اخبار خراسان جنوبی/

کشورها چگونه سرباز می‌گیرند؟

تهران- ایرنا- جهانی که گفته می‌شود در آن اقتصاد، تجارت آزاد، دیپلماسی و انواع فناوری حرف اول و آخر را می‌زند، در سال ۲۰۲۲ شاهد بحرانی بود که در آن سربازان تبدیل به بازیگران انکارناپذیر میدان شدند.

پس از گذشت هفت سال از تهاجم ائتلاف سعودی به یمن و شروع درگیری که در آن بسیاری از معادلات و محاسبات نظامی به هم ریخت، کیلومترها دورتر از خلیج عدن و دریای سرخ یعنی در شرق اروپا آتش جنگی دیگر شعله‌ور شد.

کشته‌شدن نظامیان و غیرنظامیان در درگیری‌های گسترده نظامی میان روسیه و اوکراین، هر چند وجه اشتراک دردناک این جدال نظامی با جنگ یمن بود اما تفاوت‌هایی آشکار و بزرگ را نیز به تصویر کشید.

جدا از شیوه انعکاس کاملا متفاوت فجایع انسانی، نحوه تصمیم‌گیری‌ها در کرملین و کی‌یف در آغاز و ادامه جنگ، بر خلاف تحولات یمن به نحوی بود که بسیاری از گزاره‌ها و پیش‌فرض‌های بین‌المللی را زیر سئوال برد.

برخلاف سعودی‌ها که از دید بسیاری از ناظران، تحرکات میدانی‌شان در یمن طی سال‌های اخیر ارتباطی مستقیم با فشارهای بین‌المللی و مقوله‌ای مانند تحریم داشته، روس‌ها به رهبری «ولادیمیر پوتین» به قیمت مواجهه با هزاران تحریم ریز و درشت تصمیم گرفتند جنگ را در اوکراین برای سد کردن راه نفوذ ناتو پیش ببرند.

در تاریخ معاصر جهان، قدمت سربازگیری به سال‌های بعد از انقلاب سال ۱۷۸۹ فرانسه برمی‌گردد یعنی زمانی که این کشور در برابر هجوم دولت‌های محافظه‌کار اروپایی مجبور شد از نیروهای مردمی برای حفاظت از مرزهای انقلابش استفاده کند

از سوی دیگر، اوکراینی‌ها با وجود تقابل با یکی از بزرگترین نیروهای نظامی جهان و البته به پشتوانه حمایت‌های تسلیحاتی کشورهای غربی تاکنون از تسلیم مقابل روسیه خودداری کرده‌اند.

در این میان، واقعیتی مهم به صورت آشکار مقابل جهانیان نمایان شد و در عصر ارتباطات و مبادلات چندجانبه اقتصادی میان واحدهای ملی که به عنوان بازدارنده‌ای اساسی برابر هرگونه تنازع نظامی انگاشته می‌شد جنگی تمام‌عیار در همسایگی اروپایی‌ها درگرفت؛ تحولی که با هدایت سیاستمداران، نظامیان و به عبارت دیگر سربازان تبدیل به بازیگران اصلی آن شدند.

در این صحنه و در کشوری چون اوکراین که زمانی رهبرانش مقدمات لغو سربازی اجباری را می‌چیدند، نیروهای ذخیره و سربازان سالیان گذشته برای سد کردن راه روس‌ها فراخوانده شدند و به نوعی همه مردان اوکراینی و حتی غیراوکراینی‌های ساکن در این کشور موظف شدند سلاح به دست بگیرند.

 

 

کشورها چگونه سرباز می‌گیرند؟

 

در تازه‌ترین رخداد مربوط به فراخوانی نیروهای ذخیره پس از تحولات اوکراین نیز نهم فروردین‌ماه اراضی اشغالی شاهد عملیاتی استشهادی بود که بیش از ۱۰ صهیونیست در منطقه «بنی براک» واقع در شرق تل‌آویو کشته و زخمی شدند تا رهبران رژیم صهیونیستی به سرعت دستور فراخوان نیروهای ذخیره‌ صادر کنند.

جدای از این تحولات، در کشور ما هم  در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در کمیسیون تلفیق مباحثی مطرح شد که نگاه‌ها را به سمت مقوله سربازی و قوانین مربوط به آن دوخت.

با وجود تعیین تکلیف مساله معافیت‌ها و بسته‌شدن پرونده خرید خدمت وظیفه عمومی، در رسانه‌ها موضوعاتی گوناگون از پیشنهاد سربازی رفتن زنان تا افزایش چندبرابری حقوق سربازان مطرح شد تا نشان دهد مساله سربازی به هر نحو و هر از چندگاه به یکی از کانون‌ها توجه عمومی مبدل می‌شود.

سربازی اجباری و شروع آن در تاریخ معاصر

نظرها درباره موضوع سربازی در ایران، برخی نگاه‌ها را به سمت ریشه‌های سربازگیری می‌برد. در ایران خدمت وظیفه که زمانی به آن «اجباری» گفته و در ساختاری چون «اداره نظام اجباری» اجرا می‌شد، به ابتدای قرن ۱۴ خورشیدی بازمی‌گردد و قدمتی حدود ۱۰۰ ساله دارد.

کشورهای آمریکا، روسیه، هند و چین که از نظر تجهیزات یا نیروی انسانی در جایگاه‌های نخست جهانی ایستاده‌اند، همچنان از سربازان غیرحرفه‌ای در ساختار نظامی خود استفاده می‌کنند                                                                 

در تاریخ معاصر جهان البته قدمت سربازگیری بیشتر است و به سال‌های بعد از انقلاب سال ۱۷۸۹ فرانسه برمی‌گردد یعنی زمانی که این کشور در برابر هجوم دولت‌های محافظه‌کار اروپایی موسوم به «کنسرت اروپا» مجبور شد از نیروهای مردمی برای حفاظت از مرزهای انقلابش استفاده کند.

با گذشت صدها سال از آن زمان و بروز دو جنگ جهانی، خدمت وظیفه عمومی در دولت-ملت‌ها شکل و شمایلی متفاوت با قبل یافته است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

سربازان وظیفه در ارتش‌های بزرگ جهان

کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، هند و چین که از نظر تجهیزات یا نیروی انسانی در جایگاه‌های نخست جهانی ایستاده‌اند، همچنان از سربازان غیرحرفه‌ای در ساختار نظامی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش «گلوبال سکیوریتی»  (global security)، هندی‌ها که در جنگ جهانی دوم یکی از عظیم‌ترین ارتش‌های داوطلب جهان را در اختیار داشتند با اتکا به جمعیت فراوان خود توانسته‌اند این وضعیت را حفظ کنند، چنانکه در کنار ارتش یک میلیون و چهارصد هزار نفری خود نزدیک به ۲میلیون نیروی ذخیره دارند. به این ترتیب، هند دارای دومین ارتش بزرگ جهان از لحاظ تعداد نفرات است.

در شرق هند یعنی چین که در مرزهایشان اختلافات زیادی وجود دارد، اولین ارتش بزرگ جهان از لحاظ شمار نیروی انسانی (بیش از ۲.۳ میلیارد نفر) استقرار دارد. در ابتدای کار جمهوری خلق چین، خدمت وظیفه عمومی برای مردان به مدت ۲۴ ماه و برای برخی زنان اجباری بود تا اینکه در سال ۲۰۰۸ مشروط به نام‌نویسی تعدادِ کافی افراد داوطلب، طول دوره آن به یک سال کاهش یافت. واقعیت خدمت وظیفه در چین این است که مانند هند به دلیل شمار بالای داوطلبان، اجباری برای رفتن به سربازی وجود ندارد.

 

کشورها چگونه سرباز می‌گیرند؟

 

اما ارتش روسیه که بر اساس رده‌بنده مراکز تحقیقاتی نظامی مانند «گلوبال فایر پاور» (Global fire power) در رده دومین نیروی نظامی قدرت‌مند جهان بعد از آمریکا قرار گرفته، وضعیتی متفاوت با ۲ قدرت شرقی دیگر دارد.

همه ساله بیش از ۲۵۰ هزار مرد روس بین ۱۸ تا ۲۷ سالگی به خدمت اعزام می شوند. خودداری از رفتن به خدمت سربازی، جرم محسوب می شود و ممکن است تا ۲سال زندان محکومیت به بار آورد.

به گزارش تارنمای شبکه BFBS (رسانه اختصاصی نیروهای مسلح بریتانیا که از ۱۹۴۳ فعال است) در سال ۲۰۰۷، خدمت سربازی روس‌ها از ۲ سال به یک سال کاهش یافت. با این حال، برای بسیاری از جوانان روس جالب نیست یک سال از عمر خود را و طبق برخی گزارشات، چند سال را در نیروهای مسلح بگذرانند و نیمی از مشمولان سعی می‌کنند از راه‌های مختلف از خدمت خارج شوند. از سوی دیگر برخی فرماندهان ارتش روسیه هم ورود اجباری جوانانی با مشکلات اعتیاد و سابقه جرایم مختلف به نیروهای مسلح را آفتی برای ارتش می‌دانند که باید فکری به حال آن کرد.

چند دهه بعد از انگلیس که در دهه ۶۰ میلادی خدمت وظیفه عمومی را لغو کرد، دو قدرت دیگر اروپایی یعنی آلمان و فرانسه به سمت ارتش کاملا حرفه‌ای حرکت کردند                 

هر چند ارتش روسیه به پرسنل سربازان وظیفه وابسته است اما در طول ۲۰ سال گذشته، تلاش‌های گسترده‌ای برای پایان دادن به وابستگی به خدمت اجباری انجام شده‌ است.

در آمریکا که خود را قدرت اول نظامی جهان معرفی می‌کند، از سال ۱۹۴۰ همه مردان سالم ۱۸ تا ۲۵ ساله موظف به ثبت‌نام برای نظام وظیفه عمومی شده‌اند، به این معنی که در صورت لزوم به خدمت سربازی فراخوانده می‌شوند. با این حال، ایالات متحده از سال ۱۹۷۳ اجباری برای سربازگیری نداشته و ورود به نیروهای مسلح به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

اروپایی‌ها چطور به سربازی می‌روند؟

انگلیس یکی از اولین قدرت‌های نظامی اروپا بود که خدمت نظام وظیفه اجباری را در سال ۱۹۶۰ لغو کرد و آخرین سرباز وظیفه انگلیسی در سال ۱۹۶۳ خدمت خود را پایان داد.

دو قدرت دیگر اروپایی یعنی آلمان و فرانسه نیز پس از چند دهه تاخیر به سمت ارتش کاملا حرفه‌ای حرکت کردند. در ادامه، کشوری مانند ایتالیا نیز از سال ۲۰۰۴، قانون خدمت وظیفه عمومی را تعلیق کرد تا زنان و مردان ایتالیایی تنها به صورت داوطلبانه وارد نیروهای مسلح شوند.

نکته قابل تامل اینکه در کشورهای شمال اروپا وضعیتی متفاوت درباره خدمت نظام وظیفه عمومی وجود دارد. در گزارشی که BFBS درباره اوضاع خدمت وظیفه عمومی در کشورهای اروپایی منتشر ساخته آمده است: از میان ۴۴ کشور اروپایی، در ۱۵ کشور سربازی به معنای واقعی وجود دارد.

در کشورهای اروپایی مانند دانمارک، سوئیس و اتریش، سربازی اجباری است و در همه‌پرسی‌هایی که در سال‌های اخیر درباره ادامه خدمت وظیفه اجباری برگزار شده، بیش از نیمی از مردم این کشورها به آن رای مثبت داده‌اندبر اساس این گزارش، کشورهای اسکاندیناوی شامل سوئد، نروژ و فنلاند به نوعی خدمت اجباری دارند. سوئد از سال ۱۹۰۱ خدمت سربازی اجباری برای مردان داشته است.

در سال ۲۰۱۰ به طور موقت قانون مربوط به آن لغو و در سال ۲۰۱۷ در جریان افزایش تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور دوباره احیا شد. کسانی که در سوئد به خدمت سربازی می‌روند بین ۹ تا ۱۲ ماه خدمت می‌کنند.

در نروژ که نیروی مسلحش مدعی است بر اساس الگوی جنگجویان دریایی باستانی سربازگیری می‌کند مدت خدمت  به طور معمول ۱۲ ماه است اما می‌تواند بین ۶ یا ۱۹ ماه متغییر باشد. سربازان وظیفه از ۱۸ سالگی به خدمت فراخوانده می شوند و تا ۴۴ سالگی آماده به خدمتند. البته در صورت بروز جنگ، سن آمادگی برای خدمت به ۵۵ سال افزایش می یابد.

در فنلاند به دلیل اینکه این کشور جزو ائتلافی نظامی نیست و خود باید از امنیتش دفاع کند هر مرد ۱۸ تا ۶۰ ساله باید خدمت نظامی داشته باشد و پس از پایان دوره آموزشی به عنوان نیروی احتیاط به حساب می‌آید. مشمولان در رده‌های مختلف ارتش به مدت ۱۶۵ روز آموزش می‌بینند و ادامه آموزش‌ها برای مهارت‌های خاص ۲۵۵ روز طول می کشد.

 

کشورها چگونه سرباز می‌گیرند؟

 

در دیگر کشورهای اروپایی مانند دانمارک، سوئیس و اتریش هم خدمت نظام وظیفه اجباری است و در همه‌پرسی‌هایی که طی سال‌های اخیر درباره ادامه خدمت وظیفه اجباری برگزار شده، بیش از نیمی از مردم این کشورها به آن رای مثبت داده‌اند.

در اتریش پنجاه در صد نیروهای مسلح را سربازان وظیفه تشکیل می‌دهند که ۶ماه خدمت می‌کنند. در سوئیس که خدمت اصلی ۲۱ هفته است و در سال‌های بعدی تکمیل می‌شود،  خدمت در ارتش بخشی ازهویت ملی محسوب و خودداری از خدمات نظامی یا غیرنظامی جرم تلقی می‌شود که البته پرونده‌های مربوط به آن اندک است.

در کشوری مانند هلند هر چند سربازی اجباری اعمال نمی‌شود اما مانند کشورهای یادشده در شمال اروپا، برای زنان هم در راستای توسعه برابری اجتماعی امکان خدمت داوطلبانه وجود دارد.

در کنار آنچه گفته شد باید به این نکته اشاره کرد که در قانون اکثر کشورهای اروپایی امکانی موسوم به «قانون‌شکنی وجدانی» برای کسانی که از مسائل و خدمات نظامی گریزانند تعبیه شده که در ازای آن می‌توانند در بخش‌های غیرنظامی خدمت کنند.

بروز جنگ در اوکراین نشان داد بسیاری از ارتش‌های جهان بی‌نیاز از نیروهای داوطلب یا سربازان وظیفه و ذخیره نیستند

بحران‌هایی که باعث بازگشت خدمت اجباری می‌شود

همچنان که در ابتدای گزارش اشاره شد، بروز جنگ در اوکراین نشان داد بسیاری از ارتش‌های جهان بی‌نیاز از نیروهای داوطلب یا سربازان وظیفه و ذخیره نیستند. پیش از بروز جنگ در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴، این کشور قصد داشت خدمت اجباری را لغو کند اما پس از افزایش تنش با روسیه، خدمت اجباری دوباره برقرار شد.

در دیگر کشور همسایه روسیه یعنی لیتوانی سربازی اجباری در سال ۲۰۰۸ لغو شد اما در سال ۲۰۱۶ پس از تنش با مسکو دوباره خدمت سربازی از سر گرفته شد. در لیتوانی مردان ۱۸ تا ۲۳ ساله به مدت ۹ ماه به خدمت فراخوانده می شوند.

ارتباط امنیت کشورها با خدمت وظیفه عمومی

با نگاهی به جغرافیای تنش و تهدیدات امنیتی می‌توان دریافت که بسیاری از کشورها برای دفاع از خود روی سربازان وظیفه حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

در جهان بیش از ۱۰۰ کشور خدمت وظیفه عمومی به شکل اجباری ندارند و برخی دولت‌ها هم در سال‌های اخیر خدمت را به صورت داوطلبانه درآورده‌اند اما به گزارش BFBS،  شماری مانند صربستان و رومانی به دنبال بازگرداندن آن در آینده نزدیک هستنددر شبه‌جزیره کره، کشور کره جنوبی با ارتش بیش از ۵۰۰ هزار نفری قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در زمینه خدمت نظام وظیفه عمومی دارد و جوانان این کشور حداقل ۲ سال باید به سربازی بروند. در غیر این صورت با مجازات‌های سختی روبرو خواهند شد.

صرف‌نظر از ارتش‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس که برخی وابستگی بالایی به نیروهای مزدور از سایر کشورها دارند، ترکیه، سوریه و ایران دارای قوانین دیرپای خدمت وظیفه عمومی هستند. در اراضی اشغالی هم سالانه نزدیک به ۶۰ هزار مرد و ۶۰ هزار زن وارد ارتش رژیم صهیونیستی می‌شوند، به طور معمول و به ترتیب ۳ و ۲ سال خدمت می‌کنند و تا  ۴۰ سالگی سالانه برنامه‌های آموزش نظامی دارند.

در جهان بیش از ۱۰۰ کشور خدمت وظیفه عمومی به شکل اجباری ندارند و برخی دولت‌ها هم در سال‌های اخیر خدمت را به صورت داوطلبانه درآورده‌اند اما به گزارش BFBS،  شماری مانند صربستان و رومانی به دنبال بازگرداندن آن در آینده نزدیک هستند.

مراکش یکی از کشورهایی است که خدمت اجباری را به مدت ۲ سال به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ متوقف کرده و قرار است در سال ۲۰۲۲ نیروهای تازه‌نفس جذب کند. بعضی  کشورها هم مانند آرژانتین، برنامه‌هایی برای بازگرداندن خدمت اجباری سربازی برای زمان جنگ دارند.

 

درخواست تسریع و تکمیل پادگان غدیر ارتش در قاینات

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع و تکمیل پادگان غدیر ارتش و مجتمع مسکونی ۶۰۰ واحدی آن در قاینات شد.

اسحاقی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در جای جای تاریخ انقلاب اسلامی مدال افتخار و اقتدار و گوهری ارزشمند برای مردم بوده است.

وی افزود: ما مرزنشینان شهادت می دهیم که ارتشیان همچون سپری فولادین از تمامیت عرضی کشور حفاظت کرده و برای حفاظت از آن جان فشانی ها کرده اند و همچون یاران اباعبدالله نسبت به ولی خود وفادارند.

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مخاطب من امیر موسوی فرمانده ارتش و امیر حیدری فرمانده نیرویس زمینی است شما عزیران با اجرایی کردن دستور مقام معظم رهبری در خصوص ساخت پادگان غدیر ارتش قاینات مدال افتخار دیگری که نشان از ولایتمداری و لبیک به خواست مردم بوده است را در کنار هزاران مدال افتخار دیگر قرار دادید.

آقای اسحاقی افزود: با شما عهد می بندیم که با تسریع تکمیل این پادگان و ساخت ۶۰۰ واحد سازمانی مسکونی آن مردم ولایتمدار قاینات قدردان شما بوده و ارتشیان و خانواده های آنان را همچون عزیزی پذیرا و هچون دری گرانبها در کنار خود حفظ نمایند.

 

ابلاغ ۶۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های گردشگری خراسان جنوبی

۶۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفتگو با خبرنگار صدا ابلاغ ۶۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های گردشگری خراسان جنوبیو سیما گفت: این اعتبار از اعتبارات سفر استانی آیت الله رئیسی برای سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اختصاص یافته و در سال جاری هزینه خواهد شد.

رمضانی افزود: این اعتبار برای اجرای حدود ۵۰ پروژه در زیرساخت‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هزینه خواهد شد.

وی گفت: اعتبار ابلاغ شده در بخش‌های مختلف برای مرمت، تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی استان برنامه ریزی شده است.

وی افزود: این اعتبار با توجه به پیشرفت فیزیکی و ظرفیت طرح‌ها اولویت بندی و در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

 

عملیات مراقبت و آبیاری سنواتی در کانون‌های بحرانی استان خراسان جنوبی آغاز شد/۵

 

عملیات مراقبت و آبیاری سنواتی در کانون‌های بحرانی استان خراسان جنوبی آغاز شد

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی از آغاز عملیات مراقبت و آبیاری سنواتی در کانون‌های بحرانی استان خبر داد.

علیرضا نصرآبادی در بازدید از کانون‌های بحرانی استان خراسان جنوبی با اشاره به طرح‌های تثبیت شن‌های روان در کانون‌های بحرانی اظهار داشت: عملیات مراقبت و آبیاری بیش از ۸ هزار هکتار از عرصه‌های نهالکاری شده در سال ۹۸ – ۹۹ آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: این مراقبت و آبیاری تا پایان شهریورماه امسال در چند مرحله با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این نهال‌ها شامل آرتیپلکس، تاغ، عجوه، قیچ و رمس است که گیاهانی کاملا بیابانی و مقاوم به خشکسالی است.

نصرآبادی با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است گفت: این استان دارای ۳۵ کانون بحرانی فرسایش بادی با بیش از دو میلیون هکتار مساحت  است که در بیشتر آنها پدیده گرد و غبار را شاهد هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی بیان کرد: خشکسالی‌های بلند مدت تغییر اقلیم، برخی فعالیت‌های انسانی و چرای بی‌رویه دام باعث کاهش شادابی و پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی و به دنبال آن افزایش بیابان‌زایی و بروز گرد و غبار می‌شود.

 

جشن «روزه اولی ها» در بیرجند برگزار می شود
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی از برگزاری جشن روزه اولی ها در بیرجند خبر داد و گفت: این مراسم با حضور ۱۰۰ نفر از دختران روزه اولی مناطق محروم بیرجند همزمان با ۳۰ فروردین در نمایشگاه قرآن استان برگزار می شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» با تشریح برنامه های ماه مبارک رمضان در کانون های مساجد خراسان جنوبی اظهار کرد: برگزاری جلسات تفسیر نهج البلاغه در مساجد، محافل انس با قرآن، جشن روزه اولی ها و شرکت در نمایشگاه قرآن از جمله این برنامه هاست.

 

وی درخصوص برگزاری جلسات تفسیر نهج البلاغه گفت: طی ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر در ۸ مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)، محمد رسول الله (ص)، امام هادی(ع)، آل رسول(ص)، امام حسن مجتبی (ع) حاجی آباد، امام زمان (عج) مهرشهر، بقیه الله و مسجد جامع صاحب الزمانی مهرشهر» جلسات تفسیر نهج البلاغه برگزار می‌شود.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی همچنین از برگزاری جلسات قرآنی جهارشنبه شب که هر هفته یک مسجد مجری (امام حسین(ع)، امام جعفر صادق(ع)، صدیقه طاهره(س) و مسجد الحسین جوادیه) برگزار می شود خبر داد و افزود: در این برنامه یک یا چند نفر قاری به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از اقامه نماز، آیات و سوره های مشخصی از قرآن را برای عموم مردم (نمازگزاران) تلاوت می کنند.

 

وی با اشاره به برگزاری جشن روز اولی ها گفت: در این جشن ۱۰۰ نفر از دختران روزه اولی مناطق محروم مرکز استان توسط کانون های فرهنگی هنری شناسایی شده اند در سه شنبه شب ۳۰ فروردین بعد از نماز غرب و عشاء در نمایشگاه قرنی استان تجلیل می شوند.

 

حجت الاسلام سبزه کار به برگزاری مسابقات نسیم نهج البلاغه در سطح استان هم اشاره کرد و گفت: این مسابقات در بخش های متنوع (نقاشی حکمت ها برای رده سنی ۷ تا ۱۲ سال، حفظ حکمت ها برای دو رده سنی ۷ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۷ سال، خوشنویسی حکمت ها برای دورده سنی ۱۳ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۳۵ سال، تفسیر و ترجمه خطبه های نهج البلاغه برای ره سنی ۱۸ تا ۳۵ سال و تولید کلیپ برای رده سنی ۸ تا ۳۵ سال) برگزار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: شرکت در سیزدهمین نمایشگاه قرآن کریم خراسان جنوبی با برپایی یک غرفه و انجام برنامه‌های ختم قرآن به نیاب از شهدا، برگزاری برنامه شکلات صلواتی تحت عنوان میثاق با شهدا، برگزاری مسابقات مختلف حول محور نهج البلاغه از جمله نقاشی حکمت ها و… از جمله این برنامه هاست.

 

 

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد؛

پایش اطلاعات ۵۳ هزار متقاضی اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی/۵

پایش اطلاعات ۵۳ هزار متقاضی اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه استانی پیشرو در اجرای طرح اقدام ملی مسکن هستیم، گفت: اطلاعات ۵۳ هزار و ۳۸۶ نفر متقاضی مسکن ملی در حال پایش و بررسی است.

حسین عباس زاده  خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات پیش روی طرح اقدام ملی مسکن، خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که توانسته ۵۶ مورد از واحدهای این طرح را به مرحله نازک کاری برساند.

وی با اشاره به اینکه در طرح‌های گذشته مسکن به برخی از شهرهای استان حتی یک متر مربع زمین دولتی اختصاص نیافته، تصریح کرد: با تمهیدات صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ زمین‌های مورد نیاز در طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای استان تأمین شد.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق تشخیص دولت، تأمین مسکن از نیازهای اساسی مردم است، تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با کار ضربتی به این موضوع ورود کنند تا مسئله مسکن مردم تا حدود زیادی حل شود، زیرا با شیوه عادی و با ساز و کار معمول اداری موجود اگر قرار بود این مهم اتفاق بیفتد، باید تا حالا به سرانجام می‌رسید، لذا باید با سرعت و کیفیت ساز و کارهای اجرایی تغییر کند و به عبارتی متحول شود.

عباس زاده با بیان اینکه در سبد هزینه‌های خانوار، تأمین مسکن جزو دغدغه‌های اصلی و مهم مردم است، گفت: دولت‌های گذشته و فعلی تا کنون سه طرح ویژه جهت مسکن دار کردن مردم اجرا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اولین طرح در راستای مسکن دار کردن مردم، طرح مسکن مهر بود که با اجرای آن ۳۱ هزار و ۲۴۵ نفر در استان خانه دار شده‌اند و بر این اساس خراسان جنوبی، رتبه ۴ کشور را به دست آورده است.

به گفته وی؛ طرح اقدام ملی مسکن هم در اواخر دولت گذشته اجرا شد که در این طرح نیز ۵ هزار و ۹۷۰ نفر در خراسان جنوبی ثبت نام کرده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با توجه به نیاز مردم به مسکن، دولت سیزدهم با شعار ساخت یک میلیون مسکن، طرح ملی نهضت ملی مسکن را کلید زد، گفت: با اجرای این طرح، در طول ۴ سال اول دولت سیزدهم، یک میلیون ایرانی خانه دار می‌شوند که سهم استان از این طرح بیش از ۴۰ هزار واحد می‌باشد.

به گفته وی؛ سهمیه لحاظ شده برای استان در طرح نهضت ملی مسکن، غیر از ۵ هزار و ۹۷۰ واحد مسکن اقدام ملی است که زمین آن تأمین شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

عباس زاده ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن تا این لحظه ۵۳ هزار و ۳۸۶ نفر از شهروندان ثبت نام کرده‌اند که در مرحله پایش و بررسی اطلاعات قرار دارند لذا برای کسانی که واجد شرایط نهایی شناخته می‌شوند، پیامک ارسال می‌گردد و می‌توانند از تسهیلات این طرح استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه تسهیلات، زمین رایگان دولتی جهت ساخت واحد مسکونی به صورت انفرادی، گروهی و یا انبوه سازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اذعان داشت: در مراحل بعدی، موضوع واگذاری، آماده سازی زمین‌ها، صدور پروانه‌های ساختمانی، ساخت مجموعه‌ها، صدور پایان کار و تحویل واحدها به مردم است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری کشور اجرایی می‌شود، گفت: برای ما هیچ تقسیم بندی خاصی در خصوص طرح مسکن مهر، طرح اقدام ملی و طرح نهضت ملی وجود ندارد و ما همه طرح‌ها را در قالب نهضت ملی مسکن می‌بینیم.

به گفته وی؛ در حال حاضر در خصوص طرح مسکن مهر مشکلی وجود ندارد، طرح اقدام ملی در حال اجراست و برای اجرای طرح نهضت ملی نیز در همه ۳۱ شهر استان، زمین تأمین شده که کار بسیار بزرگی بوده است.

عباس زاده با تأکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن، کار بسیار بزرگی است، متذکر شد: اگر آمارهای ساخت مسکن را در همه کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته دنیا رصد نمائیم متوجه می‌شویم که ساخت یک میلیون مسکن در سال برای جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و معضلات پیش رو نظیر تأمین مصالح، نیروی انسانی و… شدنی و قابل تحقق می‌باشد.

وی اظهار داشت: با بهره گیری از تجربه مسکن مهر و شناختی که از ضرورت کار و اهمیت و چالش‌های پیش رو وجود دارد، به نظر می‌رسد طرح نهضت ملی مسکن با رعایت نقاط قوت مسکن مهر و حذف اشکالات آن طرح و طرح ملی مسکن، قابل دستیابی است.

 

 

 

ورزشکار خراسان جنوبی مدال قهرمانی خود را تقدیم خانواده شهید کرد/۷

دانش آموز نایب قهرمان بیرجندی مسابقات تنیس نونهالان کشور، مدال نقره خود را به خواهر خلبان شهید رئوفی فرد تقدیم کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این اولین مدال حرفه ای پویا احراری، دانش آموز پایه دوازدهم دبیرستان شهید شهاب بیرجند بود که در آیین گرامی داشت روز ارتش به خانواده شهید رئوفی فرد اهدا کرد.

این دانش آموز بیرجندی با بیان این که ورزش تنیس روی میز را از شش سالگی آغاز کرده است، اظهار کرد:  تا کنون بیش از ۱۴۰ مدال استانی و کشوری در این رشته کسب نموده است که مهمترین آن نایب قهرمانی نونهالان کشور می باشد.

احرای با بیان این مطلب که درنوجوانی وجوانی به رشته تیرو کمان روی آورده ودرحال حاضراین ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کند، گفت: شهدا و خانواده معزز ایشان گنجینه ای ارزشمند و الگویی بی نظیر برای آحاد جامعه به ویژه قشر نوجوان و جوانِ آینده ساز ایران اسلامی در خراسان جنوبی به شمار می روند.

وی دلیل این کار خود را ادای دِین به خانواده شهدا دانست و یاد آور شد: شهدا با خداوند متعال معامله کردند، رستگار شدند و همیشه زنده و تاثیرگذار هستند.

پرداخت تسهیلات به طرح های نیمه تمام ، در اولویت بانک ها/۷

پرداخت تسهیلات به طرح های نیمه تمام و نیازمند تسهیلات تکمیلی در خراسان جنوبی در اولویت بانک های عامل قرار گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در شصت وپرداخت تسهیلات به طرح های نیمه تمام و نیازمند تسهیلات، در اولویت بانک ها هشتمین کمیته فنی بررسی طرح های متقاضی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایریی گفت: روند پرداخت این تسهیلات به متقاضیان باید طبق ضوابط و مقررات تسهیل شود.

موهبتی بر تسریع در روند تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط توسط بانک های استان نیز تأکید کرد.

در این جلسه تعداد ۶ طرح با تسهیلات ۲۵۳ میلیارد ریال مصوب و مقرر شد به بانک های عامل معرفی شوند.

 

 

توزیع ۲هزار وعده غذای گرم در بیرجند/۷

۲هزار وعده غذای گرم بین جامعه‌ی هدف بهزیستی شهرستان بیرجند توزیع می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، به مناسبت میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) و در راستای توزیع ۵۰ هزار وعده غذای گرم در خراسان جنوبیاجرای طرح «ضیافت مهربانی»  ۲۰۰۰ وعده غذای گرم در محل هیئت رضوی بیرجند پخت و  بین جامعه هدف شهرستان بیرجند توزیع شد.

 

شرفی سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:پیش بینی می‌شود در طرح «ضیافت مهربانی» در ماه مبارک رمضان ۵۰ هزار وعده غذای گرم و ۱۰۰۰ بسته معیشتی با همت خیرین و کمک‌های مردمی و خیران محترم برای جامعه‌ی هدف بهزیستی استان تهیه و توزیع شود.

 

مردم و خیران برای شرکت در این امر خیر می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۲۴۶۸*۷۲۴* کمک‌های خود را اهدا کنند.

 

مهارت‌آموزی بیش‌ از ۳ هزار سرباز وظیفه در خراسان‌جنوبی/۲-۳

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در سال گذشته در سطح استان ۳ هزار و ۵۱۸ سرباز وظیفه با شرکت در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای یک مهارت را فرا گرفتند.

مهارت‌آموزی بیش‌ از ۳ هزار سرباز وظیفه در خراسان‌جنوبی

«حسن کامرانی‌فرد» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با فرصت‌های ایجاد شده در سال گذشته ۵۱۴ هزار و ۲۶۰ نفر ساعت دوره آموزشی برای سربازان وظیفه در سطح استان اجرا شده است.

وی گفت: از این تعداد ساعت آموزش ۲۹۷ هزار نفر ساعت آموزش در محیط واقعی کار و مابقی در کارگاه‌های آموزشی اجرا شده است.

کامرانی‌فرد،‌ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی توجه به اجرای حرفه‌های جدید و مورد نیاز بازار کار و استفاده از ظرفیت استادکاران مهارتی را از جمله برنامه‌های این اداره برای تقویت مهارت‌آموزی در بین سربازان وظیفه استان دانست و افزود: اکنون شرایطی برنامه‌ریزی شده که هر سرباز وظیفه پس از اتمام دوره خدمت خود صاحب یک مهارت و مسلط به انجام یک کار و حرفه باشد.

کامرانی‌فرد ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۶ حرفه مورد اقبال سربازان وظیفه استان بوده که آشپز سنتی، برقکار ساختمان، سرویس و نگهداری خودرو، پیرایشگر مردانه، تعمیرکار برق خودرو جزوه پر تعدادترین دوره‌های برگزار شده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در سطح استان ۳ هزار و ۵۱۸ سرباز وظیفه با شرکت در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای یک مهارت را فرا گرفتند.

ترانزیت دارو و پوشاک به افغانستان ممنوع شد/۲-۳

ترانزیت دارو و پوشاک به افغانستان ممنوع شد

گمرک ایران فهرست کالاهایی که ترانزیت آنها به افغانستان ار مرز ماهیرود، مُجاز یا غیر مُجاز است را اعلام کرد.

 رضا راستی مدیرکل ترانزیت گمرک ایران در نامه‌ای به مدیرکل گمرک خراسان جنوبی لیست کلاهای قال ترانزیت به افغانستان از مرز ماهیرود در خراسان جنوبی و کالاهای ممنوعه ترانزیتی به این کشور را اعلام کرد.

بر این اساس ترانزیت کالاهایی چون پوشاک، کیف و کفش، سیگار، لوازم آرایشی، ماشین آلات راهسازی، ظروف شیشه‌ای و کریستال، مبلمان، خشکبار و دارو به همسایه شرقی کشورمان از مرز مذکور از لیست کالاهای مجاز به ترانزیت، مستثنی شده است.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی:

ایجاد مرکز ماده ۱۶ از اولویت های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است/۴

ایجاد مرکز ماده ۱۶ از اولویت های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ایجاد و راه اندازی مرکز ماده ۱۶ از اولویت های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

 محمدرضا طالبی ظهر دوشنبه با بیان این مطلب در جلسه بررسی راه اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در استان، ضمن اشاره به اهمیت وجود این مرکز خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمان اعتیاد افراد درگیر به مواد مخدر می‌بایست به قید فوریت نسبت به راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان اقدام شود.

وی با اشاره به این که بر اساس قانون، سازمان بهزیستی متولی اداره مرکز ماده ۱۶ می‌باشد، اظهار داشت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز تأمین کننده هزینه‌های مرکز ماده ۱۶ خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط لازم است همکاری لازم را در خصوص راه اندازی مرکز ۱۶ با اداره کل بهزیستی داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن اشاره به نقش شهرداری در سیاست‌های کلی تعریف شده ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به مفاد قانون برنامه ششم توسعه و بند ۶ مصوبات یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر و بند ۷ مصوبات شصت و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در قانون از آنها نام برده شده، می‌بایست در مباحث فرهنگی و پیشگیری و درمان اعتیاد در کنار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایفای نقش نمایند.

 

نماینده ولی فقیه در مراسم رژه خودرویی روز ارتش

ایران امن مدال اقتدار نیروهای مسلح /۳

هرگونه تجاوز به مرزهای کشور پاسخ دندان‌شکن خواهد داشت
امام جمعه بیرجند: ایران امن مدال قدرت نیروهای مسلح است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: ایران امن، مدال قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و دشمن زبان قدرت را می‌فهمد.

آیت الله عبادی گفت در مراسم رژه خودرویی روز ارتش گفت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نور چشم مظلومان و خار چشم ظالمان عالم هستند.

آیت الله عبادی گفت: از لحظه‌ای که ارتش عزیز با امام امت بیعت کرد و بعد از ۴۳ سال مجاهدت‌های مردانه امروز در رژه ارتش و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران باری دیگر با امام امت بیعت کردند.

وی با اشاره به پشتیبانی ارتش از مردم در مقطع حساس و دفاع از میهن اسلامی، افزود: مردم هم ارتش را تنها نگذاشتند و با افتخار آزمایش‌های بزرگ را پشت سر گذاشت و امروز در دنیا می‌درخشد و رمز آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مرگ برای ضعیف طبیعی است، گفت: استکبار در هر کجایی اگر کشوری دچار ضعف شود مثل درنده آنان را پاره پاره می‌کنند و از ۲۰۰ سال قبل و در زمان معاصر به کشور‌ها تجاوز و شهر‌ها را ویران و مردم را آواره و به قتل می‌رسانند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه نیرو‌های مسلح با پشتیبانی مردم امنیت کشور را تامین کرده اند، گفت: شما نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نور چشم مظلومان و خار چشم ظالمان در هر نقطه‌ای از دنیا هستید.

استاندار هم در این مراسم با اشاره به رشادت‌های ارتشیان دلاور در ۸ سال دفاع مقدس گفت:امروز هم با تلاش‌های ارتش، آسمان، زمین و دریای ما امن است.

آقای قناعت با اشاره به اینکه توان بالای دفاعی ارتش و سایر نیور‌های مسلح گفت:این توان دفاعی با تکیه بر دانش بومی است و به هیچ کشوری وابسته نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ارتش پا در رکاب ولایت و فدایی ملت است گفت:امروز ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند در کشور هستند که در اوج قدرتند و با قدرت بالای دفاعی آنان دشمنان جرات رویارویی با ما را ندارند.

فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی در نیز مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی گفت: ما سربازان ولایت و گوش به فرمان، ولی فقیه هستیم و به همه گروه‌های معاند و مخالف اعلام می‌کنیم که دستور آتش به اختیار صادر شده است.

امیر سرتپ دوم شاطری گفت: هر گروه یا فردی که قصد تجاوز دارد باید برگردد یا باید مقابله کند و ما آدم‌کش نیستیم، اما با متجاوزان مقابله سختی خواهیم داشت.

وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران گوش به فرمان رهبری است و برای حفظ اقتدار ایران اجازه هیچ گونه تجاوزی را به بدخواهان نظام و انقلاب نخواهد داد.

 

تحقق ۲۰ میلیاردی تعهدات خیرین/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: میزان تعهدات خیرین در سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان بوده است که تا پایان سال، ۲۰ میلیارد آن، به میزان ۴۰ درصد، محقق شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی،  در آیین تجلیل از خیرین مدرسه ساز شهرستان بشرویه ه به مناسبت روز تکریم خیرین ، در سالروز میلاد کریم اهل بیت برگزار شد، تصریح کرد: این تعهدات توسط ۶۴ تن از خیرین نیکوکار استان برای ساخت و تکمیل طرح های آموزشی، تربیتی، عمرانی و کمک آموزشی ایجاد شده بود.

وی، با اشاره به تعهد ۲۵ میلیاردی ۶ نفر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بشرویه در سال ۹۹، عنوان کرد: تا کنون مبلغ ۸ میلیارد این تعهدات محقق شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این مطلب که خیرین نماد انسان های بزرگ منش و بلند کردارند، بیان کرد: خیرین  مدرسه ساز، سفیران مهر و دوستی، الگوی محبت و بازوان توانمند خادمین نظام تعلیم و تربیت در بهارستان علم و ادب هستند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، از مجمع خیرین به عنوان واسط مشارکت مردم در برنامه های آموزشی و تربیتی یاد کرد و ابراز داشت: بزرگترین رسالت مجمع خیرین استفاده  از ظرفیت کار داوطلبانه است و افتخار می کنیم در خدمت خیرینی  هستیم که از این  ظرفیت ، برای خدمتی بی منت آینده سازان این نظام مقدس و مشکلات آموزشی و تربیتی استان استفاده می کنند.
به گفته واقعی، خیرین مدرسه ساز نماد نماد تمدنی در جمهوری اسلامی ایران هستند که تلاش می کند تا زیرساخت اصلی توسعه استان یعنی مدارس را فراهم کند.

 

کرونا همچنان در خراسان جنوبی قربانی می گیرد/۲-۳

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

 

 

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۹۰یک بیمار دیگر قربانی کرونا در خراسان جنوبی آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۶۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۶ مورد از بیرجند، ۴ مورد از بشرویه، ۱ مورد از خوسف، ۳ مورد از زیرکوه، یک مورد از سرایان، یک مورد از سربیشه ، دو مورد طبس، ۶ مورد فردوس، ۶ مورد قائنات و ۷ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۳۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی یک  نفر نامساعد است.

 

 

آغاز به کار اولین کشتارگاه صنعتی شتر مرغ در بیرجند/۲

اولین کشتارگاه صنعتی شتر مرغ در شهرستان بیرجند آغاز به کار کرد.

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: راه اندازی کشتارگاه شتر مرغ توسطآغاز به کار اولین کشتارگاه صنعتی شتر مرغ در شهرستان بیرجند سرمایه گذار بخش خصوصی با ظرفیت کشتار ۱۰۰ قطعه شتر مرغ در روز آغاز به کار کرد.

حسن علیزاده افزود: راه اندازی چنین کشتارگاهی با این ظرفیت یکی از نیاز‌های اساسی استان و منطقه است.

وی گفت: افتتاح چنین واحد‌هایی باعث رونق تولید و اشتغال و جذب نیرو‌های بومی می شود.

 

 

 

 

 

 

۱۰ هکتار باغ در موقوفات خراسان جنوبی احداث شد/۳

۱۰ هکتار باغ در موقوفات خراسان جنوبی احداث شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۱۰ هکتار باغ انواع میوه در اراضی موقوفات استان با کمک منابع داخلی و تسهیلات بانکی احداث شد.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای سامانه آبیاری کم‌فشار در ۸۲ هکتار از اراضی وقفی و تکمیل مجتمع بزرگ دامپروری دام سبک در اراضی موقوفات شوکت‌آباد از دیگر اقدامات حوزه بهره‌وری در سال گذشته بوده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته در راستای بهره‌وری اقتصادی از موقوفات ساخت واحدهای تجاری به مساحت ۳۵۳ متر مربع اجرایی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در راستای ماموریت احیا و آبادانی رقبات موقوفات، براساس شیوه‌نامه کمیسیون سرمایه‌گذاری برای ایجاد وحدت رویه نسبت به تهیه، تصویب و ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی موقوفات یا در قالب قراردادهای مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان اقدام شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در دست اقدام افزود: عملیات عمرانی به منظور تکمیل ساختمان مسکونی در اراضی موقوفه مدرسه جعفریه شهرستان قاینات به متراژ هزار و ۲۸۰ متر مربع و مرمت و احیای کاروانسرای ده محمد شهرستان طبس به متراژ هزار و ۵۷۲ مربع مربوط به موقوفه امیر حسن خانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اقدام است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: طرح جامع احداث، تکمیل، مرمت و مقاوم‌سازی در ۴۵ بقعه متبرکه استان خراسان جنوبی اجرایی شد و بر مبنای آن از ابتدای سال گذشته تاکنون هفت هزار و ۹۸۲ متر مربع عملیات عمرانی انجام شده است.

وی بیان کرد: تمامی فعالیت‌ها در بقاع متبرکه استان درآمد هزینه‌ای است و بر این مبنا صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: سال گذشته توسعه و نوسازی بقاع و اماکن متبرکه براساس طرح جامع به متراژ ۲ هزار و ۲۶۸ متر مربع در ۱۴ بقعه متبرکه استان شامل احداث سرویس بهداشتی، زائرسرا، آشپزخانه و سایر قسمت‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: تکمیل فعالیت‌های عمرانی نیمه‌تمام در بقاع و اماکن متبرکه از دیگر اقدامات بوده که پنج هزار و ۶۱۴ تر مربع در ۲۴ بقعه متبرکه استان شامل احداث ساختمان شبستان، زائرسرا و رواق انجام شده است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور با اشاره به تعمیر و نگهداری در پنج بقعه متبرکه همچنین مرمت و مقاوم‌سازی بقاع و اماکن متبرکه گفت: در این حوزه نیز ۱۰۰ متر مربع از سال گذشته تاکنون اجرا شده است.

بیش از ۱۰ هزار موقوفه و ۲۴ هزار رقبه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

 

دستگیری یک سارق سابقه دار در “طبس”/۴

 

فرماندهی انتظامی”طبس” از دستگیری یک سارق سابقه دار و حرفه ای اماکن دولتی و خصوصی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۴ فقره سرقت نیز کشف شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن دولتی و خصوصی در سطح شهرستان طبس، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی شهرستان طبس با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی، یک سارق حرفه ای را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر و مقادیری اموال سرقتی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس با بیان این که متهم در بازجویی های پلیس به ۴ فقره سرقت از اماکن خصوصی و دولتی اعتراف کرد؛ تصریح کرد: متهم پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

هزار و ۸۴۵ قطعه مرغ فاقد مجوز در “سرایان” کشف شد/۴

 

فرمانده انتظامی “سرایان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یکدستگاه کامیون هزار و ۸۴۵ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی به ارزش ۹۲۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علی وطن دوست” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “سرایان” هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یکدستگاه کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۸۴۵ قطعه مرغ زنده قاچاق که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۲۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف ویک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

کشف ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” گفت: مأموران پلیس، ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در بازرسی از ۲ کامیونت در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: در ۴۸ ساعت گذشته ماموران انتظامی فردوس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ۲ کامیونت مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروهای متوقف شده، ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع کشف کردند.

سرهنگ فولادی بیان داشت: مأموران در این خصوص ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

توقیف ۱۳ موتورسیکلت سواران متخلف در “قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی”قاین” از اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و توقیف ۱۳ دستگاه موتور سیکلت در سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و به منظور برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان قاین اجرا شد.

وی افزود: این طرح با حضور تیم های گشتی پلیس اجرایی شد که در همین رابطه تعداد ۱۳ دستگاه موتورسیکلت توقیف و روانه پارگینگ شده و متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شدند.

سرهنگ زال بیکی با اشاره به این که طرح فوق تا پایان ماه مبارک رمضان به طور مستمر اجرا خواهد شد اظهار داشت: وسایل نقلیه ای که به همین منظور توقیف شوند ضمن هماهنگی با مقام قضایی تا پایان ماه مبارک رمضان در پارکینگ خواهند ماند.

 

 

 

کشف ۱۰ تن روغن نباتی خوراکی غیر مجاز در نهبندان/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس نهبندان در بازرسی از یک کامیون باری ۱۰ تن روغن نباتی خوراکی غیر مجاز کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی “نهبندان” در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون باری مشکوک و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از این کامیون ۱۰ تن روغن نباتی فاقد مجوز کشف کردند که ارزش کالای مکشوفه بنا بر نظر کارشناسان مربوطه ۵ میلیارد ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و متهم را دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

امام جمعه بیرجند: ایران امن مدال قدرت نیروهای مسلح است

امام جمعه بیرجند: ایران امن مدال قدرت نیروهای مسلح است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: ایران امن، مدال قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و پیشرفت، قدرت، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از ثمرات آن به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی و رژه خودرویی نیروهای مسلح در بیرجند افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتش مکتبی، سپاه پرافتخار، بسیج پربرکت و نیروهای انتظامی شجاع و امین با پشتیبانی مردم در این دنیای واویلا ایران امن ساخته‌اند که این افتخار دنیا و آخرت شماست.

وی گفت: از لحظه‌ای که ارتش با امام امت بیعت کرد و بعد از ۴۳ سال امروز شاهد نمایش قدرت و رژه این نیروی انقلابی و مردمی هستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: ارتش برای مردم، مردم برای ارتش نشان از وحدت کلمه بین مردم و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: ارتش در مقطع سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی از مردم پشتیبانی کرد، مردم هم زمانی که به تحریک استکبار جهانی، ایران مورد هجوم بیگانه قرار گرفت و دفاع از تمامیت ارضی کشور وظیفه ارتش بود، ارتش را تنها نگذاشتند و در قالب بسیج مردمی در مقابل استکبار شرق و غرب افتخار پیروزی و آزمایش‌های بزرگ را پشت سر گذاشتند که امروز در سطح جهانی می‌درخشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: دنیای استعمار و استکبار در هر گوشه دنیا، کشورهایی که دچار ضعف می‌شوند را مثل درنده‌ای، پاره پاره می‌کنند زیرا معنای قانون و رحم را نمی‌دانند.

وی افزود: از ۲۰۰ سال قبل که پای استعمار به این منطقه باز شد، شجره‌نامه کثیف آنها با ظلم و ستم همراه بوده است.

امام جمعه بیرجند گفت: کشوری مثل فلسطین را ۸۰ سال ویران و مردم را آواره می‌کنند، امنیت را از بین می‌برند آن وقت دم از حقوق بشر می‌زنند با آن سازمان ملل متحد و و حقوق کودک که نتیجه‌ای جز ظلم و غارت ندارد.

وی یادآور شد: در افغانستان، عراق، لبنان و یمن مظلوم چه کردند، آنها هیچ محدودیتی ندارند اما با همه بی‌شعوری یک زبان را خوب می‌فهمند و آن زبان قدرت است، به همین دلیل است که فرمانده کل قوا می‌فرمایند بر این دست و بازوی سربازان نظام بوسه می‌زنم.

 

 

 

 

فرمانده ارشد آجا: هرگونه تجاوز به مرزها پاسخ دندان‌شکن دارد

بیرجند – ایرنا – فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز اقتدار هر ابرقدرتی را در هم شکسته است و بدون شک هرگونه تجاوز به مرزهای کشور پاسخ دندان‌شکن خواهد داشت.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی و رژه خودرویی نیروهای مسلح در بیرجند افزود: ما سربازان ولایت و گوش به فرمان ولی فقیه هستیم و به همه گروه‌های معاند و مخالف اعلام می‌کنیم که دستور آتش به اختیار صادر شده است.

وی تاکید کرد: هر گروه یا فردی که قصد تجاوز دارد باید برگردد یا باید مقابله کند و ما آدم‌کش نیستیم اما با متجاوزان مقابله سختی خواهیم داشت.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش گفت: امروز زمین و آسمان شاهد رشادت‌های شهدایی است که رفتند و جانشان را تقدیم کردند تا ایران بماند و ایرانی در امنیت و آرامش زندگی کند.

وی اظهار داشت: زمین و آسمان شاهد شکستن استخوان‌های شهید کبریایی در پادگان دژ خرمشهر، جداکردن سر خلبان تیزپرواز اقبالی، ۲ تکه کردن خلبانان توسط رژیم بعث و سایر جنایات است، رشادت‌های دلاورمردان شب زنده‌دار در تنگه چذابه از یاد نخواهد رفت.

امیر سرتپ دوم شاطری افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران گوش به فرمان رهبری است و برای حفظ اقتدار ایران اجازه هیچ گونه تجاوزی را به بدخواهان نظام و انقلاب نخواهد داد.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد.

همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی، یگان‌های منتخب نیروهای مسلح مستقر در خراسان جنوبی در مسیر بلوار پاسداران شهر بیرجند رژه خودرویی انجام دادند.

 

 

 

ساخت دستگاه تولید تراشه چوب با تلاش مبتکر بسیجی در خوسف/۲

بهرام زرگری، مبتکر خوسفی موفق به تولید دستگاه تولید تراشه چوب با قیمت تمام شده کمتر نسبت به نمونه های خارجی و داخلی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، این مبتکر خوسفی با ایجاد تغییرات اساسی در دستگاه های تولید شده خارجی وساخت دستگاه تولید تراشه چوب با تلاش مبتکر بسیجی در خوسف داخلی ، توانسته ابتکاری نوین ایجاد کند.

بهرام زرگری مهمترین شاخصه های این دستگاه را وجود فن برای  حذف غبارهای محصولات نهایی، چهار تیغه کردن دستگاه در جهت رفت و برگشت، اضافه شدن سیلو به دستگاه برای جمع آوری محصولات و جعبه فیوز و شاسی کنترل مخصوص دستگاه عنوان کرد.

مبتکر خوسفی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده این دستگاه حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: قیمت این دستگاه نسبت به نمونه مشابه داخلی حدود ۵۰ میلیون تومان ارزان تر است.

وی گفت: تراشه چوب که محصول نهایی این دستگاه است، ماده بستر ساز در مرغ داری ها و ماده اولیه برای تولید ذغال است.

زرگری با بیان اینکه حجم تولیدی محصول توسط این دستگاه حدود سه تا سه و نیم تن در شبانه روز است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو از این محصول در بازار سه هزار تا سه هزار و پانصد تومان است.

مبتکر خوسفی با تشکر از حمایت های بسیج در اجرای این طرح، خواستار ادامه حمایت های مادی و معنوی بسیج برای احداث کارگاه مناسب برای افزایش تولید این محصول شد.

 

 

 

بارش ۱۸میلی متری در گزیک/۲

با اولین بارش بهاری امسال در گزیک درمیان با ۱۸ میلی متر رکوردار بارش‌های خراسان جنوبی شد.

کارشناس هواشناسی گفت: بارش‌های بهاری  به صورت رگباری تا سه شنبه در استان تداوم دارد و در برخی نقاط شرقی رواناب و آبگرفتگی معبر قابل پیش بینی است.

زارعی افزود: بیشترین بارش‌های گزارش شده پس از گزیک، درمیان با ۱۴ میلی متر، اسدیه ۱۲ ، دستگرد وزهری ۱۰ ، ابراهیمی ۹ ، کلاته گاویچ ۸ ، معصوم آباد ۷ ، چاهدراز ۶ ، نهبندان، قدمگاه، آتشکده وسربیشه ۵ ، قائن و کره ۴ ، نوغاب، ذهان، کلاته سورگ، حیدر آباد و ماژان ۳ ، آبیز، درخش، سرایان، آلنگ، طبسین، چاهداشی، کریمو، بیهود و مختاران ۲ ، محمدشهر، خلف، کهنو، آریان شهر و ماهمیران ۱ ، ایستگاه فرودگاهی بیرجند، بشرویه، حسین آباد، پسکوه، سه قلعه، علی آباد زارعین، حاجی آباد، بندان و جنوب بیرجند بارش‌های کمتر از یک میلی متر بوده است.

 

 

۶۵۱ میلیارد ریال برای دهیاری‌های خراسان جنوبی واریز شد/۳

۶۵۱ میلیارد ریال برای دهیاری‌های خراسان جنوبی واریز شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۶۵۱ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف در سال گذشته به حساب دهیاری‌های استان واریز شده است.

عالیه خواجوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبارات در زمینه توسعه زیرساخت‌های روستاهای استان خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی همچنین از اجرای ۳۰۵ طرح با اعتبار بالغ بر ۳۶۹ میلیارد ریال از سوی دهیاری‌های استان در سال گذشته خبرداد و گفت: این پروژه‌ها در سرفصل‌های بهسازی معابر (جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت)، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، اجرای دیوار حفاظتی، تکمیل ساختمان پایگاه آتش‌نشانی، توسعه پارک‌ها و فضای سبز و بهسازی و ساماندهی آرامستان‌ها بوده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اخذ مجوز تاسیس ۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای شورا و فاقد دهیاری از طریق وزارت کشور در سال گذشته انجام شد که در حال حاضر انتخاب دهیار و مراحل اخذ شناسه ملی شورا و دهیاری جهت واریز اعتبار در حال انجام است.

خواجوی ادامه داد: با این تعداد مجوز صادره جدید، تعداد دهیاری فعال خراسان جنوبی به ۹۴۹ دهیاری رسید.

وی گفت: پیگیری جذب اعتبارات جزء سه تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال ۱۴۰۰ برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به روستاییان در حوزه توانمندسازی و اشتغال، حمایتی و معیشتی و انشعابات و تاسیسات به مبلغ ۲۷۸ میلیارد ریال نیز انجام شد که از تاریخ ابلاغ سهمیه استان تعداد هزار و ۴۶ نفر، مبلغ ۱۲۲ میلیارد ریال از بانک‌های عامل تسهیلات دریافت کرده‌اند.

خواجوی افزود: همچنین سال گذشته هشت دستگاه خودروی عمرانی و خدماتی به دهیاری‌های استان اختصاص یافته است.

در حال حاضر ۳۰۹ هزار و ۹۲۳ نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان مرزی را تشکیل می‌دهند.

 

 

 

 

 

جریمه ۱.۲ میلیارد ریالی متهم قاچاق سوخت در قائنات/۴

متهم قاچاق سوخت در قائنات به پرداخت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان قائنات هنگام گشت زنی به یک دستگاه تریلر مشکوک شده که بازرسی های لازم از آن انجام شد.

حسین حسن پور  افزود: دربازدید از خودرو که حامل بار سنگ گچ بود ، مقدار سه هزار لیتر گازوئیل قاچاق در تانکر جاساز شده زیر بار کشف شد.

حسن پور گفت: در این رابطه متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان قائنات معرفی شد.

عضو شورای قضائی استان افزود: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده ، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت های مکشوفه به پرداخت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون و ۶۴۲ هزارریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

 

معرفی سریع‌ترین‌های جام رمضان «بیرجند»/۷

مسابقات دو و میدانی بیرجند «جام رمضان» نکوداشت پیشکسوتان گرانقدر این رشته ورزشی با شرکت بیش از ۱۰۰ ورزشکار برگزار و از برترین‌های رقابت‌ها تجلیل شد.

معرفی سریع‌ترین‌های جام رمضان «بیرجند»

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در راستای شناسایی استعدادهای بالقوه ورزشی و نکوداشت جایگاه پیشکسوتان و قهرمانان ملی رشته دو ومیدانی خراسان‌جنوبی «علیرضا چاجی، ابوالفضل سیادت و غلامرضا سرزهی» یک دوره مسابقات دو و میدانی بانوان شهرستان بیرجند برگزار شد.

رقابت‌های قهرمانی دو و میدانی جام رمضان بیرجند با همکاری هیأت و مشارکت مدرسه دوومیدانی دختران زرین برگزار و بیش از ۱۰۰ ورزشکار پیست مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند را درنوردیدند.

سریع‌ترین‌های مسابقات قهرمانی دو و میدانی جام رمضان بانوان شهرستان بیرجند گرامیداشت پیشکسوتان و ملی‌پوشان این رشته ورزشی رده‌های سنی متولدین (۹۰ تا ۹۵) در دوی ۱۰۰ متر و رده‌های سنی متولدین (۸۱ تا ۸۹) و پیشکسوتان در دوی ۲۰۰ متربه رقابت پرداختند.

در رده سنی ۹۳ تا ۹۵ این دوره از رقابت‌ها «شهرزاد سادات‌حسینی، نسرین ناصری، فاطمه نخعی، نازنین زهرا آسف و کوثر مرادی» بر سکوهای‌ اول تا پنجم قرار گرفتند.

در رده سنی متولدین ۹۰ تا ۹۲ مسابقات قهرمانی دو و میدانی جام رمضان بیرجند به ترتیب «پرینا اکبری، مهدیه براکوئی، شانا بقایی،  مه‌نیا برزگر و پریا فلاح» رتبه‌های اول تا پنجم را به‌دست آوردند.

در رده‌ سنی متولدین ۸۶ تا ۸۹ نیز «نگین جمالی، کوثر قاسمی و  معصومه‌سادات موسوی» حائز مقام‌های اول تا سوم شدند.

در رده سنی متولدین ۸۲ الی ۸۵ این رویداد ورزشی «هدی قاسمی، فاطمه گندمی و نجمه شفیعی» بر سکوهای اول تا سوم رقابت‌ها ایستادند.

در رده سنی متولدین ما قبل ۸۱ مسابقات دو و میدانی جام رمضان بانوان بیرجند «مریم مقری، عاطفه میری و فائزه خشنو» نیز حائز رتبه‌های اول تا شوم شدند.

در رده سنی پیشکسوتان این دوره از مسابقات «طاهره دهقان، ناهیدحسینی و مهین ساسولی» رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

در مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی دو و میدانی جام رمضان بانوان شهرستان شهرستان بیرجند گرامیداشت پیشکسوتان و قهرمانان ملی این رشته ورزشی با حضور مسئولان از ورزشکاران برتر هر ماده با لوح و حکم قهرمانی تجلیل شد.

 

 

ضرورت پایش تصویری بازار بیرجند برای جلوگیری از سرقت‌ها

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: پایش تصویری بازار بیرجند برای جلوگیری از سرقت‌ها ضروری است.

حجت الاسلام نسائی زهان در دیدار با تعدادی از اصناف و کسبه بازار بیرجند، امنیت پایدار در توسعه جامعه را امری مهم برشمرد و بر لزوم مشارکت و همراهی مردم با پلیس در مواجهه با جرائمی مانند سرقت و راهکار‌های جلوگیری از این پدیده شوم تأکید کرد.

او گفت: افزایش تعامل اصناف، بازاریان، مراجع انتظامی و سایر نهاد‌های ذیربط مهمترین عامل برای حل مشکلات است و بررسی وضعیت موجود نشان می‌دهد ساماندهی و کنترل بازار از طریق پایش تصویری امری ضروری بوده و موجب کاهش سرقت خواهد شد.

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: باید با همکاری اتاق اصناف، شهرداری بیرجند، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های ذیربط، زیر ساخت‌های پایش تصویری بازار فراهم شود تا با نصب دوربین‌ها و اجرای طرح پایش تصویری، ضمن بال ابردن ضریب امنیت بازار، با رصد لحظه‌ای مأموران انتظامی جرایم به خصوص سرقت‌ها سریعاً کشف شود.

در این جلسه که با حضور تعدادی از فرماندهان و مأموران انتظامی خراسان جنوبی و بیرجند در محل اتاق اصناف بیرجند برگزار شد، علیزاده رئیس اتاق اصناف بیرجند گزارشی از وضعیت اصناف و به ویژه کسبه بازار و مشکلات آن‌ها ارائه و تعدادی از نمایندگان اصناف هم به بیان مشکلات بازار بیرجند به ویژه موضوع سرقت پرداختند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*