلیون تن دارد، گفت: تعداد ۹ معدن گرانیت و دو معدن مارن و آهک فعال هستند.

فرماندار درمیان با بیان اینکه ۸۶ درصد ذخیره مارن استان مربوط به معادن درمیان است، تصریح کرد: میزان ۴۵ درصد هیدرومنیزید، ۴۰ درصد معادن بازالت و ۳۸ درصد معادن آهک استان مربوط به شهرستان درمیان است.

فرجامی‌فرد از وجود شهرک گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: این شهرک دومین شهرک گلخانه‌ای استان است و ظرفیت گلخانه‌ای این شهرک ۴۲ واحد است و تعداد ۱۵ واحد در حال راه‌اندازی است و ۲۵ واحد دیگر تحویل شده که حدود ۱۰ واحد گلخانه‌ای در حال حاضر فعال هستند که در بحث برق مشکل داشتند.

 

 

 

افزایش ۵۵ رشته جدید به فنی وحرفه‌ای خراسان جنوبی/۲-۳

۵۵ رشته جدید به لیست حرفه‌های آموزشی مراکز آمورش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: از ابتدای سال جاری ۵۵ حرفه‌یافزایش ۵۵ رشته جدید به فنی وحرفه‌ای خراسان جنوبی جدید آموزشی بازار محور با خرید تجهیزات لازم و استقرار آن در مراکز آموزشی استان به لیست حرفه‌های آموزشی خراسان جنوبی افزوده شده است.

کامرانی فرد افزود: این حرفه‌های متنوع شامل تعمیر کار تلفن همراه، ساختمان هوشمند، اینترنت اشیا، نصب اسانسور، تست بتن کارگاهی، تعمیر ماشین آلات کشاورزی، پردازش تصویری و دوربین‌های مدار بسته، آموزش رانندگی خودرو‌های سنگین با خرید یک دستگاه شبیه ساز خودرو‌های سنگین و ده‌ها رشته دیگر است.

وی گفت: مراکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم اکنون قابلیت اجرای بیش از ۵۰۰ دوره آموزشی را دارند که مهارت آموزان می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی به یک مهارت مجهز شده و وارد بازار کار شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان افزود: خراسان جنوبی ۱۰۳ کارگاه ثابت مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای دارد که پیش بینی می‌شود در تابستان امسال بیش از یک میلیون و ۲۴۰ نفر ساعت دوره آموزشی مهارتی اجرا شود.

 

 

 

 

افزایش ۳ برابری روز‌های گرد و خاکی در خراسان جنوبی/۲-۳

روزهای گرد و خاکی خراسان جنوبی در بهار امسال حدود ۳ برابر بیشتر از بهار پارسال بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: بهار امسال میانگین تعداد روز‌های همراه با پدیده گرد و خاک در   استان حدود ۲۶ روز بوده که بهار پارسال این آمار ۹ روز  و میانگین بلند مدت ۱۰ روز بوده است.

خندان رو افزود: بیشترین تعداد روز‌های همراه با گرد و خاک در این مدت در سربیشه با ۴۰ روز و پس از آن در حاجی آباد زیرکوه با ۳۸ روز و در بیرجند با ۲۷ روز ثبت شده است.

کمترین تعداد روز‌های همراه با گردو خاک در بهار امسال مربوط به بشرویه با ۱۰ روز بوده است.

آقای خندان گفت: بیشترین کاهش دید افقی هم در این مدت در حاجی آباد زیرکوه و طبس ثبت شده است.

وی عمده علت افزایش این پدیده را در استان، افزایش سرعت وزش باد، خشکسالی و کم بارشی اعلام کرد.

 

 

هشدار پلیس فتا به زائران عتبات عالیات/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی  به زائران عتبات عالیات در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی هشدار داد.

سرهنگ الوانی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی گفت: برخی افرادهشدار پلیس فتا به زائران عتبات عالیات سودجو با ارسال پیامک، تبلیغات گسترده در فضای مجازی و معرفی یک سری سایت‌های جعلی در خصوص ثبت‌نام کاروان‌های پیاده‌روی اربعین حسینی با هزینه پایین قصد کلاهبرداری از شهروندان را دارند و به‌دنبال سرقت اطلاعات بانکی و شخصی افراد هستند.

وی افزود:  متاسفانه برخی از کاربران با دیدن این پیام‌ها فریب خورده و اقدام به واریز وجه می‌کنند و یا اینکه با وسوسه کلاهبرداران به درگاه‌های پرداخت جعلی هدایت و پس از سرقت اطلاعات کارت بانکی آن‌ها توسط کلاهبردارن از حسابشان برداشت غیر مجاز صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طراحی صفحات پرداخت جعلی توسط افراد کلاهبردار یکی از مهمترین شگرد‌های سرقت اطلاعات خصوصی از قبیل اطلاعات بانکی، هویتی، نام‌های کاربری می‌باشد گفت: از آنجایی‌که صفحات ثبت نام و پرداخت وجوه مورد نیاز از جمله مواردی هستند که بازدیدکنندگان بسیاری هنگام ثبت نام دارند زمینه را برای فعالیت مجرمانه فراهم می‌آورد تا کلاهبرداران از کم‌توجهی و کم‌دقتی قربانیان نهایت استفاده را کرده و اطلاعات آن‌ها را به سرقت ببرند.

سرهنگ الوانی گفت : کاربران  ضمن رعایت دستورالعمل های اعلامی به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین که با هدف کلاهبرداری مالی انجام می‌شود را نخورند و اخبار و اطلاعاتی که با پیاده روی اربعین در ارتباط است را از ستاد مرکزی اربعین حسینی و مراجع رسمی کشور پیگیری کنند.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین تشرف به زیارت اربعین حسینی منوط به ثبت نام در سامانه سماح می‌باشد، بنابراین شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق تور‌های غیرقانونی اربعین باشند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پیش ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی فقط از طریق سایت سماح به نشانی   https://samah.haj.ir  انجام می‌شود گفت: کاربران از ثبت نام در سایت‌های متفرقه و ناشناس جدا خودداری کنند.

سرهنگ الوانی افزود: کاربران برای ثبت نام اینترنتی مراسم اربعین حسینی  خودشان آدرس سایت مورد نظر را در قسمت url  وارد کنند و از کپی کردن یا رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود جداً خودداری کنند.

وی گفت : شهروندان به ایمیل‌های ناخواسته و یا پیام‌هایی که تحت عنوان ثبت نام اربعین حسینی در شبکه‌های اجتماعی با عناوین جذاب  دریافت می‌کنند، پاسخ ندهند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی همچنین افزود: برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی و شخصی خود در فضای مجازی از نصب نرم‌افزار و یا کلیک بر روی لینک‌های ارسالی از طرف افراد ناشناس با عنوان ثبت نام اینترنتی مراسم اربعین حسینی خودداری نمایند.
سرهنگ الوانی  در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده و مشکوک شدن به این صفحات با پلیس فتا استان به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir یا شماره تلفن  ۰۹۶۳۸۰  به مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا اطلاع و راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند

 

 

 

 

۳۰۰ طرح عمرانی در ۲۷۲ روستای خراسان جنوبی اجرایی شد

۳۰۰ طرح عمرانی در ۲۷۲ روستای خراسان جنوبی اجرایی شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ طرح با تخصیص حدود ۳۶۳ میلیارد ریال اعتبار طی سال گذشته در ۲۷۲ روستای استان اجرایی و  ۴۳ هزار و ۱۰۰ خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره مند شدند.

عالیه خواجوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، از جمعیت ۷۶۸۸۹۸  نفری استان، تعداد ۳۰۹۹۲۳ نفر در روستاها سکونت دارند؛ همچنین میانگین جمعیت روستایی در سطح کشور ۲۶ درصد و در استان خراسان جنوبی ۴۱ درصد است.

وی افزود: ۸۰۸ میلیارد ریال در سال گذشته از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در اختیار دهیاری‌های استان خراسان جنوبی قرار گرفته‌ است؛ این در حالی است که در سه ماهه نخست سال جاری نیز مبلغ ۶۷ میلیارد ریال اعتبار بین دهیاری‌های استان توزیع شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سهم جمعیت روستایی استان خراسان جنوبی از کل جمعیت روستایی کشور ۱.۴۹ درصد بوده و در این زمینه رتبه بیست و سوم را به خود اختصاص داده‌ است.

وی اظهار کرد: فعالیت سه رکن اساسی شامل دولت برای تامین زیرساخت‌ها، مردم در قالب شوراهای اسلامی روستاها و همچنین دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد اجرایی غیر دولتی، در کنار قوانین حامی، مدل موفقی از توسعه روستایی را محقق ساخته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: ۱۷۷۶ روستای دارای سکنه در این استان وجود دارد که ۹۴۹ روستا از مجموع این روستاها دارای دهیاری و مابقی فاقد دهیاری هستند.

وی با بیان اینکه ۸۹۹ روستای استان خراسان جنوبی دارای شورای اسلامی هستند، افزود: تعداد ۲۷۴۵ نفر عضو شوراهای اسلامی روستاهای استان خراسان جنوبی هستند که ۸۰ نفر از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: با آغاز فعالیت دوره ششم شوراهای اسلامی روستاها تعداد ۲۷۸ دهیار جدید در روستاهای این استان با نظر شوراها مشغول به فعالیت شده‌اند که در مجموع، حدود ۳۲ درصد دهیاران استان نسبت به دوره قبل تغییر کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: حدود ۳۷۵۰ نفر شامل دهیاران، کارکنان دهیاری‌ها و اعضای شوراهای اسلامی در رسیدگی به امور روستاهای استان فعالیت دارند که این زنجیره انسانی یک ظرفیت بی نظیر در مدیریت بومی و محلی است.

خواجوی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خدماتی و عمرانی و پیگیری مطالبات مردم را از عمده ترین فعالیت‌های دهیاری‌ها عنوان کرد و افزود: طی سال گذشته، حدود ۳۶۳ میلیارد ریال اعتبار در اجرای طرح‌های عمرانی روستاها هزینه شده است.

هزینه کرد ۷۰ درصد اعتبارات دهیاری‌های استان در حوزه طرح‌های عمرانی

خواجوی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اعتبارات دهیاری‌های استان در زمینه طرح‌های عمرانی هزینه شده که ۲۲۰ طرح از مجموع این طرح‌ها در حوزه بهسازی معابر روستایی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه بهبود سیما و منظر روستاها از جمله مهم‌ترین نتایج اجرای این طرح‌ها در روستاهای استان بوده‌ است، تصریح کرد: ۱۵۸ دستگاه ماشین خدماتی در اختیار دهیاری‌های استان بوده که فرآیند جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی زباله در روستاها را انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، ارائه خدمات در زمینه جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی زباله و مدیریت بحران را از دیگر فعالیت‌های دهیاری‌های استان عنوان کرد و گفت: ۶ پایگاه آتش نشانی فعال اکنون در دهیاری‌های استان وجود دارد.

خواجوی ادامه داد: ۲۷۷ دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین به دهیاری‌های استان اختصاص پیدا کرده و از این ماشین آلات در زمینه جمع آوری پسماند، ارائه خدمات ایمنی و آتش نشانی, مدیریت بحران و انجام فعالیت‌های عمرانی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های عمرانی درحال اجرا توسط دهیاری‌ها در سطح روستاها، اجرای طرح‌های جدید، توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین هزینه کرد اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری در قالب پروژه های اولویت دار از جمله برنامه های سال جاری دفتر امور روستایی و شوراهاست.

 

 

 

در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و فرماندار سربیشه عنوان شد؛

نقش کانونهای پرورش فکری در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی

مدیر کل کانون استان خواستار تامین اعتبار پروژه نیمه تمام کانون در این شهرستان شد

طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان طی سفر به شهرستان سربیشه با فرماندار این شهرستان دیدار و در خصوص برنامه های کانون در این شهرتان و تکمیل پروژه نیمه تمام کانون در این شهرستان گفت‌وگو کرد.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این دیدار حمیدی با معرفی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون برای در حوزه کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان با حضور در مراکز کانون از آسیب‌هایی که در محیط‌های مختلف اجتماعی آن‌ها را تهدید می‌کند دور مانده و آموزش مهارت‌های زندگی را فرا می گیرند.

وی با برشمردن برنامه های مختلف کانون در حوزه‌های مختلف ادامه داد: با شروع فصل اوقات فراغت تابستان شاهد حضور پرشور کودکان ونوجوانان در کارگاه‌های عمومی و اختصاصی کانون هستیم و با برنامه ریزی مناسب زمینه پرکردن اوقات فراغت مفید کودکان ونوجوانان را فراهم کرده‌ایم.

حمیدی جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی برای کودکان ونوجوانان و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب را از برنامه‌های مهم کانون در سال جاری دانست.

وی به تامین امکانات و زیرساخت‌های مناسب برای کودکان ونوجوانان در جهت شکوفایی و پرورش استعدادهای آنان اشاره کرد و خواستار تامین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه مرکز فرهنگی وهنری کانون در این شهرستان شد.

در ادامه فرماندار شهرستان بر اجرای برنامه هایی ویژه کودکان ونوجوانان در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

گفتنی است فاز دوم مرکز فرهنگی هنری شامل سالن آمفی تئاتر و کارگاه‌های فرهنگی و هنری ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فراخوان دومین مهرواره لب خشک آب منتشر شد

کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با شرکت در دومین مهرواره استانی لب خشک آب که با مشارکت کانون پرورش فکری و شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار می شود، خشک سالی و استفاده بهینه از منابع آبی گوش‌زد می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در خصوص برگزاری این مهرواره و اهداف آن گفت: با توجه به اهمیت صرفه جویی و فرهنگ سازی  حفاظت از منابع آبی استان، فراخوان دومین مهرواره لب خشک آب با مشارکت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی در قالب عکاسی،  نقاشی و دل نوشته  ادبی منتشر شده است.

وی صرفه جویی در مصرف را موثر ترین راه در جهت پیشگیری از مشکلات در حوزه آب دانست ادامه داد :  استان کویری خراسان جنوبی بیش از دو دهه است که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند پس بر همین اساس لازم است در حوزه استفاده درست و فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از منابع آبی در کودکان ونوجوانان تلاش کنیم.

حمیدی در خصوص این مهرواره گفت: اولین مهرواره لب خشک آب سال گذشته با موفقیت و در راستای اهداف تعیین شده برگزار شد و شاهد شرکت خوب کودکان ونوجوانان در این مهرواره بودیم برهمین اساس دومین مهرواره نیز در ادامه‌ی برنامه های هفته «صرفه جویی در مصرف آب» در دستور کار قرار گرفت که فراخوان آن محور های موضوعی:آب، زندگی، آرامش؛ اگرآب نباشد زندگی چگونه می شود؟ ،تا آب هست زندگی هست،آب طبیعت همیشه سبر،آب وتاثیر نبود آن در حیات، چگونه آ ب را مصرف کنیم  تا زندگی ادامه پیدا کند وصرفه جویی آب در قاب عکس ویژه گروههای سنی ۷ تا ۱۸ سال برگزار می شود.

گفتنی است برای شرکت در این مهرواره ۳۱ تیر ماه مهلت تعیین شده است و علاقه‌مندان به شرکت در این مهرواه می‌توانند آثار خود را به مراکز کانون در سطح استان، کتاب‌خانه های سیار و پستی کانون استان تحویل و یا به آدرس دبیرخانه به آدرس بیرجند، خیابان پاسداران ۳۰- شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ارسال نمایند همچنین شماره تلفن ۰۹۳۵۵۶۱۱۸۸۰ نیز از دیگر راه‌های ارسال آثار به دبیرخانه این مهرواره تعیین شده است.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس های اینترنتی https://khorasanj.kpf.ir  یا  https://www.skhrw.ir مراجعه کنید

 

 

 

 

طبسی‌ها بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنند/۲

با توجه به کاهش بارندگی‌ها ذخیره آب سد نهرین روند کاهشی داشته و مردم باید بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تنها ۱۰ درصد از مصارف ما در زمینه تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت ازآب‌های سطح است و ۹۰ درصد مصارف ما از طریق آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود.

او گفت: سد نهرین در طبس یکی از منابعی است که بخشی از نیاز آبی (شرب) مردم را تامین می‌کند و با توجه به کاهش بارندگی‌ها طی ۲ سال گذشته تنها یک و نیم میلیون متر مکعب آب دارد.

سروری گفت: با توجه به اینکه شهرستان طبس اقلیم گرم و خشکی دارد و تنها ۳۰ درصد ظرفیت سد نهرین آب دارد مدیریت مصرف آب می‌تواند باعث شود تا مدت طولانی تری آب داخل مخزن سد بماند و از آن استفاده شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مطمعنا در ایام گرم سال و تا ماه‌های مهر و آبان و شاید تا آذر بارندگی نداریم و در این مدت امیدی به آبگیری مجدد سد نیست لذا با صرفه جویی بایستی منابع باقی مانده آب را مدیریت کرد.

 

 

 

 

 

پایان عملیات آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا یک سال دیگر/۳

پایان عملیات آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا یک سال دیگر

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی گفت: درصدد هستیم تا آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تا سال ۱۴۰۲ و آبرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار را نیز با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام دهیم.

حسین امامی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در صورتی که با فرهنگ سازی درست بتوانیم مصرف آب را طبق الگو پیش ببریم از بحران آب و قطعی آن در برخی روستاها در پایان هفته‌ها جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در نقاط گرمسیری استان به ازای هر نفر ۲۴۸ لیتر و در نقاط دیگر ۲۰۸ لیتر تعریف شده است، افزود: مصرف آب در برخی نقاط بیش از مقدار سرانه است.

امامی با بیان اینکه حجم آبرسانی سیار به روستا نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است، اظهار کرد: امسال اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای کاهش هدر رفت صرف و در حال حاضر نیز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که آن را از طریق منابع مختلف تامین خواهیم کرد.

وی  با بیان اینکه امسال چهار تانکر به تعداد تانکرهای آبرسانی روستاها اضافه خواهد شد، تصریح کرد: در صورتی که کمبودی در ناوگان آبرسانی داشته باشیم با کرایه تانکرهای خصوصی این مشکل را برطرف خواهیم کرد تا دغدغه‌های آب شرب برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه این امر باعث جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش هزینه‌های نگه داری شبکه خواهد شد، افزود: در شهر طبس بحث دغدغه تامین آب هم برای وضعیت پیش رو و هم برای توسعه برنامه‌های آینده با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و در شهرستان فردوس، تاکنون شش کیلومتر از شبکه فاضلاب احداث شده و در تلاشیم تا انتهای سال آن را به ۳۰ کیلومتر برسانیم تا بخش عمده مردم فردوس از این خدمت بهره‌مند شوند.

امامی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی بحث اصلاح شبکه آب است که یک برنامه جامع برای آن تدوین شد، تصریح کرد: در دو سال گذشته ۹ هزار مخزن نگه داری آب را افتتاح کردیم و در حال حاضر ۲۱ هزار مخزن در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا عملیات اجرایی ۳۰ هزار مخزن دیگر را هم شروع کنیم تا سرانه آن به ازای هر نفر یک متر مکعب برسد، ادامه داد: برای ارتقا تصفیه خانه آب شرب بیرجند برنامه ریزی شده تا ظرفیت تصفیه به ۱۰۰ تا ۱۱۰ لیتر در ثانیه افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی یادآور شد: در بخش روستایی نیز امسال علاوه بر اعتبارات ردیف ملی که ۴۸ میلیارد تومان تخصیص داشتیم، ۲۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت زدایی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تامین و در مجموع کار آبرسانی به ۸۰ روستا انجام خواهد شد.

 

 

آب انبار «آهنگران» در کما/ بافت تاریخی که خلوتگاه جانوران موذی شد
آب انبار آهنگران سرایان از جمله آثار تاریخی ثبت شده ملی است که این روزها حال و روز خوشی را در گرمای طاقت فرسای تابستان سپری نمی‌کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی:  آب انبار تاریخی «آهنگران» واقع در بافت تاریخی شهر سرایان در جوار مسجد تاریخی آهنگران در ردیف ۶ آب انبارهای فعال تاریخی سرایان به عنوان دیار آب انبارهای کهن قرار دارد، درحالی که بیشتر آب انبارهای تاریخی و مطرح شهر سرایان از عملیات مرمتی تقریبا برخوردار شده اند و نیز آب انبار سفلی شهر سرایان مهیای برگزاری جشن ثبت جهانی می شود از آب انبار آهنگران می توان به عنوان تنها آب انباری یاد کرد که از اعتبارات مرمتی چندان بهره ای نبرده و به فراموشی سپرده شده و هر روز بر دامنه فرسودگی و تخریب اثر افزوده می شود.

«محمد حسن پور» یکی از ساکنین این محله با اشاره به اینکه بیشتر آب انبارهای تاریخی شهر سرایان مرمت و زیبافضا سازی شده است از آب انبار آهنگران به عنوان یکی از آثاری نام برد که در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده و از اعتبارات مرمتی میراث فرهنگی محروم مانده است.

این شهروند سرایانی با اشاره به سابقه و کاربرد این اثر را از سالیان قدیم تاکنون، افزود: در فعالیت‌های عمرانی همواره محلات و نقاط محروم دیرتر از دیگر نقاط مورد توجه قرار می گیرد و در حال حاضر با توجه به آهنگ کند مرمت این اثر می‌توان گفت که فعالیتهای مرمتی در این اثر به فراموشی سپرده شده است.

«کوکب حاجی زاده» از ساکنان و هیئت امنای هیئت علی اکبری که مقابل آب انبار آهنگران واقع گردیده است، در گفتگو با شبستان یکی از فلسفه های احداث آب انبارها را استقرار در مراکز جمعیتی عنوان کرد و ادامه داد: آب انبار آهنگران در کنار هیئت فعال و قدیمی علی اکبری، مسجد آهنگران و محله قدیمی آهنگران (امید) با محوریت فعالیت صنف آهنگران احداث شده است و در حال حاضر نیز بیشتر این ظرفیت ها وجود دارد و ضرورت مرمت آن همانند گذشته محسوس است.

این شهروند با بیان اینکه در سال جاری علی رغم آب گیری آب انبار آهنگران همزمان با سایر آب انبارهای سطح شهر با وجود آب سرد و گوارا در این آب انبار، به دلایل مختلف از جمله خرابی پمپ، ساکنین محله از برداشت آب محرومند، افزود: وضعیت نامطلوب حاکم بر نمای بیرونی این اثر و نبود سردرب مناسب و رهاشدگی مصالح در اطراف آن سبب شده است که ساکنین محله، چندان رغبتی برای برداشت آب از آب انبار تاریخی آهنگران نداشته باشند.

وی با اشاره به اجرای عملیات مرمتی در حدود چهار سال قبل در این آب انبار گفت: متاسفانه با گذشت مدتی کوتاه، عملیات مرمت متوقف و مصالح رها شد.

خلوتگاه حشرات و جانوران موذی!

به گفته این شهروند یکی دو مرتبه در طول این چند سال مصالح شامل سنگ و آجر در جوار آب انبار تخلیه شد در حالی که از مرمت آن خبری نبود و مقداری از مصالح برای انجام عملیات مرمتی دیگر آثار به نقاط دیگر شهر انتقال یافت.

وی در ادامه یادآور شد: رهاشدن مصالح موجبات اذیت و آزار شهروندان را فراهم کرده است و فرسودگی پوشش آب انبار به محلی مناسب برای جمع شدن حشره های همانند سوسک و عقرب و… تبدیل شده است.

«علی جمشیدی» از دیگر شهروندان سرایانی با بیان اینکه یکی از ویژگی های به کار رفته در احداث آب انبارها، وجود معماری زیبای آن است که شهروندان هنگام استفاده از آن بدون دغدغه آب را برداشت کنند، اظهارداشت: تمام آب انبارهای سطح شهر سرایان تقریبا از این زیبایی بهره بردند.

وی با بیان اینکه تنها آب انباری که در حال حاضر فرسوده بوده و از نعمت زیبایی بی بهره مانده است، آب انبار آهنگران است، گفت: امید است با مرمت آن این موضوع نیز مرتفع شود.

وی با بیان اینکه تاخیر بیشتر در عملیات مرمتی این طرح، افزایش هزینه ها را بیشتر و باعث تخریب بیشتر این بنای ارزشمند خواهد شد، افزود: اجرای محوطه سازی و مرمت و احیای این اثر موجبات زنده شدن امید در دل ساکنین محله امید را دو چندان می شود.

کمبود اعتبار داریم

«محمد عرب» مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان نیر در گفتگو با شبستان با تایید این مطلب گفت: متاسفانه این بنا آسیب های بسیار جدی دیده و پوشش مخزن آن به کلی فرسوده شده است، همچنین وارد آوردن بار اضافی و ساخت و ساز در حریم بنا باعث تشدید آسیب ها و تخریب اثر شده است.

 وی گفت: عملیات مرمت این بنای تاریخی با جمع آوری بارهای اضافی اطراف مخزن و پشت بام راهرو و حذف الحاقات آغاز شده و مرمت کامل مخزن و محوطه سازی و ساخت سردر بنا متناسب با الگوی قدیمی از برنامه های پیش بینی شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با بیان اینکه متاسفانه برای مرمت بناهای تاریخی با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم، گفت: علی‌رغم نبود اعتبار، به دلیل ضرورت مرمت، عملیات مرمت این بنای تاریخی در سال ۹۷ با انجام بخشی کوچک از عملیات مرمت اثر بدلیل کمبود اعتبار متوقف شد.

عرب اظهار امید واری کرد در سال جاری در کمیته برنامه ریزی شاهد اختصاص اعتبار برای مرمت آب انبارهای تاریخی سطح شهرستان سرایان باشیم.

مرمت بنا با همکاری شهرداری

وی با بیان اینکه مرمت این بنا با مشارکت شهرداری انجام خواهد شد، افزود: با استناد به سنگ لوح موجود در بالای پلکان ورودی بنا، این آب انبار در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی(۱۰۷۷ الی۱۱۰۶ ه.ق) بنا شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: آب انبار آهنگران در داخل محدوده بافت تاریخی شهر سرایان و نزدیک مسجد آهنگران واقع شده است و این بنا در وضعیت موجود شامل پلکان ارتباطی از سردر به پاشیر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است.

عرب ادامه داد: این بنا دارای سردر ورودی بوده که به علت تعریض کوچه تخریب شده و یک ردیف پلکان جدید بصورت عمود بر پلکان اصلی طراحی شده تا دسترسی به مسیر پلکان اصلی و پاشیر از این طریق ممکن باشد.

به گفته وی، فضای مخزن با پلان دایره که محل ذخیره آب است، در انتهای محور اصلی بنا و در جبهه جنوب غرب آن قرار دارد و پوشش فضای مخزن گنبدی است که با آجر و بصورت گردچین اجرا شده است.

اجرای۱۹۵طرح آموزشی و پرورشی در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۹۵فضای آموزشی و پرورشی با۴۷۹کلاس درس،وزیربنای۷۷ هزارو۳۱۴متر مربع در بهارستان علم و ادب در دست احداث می باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد،در گردهمایی مشترک مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با معاونین اداره کل، اظهار کرد: این تعداد طرح آموزشی و پرورش برای تکمیل و تجهیز نیازمند ۳۲۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان می باشد.

وی، با بیان این مطلب که از مجموع ۱۹۵ طرح آموزشی و پرورشی، تعداد ۴۵۷ طرح، با مشارکت خیرین نیکو کار در دست احداث است، عنوان کرد: شهرستان بیرجند با ۳۵ طرح و ۱۲۱ کلاس درس، بیشترین و منطقه دستگردان با ۴ طرح و ۵ کلاس درس کمترین تعداد پروژه های آموزشی و پرورشی در دست احداث را به خود اختصاص داده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به سرانه پایین فضای آموزشی، نسبت به جمعیت در مرکز استان، خاطر نشان کرد: در سال گذشته میزان اعتبارات ملی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ۲۴۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال ۹۹، ۱۳۲ درصد رشد داشته است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به کمک ۶۰میلیاردی خیرین نیکوکار استان به امر مقدس مدرسه سازی و توسعه و تجهیز مدارس موجود در سال گذشته، اضافه کرد: خیرین نیکوکار در ۴ ماهه نخست سال جاری نیز مبلغ ۳ میلیارد و ۵۶۱ میلیون تومان به این امر مقدس اختصاص داده اند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش بر لزوم مشارکت کارخانه ها و شرکت های تولیدی استان و تخصیص یک درصد از سود آن ها به امر مقدس مدرسه سازی، یاد آور شد: پویش « صحن حرم، مدرسه‌ام» به منظوراجرای طرح تحولی مشارکت‌های مردمی «آجر به آجر» و ترویج فرهنگ مدرسه سازی در بهارستان علم و ادب در حال اجرا می باشد.

طرح ملی کاربینی در خراسان جنوبی افتتاح شد
طرح ملی کاربینی در حاشیه مانور میدانی دادرس در اردوگاه نوفرست شهرستان بیرجند افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا رضایی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی امروز صبح (۱۴ تیر) در حاشیه افتتاح این طرح در اردوگاه نوفرست بیرجند که با حضور مدیرکل آموزش و پروش استان برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر با اجرای طرح ملی دادرس در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، با آموزش اصول اولیه امدادی به دانش آموزان آثار ناشی از سوانح و حوادث را کاهش می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در دهمین دوره طرح دادرس بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دانش آموز در ۱۵۰ مدرسه سطح استان آموزش های امدادی را فرا گرفته اند، افزود: مانور میدانی دادرس نیز با مشارکت دانش آموزان منتخب در قالب سه تیم ۱۴ نفره اجرا شد.

 

وی ادامه داد: در این طرح دانش آموزان ضمن آشنایی کامل با جمعیت هلال احمر، هشت آیتم امدادی شامل احیای قلبی ریوی، اسکان اضطراری، مخاطرات، کنترل خونریزی، آتل بندی و شکستگی، پناهگیری و اطفاء حریق را به صورت تئوری و عملی فرا می گیرند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به آماده سازی جامعه در برابر مخاطرات و اهمیت کاهش آثار آسیب‌های ناشی از سوانح و حوادث در چرخه مدیریت بحران، افزود: آموزش، تربیت و آگاه سازی دانش آموزان زمینه ساز آمادگی جامعه برای مقابله با حوادث است.

 

وی با بیان اینکه در طرح کاربینی دانش آموزان از مکان ها و تجهیزات امدادی هلال احمر بازدید می کنند، گفت: عینی سازی و ارائه اطلاعات به صورت مستقیم و کسب تجربه در فضای شبیه سازی شده به فراگیری بیشتر دانش آموزان کمک می کند.

 

رضایی ادامه داد: در اجرای طرح کاربینی، ضمن آمادگی بیشتر دادرسان در زمان وقوع حوادث، دانش آموزان به کمک مربیان خود به صورت میدانی و عملیاتی، با نحوه برخورد مناسب با حوادث گوناگون آشنا می شوند.

 

مشارکت ۵هزارو۵۰۰دانش آموزخراسان جنوبی،در طرح ملی کاربینی
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر۱۵۰ مدرسه استان، در دهمین دوره طرح ملی کاربینی شرکت کرده وآموزش های امدادی رافراگرفتند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی  آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در مانور میدانی دادرس، که در اردوگاه نوفرست بیرجند، با حضور مدیر جمعیت هلال احمراستان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح ملی دادرس با هدف ایجاد نشاط اجتماع و با آموزش اصول اولیه امدادی به دانش آموزان، درمدارس استان،بامشارکت جمعیت هلال احمر به منظورکاهش آثارناشی ازسوانح و حوادث برگزار می شود.  

وی با بیان این که مانور میدانی دادرس در قالب سه تیم ۱۴ نفره اجرا شد، تصریح کرد:  در این طرح دانش آموزان ضمن آشنایی کامل با جمعیت هلال احمر، ۸ آیتم امدادی شامل احیای قلبی ریوی، اسکان اضطراری، مخاطرات، کنترل خونریزی، آتل بندی و شکستگی، پناهگیری و اطفاء حریق را به صورت تئوری و عملی فرا می گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر اهمیت آماده سازی جامعه در برابر مخاطرات و کاهش آثار آسیب‌های محتمل ناشی از سوانح و حوادث در چرخه مدیریت بحران،تأکید کرد و افزود: آموزش، تربیت و آگاه سازی دانش آموزان زمینه ساز آمادگی جامعه برای مقابله با حوادث می شود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با تأکید بر عینی سازی و ارائه اطلاعات بصورت مستقیم، به منظور کسب تجربه در فضای شبیه سازی شده، عنوان کرد: در اجرای طرح کاربینی، دانش آموزان ضمن آمادگی بیشتر دادرسان در زمان وقوع حوادث، دانش آموزان به کمک مربیان خود به صورت میدانی و عملیاتی، با نحوه برخورد مناسب با حوادث گوناگون آشنا می شوند.

 

 

تعهدات آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافت

تعهدات آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافت

 مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته، تعهدات آموزشی این سازمان در استان امسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

حسن کامرانی‌فرد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا، امکان ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان مانند سراسر کشور مهیا نبود لذا امسال به منظور جبران این مهم، تعهدات آموزشی در مرکز سطح استان افزایش دو برابر یافت است.

وی بیان کرد: در سه ماه نخست امسال بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در استان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در بخش‌های خصوصی و دولتی فراگرفتند.

مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: این افراد با گذراندن ۶۱۰ هزار و ۲۸۲ نفر ساعت آموزش در ۱۹ گروه هدف آموزشی مشغول مهارت‌آموزی شدند.

وی گفت: در این سه ماه تعداد  ۲۷۹ حرفه در ۶۴۵ دوره  آموزشی برگزار شده که حرفه‌های  تعمیر اتومبیل سواری، طراحی و دوخت و برق اتومبیل بیشترین اقبال را داشته است.

کامرانی‌فرد مجموع حرفه‌های آموزشی مراکز سطح استان را ۵۰۰ مهارت اعلام کرد و افزود: امسال ۵۵ رشته آموزشی جدید به مهارت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای استان افزوده شده است.

وی بیان کرد: نیازسنجی مهارت‌آموزی در شهرستان‌ها انجام شده و رشته‌های جدید بر اساس نتایج نیازسنجی بوده است.

مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۹ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و ۲۷۹ آموزگاه آزاد در استان گفت: طول دوره‌های مهارتی متفاوت است و در قالب دوره‌های کوتاه مدت و گاه بلند مدت برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال در کل استان در آزمون‌های هماهنگ و آنلاین، تفاهم‌نامه و صنعت ساختمان ۲ هزار و ۸۶۷ نفر به آزمون معرفی شده‌اند که از این تعداد هزار و ۸۷۵ نفر موفق به دریافت کارت مهارت شدند.

کامرانی‌فرد یادآور شد: یکی از دغدغه‌های نیروی کار مهارت‌دیده نبود شناخت از بازاریابی، فروش و روش‌های نوین کسب و کار است که در این زمینه این اداره کل با راه‌اندازی مرکز تخصصی کسب و کار و فراهم کردن زیرساخت‌های آموزش مجازی اقدام کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

رایگان شدن کتب درسی دانش آموزان در شهرستان های مرزی خراسان جنوبی/۲-۳

کتب درسی همه مقاطع تحصیلی دانش آموزان چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی رایگان است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از ۴۱ هزار و ۱۱۰ دانش آموز در شهرستان‌های مرزی و عشایری زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ کتب درسی و نوشت افزار خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

موسوی نژاد افزود:با حمایت معاون اجرایی رئیس جمهور این کتب بین دانش آموزان محروم همه مقاطع تحصیلی در این چهار شهرستان مرزی توزیع خواهد شد.

وی گفت:در این اقدام والدین، هنگام ثبت‌نام دانش آموزان وجه کتب را پرداخت می کنند و بعد از تخصیص اعتبار ، وجه پرداختی از سوی مدرسه به اولیا عودت داده می‌شود.

 

 

 

 

ثبت نام بیش از ۲ هزار نفر در مسابقات سراسری قرآن کریم/۲-۳

۲ هزار و ۲۶۳ نفر از خراسان جنوبی در مسابقات سراسری قرآن کریم ثبت نام کردند .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت : بیرجند و درمیان به صورتثبت نام بیش از ۲ هزار نفر از خراسان جنوبی در مسابقات سراسری قرآن کریم مشترک با ۸۰۵ نفر، قاین با ۳۴۱ نفر و طبس با ۲۹۴ نفر بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان در استان را داشتند.

حجت الاسلام بخشی پور افزود : همچنین بیشترین ثبت نام کنندگان نیز در رشته‌های تفسیر عمومی قرآن کریم با ۸۰۵ نفر، ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه با ۳۱۴ نفر، ترتیل با ۲۳۴ نفر بوده است.

وی گفت :  مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات در نیمه نخست مرداد امسال برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی افزود :  همچنین برگزیدگان مرحله شهرستانی شهریور امسال در مرحله استانی با هم رقابت می کنند .

 

 

 

 

تاخیر شش ساعته پرواز بیرجند – تهران به دلیل مشکلات جوی/۲-۳

عدم مساعد شدن شرایط جوی در فرودگاه بیرجند موجب تاخیر شش ساعته پرواز بیرجند تهران شد.

 مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی با بیان اینکه پرواز بوئینگ ام دی شرکت هواپیمایی طبق برنامه ساعت ۲۱:۴۰ دوشنبه وارد فرودگاه بیرجند شده و می‌بایست طبق زمانبندی ساعت ۲۲:۳۰ بیرجند را به مقصد تهران ترک می‌نمود، گفت: با توجه به سرعت باد امکان پذیرش تمام مسافرین به همراه بار غیر همراه نبود که پس از مذاکره نمایندگان شرکت هواپیمایی و درخواست خلبان مقرر گردید تا زمان کاهش سرعت باد و بهبود شرایط از انجام پرواز خودداری و اطلاعیه تاخیر پرواز صادر شود.
طهماسبی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آتا ساعت ۰۴:۳۰ بامداد سه شنبه به دلیل عدم مساعد شدن شرایط جوی و سرعت و همچنین جهت باد حاکم در فرودگاه بیرجند متاسفانه به ناچار به منظور حفظ ایمنی پرواز با کاهش تعداد ۲۳ نفر از ۱۴۰ مسافر این پرواز و بدون حمل بار غیر همراه مسافران اقدام به ترک فرودگاه بیرجند کرد.
وی افزود: بار غیر همراه مسافران  به صورت زمینی به تهران ارسال خواهد شد و تحویل مسافران خواهد شد.

 

 

 

 

 

پیش ثبت نام ۲ هزار و ۶۰۰ نفر برای پیاده روی اربعین/۲-۳

تا کنون ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در خراسان جنوبی برای پیاده روی اربعین نام نویسی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون حج و زیارت استان گفت: پیش ثبت نام اربعین حسینی۱۴۰۱ از ۱۰ تیر آغازپیش ثبت نام ۲ هزار و ۶۰۰ نفر برای پیاده روی اربعین شده و تا ۳۱ تیر ادامه دارد و نحوه و زمان ثبت نام قطعی متعاقبا از طریق ستاد مرکزی اربعین کشور اطلاع رسانی می‌شود.

دستگردی افزود: متقاضیان برای پیش ثبت نام پیاده روی اربعین باید به سامانه سماح به آدرس Samah.haj.ir و یا دفاتر و شرکت‌های زیارتی به صورت حضوری مراجعه کنند

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا از شرایط تشرف است گفت: داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام نیز الزامی است.

معاون حج و زیارت استان همچنین از اعزام متقاضیان به سفر زمینی عتبات عالیات از ۵ تیر در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: هفته‌ای ۵ گروه ۴۰ نفره از خراسان جنوبی به سفر زمینی عتبات عالیات مشرف می‌شوند و این اعزام‌ها تا اول شهریور ادامه دارد.

 

 

 

 

به بهانه روز قلم
امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد/۲
mohammad.raeifard99@gmail.com
ضمن تبریک و بزرگداشت روز قلم خدمت تمام  صاحب قلمان و پژوهشگران فرهیخته به اطلاع شریف این بزرگواران می رساند که قلم منتسب به اینجانب به دلیل رعایت نکردن خطوط قرمز و سرکوفت های فراوانی را که تاکنون تحمل کرده قبل از اینکه او را مجبور به رفتن به مرخصی و عزل و حذف کنند بدینوسیله از محضر اساتید، آزادگان و رهپویان فرهنگ ‌اصیل و سیاست ورزان روشن ضمیر و مستقل به مفهوم واقعی و مردم شریفی که سعی کردیم از مشکلاتشان و دغدغه های شان بنویسیم و رقم بزنیم تقاضا داریم که ضمن حرمت و سوگند به قلم و آنچه که می نویسد در مراسمی که برای تنها ابزار ایستادگی در برابر جهل و ظلم و پرسه زن در چالش های بی انتهای مردم یعنی همان قلم فکسنی و پیزوری حضور به هم رسانند…
قلمی که قرار است خنثی بنویسد و مرتب برای این و آن نوشابه باز کند و مجیزگویی را اشاعه دهد و قلب واقعیت کند همان بهتر که به خاک فراموشی سپرده شود، به دلیل حذف شهادت گونه قلم لذا او را بدون غسل و بدون تشییع جنازه و در تنهایی مطلق دفن می کنیم…!!!
مخارج مربوط به مراسم سوم و چهلم و سال این عزیز از دست رفته در امور خیریه هزینه خواهد شد …
لطفا هیچگونه آگهی و درج تسلیت به دلیل اینکه ممکن است به منافع ملی از نگاه افرادی خاص لطمه وارد کند در نشریات و در فضای مجازی چاپ و نشر نشود…
خداوند به تمامی صاحب قلمان متعهد، متخصص، دلسوز، آزاده و مستقل اجر و صبری جزیل عنایت فرماید…
صاحب قلم فوق که خود به پایان نزدیک است سعی کرد که از نصیحت نویسی، روایات و بازی کبریت بی خطر به شدت دوری کرده و تنها وظیفه ای که بر دوش او گذاشته و به آن عشق می ورزید را به خاطر مردم و نه خوش آمد مدیران و صاحبان قدرت بنویسد و با سکوت کلمات فریاد برآورد که در آن رانتی، سکه ای و جایزه ای پنهان نباشد آخرین قلم فرتوتش را خود و به دست خود به خاک بسپارد آن هم بدون تلقین… تا زمانی که نوبت به او رسد…!!!

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*