گزارش/ ۱۶۷ فوتی دیگر/تلفات کرونا از ۱۳۴ هزار نفر گذشت

۱۶۷ فوتی دیگر/تلفات کرونا از ۱۳۴ هزار نفر گذشت

۱۶۷ فوتی دیگر/تلفات کرونا از ۱۳۴ هزار نفر گذشت

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۷بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۵۳ نفر رسید.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون  ۶۱ میلیون و  ۷۲۷ هزار ۱۷۹ و   نفر دُز اول،  ۵۴ میلیون و ۸۷۷  هزار و  ۷۱۵ نفر دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۵۹۳ هزار و  ۱۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به  ۱۳۸میلیون و  ۱۹۷ هزار و  ۹۰۵ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۲۱۱ هزار و ۹۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۳۴بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  ۲۷۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به  ۶۸ میلیون و  ۶۰۲ هزار و  ۵۵نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و  ۵۳ نفر رسید.

تا کنون  ۶۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و  ۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

۳۴۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۹۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی به سر نمی برد.

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم بهمن ماه در پیامی توئیتری با اشاره به افزایش موارد بستری و سرپایی از ورود کشور به پیک ششم کرونا خبر داد.

 

 

 

این خرس‌های قرمز در زندگی ما چه می‌کنند؟/ همه‌ی سال روز عشق است!

ضدفرهنگ هایی چون «ولنتاین» با هدف ترویج خیانت در خانواده، سوق دادن جوانان به جنس مخالف به طور پنهانی و با روابط خارج از خانواده و ازدواج ایجاد شده اند و هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی که ازدواج را مقدس می داند، ندارند.

این خرس‌های قرمز در زندگی ما چه می‌کنند؟/ همه‌ی سال روز عشق است!

گروه خانواده: این روزها از کوچه و خیابان های مختلف شهر به ویژه از مرکز شهر به بالاتر که پا بگذارید  و قدم بزنید، مغازه و فروشگاه های شکلات فروشی، گل فروشی، عروسک و اسباب بازی و کافه های مختلفی را می بینید که پر شده اند از گل های رز قرمز، خرس های عروسکی سرخ ، قلب های بادکنکی و چیزهای دیگری که برای جشن ولنتاین غربی ها  شناخته شده تر هستند و هیچ ارتباطی با فرهنگ سنتی مشرق زمین ندارد.

حتی اگر پای صحبت جوان‌ترها هم بنشینید، می‌بینید خود را برای کادو دادن و کادو گرفتن برای روز عشاق آماده می‌کنند. البته این سنت به رسم میانسال ها هم کشیده شده است. اما داستان چست؟

*روزی برای دوستی‌های آزاد و پنهان

چهاردهم فوریه (۲۵ بهمن ماه) در مغرب زمین روز ولنتاین یا روز عشاق نامگذاری شده و روزی است که سال به سال در دل جوانان ما و حتی خانواده های ایرانی جای بیشتری باز می کند. در واقع این روز به دوستی های آزاد خارج از چارچوب خانواده و روابط پنهان و ناشناس معروف است نه روابطی که در قالب پیوند خانوادگی و ازدواج باشد.

ایرانی ها کمتر از فلسفه این روز با خبر هستند و تنها با یک اسم و چند قلم شکلات و قلب و خرس پولیشی آن را می شناسند در حالیکه ولنتاین برای خودش فلسفه خاصی دارد. اما فلسفه اش چیست؟ قرن هجدهم میلادی در روم پادشاهی به نام کلودیوس حکومت می‌کرد که معتقد بود سربازانی که ازدواج کرده‌اند مبارز خوبی نیستند و به خاطر همین ازدواج را در بین سربازان خود ممنوع کرد.

این اقدام پادشاه باعث شد تا ولینتیوس که یک کشیش بود به طور مخفیانه سربازان را به عقد دخترانی که دوست داشتند در آورد و این اقدام وی موجب شد تا با دستور پادشاه دستگیر و اعدام شود و به همین خاطر برای بزرگ‌داشت این روز مردم غرب به یکدیگر هدیه می‌دهند. البته مطرح شده که خود ولینتیوس نیز با دختر زندانبان ارتباط داشته و برای نامه هایی در قالب «ولنتاین تو» پیش از اعدامش می نوشته است.

بسیاری از جامعه شناسان و رسانه هایی ها در سال های اخیر تلاش کردند  تا ضمن اینکه به جوان ها فلسفه این روز را توضیح دهند، بگویند که ولنتاین یک سنت وارداتی و نوپای غیر ایرانی است و ما خودمان بر مبنای فرهنگی دینی و ارزشی جامعه مان می توانیم روزهایی برای دوست داشتن و عشق ورزیدن چون سالروز ازدواج بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) داشته باشیم و آن را در قالب و چارچوب های خانواده جشن بگیریم.

*ساختار خانواده ای که مورد تهدید است

«منصور بایرامی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در آسیب شناسی رووز ولنتاین می گوید: «خود این مسئله که چطور این مناسبت خارجی که با خرس و قلب براساس علاقه یک کشیش مسیحی به دختر زندانبانش در مغرب زمین شکل گرفته، مورد استقبال جوانان ما هم هست، نیاز به آسیب شناسی دارد. اثرات منفی این به اصطلاح جشن بر جوانان ما کاملا مشخص است چرا که آنها را ترغیب به روابط خارج از خانواده و دوستی ها و عشق ورزی های پنهانی می کند و ساختار خانواده را مورد تهدید قرار می دهد.

وی در این باره می افزاید: «مردم ما مستعد الگوگیری هستند، هر چند ما الگوهای زیبا و دوست داشتنی چون فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) در علاقه و عشق ورزی برای تبدیل شدن به روش عشق داریم اما استقبال از یک فرهنگ وارداتی غربی بیشتر از چنین مناسبت هایی است. فرهنگ های وارداتی چون ولنتاین با هدف ترویج خیانت زوجین به هم و سوق دادن به جنس مونث به مذکر و بالعکس، برخلاف بیولوژی و قانون طبیعت که هدف را ازدواج و خانواده قرار داده، به دیگر جوامع چون کشورهایی چون ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان و .. هستند.

بایرامی معتقد است که یک جامعه سالم نیاز به خانواده سالم دارد، می گوید: در کشوری چون ژاپن و کره هنوز برخی از مردم از قاشق و چنگال استفاده نمی کنند و با چوب که مناسبت فرهنگی خودشان است، غذا می خورند و در واقع هویت و فرهنگ خود را حفظ می کنند، اما جوان های ما الان تا نیمه های شب در گوشی موبایل هایشان به دنبال کادوی ولنتاین می‌گردند، این یعنی زوال خانواده که از قبل برنامه ریزی شده است. فرهنگی که برای صادر کردن چیزی از خود نداشته باشد، هویت زدایی شده و هویت دیگری را دریافت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مخالف تبادلات فرهنگی نیست، می‌افزاید: تبادل قاعده دارد، استقلال فرهنگی هم مهم است، ما نیاز به فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی‌مان داریم. ترمزهای فرهنگی ما برای حفظ هویت ایرانی اسلامی است اما ضدفرهنگی هایی چون ولنتاین از آنها عبور می‌کنند. باید به جوانان مهارت یاد بدهیم تا فرهنگ های وارداتی را نپذیرند وگرنه چون بی هویتی سرگردان هر ضدفرهنگی را دریافت می کنند.

هر ساله شاهد هستیم که در همین کشور خودمان به جز ولنتاین مناسبت های دیگری چون سال نو میلادی و کریسمس را ، با راه اندازی درخت کریسمس و بابانوئل جشن می‌گیرند و عکس یادگیری و تم‌های عکاسی راه اندازی می‌کنند. برای همین ولنتاین در خیلی از مهدهای کودک تا قبل از کرونا جشن گرفته می‌شد و بچه ها نیز درگیر این فرهنگ غربی شده بودند.

بنابراین مشکل، ولنتاین یا کریسمس نیست، مشکل این است که بدون عمق بخشی و اطلاع از فلسفه خیلی از این فرهنگ‌ها ما واردشان می شویم. جوانان ما نیاز به کارناوال های شادی دارند تا بتوانند شاد باشند.

استقبال از این فرهنگ های وارداتی نشان از ضعف ما در سبد فرهنگی دارد.در مطالعه‌ای که اخیرا در چند منطقه تهران درباره فلسفه ولنتاین انجام شده، نشان داده که افراد بدون اطلاع از آن بدان علاقه‌مند شده‌اند. مسئله دیگر هم این است که خود خانواده‌ها با روابط سردی که با بچه هایشان دارند، زمینه را برای روابط خارج از خانواده آنها با غریبه‌ها هموار می‌کنند.

 وقتی در یک خانواده به اندازه نیاز و زیاد عشق ورزی پدر و ما در و فرزندان باشد، بچه ها برای صمیمت بیشتر به بیرون از خانه و روابط بدون ازدواج سوق پیدا نمی‌کنند.

*آسیب هایی که ولنتاین به فرهنگ ما می زند

محمدمهدی ابهری، آسیب شناس اجتماعی علوم رفتاری نیز دراین باره می گوید: برپایی جشن هایی مثل ولنتاین وسیله ای برای تخریب باور های دینی مردم است، عده ای می گویند روز مهرگان را جایگزین ولنتاین کنید و برخی نیز می گویند اسفندگان را روز عشق بنامین که فاصله بین ولنتاین و اسفندگان هفته عشق نامگذاری شود.

بسیاری از وسایلی که برای ولنتاین در مراکز خرید و فروشگاه به فروش می رسد، تولید کشورهای سرمایه داری و صهیونیستی است از شکلات‌ها تا وسایل عروسکی همه آسیب رسان هستند. بنابراین ولنتاین نمی تواند روز عشق باشد، چرا که سالمرگ یک کشیش هوسباز است که توسط رسانه های سرمایه داری و مسیحی تبلیغ شده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی در بیان آسیب‌های برگزاری روز ولنتاین به این موارد اشاره می‌کند: انتشار مفاهیم غربی و فرهنگ بی محتوا و تهی غرب در بین جوانان از طریق نشریات زرد، وبلاگ‌ها و سایت‌های مجازی، به عواملی چون کاهش میل جوانان به ازدواج و روابط منطقی و گرایش آنها به روابط نامشروع و خلاف منطق، ایجاد آسیب‌های فرهنگی به قشر نوجوان کشور و مفهوم سازی یک نظریه بی‌ریشه در ذهن آنها، تجمل‌پرستی و اشتغال‌یافتن اقشار مختلف حتی بزرگسالان به مباحث بیهوده و بی ثمر، تقلیل عشق حقیقی و ایجاد گرایش به روابط ناسالم با تفاسیر غرب‌گرایانه، سوءاستفاده جریانات فاسد سیاسی همچون گروه‌های غیرقانونی فمنیستی از این روز،  رواج تعابیر غلط از زن به مثابه ابزار هوسرانی، نزول دادن شان انسانی و الهی زنان مسلمان و ایجاد ناسازه‌های بازتولیدکننده، ویروس‌ها و آسیب‌های فرهنگی به این معنا که در حالت‌های مختلف به تولید عوامل مخرب می‌انجامد.

وی درباره جایگزین های مناسب این ضدفرهنگ می گوید: ترویج ویژگی‌های زن مسلمان، ترویج و تشریح وضعیت حقیقی زن در ایران باستان و ارزش‌های آنان، رواج فرهنگ ازدواج که بازدارنده بسیاری از معضلات فرهنگی است و مهم‌تر از همه رواج و تبلیغ در حول محور روز خجسته و فرخنده ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان روز همسر و مهر خانوادگی و عشق و محبت که می‌تواند جایگزین بسیار با ارزش‌تری از روزهای خرافی فرهنگ وارداتی باشد.

مقام معظم رهبری همواره مردم جامعه را به سمت سبک زندگی بومی سفارش می‌کنند. در فرهنگ اسلامی و شیعی ما به  همه روزهای سال برای عشق ورزی و محبت به هم سفارش شده است منتها در چارچوب خانواده این اتفاق باید بیافتد، نه اینکه در قالب خرده سنت های مسیحیت باشد.

از دیدگاه اسلامی برای یک زوج همه روزه روز عشق است هم چنان که واژه عشق در آیات بسیاری از قرآن به کار رفته و احادیث بسیاری در زمینه محبت رسیده است از جمله: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ آنانکه ایمان آورده‏‌اند و اعمال شایسته انجام داده‏‌اند خداوند بخشنده مهربان عشق و محبت آنها را در دل مردم‏ قرار می‏دهد». (مریم / ۹۶)

همچنین خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ؛ و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید ، و میان شما عشق و مهربانی نهاد و در این نشانه هایی است برای مردمی که تفکر می کنند». (روم / ۲۱)

در روایتی پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: به یکدیگر هدیه دهید، تارشته محبت‌تان محکم‌تر شود، چرا که هدیه کینه را از بین مى‌برد.

حضرت امام باقر(ع) نیز می‌فرماید: با ملایمت و دوستى، دل‌ها به سمت تو مهربان می‌شوند.

امام صادق(ع) در روایت زیبای دیگری می‌فرمایند: مؤمنان را در نیکی و مهرورزی به یکدیگر و دوستی و ملاطفت به همدیگر، همانند یک پیکر می‌بینی که وقتی عضوی به درد آید و شکایت کند، اعضای دیگر با بی‌خوابی و تب با او هم صدا شوند و یکدیگر را فراخوانند.

در نهایت فرهنگ اسلامی ایرانی ظرفیت های زیادی دارد که نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر است تا براساس فرهنگ و سنت های خودمان جشن ها و اعیاد را پاس بداریم و دست به از بین رفتن هویت و سرمایه های ملی خود نزنیم.

 

 

 

 

چگونه می‌توان علوی زندگی کرد؟/ امام علی (ع) در نگاه اندیشمندان جهان

نام علی (ع) زنده است و الگوپذیری از نخستین امام شیعیان ممکن؛ شخصیت بزرگی که می‌تواند الگوی انسان در طول تاریخ باشد.

نام علی (ع)  زنده است و الگوپذیری از نخستین امام شیعیان ممکن. مردی که در شب‌های کوفه مهربان و افتاده به خانه فقرا می‌رفت و به آن‌ها غذا می‌داد، در روز‌های نبرد با دشمن به میدان جهاد می‌رفت و سرسخت‌ترین جنگجویان مانند عمر بن عبدود را به درک واصل می‌کرد. بی تردید چنین شخصیت بزرگی می‌تواند الگوی انسان در طول تاریخ باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد سعیدی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در این باره می‌گوید:  برخی سوال می‌کنند که من چگونه می‌توانم امام علی (ع) را برای خود الگو قرار دهم؟ در پاسخ این پرسش‌ می‌گوییم، حرف امام کهنه نمی‌شود و از بین نمی‌رود. اگر هزار سال هم بگذرد، حرف امام تازه و قابل پذیرش است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ بگو اگر خدا را دوست دارید، از من تبعیت کنید. این دستوری است که قرآن به پیامبر می‌دهد و می‌گوید آن را به مسلمانان بگو. شاید اگر این آیه را جلوی چشممان بگذاریم و هر روز به آن نگاه کنیم، بسیاری از مسائل برایمان روشن می‌شود. اگر ادعای دوستیمان می‌شود، باید تبعیت محض داشته باشیم و گرنه دوستی در حد ادعا باقی می‌ماند. عبارت یُحْبِبْکُمُ اللّهُ در آیه بالا نشان می‌دهد که اگر شما خدا را دوست داشته باشید، خدا هم شما را دوست دارد. گاهی من کسی را دوست دارم، اما نمی‌دانم باید چکار کنم. گاهی من کسی را دوست دارم و می‌دانم، چه به او هدیه دهم. شناخت نسبت به امام در مرحله اول و شناخت نسبت به خود در مرحله دوم باعث می‌شود، انسان عملکرد خوبی داشته باشد.

ولادت امام علی

شاخصه‌های زندگی علی (ع) که باید الگوی ما باشند

حجت الاسلام والمسلمین فیض آبادی هم به خبرنگار ما می گوید: شاخص‌های مهم زندگی امام علی که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده و ما باید الگوی خویش قرار دهیم، عبارتند از: انفاق از چیز‌هایی که دوست دارید، کمک کردن به همگان، اخلاص در عمل و رافت در حق بندگان.

قله درخشان حکمرانی علوی

امام علی (ع) نه فقط در عرصه زندگی شخصی و عمومی، بلکه در عدالت ورزی و شیوه حکومت داری هم خاص بود. رهبر معظم انقلاب در سخننرانی های متعدد خود درباره ایشان مواردی را از نوع حکمرانی علوی مطرح کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

«اسلام براى سعادت بشریّت، مدیریّتى از نوع مدیریّت امیرالمؤمنین را لازم میداند.» ۱۳۶۸/۱۱/۹ «مشکل امروز بشریّت، فقدان عدالت و اسلام و حکومت علوى و روش و منهاج امیرالمؤمنین (ع) است.» ۱۳۷۱/۳/۳۰ «وظیفه‌ى ما این است، به سمت قلّه حرکت کنیم. همین صفات امیرالمؤمنین را [در نظر]بگیرید، به‌قدر وسعمان، به‌قدر توانمان در این جهت حرکت کنیم.» ۱۳۹۵/۶/۳۰ چراکه «حکومت علوی بشر را به عدالت، آرامش، ایمان به معنویت، صفا و برادری، صلح و دوستىِ حقیقی میرساند.» ۱۳۸۱/۱/۰۹

از اقامه دین تا محوریت عدالت

الگوی حکومت علوی دارای شاخص‌هایی است. «پایبندىِ کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه دین الهی. این شاخصه اوّل است. هر حکومتی که اساس کارش بر اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست.» ۱۳۸۱/۶/۳۰ در مرتبه‌ی بعد «خصوصیت دوم و شاخصه دومِ حکومت امیرالمؤمنین عدالت است؛ عدالتِ مطلق. یعنی هیچ مصلحت شخصی و هیچ سیاست مربوط به شخص خود را بر عدالت مقدّم نمیکند.» ۱۳۸۱/۶/۳۰ «در زندگى جمعى و حکومتى امیرالمؤمنین، نقطه‌ى بارزتر از همه چیز «عدالت» است… ملاحظه‌ى عدالت، اجر نهادن به عدالت و عمل کردن به آنچه مقتضاى عدالت است، وظیفه‌ى ما است و باید شاخصه‌ى نظام اسلامى به حساب آید.» ۱۳۸۲/۸/۲۳ «این آن برجسته‌ترین مسئله در زندگى حکومتى امیرالمؤمنین (ع) بود.» ۱۳۷۱/۳/۳۰ و در این زمینه دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم یک محور مهم محسوب می‌شود: «حکومت امیرالمؤمنین در زمینه‌ى اقامه‌ى عدل، حمایت از مظلوم، مواجهه‌ى با ظالم و طرفدارى از حق در همه‌ى شرایط، الگویى است که باید از آن تبعیّت شود.» ۱۳۸۰/۹/۱۶

مولای متقیان علی علیه السلام

علی (ع) در نگاه اندیشمندان جهان

حضرت امام علی (ع)، امام اول شیعیان، نه تنها برای مسلمانان بلکه برای بزرگان همه ادیان شخصیتی است قابل احترام با اندیشه‌های تامل برانگیز و برجسته. در ادامه سخنانی را می‌خوانید از اندیشمندان مختلف جهان درباره حضرت علی (ع).

علی (ع) شعله‌های فروزان در دل‌ها

جرج جرداق: «علی بن ابی طالب (ع) شعله‌های فروزان در دل‌ها، و حرارتی نیرو بخش در جان‌ها، و منطقی شفابخش در عقل‌ها است. (۱)

همانند پیامبران (ع)

جبران خلیل جبران ـ یکی از بزرگترین نویسندگان و متفکران مسیحی عرب ـ می‌گوید: «من معتقدم که فرزند ابوطالب نخستین عرب بود که با روح کلی، رابطه برقرار کرد. او نخستین شخصیت از عرب بود که لبانش نغمه‌ی روح کلی را در گوش مردمی طنین انداز نمود که پیش از او نشنیده بودند … او از این دنیا رخت بر بست در حالی که رسالت خود را به جهانیان نرسانیده بود. او چشم از این دنیا پوشید مانند پیامبرانی که در جوامعی مبعوث می‌شدند که گنجایش آن پیامبران را نداشتند، و به مردمی وارد می‌شدند که شایسته‌ی آن پیامبران نبودند، و در زمانی ظهور می‌کردند که زمان آنان نبود. خدا را در این کار حکمتی است که خود داناتر است». (۲)

شهید عدالت

کارلایل ـ فیلسوف بزرگ انگلیسی ـ می‌گوید: «ما را نمی‌رسد جز آن که علی (علیه السلام) را دوست بداریم و به او عشق بورزیم، چه او جوان مردی است بس عالی قدر و بزرگ نفس، از سرچشمه‌ی وجدانش خیر و نیکی می‌جوشید، از دلش شعله‌های شور و حماسه زبانه می‌زد، شجاع‌تر از شیر ژیان بود ولی شجاعتی ممزوج با لطف ورحمت و عواطف رقیق و رافت … در کوفه کشته شد، شدت عدلش موجب این جنایت گردید، چنانکه هر کس را ماند خود عادل می‌دید، پیش از مرگش درباره‌ی قاتل خود گفت: و اگر زنده ماندم خودم نمی‌دانم [ با ضارب چه کار کنم]و اگر در گذشتم کار به دست شما است، اگر خواستید قصاص نمایید در برابر یک ضربت تنها زنید، اگر در گذرید به تقوا نزدیک‌تر است. (۳)

نمونه کامل تقوا

ویل دورانت ـ خاورشناس مشهور انگلیسی ـ می‌گوید: «علی (علیه السلام) در جوانی، نمونه کامل تواضع، تقوا، نشاط و اخلاص، در راه دین است. خوش منظر و نیکو خصال، و پر اندیشه و درست پیمان بود». (۴)

 

 

حکم شرعی چک کردن گوشی همسر چیست؟

 حکم شرعی چک کردن گوشی همسر چیست؟

سوال سرراست است. آیا همسران می‌توانند بدون اطلاع قبلی تلفن همراه همدیگر را چک کنند؟ خیلی‌ها در این زمینه بدون هیچ دلیل منطقی حق به جانب هستند و مطرح کردن همین سوال به ظاهر ساده را هم نمی‌پسندند. از نظر آن‌ها زندگی مشترک با رعایت حریم خصوصی همخوانی ندارد و زوج‌ها بی‌برو برگرد باید از جزییات زندگی و معاشرت‌های هم با دیگران با خبر باشند. اما آیا احکام شرعی این نظر را تایید می کنند؟

همان طور که ازدواج با کسی که به او علاقه‌مند هستید قرار است به زندگی شما رنگ و بویی از آرامش و عشق بدهد، رعایت حریم خصوصی و حفظ فردیت هم کماکان همین نقش را باید در زندگی مشترک ایفا کند. ازدواج به معنی ایجاد محدودیت برای زوج‌ها نیست. هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که زوج‌ها به هیچ عنوان نباید حرف های ناگفته داشته باشند. چه بسا گاهی برخی از همین حرف‌های نگفته باعث تحکیم بنیاد خانواده شود و این به شرایط زوج‌ها و زندگی خصوصی شان ارتباط مستقیم دارد. امروزه مجموعه‌ای از رد و نشان‌های معاشرت‌های روزمره در گوشی تلفن‌مان به راحتی قابل دسترس است. اما آیا به بهانه همسر بودن می‌توانیم بدون اجازه طرف مقابل‌مان از جزییات این گفتگوها و معاشرت ها باخبر شویم. در قرآن کریم و آداب و روایت‌های اسلامی همواره پرهیز از تجسس به ما گوشزد شده است. حال می‌خواهیم بدانیم که این پرهیز درباره همسر نیز مطرح است یا خیر.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

بدون رضایت جایز نیست

بسیاری از مراجع چک کردن بدون اجازه گوشی همسر را نوعی تصرف به حساب می‌آورند. همین نکته باید این زنگ خطر را برای زوج‌ها به صدا دربیاورد، چرا که تصرف بدون رضایت در اسلام از گناهان آشکار است و باید در هر شکل از آن پرهیز کرد. آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به این سوال فرموده‌اند: این موارد جزو تصرف است و بدون رضایت جایز نیست.

 

حضرت آیت‌الله العظمی‌سیستانی:

جایز نیست

نظر آیت الله سیستانی در این باره قاطع و صریح است. ایشان درباره این استفتاء فرموده‌اند که این کار جایز نیست و زوج ها را دعوت به تقوا و همدلی با یکدیگر کرده‌اند.

 

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

تنها با دلیل محکم خوف از معصیت جایز است

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای:

بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

تجسس در گوشی دیگران حرام است.

تلفن همراه از وسایل شخصی هر انسان است. نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در این باره با اندکی احتیاط و تمایز همراه است. ایشان در پاسخ به این سوال فرموده اند:«تصرف در اموال دیگری و تجسس در عیوب دیگران جایز نیست، مگر در فرض خوف معصیت مهم یا معرضیت نوعیه برای معصیت مهم.» حال سوال این است که هر ظنی می‌تواند حکم خوف از معصیت را داشته باشد؟ آیا هر ظنی در هر موقعیتی می‌تواند مجوزی برای این کار باشد. تبعات چک کردن تلفن همراه همسر چیست و زوج درمان‌ها در این باره چه نظری دارند؟

قرآن درباره تجسس چه توصیه‌ای دارد؟

آیه ۱۲ از سوره حجرات آب پاکی را روی دست همه‌مان می‌ریزد. دراین آیه صراحتا از کسانی که ایمان آورده‌اند می‌خواهد که از تجسس در امور دیگران برحذر باشند: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید.» مفسران از این آیه این برداشت را داشته‌اند که ظن بی دلیل به دیگران و تهمت زدن ناروا به آن ها گناه است و تبعات بسیاری بدی برای شخص و دیگران دارد. تفحص در امور دیگران به ویژه آن هایی که خود شخص اراده بر پنهان‌سازی آن ها دارد جایز نیست و نباید در صدد فاش کردن آن ها برآییم.

تجسس به دلیل خوف معصیت در چه مواردی جایز است؟

اگر نشانه‌ها انکارناپذیر از گناه در رفتار یکی از زوجین باشد یا در گذشته یکی از زوجین سابقه‌ای از  بی وفایی و خیانت را در زندگی مشترک داشته باشد زمینه برای ایجاد این نوع خوف در طرف مقایل ایجاد می‌شود. در احادیث و روایات باز هم ابتدا به رد ظن بد سفارش شده است اما اگر این خوف با دلایل بسیار محکم همراه باشد تنها آن بخشی که اطمینان می‌رود در آن این معصیت نمایان باشد را می‌توان بررسی کرد. البته علمای عالی‌قدر همچنان تاکید بر گفتگو در این زمینه دارند و تصرف مال به بهانه این بررسی را جایز نمی‌دانند و اعلام می‌دارند که در صورت اقدام به این کار با یک ظن بد و بدون دلیل قاطع شخص دچار گناه تجسس در امور دیگران می‌شود.

زوج درمان ها چه می‌گویند؟

در بسیاری از موارد عدم اعتماد زوجین به یکدیگر تبعات منفی‌تری را در زندگی مشترک بوجود آورده است. در واقع تهمت بدون دلیل خود سرآغازی برای انجام آن عمل است و این خطر همواره یک زندگی مشترک را تهدید می‌کند. برای پرهیز از هر نوع ظن بود راهکارهایی به جز تجسس در امور یکدیگر وجود دارد. «دکتر زهره سیفی » زوج درمانگر در این باره توصیه هایی دارد: «متاسفانه بسیاری از زوج هایی که به کلینیک‌های زوج درمانی مراجعه می‌کنند در وهله اول مهارت گفتگو با یکدیگر را از دست داده‌اند. توصیه ما این است که زوج ها با فراهم کردن محیطی آرام با هم به گفتگو بپردازند. اگر دلسردی و ظن بدی دارند درباره آن حرف بزنند و دلیل بدهند و صراحتا پاسخ بگیرند.»

دکتر سیفی می‌گوید زوج‌ها با این رفتار به یکدیگر این پیام را می‌رسانند که هنوز برای هم مهم هستند و اولویت دارند: «همین گفتگوی بی‌پرده پیام‌های دلگرم کننده‌ای دارد. یعنی فردی بخشی از نگرانی خود را به دلیل علاقه به همسرش را مطرح می‌کند. همین نگرانی یعنی که به او و حفظ زندگی مشترک شان علاقه دارد و در آرامش باید این را به همسرش منتقل کند.»

این زوج درمان می‌گوید هیچ خانم یا آقایی با چک کردن مداوم و مخفیانه تلفن همسرش باعث تحکیم خانواده نشده است: «متاسفانه این موضوع جزو موارد شایع دلخوری همسران از یکدیگر است. خانم یا آقا به محض کوچک ترین ظنی به خودشان این اجازه را می‌دهند که حریم خصوصی همسران شان را نقض کنند. رعایت به فردیت و حریم خصوصی باعث آرامش و اعتماد بیشتر در زندگی مشترک است و اگر بخواهیم صریح باشیم باید به این موضوع اشاره کنیم که بروز چنین رفتارهای سوئی در بیشتر موارد به جای حفظ خانواده باعث از هم پاشیده شدن آن شده است. همان‌طور که اشاره شد همسران باید در این زمینه خوددار باشند. سوءظن را در خودشان از بین ببرند و اگر مورد آزار دهنده‌ای در رفتار همسرشان دیدند در یک موقعیت مناسب و در آرامش در باره آن به گفتگو بپردازند و سعی کنند اعتماد را به عنوان یک رکن اصلی در زندگی مشترک شان حفظ کنند.»

 

 

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی:

بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات ممنوع است/ رسیدگی در هیأت تخلفات بانک‌ها

بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات ممنوع است/ رسیدگی در هیأت تخلفات بانک‌ها

تهران – ایرنا – مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: با بیان اینکه بحث بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات از گذشته ممنوع بوده است، تصریح کرد: اگر مشتری بانک با چنین موارد مواجه شده باشد حتماً قابل طرح و رسیدگی است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا غنی‌آبادی در یک گفتگوی تلویزیونی در توضیح وثایق نقدی یادآور شد: بانک برای ضمانت تسهیلات از وثایق مختلفی استفاده می‌کند که ممکن است بخشی از ضمانت را به عنوان وثیقه نقدی دریافت کند. ولی در خصوص بلوکه کردن بخشی از تسهیلات این موضوع منع قانونی و دستورالعملی دارد. چراکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات به لحاظ فقهی، قانونی و مقرراتی محل ایراد است، آن هم به این دلیل که نرخ مؤثر سود تسهیلات را افزایش می‌دهد و تخطی از قوانین تلقی می‌شود.

وی افزود: همانطور که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تأکید کرد، چنین تخلفی در هیأت رسیدگی به تخلفات بانک‌ها رسیدگی می‌شود.

بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات ممنوع است/ رسیدگی در هیأت تخلفات بانک‌ها

 

 

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: طرح شمولیت مالی بانک مرکزی در واقع تأمین مالی خرد خانوارها در شبکه بانکی است که به‌صورت غیرحضوری، چهار مرحله افتتاح حساب، اعتبارسنجی، تأمین وثایق و امضای الکترونیکی را پوشش داده و از ابتدای سال آینده نیز عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به آمادگی اجرای مراحل یادشده در طرح شمولیت مالی از جمله تصویب افتتاح حساب غیرحضوری در شورای عالی مبارزه با پولشویی به ریاست وزیر اقتصاد گفت: مقررات مرتبط با امضای الکترونیکی نیز در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شده و از سال آینده انشالله محقق می‌شود.

وی به تشریح برنامه‌های آتی بانک مرکزی در خصوص شمولیت مالی پرداخت و گفت: شمول مالی در ادبیات نظری موضوع به معنای دسترسی آسان، ‌ سریع و مقرون به صرفه همه آحاد جامعه به خدمات بانکی است و لذا یکی از شاخص‌های توسعه مالی در هر کشوری محسوب می‌شود. به عبارت دیگر این مفهوم در معنای میزان فراگیری خدمات مالی در اقصی نقاط یک کشور است.

غنی‌آبادی ادامه داد: مطالعات و پژوهش‌ها نیز حاکی از آن است که هرچه شمول و فراگیری خدمات مالی بیشتر باشد، به رشد اقتصادی و توسعه مالی آن کشور منتج می‌شود. به همین دلیل همواره یکی از اهداف و مقاصد سیاست‌گذاران و به طور ویژه سیاستگذار پولی بحث توسعه شمولیت مالی است و البته خوشبختانه از این نظر شرایط خوبی داریم.

این مقام مسئول بانک مرکزی ضمن برشمردن شاخص‌های شمول مالی تصریح کرد: برای مثال گستردگی شعبه در سطح کشور، دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروشگاهی برای خرید و غیره شاخص‌هایی هستند که ارزیابی‌کننده شمول مالی در یک کشور محسوب می‌شود. همچنین امکان افتتاح حساب یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی در ارزیابی شمول مالی است که هم‌اکنون در این خصوص پوشش حساب‌های بانکی بالای ۱۵ و ۱۸ سال و در به‌طورکلی بزرگسال در سطح قابل قبولی است.

غنی‌آبادی با بیان اینکه موضوع اصلی ارتقای این تراز در شبکه بانکی به‌ویژه در ارائه اعتبارات، کارت بانکی و تسهیلات است گفت: استفاده از ابزارهای فناورانه که بر اساس آن فرد به صورت غیرحضوری بتواند از خدمات بانکی بهره‌مند شود مستلزم پیش‌نیازهایی است.

وی افزود: یکی از این پیش‌نیازها، احراز هویت الکترونیکی است، یعنی بانک باید اطمینان حاصل کند که دریافت‌کننده خدمات مالی همان کسی است که در واقع احراز هویت شده است. در این زمینه یک سری موانع و چالش‌هایی وجود داشت، چراکه نباید زیرساخت‌های پرداخت ملی کشور محل سوءاستفاده قرار گیرد. بر این اساس و تا پیش از این ارائه خدمات غیرحضوری ممنوع و منوط به تصویب دستورالعملی در شورای عالی مبارزه با پولشویی شده بود که خوشبختانه این دستورالعمل تصویب شد.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی با بیان اینکه با تصویب این دستورالعمل، زمینه استفاده آحاد جامعه از خدمات بانکی غیرحضوری فراهم شده است، تاکید کرد: نکته قابل توجه در تدریجی بودن اجرای این طرح است چراکه اجرای کامل این طرح نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در این زمینه توسط بانک‌هاست و بسیاری از بانک‌ها در این زمینه مقدمات و زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌اند و امیدواریم بانک‌ها از اوایل سال آینده این امر را عملیاتی کنند.

غنی‌آبادی اجرای این طرح را گام مهمی در شمولیت مالی خواند و گفت: با اجرایی شدن این طرح جغرافیا و محدودیت مکانی برای مشتریان بانک‌ها حذف خواهد شد.

این مقام مسئول بانکی با اشاره به برخی انتقادات و گلایه‌مندی‌های مشتریان در برخی مناطق کشور در زمینه دسترسی به خدمات بانکی در حوزه دریافت، پرداخت و تسهیلات گفت: با تمهیدات اندیشیده شده و اجرایی شدن دستورالعمل جدید، محدودیت‌های جغرافیایی و سایر نواقص در دریافت خدمات بانکی برای تمام هم‌وطنان حذف و برطرف می‌شوند.

همگرایی و وحدت رویه میان بانک‌ها افزایش می‌یابد

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه مقررات برای همه بانک‌ها یکسان است؛ عنوان کرد: شاید عدم وحدت رویه‌ای که هم‌اکنون در شبکه بانکی در برخی موارد وجود دارد، ناشی از آن باشد که تمهید و زیرساخت مقرراتی لازم برای استفاده از خدمات غیرحضوری پیش از این به بانک‌ها ابلاغ نشده بود و لذا این امر در سطح شبکه بانکی نهادینه نشده بود. براین اساس و با تمهیدی که از این هفته در نظر گرفته شده است، قطعاً به سمت همگرا شدن بانک‌ها در زمینه بهره‌مندی از خدمات بانکی پیش خواهیم رفت. البته این احراز هویت روش‌های مختلفی دارد و معمولاً از ابزارهای بیومتریک، فیلم، امضای دیجیتال یا حرکاتی از سوی مشتری که نشان‌دهنده رعایت شدن پرونکل های شناسایی از سوی بانک است، استفاده می‌شود.

غنی‌آبادی ابراز امیدواری کرد: با ابلاغ الزامات قانونی و زیرساخت مقرراتی به شبکه بانکی، این اختلاف رویه در شبکه بانکی کاهش یابد و به سمت همگرایی و وحدت رویه میان بانک‌ها حرکت می‌کنیم.

در استفاده از اعتبارات خرد رضایتمندی لازم وجود ندارد

این مقام مسئول بانک مرکزی یکی از برنامه‌های این بانک را تسهیل دریافت اعتبارات خرد دانست و تأکید کرد: این امر به صورت رسمی نیز اعلام شده است و ما در بانک مرکزی به دنبال آن هستیم که دریافت اعتبارات بانکی برای عموم سهل‌الوصول‌تر شود. در این خصوص علی‌رغم آنکه در موضوع شعبه، افتتاح حساب، دریافت و پرداخت از تراز خوبی برخورداریم ولی مطالعات و بررسی‌ها مؤید آن است که در استفاده از اعتبارات خرد رضایتمندی لازم وجود ندارد و با وضعیت مطلوب فاصله داریم. از این رو در دوره جدید ریاست بانک مرکزی مقرر است در این باره اتفاقات خوبی رخ دهد و هم‌اکنون برنامه‌هایی در این باره در حال انجام است.

سفته الکترونیکی فروخته می‌شود

وی با اشاره به موضوع بحث برات و سفته الکترونیکی گفت: همانگونه که اخیراً اعلام شده است این مهم با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و قوه قضائیه محقق شده است. لذا امکان استفاده از سفته به صورت الکترونیکی، شبانه‌روزی و بدون مراجعه حضوری ممکن است. در چنین شرایطی، یکی از مواردی که برای تسهیل استفاده از اعتبارات خرد محقق شده، ‌ همان امکان استفاده از سفته الکترونیکی است که می‌توان از آن به عنوان ابزار ضمانت تسهیلات استفاده کرد. البته هم‌اکنون این امر توسط سه بانک، به صورت آزمایشی در حال اجراست و هنوز به طور کامل اجرایی و فراگیر نشده و امیدواریم که به احتمال بسیار زیاد از اوایل سال آینده عملیاتی شود.

وی ارائه این قبیل خدمات را مزیت رقابتی بانک‌ها دانست و تصریح کرد: هر بانکی بتواند در ارائه خدماتی که پیشتر به آنها اشاره شد، وضعیت بهتری داشته باشد، اقبال به آن بانک نیز بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر بانک‌ها مزیت رقابتی خود را بر این قبیل خدمات یعنی سهل بودن استفاده از خدمات بانکی یا استفاده از خدمات در زمان کمتر متمرکز می‌کنند.

مقررات امضای الکترونیکی در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شد

وی یادآور شد: همچنین در خصوص امضای الکترونیکی نیز در حال فراهم‌سازی بسترهای لازم آن هستیم. مقررات مرتبط با امضای الکترونیکی نیز در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شده و از سال آینده انشالله محقق می‌شود.

غنی‌آبادی در خصوص بحث اعتبارسنجی به منظور دریافت تسهیلات نیز گفت: در زمینه ضمانت و وثیقه دریافتی از مشتری در بانک مرکزی به دنبال آن هستیم که به سمت اعتبارسنجی حرکت کنیم. بر این اساس مقرر است اعتبارسنجی مبنای اعتبارات و به طور ویژه اعتبارات خرد قرار گیرد و بر اساس آن وثیقه و ضمانت لازم تعیین شود. در چنین شرایطی هرچه اعتبار مشتری بالاتر باشد، وثیقه و ضمانت کمتری نیز از او دریافت خواهد شد. البته اعتبارسنجی نیز بر اساس پیشینه اعتباری مشتری صورت می‌گیرد. در واقع هر شخصی دارای یک سابقه و تاریخچه مالی است و به تبع هر فردی دارای نکول کمتر و خوش حسابی بهتری باشد در ارائه ضمانت برای دریافت خدمات مالی از جمله تسهیلات وضعیت بهتری خواهد داشت و تا پایان سال بر اساس وعده‌های داده شده، مقدمات و تمهیدات این دستورالعمل فراهم می‌شود.

 

 

 

طرح نظام پرداخت همسان کارکنان دولت، سال آینده اجرایی می شود

طرح نظام پرداخت همسان کارکنان دولت، سال آینده اجرایی می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح نظام پرداخت همسان کارکنان دولت تدوین و در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در نشست صمیمی با فرهنگیان شهرستان تربت حیدریه ضمن تقدیر از خدمت صادقانه معلمان و فرهنگیان استان خراسان رضوی در راه علم و دانش و تربیت آینده سازان کشور، اظهار کرد: نگاه جامعه به معلمان است، اگر معلمان نبودند امروز شاهد حضور دانشمندان ایرانی در حوزه‌های مختلف هسته‌ای، سلول‌های بنیادین نبودیم.

وی با اشاره به جایگاه مهم رسانه در نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: رسانه‌ها، یکی از ارکان مهم فرآیند تعلیم و تربیت هستند که باید با برجسته‌سازی فعالیت‌های معلمان، اختراعات و نوآوری‌های دانش آموزان و ایثار و نیکوکاری اولیا و خیّرین نیک اندیش، در جهت بالندگی جامعه، نقش آفرینی کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: میزان کار مفید و مؤثر معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت بیشتر است و این مهم در ایام شیوع ویروس کرونا با توجه به حجم بالای فعالیت آنها در ارائه آموزش‌های مجازی، مضاعف شده است.

نوری به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در ابتدای انقلاب کمتر از ۱.۵ متر مربع بوده است که اکنون این عدد به ۵.۲ مترمربع ارتقا یافته است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر تغییر روش آموزش در مدارس، از «حافظه محوری» به تربیت دانش آموزان خلاق وکارآفرین، گفت: بر اساس سندتحول بنیادین، موظف به تربیت دانش آموزان تمام ساحتی و کارآفرین شده‌ایم و در این راستا، کتاب‌های درسی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی باید مبتنی بر کارآفرینی و در جهت شکوفاسازی خلاقیت دانش آموزان باشند.

نوری متولی اصلی پیگیری امور پیشکسوتان را سازمان‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری دانست و گفت: علم به این موضوع، از مسئولیت آموزش و پرورش در جهت تکریم بازنشستگان کم نخواهد کرد و ما خود را در مقابل بازنشستگان فرهنگی، مسئول می‌دانیم و برای تکریم آنان، تلاش خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به برخی از جزئیات «طرح نظام پرداخت همسان کارکنان دولت» خاطرنشان کرد: این طرح توسط سازمان امور اداری و استخدامی تهیه و در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد، برای «طرح رتبه بندی معلمان» نیز در سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

وی درخصوص تغییرات انجام شده در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: در تلاش هستیم با مدیریت صحیح و انجام فعالیت‌های اقتصادی مؤثر، صندوق ذخیره فرهنگیان را به سوددهی مناسب برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه شعار اصلی دولت مردمی سازی است تأکید کرد: در راستا این شعار تلاش خواهیم کرد عدالت آموزشی و تربیتی و نیز نصیب برابر آموزشی را در مناطق کمتر برخوردار، مرزی و عشایری توسعه دهیم.

 

 

حدیث منزلت در منابع اهل سنت/ تو برای من به مثابه هارونی برای موسی

حدیث منزلت در منابع اهل سنت/ تو برای من به مثابه هارونی برای موسی

حدیث منزلت در تعداد بسیاری از منابع اهل سنت نیز با اندک اختلافی و از اصحاب پیامبر (ص) و تابعان روایت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد گودینی، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر تاریخ اسلام در تازه‌ترین یادداشت خود که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده، نگاهی داشته به حدیث منزلت نزد عالمان اهل سنت.

گودینی نویسنده کتاب‌هایی چون «صعود و سقوط ادبیات سیاسی در عصر بنی‌امیه»، «تاملی بر زندگانی ابوالاسود دؤلی و شرح گزیده‌ی اشعارش»، «بررسی تحلیلی صلح امام حسن (ع) و آغاز خلافت اموی»، «چهل حدیث در ستایش حسن خلق»، «تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد (ع)»، «درآمدی بر زندگانی و سروده‌های صاحب بن عباد»، «بررسی و تحلیل زندگی سید حمیری و گزیده اشعارش»، «بررسی، شرح و تحلیل قصیده فرزدق در ستایش امام سجاد (ع)»، «تاملی بر زندگانی و سخنان امام حسن عسکری (ع)»، «چهل حدیث در فضایل حضرت فاطمه زهرا (س)»، «واکاوی زندگانی و سخنان عمربن‌عبدالعزیز» و… است.

مشروح یادداشت گودینی درباره حدیث منزلت در ادامه می‌آید؛

یکی از احادیث متواتر که در بسیاری از منابع روایی شیعه و اهل سنت نقل شده، حدیث منزلت است که اهمیت به‌سزایی دارد و از فضیلت‌های شاخص و برجسته امام علی بن أبی طالب (ع) محسوب می‌شود. این روایت در تعداد بسیاری از منابع اهل سنت نیز با اندک اختلافی و از اصحاب پیامبر (ص) و تابعان روایت شده که در این مختصر به آن اشاره می‌شود.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در جریان تبوک به سال نهم هجری، پیش از حرکت به سوی این منطقه، امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود در مدینه برگزید و امور مدیریتی آن را به وی (ع) واگذار کرد. نظر به دور بودن منطقه تبوک و احتمال تحرکات خائنانه منافقان در نبود پیامبر اسلام (ص)، جانشینی امام علی (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و به تعبیر دقیق‌تر، نقشه‌های منافقان داخل مدینه را نقش برآب می‌کرد؛ چرا که این انتخاب هیچ راهی برای اجرای نقشه‌های منافقان (اعم از شورش یا کودتا و برهم زدن نظم عمومی مدینه و…) برای آنان باقی نمی‌گذاشت. (اسوه‌ی رادمردی، ص ۱۵۸)

منافقان که از این درایت و حُسنِ انتخاب رسول خدا (ص) آزرده خاطر شدند، در شهر شایع کردند که پیامبر (ص) از علی بن أبی طالب (ع) ناراحت بود و از این رو نمی‌خواهد او (ع) را با خود در این سفر طولانی و مهم که نمایش قدرتی از سوی مسلمانان به رومیان ارزیابی می‌شد، همراه کند. این سخنان به مولای متقیان (ع) نیز رسید و وی (ع) خدمت پیامبر (ص) آمد و با زبانی از رسول خدا (ص) درخواست کرد در این تصمیم تجدید نظر فرمایند. پیامبر (ص) نیز در پاسخ، وصی گرامی و والاتبار خود علی بن أبی طالب (ع) را به هارون بن عمران (ع) [برادر، جانشین و مهمترین یاور حضرت موسی بن عمران «ع»] تشبیه کرده و او (ع) را همچون هارون (ع) برای موسی (ع) دانسته است؛ هارون (ع) کسی بود که به تصریح قرآن کریم، برادر، یاور و وزیری از میان خاندان موسی (ع) بوده است که خداوند او را در کار عظیم و مسئولیت سنگین رسالت شریک حضرت موسی بن عمران (ع) قرار داده بود.

پیامبر اسلام (ص) خطاب به امام علی (ع) فرمود: «أنتَ مِنِّی بِمَنزِلَهِ هَارُونَ مِن مُوسَی إلا أنَّه لانَبیَّ بَعدِی.» (تهذیب التهذیب، ج ۴ ص ۲۱۲). تو برای من همچون هارون هستی نسبت به موسی؛ جز اینکه پس از من پیامبری نخواهد بود.

در بسیاری از منابع اهل سنت، این حدیث از صحابی معروف پیامبر (ص) سعد بن أبی وقّاص نقل شده که وی از پیامبر (ص) چنین روایت کرده است:

«هنگامی که رسول خدا (ص) راهی غزوه تبوک شدند [به دلیل حساسیت شرایط و خطر شورش منافقان داخل مدینه الرسول «ص»]، علی (ع) را جانشین خود [در مدینه] قرار داد. علی (ع) فرمود: آیا مرا میان کودکان و زنان قرار می‌دهی؟ رسول خدا (ص) فرمود: آیا خشنود نیستی که جایگاه تو به من به مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است؛ جز آنکه پس از من پیامبری نخواهد بود.» (اللؤلؤ و المرجان فیما اتفق علیه الشیخان، ج ۳ ص ۱۳۲)

همان گونه که اشاره شد، هارون بن عمران (ع)، برادر، جانشین و وزیر حضرت موسی (ع) در انجام وظایف و پذیرش مسئولیت والا و خطیر پیامبری بوده که در مواجهه با فرعون و درباریانش، یاور قابل اعتماد برادرش حضرت موسی (ع) به شمار می رفته است که او را در انجام وظیفه‌ی نبوت و فراخواندن مردم به یکتا پرستی و مبارزه با شرک و خرافاتی که در آن روزگار در سرزمین نیل متداول بوده، یاری می کرده است. (الفصول المهمه فی معرفه الأئمه، ص ۵۸)

سعید بن مسیب [یکی از بزرگان تابعین] نیز در این خصوص چنین گفته است: «از سعد بن أبی وقاص پرسیدم: آیا شما از رسول خدا (ص) شنیده‌ای که به علی (ع) می‌فرمود: تو نسبت به من به مانند هارون نسبت به موسی هستی؛ جز اینکه همراه با من پیامبری نیست؟ او نیز پاسخ داد: آری.» (الأمالی، ص ۲۳۲)

به روایت سیره نویس و محدث نامدار اهل سنت «ابن حجر عسقلانی» خاتم پیامبران (ص) به امام علی بن أبی طالب (ع) چنین فرمود:

«آیا خوشنود نیستی که جایگاه تو نسبت به من به مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است؛ جز آنکه پیامبری پس از من نخواهد بود.» (الإصابه فی تمییز الصحابه ج ۳ ص ۵۶۹-۵۶۸).

أحمد بن حنبل از بزرگان و شیوخ اهل سنت، این روایت را از أسماء بنت عُمَیس نقل کرده که پیامبر اسلام (ص) به علی (ع) چنین فرمود: «أنتَ مِنِّی بِمَنزِلَهِ هَارُونَ مِن مُوسَی إلا أنَّهُ لَیسَ بَعدِی نَبِیٌّ.» (فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب «ع»، ص ۲۸۹): تو برای من، همچون هارون هستی نسبت به موسی؛ جز آنکه پس از من پیامبری نیست.»

سبط بن جوزی نیز در کتاب تذکره الخواص، این جریان مهم تاریخی را نقل و با اِسناد خود از ابن بریده و او از پدرش روایت کرده است: «علی (ع) برای خداحافظی با پیامبر (ص) همراه شد و می‌گریست؛ به پیامبر (ص) فرمود: ای رسول خدا (ص)، مرا با زنان و کودکان [در شهر] می‌گذارید؟ من دوست ندارم شما جایی بروید مگر آنکه من همراه شما باشم. پیامبر اسلام (ص) فرمود: آیا خشنود نیستی که جایگاه تو به من همانند جایگاه هارون است نسبت به موسی هستی به جز مقام نبوت و اینکه تو جانشین من هستی؟» (تذکره‌الخواص، ج ۱ ص ۲۱۵).

وی در ادامه، چنین نوشته است: «هنگامی که پیامبر اسلام (ص) رهسپار تبوک بود، علی (ع) را میان خاندان و همسرانش برجای گذاشت؛ چرا که مدینه از مردان خالی می‌شد و این نگران کننده بود. منافقین در مدینه این چنین سخن می‌گفتند: [پیامبر «ص»] از همراهی با او [امام علی (ع) ناراحت می‌شود] از این رو علی (ع) نزد پیامبر (ص) آمد و رسول خدا (ص) آن حدیث را فرمود.» (همان)

با بررسی و تامل در حدیث منزلت که در بسیاری از کتب برجسته و مهم اهل سنت نیز وارد شده و از سوی بزرگان اهل سنت نیز صحت آن تایید شده، امام علی بن أبی طالب (ع) از چنین جایگاهی برخوردار بود و در نزدیکی به پیامبر (ع) و همنشینی با آن حضرت (ص) و دفاع از مکتب اسلام و رویارویی با فراعنه زمان، به هارون (ع) تشبیه شده و بسان هارون (ع) برای برادرش موسی (ع) توصیف شده است که مقامی است بس رفیع و والا و امتیازی اختصاصی برای امیرمومنان (ع) به شمار می‌رود؛ به ویژه هنگامی که فضیلت و برتری پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان آخرین پیامبران و سفیران الهی (ع) را در مقایسه با دیگر پیامبران (ع) بدانیم و در این باره بیاندیشیم.

ارادت ویژه اهل سنت به امیر المومنین (ع)

ارادت ویژه اهل سنت به امیر المومنین (ع)

 اهل سنت جایگاه ویژه ای در باورهای اعتقادی خویش برای حضرت علی(ع) و اهل بیت ایشان قائل شده و این شخصیت والا جزو محبوب ترین افراد در بین آن هاست.

علی (ع) پسر ابوطالب پسر عبدالمطلب پسر هاشم از قبیله بنی هاشم، پسر عموی پیامبر اسلام، همسر فاطمه دختر پیامبر اسلام، از سابقین اولین که به دین مبین اسلام مشرف شده‌اند.

آنچه مهم است توافق همه مذاهب اسلامی بر ویژگی‌های عالی اخلاقی و علمی و علاقه وافر رسول خدا به ایشان است.

اهل سنت علی (ع) را به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان جنگ‌ها در اسلام می‌دانند. به عنوان مثال می‌توان به مبارزه با قهرمان قریش در نبرد خندق اشاره کرد که هیچکس جز علی جرأت آن را ندارد. و یا در جنگ خیبر پس از چندین تلاش ناموفق برای فتح قلعه خیبر، علی احضار شد و به طور معجزه آسایی قلعه را فتح کرد.

روایات و اخبار در شأن و مقام علی در منابع اهل سنت به کرات آمده است. احمد بن حنبل گفته است: «آنچه از فضائل و اوصاف و مناقب برای اصحاب و یاران گرامی پیامبر اسلام وارد شده، همه آن صفات و فضائل در شخصیت علی جمع شده است.»

محمد بن ادریس (پیشوای مذهب شافعی) درباره علی (ع) سروده‌ای دارد که چنین است:

لَو اَنَّ المُرتَضَی اَبدَی مَحَلَّهُ

لَصَارَ النَّاسُ طُرّاً سُجّداً لَهُ

وَ مَاتَ الشَّافِعِی وَ لَیسَ یَدْرِی

عَلِیٌّ رَبُّهُ اَمْ رَبُّهُ الله

«هرگاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم دسته دسته در برابر او به سجده خواهند افتاد..» (فضایل حضرت علی (ع)، والعادیات، چاپ دارالحدیث، قم، ص ۱۷.)

همچنین از سروده‌های اوست:

عَلِیٌّ حُبُّهُ جُنُّه

اِمَامُ النَّاسِ وَ الجَنَّه

وَصِیُّ المُصطَفَی حَقّاً

قَسِیمُ النَّارِ وَ الجَنَّه (دیوان شافعی، چاپ مصر، ص ۳۲.)

«دوستی علی سپر آتش دوزخ است؛ او امام انسان‌ها و پریان است؛ او در حقیقت جانشین مصطفی و تقسیم کننده بهشت و دوزخ است. …»

همچنین امام شافعی در جای دیگر می‌گوید: به من گفته‌اند رافضی شدی (از حق روی گرداندی)؛ گفتم: هرگز دین و اعتقادم رفض نیست؛ ولی بدون شک دوست می‌دارم بهترین امام و بهترین هادی را. اگر معنی رفض، دوستی وصیّ پیامبر (علی بن ابیطالب) است، به درستی که من رافضی تر از همه مردم هستم. (امام علی (ع) خورشید بی غروب، محمد ابراهیم سراج، مؤسسه انتشارات نبوی، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش، ص ۲۸۷.)

اهل سنت همچنین کتاب‌های فراوانی در فضائل علی نوشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به کتاب «خصایص امیرالمومنین علی بن ابیطالب»، تألیف ابو عبدالرحمن حافظ نسائی، کتاب «مناقب علی بن ابی طالب»، تألیف ابوالحسن علی بن محمد واسطی شافعی مشهور به «ابن المغازلی»، کتاب «الامام علی بن ابی طالب رابع الخلفا الراشیدین»، تألیف محمدرضا مصری، کتاب «تاریخ الخلفا»، تألیف جلال الدین سیوطی شافعی، کتاب «صهرین»، تألیف علامه سید عبدالرحیم خطیب اشاره کرد.

در همه این کتاب‌ها روایات و احادیث فراوانی وجود دارد که دلالت صریح بر فضائل علی ابن ابیطالب دارد.

 

 

 

 

 

با این دو روش، سود سهام عدالت خود را دریافت کنید

با این دو روش، سود سهام عدالت خود را دریافت کنید

مشمولان سهام عدالتی که هنوز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ خود را ردیافت نکرده اند، با ثبت نام و احراز هویت درسامانه جامع اطلاعات مشتریان(sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر در سایت sahamedalat.ir میتوانند نسبت به دریافت سود خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه ای از مشمولان سهام عدالتی که موفق به دریافت سود سهام سال ۱۳۹۸ خود نشده اند، در خواست کرد هر چه سریعتر شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

در این راستا، بر اساس آخرین آمارها، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار سهامدار مشمول سهام عدالت نتوانسته اند سود سهام سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند. این افراد می توانند از دو طریق شماره شبای معتبر خود را در سامانه های شرکت سپرده گذاری مرکزی ثبت و سود سهام خود را دریافت کنند.

ثبت نام و احراز هویت درسامانه جامع اطلاعات مشتریان(sejam.ir) و درج شماره شبای معتبر در سایت sahamedalat.ir، دو روشی است که مشمولان سهام عدالت می توانند شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

در اطلاعیه شرکت سپرده گذاری مرکزی آمده است: شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم ترین دلایلی بوده اند که برخی از سهامداران نتوانستند سود سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند. همچنین تمام سهامداران سهام عدالت می توانند با مراجعه به سامانه سجام و یا سایت سهام عدالت از وجود شماره شبا معتبر خود نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اطمینان حاصل کنند.

بر اساس این گزارش، سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ برخلاف سال‌های قبل که در یک مرحله پرداخت می‌شد، تقریبا در سه مرحله صورت گرفت که دو مرحله آن تحقق یافته است. مرحله نخست این سود در ۲۸ اسفندماه سال گذشته و مرحله دوم آن نیز در ۱۴ تیرماه سال جاری واریز شد.

 

 

 

یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

چه کسی حاضر است برای دریافت سود ۲۰۰۰ تومانی، زیر سایه ترسناک کرونا و در روزگاری که شعار “وقت طلا است” در ذهن‌هایمان حک شده، به بانک مراجعه کند؟ یک نفر؟ ۱۰۰۰ نفر؟ یک میلیون نفر؟ حتی اگر این تعداد هم حاضر به این کار باشند، باز هم از رسوب سهم سهامدار در برخی شرکت ها جلوگیری نمیشود! البته منظور از سهم سهامدار، یک قران و دوزار نیست، صحبت از ۸۰۰ میلیارد تومان پول است!

به گزارش ایسنا، شرکت های بورسی، سالانه مجمعی را برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار میکنند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع گفته میشود. سودی که شامل حال سرمایه گذارانی می شود که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت باشند. طبق قانون تجارت شرکت های بورسی تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند. جدا از این فرصت غیرمنطقی که در اختیار شرکت ها قرار دارد،  نحوه پرداخت سود از سوی شرکت ها هم سال‌هاست که به یکی از دغدغه سهامداران تبدیل شده است.

دلیل آن هم اصرار برخی شرکت ها بر واریز سود سهامداران از روش های سنتی و منسوخ شده ای است که به غیر از منصرف کردن سهامداران از دریافت سود خود و رسوب سود در شرکت ها، تقریبا هیچ تاثیر دیگری ندارد! درواقع با اینکه حدود چهار سال از راه اندازی سامانه سجام میگذرد و شرکت ها میتوانند بدون دردسر از طریق این سامانه سود را به حساب سهام داران واریز کنند اما همچنان بر روش سنتی معرفی یک بانک برای دریافت سود و تاکید بر مراجعه حضوری سهام داران به بانک پایبند هستند.

تکلیف سود این ۱۳ شرکت چه شد!؟

در این راستا، خبرگزاری ایسنا اقدام به بررسی نتایج واریز سود ۴۰ شرکتی کرده است که طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بازار سرمایه عرضه اولیه شدند. نتیجه این گزارش که آخرین عرضه اولیه یعنی فزر را در نمیگیرد، اعداد شگفت انگیزی بود!

یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا انتهای دی ماه سال جاری، در مجموع ۴۰ عرضه اولیه در بازار سرمایه صورت گرفت که از میان این ۴۰ شرکت، ۲۰ شرکت سجامی و ۲۰ شرکت غیرسجامی بودند. به بیان واضح تر، فقط نیمی از شرکت ها سود را از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت میکنند. از میان این ۲۰ شرکت، عرضه اولیه هفت شرکت شامل حآفرین، فگستر، لطیف، وهامون، کیمیاتک، فجهان و سبزوا بعد از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و عرضه اولیه ۱۳ شرکت شامل غگیلا، گدنا، فتوسا، ولکار، سپید، صبا، ولپارس، شاروم، امین، ثبهساز، بپیوند، ثامید و چخزر قبل از برگزاری مجمع عمومی سالیانه صورت گرفته است.

یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

بیشترین و کمترین میزان مشارکت در عرضه های اولیه

از میان عرضه اولیه های مذکور، سهامداران در دو عرضه بپیوند و صبا، بیشترین و کمترین مشارکت را داشته اند. به طوریکه در عرضه اولیه بپیوند بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و در عرضه اولیه صبا کمتر از دو میلیون نفر (یک میلیون و ۹۴۴ هزار نفر) مشارکت کرده اند. بر این اساس مجموع سود پرداختی بپیوند ۱۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان تومان بوده که به هر کد حدود ۲۵۰۰ و مجموع سود پرداختی صبا نیز ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که به هر کد حدود ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

۸۸۰ میلیارد تومان بی زبان!

۱۳ شرکت مذکور، حدود ۸۸۰ میلیارد تومان سود خود را خارج از سجام و از راه های دیگر مانند معرفی بانک یا دریافت اطلاعات فکسی از سهامدار پرداخت کرده اند درحالی که حدود ۵۳ میلیون نفر در این عرضه ها شرکت کرده بودند! یعنی ممکن است یک سهامدار در ۱۰ عرضه اولیه از عرضه اولیه های مذکور مشارکت داشته و مجبور بوده برای دریافت سود خود که گاهی کمتر از ۵۰۰۰ تومان بوده، به حداقل پنج بانک مختلف مراجعه کند!! این درحالی است که بانک ها باجه جدایی برای پرداخت سود در نظر نمیگیرند و اگر سهامدار خواهان سود ۲۵۰۰ تومانی خود باشد، در بهترین حالت ممکن باید یک ساعت منتظر نوبت خود بماند.

یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

درحالی که در دو سال قبل، با توجه به شرایط بازار، شاهد بیشترین میزان عرضه اولیه در بازار سرمایه بودیم، انتظار میرود یکی از شروط عرضه سهام یک شرکت در بازار سرمایه این باشد که آن شرکت سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کند. چراکه سود برخی شرکت ها به قدری کم و ناچیز است که منطقی نیست سهامدار برای دریافت آن به بانک مراجعه کند.

برای مثال سود نقدی هر نفر غگیلا ۷۵۰۰ تومان، گدنا ۱۱۰۰ تومان، فتوسا ۲۹۷۰ تومان، ولکار ۸۵۸۰ تومان و سپید ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بوده (پنج شرکتی که فاصله کوتاهی بین عرضه اولیه و برگزاری مجمع عمومی سالیانه داشته اند) و مسلم است در شرایطی که کرونا برای سلامتی مردم کمین کرده است، کمتر کسی حاضر است برای دریافت این مبالغ ناچیز به مکان پرخطری به نام بانک مراجعه کند. حتی اگر این ویروس هم نبود، چه کسی حاضر است برای دریافت ۱۱۰۰ تومان سود، ساعت ها وقت خود را صرف صف طویل بانک کند؟

تازه اگر فرد تنها سهامدار یکی از این سهم ها باشد. اگر فرص کنیم فرد سهامدار همه پنج سهم مذکور باشد، روی هم رفته برای دریافت کمتر از ۳۰ هزار تومان، باید حداقل به ۵ بانک مراجعه کند! نکته ای که کمتر به آن توجه شده این است که با توجه به اینکه درحال حاضر بیش از نیمی از مردم کشور، سهامدار بورسی هستند، ممکن است بسیاری از این افراد در روستاهایی ساکن باشند که حتی بانکی که از سوی شرکت برای دریافت سود انتخاب شده، در آن روستا وجود نداشته باشد و فرد مجبور است برای دریافت دو هزار تومان سود، به شهر دیگری سفر کند!

سودهای ناچیز، رسوب های هنگفت!

در هر حال، سودی که ۱۳ شرکت باید پرداخت میکردند، ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که این مبلغ از جمع همان سودهای ناچیز هزار تا ۱۵ هزار تومان به دست آمده است. همان سودهای ناچیزی که حق مسلم مردم است اما سهامدار به دلیل بی تدبیری شرکت ها، عطای سود را به لقایش می بخشد و همین فرایند ساده باعث رسوب پول های آنچنانی در حساب شرکت ها می شود. چراکه سهامداران برای دریافت سود خود مراجعه نمیکنند و سودها در شرکت باقی می ماند.

حق الناس در انتظار تصویب قانون!

در این بررسی تنها ۴۰ شرکت گنجانده شده اند و قطعا اگر همه شرکت های حاضر در بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم سودهای رسوب شده هنگفت تری به دست خواهد آمد. بنابراین انتظار میرود برای جلوگیری از حقی که از سهامدار ضایع می شود،   الزام سجامی شدن شرکت ها سریع تر  اجرایی شود. در این راستا حدود یک ماه قبل، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پرداخت سودشرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: زیرساخت‌های فنی لازم برای این امر در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به طور کامل ایجاد شده است. باید برای برخی شرکت‌ها، الزام قانونی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام تصویب شود، زیرا برخی از بانک‌هایی که در بورس هستند اعلام کردند که بدلیل اینکه ما بانک هستیم سود سهام را خودمان پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد الزام قانونی شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سامانه سجام را در پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار آورده است. همانطور که وعده داده بودیم طی دو ماه اخیر تمام زیرساخت‌های فنی لازم انجام و با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی شاهد پرداخت سود سهام همه‌ شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از طریق سامانه سجام خواهیم بود.

امید میرود با توجه به آماده بودن این زیرساخت ها، مجلس نشینان به این حقی که به راحتی از مردم ضایع می شود توجه و با تصویب این قانون، دست شرکت ها را از حق مردم کوتاه کنند.

 

 

 

 

سهم مردان در جمعیت ایران

سهم مردان در جمعیت ایران

کارشناس تحولات جمعیت با اشاره به سهم ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری مردان در جمعیت کشور، اظهار کرد: از میان جمعیت مردان در کشور حدود ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مردان بالای ۱۵ سال است که از این تعداد ۲۱ میلیون و ۳۱۰ هزار مرد دارای همسر هستند.

صالح قاسمی – دبیر مرکز مطالعات جمعیت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال جاری جمعیت کل کشور ۸۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شده است، گفت: از این تعداد در مجموع حدود ۴۲ میلیون نفر را جمعیت زنان و ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را جمعیت مردان تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، از میان جمعیت مردان در کشور حدود ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مردان بالای ۱۵ سال است.

سهم مردان هرگز ازدواج نکرده بالای ۱۵ سال

وی ادامه داد: از میان ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مردان بالای ۱۵ سال، ۲۱ میلیون و ۳۱۰ هزار مرد دارای همسر، حدود ۴۰۷ هزار مرد براثر فوت همسر، مجرد و ۳۶۳ هزار مرد به واسطه طلاق، بدون همسر هستند. همچنین ۹ میلیون و ۹۰ هزار مرد هرگز ازدواج نکرده بالای ۱۵ سال نیز وجود دارد.

نسبت جنسی در ایران

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته هم اشاره کرد که نسبت جنسی در کشور ما حدود ۱۰۳ است؛ به این معنی که به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۳ پسر متولد می‌شود و به طور میانگین نسبت جنسی ۱۰۳ اعلام شده است که این موضوع مطلوب و قابل قبول است و از این منظر مشکلی در نسبت جنسی وجود ندارد.

این جمعیت‌شناس در ادامه با بیان اینکه اگر امروز به شکل کلی نگاه کنیم، زنان در مضیقه ازدواج نیستند، تاکید کرد: به لحاظ آماری، در نسبت مردان به زنان در معرض ازدواج با گروه‌های سنی متناسب، تناسبی وجود دارد و اینطور نیست که بگوییم تعداد زنان در گروه‌های سنی که شانس ازدواج با گروه سنی متناسب خودشان را دارند، کمتر یا بیشتر باشد یا مضیقه ازدواج وجود دارد. این جمعیت تقریبا متناسب است و مضیقه ازدواج در کشور نه برای آقایان و نه برای خانم‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه به موضوع امید به زندگی در میان مردان اشاره کرد و افزود: متوسط سن امید به زندگی در ایران حدود ۷۶.۵ سال است که این برای مردان ۷۶ و برای زنان ۷۷ سال است. باتوجه به سالخوردگی جمعیت کشور که در سال‌های آتی به طور جدی تجربه می‌کنیم، سالمندی زنانه‌ای را تجربه می‌کنیم و نسبت جنسی در افراد بالای ۶۰ سال به طور محسوسی به نفع زنان تغییر پیدا می‌کند.

قاسمی اظهار کرد: باتوجه به آماری که از مردان ازدواج کرده وجود دارد، می‌توان گفت مردان ایرانی به نسبت مردان در جهان، بسیار خانواده خواه و خانواده دوست هستند و این تعبیر براساس فرهنگ رایج در ایران و آمارهای موجود کاملا دقیق و قابل اثبات است که قریب به اتفاق مردان ایرانی یک پدر هستند، یا بالفعل یا بالقوه.

 

علت کاهش تولید و صادرات زعفران در سال جاری، خشکسالی است

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور، علت اصلی کاهش ۵۷ درصدی صادرات این محصول را نداشتن کد ریجستری صادرکنندگان و تجار عنوان کرد و گفت: طی ۱۰ ماهه امسال ۲۲۶ تن محصول زعفران به کشورهای هدف صادر شده است.

« غلامرضا میری» امروز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره انتشار اخباری مبنی بر کاهش ۶۳ درصدی صادرات زعفران ایرانی در دی ماه سال ۱۴۰۰، افزود: آمارهای سال ۱۴۰۰ وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که تولید زعفران به دلیل خشکسالی و محدودیت منابع آبی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد به‌طور متغیر کاهش داشته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور تصریح کرد: براساس آمارهای موجود در مجمموع صادرات زعفران در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۱۵.۷ درصد کاهش نشان می دهد.

وی اظهارداشت: برآوردهای حاکی از آن است که در یک ماهه دی ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه سال ۱۳۹۹ نزدیک ۵۷ درصد کاهش داشته و این رقم ۶۳ درصد نیست.

میری گفت: طبق آمارها  در سال ۱۳۹۹ بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن زعفران در سطح ۱۲۶ هزار هکتار تولید شد که از این میزان حدود ۳۲۵ تن به کشورهای هدف صادر شد.

نداشتن کد ریجستری تجار، علت اصلی کاهش صادرات زعفران

نایب رییس شورای ملی زعفران  با بیان اینکه اکنون بخش عمده زعفران ایران به کشور چین صادر می شود، گفت: آذرماه امسال کشور چین به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که همه صادرکنندگان باید کد ریجستری داشته باشند مثل امریکا که تجار ایرانی کد داشتند، اما اکنون با محدودیتی که با کد رجیستری تجار ایجاد کرده اند صادرات به چین با مشکل روبه‌رو شده است، اما صادرات به دیگر کشورهای جهان ادامه دارد.

میری اضافه کرد: ۶۰ تاجر در کشور در بخش زعفران فعالند که از این تعداد برای ۱۱ نفر که بدهی ارزی و مالیاتی نداشته اند کد ریجستری دریافت کرده ایم، اما بقیه صادرکننگان کد ریجستری طبق قوانین کشور چین ندارند.

افزایش میزان قاچاق زعفران به افغانستان و کشورهای عربی

رییس اتحادیه فروشندگان زعفران گفت: همچنین اکنون کشورهایی مانند چین و هندوستان تعرفه های صادراتی  ۳۸ درصدی برای ورود این محصول برای ایران در نظر گرفته اند که برای تجار ایرانی صرفه اقتصادی ندارد، در عین حال میزان قاچاق زعفران به افغانستان و کشورهای عربی افزایش یافته است زیرا برخی کشورها همانند افغانستان بابت صادرات زعفران به هندوستان تعرفه ای پرداخت نمی کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین صادرات این محصول با تعرفه های بالا برای تجار ایرانی که بابت برگشت ارز به کشور نیز دچار  مشکلاتی  هستند به‌صرفه نیست، زیرا تاجر ما باید بابت برگشت ارز به کشور هزینه ای بین یک تا ۲ درصد بپردازد و پس از ورود نیز ارز را توسط بانک مرکزی با هزینه ۲ تا ۲.۵ درصد در سامانه  ارز نیمایی تبدیل کند.

میری افزود: به نظر می رسد برای صادرات زعفران بهتر است دولت راهکاری بیندیشد تا ارز برگشتی به کشور به شکل توافقی و خارج از سامانه نیمایی در مبادله با واردکنندگان کالا یا بازار آزاد تبدیل شود.

وی تصریح کرد: وجود سیستم ارزی کشور ما باعث شده قاچاق زعفران به وفور صورت گیرد به طوریکه بخشی از زعفران به شکل قاچاق وارد افغانستان شده و به دلیل نداشتن تعرفه با هندوشتان یا چین این محصول با قیمت مناسب وارد این کشورها می شود.

نرخ خرید هر کیلو زعفران بین ۱۹ تا ۳۶ میلیون تومان

نایب رییس شورای ملی زعفران درباره قیمت زعفران از تولیدکنندگان گفت: اکنون هر کیلوگرم زعفران با قیمت بین ۱۹ تا ۳۶ میلیون تومان برحسب کیفیت و درجه بندی از تولیدکنندگان خریداری می شود که در بازار عمده فروشی با نیم تا یک درصد سود به دست شرکت های بسته‌بندی می رسد، اما در شرکت های بسته بندی به جای سود ۱۲ درصدی، سودهای کلان بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی در نظر گرفته می شود که باعث گران شدن قیمت این محصول در بازار می شود.

به گفته وی، پیش از این قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار به ۴۵ میلیون تومان نیز رسید اما اکنون به طور مجدد این نرخ به کمتر از ۴۰ میلیون تومان افت داشته است.

میری با اشاره به اینکه پیاز زعفران تا هفت سال قابل برداشت محصول را دارد، افزود: دوره کاشت زعفران هر ساله از خرداد تا مهرماه و دوره برداشت از ۲۵ مهرماه تا پایان آذرماه انجام می شود که با توجه به غرقابی بودن این گیاه، نیازمند منابع آبی در استان های کم باران هستیم.

به گزارش ایرنا، محصول زعفران سالیانه در ۲۳ استان کشور تولید می شود که بیشترین میزان تولید زعفران ایران مربوط به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*