اخبار خراسان جنوبی/

 

پنج گروه صنایع دستی خراسان جنوبی خواهان بیشتری دارد

پنج گروه صنایع دستی خراسان جنوبی خواهان بیشتری دارد

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: گروه‌های نساجی‌ سنتی، بافته‌های‌ داری، گوهرسنگ‌ها، چرم و چوب از پرطرفدارترین گروه‌های صنایع‌ دستی استان در سال جاری برای صدور مجوز بوده‌اند.

به‌ گزارش امروز خراسان جنوبی، زهره اسدپور از صدور ۳۲۰ مجوز کسب‌ و کار در حوزه صنایع‌ دستی خبر داد.

وی گفت: صدور مجوزهای لازم برای کارگاه‌های تولیدی صنایع‌ دستی و فعالان این حوزه یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های معاونت صنایع‌ دستی است که با توجه به اهمیت این موضوع از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۲۰ مجوز کسب‌ و کار در حوزه صنایع‌ دستی برای فعالان و تولیدکنندگان این حوزه صادر شده است.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: مجوزهای این بخش شامل پروانه تولید کارگاهی، اعلامیه تأسیس، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی است که برحسب حجم تولید و فعالیت پس از بازدید از کارگاه به متقاضیان اعطا می‌شود.

 

 

 

خراسان جنوبی نیازمند ۷۶ پزشک متخصص/۵

۷۶ پزشک متخصص دیگر در خراسان جنوبی در رشته های مختلف نیاز است .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تعداد پزشک مورد نیاز به وزارت خانه اعلام شده است گفت : نیاز استان ۱۲۶ متخصص بود که وزارت بهداشت فقط با حضور ۸۰ نفر موافقت کرده که از این تعداد تاکنون ۵۰ پزشک به استان آمده اند.
موسوی میرزایی علت تمایل کم حضور پزشکان به استان را وجود طرح صیانت و حمایت از خانواده عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

 

کرونا در خراسان جنوبی دو قربانی دیگر گرفت/۵

در شبانه روز گذشته با ثبت دو فوت جدید کرونایی مجموع فوتی های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۲۶۴ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۱۰۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان ۱۹ بیمار و از ۹۵ تست سریع ۱۲ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۹۶ تست ملکولی و سریع ۳۱ مورد بیمار جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، ۳ مورد ازدرمیان، ۱۲ مورد از طبس، ۱ مورد از فردوس و ۱ مورد از زیرکوه شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۴۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 

 

 

برخورد اتوبوس با کامیون در محور نهبندان – زاهدان/۱۰نفر مصدوم شدند/۴

برخورد اتوبوس با کامیون در محور نهبندان – زاهدان/۱۰نفر مصدوم شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برخورد یک دستگاه اتوبوس با کامیون در محور نهبندان – زاهدان خبر داد و گفت: این حادثه ۱۰ مصدوم برجای گذاشت.

محمدرضا رضایی افزود: بلافاصله تمامی یگان‌های امدادی شهرستان نهبندان اعم از ۴ دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵، تیم امداد و نجات هلال احمر، پلیس، راهداری و … به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل هلال احمر خراسان جنوبی بیان داشت: اتوبوس آمبولانس اورژانس ۱۱۵ نیز به صحنه اعزام شد و بیمارستان شهید آتشدست نهبندان به حالت آماده باش درآمد.

به گفته وی در این حادثه ترافیکی تعداد ۱۰ نفر مصدوم شدند که توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ و هلال احمر به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان اعزام شدند.

 

 

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی در اولویت قرار گیرد/۷-۵

تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی در اولویت قرار گیرد

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت و نقشی که بازارچه‌ها در توسعه استان‌های مرزی دارند، لازم است تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین موهبتی در چهارمین جلسه کارگروه توسعه زیرساخت که به ریاست “محسن کوشش‌تبار” سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور و “مهدی جمالی‌نژاد” معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور برگزار شد تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌ها در بازارچه‌های مرزی، ارتباط تنگاتنگی با توسعه مراودات تجاری دارد.

وی ادامه داد: بازارچه‌های مرزی در استان‌های مرزی به‌ویژه در مناطقی مثل خراسان جنوبی در تامین معیشت مردم و مرزنشینان نقشی بسزا دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: تامین معیشت و رفاه اقتصادی مرزنشینان منجر به ماندگاری آنان در مناطق مرزی شده و به ایجاد و تقویت امنیت در استان و کشور کمک می‌کند.

وی انجام مبادلات تجاری در بازارچه‌های مرزی همچون سایر مناطق گمرکی را خواستار شد و گفت: با توجه به تفاوت شرایط در کشورهای همسایه و استان‌های مرزی برای اقلام مشمول معافیت تعاونی‌های مرزنشین در تمامی مرزهای کشور نباید نسخه واحدی پیچیده شود.

موهبتی تفویض اختیار به استان‌ها در زمینه تصمیم‌گیری درخصوص اقلام مشمول معافیت تعاونی‌های مرزنشین را خواستار و متذکر شد: در حال حاضر ورود ۶۸ قلم کالا توسط تعاونی‌های مرزنشین مشمول معافیت است که سهم برخی استان‌ها از این اقلام بسیار ناچیز است لذا تفویض اختیار به مناطق در افزایش برخورداری تعاونی‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور نیز توجه ویژه به گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه را برای تولید و اشتغالزایی از جمله راهبردهای اصلی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزشی اسلامی و ملی از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم است.

محسن کوشش‌تبار با تاکید بر تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و بهره‌وری خاطرنشان کرد: باید کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد به‌صورت ویژه مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

این نشست با دستور کار بررسی اقدامات و راهکارها در راستای گسترش مراودات و توسعه مبادلات تجاری مرزی به منظور بهبود معیشت و اشتغال پایدار مرزنشینان و نیز واکاوی راهکارهای اشتغالزایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بازارچه‌های مرزی در محل وزارت کشور برگزار و مقرر شد خراسان جنوبی به دلیل موفقیت در اداره بازارچه‌های مرزی تمامی مشکلات و موانع پیش‌روی واردات و صادرات کالا و نیز زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی کشور را احصا و برای تصمیم‌گیری و ارایه راهکار در جلسه بعدی مطرح کند.

 

کشف ۱۲۷ کیلو و ۱۵۰ گرم انواع مواد مخدر در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران فرماندهی انتظامی”نهبندان” در بازرسی از یک سواری پراید، ۶۱ کیلو و ۵۰ گرم تریاک و ۶۶ کیلو ۱۰۰ گرم حشیش در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان با دریافت اخباری مبنی بر این که قاچاقچیان مواد مخدر قصد دارند محموله موادمخدر را از”زاهدان” به “بیرجند” منتقل کنند پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی شهرستان “نهبندان” سواری پراید قاچاقچیان مواد مخدر را شناسایی و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران سواری پراید را متوقف و در بازرسی از آن، ۶۱ کیلو و ۵۰ گرم تریاک و ۶۶ کیلو ۱۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

سردار فرشید با بیان این که در این عملیات مجموعاً ۱۲۷ کیلو و ۱۵۰ گرم انواع مواد مخدر کشف شد؛ تصریح کرد: مأموران در این زمینه یک خودرو توقیف و ۴ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

برگزاری پنجمین دوره مسابقات فوتوالی کاپ آزاد خراسان جنوبی/۷ ‎

برگزاری پنجمین دوره مسابقات فوتوالی کاپ آزاد خراسان جنوبی ‎
پنجمین دوره مسابقات کاپ آزاد خراسان جنوبی با حضور ۱۶ تیم از سراسر استان در چهار گروه چهار تیمی با قهرمانی تیم سردار دلها از بیرجند، به میزبانی دشتغران طبس به پایان رسید. به گزارش امروز خراسان جنوبی پس از انجام ۳۲ دیدار تیم سردار دلها از شهرستان بیرجند مقام اول ، تیم هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان بیرجند مقام دوم و تیم قطعات بتنی مهر از شهرستان طبس مقام سوم این دوره از مسابقات را کسب کردند .

انتخاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به عنوان برترین در پژوهش های فرهنگی کشور/۷-۵

    
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از کسب رتبه برتر در سومین دوره “معرفی برترین های پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” توسط این اداره کل خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر، عنوان کرد: این دوره از معرفی “برترین های پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” همزمان با هفته پژوهش در آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

وی با اشاره به این که بر اساس فراخوان ارسال شده، مستندات این اداره کل در قالب طرح های پژوهشی، کتاب و پایان نامه های حمایت شده طی سه سال اخیر، برای ارزیابی ارسال شد، ادامه داد: پس از بررسی های انجام شده، ۱۰ نفر به عنوان پژوهشگر برتر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در بین سایر استان ها، به عنوان برگزیده انتخاب شد و از مهین زرنگ به عنوان کارشناس پژوهش این اداره کل تقدیر بعمل آمد.

نبی زاده خاطرنشان کرد: چاپ ۶۱ شماره از فصلنامه علمی مطالعات فرهنگی – اجتماعی خراسان، تهیه دانشنامه دفاع مقدس، طرح پژوهشی ” سند توسعه رسانه ای استان”، طرح پژوهشی “بررسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دوران بیماری کروناو  اولویت‌ سنجی موضوعات و مسائل فرهنگی در خراسان جنوبی”، و چاپ کتاب با عنوان “یادنامه استاد سعیدی”،از جمله اقدامات پژوهشی انجام شده توسط این اداره کل از سال ۹۷ تا کنون است.

وی به برگزاری مراسم روز فرهنگ و هنر خراسان جنوبی برای سومین سال پیاپی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز اشاره کرد و گفت: همکاری در طرح های پژوهشی ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نمایشگاه بین المللی کتاب (غرفه پژوهش و مفاخر)، طرح پژوهشی ” شناسایی و اولویت ‏بندی مسائل فرهنگی استان خراسان جنوبی با تکیه بر رصد فرهنگی دوشهرستان قاین و خوسف” و برپایی غرفه پژوهش در دوازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

عوامل اجرایی و برگزیدگان مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه گویی استان تقدیر شدند/۷

عوامل اجرایی و برگزیدگان مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه گویی استان تقدیر شدند

مدیر کل کانون استان از عوامل اجرایی و برگزیدگان مرحله منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون استان، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در آیین تقدیر از همکاران از تلاش‌های عوامل اجرایی و حضور پرشور قصه گویان استان در بخش‌های مختلف این جشنواره قدردانی کرد و گفت: حضور چهار قصه‌گوی استان در مرحله‌ی نهایی جشنواره در بخش قصه‌های ملی، پادکست و قصه ۹۰ ثانیه‌ای اتفاق کم نظیری بود و امیدواریم  روند رو به رشد حضور قصه گویان استان در این جشنواره را در سال‌های آینده نیز شاهد باشیم.

مدیر کل کانون استان در گردهمایی مسئولان مراکز ثابت، سیار و پستی کانون خراسان جنوبی مطرح کرد؛

شهادت حضرت فاطمه «س» نقطه عطف و سرآغازی برای عزت و آزادگی در جهان بود

شهادت حضرت فاطمه «س» نقطه عطف و سرآغازی برای عزت و آزادگی در جهان بود

مدیر کل کانون استان خراسان جنوبی در آغاز گردهمایی مربیان مسئول مراکز کانون استان با اشاره به خصوصیات برجسته حضرت فاطمه «س» از این بانوی بزرگ به عنوان سرآغازی برای عزت و آزادگی در جهان یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در آیین آغاز گردهمایی یک روزه مسئولان مراکز ثابت، سیار و پستی استان که هم‌زمان صبح امروز شبنه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های حضرت فاطمه حضرت زهرا«س» شهادت این بانوی بزرگ را نقطه عطف و سرآغازی برای عزت و آزادگی در جهان یاد کرد.

وی سوره کوثر و پیام‌های نهفته در این سوره  را گواهی بر جاودانگی آن حضرت دانست و گفت: حضرت فاطمه زهرا«س»  به عنوان مادر ائمه بانویی ملکوتی در چهره انسان ظاهری بود.

حمیدی شهادت آن حضرت مصیبتی بزرگ دانست و ابراز امیدواری کرد با انجام برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی ویژگی‌های این بانوی بزرگ را به کودکان ، نوجوانان و مخاطبین کانون معرفی کنیم.

وی با اشاره به سال‌روز آغاز عملیات کربلای ۴ و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی اظهار داشت: با تاسی از نام و یاد حضرت زهرا در هشت سال دفاع مقدس عملیات‌های زیادی آغاز و پیروزی‌های بزرگی حاصل شد.

مدیر کل کانون استان به ایام دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی نیز شاره‌ای داشت و گفت: شهید سلیمانی یکی از شاگردان مکتب حضرت زهرا(س) بود که در حفظ و حفاظت از میهمن اسلامی و در راه مقاومت در برابر ظلم به شهادت رسید.

وی ویژگی‌های بازر این شهید را برشمرد و گفت: نبوغ نظامی، روحیه سلحشوری، ارادت به ائمه، ولایت مداری علاقه به فرهنگ و کتاب‌خوانی، روحیه انقلابی ، اعتدال  و ارتباط با کودکان را بخشی از خصایص برجسته این شهید بود که باعث شد مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از این شهید گران‌قدر به عنوان یک مکتب یاد کنند.

مدیر کل کانون استان در پایان این بخش از مباحث خود فرارسیدن دهه بصیرت را فرصت مناسسبی برای کسب درک درست از بصیرت و انتقال مفاهیم برجسته آن به مخاطبان و کودکان ونوجوانان دانست.

گفتنی است گردهمایی مربیان مسئول مراکز کانون استان برای اولین بار از شروع بیماری کرونا با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد.

گردهمایی مسئولان مراکز کانون استان خراسان جنوبی برگزار شد

گردهمایی مسئولان مراکز کانون استان خراسان جنوبی برگزار شد

با حضور مدیر کل کانون استان، کارشناسان و مسئولان مراکز کانون، گردهمایی مسئولان مراکز ثابت، سیار و پستی خراسان جنوبی با تاکید بر جذب و پایدار سازی اعضا در مراکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان جنوبی؛ گردهمایی یک روزه مربیان مسئول مراکز کانون خراسان جنوبی، صبح شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ در محل مرکز فرهنگی، هنری و فراگیر شماره یک بیرجند به مرحله‌ی اجرا درآمد.

بر اساس این خبر، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در این گردهمایی طی سخنانی  به راهبرداهای مدیر عامل کانون کشور اشاره داشت یادآور شد: افزایش توان و ظرفیت سازمانی، ارتقای کیفی برنامه‌ها متناسب با نیاز مخاطبان، تعامل هدفمند و سازانده با دستگاههای اجرایی هم سو، به ویژه زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش و جمع آوری تجارب پیشین را از راهبردهای مهم مدیر عامل کانون است که با توجه به این راهبردها و استفاده از شیوه های جذاب و جدید زمینه اجرای فعالیت‌های موثر را در مراکز فراهم کنیم.

توصیه به جذب و پایدار سازی اعضا در مراکز براساس سیاست‌های معاونت فرهنگی کانون کشور از اهم صحبت‌های مدیر کل کانون استان بود که بر همین اساس، خواستار برگزاری فعال شوراهای فرهنگی درمراکز، تعامل سازنده و هدفمند با سایر مجموعه‌های فرهنگی، ترغیب مراکز به پیش‌بینی برنامه در موضوع ترویج فرهنگ صرفه جویی و برنامه ریزی دقیق و ایجاد جذابیت در برنامه ها به منظور فراهم کردن زمینه حضور بیشتر اعضا در مراکز کانون شد.

حمیدی در ادامه صحبت‌های خود به موفقیت‌های کانون استان و همچنین اعضای مراکز در رویدادهای استانی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه استان در ازریابی عملکرد دستگاههای اجرایی و کسب رتبه عالی،موفقیت در انجام برنامه های عفاف و حجاب، حضور موفق مربیان و اعضای قصه گوی استان در بیست و سومین  جشنواره قصه گویی کانون از اتفاقات بی نظیری بود که در سال اخیر شاهد آن بودیم.

وی انجمن‌های کانون را برشمرد و از این انجمن ها به عنوان فعالیت خوبی یاد کرد که زمینه‌ی مناسبی برای شناسایی استعدادها فراهم کرده است.

در بخش دوم این گردهمایی مسئولان مراکز کانون از تجربیات خود و راهکارهای جذب و پایدار سازی اعضا در مراکز کانون با فروکش کردن شیوع بیماری کرونا و آغاز فعالیت حضوری مراکز کانون سخن گفتند.

در ادامه کارشناسان اداره کل نیز به بیان مباحث حوزه کاری خود در خصوص برنامه های ۹ ماهه نخست سال و برنامه های پیش بینی شده در سه ماهه چهارم سال پرداختند.

توصیه های حراست، مباحث مربوط به آغاز ثبت نام کارگاه‌ها مجازی فصل زمستان۱۴۰۰، جذب عضو و نیاز سنجی در پیش‌بینی برنامه‌ها، برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگی، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و حال خوش زندگی، مشارکت در فراخوان‌های هنری و ادبی، انجمن ها و تشکیل گروه‌های سرود مراکز، اجرای برنامه پیک امید، حضور مراکز سیار در روستاهای شهرستان، بیان مباحث اداری، مالی، عمرانی و روابط عمومی  از مباحثی بود که کارشناسان اداره کل به آن پرداختند.

پس از طرح مسایل مربوط به واحد های کارشناسی، مدیر کل کانون استان در جمع بندی مباحث مطرح شده در این گردهمایی از راه اندازی کتاب‌خانه سیار روستایی شماره ۳ بیرجند در آینده‌ای نزدیک خبر داد .

بازدید از پروژه در حال احداث مرکز فرهنگی و هنری شماره ۴ کانون در بیرجند، تجلیل از قصه گویان و عوامل اجرایی جشنواره قصه گویی، و قدردانی از مربیان مسئول مراکز کانون از دیگر بخش‌های این گردهمایی یک روزه بود.

 

۱۸ پروانه احداث نیروگاه در استان خراسان جنوبی صادر شده است

18 پروانه احداث نیروگاه در استان خراسان جنوبی صادر شده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: ۱۸ پروانه احداث نیروگاه در استان از سوی شرکت ساتبا صادر شده است، ظرفیت کل این نیروگاه‌ها ۲۲۳.۴ مگاوات تولید برق است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ،  مهدی دادگر در دیدار مدیران صنعت برق  استان با استاندار خراسان جنوبی با تشریح فعالیت ها واقدامات صورت گرفته ودر دست اجرا اظهار داشت: خوردگی پایه های بتنی در سطح استان یکی از دغدغه ها یی است که در ایام بروز طوفان موجبات بروز خاموشی می شود و اگر چه برای تعویض ونوسازی این تیرها در سطح استان اقدام می شود، لیکن به منظور پیشگیری از وقوع بحران نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی به خوردگی پایه های بتونی وتعریف پروژه های تحقیقاتی ونیاز به اعتبار اصلاح پایه های فرسوده اشاره کرد و اظهار داشت:سولفاته بودن خاک بیشتر مناطق استان واثر خوردگی شدید آن برروی تیرهای سیمانی عمر مفید تیرها را به شدت تقلیل داده وپایداری شبکه ها را به  مخاطره می اندازد که تعویض این تیرها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه حجم بالای تیرهای فرسوده نیاز به اعتبار زیاد دارد اظهار داشت:در صورت عدم تحقق این مهم وبروز حوادث سقوط تیرها، هزینه های سنگینی شامل خاموشی ، تبعات اجتماعی از قبیل نارضایتی عمومی ، خسارات مالی وجانی به مردم و… را به این مجموعه تحمیل خواهد کرد.

پرداخت۳۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از تولید برق خورشیدی به مشترکان

دادگر گفت:۴۸۷ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب کمتر از ۱۰۰ کیلو وات با تولید انرژی ۱۸ گیگاوات ساعت در استان خراسان جنوبی فعال است که تاکنون ۳۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از تولید برق خورشیدی به مشترکان پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۳ نیروگاه خورشیدی مستقل از انشعاب به ظرفیت کل۱۸ مگاوات در شهرستانهای خوسف ، بشرویه وسربیشه در مدار تولید قراردارد.

وی بااشاره به اینکه تاکنون ۱۸ پروانه احداث نیروگاه در استان خراسان جنوبی از سوی شرکت ساتبا صادر شده است گفت: ظرفیت کل این نیروگاه‌ها ۲۲۳.۴ مگاوات تولید برق است.

جایگاه مناسب شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در زمینه کاهش تلفات بین شرکت های توزیع برق کشور

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به اجرای پروژه های کاهش تلفات و همچنین تدوین رویه ها ودستور العمل های جاری شرکت با رویکرد کاهش تلفات که سبب دستیابی به تلفات تک رقمی (۶/۹۶درصد ) در پایان سال گذشته شده است اشاره کرد و افزود: در این راستا شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی جایگاه مناسبی در بین شرکت های توزیع برق کشور را از آن خود کرده است.

وی بیان کرد: در سال جاری پیش بینی شده است ۳۰۰ کیلومتر شبکه سیمی به کابل خود نگهدار در سطح استان اجرا شود.

دادگر به راه انداری خط گرم فرمان از راه نزدیک در سطح استان اشاره کرد وگفت: علاوه برفعالیت ۱۱گروه خط گرم فرمان از راه دور در شهرستان‌های استان، در حال حاضر ۸ گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک در سطح استان فعال است که راه اندازی گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک برای کلیه شهرستان‌ها در دستور کار می باشد.

  افزایش ظرفیت تولید برق به ۳۵ هزار مگاوات با ایجاد نیروگاه جدید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به هم راستایی بابرنامه های وزیر نیرو در دولت سیزدهم اشاره کرد وگفت: افزایش ظرفیت تولید برق به ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید با احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تحت مدیریت شرکت  تولید برق حرارتی ، ۱۰هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط صنایع و ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در دستور کارقرار دارد که استان خراسان جنوبی پتانسیل بالایی برای حضور سرمایه گذاران در زمینه انرژی خورشیدی و بادی و تحقق بخشی از ظرفیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارد.

وی به کاهش ۱۰هزارمگاواتی مصرف برق با بهینه سازی مصرف اشاره کرد وگفت:نصب کنتورهای هوشمند و هوشمند سازی ، طرح پیش خرید برق در بخش خانگی و تجاری و جایگزینی تجهیزات برق فرسوده و پر مصرف با کم مصرف را از دیگر اقدامات هم راستایی با برنامه های وزیر نیرو در دولت سیزدهم است.

  اقدامات کوتاه مدت برای عبور موفق از زمستان۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در ادامه به اقدامات کوتاه مدت برای عبور موفق از زمستان ۱۴۰۰اشاره کرد وگفت:کاهش متوسط مصرف  سوخت معادل از ۲۳۰ میلیون واحد سوخت به ۲۰۵ واحد( مقدار تکلیف شده) در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی کاهش روشنایی معابر، پارک ها و جاده های بین شهری ، کاهش مصرف انرژی ادارات و توقف فعالیت مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز و محدودیت واحدها مجاز استخراج رمز ارز از جمله این اقدامات بوده است

 دادگر همچنین با توجه به اهمیت نیروگاه شهید کاوه قاینات برای حفظ پایداری شبکه شرق کشور،  تداوم سوخت رسانی مناسب به نیروگاه یاد شده را برای امکان تداوم برقرسانی به مشترکین برق استان خراسان جنوبی از استاندار محترم درخواست کرد.

 ۵۵۰ میلیارد ریال مطالبات از مشترکین اداری ،صنعتی و خانگی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در ادامه به چالش ها و نیازهای صنعت برق استان اشاره کرد وا فزود: مانده مطالبات این شرکت از ادارات وسازمان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی ،مشترکین خانگی ، تجاری و صنعتی بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال است که از  تمام مشترکین برق استان و به ویژه شرکت‌ها، ادارات و دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم برای کمک به تداوم خدمت رسانی در صنعت برق نسبت به پرداخت قبوض برق مصرفی خود اقدام کنند.

دادگر گفت: ضرورت دارد پیش بینی منابع اعتباری برای زیر ساخت برق طرح اقدام ملی مسکن با اعتباری بالغ بر ۷۸۰ میلیارد ریال و جهش تولید مسکن به میزان بالغ بر ۳هزار میلیارد ریال در بازه چهار سال صورت گیرد.

 

 

ستاره باران شب‌های تار بیکاری نهبندان با طرح‌های سحاب و آسمان

طرح‌های اشتغال‌زای سحاب و آسمان بنیاد برکت در نهبندان که دستگاه معین محرومیت‌زدایی این شهرستان آن را به اجرا در آورده سبب شده تا نرخ بیکاری کاهش و شاهد مهاجرت معکوس در این منطقه باشیم.

ستاره باران شب‌های تار بیکاری نهبندان با طرح‌های سحاب و آسمان

خراسان جنوبی؛ اجرای طرح توسعه نهبندان که رهاورد سفر مقام عظمای ولایت به این شهرستان در هفتم شهریور سال ۱۳۷۸بود کورسوی امید را برای پیمودن پله‌های ترقی و توسعه در جنوبی‌ترین و کم‌توسعه یافته‌ترین نقطه خراسان در آن زمان روشن کرد.

هر چند این طرح به طور کامل اجرایی نشد تا این شهرستان زرخیز اما محروم خراسان جنوبی طعم توسعه واقعی را بچشد امادر سال ۹۸ که با تدبیر استاندار وقت (محمد صادق معتمدیان) چهار نهاد بنیاد برکت، بنیاد علوی، بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مامور محرومیت‌زدایی از چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی شدند با انتخاب بنیاد برکت به عنوان دستگاه معین نهبندان روزنه‌های امید بیش از پیش برای دستیابی به توسعه بیشتر گنجینه معادن خراسان جنوبی باز شد.

هرچند قابل یادآوری ست که بنیاد برکت تا قبل از این هم در قالب طرح توسعه نهبندان خدمات بسیاری به این شهرستان در حوزه‌های مختلف ارائه داده است.

اما اجرای طرح‌هایی چون آسمان و سحاب که در ۱۶ رسته از جمله صنایع‌دستی، خدمات گردشگری، ورزشی، پرورش شتر مرغ، ماکیان، تولیدی پوشاک و…  که متقاضیان نهبندانی می‌توانند در قالب این طرح‌ها مشغول به کار شوند ستاره بارانی برای ایجاد اشتغال زایی در شب های تاریک این شهرستان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی به حساب می‌آید.

 اکنون ۱۲۰ طرح در قالب این طرح ها در شهر نهبندان، ۵۰ طرح در شهر شوسف و بقیه در روستاهای شهرستان اجرایی شدند.

جالب اینجاست که اجرای این طرح‌های اشتغال‌زا سبب شده تا نرخ بیکاری در نهبندان کاهش یابد و این طرح ها که مدت زمان اجرا آن پنج ساله بود هنوز نیمی از راه طی نکرده عملیاتی و سبب شود تا مسئولان نهنبدانی خواستار سهمیه جدید اشتغال‌زایی از سوی بنیاد برکت شوند.

مهاجرت معکوس ۲۴۰ خانوار

 «مجید بیکی» فرماندار نهبندان به خبرنگار فارس از بیرجند، گفت: نرخ بیکاری در نهبندان با ایجاد زمینه اشتغال در بخش های مختلف بسیار کاهش یافته است و در طرح های آسمان و سحاب در ١۶ رسته از جمله صنایع دستی، خدمات گردشگری، ورزشی، پرورش مرغ و ماکیان تولیدی پوشاک و … معرفی که ١٢٠ طرح در شهر نهبندان، ۵٠ طرح مربوط به شهر شوسف و بقیه در روستاهای شهرستان عملیاتی شده است.

وی افزود: هزار و ۴۵۸ طرح از متقاضیان با پرداخت حدود ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح های سحاب و آسمان بنیاد برکت به اجرا درآمده و ١٢۵ متقاضی نیز در نوبت پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل هستند.

 به گفته وی خوشبختانه ٢۴٠ خانوار مهاجرت معکوس در شهرستان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: تعداد صندوق‌های قرض‌الحسنه پشتیبان کسب و کار و گروه های توسعه محلی در روستاهای هدف شهرستان ٣۴ صندوق با میزان سرمایه گذاری یک میلیارد و ١٢٨ میلیون تومان است.

فرماندار نهبندان ضمن قدردانی از توجه بنیاد برکت به اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و اشتغال زایی در نهبندان و متولیان امر در شهرستان، گفت: مدت اجرای این تفاهم‌نامه پنج ساله بود اما طی دو سال اولیه  همه تعهدات و اقدامات به سرانجام رسید.

 وی تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۲ درخواست تخصیص سهمیه جدید تسهیلات اشتغال‌زایی از سوی بنیاد برکت را داریم.

 

 

 

 

هفته پر کار داوران فوتبالی خراسان جنوبی/۷

داوران فوتبالی خراسان جنوبی این هفته در لیگ های مختلف کشوری قضاوت می کنند.

هفته پر کار داوران فوتبالی خراسان جنوبی

سید احمد موسوی مسئول کمیته داوری هیئت فوتبال خراسان جنوبی به خبرنگار فارس در بیرجند گفت: محمد حسین سروری،مهدی وزیری و مرتضی شریعتی به ترتیب به عنوان داور،کمک داور ۱ و کمک داور ۲ بازی دو تیم‌ پیشگامان مشهد و سپاهان گرگان از سری رقابت های لیگ قهرمانی نونهالان را قضاوت خواهند کرد.

به گفته وی هم چنین امیر ارمند، مهدی اکبرزاده، میثم باهوش، مهزیار محمدی پور به عنوان داور،کمک داور اول،دوم و چهارم بازی دو تیم پیام توس مشهد و مناطق نفت خیز جنوب از سری رقابت های فوتبال لیگ دسته دو کشور را قضاوت خواهند کرد.

به گفته وی افزون براین محمود طحان داور دوم بازی تیم های استعدادهای درخشان مشهد و ایرالکو اراک  از سری رقابت های لیگ دسته اول فوتسال کشور خواهد بود.

 

 

 

جضور کرونا در تجمع درسی دانش آموزان

تجمع دانش آموزان قبل و بعد از امتحانات نوبت اول در خراسان جنوبی، می تواند سبب شیوع بیشتر کرونا در استان شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ۴ دی ماه اولین روز برگزاری امتحانات مقطع متوسطه بود.

به مدارس رفتیم تا نحوه برگزاری امتحانات در شرایط کرونا را بررسی کنیم.

دانش آموزان نکات بهداشتی را رعایت کرده بودند و در زمان برگزاری امتحانات با فاصله نشسته بودند.

از رعایت فاصله اجتماعی تا سختی مدیریت دانش آموزان

یکی از دانش آموزان می‌گوید: با رعایت فاصله اجتماعی سر جلسه امتحان می‌نشینیم و امتحان می دهیم.

او می‌گوید: تذکرات لازم برای رعایت شیوه نامه‌ها داده می‌شود و برگزاری امتحانات در سایه شیوه نامه های بهداشتی در جریان است.

شرایط در زمان برگزاری امتحانات مساعد بود، اما آنچه مشکل به نظر می‌رسید تجمع دانش آموزان در حیاط مدرسه بود آن هم قبل و بعد از برگزاری امتحان موردنظر.

مدیریت دانش آموزان در این شرایط جدی است؛ آن هم ۷۲ هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول و دوم که تا ۱۹ روز دیگر در حال امتحان دادن هستند.

از نقش والدین هم نباید گذشت؛ افرادی که می‌توانند در مدیریت این شرایط اثرگذار باشند.

اکنون سلامت دانش‌آموزان که به تبع گره می‌خورد به سلامت جامعه موضوع مهمی است که همه از سیاستگذاران گرفته تا کادر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و والدین باید آن را جدی بگیرند.

برگزاری حضوری امتحانات نوبت اول با رعایت بهداشت

زیوری رئیس اداره سنجش و پایش کیفیت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش و مصوبه ستاد امتحانات استان، امتحانات پایان ترم متوسطه اول و دوم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

او گفت: از آن جایی که کلاس‌های متوسطه اول و دوم به صورت حضوری برگزار می‌شود، مصوبه‌ها بر این اساس که امتحانات به صورت حضوری برگزار شود، اعلام شده است.

زیوری گفت: مدارس اگر فضای کافی داشته باشند باید امتحانات را در یک گروه برگزار کنند و در غیر این صورت می‌توانند در دو گروه نسبت به برگزاری امتحانات اقدام کنند.

رئیس اداره سنجش و پایش کیفیت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دبستانی‌ها امتحان پایان ترم ندارند و نمرات به صورت توصیفی است.

او گفت: اگر دانش آموزی علائم سرماخوردگی یا کرونا داشته باشد، با هماهنگی مدارس، قرار بر این شده است که اتاقی ایزوله در اختیار او قرار دهند تا امتحانات خود را بدهد.

زیوری گفت: اگر دانش آموزی شرایط حضور در امتحانات به دلایل موجه را نداشته باشد، می‌تواند از غیبت استفاده کرده و دو هفته بعد مجددا امتحان دهند.

 

 

 

ناهماهنگی ها، گرفتن پروانه ساختمانی را سخت کرده است/۷

وجود ناهماهنگی بین دستگاه های مختلف سبب شده است تا صدور پروانه ساختمانی در خراسان جنوبی با تأخیر مواجه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان برای احداث هرگونه ساختمان باید مجوز لازم با عنوان صدور پروانه ساختمانی از شهرداری دریافت شود.

پروانه ساختمانی که بر اساس قانون باید در یک هفته صادر شود، به دلیل ناهماهنگی شهرداری، دفاتر طراحی نقشه و نظام مهندسی به ماراتنی نفس گیر برای صنعت ساختمان سازی تبدیل شده است.

عوامل متعددی در تأخیر صدور مجوز دخیل اند

فخیم زاده معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: یک قسمت از صدور پروانه بروکراتیک و مربوط به شهرداری، نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی است.

او گفت: قسمت دیگر مربوط به دفاتر مهندسی و طراحی نقشه است که نمی‌شود آن را جزو مدت زمان صدور پروانه به لحاظ بروکراتیک حساب کرد و متغیر است.

در شهرداری پرونده مالکی را دیدیم که هزار و ۹۵۱ روز کارش طول کشیده بود، شماره تماس او را پیدا کردیم و خواستیم با او در خصوص زمانبر شدن کارش صحبت کنیم، اما پاسخگو نبود.

نفرات دیگری نیز در لیست بودند که از زمان درخواست تا صدور پروانه ساختمانی مدت زمان بسیاری در نوبت کسب مجوز مانده بودند.

رفتن سرمایه گذار از استان به دلیل تأخیر در صدور مجوز

مزیدی کارشناس نظام مهندسی در مورد طولانی بودن این فرآیند گفت: نمی‌شود مدت زمانی را که مالک کوتاهی می‌کند را در بازه زمانی سازمان آورد.

او گفت: نقشه‌هایی وجود دارند که مالکین ماه‌ها آن‌ها را رها می‌کنند.

این زمانبر شدن صدور پروانه‌ها باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران حوزه شهرسازی از استان بروند.

موضوع رفتن سرمایه گذار هیچ به نفع توسعه عمرانی در حوزه شهرسازی نیست.

نبود زیرساخت‌های سیستمی بین شهرداری و نظام مهندسی سبب شده است تا کار صدور پروانه‌های ساختمانی به درازا بکشد و معطلی مردم بیشتر شود.

 

 

 

 

 

 

مانور زلزله در ۲۵ خانه هلال خراسان جنوبی برگزار شد

مانور زلزله در ۲۵ خانه هلال خراسان جنوبی برگزار شد

 دومین مرحله تمرین سراسری پناه‌گیری و تخلیه اضطراری با شعار “ایران آماده” به مناسبت پنجم دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در خانه‌های هلال استان خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با اجرای این مانور همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۵ خانه هلال استان آموزش‌های لازم هنگام وقوع زلزله را فرا گرفتند.

محمدرضا رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دومین مرحله تمرین سراسری پناه‌گیری و تخلیه اضطراری ویژه خانه‌های هلال با شعار “ایران آماده” به مناسبت پنجم دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی ساعت ۱۰ صبح امروز در خانه‌های هلال استان برگزار شد.

وی نحوه پناه‌گیری و تخلیه اضطراری در زمان زلزله، انجام واکنش‌های مناسب همراه با حفظ خونسردی و سرعت عمل برای حفظ جان خانواده‌ها و افراد جامعه در زمان حوادث را از مهمترین اهداف اجرای این مانور ذکر کرد و گفت: تمرین پناه‌گیری و ایمنی، شامل ۲ مرحله پناه‌گیری صحیح و خروج از محل از برنامه‌های این مانور بود تا ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت، به سوالات افراد نیز پاسخ داده شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است، آموزش نکات لازم در برابر حوادث ناشی از زلزله تا حد قابل توجهی در امدادرسانی و کاهش خسارات موثر است.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی در سال‌های اخیر شاهد زلزله‌های مخرب در استان بودند و آمادگی لازم در برابر زلزله ضمن حفاظت از جان افراد در ارتقای میزان آرامش جامعه تاثیرگذار است.

خراسان جنوبی از استان‌های رکورددار کشور در ۶۰ سال گذشته برای وقوع زلزله‌های بالای هفت ریشتر بوده و زلزله‌های خضری دشت بیاض، فردوس، طبس، قاینات و زیرکوه از مهمترین زلزله‌های به ثبت رسیده در این مدت است.

این استان با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است و قرارگیری در کمربند زلزله شرق کشور، خراسان جنوبی را به یکی از استان‌های زلزله‌خیز تبدیل کرده است.

پنجم دی ماه سالروز زلزله بم در سال ۱۳۸۲، به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده و آغاز هفته‌ای به همین نام است.

 

 

در مراسم معارفه سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی عنوان شد:

تحول‌گرایی دستور کار حوزه عمرانی استانداری خراسان جنوبی است/۲-۳

تحول‌گرایی دستور کار حوزه عمرانی استانداری خراسان جنوبی است

 سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: شعار تحول‌گرایی دولت، دستور کار ویژه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری است و باید در همه حوزه‌های تابعه این معاونت، موارد مختلف در راستای رسیدن به این تحول را احصا و برای تحقق آنها برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده در نخستین نشست آشنایی با مدیران کل حوزه معاونت عمرانی استانداری افزود: با توجه به تاکید شخص استاندار مبنی بر برنامه‌ریزی برای تحقق شعار تحول‌گرایی دولت این موضوع به‌طور ویژه در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در این مجموعه اظهار داشت: مهم این است که رفع بخشی از محرومیت‌های استان به حوزه کاری ما مرتبط می‌شود و در همین راستا باید اقدامات قابل توجهی انجام دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: این مسوولیت نیازمند انسجام حوزه‌های مختلف معاونت، هم‌افزایی دستگاه‌ها، تقویت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و برنامه‌ریزی برای اجرای دقیق و به‌موقع پروژه‌های عمرانی است.

وی افزود: با تعامل و همبستگی مجموعه می‌توانیم ماموریت‌های حاکمیتی وزارت کشور را به نحو احسن انجام دهیم.

این نشست با حضور مشاور عالی و دستیار ویژه استاندار، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری، مدیران کل و معاونین واحدهای تابعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

“علیرضا عباس‌زاده” بتازگی با حکم استاندار خراسان جنوبی به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری منصوب و جایگزین “محمد فرهادی” شد که از بهمن سال گذشته این مسئولیت را برعهده داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان و مدیرعامل شرکت عمران و مسکن شمال (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) را در سوابق اجرایی خود دارد.

 

 

ارتقای آمادگی در برابر زلزله از نیازهای ضروری خراسان جنوبی است/

ارتقای آمادگی در برابر زلزله از نیازهای ضروری خراسان جنوبی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: ارتقای آمادگی در برابر زلزله با توجه به زلزله‌خیز بودن خراسان جنوبی از نیازهای ضروری این استان است که باید با هم‌افزایی مردم و مسوولان محقق شود.

سید ابوالحسن میرجلیلی  به مناسبت پنجم دی روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسا­ن جنوبی با قرارگیری در پهنه گسل‌های فعال به یکی از استا­ن‌های لرزه‌خیز کشور تبدیل شده و در سال‌های گذشته زلزله‌های مخربی را شاهد بوده است.

وی گفت: زمین‌لرزه‌های مخرب و بالای ۶ ریشتر در این استان هر ۱۲ سال یکبار به وقوع پیوسته که همواره نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: زلزله‌های بالای هفت ریشتر خضری دشت بیاض و طبس همچنین زلزله‌های مخرب فردوس، بیرجند و اردکول زیرکوه گواهی بر زلزله‌خیز بودن استان و ضرورت ارتقای توان آمادگی است.

وی افزود: خوشبختانه خراسان جنوبی از نظر شبکه‌های لرزه‌نگاری زیرساخت خوبی دارد و وجود ۲ شبکه و ۱۳ ایستگاه لرزه‌نگاری و ثبت زمین‌لرزه‌های زیر یک ریشتر در استان نقش موثری به عنوان پیش‌نشانگر دارد، هرچند هنوز پیش‌بینی زلزله از نظر علمی امکانپذیر نیست.

میرجلیلی گفت: این ایستگاه‌ها هنگام وقوع حادثه و بحران نسبت به شناسایی کانون زلزله اقدام می‌کنند که نقش موثری در امدادرسانی به‌موقع و اقدامات بعدی دارد.

وی از اهمیت آموزش برای ارتقای توان آمادگی در برابر زلزله گفت و افزود: آموزش نقش موثری در کاهش اثرات بلایای طبیعی دارد و در این زمینه سالانه رزمایش‌هایی برگزار می‌شود که در رزمایش اخیر زلزله در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه استان به‌صورت حضوری و مجازی شاهد استقبال خانواده‌ها در ارایه آموزش‌ها در برابر بلایای طبیعی بودیم.

خطر خشکسالی و سیلاب/ مردم هشدارها را جدی بگیرند 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی به خشکسالی‌ ۲۰ ساله در این استان هم اشاره کرد و گفت: سال آبی گذشته و جاری بیشترین میزان کاهش بارندگی در ۵۰ سال گذشته را شاهد بوده‌ایم که زنگ خطر جدی برای استان است و کاهش بارندگی‌ها ضمن از بین بردن پوشش گیاهی باعث کاهش نفوذپذیری سطح خاک شده که با کمترین میزان بارش شاهد جاری شدن روان‌آب و در برخی نقاط سیلاب هستیم.

وی ادامه داد: خشکسالی علاوه بر اثرات مستقیم بر بخش کشاورزی، زمینه‌ساز افزایش آفات، فرونشست زمین و ریزگردها شده که کنترل این شرایط نیازمند توجه ویژه دولت و اختصاص اعتبارات لازم است.

میرجلیلی با هشدار نسبت به اینکه فرارسیدن فصل بارش‌ها در خراسان جنوبی وقوع سیلاب را در پی خواهد داشت به مردم توصیه کرد که اخطارهای هواشناسی و مدیریت بحران را جدی بگیرند.

وی گفت: افرادی که در سیلاب‌های گذشته جان خود را از دست دادند در نتیجه بی‌احتیاطی و توجه نکردن به هشدارها بوده است.

خراسان جنوبی از استان‌های رکورددار کشور در ۶۰ سال گذشته برای وقوع زلزله‌های بالای هفت ریشتر بوده و زلزله‌های خضری دشت بیاض، فردوس، طبس، قاینات و زیرکوه از مهمترین زلزله‌های به ثبت رسیده در این مدت است.

این استان با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است و قرارگیری در کمربند زلزله شرق کشور، خراسان جنوبی را به یکی از استان‌های زلزله‌خیز تبدیل کرده است.

پنجم دی ماه سالروز زلزله بم در سال ۱۳۸۲، به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده و آغاز هفته‌ای به همین نام است.

 

 

 

 

۸۶.۳ درصد تعهد اشتغال خراسان جنوبی محقق شد

۸۶.۳ درصد تعهد اشتغال خراسان جنوبی محقق شد

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماه گذشته ۹ هزار و ۸۱۰ مورد اشتغال معادل ۸۶.۳ درصد تعهد استان در سال جاری توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه ملی رصد، ثبت و محقق شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی غلامرضا اشرفی افزود: تعهد اشتغال استان امسال ۱۱ هزار و ۳۶۱ مورد بوده که تاکنون بخش زیادی از این تعهد محقق شده است.

وی بیان کرد: از مجموع ۹ هزار و ۸۱۰ مورد اشتغال ثبت شده خراسان جنوبی در سامانه رصد، تعداد هزار و ۷۴۹ مورد در بخش ساختمان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش اخذ شده از سامانه، بیشترین تعداد اشتغال ثبت شده مربوط به شهرستان‌های بیرجند با ۲ هزار و ۳۰۷ مورد، طبس با هزار و ۷۵۴ مورد، قاینات با هزار و ۳۹۱ و نهبندان با هزار و ۲ مورد است.

وی اظهار داشت: بیشترین اشتغال ثبت شده در سامانه رصد مربوط به اداره کل صنعت، معدن و تجارت با ۲ هزار و ۸۰۶ مورد و معادل ۱۱۶ درصد تعهد پیش‌بینی شده است.

اشرفی افزود: همچنین اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) با هزار و ۳۶۳ مورد و معادل ۱۲۵ درصد تعهد پیش‌بینی شده در سال جاری دومین دستگاه اجرایی در استان بوده است.

وی گفت: امیدواریم با همت و تلاش سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، بتوانیم ۱۰۰ درصد تعهدات پیش‌بینی شده در سامانه رصد را به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی اشتغال استان تا پایان سال جاری محقق کنیم.

 

 

 

فروش اینترنتی بلیت در خراسان جنوبی ۱۳۹ درصد افزایش یافت/۲-۳

فروش اینترنتی بلیت در خراسان جنوبی ۱۳۹ درصد افزایش یافت

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ هزار و ۳۱۳ فقره بلیت از طریق سامانه فروش اینترنتی شرکت‌های حمل و نقل مسافر استان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۹ درصد افزایش دارد.

مهدی گرجی افزود: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، فروش اینترنتی بلیت‌های مسافرتی از سال ۹۸ در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تشکل‌های صنفی مسافری استان قرار گرفته که با استقبال قابل توجهی در استان مواجه شده است.

وی افزود: شرکت‌های حمل و نقل مسافر شهرستان بیرجند با تعداد ۱۹ هزار و ۵۷۰ فقره بلیت اینترنتی صادره بیشترین میزان فروش بلیت را در استان داشته و ۷۴ درصد بلیت‌های صادره را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

جذب منابع ملی برای مقاوم‌سازی در خراسان جنوبی ضروری است/

جذب منابع ملی برای مقاوم‌سازی در خراسان جنوبی ضروری است

استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی را حمایت می‌کنیم و با توجه قطره‌چکانی بودن منابع استانی باید برای شتاب بخشیدن به این طرح، منابع ملی را جذب کنیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت روز شنبه در دیدار مدیرکل و معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به زلزله‌خیز بودن خراسان جنوبی، به اهمیت بالای طرح مقاوم‌سازی مسکن اشاره کرد و گفت: اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه مقاوم‌سازی مسکن در استان، بسیار خوب است و انتظار می‌رود با همان انگیزه استمرار یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه احداث مسکن محرومان و مسکن ارزان‌قیمت در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد لذا ارائه زمین مورد نیاز به محرومان نیز باید براساس برنامه زمان‌بندی، صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در برخی روستاها و شهرها درخصوص اسناد مالکیتی اعتراضاتی وجود دارد که باید سعی کنیم کمرنگ‌تر شود یا به حداقل برسد.

وی به سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای طرح جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: احداث ۴۰ درصد واحدهای مسکونی طرح جهش تولید مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده که امید است با اهتمام ویژه به سرانجام برسد.

قناعت اظهار داشت: از مجموع یک میلیون واحد مسکونی مورد نظر دولت در سطح کشور و در یک سال، ۴۰۰ هزار واحد به‌صورت ۵۰ درصد در مناطق روستایی و ۵۰ درصد در شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر، باید توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شود.

وی افزود: خراسان جنوبی باید در طرح جهش تولید مسکن جزو استان‌های پیشتاز باشد و سهمیه ما در سال ۱۴۰۰ که چهار هزار و ۵۰۰  واحد مسکن روستایی است، به‌طور کامل احداث شود لذا باید تلاش کنیم با جذب منابع ملی و هم‌افزایی مثبت بین دستگاهی کار را به اتمام برسانیم.

استاندار خراسان جنوبی به اهمیت کار تیمی تاکید کرد و گفت: لازم است دستگاه‌های اجرایی در کارهای استانی به‌صورت یک تیم واحد وارد عمل شوند تا کارها با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: کار جهادی به این معناست که با همه ظرفیت برای انجام امور محوله تلاش کنیم.

قناعت با اشاره به مشکل تامین قیر در سطح کشور و استان افزود: برای اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و در راستای کاهش هزینه‌های حمل و نقل، قیمت تمام‌شده  و سایر مشکلات تنها شرکت تولید قیر استان برای ادامه فعالیت، باید مرتفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فلسفه تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، محرومیت‌زدایی و احداث مسکن در مناطق محروم است و این برنامه و تکلیف بنیاد مسکن در قالب تامین زمین، اجرای طرح‌های هادی روستایی و از این قبیل صورت می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر نگاه ویژه نظام به مجموعه روستا افزود: اهالی روستا باید در روستاها بمانند، به شهر مهاجرت نکنند و حتی مهاجرت معکوس نیز شکل بگیرد.

وی به اقدامات مثبت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه اجرای طرح هادی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: براساس گزارش ارائه شده، برای تمامی ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه طرح صورت گرفته و از این تعداد در ۵۸۵ روستا عملیات اجرایی طرح شروع شده است.

قناعت اظهار داشت: شاخص اجرای طرح هادی در استان در حالی به رقم ۶۴ درصد رسیده که شاخص کشوری ۵۴ درصد است و به این ترتیب ما ۱۰ درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

وی افزود: طرح هادی چهره روستا را متفاوت می‌کند و باعث ماندگاری  بیشتر روستاییان در روستا می‌شود لذا با کارهای عمرانی و زیربنایی می‌توانیم خدمات را توسعه دهیم و امکانات بیشتری به روستاها گسیل دهیم.

نرخ کاهشی فرزندآوری نگران‌کننده است/۳

استاندار خراسان جنوبی در دیدار مدیرکل و معاونان ثبت احوال استان گفت: نرخ کاهشی فرزندآوری در خراسان چنوبی و کشور قابل تامل، نگران‌کننده و نیازمند بررسی ویژه است.

وی با اشاره به آمار ارائه شده در زمینه نرخ باروری، فرزندآوری و ولادت افزود: نرخ کاهشی ولادت در کشور و استان، رشد جمعیت غیرفعال را افزایشی کرده که جای نگرانی دارد و نیازمند کارشناسی است.

قناعت با اشاره به آمار کاهشی ازدواج، به سیر افزایشی آمار طلاق هم گریزی زد و گفت: با توجه به اینکه وقایع حیاتی موضوع چند وجهی است لذا این آمارها باید در اختیار دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد تا مورد بررسی و کارشناسی واقع شود.

وی به سیاست‌های اشتباه سال‌های قبل درخصوص کنترل جمعیت اشاره کرد و افزود: این سیاست غلط اگرچه در زمان اجرا، مورد اقبال جوامع بین‌المللی قرار گرفت اما تبعات زیادی را برای ما به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه در برخی استان‌های برخوردار و نیز خانواده‌های مرفه که وضعیت مالی خوب است، با پدیده تک فرزندی مواجهیم لذا این موضوع ارتباطی به تنگناهای اقتصادی ندارد و باید به عنوان مسئله‌ کاملا فرهنگی نقد و بررسی شود.

وی پیشنهاد داد به دلیل اهمیت موضوع، بررسی آمار وقایع حیاتی و تعیین تکلیف دستگاه‌ها در زمینه همراهی با تحقق وظایف ثبت احوال، در دستور کار اولین جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال قرار گیرد.

قناعت با تاکید بر آمار قابل توجه ازدواج‌های در سن پایین گفت: سن کم ازدواج بین ۱۰ تا ۱۴ سال که بدون تردید در افزایش آمار طلاق استان نیز موثر است، نیازمند بررسی و کارشناسی است.

وی با اشاره به موفقیت ثبت احوال در صدور ۹۰ درصد کارت‌های ملی هوشمند استان اضافه کرد: با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد اما باید تلاش شود این رقم به ۱۰۰ درصد برسد و ما جزو استان‌های پیشرو در زمینه صدور کارت‌های ملی باشیم.

استاندار خراسان جنوبی به‌روزرسانی شناسنامه‌ها و صدور شناسنامه‌های جدید برای ۶۴ درصد جمعیت هدف را قابل قبول خواند و بر سرعت بخشیدن به ادامه کار تاکید کرد.

قناعت گفت: ثبت احوال در مورد مشکوکین تابعه و افراد فاقد اسناد هویتی باید دقت کافی و حساسیت لازم را داشته باشد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز ضمن ارائه گزارشی از وقایع حیاتی گفت: براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۷۶۹ هزار نفر بوده که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۸۳۴ هزار نفر برسد.

علیرضا مهرآور با بیان اینکه آمار ولادت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش یافته است افزود: در این مدت ۱۱ هزار و ۶۲ مورد تک‌زایی، ۱۱۹ مورد دوقلوزایی و چهار مورد سه قلوزایی در استان ثبت شده است.

وی بیان کرد: ۳۱ درصد این ولادت‌ها مربوط به فرزند اول، ۳۷ درصد فرزند دوم، ۲۴ درصد فرزند سوم، ۶ درصد فرزند چهارم و یک درصد فرزند پنجم و بیشتر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از وقوع سه هزار و ۷۵۵ واقعه فوت در ۹ ماه گذشته خبر داد و گفت: همچنین در هفت ماه ابتدای سال جاری چهار هزار و ۲۳۲ رخداد ازدواج و ۷۹۶ رخداد طلاق به ثبت رسیده است.

 

 

به بهانه روز ملی ایمنی در برابر زلزله؛

نیازمند مطالعات دقیق برای عمق لایه لرزه‌ زا در خراسان جنوبی هستیم/۲-۳

نیازمند مطالعات دقیق برای عمق لایه لرزه‌ زا در خراسان جنوبی هستیم

 مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان جنوبی وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: با وجود وقوع زلزله‌های مخرب در سطح استان متاسفانه مطالعات دقیق برای شناخت لایه‌های پوسته و عمق لایه لرزه‌ زا انجام نشده است.

علی هاشمی گازار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از گسیختگی سطحی ثبت شده در زلزله زیرکوه به طول ۱۲۵ کیلومتر می‌توان به عنوان طولانی‌ترین گسیختگی سطحی ثبت شده در کل تاریخ ایران یاد کرد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی محل وقوع چهار زلزله بزرگتر از هفت در مقیاس امواج درونی در ۵۰ سال اخیر (زلزله‌های دشت بیاض (۱۳۴۷)، طبس (۱۳۵۷)، کولی قاین (۱۳۵۸) و زیرکوه (۱۳۷۶) است که این‌ خود نشان دهنده پتانسیل لرزه‌ای بسیار خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: با وجود وقوع زلزله‌های مخرب در سطح استان متاسفانه مطالعات دقیق برای شناخت لایه‌های پوسته و عمق لایه لرزه‌ زا انجام نشده است.

هاشمی با اشاره به وقوع این زمین‌لرزه‌ها در عمق کم، ادامه داد: زمین لرزه در عمق کم سبب بروز خسارات شدید مالی و جانی شده است.

وی بیان کرد: وقوع زلزله‌ها در عمق کم سبب ایجاد تخریب بیشتر هنگام بروز زلزله‌ها شده و در برخی مواقع که زلزله‌ها در نواحی دارای ساختمان‌های دارای بافت فرسوده و قدیمی رخ داده‌اند باعث تخریب ۱۰۰ درصد ساختمان‌ها شده که متاسفانه یک نمونه آن در سطح استان با وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری طبس گلشن (۱۳۵۷) موجب تخریب بسیار شدید شهر طبس شد.

مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان جنوبی وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر فعال بودن اکثر گسل‌های استان، افزود: تحقیقات نشان داده که زمین لرزه‌ها در بسیاری از موارد سبب فعال شدن گسل‌های همجوار شده است که با توجه به وجود راستاهای گسلی متفاوت در مواردی این پس لرزه‌ها با مکانیسمی کاملا متفاوت از زلزله اصلی به وقوع پیوسته‌اند.

وی با تاکید ب  شناسایی مناطق گسل، یادآور شد: فراموش نکنیم مرکز استان، سه شهر دیگر و ۲۰۰ روستا در خراسان جنوبی تحت تاثیر چهار سیستم گسلی فعال هستند که اگر زلزله بزرگی رخ دهد آسیب بزرگی را خواهیم دید.

 

 

 

 

 

دومین مانور سراسری زلزله توسط خانه‌های هلال خراسان جنوبی برگزار شد

دومین مانور سراسری زلزله توسط خانه‌های هلال خراسان جنوبی برگزار شد

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری دومین مانور سراسری خانه های هلال به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در خانه های هلال استان خبر داد.

محمدرضا رضایی، امروز یکشنبه ۵ دی در حاشیه اجرای این مانور اظهار کرد: دومین مرحله تمرین سراسری پناهگیری و تخلیه اضطراری ویژه خانه های هلال با شعار ایران آماده به مناسبت ۵ دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله ساعت ۱۰ صبح در خانه های هلال استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، وی بابیان اینکه ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با اجرای این مانور ۲۵۰۰ نفر در ۲۵ خانه هلال آموزش های لازم برای هنگام وقوع زلزله را فراگرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه آشنایی با نحوه پناهگیری و تخلیه اضطراری در زمان زلزله، انجام عکس العمل های مناسب همراه با حفظ خونسردی و سرعت عمل جهت حفظ جان خانواده ها و افراد جامعه در زمان حوادث از مهم ترین اهداف اجرای این مانور است، افزود: از طریق این مانور می توان آموزش‌های امدادی که اعضای خانه های هلال فرا گرفته اند را بازآموزی، اصلاح و تثبیت کرد.

وی با اشاره به اینکه تمرین پناهگیری و ایمنی، شامل دو مرحله پناه گیری صحیح و خروج از محل از برنامه های این مانور بوده است، تصریح کرد: در پایان نقاط ضعف و قدرت تمرین توسط مربیان بیان و به سوالات افراد پاسخ داده شد.

 

 

پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت برای رونق تولید در نهبندان

پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت برای رونق تولید در نهبندان

ایسنا/خراسان جنوبی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت برای رونق تولید در شهرستان نهبندان پرداخت شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خراسان جنوبی، شامگاه شنبه چهارم دی در بازدید از طرح‌های اشتغالزایی شهرستان نهبندان گفت: این میزان تسهیلات برای اجرای هزار و ۹۰۰ طرح اعطا شده که زمینه اشتغال ۴ هزار و ۲۰۰ نفر را تاکنون فراهم کرده است.

موسوی افزود: این بنیاد همچنین ۸۳ طرح عمرانی و زیر بنایی با سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد تومانی در حوزه‌های مختلف اجرا کرده که هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: در شهرستان نهبندان در سال آینده بحث طرح توسعه نهبندان در قالب الگوی ایرانی و اسلامی و سیاست‌های مقاومتی دفتر رهبر معظم انقلاب بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال در بحث عمرانی و زیربنایی و توسعه شهرستان هزینه خواهد شد.

موسوی گفت: تاکنون بیش از ۸۳ طرح عمرانی و زیربنایی در شهرستان نهبندان با حجم سرمایه گذاری ۲۷۰ میلیارد ریال داریم که بیش از ۸۵درصد این پروژه‌ها عملیاتی و اجرا شده  که در خصوص مدرسه، بیمارستان، آب و جاده‌های روستا که ۸۰درصد این پروژه‌ها اجرا شده است.

وی افزود: اشتغال‌های ایجاد شده در طرح‌های خرد روستایی، تسهیلات محور گلخانه‌ها، شتر مولد، شتر مرغ، خدمات فنی و طرح‌های خانگی خرد، چون سفال، قالی بافی، صنایع و ابزار آلات بوده است که در شهر نهبندان و روستاهای اجرایی و زمینه اشتغال فراهم شده است.

 

 

 

۵۰درصد پارک جنگلی قاین در بی توجهی مسئولان به خزان همیشگی می‌رود/۲

۵۰درصد پارک جنگلی قاین در بی توجهی مسئولان به خزان همیشگی می‌رود

 پارک جنگلی قاین به دلیل خشکسالی در معرض نابودی قرار گرفته و در صورت تامین نشدن آب مورد نیاز برای این پارک ۵۰ درصد درختان آن تا سال ۱۴۰۱ خشک خواهد شد.

به گزارش مهر پارک جنگلی شهرستان قاین یکی ازبهترین پارکهای جنگلی درخراسان جنوبی است، این پارک در مجاورت قلعه کوه قاین و مزار شهدای گمنام جبل النور واقع شده تا بیش از بیش دیدنی تر باشد.

اما چند سالی است، به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و البته نبود منبع آب کافی برای آبیاری درختان این پارک، خزان به جانشان افتاده و روند فعلی در آبیاری و توجه به آن نشان می‌دهد انگار قرار نیست که بهار به این جنگل برسد.

طرح این پارک با وسعت ۱۱۷ هکتار دارای ۸۵ هکتار فضای سبز است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شد، طرحی که در آن ۴۵ هکتار از اراضی پارک برای آبیاری قطره‌ای آماده شد، اما انگار این لوله کشی‌ها فقط صرف هزینه بوده است چرا که تنها چاه تأمین آب این جنگل به خشکی رسیده و دیگر نمی‌توان از آن برای آبیاری درختان استفاده کرد.

از آنجایی که مالکیت این پارک در اختیار منابع طبیعی است، شرایط به وجود آمده برای درختان این پارک را رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاین این طور تشریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر دبی آب چاهی که درختان پارک جنگلی را از آن تأمین می‌کردیم کاهش، و به ۳ لیتر در ثانیه رسیده است.

احمد گلی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه مجوز حفر یک چاه دیگر برای تأمین نیاز آبیاری را از شرکت آب منطقه‌ای دریافت کرده ایم ادامه داد: اما هزینه اینجا به جایی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که این اعتبار در اختیار اداره شهرستان نیست.

وی با تقاضا از تمامی دستگاه‌های اجرایی این شهرستان خواست تا هر چه زودتر برای جابه جایی چاه به منابع طبیعی کمک شود.

گلی ادامه داد: با توجه به اینکه این پارک تنها مکان تفریحی ساکنان قاین و البته محل اسکان و استراحت مسافران و گردشگران زیادی است، بنابراین باید همه مسئولان شهرستانی و استانی به خطر نابودی درختان این جنگل توجه داشته باشند.

وی با توجه به شرایط پیش رو اعلام کرد: اگر نتوانیم به زودی چاه جدید را جایگزین کنیم، بیش از ۵۰ درصد درختان پاک را تا سال ۱۴۰۱ از دست خواهیم داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاین در پاسخ به این سوال که چرا این پارک به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود گفت: بارها اعلام کردیم که حاضر به واگذاری پارک به سرمایه گذار بخش خصوصی و شهرداری قاین هستیم اما تاکنون در این زمینه نتیجه‌ای بدست نیاوردیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تأمین اعتبار جا به جایی چاه آب شرایط این پارک به روال طبیعی برگردد.

با شعار «ایران آماده»؛

دومین مانور سراسری خانه های هلال در خراسان جنوبی اجرا شد

دومین مانور سراسری خانه های هلال در خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری دومین مانور سراسری خانه های هلال به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در خانه های هلال استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی صبح یکشنبه در حاشیه اجرای این مانور اظهار داشت: دومین مرحله تمرین سراسری پناهگیری و تخلیه اضطراری ویژه خانه های هلال با شعار ایران آماده به مناسبت ۵ دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله ساعت ۱۰ صبح در خانه های هلال استان برگزار شد.

وی بابیان اینکه ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با اجرای این مانور ۲۵۰۰ نفر در ۲۵ خانه هلال آموزش های لازم برای هنگام وقوع زلزله را فراگرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه آشنایی با نحوه پناهگیری و تخلیه اضطراری در زمان زلزله، انجام عکس العمل های مناسب همراه با حفظ خونسردی و سرعت عمل جهت حفظ جان خانواده ها و افراد جامعه در زمان حوادث از مهم ترین اهداف اجرای این مانور است، افزود: از طریق این مانور می توان آموزش‌های امدادی که اعضای خانه های هلال فرا گرفته اند را بازآموزی، اصلاح و تثبیت کرد.

وی با اشاره به اینکه تمرین پناهگیری و ایمنی، شامل دو مرحله پناه گیری صحیح و خروج از محل از برنامه های این مانور بوده است، عنوان کرد: در پایان نقاط ضعف و قدرت تمرین توسط مربیان بیان و به سوالات افراد پاسخ داده شد.

کاهش ۳۰تا۱۰۰ درصد آبدهی قنوات خراسان جنوبی/۲

آبدهی قنوات خراسان جنوبی در سال جاری ۳۰تا۱۰۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: اینکاهش ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آبدهی در قنوات خراسان جنوبی افت آبدهی به دلیل خشکسالی‌های متعدد و طولانی‌مدت و هوابین بودن قنوات است.

اکبر محمدی افزود: کاهش آبدهی قنوات به معنای حذف شدن قنوات نیست و پس از بارندگی مجدد دبی قنات افزایش می‌یابد.

به گفته وی امسال حدود ۳۰درصد از قنوات مورد تعهد یعنی ۲۵ کیلومتر و به تعداد ۵۰رشته قنات به‌صورت دیون توسط پیمانکاران ذیصلاح، بازسازی و مرمت شده است.

محمدی افزود: اعتبارات مصوب استان نسبت به سال قبل چهار برابر افزایش پیدا کرده ولی از آنجایی که اوراق اسناد خزانه اسلامی و به‌صورت سه ساله است، حجم عملیات اجرایی تا ۵۰درصد کاهش داشته است.

وی گفت: چنانچه اعتبارات تخصیصی، نقدی باشد اثربخشی فراوانی دارد و با توجه به توان ضعیف مقنی‌های استان، نیاز به اعتبارات نقدی بیشتری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی حدود ۹۳۵کیلومتر از قنوات این استان در برنامه توسعه هفتم، هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است.

محمدی افزود: تاکنون بیش از سه هزار و ۵۱۷رشته از قنوات استان حداقل در یک فاز عملیات احیا و مرمت در آنها صورت گرفته که حدود هزار و ۷۲کیلومتر را شامل می‌شود.

وی گفت: در مجموع ۶هزار و ۹۴۷رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود پنج هزار و ۳۰۰رشته قنات در سامانه قنوات ثبت شده است.

محمدی افزود: با توجه به اهمیت تامین آب از منابع زیرزمینی در خراسان جنوبی تشکیل ستاد احیای قنوات از مصوبات سفر نوزدهم شهریور امسال رییس جمهور به استان است که با عنوان “ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی” به‌طور رسمی از ۲۸شهریور ماه آغاز به کار کرد تا مرمت و بازسازی قنوات سرعت بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

شروع عملیات اجرایی ۱۸۷۷واحد مسکونی در طرح نهضت تولید مسکن

عملیات اجرایی هزار و ۸۷۷واحد مسکونی در طرح نهضت تولید مسکن (طرح اقدام ملی) در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیماشروع عملیات اجرایی ۱۸۷۷ واحد مسکونی در طرح نهضت تولید مسکن گفت: در این طرح دوهزار و ۹۳۶نفر تایید نهایی شدند که از این تعداد دوهزار و ۹۳۵نفر افتتاح حساب و از این تعداد دوهزار و ۸۹۹نفر واریز وجه ۴۰میلیون تومان آورده اولیه داشته اند.

قاسم تنها افزود: از این تعداد هزار و ۳۹واحد به مرحله اجرای فنداسیون، ۴۲۵واحد اجرای اسکلت، ۲۱۹واحد اجرای سقف و ۷۸واحد به مرحله سفت کاری رسیدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تسهیلات این طرح ۱۵۰میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ساله است افزود: دولت به دنبال افزایش این رقم به ۳۰۰میلیون تومان در شهر‌های زیر ۱۰۰هزار نفر جمعیت است که به محض ابلاغ، ما به التفاوت این تسهیلات به حساب متقاضیان واریز خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه براساس برنامه‌های دولت سیزدهم مقرر شده چهار میلیون واحد مسکن ملی در بازه زمانی ۴ساله شامل هر سال یک میلیون واحد مسکونی احداث شود افزود: طبق توافقات انجام شده از تعداد یک میلیون واحد در سال، تعداد ۴۰۰هزار واحد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکلیف شده که بنیاد مسکن باید از مجموع ۴۰۰هزار واحد مسکونی تعداد ۲۰۰هزار واحد در قالب مسکن روستایی و ۲۰۰هزار واحد در قالب مسکن شهری در شهر‌های زیر ۱۰۰هزار نفر جمعیت احداث کند.

 

 

 

مادر شهید احمدحیدری آسمانی شد/۲

مادر شهید احمد حیدری از شهدای روستای دشتغران طبس شامگاه امشب به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه حاجیه خانم کربلایی زبیده حیدرزاده شامگاه امشب شنبه ۴ دی در سن ۸۴ سالگی به دلیل کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید احمد حیدری متولد خرداد ۱۳۴۴ در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۳ در منطقه مهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد

 

 

 

 

 

 

نرخ کاهشی فرزندآوری، قابل تأمل و نگران کننده است

استاندار خراسان جنوبی، نرخ کاهشی فرزندآوری را قابل تأمل، نگران کننده و نیازمند بررسی ویژه عنوان کرد.

قناعت در دیدار مدیرکل و معاونین ثبت احوال استان به آمار ارائه شده در زمینه نرخ باروری، فرزند آوری و ولادت اشاره کرد و گفت: نرخ کاهشی ولادت در کشور و استان، رشد جمعیت غیرفعال را افزایشی کرده که جای نگرانی دارد و نیازمند کار کارشناسی است.

قناعت گفت: برای اهمیت موضوع، بررسی آمار وقایع حیاتی و تعیین تکلیف دستگاه‌ها در زمینه همراهی با تحقق وظایف ثبت احوال، در دستور کار اولین جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال قرار گیرد.

استاندار با تأکید بر آمار قابل توجه ازدواج‌های در سن پایین گفت: سن کم ازدواج بین ۱۰ تا ۱۴ سال که بدون تردید در افزایش آمار طلاق استان نیز مؤثر است، نیازمند بررسی و کار کارشناسی است.

 

قناعت از موفقیت ثبت احوال در صدور ۹۰ درصد کارت‌های ملی هوشمند استان گفت: با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، اما باید تلاش شود این رقم به ۱۰۰ درصد برسد و ما جزو استان‌های پیشرو در بحث صدور کارت‌های ملی باشیم.

 

وی به روز رسانی شناسنامه‌ها و صدور شناسنامه‌های جدید برای ۶۴ درصد جمعیت هدف را قابل قبول خواند و بر سرعت بخشیدن به ادامه کار تأکید کرو.

به گفته وی؛ ثبت احوال درمورد مشکوکین تابعه و افراد فاقد اسناد هویتی باید دقت کافی و حساسیت لازم را داشته باشد.

 

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به وقایع حیاتی گفت: براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۷۶۹ هزار نفر بوده که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۸۳۴ هزار نفر برسد.

مهرآور با اشاره به ۰.۲ درصد رشد آمار ولادت به ثبت رسیده در ۹ ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه، از ۱۱ هزار و ۶۲ مورد تک زایی، ۱۱۹ مورد دوقلوزایی و ۴ مورد سه قلوزایی در این مدت گفت و افزود:  ۳۱ درصد این ولادت‌ها مربوط به فرزند اول، ۳۷ درصد فرزند دوم، ۲۴ درصد فرزند سوم، ۶ درصد فرزند چهارم و یک درصد فرزند پنجم و بیشتر بوده است.

وی از وقوع ۳ هزار و ۷۵۵ واقعه فوت در این ۹ ماه گفت و افزود: طی ۷ ماهه نخست امسال ۴ هزار و ۲۳۲ رخداد ازدواج و ۷۹۶ رخداد طلاق به ثبت رسیده است.

 

 

 

دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای توانمندسازی و اشتغال زندانیان/۲

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات از انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن حمایت از زندانیان قاینات برای توانمندسازی و اشتغال مددجویان خبر داد.

حمید عباس‌زاده گفت: در دیدار با مدیرعامل حمایت از زندانیان قاین، تفاهم‌نامهدوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای توانمندسازی و اشتغال زندانیان همکاری برای برگزاری دوره‌های آموزشی منعقد و مقرر شد اداره قاینات در برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی با انجمن حمایت از زندانیان شهرستان همکاری کند.

 

وی افزود: برگزاری این دوره‌ها و حمایت‌های پس‌ازآن، به توانمندسازی مددجویان و خانواده‌ها در امرارمعاش و اشتغال‌زایی منجر شود.

علی‌آبادی، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان نیز در استقبال از انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به آسیب‌های اجتماعی که برخی خانواده‌های زندانیان در معرض آن قرار می‌گیرند، امید است برگزاری کلاس و تسهیل اشتغال و کسب درآمد برای مددجویان، تأثیر مستقیم در کاهش ناهنجاری‌های جامعه و هم‌چنین کمک به باز اجتماعی شدن این افراد داشته باشد.

 

 

 

 

آزادی ۸۳ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای سال تاکنون تعداد ۸۳ زندانی توسط ستاد دیه از زندان‌های استان آزاد شده اند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: در ۹ ماهه امسال تعداد ۸۳ زندانی با بدهی بیش از ۴۰۶ میلیارد و ۶۵ میلیون و ۹۶۲ هزار ریال توسط ستاد دیه از زندان‌های استان آزاد شده اند که این افراد شامل ۳۶ زندانی بدهی مالی،  ۴۲ نفر مهریه و ۴ نفر نفقه و ۱ نفر دیه بودند.

غلامرضا حسین پور افزود: ۳۷ نفر از زندان بیرجند ، ۱۰ نفر فردوس، ۹ نفر از  زندان طبس، ۲۱ نفر از زندان قاین و ۶ نفر هم از زندان نهبندان آزاد شده اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۹۱۷ هزار ریال از کل بدهی را شاکیان گذشت کردند، گفت: مبلغ ۱۲ میلیارد ۶۰۷  میلیون ریال توسط ستاد دیه استان، بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال توسط ستاد دیه کشور، مبلغ ۴ میلیارد و ۷۰۲ میلیون ریال نقدینگی محکومان، بیش از ۲۵۷ میلیارد و ۲۴۱ میلیون ریال از طریق اعسار و همچنین با پرداخت مبلغ ۹ میلیارد و ۵۴۰  میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه، این افراد از زندان‌های استان آزاد شدند.

مدیر نمایندگی ستاددیه استان افزود: هم اکنون ۷۱ زندانی جرائم غیر عمد شامل ۳۳ نفر بدهی مالی،  ۳۵ نفر مهریه و ۲ نفر نفقه و یک نفر دیه در زندان‌های استان هستند و خیرین و نیکوکاران می‌توانند از طریق شماره حساب‌های (بانک ملی   ۰۱۰۶۳۴۱۹۷۵۰۰۶) و (شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۹۳۹۸) یا با مراجعه حضوری به ستاددیه استان جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اقدام کنند.

 

 

 

کشف ۱۲۷کیلو و ۱۵۰گرم انواع موادمخدر صنعتی و سنتی نهبندان

مأموران فرماندهی انتظامی نهبندان در بازرسی از یک سواری پراید، ۱۲۷کیلو و ۱۵۰گرم تریاک و حشیش کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان با دریافتکشف ۱۲۷ کیلو و ۱۵۰ گرم انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی نهبندان اخباری مبنی بر این که قاچاقچیان موادمخدر قصد دارند محموله موادمخدر را از زاهدان به بیرجند منتقل کنند پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید افزود: مأموران هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی شهرستان نهبندان سواری پراید قاچاقچیان موادمخدر را شناسایی و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان گفت:مأموران سواری پراید را متوقف و در بازرسی از آن، ۶۱کیلو و ۵۰گرم تریاک و ۶۶کیلو ۱۰۰گرم حشیش کشف کردند.

سردار فرشید با بیان این که در این عملیات مجموعاً ۱۲۷کیلو و ۱۵۰گرم انواع موادمخدر کشف شد افزود:مأموران در این زمینه یک خودرو توقیف و ۴متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*