اخبار خراسان / عرضه تخم مرغ در بیرجند، پایین‌تر از نرخ مصوب

یادداشت

حرکت، لازمه تکامل

باید خود را بشناسیم. این شناخت است که به وسعت انسان کمک می کند. ما با دیدن و فهمیدن فرازها و فرودهاست که می توانیم به توان و کمبودهای خود برسیم. در این ساحت، بلاها هم معنای رحمت می گیرد چون ما را در رسیدن به شناخت همه جانبه کمک می کند. چون با این شناخت است که می توانیم به افق های متعالی برسیم. من این نگاهِ پروین اعتصامی را که رهبر فرزانه انقلاب در جمع هنرمندان بدان پرداختند را بسیار می پسندم که می گوید؛
هر بلائی کز تو آید رحمتی است
هر که را رنجی دهی آن راحتی است
زان به تاریکی گذاری بنده را
تا ببیند آن رخ تابنده را
تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند
تا که با مهر تو پیوندم زنند….
بله، بلاها در این حوزه فکری به ارتقای انسانی منجر می شود و به چاه انداختن یوسف، مقدمه برجاه شدن و رسیدن به عزیزی مصر است پس نه تنها نباید از مشکلات هراسید بلکه باید از دل آن به سوی روشنایی راه زد. استاد فقید؛ حضرت آیت ا… صفائی حائری، که رحمت واسعه حضرت دوست بر او باد، نیز به زیبایی این فراز و فرود را در جان انسان می بیند و بستر برکت یافتنِ انسان می داند و در “جلد سوم کتاب روش نقد” می فرماید: حرکت انسان با درک تضاد در خویش، میان آنچه که هست و آنچه که می تواند باشد، شروع می شود. تضادهای اجتماعی و یا درک تضادها در جامعه، مادام که با این درک همراه نباشند، حرکتی نمی آورند که توجیه می شوند و می پوسند.” اما درکِ درست این اختلاف ها، آدم را به حرکتی وامی دارند که لازمه رسیدن است. چه می پذیریم که همه حرکت ها و رفتن ها شاید به مقصد نرسد اما می دانیم که لازمه رسیدن حرکت و رفتن است.
حضرتِ استاد در دیگر اثرماندگارِ خود، درآمدی بر علم اصول؛ ص ۲۴، نیز نه تنها شکر که کفر را هم از ابزار شناخت می دانند و می فرمایند: شاید این نکته در شروع تأمل، بر انسان سنگین باشد، ولی با تأمل و توجه بیشتر، طبیعی خواهد شد که «شکر» و «کفر» را از «اصول شناخت و معرفت» بشماریم، همان‌طور که «بلاء» و «تمحیص» از اصول معرفت بشمار خواهد آمد. هر فیلسوف و هر دانشمند و تجربه گری، مادام که با بلا و تمحیص همراه نشود، حتی از «تجربه هایش» بهره کامل نخواهد گرفت و شناختش از آیه های طبیعت کامل نخواهد گردید. چون بلا بر «بینش» اثر می گذارد و … .”
و روشن است که در فقد هر موثری، از آثار آن هم خبر نخواهیم داشت و به تبع از فواید آن هم محروم خواهیم ماند و نخواهیم توانست به همه جانبه نگری برسیم که ماموریت انسان مومن است. پس بلا را و حتی کفر را باید چون دره هولناکی در نظر داشته باشیم که باید از آن بگذریم و خود را به قله برسانیم. خداوند هم راه برون رفت را هموار می فرماید منتهی ما باید حرکت کنیم که خود به تاکید فرموده است: ان مع العسر یسری….

خانه،مدرسه و جامعه۳ ضلع کاهش آسیب های اجتماعی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: همکاری و تعامل سه نهاد خانه، مدزسه و جلمعه در تعلیم و تربیت نسل آینده ساز انقلاب لازمه کاهش آسیب های اجتماعی، به ویژه سوء مصرف موداد مخدر است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، موسوی در نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، تصریح کرد: افزایش توانمدنی های اجتماعی و مهارت های زندگی دانش آموزان از راه کارهای مؤثر در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه خراسان جنوبی به شمار می رود.

وی، صیانت از جسم و روان دانش آموزان در خصوص وسوسه های ضد فرهنگی و ضد اجتماعی دشمنان اسلام و انقلاب را مهم ترین دغدغه خادمین نظام تعلیم و تربیت استان دانست و عنوان کرد: ترویج و گسترش سوء مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان، یکی از حربه هاو تیرهای زهر آلود دشمن در استحاله فرهنگی و بی هویت سازی قشر جوان و آینده ساز به شمار می رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به پیامدهای فراوان آسیب های اجتماعی، درازدیاد جرم،بزهکاری،خطاکاری و ناسازگاری اجتماعی، اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی بهترین طرح در حوزه پیشگیری است که باید اجرای آن توسط مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و همچنین مدیران مدارس جدی گرفته شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی:

انفصال بیمه ای ۹ هزار نفر در خراسان جنوبی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد بیمه شدگان دارای انفصال بیمه ای هستند که حدود ۹ هزار نفر هستند و صندوق برای پرداخت مزایای این افراد در آینده با مشکل مواجه می شود.

اسدی در نشست خبری از ۱۵۱ هزار نفر جمعیت مشمول این بیمه در استان خبر داد، گفت: تاکنون ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد تحت پوشش صندوق قرار گرفتن که ۵ هزار نفر به دلیل بازنشستگی، از کار افتادگی و یا فوت سرپرست، مستمری بگیر هستند و از مزایای صندوق استفاده می‌کنند.
اسدی در خصوص میزان پرداختی و دریافتی مشمولان صندوق بیمه اجتماعی گفت: کمترین حقوق پرداختی به بیمه شدگان ۷۵۰ هزار تومان و بیشترین آن یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه اجتماعی در حال حاضر ۳۳ هزار و ۱۳۲ بیمه پرداز فعال دارد افزود: افرادی که به هر دلیلی حق پرداخت بیمه شان انفصال داشته، مجدد مراجعه و به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان با بیان اینکه تا کنون شهرستان قاینات با ۴۶ درصد بیشترین و شهرستان فردوس با ۲۶ درصد کمترین بیمه شده را دارند، گفت: برنامه امسال صندوق بیمه اجتماعی برای بیمه شنوندگان جدید در کشور یک میلیون نفر و در خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر می‌باشد.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
برخی از کشورهای اسلامی مجری برنامه یهودی ها هستند/ مسلمانان بیدار باشند
آیت الله عبادی با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی مجری برنامه یهودیان هستند، گفت: این کشورها با کمک یهودی ها و آمریکای جنایتکار در حال نابودی آثار ارزشمند اسلامی هستند و دست به هر سیاستی علیه دین می زنند.

آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» در دیدار با کارگزاران حج تمتع خراسان جنوبی اظهار داشت: سخن گفتن در خصوص امام صادق (ع) تابع معرفت است و انسان شخصیت های بالاتر از خود را نمی تواند درک کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: تعریف دین خدا را باید امام صادق(ع) کند و اگر عدل در تعریف دین گرفته شود قیامت هیچ معنایی نخواهد داد.

 

وی با بیان اینکه انسان باید جایگاه عدل پیدا کند، ادامه داد: عدل قانون است و بر همه عالم تکوین است و ستمگر در دین خدا جایگاهی ندارد.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ کشور اسلامی متاسفانه مجری برنامه های یهودی ها شده اند، افزود: پول به یهودیان و آمریکایی ها می دهند تا مسلمانان را بکُشند و امنیت را از حرم و منا و مسجد حرام گرفته اند.

 

وی در ادامه بیان کرد: انگار این افراد مامور هستند تا با همکاری و همدستی با یهودیان و آمریکایی آثار ارزشمند اسلامی را از بین ببرند و داعش را راه انداختند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه دین شناسی باید بر اساس علم و تقوا باشد، ادامه داد: برخی افراد می گویند دین در سیاست دخالت نکند اما خودشان می توانند هر سیاستی علیه دین انجام دهند و این موضوع با کدام عقل سازگار است.

 

آیت الله عبادی با توجه به اینکه در نفس هر انسانی یک فرعون وجود دارد، ادامه داد: این موضوع بسیار خطرناک است و باید با کمک خداوند متعال به تزکیه نفس بپردازیم و از خداوند بخواهیم که ما را به خودمان واگذار نکند.

 

وی با بیان اینکه اسلام تنها دینی است که در آینده بر جهان حاکم خواهد شد، گفت: ستمگر هیچ جایگاهی در دین الهی ندارد و ستمگری که پایبند به دین نیست نمی تواند مجری دین باشد و بشر به نجات نمی رسد مگر اینکه خودش در جایگاه عدل قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: طرح دشمنان برای از بین بردن خوبان و سپس تسلط است و کسانی که دل به دشمن داده اند بدانند که اگر دشمن مسلط شود در ابتدا آنان را از بین می برد.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: مشرک و موحد را متاسفانه کسانی تعیین می کند که معنای این کلمات را نمی دانند؛ این افراد هیچ چیز از دین نمی دانند به دنبال اجرای برنامه های بیگانگان می روند.

 

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان بیدار باشند، گفت: امیدواریم قبله اول مسلمین از دست صهیونیست ها و قبله اصلی مسلمانان از دست آمریکایی ها و وهابیت نجات یابند.

 

 

 

 

 

 

آغاز ثبت نام هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر

ثبت نام هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر آغاز شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: طبق روال سال‌هایآغاز فرایند ثبت نام هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر گذشته هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر در سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی ” برگزار می‌شود.

غلامرضا اشرفی گفت: همه ساله در در راستای ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و شناسایی تعاونی‌های موفق وبرتر در سطوح استانی وبه منظور معرفی الگو‌های برتر تعاونی به مخاطبین بخش تعاونی وفراهم نمودن زمینه‌ای برای تشویق تعاونی‌ها به تلاش برای بهبود وارتقاء حوزه‌ها وگرایش‌های مختلف کسب وکار این جشنواره برگزرای می‌شود.

وی افزود: فرآیند تکمیل اطلاعات و خوداظهاری در سامانه جامع هوشمند بخش تعاون به آدرس http://taavon.mcls.gov.ir از سوم خرداد آغاز شده و تا بیست خرداد ادامه دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: فرآیند تکمیل درخواست حضور در جشنواره ا ز ۸ خرداد آغاز و تا ۱۰ خرداد ادامه دارد.

اشرفی افزود: لیست نهایی تعاونی‌های برتر استانی و ستاد ملی در ۳۰ مرداد اعلام می‌شود

مراسم تجلیل و تکریم تعاونی‌های برتر استانی با حضور مقامات ارشد استانی و معرفی تعاونی‌های برتر ملی با حضور مقامات کشوری در هفته تعاون ۷ تا ۱۳ شهریور برگزار می‌شود.

 

آسمانی شدن مادر شهید غلامعلی وطن پرست/۲

مادر شهید غلامعلی وطن پرست به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه لیلا “صادق سرند” در سن ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدشآسمانی شدن مادر شهید غلامعلی وطن پرست پیوست.

پیکر این مرحومه امروز ساعت ۱۶ از بهشت اکبر فردوس تشییع و در زادگاهش روستای سرند به خاک سپرده می‌شود.

شهید غلامعلی وطن پرست در ۲۵ دی سال ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه عملیات کربلای ۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

۲۲ روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲

۱۵ اردیبهشت آخرین روزی بود که فوتی کرونا در استان گزارش شد و اکنون پس از گذشت ۲۲ روز خراسان جنوبی بدون فوتی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد فوت کرونا در استان ثبت نشد و تعداد جان باختگان کرونا در استان  در هزار و ۴۴۷ نفر ثابت باقی ماند.

شریف زاده افزود: در شبانه روز گذشته از مجموع ۷۴ تست تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان ۴ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی گفت: از ۴ مورد  شناسایی شده ۳ مورد در  بیرجند و ۱ مورد  در  قائنات شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در حال حاضر در استان ۱۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲ نفر کرونا مثبتند.

 

 

آبی شدن رنگ ۳ شهرستان خراسان جنوبی در نقشه‌ی کرونا/۲

در نقشه ی کرونا، ۳ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت آبی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین بروز رسانی نقشه وضعیت کرونا در خراسان جنوبی، علاوه بر شهرستان بیرجند که پیش از این در وضعیت آبی قرار داشت ۲ شهرستان  طبس و قائنات نیز در وضعیت آبی قرار گرفتند.

در این بروزرسانی شهرستان‌های فردوس ،بشرویه، خوسف، زیرکوه، سربیشه، نهبندان، درمیان و سرایان نیز در وضعیت زرد  قرار گرفتند.

کشف یک میلیارد ریال البسه خارجی در “طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی”طبس” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری ۶۹۶ ثوب البسه خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی بخش”دیهوک” شهرستان طبس دراجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا وارز ، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس، ۶۹۶ ثوب البسه قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی البسه قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد ریال براورد شد.

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در”بیرجند”/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۲ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در راستای ایجاد امنیت پایدار در بوستان و پارک های سطح شهرستان بیرجند که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده را اجرایی کردند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، پاتوق خرده فروشان را در بوستان و پارک های سطح شهرستان بیرجند شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی تعداد ۱۲ خرده فروش مواد مخدر و معتاد دستگیر کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در بازرسی بدنی از افراد دستگیر شده مقادیری انواع مواد مخدر و تعداد ۶۷۴ عدد قرص متادون و ۲۰۰ سی سی شربت تریاک کشف کردند

 

 

دعوت کوهنورد خراسان جنوبی به اردوی انتخابی کمیته هیمالیانوردی/۷

 

محمد امین عبدالرزاق نژاد کوهنورد خراسان جنوبی در بین ۱۵ منتخب راه یافته به آخرین مرحله اردوی انتخابی تیم ملی جوانان کشور قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این ورزشکار در مرحله چهارم اردوهای انتخابی تیم ملی جوانان که ۱۲ الی ۱۵ خرداد ماه در استان لرستان شهرستان الیگودرز برگزار خواهد شد ، شرکت خواهد کرد .

 

 

 

درخشش موتورسواران خراسان جنوبی در مسابقات کشور/۷

موتورسواران خراسان جنوبی در راند اول مسابقات باشگاه ها و دسته جات آزاد کشور  که باحضور مدعیان قهرمانی از سراسر کشور در تهران پیست ورزشگاه آزادی برگزار شد خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، تیم هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی توانست همچون سال گذشته در این دوره از مسابقات با اقتدار جایگاه اول و سوم کلاس مینی جی پی ،کلاس ۶۰۰سی سی و کلاس ۱۴۰۰سی سی را از آن خود کند.

در این مسابقات در کلاس مینی جی پی سید حسین برومند اول شد و کلاس تا ۱۴۰۰ سی سی سید محمود مهاجران سوم شد و در کلاس ۶۰۰ سی سی میلاد پیلتن مقام سوم را کسب کرد. در نتایج تیمی نیز استان تهران اول شد و استان خراسان جنوبی با ۴۲ امتیاز به مقام دوم رسید.

 

 

 

 

درخشش دارتر های خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر کشور /۷

 

مسابقات لیگ برتر دارت کشور به میزبانی شهرستان گرمسار در تاریخ پنجم و ششم خرداد ماه با حضور ۳۲ دارتر نخبه آقا و خانم کشور برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، استان خراسان جنوبی که در سالیان گذشته پنج سهیمه در دو بخش ‌آقایان و بانوان کسب کرده بود بازیکنان توانستند در لیگ برتر بدرخشند و ورزشکاران استان مقام های ذیل را کسب نمایند.

در بخش بانوان زهرا رجبی، مقام دوم لیگ برتر بانوان و برنده جایزه سه میلیون تومانی ، مریم عرفانیان مقام هفتم لیگ برتر و آتنا بیگمی مقام دهم لیگ برتر را از آن خود کردند .

در بخش آقایان نیز ابوالفضل علیزاده مقام چهارم لیگ برتر و برنده جایزه دو میلیون تومانی و علیرضا محمدزاده مقام هفتم لیگ برتر دارت کشور را کسب کردند.

شایان ذکر است ؛ ملیحه رجبی بازیکن سابق استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس و عضو تیم تهران مقام اول لیگ‌ برتر کشور را بدست آورد و طبق بخشنامه مسابقات لیگ ، چهار نفر برتر مسابقات لیگ برتر به اردوی تیم ملی بزرگسالان هم دعوت خواهند شد‌.

 

 

 

 

قهرمانی تیم شهرداری فردوس در رقابت های لیگ دسته ۲ فوتسال استان /۷

 

در فینال رقابت های لیگ دسته ۲ فوتسال استان خراسان جنوبی به میزبانی سربیشه، دو تیم شهرداری فردوس و سپاهان بیرجند به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی در وقت قانونی با تساوی ۲-۲ پایان یافت و در ادامه این دیدار تیم شهرداری فردوس با شکست حریف خود در ضربات پنالتی به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عرضه تخم مرغ در بیرجند، پایین‌تر از نرخ مصوب/۲-۳

 

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار بیرجند ۳۶ هزار تومان است که این رقم کیلویی سه هزار و ۸۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت مصوب است.

 

زجاجی رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی شهرستان بیرجند گفت: به دنبال طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که بعد از کاهش تقاضای مردم، این قیمت به ۳۴ هزار تومان رسید.

او گفت: هم اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار شهرستان و مغازه‌ها ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و علت افزایش قیمت دو هزار تومانی آن نسبت به چند روز گذشته، بالا رفتن تقاضای مردم است.

زجاجی گفت: در ابتدای طرح مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه‌ها نرخ مصوب مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما اکنون قیمت مرغ در مرکز استان به ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

 

 

اسکان رایگان سالمندان بی سرپرست در مراکز نگهداری/۲-۳

سالمندان و معلولین بی سرپرست به صورت رایگان در مراکز نگهداری و خانه‌های سالمندان اسکان پیدا می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شرفی سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تعداد مراکز سالمندان شبانه روزی در سطح استان ۸ مرکز است.

او گفت: امسال قرار است یک مرکز نگهداری از سالمندان در سرایان راه اندازی شود و اکنون  ۱۷۰ سالمند در مراکز استان اسکان دارند.

شرفی گفت: میانگین سنی سالمندانی که در این مراکز اسکان دارند از ۶۰ سال به بالا است.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در این مراکز برای سالمندان خدمات توانبخشی، مراقبتی، پزشکی و پرستاری، فرهنگی، تفریحی و اجتماعی برگزار می‌شود.

او گفت: هم اکنون سالمندان دارای خانواده برای اسکان شهریه پرداخت می کنند، اما در صورتی که فرد سالخورده و یا معلول خانواده‌ای نداشته باشد به صورت رایگان در این مراکز اسکان داده می‌شود.

او گفت: هم اکنون شهریه ماهانه مراکز درجه یک ۷۱٠ هزار تومان و درجه دو ۶۶۵ هزار تومان است.

 

 

 

شرکت ۵۳۱ نفر در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم
حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه از ۲۱ اردیبهشت تاکنون ۵۳۱ نفر از خراسان جنوبی جهت شرکت در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ثبت نام کرده اند،گفت: این ثبت نام تا ۲۵ خرداد ادامه دارد.

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: چهل و پنجمین دوره سراسری مسابقات قرآن کریم به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: این دوره از مسابقات در سه بخش آوایی انفرادی شامل حفظ، قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، دعاخوانی و بخش گروهی شامل مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم و در بخش معارفی شامل تفسیر عمومی قرآن کریم، تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار می شود.

 

وی در خصوص زمان ثبت نام متقاضیان در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم عنوان کرد: زمان ثبت نام از ۲۱ اردیبهشت آغاز شده است و تا ۲۵ خردادماه ادامه دارد.

 

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ۵۳۱ نفر تاکنون از خراسان جنوبی در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ثبت نام کرده اند، افزود: از این تعداد ۲۰۲ نفر از شهرستان بیرجند،۷۳ نفر قاین، ۵۱ نفر فردوس، ۳۸ نفر سرایان،۳۷ نفر طبس، ۲۶ نفر بشرویه، ۲۳ نفر زیرکوه، ۱۷ نفر نهبندان و چهار نفر خضری هستند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: داشتن حداقل ۱۸ سال از شرایط اصلی شرکت متقاضیان در این دوره از مسابقات است و علاقمندان برای ثبت نام تنها باید به آدرس اینترنتی www.quraniran.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

وجود۱۵۰ هزار مشمول صندوق بیمه اجتماعی روستائیان در خراسان‌جنوبی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی گفت: از جمعیت ۱۵۰ هزار و ۱۸۷ نفر مشمول استان ۵۲ هزار و ۴۳۲ نفر تحت پوشش این صندوق هستند.

وجود۱۵۰ هزار مشمول صندوق بیمه اجتماعی روستائیان در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا اسدی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی ظهر امروز در نشست خبری، اظهار داشت: این صندوق یکی از سه صندوق بیمه‌گر بزرگ کشور و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت دولت به‌عنوان کارفرما و واجدین شرایط (حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال) اقدام به ارائه خدمات بیمه اجتماعی می‌کند.

وی افزود: روستائیان، عشایر، کشاورزان، رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، شاغلان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، زنبورداران، بافندگان فرش، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع‌طبیعی، نظام پزشکی و دانشجویان می‌توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار گیرند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی تصریح کرد: به‌عنوان سومین استان پهناور کشور دارای ۱۱ شهرستان، ۳۱ شهر، ۲۸ بخش، ۶۴ دهستان و یک هزار ۱۸۳ آبادی هستیم که باید در بحث برخورداری حداکثری شهروندان مشمول بیمه اجتماعی سیاست‌های راهبردی و برنامه‌اجرایی مدونی صورت پذیرد.

اسدی جمعیت مشمول خراسان‌جنوبی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را ۱۰۵ هزار و ۱۸۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۰۳ هزار و ۶۳۰ نفر روستایی و عشایری و ۵۰ هزار و ۱۷۱ نفر نیز در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ساکن‌ هستند.

وی یادآور شد: مجموع بیمه‌ شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی تا پایان سال گذشته ۵۲ هزار و ۴۳۲ نفر بودند که از ابتدای امسال نیز حدود ۶۰۰ نفر به جمع بیمه‌شده‌های استان اضافه‌ شده‌اند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تعداد بیمه‌شده فعال صندوق در استان ۳۳ هزار و ۱۳۳ نفر هستند و حدود ۱۶ هزار نفر انفصال بیمه‌ای دارند که از این تعداد ۸ تا ۹ هزار نفر به‌طور قطعی‌ به‌دنبال تمدید بیمه‌شان نرفته‌اند.

اسدی با اشاره به تحت پوشش یک هزار و ۲۳۲ نفر از مددجویان بهزیستی و ۲ هزار و ۱۲۰ نفر از مددجویان کمیته امداد خراسان‌جنوبی، گفت: ۲۰ هزار و ۲۰۸ نفر از مناطق روستائی، یک هزار و ۹۱۲ نفر از کشاورزان غیر ساکن روستاهای‌ استان از جامعه ۸۲ هزار نفری کشاورزی و ۲۰ درصد از جمعیت مشمول مناطق شهری زیر ۲۰ هزار شهری فقط بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شده‌اند.

وی با اشاره به ۴ هزار و ۸۷۲ مستمری‌بگیری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی، گفت: از این تعداد بیمه شده ۲ هزار ۵۹ نفر مستمری‌بگیر فوتی، ۱۸۶ نفر مستمری‌بگیر ازکار افتاده و ۲ هزار و ۶۴۷ نفر نیز مستمری‌بگیر بازنشسته هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی ادامه داد: از حدود ۶ هزار جمعیت عشایر استان ۴ هزار نفر مشمول بیمه‌اند که یک هزار و ۶ نفر بیمه هستند و تعداد ۳ هزار و ۲۸ نفر نیز از ۲۷ شهر با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر استان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

 اسدی بیان داشت: شهرستان قاینات با تعداد ۹ هزار و ۵۴۵ نفر و پوشش بیمه‌ای ۴۶ درصدی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی در صدر و شهرستان فردوس با ۲ هزار و ۹۰۳ نفر و پوشش بیمه‌ای ۲۶ درصدی در رتبه آخر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۳۸ کارگزار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در در دهیاری‌ها، مراکز دهستان‌ها، بخش‌ها، شرکت تعاونی‌های تولیدی روستایی و عشایری مستقر هستند.

 

 

 

 

خراسان جنوبی در آلودگی هوا هم‌ردیف استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان شد/۴-۷

خراسان جنوبی در آلودگی هوا هم‌ردیف استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان شد

 درحالی شاهد روزهای گرد و خاکی در خراسان جنوبی هستیم که این استان از نظر میزان آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار در کنار خوزستان و سیستان و بلوچستان است و از فروردین ماه تا ۲۲ اردیبهشت نهبندان ۲۰ روز هوای نامطلوب داشته است.

به گزارش تسنیم، مردمان کویرنشین شرق کشور سالهاست که با معظلی به نام خشکسالی،کم آبی، دست و پنجه نرم می‌کنند، معظلی که گویا تمام شدنی نیست و قصد رفتن هم ندارد.

برخی از روستاها خالی از سکنه شده و برخی دیگر در برخی از فصول سال از جمله تابستان با تانکر آبرسانی می‌شوند اما این همه ماجرا نیست چرا که مردمان این دیار کویری علاوه بر خشکسالی و کاهش شدید باران با معظلی گرد و خاک و طوفان شن و روزهای ناسالم مواجه هستند. از سویی دیگر کاهش شدید بارش باران هم سبب ایجاد مشکلات زیادی برای مردم این دیار شده است.

تعداد روزهای ناسالم هر سال افزایش می‌یابد و یکی از دلایل آن افزایش کانون‌های فرسایش بادی است و سالانه گرد و غبار به زیرساخت‌های استان خسارات زیادی وارد می‌کند از سوی دیگر افزایش پدیده گردوغبار می‌تواند آینده خطرناکی را برای استان رقم بزند.

آن گونه که مسئولان آمار می‌دهند ۵ میلیون هکتار از مساحت استان را کانون‌های فرسایش بادی تشکیل می‌دهند یا استعداد تبدیل شدن به این کانونها را دارند که زنگ خطری برای استان به حساب می‌آید.

حدود یک سوم مساحت استان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند و خراسان جنوبی در مجاورت بیابان بزرگ لوت و چند بیابان کوچک دیگر قرار دارد که این کانون‌های اصلی فرسایش خاک در استان به حساب می‌آیند.

اما آنچه که مطرح است اینکه در خراسان جنوبی با یک نوع از آلودگی هوا سر و کار داریم که امروزه به عنوان بدترین نوع آلودگی شناخته شده و آن گرد و غبار است؛ نوع آلودگی ذرات معلق با قطر زیر ۲.۵ میکرون است که این ذرات معلق به راحتی جذب می‌شوند و بدن انسان مکانیزمی برای مقابله با این نوع آلودگی ندارد.

آلودگی هوای خراسان جنوبی با گرد و غبار و ذرات معلق قابل پیش بینی بود و نسبت به سال گذشته در حوزه تعداد روزها و شدت، افزایش هم خواهدداشت.

با توجه به خشکسالی و کم بارشی امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد روزهای ناسالم و کم کیفیت هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

خشکسالی و بی‌آبی معضلی که خراسان جنوبی به مدت  ۲۱ سال با مواجه بوده، معضلی که نه تنها جامعه انسانی بلکه حیات وحش را در این خطه از کویر در معرض خطر قرار داده است.

در دهه‌های اخیر از میان حوادث طبیعی که زندگی انسان را بر روی کره خاکی تحت تاثیر قرار داده، فراوانی خشکسالی بیش از سایر حوادث است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: براساس الگوی نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی احتمال وقوع طوفان گرد و خاک در مرز شرقی خراسان جنوبی تا اواسط هفته در برخی ساعات همراه است و وزش باد شدید همراه با گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا در استان قابل پیش بینی است.

خندان رو با بیان اینکه در شبانه روز گذشته دهسلم نهبندان با حداقل دمای ۴۱ درجه سلسیوس گرمترین و سربیشه با حداقل دمای ۷ درجه سلسیوس خنک‌ترین شهر استان گزارش شده است گفت: به لحاظ دمایی برای ۲۴ ساعت آینده روند کاهشی دما ادامه دارد و هوا خنک‌تر می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی در رتبه های اول آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار در کنار خوزستان و سیستان و بلوچستان است  ادامه براساس آخرین برآوردها سالانه خسارت جبران‌ ناپذیر ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف استان وارد می‌شود که اگر اقدام مثبتی برای کاهش گرد و غبار انجام نشود، اوضاع بدتر هم خواهد شد.

دعاگویان ادامه داد: تعداد روزهای آلوده خراسان جنوبی در فروردین ماه و اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بر اساس داده‌های ایستگاه پایش هوا، شهرستان زیرکوه نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم گیری در روزهای آلوده داشته است.

وی بیان کرد: عوامل گرد و غبار ناشی از تداوم خشکسالی‌ها در خراسان جنوبی سبب پوشش گیاهی کمتر و رطوبت کمتر خاک شده و در نتیجه آلودگی هوا را افزایش می‌دهد

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: داده‌های ثبت شده در پنج ایستگاه‌ پایش هوا از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت ماه در بیرجند ۶ روز، سرایان ۹ روز، نهبندان ۲۰ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه است که نیازمند اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای است، گفت: بر اساس مطالعات پنج میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار از مساحت استان یعنی یک سوم مساحت استان را کانون‌های گرد و غبار تشکیل می‌دهد که اقدامات مقابله‌ای جوابگو نیست.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: انتظار از بانک‌ها پرداخت به‌موقع تسهیلات است

استاندار خراسان جنوبی: انتظار از بانک‌ها پرداخت به‌موقع تسهیلات است

استاندار خراسان جنوبی گفت: پرداخت به‌موقع تسهیلات به سرمایه‌گذاران متقاضی و تسهیل شرایط برخورداری آنان از تسهیلات اشتغالزا، مهمترین کاری است که انتظار می‌رود در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار مدیر امور شعب بانک صادرات خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که حمایت از سرمایه‌گذاران، تکلیف دستگاه‌های اجرایی در استان است لذا از بانک‌ها هم انتظار می‌رود در همین راستا موانع را از پیش پای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بردارند.

وی اصلاح قوانین بانک‌ها در راستای انتفاع مردم را ضروری خواند و اظهار داشت: قوانین باید به نفع مردم تفسیر و تبیین شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه بانک‌ها گفت: وضع موجود بانک ها باید به نفع مردم متحول شود.

وی با اشاره به پیگیری‌هایی که به جهت حمایت از برخی واحدهای تولیدی شاخص استان در مرکز صورت گرفته است افزود: برای پرداخت تسهیلاتی که در تهران به این واحدها وعده شده، پیگیری‌های لازم صورت گیرد و این تسهیلات بدون وقفه به این واحدها پرداخت شود.

مدیر امور شعب بانک صادرات خراسان جنوبی هم در این دیدار با اشاره به وضعیت منابع ریالی موجود این بانک در استان گفت: ۱۰۵ درصد منابع استانی، در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

فرهاد راستی با قید نام واحدهای تولیدی استان که از تسهیلات این بانک استفاده کرده‌اند افزود: در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به‌ویژه وام ازدواج هم بانک صادرات اقدامات درخور توجهی انجام داده است.

استاندار خراسان جنوبی در دیدار سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان با وی نیز گفت: بانک‌ها روند اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط را سرعت ببخشند.

وی خاطرنشان کرد: افراد متقاضی تسهیلات که واجد شرایط هستند و مدارک و مستندات آنان بدون نقص به بانک ارائه می‌شود، نباید منتظر بمانند.

قناعت با تاکید بر اینکه شالوده و اساس کارها، قانون است افزود: قانون زیربناست و همه چیز باید براساس قوانین و مقررات انجام شود ضمن اینکه قانون باید در راستای انتفاع مردم منعطف شود.

وی ضمن تشکر از عملکرد صندوق کارآفرینی امید استان، بر پرداخت تسهیلات به منظور ایجاد فرصت‌های اشتغالزا و کارآفرین تاکید کرد و گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری، از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان است.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی هم در این دیدار گزارش جامعی از عملکرد و فعالیت‌های این صندوق در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.

محمد براتی میزان تسهیلات پرداختی در سال گذشته را هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال به ۳ هزار و ۱۱۹ فقره عنوان کرد و گفت: از این مبلغ، هزار و ۲۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به ۲ هزار و ۳۱۹ طرح پرداخت شده که زمینه اشتغال را برای قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان فراهم آورده است.

وی همچنین برنامه‌ها و اهداف صندوق کارآفرینی امید در سال جاری را تشریح کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افزایش اعتبارات امسال شاهد پرداخت چند برابری تسهیلات اشتغال در سطح استان خواهیم بود.

 

 

 

۱۰ تن گندم قاچاق در شهرستان زیرکوه کشف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه از کشف ۱۰ تن گندم قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال در این شهرستان مرزی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ هادی سلمانی گفت: ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام گشت‌زنی و کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۱۰ تن گندم قاچاق و فاقد مجوز را کشف کردند و ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد ریال برآورد شد.

 

کشف ۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان/۴

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان در ۴۸ ساعت گذشته به یک سواری پژو ۴۰۵ و چهار اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ رمضان مرادی اظهار داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از خودروها، ۵ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

وی افزود: پنج خودرو در این رابطه توقیف و پنج متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

 

۱۲ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی هزینه شد

۱۲ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ میلیارد تومان برای مرمت ۵۰ بنای تاریخی این استان در سال گذشته هزینه شد و باغ اکبریه بیرجند از جمله این آثار است.

هادی شاهوردی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از جمله آثار شاخص مرمت‌شده می‌توان به باغ و عمارت اکبریه با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کاروانسرای خان طبس با اعتبار ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.

وی افزود: مرمت بناهای تاریخی باعث معرفی میراث نیاکان همچنین رونق گردشگری و اقتصادی می‌شود که در این میان میراث جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا که ارزش‌های معماری بومی یا طبیعی آنها از حد و مرز کشورمان فراتر می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی همچون بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون فردوس و بشرویه با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال از اقدامات انجام شده در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: یکی از شاخص‌ترین و برجسته‌ترین نمودهای فرهنگی و هویت‌سازی هر کشوری آثار تاریخی و فرهنگی آن است لذا نگهداری، حفاظت و مرمت این آثار یکی از وظایف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوب می‌شود.

شاهوردی گفت: غنای فرهنگی هزاران ساله و محوطه‌های باستانی متعدد خراسان جنوبی باعث شده است با گنجینه غنی از اموال منقول و غیرمنقول روبه‌رو باشیم که سبب شده تا یکی از اولویت‌های آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی حفاظت و مرمت آثار و اشیای منقول تاریخی و فرهنگی مخازن استان و آثار فرهنگی و تاریخی موزه و مجموعه‌های خصوصی باشد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ شیء تاریخی و مطالعاتی متعلق به بخش دولتی و خصوصی در آزمایشگاه این اداره کل، حفاظت و مرمت شد و این آثار شامل اشیای مفرغی، سکه، ظروف سنگی، ظروف سفالی، آجرهای منقوش و نسخ خطی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه آثار حفاظت و مرمت شده از دوره تاریخی تا دوره اسلامی را شامل می‌شود اظهار داشت: تعدادی از این آثار در زمره فهرست آثار ملی منقول فرهنگی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: آزمایشگاه حفاظت و مرمت استان برای انجام امور پژوهشی بر اشیای فرهنگی و تاریخی به منظور همکاری با پژوهشگران و محققان آمادگی دارد.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۸۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

این استان چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای پارچه‌بافی خراشاد دارد و قدمت آثار تاریخی خراسان جنوبی از ۲۵ هزار سال پیش که مربوط به غار خونیک قاین است تا دوره معاصر را در برمی‌گیرد.

 

 

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور/۳-۷

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

طرح آبرسانی به شهر بیرجند به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌تمام در سومین سفر استانی رییس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی این طرح دوباره آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح انتقال آب به بیرجند، پیش‌بینی می‌شود این طرح طی ۲ سال آینده به اتمام برسد.

طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده ولی با تزریق اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح از سرگیری شد و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب در ۲ سال آینده برای مرکز استان تامین خواهد شد.

شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که چند سال گذشته در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته و در این سال‌ها پروژه‌های جابه‌جایی، احیا و بازسازی برای تعدادی از چاه‌ها انجام شد تا در کوتاه‌مدت مشکل تامین آب شهر رفع شود.

در حال حاضر آب شرب بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.

با توجه به حجم مخازن ذخیره آب و افزایش مصرف آب در فصل تابستان، از طرفی احتمال قطعی برق و خاموشی برخی چاه‌ها، شرکت آب و فاضلاب در زمینه تامین آب شهر بیرجند دچار چالش خواهد شد.

این در حالی است که در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به تکمیل طرح انتقال آب به شهر بیرجند به عنوان یکی از پروژه‌های راکد و نیمه‌تمام استان شد تا عملیات اجرایی این طرح جان دوباره بگیرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی با رییس جمهور نیز مطرح شد و آیت الله رییسی در این دیدار آب را مشکل اساسی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای طرح انتقال آب به بیرجند تصویب شد که با اختصاص کامل این اعتبار، طرح آبرسانی به بیرجند با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی طی ۲ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرای طرح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای تکمیل این طرح مصوب شده به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد.

سعید سروری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخیرا بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شده تا قرارداد لازم با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرا منعقد شود.

وی بیان کرد: همچنین ۵۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند تصویب شده که تاکنون ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد و تکمیل تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر هم انجام شده و مناقصه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر برگزار شده است.

وی افزود: با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، طرح آبرسانی به شهر بیرجند در ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد و در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سروری خاطرنشان کرد: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده است.

تامین ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای شهر بیرجند در ۲ سال آینده

او گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این طرح به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین این مقدار اعتبار در سفر استانی رییس جمهور مصوب شده است.

وی افزود: حفر ۶ حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

سروری گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۰ کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار مترمربع در مجموع مشخصات فنی طرح است.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده که با تخصیص اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون در مرحله به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز هستیم تا طی انعقاد قرارداد، ادامه اجرای طرح را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کنیم.

تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر

مدیر آب و فاضلاب بیرجند درباره وضعیت منابع آبی مرکز استان گفت: در حال حاضر درخصوص تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر قرار داریم و با توجه به افزایش مصرف آب در فصل تابستان برای تامین آب شهر جای نگرانی وجود دارد.

موسی حسنی افزود: نیاز است طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند هرچه سریعتر اجرایی شود تا دغدغه‌ای در مورد تامین آب بیرجند به‌خصوص در فصول گرم نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در صورت قطعی برق در فصل تابستان احتمال اینکه در تامین آب شهر دچار مشکل شویم، وجود دارد اما با تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند دغدغه‌ای در زمینه تامین آب شهروندان در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

مدیر آب و فاضلاب بیرجند گفت: در حال حاضر آب شرب شهر بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می‌شود.

 

 

 

 

استاندار در نشست نمایندگان شوراهای اسلامی بشرویه

به بیان مشکلات اکتفا نکنیم/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی: به بیان مشکلات اکتفا نکنیم

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای رفع دغدغه‌های مردم، تنها به بیان مشکلات اکتفا نکنیم و رفع مشکلات علاوه بر طرح موضوع، نیاز به پیگیری جدی دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در نشست نمایندگان شوراهای اسلامی این شهرستان که در محل فرمانداری بشرویه برگزار شد، افزود: همین که به بنده بگویید فلان مشکل وجود دارد، کافی نیست و این موارد به‌طور جدی در استان و در سطح ملی پیگیری شود.

وی اظهار داشت: بنده وظیفه دارم، مطالبات و خواسته‌های مردم استان را در سطح ملی و در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها پیگیری کنم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: بنا به رسالتی که برعهده گرفته‌ام، در پیگیری امورات از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ و حتی برای موارد جزئی، بارها و بارها دیدارهایی را در مرکز برنامه‌ریزی کرده‌ام تا موضوع به نتیجه برسد.

وی افزود: برای تک تک موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، باید جلسه بگذاریم و با محوریت معاونت‌های مربوطه در استانداری و با حضور دستگاه‌های اجرایی، همه این موارد پیگیری شوند.

قناعت به رویکرد دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: حضور آیت الله رئیسی و وزرای ایشان در بین مردم به این دلیل است که بگویند از جنس مردم هستند و می‌خواهند برای رفع مشکلات آنها کار کنند.

وی متذکر شد: ما هم باید همین رویکرد را در حوزه خودمان داشته باشیم و به مردم این اطمینان را بدهیم که دغدغه‌ها و مشکلات شان تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در گذشته کارهای زیادی برای استان انجام شده است افزود: اگر مدیران دلسوز بودند و کارها با جدیت بیشتری پیش می‌رفت، شرایط می‌توانست از این بهتر باشد.

وی تصریح کرد: این وظیفه مسئولان است که به مردم خدمت کنند و مطالبات آنها را پاسخ بگویند.

نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان بشرویه نیز در این نشست، مطالبات و درخواست‌های مردمی را مطرح کردند و از مشکلات شهرستان گفتند.

استاندار خراسان جنوبی امروز در سفر غیررسمی وارد بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند شد و از چند طرح عمرانی و نیمه‌تمام این شهرستان بازدید کرد.

همچنین عملیات اجرایی ساخت قطعه اول باند دوم محور بشرویه – سه راهی بشرویه با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد و قناعت ضمن شرکت در نماز جمعه بشرویه با شماری از مردم به‌صورت چهره به چهره دیدار کرد.

استاندار خراسان‌ جنوبی در سفر به بشرویه با خانواده معظم شهید احمد عبدالله‌زاده مقدم نیز دیدار کرد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، جمعی از مدیران و فرماندار بشرویه هم در این دیدار حضور داشتند.

 

 

 

 

مسئولیت های اجرایی از نفوذی ها گرفته شود/۲-۳

مسئولیت های اجرایی از نفوذی ها گرفته شود

خطیب جمعه بیرجند گفت: باید بدنه اجرایی کشور از حضور نفوذی ها پاکسازی شود.

 به گزارش مهر حجت الاسلام مهدی رحیم آبادی ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام با بیان اینکه همه باید در عمل از سیره امام ششم پیروی کنیم، اظهار کرد: بیشترین احادیث از امام صادق علیه السلام به ما رسیده است.

وی با اشاره به حدود ۳۰ سال امامت امام صادق (ع) بر جامعه اسلامی بیان کرد: به دلیل فشارهای زیاد طاغوت‌های زمان امام بیشتر دوران امامت خویش را در منزل بودند.

خطیب جمعه بیرجند بیان کرد: حاکمیت اسلامی دو رکن مهم رهبری اسلامی و مردم ولایت مدار را لازم دارد که در طول ۲۵۰ سال امامت امامان معصوم مردم ولایت مداری لازم را نداشته و از ائمه دفاع نکرده‌اند.

حجت الاسلام رحیم آبادی عنوان کرد: امروز سرطان فقدان حاکمیت اسلامی بر سراسر عالم سایه افکنده است اما به برکت انقلاب اسلامی ایران حاکمیت اسلامی در دنیا فراگیر خواهد شد و مقدمات ظهور امام زمان (عج) را فراهم خواهد کرد.

وی به نقش استکبار جهانی در فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت اسلامی اشاره کرد و بیان کرد: مستکبران تلاش دارند تا با استفاده از هر حربه‌ای بین مردم و حاکمیت اسلامی فاصله بیندازند زیرا می‌دانند با فراگیر شدن حاکمیت اسلامی بساط بی عدالتی و ظلم آنها برچیده خواهد شد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار منافقین در جلوگیری از گسترش حاکمیت اسلامی در جوامع عنوان کرد: منافقین در جمهوری اسلامی ایران نیز پس از انقلاب در برخی مسئولیت‌ها و بدنه اجرایی کشور رسوخ کردند و باعث شدند تا مردم امروز شاهد مشکلاتی در کشور باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید امروز مسئولیت‌ها از دست برخی منافقین که با وجود روی کار آمدن دولت انقلابی هنوز هم در بدنه اجرایی حضور دارند، گرفته شود، تصریح کرد: شناسایی و پاکسازی بدنه اجرایی کشور از این منافقین و نفوذی‌ها باید توسط خود مردم و همکاری آنها انجام شود.

امام جمعه موقت بیرجند به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌های هم اشاره کرد و افزود: مردم تا رسیدن به نتیجه مطلوب هوای همدیگر را داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*