حوادث / به خاطر مهریه شکایت کردم متهم به قتل شدم

آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: والدین از امروز می‌توانند برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان – عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از تصویب تزریق واکسن کرونا به کودکان ۵ تا ۱۱ سال خبر داد.

طبق شیوه نامه‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت هم نسبت به خطر امیکرون برای کودکان و آمار ۲۰ درصدی بستری‌های تنفسی ‌کرونا در این گروه سنی هشدار داد.

به گفته هاشمی، کودکان ایمنی کافی در برابر کووید ندارند، به همین دلیل رعایت موارد بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک در این گروه سنی، اهمیت زیادی دارد.

 

 

اکونومیست بررسی کرد

دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای وین، که این هفته شروع می‌شود، تعیین کننده است. یک منبع آگاه می‌گوید، مذاکره‌کنندگان هرگز تا این اندازه به موفقیت نزدیک نبوده‌اند، اما هرگز تا این اندازه به شکست هم نزدیک نبوده‌اند. مقام‌های آمریکایی آشکارا از چشم‌انداز توافق خرسندند. هفته گذشته، آمریکا در ژستی نمادین، برخی از معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند.

احتمال توافق در وین دقیقا چند درصد است؟ /ارزش برجام برای ایران و آمریکا در حال از دست رفتن است

بین الملل تابناک: مجله اکونومیست در مطلبی با پرداختن با مذاکرات هسته ای در وین نوشت: زمان برای پیشگیری از بحرانی تازه در خاورمیانه به سرعت می‌گذرد و دور جدید مذاکرات تعیین کننده و حیاتی است.


تبلیغات


در این مطلب آمده است: دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای وین، که این هفته شروع می‌شود، تعیین کننده است. یک منبع آگاه می‌گوید، مذاکره‌کنندگان هرگز تا این اندازه به موفقیت نزدیک نبوده‌اند، اما هرگز تا این اندازه به شکست هم نزدیک نبوده‌اند. مقام‌های آمریکایی آشکارا از چشم‌انداز توافق خرسندند. هفته گذشته، آمریکا در ژستی نمادین، برخی از معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند.

مخاطرات شکست گفت‌وگوها هم آشکار است. صدای مخالفت تندرو‌های آمریکایی بلندتر شده است. متحدان ایران در یمن، یعنی حوثی‌ها، حملات پهپادی و موشکی‌شان علیه امارات را تشدید کرده‌اند. در پاسخ، آمریکا یک کشتی جنگی آمریکایی و جت‌های پیشرفته‌اش را در منطقه، هم برای محافظت از امارات و هم برای ارسال هشداری ضمنی به ایران، مستقر کرده است. اسرائیل در حال تمرین حملات نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران و افزایش همکاری‌های امنیتی با کشور‌های خلیج فارس است.

با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و تاکید آمریکا مبنی بر ورود گفت‌وگوها به «مرحله نهایی»، اگر به زودی توافقی نشود، برجام ارزشش را از دست خواهد داد. هرچه گفت‌وگوها بیشتر طول بکشد، محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران، به دلیل بند غروب برجام، زودتر منقضی خواهد شد. رابرت مالی اذعان داشت که دیگر بازگشت به برجام نمی‌تواند زمان گریز هسته‌ای ایران را به یک سال کامل بازگرداند.

برای ایرانی‌ها هم ارزش برجام در حال از دست رفتن است. با توجه به احتمال کنار رفتن بایدن از قدرت در سال ۲۰۲۵ چه‌بسا، هرگونه لغو تحریم‌های آمریکا موقتی باشد. حتی احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید هم وجود دارد. در هر حال، هر رئیس‌جمهور جمهوریخواهی برای خروج از توافق با ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.

اما آیا این اعتمادسازی محدود کافی خواهد بود؟ خوشبین‌ها با توجه به تغییر مواضع آمریکا، احتمال توافق را ۷۵ درصد می‌بینند. بدبین‌ها نیز شکست را بسیار محتمل می‌دانند و چنین ارزیابی می‌کنند که ایران می‌خواهد از برتری خود کمال بهره‌برداری را بکند و متقاعد شده است که آمریکا خواهان جنگ نیست. با توجه به اینکه ایران از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا خودداری می‌کند، خطر بدفهمی زیاد است.

برغم وعده دولت بایدن برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» از برجام، در بهترین حالت توافقی کوتاه‌تر و ضعیف‌تر به دست خواهد آمد. دولت بایدن امیدوار است پس از آنکه بازگشت به برجام توانست تا حدی ثبات ایجاد کند، چه‌بسا گفت‌وگوهای بیشتر بتواند شرایط توافق را بهبود دهد.

مقام‌های غربی نیز برای شکست گفت‌وگوها آماده می‌شوند. آن‌ها بی‌سر و صدا در حال بحث درباره‌ی گام‌های بعدی افزایش فشار اقتصادی و سیاسی علیه ایران هستند. یکی از گزینه‌ها این است که یک کشور اروپایی (احتمالا بریتانیا) خواهان اجرای سازوکار ماشه در برجام و اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل بشود. این گونه اقدامات تاثیری محدود و خطر شکاف بین «غرب» و «روسیه و چین» را به همراه خواهد داشت.

روابط چین و روسیه با ایران پیچیده است. روسیه تسلیحات و فناوری هسته‌ای غیرنظامی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. چین هم بزرگترین خریدار نفت ایران است. به نظر می‌رسد که هم مسکو و هم پکن مشتاق استفاده از ایران به عنوان وزنه‌ای در برابر نفوذ آمریکا هستند؛ اما هیچ یک نمی‌خواهند ایران هسته‌ای شود. همچنین به نظر نمی‌رسد که این دو کشور خواهان بحران تازه‌ای در خلیج فارس باشند؛ بحرانی که به بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی منطقه خواهد افزود.

بحران اوکراین احتمالا بر این ارزیابی‌ها تاثیر خواهد گذاشت. برخی از دیپلمات‌ها امیدوارند که بحران اوکراین به توافق هسته‌ای ایران شتاب بدهد، زیرا قدرت‌های بزرگ به دنبال مهار رقابت خود هستند. برخی دیگر از دشوارتر شدن مواضع کنونی نگران هستند. روسیه و چین هفته گذشته بیانیه مشترکی صادر و در آن آمریکا و متحدانش را به دامن زدن به «دشمنی‌ها و تقابل» در سراسر جهان محکوم کردند. ایران می‌تواند به عنصر دیگری از رقابت تبدیل شود. اگر چنین شد، بحران تازه‌ای در خاورمیانه به بحران اروپا و بحران در حال ظهور آسیا اضافه خواهد شد.

 

 

 

افغانستان در صادرات فرش از ایران پیشی گرفت

افغانستان در صادرات فرش از ایران پیشی گرفت/ تکذیب برگشت خوردن فرش صادراتی از ترکیه و پاکستان

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اظهار داشت: رتبه ایران در صادرات فرش ۴ یا ۵ است و کشورهایی مانند هند و افغانستان در صادرات فرش از ما پیشی‌ گرفته‌اند در حالی که تا چند سال قبل رتبه ایران به طور مستمر اول بود.

مرتضی میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در واکنش به خبر منتشر شده به نقل از وی پیرامون برگشت خوردن فرش‌های ایرانی از ترکیه و پاکستان اظهار کرد: خبر به دلیل اشتباه یک خبرگزاری منتشر شد، آنچه من روی آن تاکید داشتم این بود که از آنجا که ما نمی‌توانیم فرش‌های صادراتی خود را به دلیل آیین‌نامه اجرایی امور گمرکی کشور به ایران بازگردانیم، اگر قرار باشد فرشی مرمت شود نمی‌تواند به ایران برگردد و برای مرمت باید به ترکیه و پاکستان برود. به همین علت مرمت‌کاران ما به این کشورها مهاجرت کرده‌اند.

وی در مورد وضعیت تقاضای فرش ایرانی در بازارهای جهانی تصریح کرد: وقتی با مشکلات عدیده در تجارت مواجه هستیم و یک تاجر برای کار با ایران باید با موانع مختلف مربوط به امور بانکی، حمل و نقل و … مواجه شود، مسلما تقاضا کاهش می‌یابد.

میری افزود: فرش به عنوان یک پدیده فرهنگی نیاز به برنامه‌های ترویجی دارد که این کار در کشور انجام نمی‌شود، فضای امروز تجارت فرش مانند گذشته نیست. امروز یک حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده فرش به عنوان دکوراتیو‌ها به وجود آمده‌اند. از آنجا که با این حلقه واسط نزدیکی فرهنگی و آشنایی نداریم و آنها ما را به خوبی نمی‌شناسند، صادرات فرش هم با مشکل مواجه می‌شود.

وی متذکر شد:  رتبه ایران در صادرات فرش ۴ یا ۵ است و کشورهایی مانند هند و افغانستان از ما در صادرات فرش پیشی‌ گرفته‌اند در حالی که تا چند سال قبل رتبه ایران به طور مستمر اول بود. اگر مشکلات بین‌المللی را حل کرده و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی پیش بگیریم، دوباره می‌توانیم جایگاه بهتری داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان کرد: خلا فرش ایرانی همچنان در بازارهای جهانی وجود دارد. البته به جز بازار آمریکا که هندی‌ها توانستند بعد از تحریم‌ها این بازار را در اختیار گرفته و ذائقه بازار را تغییر دهند. اگر سه اقدام مهم اصلاح روابط بین‌المللی، حل مشکل تحریم‌های داخلی و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی را پیش بگیریم همچنان خلا فرش ایرانی در دیگر کشورها وجود دارد و می‌توانیم آن را پر کنیم. ولی دو مورد اول به حاکمیت وابسته است و برای مورد سوم هم بدون کمک دولت کار برای بخش خصوصی سخت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات انجام شده برای ارتباط بیشتر با حلقه‌های واسط گفت: در دهه ۸۰ و ۹۰ فرش ایرانی را به بازارهای مختلف از جمله به چین بردیم. با مجموعه دکوراتیو چینی که به فرهنگ چین و سلیقه این بازار آشنا بود توافقاتی داشتیم. این اتفاق در دوره آقای احمدی‌نژاد بود و طرح نیاز به چند میلیون دلار اعتبار داشت، ما انتظار داشتیم که دولت در تامین این اعتبار مساعدت کند اما این اتفاق رخ نداد و همه آن بر عهده بخش خصوصی بود و طرح پیش نرفت. در دهه ۹۰ و دولت آقای روحانی نیز همین اتفاق با آلمان رخ داد، توافقاتی با اتحادیه واردکنندگان فرش ایران به اروپا داشتیم به همان علل پیش نرفت.

وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه مسئولیت از اهمیت فرش غافل هستند. فرش برای کشور یک کالای استراتژیک بوده و فرش دستباف ضامن بقای معیشت ۱۰ درصد از جامعه ایران نیز است. ۲ میلیون نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم از این صنعت معیشت خود را تامین می‌کنند که با احتساب خانواده آنها جمعیت متاثر به حدود ۱۰ درصد از جامعه می‌رسد.

میری افزود: بخش عمده‌ای از این جمعیت در روستاها هستند که اگر این صنعت به مشکل بخورد شاهد مهاجرت آنها به شهرها خواهیم بود. از آنجا که به غیر از فرش‌بافی، کشاورزی، دامداری و… تخصص دیگری ندارند به جمعیت مصرف‌کننده شهری اضافه می‌شوند که می‌تواند مشکلات عدیده امنیتی و اجتماعی ایجاد کند. بنابراین فرش در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، مسائل اجتماعی، دیپلماسی و… حائز اهمیت بوده و نماد فرهنگی ما نیز است. اگر به خوبی از این ظرفیت استفاده شود، می‌تواند موهبتی برای کشور باشد.

 

 

 

اُمیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟

امیر پروسنان
اُمیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟

تهران- ایرنا- رشد روزافزون بیماران بستری مبتلا به کرونا در دو هفته اخیر علاوه بر شکل‌گیری خیز ششم کرونا، منجر به ایجاد نگرانی‌هایی برای فشار غیرقابل تحمل بر مراکز درمانی شده و با این‌که اکنون آمار فوتی‌های روزانه دو رقمی است اما با تشدید اقدامات محدودکننده می‌توان از شیب تند این نمودار جلوگیری کرد.

تعداد بیماران بستری به علت ابتلا به کووید ۱۹ در دو هفته اخیر به سرعت در حال افزایش است. از طرفی تعداد بیماران شناسایی شده سرپایی نیز تقریبا از اواخر دی ماه ۱۴۰۰ روند افزایشی خود را آغاز کرد و در واقع نشانه‌های خیز ششم از هفته آخر دی ماه در کشور مشاهده می‌شد.

هرچند این اتفاق تقریبا با فاصله ۳ تا ۴ هفته‌ای به نسبت کشورهای اروپایی در ایران رخ داده، اما به نظر می‌رسد فاصله مناسبی برای اقدام مناسب در زمینه پیشگیری وجود داشت و اگر وضعیت تزریق دز سوم واکسن کرونا در یک تا دو ماه پیش با سرعت بیشتری پیش می‌رفت و واکسن‌های مورد استقبال جامعه در اختیار مراکز واکسیناسیون قرار می‌گرفت، حداقل وضعیت بستری به شکل حاضر صعودی نمی‌شد.

ویروس جهش یافته امیکرون اکنون در تمام کشور وجود دارد و این در حالی است که در یک ماه گذشته با وجود شناسایی این ویروس در کشورمان، محدودیت‌های چندانی وجود نداشت و حتی بازگشایی‌ها به صورت سراسری انجام شد. از طرفی جامعه نیز به واسطه تزریق یک و دو نوبت واکسن کرونا، تقریبا استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی را کم اهمیت‌تر تلقی کردند.

افزایش انفجاری ابتلا و بستری کرونایی‌ها

روند مبتلایان روزانه به کرونا حداقل در چهار هفته اخیر و در فاصله ۱۸ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه نشان می‌دهد که این رشد بیماران از هفته آخر دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است. در واقع نه تنها از آن زمان، بلکه دو هفته پیش از آن و با توجه به شرایط سایر کشورها، باید به فکر مصونیت جامعه در برابر بستری ناشی از کرونا به واسطه تزریق دز سوم می‌افتادیم. هرچند این اتفاق در کشور آغاز شد، اما برخی اتفاقات مانند کمبود واکسن‌های مورد استقبال جامعه از جمله آسترازنکا و پاستوکووک پلاس برای دز سوم، همچنین تشویق نکردن جامعه به تزریق واکسن با استفاده از همه ابزارهای رسانه‌ای، این روند را به شکل مناسبی پیش نبرد.
روند مبتلایان روزانه به کرونا حداقل در چهار هفته اخیر و در فاصله ۱۸ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه نشان می‌دهد که این رشد بیماران از هفته آخر دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
روند ابتلا به کرونا از ۱۸ دی تا ۱۵ بهمن‌ماه

روند بستری روزانه بیماران کرونا در چهار هفته اخیر نیز وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد. رکورد شکنی بستری‌های روزانه هر روز اتفاق می‌افتد و این در شرایطی است که زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی می‌تواند در صورت تداوم این وضعیت، دچار مشکلات فراوانی شود.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
روند بستری بیماران کرونا از ۱۸ دی تا ۱۵ بهمن ماه

حتی وضعیت بیماران بدحال که در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند نیز از اوایل بهمن ماه افزایشی شده و در نیمه بهمن ماه منجر به بستری ۲ هزار و ۸۵ نفر در بخش‌های ویژه شده است.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
روند بستری بیماران کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه از ۱۸ دی تا ۱۵ بهمن‌ماه

سئوال این‌جاست که آیا این روند قابل پیش بینی نبود؟ در حالی‌که روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا و به خصوص سویه جهش یافته امیکرون در نیمه اول دی ماه ۱۴۰۰ مشاهده و گزارش می‌شد. در این زمینه باید نگاهی به خبرها از اواسط دی تا اوایل بهمن ماه ۱۴۰۰ بیاندازیم.

بازخوانی خبرهای کرونایی در دی ۱۴۰۰

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که تعداد مبتلایان به سویه جهش یافته امیکرون در کشور به ۱۵۹ مورد رسیده است.

در همان روز، «حمیدرضا جماعتی» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفته بود: با توجه به درصد بالای واکسیناسیون جامعه و تزریق دز سوم، انتظار نداریم که امیکرون مثل سایر کشورها در ایران به سرعت درگیری ایجاد کند. این به علت مدت زمان کوتاهی است که از تزریق دز دوم گذشته است.

جماعتی همچنین در تاریخ ۱۲ دی ماه بیان کرد: از طرفی در کشورهای دیگر به میزان زیادی موارد بررسی می‌شوند که از نظر ما با توجه به اینکه در اکثر کشورها مبتلایان، بیماری مختصر و متوسطی داشتند و بیماری شدید با درگیری ریوی بالا وجود نداشته و بستری زیاد نبوده، بنابراین شاید ضرورت انجام تست در حد وسیع با توجه به شرایطی که در کشور ما وجود دارد و اکثر کیس‌های ما به صورت خفیف بوده، به آن صورت مشهود نباشد.

هر چند همان روز جماعتی گفته بود که در جلسه ۱۲ دی ماه کمیته علمی کرونا، واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌ها مصوب شده است. موضوعی که در انتظار تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا ماند و سپس با تاخیر اتفاق افتاد.

یک روز بعد و در ۱۳ دی ماه، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کرونا در کشورمان به ۱۹۴ نفر رسیده است.

کریمی در نشست خبری گفته بود: سرایت پذیری امیکرون خیلی زیاد است و موثرترین موضوع در پیشگیری از ابتلا به امیکرون، تزریق دز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. با این حال تعداد فوتی‌های کرونا در روز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ پس از ۶۶۶ روز به کمتر از ۲۵ نفر و به فوت ۲۲ نفر رسید. موضوعی که شاید مقصر بخشی از عادی انگاری جامعه محسوب می‌شود.

اپلیکیشن ماسک در روز ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ هشدار داد که امیکرون می‌تواند کشور را با موج سهمگین ششم مواجه کند. حتی در این زمینه وضعیت بستری در کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، فرانسه، انگلستان، کانادا، استرالیا، اسپانیا و آمریکا نیز منتشر شد.

هشدارهای کارشناسان از همان نیمه دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و حمید سوری اپیدمیولوژیست در ۱۴ دی ماه گفت: رویکرد ما برای بررسی وضعیت موجود، یک رویکرد غیرفعال است، یعنی باید منتظر بمانیم ببینیم چند نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما رویکرد فعال یعنی به شکل منظم و سیستماتیک به دل جامعه برویم و آلودگی را پیدا کنیم. برای این اتفاق باید تعداد تست‌های‌مان را بیش از چیزی که اکنون انجام می‌شود افزایش دهیم.

سوری در صحبت‌هایش ادامه داد: هنوز سویه غالب کرونا در کشور نوع دلتا است. البته در برخی کشورها سویه غالب در حال تغییر است و در کشور ما هم این اتفاق دور از انتظار نیست؛ زیرا ویروس برای بقای خود تغییرات انجام می‌دهد، ولی خوشبختانه هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای سویه امیکرون پاسخگو است.

اپلیکیشن ماسک در روز ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ هشدار داد که امیکرون می‌تواند کشور را با موج سهمگین ششم مواجه کند. حتی در این زمینه وضعیت بستری در کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، فرانسه، انگلستان، کانادا، استرالیا، اسپانیا و آمریکا نیز منتشر شد.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
افزایش بستری کرونایی در برخی کشورها در نیمه دی ماه ۱۴۰۰

نکته این بود که آمار واکسیناسیون در این کشورها نیز بالا بود و باید به این توجه می‌شد که تزریق واکسن به تنهایی کافی نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شود و حضور در مکان‌های سرپوشیده به صورت محدود انجام شود. حتی «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز همان روز نسبت به سونامی امیکرون هشدار داده و گفت: بسیاری از کشورها در حال حاضر با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه هستند.
در کشور ما زنگ خطر در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ با افزایش تعداد مبتلایان به امیکرون به ۴۶۷ نفر به صدا درآمد.

در کشور زنگ خطر شیوع امیکرون در روز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ با افزایش تعداد مبتلایان  به ۴۶۷ نفر به صدا درآمد.

کارشناسان درباره فرصت طلایی تزریق دز سوم واکسن کرونا در همین بازه زمانی هشدار می‌دادند، اما تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ فقط ۱۰ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۷۷۲ دز واکسن در نوبت سوم تزریق شد و فاصله ۸ میلیون دز میان نوبت دوم و اول وجود داشت.

«علی رضا بیگلری» رییس انستیتو پاستور ایران در ۱۹ دی ماه گزارش داد: کشورهایی که بعد از تزریق دو دز واکسن وارد پیک شدند، اعلام کردند که اشتباه عمده این بود که فکر می‌کردند با تزریق دو دز واکسن، کار تمام است و مسلما بعد از دو دز وقتی ایمنی در بدن کاهش یافته، دز سوم می‌توانسته مجددا ایمنی را بالا ببرد. این کشورها اذعان نمی‌کنند که نسبت به واکسیناسیون دز سوم دیر اقدام کردند. در حالی که در کشور ما همچنان این فرصت وجود دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم و حتما دز سوم را با پوشش بالا برای جمعیت کشور در گروه‌های سنی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، توصیه و فراهم کنیم.

«علی رضا ناجی» رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در همین تاریخ درباره خطر افرادی که هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، گفت: هنوز جمعیت حدود ۸ میلیون نفری داریم که دز اول واکسن را هم تزریق نکردند که این افراد هم باید برای واکسیناسیون تشویق شوند. مطمئنا این افراد می‌توانند برای بروز یک پیک دیگر مشکل‌ساز شوند.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
روند بستری و فوتی کرونا در دومین هفته دی ماه ۱۴۰۰ که کاهشی بود

با این حال، روند بستری و فوتی‌ها همچنان در دومین هفته دی ماه ۱۴۰۰ کاهشی بود و فقط در برخی استان‌ها افزایشی اندک در موارد بستری مشاهده می‌شد. حتی روند بیماران سرپایی نیز کاهشی بود و خبری از افزایش نبود.

نکته قابل تامل دیگر این بود که با وجود افزایش بیماران شناسایی شده مبتلا به امیکرون، تعداد تست‌های روزانه روندی کاهشی داشت و به کمتر از ۱۰۰ هزار مورد در روز رسید. در عین حال دسترسی به تست‌های رایگان چندان ساده نبود و هنوز هم این مشکل ادامه دارد.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
 تست‌های روزانه کرونا کمتر از ۱۰۰ هزار مورد در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰

روند کاهشی تست‌ها در شرایطی رخ داد که خبری از قرنطینه هوشمند یا غیرهوشمند هم نبود. در عمل کسانی که به امیکرون مبتلا می‌شدند، به خیال این‌که دچار یک سرماخوردگی ساده یا آنفلوآنزا شده‌اند، از خیر انجام تست و هزینه‌های آن می‌گذشتند.

هرچند می‌توان این طور ارزیابی کرد که تست‌های کرونا به هر حال هزینه فراوانی دارند و اگر قرار به انجام تست باشد، باید مراحل پس از آن و به خصوص قرنطینه اجباری افراد بیمار نیز اجرایی شود. موضوعی که هیچ وقت در کشور به سرانجام نرسید و حتی در موضوع قرنطینه هوشمند نیز اجرایی نشد. با این حال اگر تست‌های رایگان به وفور در اختیار افراد قرار می‌گرفت، افراد مشکوک می‌توانستند به سادگی به تست‌ها دسترسی داشته باشند و در صورت ابتلا، حداقل شرایط قرنطینه خانگی را رعایت کرده و منجر به سرایت ویروس به سایر افراد جامعه و به خصوص در محل کار خود نشوند.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
روند نزولی تست‌های کرونا تا ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، تعداد تست‌های روزانه روند نزولی خود را به سرعت طی کرده و در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ به ۸۴ هزار مورد رسیده بود. این در حالی است که کارشناسان و رسانه‌ها بارها هشدار دادند که این میزان اندک آزمایش و البته دشواری دسترسی به آن، منجر به عدم مراجعه برای انجام تست و شناسایی به موقع خواهد شد. سئوال این‌جاست که چرا در شرایطی که کشورهای اروپایی با امیکرون دست به گریبان بودند، بدیهیات پیشگیری در کشور رعایت نشد؟

در آخرین روزهای دی ۱۴۰۰ و در روز ۲۵ دی ماه اعلام شد که فقط ۱۸ نفر در کشور به علت ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. همچنین اعلام شد که در شبانه روز منتهی به ظهر ۲۵ دی ماه، ۱۸ استان کشور مرگ صفر کرونایی را تجربه کرده و ۱۰ استان نیز فقط یک مورد فوتی داشتند. محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت که تا آن تاریخ هیچ کدام از افراد مبتلا به امیکرون فوت نکرده‌اند.

با این حال، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت اولین هشدار مطرح کرد و در همان روز گفت: میزان کل مراجعین سرپایی و بستری کرونا تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.

یک روز بعد و در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که تعداد موارد ابتلا به امیکرون که تست داده و ابتلای آنها به این سویه جهش یافته قطعی شده، به هزار و ۱۶۲ نفر رسیده و همچنین ۳ نفر سالمند که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده بودند، به دلیل ابتلا به این سویه جهش یافته فوت کردند.

با این حال، همچنان روند کاهشی در موارد بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های کرونا مشاهده می‌شد و خبری از افزایش نبود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درهمان روز با انتشار گزارشی بر این موضوع تاکید کرد که کارشناسان حوزه سلامت هشدار دادند که نظام سلامت در هفته‌های آتی با چالش امیکرون مواجه خواهد شد.
طبق گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت؛ با وجود کاهشی بودن نمودارهای سرپایی، بستری و فوت کرونا، نگرانی برای شیوع سریع امیکرون در کشور جدی است. زنگ خطر و هشدار برای خیز ششم کرونا با گسترش امیکرون به صدا در آمده و اگر در این شرایط بخواهیم بر بازگشایی‌ها اصرار کنیم، نتایج نه چندان مناسبی در هفته‌های آتی و به خصوص نوروز ۱۴۰۱ حاصل می‌شود. تجربه کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد که بازگشایی‌ها با وجود واکسیناسیون گسترده، منجر به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده و نتیجه‌ای جز افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا نداشته است.
 امیکرون در روندی سریع در شهرهای کشور بیشتر شیوع یافت تا اینکه  در روز ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳ هزار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که این رقم در یک ماه منتهی به ۲۷ دی ماه بی‌سابقه بود.

امیکرون می‌تازد؛ چرا هشدارها را جدی نگرفتیم؟
روند افزایشی ابتلا به امیکرون در ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰

همان زمان کارشناسان گفتند: سرعت سرایت امیکرون به مراتب بیشتر از دلتا است و تصمیم‌گیری‌های محدود کننده بر اساس وضعیت بستری که تاکنون در کشور انجام شده، نمی‌تواند مانع این روند سریع گسترش امیکرون باشد. در این صورت باید در انتظار وقوع موج ششم کرونا در دو ماه پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ باشیم.

روند افزایشی موارد ابتلا به ویروس کرونا در روز ۲۷ دی ماه به شناسایی ۳ هزار و ۱۶۳ بیمار با تست مثبت کرونا رسید. این روند در روز ۲۸ دی ماه نیز ادامه پیدا کرد و به ۳ هزار و ۶۵۳ نفر رسید. اما واکنش‌ها در برابر آن چندان محکم به نظر نمی‌رسید.

«علی رضا زالی» فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران روز ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ گفت: آمار مراجعین نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در مراجعات سرپایی روبه‌رو هستیم. الگوی مراجعات این بار بسیار خفیف است و دوران بیماری کوتاهی را سپری می‌کنند، اما باید مراقبت کرد. مجموع بیماران بستری در استان تهران ۷۵۸ بیمار کرونایی هستند که از این تعداد ۲۳۶ نفر در آی سی یو بستری هستند.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز همان روز با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی‌ در تهران نسبت به سه هفته قبل‌تر از ۲۹ دی ماه، گفت: امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران امیکرون است. در عین حال افزایش آماری هم که در کودکان به ویژه کودکان زیر ۱۰ سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان هم ابتلا به آنفلوآنزا و امیکرون تقریبا برابر است.

اکنون وضعیت کشور از نظر کرونا در شاخه صعودی خیز ششم قرار دارد و با این‌که فوتی‌های روزانه هنوز دو رقمی است، می‌توان با برخی اقدامات محدود کننده، مانع تندتر شدن شیب نمودارها شد.

اول بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که تعداد بیماران مبتلا به امیکرون که تست داده و مشخص شده به این سویه جهش یافته مبتلا هستند به بیش از دو هزار نفر رسیده است. این در حالی بود که تا آن تاریخ فقط ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۶۵ نفر هر سه دز واکسن کرونا را زده بودند و فاصله ۷ میلیون نفر میان تزریق کنندگان نوبت دوم و اول واکسن مشاهده می‌شد.

اما نکته قابل مهم این بود که در دوم بهمن ماه، با صدور ابلاغیه‌ای بازگشایی کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس با اجرای پرتکل‌های بهداشتی ابلاغ شد و در همان تاریخ ستاد ملی مقابله با کرونا سن واکسیناسیون را به ۹ سال کاهش داد.

با توجه به سوابق همه‌گیری کرونا در کشور و خطرات و پیامدهای ناگوار آن در کشور باید هشدارهای کارشناسان از سوی مسئولان و بخش‌های ذیربط جدی گرفته شود و نهادهای نظارتی اقدامات وزارت‌خانه‌ها و نهادها و دستگاههای ذیربط را به طور مستمر مورد رصد و پایش قرار دهند. اکنون وضعیت کشور از نظر کرونا در شاخه صعودی خیز ششم قرار دارد و با این‌که فوتی‌های روزانه هنوز دو رقمی است، می‌توان با برخی اقدامات محدود کننده، مانع تندتر شدن شیب نمودارها شد.

 

 

طرح آماده سازی سواحل برای استفاده عمومی آغاز شده

وزیر کشور گفت: طرح آماده سازی سواحل برای استفاده عمومی آغاز شده و هر میزان از سواحل که در دست ساحل خواران است آزاد می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان – احمد وحیدی گفت: سواحل آزاد شده در اختیار شهرداری‌ها، سپس بخشداری‌ها قرار داده می‌شود تا امکانات رفاهی و بستر لازم برای بهره مندی مردم فراهم شود.

به گفته او سواحل به تدریج و با نظارت دقیق وزارت کشور و شهرداری آزادسازی و آماده سازی خواهد شد که از دست اندازی و سوء استفاده  طمعکاران جلوگیری شود.

آزادسازی سواحل و ایجاد بستر مناسب برای استفاده همه مردم، بیشتر در سواحل شمالی کشور اجرایی شده هرچند سواحل جنوبی را هم شامل می‌شود.

طرح آزادسازی سواحل ابتدا از استان های شمالی کشور آغاز و سپس به استان های جنوبی نیز رسید.

به گفته وزیر کشور خاکریز ساحل اروندرود که از ۱۳۶۷ و در جریان جنگ تحمیلی برای عملیات دفاعی طراحی و ساخته شده بود در آینده‌ای نزدیک برداشته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

به خاطر مهریه شکایت کردم متهم به قتل شدم

زن جوان که به اتهام قتل فرزند دو ماهه‌اش بازداشت شده در حالی منکر قتل است که ادعا دارد همسرش به خاطر فرار از پرداخت مهریه و اختلافات خانوادگی برای او پاپوش درست کرده است.

به گزارش ایران، چند روز قبل مرد جوانی به دادسرای جنایی تهران رفت تا به گفته خودش، راز قتلی را که حدود سه سال قبل رخ داده بود برملا کند.

او زمانی که مقابل بازپرس محمدتقی شعبانی قرار گرفت، گفت: همسرم دو سال و نیم قبل فرزندم را که معلول بود، به قتل رساند. بعد از اینکه همسرم، پسر دو ماهه ‌مان را به قتل رساند، با اورژانس تماس گرفت و گفت پسرمان بیماری مادرزادی داشته و در خواب جان باخته است.

با اظهارات همسرم و با توجه به بیماری زمینه‌ای که پسرمان داشت، گواهی فوت او صادر شد و بچه را دفن کردیم، اما دخترم که آن زمان ۵ ساله بود شاهد قتل برادرش بوده است.از سویی یکی از خانم‌های فامیل ما نیز از ماجرای قتل با خبر شده و او می‌تواند شهادت دهد که پسرمان را، همسرم کشته است.

با شکایت مرد ۳۸ ساله، تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز شد.

در بررسی‌های اولیه از دختر ۷ ساله خانواده که به گفته پدرش شاهد این قتل بود، تحقیق صورت گرفت. او در تحقیقات گفت: روز حادثه مادرم، یک پرتقال را به زور داخل دهان برادرم که آن زمان دو ماه داشت فرو کرد و برادرم خفه شد و بعد هم مادرم پرتقال را از دهان برادرم بیرون آورد.

بعد از این ماجرا، مرا تهدید کرد که اگر حرفی به کسی بزنم، مثل برادرم، مرا هم خواهد کشت. بعد هم با اورژانس تماس گرفت و گفت برادرم به خاطر بیماری فوت کرده است.از سویی زن جوان که به گفته پدر نوزاد، از ماجرای این قتل با خبر شده بود، در تحقیقات گفت: من در مغازه این مرد کار می‌کردم مدتی از مرگ فرزندش گذشته بود که شقایق به مغازه آمد و سر موضوعی بین او و همسرش دعوا شد. دعوا که بالا گرفت شقایق گفت: ای کاش به جای پسرمان که کشتم، تو را به قتل می‌رساندم.

انکار زن جوان

به دنبال اظهارت دو شاهد ماجرا و شکایت مرد جوان، بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت شقایق را صادر کرد، اما زن جوان در تحقیقات اولیه منکر جنایت شد و گفت: زمانی که پسرم به دنیا آمد فلج بود دو ماه بعد از به دنیا آمدنش هم فوت کرد و حتی پزشک گواهی فوت برای او صادر کرد. من قتلی مرتکب نشده‌ام و شوهرم دروغ می‌گوید.

او ادامه داد: تا زمانی که زندگی ما خوب بود، شوهرم حرفی از قتل نمی‌زد، اما بعد از اینکه اختلافات بین من و پیمان زیاد شد و من از او شکایت کردم و مهریه ۶۰۰ سکه‌ای‌ام را به اجرا گذاشتم، او برای فرار از مهریه چنین ادعایی مطرح کرده است. گفته‌های شاهدان را هم قبول ندارم، یکی از شاهدان حسابدار است که از اقوام پیمان است و دیگری دخترم است. پیمان، دخترم را ترسانده تا به دروغ علیه من شهادت بدهد.

 

ادعای متهم در دادگاه:

دخترم را به خاطر همسر جدیدم در جاده رها کردم

مردی که مدعی است به خاطر اعتراض‌های همسر جدیدش، دختر ۱۰ ساله خود را بیهوش و در کنار جاده رها کرده است در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از خرداد سال ۹۸ با شکایت زنی که مدعی بود همسر سابقش دخترش را سربه نیست کرده آغاز شد. وی در تشریح ماجرا گفت: در سال ۸۷ با ناصر ازدواج کردم او قبل از من هم دوبار ازدواج ناموفق داشت، یکسال بعد از ازدواج صاحب دختری به نام سیما شدیم. وقتی دخترمان یکساله بود به خاطر اختلاف‌هایی که با ناصر پیدا کرده بودیم از هم جدا شدیم و سرپرستی سیما به من سپرده شد. وقتی دخترم به سن هفت سالگی رسید ناصر از من خواست تا سرپرستی بچه را به او واگذار کنم اما حاضر به این کار نشدم چون می‌دانستم که او برای چهارمین بار ازدواج کرده است و نمی‌خواستم دخترم زیر دست نامادری بزرگ شود اما همسر سابقم گفت که یا ۱۰۰ میلیون تومان پول به او بدهم یا سیما را با خودش می‌برد. چند روز بعد او سیما را از راه مدرسه تحویل گرفت و برد و از آن به بعد هم دیگر دخترم را ندیدم. هربار که با ناصر تماس می‌گرفتم و می‌خواستم تا صدای دخترم را بشنوم یا او را ببینم با بهانه‌ای جواب منفی می‌داد که در نهایت احساس کردم او چیزی را از من مخفی می‌کند و بلایی سر دخترم آورده است.
پس از ثبت این شکایت، ناصر ۴۲ ساله احضار شد و تحت بازجویی قرار گرفت اما گفت چند ماه قبل بچه را به مادرش تحویل داده و از او خبری ندارد.
اما از آنجا که این مرد میانسال در بازجویی‌ها اظهارات متناقضی را مطرح می‌کرد، مأموران مطمئن شدند او موضوعی را از پلیس پنهان می‌کند بنابراین بازجویی‌ها ادامه یافت تا اینکه در نهایت ناصر گفت: همسر چهارمم مخالف نگهداری دخترم بود از من خواست او را به مادرش تحویل دهم اما من راضی به این کار نبودم و قبول نکردم. بعد از من خواست تا او را به مردی تحویل دهم که بازهم نپذیرفتم. فشارهای همسرم ادامه داشت تا اینکه از ناصرخسرو قرصی خریدم و یک روز دخترم را سوار موتورم کردم و باهم به پاکدشت رفتیم. در آنجا قرص را با آبمیوه به دخترم دادم و در راه بازگشت به تهران در منطقه خاورشهر متوجه شدم او بیهوش شده و در کنار جاده او را از موتور پیاده کردم و پس از آن هم دیگر هیچ خبری از او ندارم.
با اظهارات تکان دهنده متهم و در راستای تحقیقات بیشتر، مأموران به منطقه اعلام شده رفتند و استعلام‌های لازم را انجام دادند اما ردی از بچه به دست نیامد.
در ادامه تحقیقات مادر سیما از همسر جدید ناصر به اتهام آدم ربایی و از ناصر به اتهام معاونت در جرایم ارتکابی شکایت کرد. بعد از آن مأموران به سراغ زن جوان رفتند و او در بازجویی‌ها گفت: من هیچ دخالتی در کار ناصر نداشتم. من فقط به او گفتم خودم فرزند دارم و نمی‌توانم فرزند دیگری را بزرگ کنم و از ناصر خواستم  او را به مادرش برگرداند.
با تکمیل تحقیقات برای ناصر به اتهام قتل فرزندش و برای همسر چهارمش به اتهام معاونت در جنایت کیفرخواست صادر و پرونده آنها برای رسیدگی به شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه پدر ناصر به جایگاه رفت و گفت: با اینکه در ابتدا اعلام گذشت کرده بودم ولی حالا خواهان اشد مجازات برای پسرم، مادر سیما و همسر چهارم پسرم هستم. پس از آن مادر سیما به جایگاه رفت و عنوان کرد که از ناصر و همسرش شکایت دارم و حاضر به مصالحه هم نیستم.
سپس ناصر به جایگاه رفت و گفت: من قصدم کشتن دخترم نبود و اگر فشارهای همسر چهارمم نبود هیچگاه دست به این کار نمی‌زدم. همسر چهارم متهم هم با رد اتهامش گفت: من از ناصر نخواستم بلایی سر دخترش بیاورد فقط خواستم او را به مادرش تحویل دهد.در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

مجازات افرادی که خودرو در اختیار کودکان قرار می‌دهند

افرادی که خودرو را در اختیار افراد زیر ۱۸ سال و بدون گواهینامه قرار دهند، به عنوان «معاون در جرم رانندگی بدون پروانه» در محاکم قضایی تعقیب و مجازات می‌شوند.
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور با بیان این مطلب به ایرنا گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ماده ۷۲۳، اگر فردی بدون گواهینامه، مبادرت به رانندگی کند علاوه بر اینکه خود فرد متهم بوده و مجازات می‌شود، افرادی هم که خودرو را در اختیار فرد فاقد گواهینامه قرار می‌دهند نیز به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضایی تعقیب و مجازات می‌شوند بنابراین، این گونه نباشد که سوئیچ خودرو را به طور مثال در اختیار فردی صغیر قرار دهیم که گواهینامه ندارد.
سرهنگ جهانی اظهار داشت: البته زمانی نیز رابطه سببی و نسبی بین این افراد برقرار نیست و فقط فردی خودرو را در اختیار راننده بدون گواهینامه قرار داده و شخص فاقد گواهینامه، حتی بزرگسال باشد. والدین نیز در صورت قرار دادن سوئیچ خودرو به فرزندانشان به واسطه مسئولیت‌های قانونی که در قبال فرزندان خود دارند، مسئول خواهند بود و باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فرد زیر ۱۸ سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته می‌شود، گفت: بله؛ این گونه افراد به دادسرای اطفال معرفی می‌شوند و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود حتی مواردی، افراد یادشده، بعضاً به نگهداری در مراکز مخصوص مراقبتی و نگهداری افراد زیر ۱۸ سال محکوم شدند؛ این مراکز شمایل زندان ندارد اما به نوعی زندان برای آنها محسوب می‌شود.
سرهنگ جهانی درباره  قوانین مربوط به رانندگی غیرمجاز افراد زیر ۱۸ سال افزود: آمارهای تحلیلی سال گذشته نشان داد ۱۸ درصد جانباختگان سوانح ترافیکی، زیر ۱۸ سال سن داشتند و این افراد معمولاً کودکانی هستند که در تصادفات مقصر و مسبب نیستند بنابراین به این فکر افتادیم پوشش ۱۸ ـ ۱۸ را راه‌اندازی و بتوانیم جان کودکان و نوجوانان را حفظ کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*