گزارش/ کدام دستگاه‌ها در تحقق دولت الکترونیک نمره قبولی گرفتند؟

بررسی هشتمین دور ارزیابی دولت الکترونیک؛

کدام دستگاه‌ها در تحقق دولت الکترونیک نمره قبولی گرفتند؟

کدام دستگاه‌ها در تحقق دولت الکترونیک نمره قبولی گرفتند؟

 بررسی هشتمین دور ارزیابی خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌ها حکایت از آن دارد که ۲ هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشته‌اند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، کارنامه دولت الکترونیکی برای هشتمین دوره متوالی، توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی ۱۶۸ دستگاه اجرایی و حدود ۶ هزار خدمت نشان می‌دهد هنوز راه زیادی تا استقرار کامل دولت الکترونیکی باقی مانده است.

اولین دوره ارزیابی دولت الکترونیک سال ۹۵ آغاز شد. در دور اول ۵۷۳ خدمت که توسط ۶۰ دستگاه اجرایی ارائه می‌شد، مورد برررسی قرار گرفت. دور بعدی تعداد دستگاه‌های اجرایی به ۸۳ دستگاه رسید و یک هزار و ۷۷۸ خدمات ارزیابی شد. دوره‌های ارزیابی به همین شکل پیش رفت تا این‌که آخرین دور ارزیابی دولت الکترونیکی انجام شد.

بنابر گزارش دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در این دوره ارزیابی ۱۶۸ دستگاه اجرایی و ۵ هزار و ۹۸۹ خدمت دولتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این دوره ارزیابی، ۶ دستگاه به دلیل نداشتن شاخص‌های موردنظر، از فرآیند ارزیابی حذف شدند. ۱۷ دستگاه اصلا در ارزیابی شرکت نکردند، ۱۴۵ دستگاه در فرایند ارزیابی مشارکت فعال داشتند. در این دوره توسعه دولت الکترونیکی به ۴۰ درصد رسید این در حالی است که در ارزیابی ابتدایی که سال ۹۵ انجام شد، ۱۹.۳۰ درصد خدمات الکترونیکی بودند.

یکی از آماری که توسط دبیرخانه شورا اعلام شده، مربوط به میانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاه‌هایی اجرایی کشور است. در میان ۱۶۰ دستگاه اجرایی، ۵۳ درصد در کاربر محور بودن بلوغ پیدا کرده‌اند، ۲۹ درصد شفافیت دارند، ۳۱ درصد خدمات یکپارچه ارائه می‌دهند و ۳۶ درصد در مشارکت فعال هستند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، ‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد، ستاد وزارت امور اقتصاد و دارایی و پژوهشگاه ارتباطات در بین دستگاه‌های برتر در حوزه الکترونیکی کردن خدمات رتبه یک تا دهم را کسب کرده‌اند.

وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که در روند توسعه الکترونیکی شدن جایگاه مناسبی ندارند.

وضعیت دستگاه‌های اجرایی نیز در این دوره ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

از ضریب ۱۰۰ درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶۹.۸۷ درصد؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۶۹.۷۳ درصد؛ وزارت ورزش و جوانان ۶۵ درصد؛ وزارت میراث و فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۶۴.۸۱ درصد؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی ۵۶.۵۲ درصد؛ سازمان اداری و استخدامی کشور ۵۲.۶۸ درصد؛ سازمان برنامه و بودجه ۵۱.۲۸ درصد؛ وزارت راه و کشاورزی ۴۱.۹۶ درصد؛ وزارت کشور ۴۱.۶ درصد؛ وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی ۴۰.۸۸؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۳۷.۴۶؛ وازرت نفت ۳۵.۲۱ درصد؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۵.۱۱ درصد؛ وزارت جهاد کشاورزی ۳۴.۲۸؛ وزارت نیرو ۳۲.۲۸ درصد؛ وزارت آموزش و پرورش ۳۱.۸۷ درصد؛ وزارت امور خارجه ۳۱.۳۱ درصد؛ وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ۲۱.۸۵ و وزارت دادگستری ۱۹.۸۸ درصد پیشرفت داشته‌اند.

کدام دستگاه‌ها در تحقق دولت الکترونیکی نمره قبولی گرفتند؟

همچنین در میان حدود ۶ هزار خدمتی که از سوی دستگاه‌ها به شهروندان ارائه می‌شود، تنها ۱۶۱ سرویس هستند که ۹۰ درصد شاخص‌های دولت الکترونیکی را کسب کرده‌اند.

۲ هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشته‌اند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بوده‌اند. ضمن این‌که ۲۶۰ دستگاه نیز تا کنون برای الکترونیکی کردن خدمات خود هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

 

 

 

 

 

چطور بدانیم از گوشی‌مان جاسوسی می‌شود؟

در صورتی که دوربین و میکروفون آیفون شما در پس‌زمینه در حال اجرا باشد، چراغ‌های نشانگر می‌توانند به شما اطلاع دهند.

 چطور بدانیم از گوشی‌مان جاسوسی می‌شود؟

به گزارش ایسنا، احتمالا شما هم این ترس و نگرانی را دارید که گوشی‌ هوشمندتان تحت نظر باشد. احتمالا آیفون شما بدون ریسک‌های امنیتی نیست و شما قطعا باید تنظیمات گوشی خود و مجوزهایی که به اپلیکیشن‌ها می‌دهید را به‌صورت ایمن بررسی کنید. اما یکی از ویژگی‌های سودمند که شرکت اپل در گوشی‌ها در نظر گرفته، یک هشدار بصری است برای زمانی که صفحه گوشی شما در حال ضبط شدن باشد و وب‌سایت لایف‌هکر به نحوه استفاده از این ویژگی پرداخته است.

دو چراغ نشانگر در نوار وضعیت در گوشه سمت راست بالای صفحه آیفون وجود دارد که به شما نشان می‌دهد یک یا هر دو عملکرد ضبط شما در حال استفاده است. هنگامی که میکروفون دستگاه شما فعال است، یک نقطه زرد یا نارنجی ظاهر می‌شود و هنگامی که به دوربین شما (یا دوربین به اضافه میکروفون) دسترسی داشته باشند، یک نقطه سبز خواهید دید.

چطور بدانیم از گوشی‌مان جاسوسی می‌شود؟

معمولاً هنگام استفاده از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی که به شما امکان ضبط و ارسال ویدیوها را می‌دهند – برای مثال اینستاگرام، اسنپ چت، و تیک‌تاک- این چراغ‌های نشانگر را می‌بینید، اما سایر برنامه‌هایی که درخواست دسترسی به دوربین گوشی شما را داده‌اند نیز این نقطه‌ها را فعال می‌کنند. اگر نمی‌خواهید برنامه‌های خاصی به دوربین یا میکروفون شما دسترسی داشته باشند، می‌توانید آنها را در تنظیمات آیفون خود غیرفعال کنید. البته این کار، برخی از عملکردها را در برنامه‌ها و گوشی‌تان محدود می‌کند.

برای این کار، تنظیمات را باز کنید و روی Privacy > Microphone ضربه بزنید. با این کار لیستی از تمام برنامه‌هایی که درخواست دسترسی به میکروفون شما را داشته‌اند، به شما ارائه می‌شود و می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید، غیرفعال کنید. برای قطع دسترسی به دوربین، هم به تنظیمات > حریم خصوصی > دوربین بروید و برنامه‌هایی را که نمی‌خواهید از دوربینتان استفاده کنند، خاموش کنید.

چطور بدانیم از گوشی‌مان جاسوسی می‌شود؟

همچنین اگر به تنظیمات و به فهرست برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید بروید و روی برنامه‌ای که می‌خواهید ویرایش کنید، ضربه بزنید، می‌توانید سایر تنظیمات حریم خصوصی برنامه‌ها مانند خدمات موقعیت مکانی و دسترسی به کتابخانه عکس را هم‌زمان تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که برخی از برنامه‌های اپل، مانند یادداشت‌های صوتی و دوربین، ممکن است میکروفون یا دوربین و چراغ نشانگر مربوطه را نیز فعال کنند اما در تنظیمات حریم خصوصی شما نشان داده نشوند. بنابراین، اگر همه برنامه‌های فهرست‌شده را از عملکردهای ضبط خود جدا کرده‌اید و همچنان یک نقطه نارنجی یا سبز می‌بینید، ممکن است دلیل دیگری غیر از اینکه کسی از شما جاسوسی می‌کند وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

فروشنده‌هایی که روی بورلی‌هیلز را سفید کردند

نرخ‌های عجیب و غریب برخی خانه‌های لاکچری در شمال تهران از منطق و عرف بازار خارج شده است. شاید باورش سخت باشد؛ اما بعضی مالکان قیمت‌های ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد تومان و حتی بالاتر برای پنت‌هاوس، آپارتمان‌های فوق لوکس و ویلاهای خود تعیین کرده‌اند که با احتساب نرخ میانگین ۲۸ هزار تومان برای هر دلار به رقم عجیب ۷ تا ۱۵ میلیون دلار می‌رسد. نرخ‌هایی که از خانه‌های محله بِوِرلی هیلز آمریکا به عنوان یکی از گران‌ترین و مشهورترین محله‌های دنیا بیشتر است. به عنوان مثال یک عمارت لوکس ۴۴۴۶ متری، چهار خوابه با پنج سرویس بهداشتی معادل ۷.۵ میلیون دلار آگهی شده که نصف قیمت یک پنت‌هاوس ۸۰۰ متری در تهران است. به عبارت دیگر قیمت هر متر از این پنت‌هاوس در تهران بیش از ده برابر عمارت لوکس در بورلی هیلز است.

 

 

 

 

قاچاق شیرخشک نوزاد به افغانستان

هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از قاچاق شیرخشک نوزاد به کشور افغانستان خبر داد. وی اضافه کرد: قاچاق این محصول به کشور افغانستان منجر به این شده که صادرات رسمی این کالا محدود شود چرا که قیمت کالای قاچاق ارزان‌تر است. تحویل زاده اضافه کرد: برخی شیرخشک را عمده خریداری کرده و به کشور همسایه می‌برند و با قیمت‌های پایین آنجا عرضه می‌کنند. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تاکید کرد: این مسأله در حالی است که برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد ارز ۴٢٠٠ تومانی تعلق می‌گیرد. تحویل زاده ادامه این روند را برای صنعت شیرخشک کشور نگران کننده خواند و از مسئولان خواست بر این روند نظارت دقیق و مستمری داشته باشند و از ادامه آن جلوگیری کنند.

 

 

ماجرای اخراج علی دایی از تیم ملی با دستور احمدی نژاد چه بود؟

سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی به صورت رسمی اعلام کرد که برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی ایران در فروردین ۱۳۸۸ و بعد از باخت به عربستان با دستور نهاد ریاست جمهوری بوده است.

فروردین ماه ۱۳۸۸ و بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل عربستان در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود که به یکباره اعلام شد علی دایی سرمربی تیم ملی از سمت خود برکنار شده است.

این برکناری در حالی رخ داد که هنوز تیم ایران برای صعود به جام جهانی شانس داشت، اما با برکناری دایی و حضور افشین قطبی، تیم ملی در نهایت از راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند و ناکامی بزرگی را تجربه کرد.

دایی بار‌ها بعد از آن اتفاق اعلام کرده بود که برکناری اش ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد و نهاد‌های بالاتر از فدراسیون تصمیم به اخراج او گرفته‌اند. هرچند این ادعا ابتدا توسط علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال تکذیب می‌شد، اما به تدریج و با گذشت زمان، مصاحبه‌های مختلف مسئولان فدراسیون و اعضای وقت تیم ملی این واقعیت را عیان کرد.

با این حال امروز شنبه محمد آخوندی که در آن زمان سخنگوی سازمان تربیت بدنی بود به صورت رسمی درباره اخراج علی دایی افشاگری و آن را تصمیم نهاد ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) عنوان کرد.

آخوندی در این خصوص گفت: این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم، اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است.

وی افزود: ما از اعلام خبر برکناری دایی در سازمان تربیت بدنی امتناع کردیم.

سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی که با برنامه «سلام صبح بخیر» گفتگو می‌کرد، در ادامه درباره اینکه آیا شخص رئیس جمهور این تصمیم را گرفته بود؟ گفت: چیزی که من به صورت غیر رسمی می‌دانم بله ایشان این تصمیم را گرفت، ولی به صورت رسمی نهاد ریاست جمهوری تصمیم گیری کرد! به علت فشار افکار عمومی، اطرافیان مجموعه را به این نتیجه رساندند که علی دایی نباشد.

آخوندی همچنین درباره اینکه گفته می‌شد برکناری علی دایی به خاطر این بود که وی اجازه نداد محمود احمدی نژاد بین دو نیمه بازی ایران و عربستان وارد رختکن شود، اظهار کرد: اطلاعی در این خصوص ندارم.

سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: آن تغییر (برکناری دایی) اشتباه بود. اگر دایی در تیم ملی می‌ماند به جام جهانی می‌رفتیم.

 

 

 

 

 

تبعات بی‌توجهی به دغدغه‌ها و چالش‌های جامعه پرستاری

انتظار ۱۶ ساله پرستاران برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری

فرشته جهانی
انتظار ۱۶ ساله پرستاران برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری

بیش از دوسال است که جامعه پرستاری جانانه در مبارزه با یک بیماری که نوع و درمان آن برای تمام جهانیان ناشناخته بود، بدون هیچ ترس و واهمه‌ای ورود کردند و با حداقل امکانات بسیار خوش درخشیدند.

پنجم جمادی‌الاول سالروز میلاد با سعادت بزرگ پرستار حسینی و اسوه صبر و استقامت حضرت زینب(س) است. این بانوی بزرگ اسلام با شجاعت بی‌نظیر خویش، پیام عاشورا و کربلا را به تمام نسل‌ها رساند و بدین ترتیب به رسالت الهی خویش جامه عمل پوشاند. مقام حضرت زینب(س) در حفظ و اعتلای شریعت اسلامی به قدری قابل توجه است که باید از او به عنوان پرچمدار نهضت و انقلاب حسینی نام برد. این اسوه صبر و ایثار در کربلا به پرستاری و مراقبت از امام سجاد(ع) و دیگر خاندان اهل بیت(ع) که در جبهه نبرد مجروح شده بودند، می‌پرداخت. در ایران سالروز ولادت حضرت زینب(س) را روز پرستار نامگذاری کرده‌اند تا در این روز هم به تجلیل از مقام و شخصیت والای آن حضرت پرداخته شود و هم فرصت مغتنمی باشد، برای قدردانی از پرستارانی که لحظه‌های زندگی خویش را با صبر، حوصله و تحمل سختی‌های بسیار برای خدمت به انسان‌های نیازمند سپری می‌کنند.

انتظار ۱۶ ساله پرستاران برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری

 

جانفشانی پرستاران با تقدیم بیش از ۵ هزار شهید و جانباز در ایام کرونا

مجاهدان عرصه سلامت بیش از ۲ سال است که با ایثار و ازخودگذشتگی در کارزار مبارزه با کرونا ورود کردند و در مبارزه با یک بیماری که نوع و درمان آن برای تمام جهانیان ناشناخته بود در کنار بقیه کادر درمان بسیار خوش درخشیدند و برای کمک به درمان بیماران کرونایی با وجود کمبودهای فراوان و خطر ابتلا به این بیماری، بدون هیچ ترس و واهمه‌ای به کمک هموطنان خود شتافتند و بسیاری از آنها جان خود را نیز از دست دادند در این خصوص محسن گچ‌پزان رییس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد مقدس و شهرهای تابع در گفت وگو با ایرنا بیان می‌کند:در ایام کرونا ما تعداد زیادی از همکاران خود را از دست دادیم و بیش از ۷۵ درصد پرستاران، حداقل یکبار به کرونا مبتلا شدند و تعداد زیادی نیز دچار معلولیت شدند، معلولیتی که تا آخر عمر با آن درگیر خواهند بود. برخی هم به درجه رفیع شهادت رسیدند که تعدادی از آنها هنوز تعیین تکلیف نشدند.

آرمین زارعیان رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تهران در گفت وگو با ایرنا ضمن ارائه آماری از تعداد شهیدان و جانبازان پرستار در ایام کرونا اظهار می‌کند: از ابتدای شیوع ویروس کرونا پرستاران به جد در تلاش بودند که بهترین مراقبت را برای مردم فراهم کنند در همین راه با توجه به مشکلات و کمبودهایی که وجود داشت، تمام اهتمام خود را کار بستند به گونه‌ای که ۱۵۰ پرستار شهید و بیش از ۵ هزار تن جانباز شدند. همه این عزیزانی که با عنوان ایثارگر و جانباز کرونا محسوب می‌شوند و چه شهدای مدافع سلامت علی‌رغم پیگیری‌های که صورت گرفته هنوز از طریق مبادی که مرتبط هستند، اطلاق عنوان شهید به آنها قطعی نشده است. بنابراین ضرورت دارد که همانند همه شهدای گرانقدری که در هشت سال دفاع مقدس داشتیم، این افراد هم که در حوزه بهداشت و درمان از جان خود مایه گذاشتند و علاوه بر خود، جان خانواده‌هایشان را نیز به خطر انداختند هم به شکل بسیار مطلوبی قدردانی و تشکر شود و تحت عنوان شهدای مدافع سلامت شناخته شوند.

در پایان این مبحث باید اذعان کرد که برای قدردانی از زحمات بی‌شائبه پرستاران باید موضوع ایثارگری بسیاری از این عزیزان که در راه خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌اند، توجه شود و مسؤولان به این موضوع ورود کنند و این مسأله را حل کنند. تا حداقل خانواده‌هایی که عزیزی را از دست دادند، بتوانند از مزایای ایثارگری بهره‌مند شوند.

 

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران، راهکاری برای حل مشکلات پرستاران

همان‌گونه که گفته شد، شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، مصاف و آزمونی دشوار بود که جامعه بهداشتی و درمانی و به ویژه پرستاران از آن سربلند بیرون آمدند و هنوز هم در ارائه خدمت به هموطنان در صحنه حضور دارند و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. زارعیان راه حل اساسی مشکلات پرستاری را در چند مورد خلاصه می‌کند و در این خصوص می‌گوید: در مرحله نخست بایستی شان و منزلت اجتماعی پرستاری حفظ شود و پرستار بتواند زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد و در این میان تامین امنیت شغلی این قشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ارتباط با حل امور معیشتی، ما پیشنهاد دادیم که در ۲ حوزه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعیین فوق‌العاده خاص اقدام شود که هیچ کدام اجرایی نشد.زارعیان: قرارداد شغلی استخدام پرستاران باید به صورت رسمی باشد زیرا هر نوع استخدام دیگری اعم از شرکتی، قراردادی و  ۸۹ روزه اصلا برای حرفه پرستاری معنا ندارد، نکته دیگر اینکه پرستاران زیادی داریم که طرحی هستند که بلافاصله بعد از پایان طرح طبق قانون تبصره ۲ مشمول استخدام مستقیم خواهند شد، دولت مکلف است که آن را اجرا کند.

مشکل دیگر پرستاری، کمبود نیرو است، گچ‌پزان در این خصوص یادآور می‌شود: قاعده جهانی بر این است که در یک بیمارستان به ازای یک تخت باید چهار پرستار وجود داشته باشد یعنی یک بیمارستان ۱۰۰ تختوابی باید ۴۰۰ پرستار داشته باشد، فاصله معناداری میان ما و استاندارد وجود دارد چراکه تقریباً در حال حاضر به ازای هر تخت، یک پرستار است، عددی که باید چهار باشد، این حداقل باید به ۲ و نیم برسد. این فشار کار یکی از دلایلی است که همکاران را بی‌انگیزه و خسته می‌کند. برای حل این مشکل، می‌بایست با تامین اعتبار و برگزاری آزمون‌های استخدامی، بخشی از این کمبود نیرو حل شود هر چند که در اکثر اوقات استخدام‌ها به افزایش نیرو نمی‌انجامد، بلکه باعث تبدیل وضعیت می‌شود.

گچ‌پزان یکی دیگر از راه‌های حل مشکلات معیشتی پرستاران را اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران می داند می‌افزاید: تقریباً ۱۶ سال است که قانون تعرفه‌گذاری، مصوب مجلس شده و در شورای نگهبان تائید شد اما به دلیل بار مالی یا مسایل اقتصادی کشور تاکنون اجرا نشده است. البته این مهم در سخنان ۱۳۹۹ خورشیدی مقام معظم رهبری در روز پرستار هم مطرح شد اما باید زیرساخت‌ها و زمینه‌ها آماده می‌شد که هنوز اجرایی نشده است.

 

مهاجرت، مهم‌ترین پیامد بی‌توجهی به دغدغه‌های پرستاران

بدون شک بی‌توجهی به دغدغه‌های پرستاران تبعاتی را به همراه خواهد داشت. نخستین و مهم‌ترین آنکه عموم مردم نمی‌توانند به خوبی خدمت باکیفیت دریافت کنند. یکی دیگر از پیامدهای آن هدر رفتن پول بیت‌المال است، زارعیان در این خصوص اظهار می‌کند: چیزی حدود ۵۰۰ میلیون هزینه آموزشی یک پرستار می‌شود و این رقم اگر ضربه در ۸ هزار پرستار شود، هزینه هنگفتی خواهد شد اما با بی‌توجهی به پرستاران و مهاجرت آنها این مبلغ را به صورت رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهیم.

گچ‌پزان از دیگر نتایج بی‌توجهی به شغل پرستاری را سرخوردگی این قشر برمی‌شمارد و یادآور می‌شود که به هیچ عنوان نباید این حرفه را به بخش خصوصی واگذار کنیم، منظور از بخش خصوصی همان شرکتی بودن پرستاری است. سپردن این موضوع مهم به بخش خصوصی مثل آن است که حفظ امنیت مرزهای کشور به بخش خصوصی واگذار شود در صورتی که حتی، حفظ سلامتی مردم از امنیت مرزها هم مهم‌تر است. بنابراین پرستاری هم جز مسایل حاکمیتی به شمار می‌رود و نباید دست شرکت‌های خصوصی باشد، همه متولیان امر باید تلاش کنند که دیگر پرستار شرکتی نداشته باشیم زیرا آنها از نظر حقوقی، ۵۰ درصد از یک همکار رسمی و پیمانی کمتر دریافت می‌کنند و این یک فاجعه از نظر میزان حقوق و مزایا است که باید این روش اصلاح شود.

مهاجرت مهم‌ترین پیامد بی‌توجهی به دغدغه‌های پرستاران است، البته امر مهاجرت از گذشته هم وجود داشته است اما زمانی که امکانات رفاهی، حقوق و مزایای، وجهه اجتماعی و به طور کلی جایگاه اجتماعی بالاتر و رفیع‌تری در اختیار آنها قرار گیرد، طبیعتا مهاجرت صورت نمی‌گیرد.

زارعیان: بر طبق مطالعات تطبیقی پرستاران ایرانی جز ۱۰ کشور در جهان هستند که دارای صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی مهارتی کافی هستند به همین دلیل بسیاری از کشورها مدارک زیادی از یک پرستار مهاجر ایرانی نمی‌خواهند برای اینکه مطمئن هستند که پرستار فارغ‌التحصیل ایرانی دارای توانمندهای لازم است.

زارعیان در این خصوص یادآور می‌شود که بسیاری از پرستاران علی‌رغم کمبودها و تمام مشکلات ترجیح می‌دهند در سرزمین مادر و پدری خودشان زندگی کنند، مگر اینکه عرصه بر آنها تنگ شود، اتفاقی که در ابتدای شیوع کرونا افتاد و به دلیل کاهش درآمد بیمارستان‌ها، عده زیادی از پرستاران، تعدیل شدند. این در حالی است که در همه دنیا شغل پرستاری جز مشاغل حاکمیتی به شمار می‌روند.

گچ‌پزان هم مانند زارعیان بر ضرورت موضوع حاکمیتی بودن شغل پرستاری تاکید و اظهار می‌کند که در ایران هنوز جامعه پرستاری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند نیستند تا با سنوات پایین‌تر بتوانند بازنشسته شوند باید که با تامین نیروی جایگزین و تامین اعتبار لازم، این قانون اجرایی شود البته مسؤولان وزارتی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ یک ترمیم حقوقی برای همکاران کادر درمان اعمال کردند و حقوق پرستاران، مقداری اصلاح شد.  در حال حاضر ما به دنبال فوق‌العاده خاص برای همکاران هستیم با این روش تا حدودی دغدغه معیشتی پرستاران کاهش خواهد یافت. ما یک قانونی داشتیم به نام ارتقا بهره وری که این قانون در ۱۳۹۲ خورشیدی ابلاغ شد، هدف این قانون این بود که پرستاران با یک شیفت کاری از نظر معیشتی تامین شوند تا دیگر نیازی به شغل دوم نداشته باشند اما اکنون با توجه به مشکلات معیشتی و تورم موجود، آنها مجبورند که جاهای متعددی کار کنند. بدون شک اگر این مشکلات حل شود، هیچ پرستاری از ایران مهاجرت نخواهد کرد.

 

 

 

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

 ایجاد شفافیت، ساماندهی وضعیت عرضه تسهیلات و برخورد با بدهکاران بانکی در اولویت کاری دولت قرار دارد به طوری که با ابلاغ وزیر اقتصاد به بانک‌ها بر تسریع در اعلام فهرست بدهکاران بانکی تاکید شده است، در این راستا برخی بانک‌ها نیز انتشار اسامی بدهکاران خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، معضل بدهکاران بانکی و به ویژه ابر بدهکاران بانکی، همواره یکی از مشکلات اساسی و ساختاری در نظام اقتصادی کشور بوده‌اند که علاوه بر ایجاد بی‌انضباطی اقتصادی باعث شکل گیری فضای روانی منفی در جامعه می شود. در این راستا مقابله با آن، همواره مورد توجه بوده است.

بر این اساس، اواخر آبان ماه بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی در توئیتی از بانک مرکزی خواست بانک‌ها هر سه ماه اسامی بدهکاران بانکی را منتشر کنند.

سید احسان خاندوزی بانک‌ها و موسسات اعتباری را مکلف کرد برای اطلاع عموم مشخصات تسهیلات گیرنده، ‌توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات، میزان پرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع تضامین را اعلام کنند.

انتشار اسامی بدهکاران بانکی از این جهت اهمیت دارد که بیش از ۸۰ درصد تامین مالی طرح‌ها و بنگاه‌ها توسط بانک‌ها انجام می‌شود، بنابراین نظارت بر روند تامین مالی نظام بانکی ضروری است، باید از خلق پول جلوگیری شده و آثار تورمی آن نیز حذف شود.

همچنین در موضوع بدهکاران بزرگ اقتصادی باید توجه داشته باشیم که بسیاری از این افراد از ابتدا تمایلی به پرداخت بدهی نداشته‌اند و این سرمایه‌ها را در کارهای غیرمولد و واسطه‌گری به کار بسته‌اند که نتیجه آن رشد تورم، عدم وصول سرمایه مردم و ورود سرمایه به بخش‌های غیرمولد بوده است. بدین ترتیب این اقدام موجب شده افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و ایجاد اشتغال هستند کار گذاشته شوند.

در تعریف وزارت اقتصاد از ابربدهکار بانکی، این واژه به افرادی اطلاق می‌شود که ۱۰ درصد از اندوخته بانک‌ها را در قالب تسهیلات دریافت کرده در واقع دارنده تسهیلات کلان بانکی محسوب می‌شوند؛ بنابراین افرادی که تسهیلات کلان دریافت کرده‌اند ولی اقساط آن را به بانک پرداخت نکنند، به عنوان ابربدهکار بانکی شناخته می‌شوند.

موضوع انتشار ابربدهکاران بانکی مربوط به این دولت نیست و در دولت‌های گذشته نیز این موضوع مطرح بود، لیکن، اقدامات جدی برای این امر تاکنون انجام نشده بود، اما تیم اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن وزارت اموراقتصادی و دارایی و شخص وزیر به صورت جدی پیگیر انتشار اسامی بدهکاران بانکی هستند.

بدین ترتیب در روزهای گذشته پس از وعده وزیر اقتصاد در بحث اعلام ابربدهکاران بانکی، هم اکنون برخی از بانک‌ها همچون مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی، توسعه صادرات، تجارت، ملت و صادرات لیست تسهیلات و تعهدات کلان خود در سال گذشته را اعلام کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این بدهکاران بانکی حقوقی‌ها هستند.

بررسی گزارش بانک کشاوری نشان می‌دهد خالص تسهیلات غیرجاری اسفندماه بانک کشاورزی  در پایان سال ۹۹ معادل ۹۵ میلیون میلیون ریال، مجموع تسهیلات و تعهدات به‌علاوه قیمت تمام شده سهام بانک کشاورزی نیز ۱۷۱ میلیون میلیون ریال بوده است.

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

بانک ملت نیز به منظور شفافیت گزارشی از صورت‌های مالی این بانک را منتشر کرده است. براساس این گزارش، در بند ۸ خالص تسهیلات به تفکیک طبقات تسهیلات جاری تا پایان خردادماه پنج میلیارد و ۳۴۱ میلیون میلیون ریال، خالص تسهیلات به تفکیک طبقات سررسید گذشته ۱۴ میلیون و ۶۹۰ هزار میلیون ریال، خالص تسهیلات به تفکیک طبقات معوق ۲۳ میلیون و ۲۷۷ هزار میلیون ریال ریال است.

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

بانک ملت در جدول دیگری بدهکاران اعتبارات اسنادی پرداخت شده در خرداد ۱۴۰۰ را ۱۵ میلیون و ۷۵ هزار میلیون ریال، بدهکاران بابت ضمانت‌نامه‌های پرداخت شده را ۱۰ میلیون میلیون ریال، بدهکاران موقت پرداخت شده را ۱۵۲ میلیون و ۵۶۳ میلیون ریال اعلام کرده است.

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

بانک صادرات از دیگر بانک‌هایی است که بنا به تکلیف بانک مرکزی اسامی بدهکاران بانکی را اعلام کرد. بدین ترتیب در گزارش شفافیت مالی در بند ۱۶ خود اعلام کرد که مانده بدهکاران موقت در سال گذشته ۱۲۲ میلیون و ۸۶۳ هزار میلیون ریال، مانده بدهکاران بابت ضمانت نامه‌های پرداخت شده ۶ میلیون و ۵۰۵ هزار میلیون ریال، مانده بدهکاران بابت اعتباری اسنادی پرداخت شده ۳۳۸ میلیون و ۱۸۲ هزار میلیون ریال است.

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

بررسی گزارش بانک مسکن مربوط به صورت‌های مالی تعهدات مشتریان، تسهیلات اعطایی، طرف تعهدات مانده در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ در مجموع ۳۷۸ میلیون و ۹۳۷ هزار میلیون ریال است.

 

انتشار فهرست بدهکاران، آغازی برای شفافیت نظام بانکی

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت اقتصاد،  مطالبات غیر جاری کل شبکه بانکی کشور تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به حدود ۲۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بی‌اعتمادی سپرده‌گذاران به سیستم بانکی در صورت عدم مقابله با بدهکاران بانکی

کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی درباره لزوم انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی به خبرنگار ایرنا، گفت: عدم معرفی بدهکاران بانکی و عدم مقابله با آنها موجب بی‌اعتمادی سپرده‌گذاران به سیستم بانکی و مهاجرت سپرده آنها به بخش‌های غیرمولد و واسطه‌گری می‌شود.

«آلبرت بغزیان» افزود: در سیستم بانکی وضعیت بدهکاران بانکی را رصد می‌کنند وچنانچه موفق به اخذ بدهی از این افراد نشوند آنها را به بانک مرکزی واگذار می‌کنند اما اینکه تاکنون فهرستی از بدهکاران بانکی منتشر نشده نشان می دهد که برخی بانک‌ها تاکنون تمایلی به برخورد با این افراد نداشته اند.

وی تصریح کرد: در موضوع بدهکاران بزرگ اقتصادی باید توجه داشته باشیم بسیاری از این افراد از ابتدا تمایلی به پرداخت بدهی نداشته‌اند و این امر موجب شده افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری  و وام گیرنده واقعی بوده‌اند کنار گذاشته شوند.

بغزیان اظهارداشت: وقتی بدهکاران بانکی، بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند منابع بانکی بین چند بدهکار قفل می شود و سپرده‌گذاران نه تنها دیگر تمایل به افزایش سپرده خود نزد بانک‌ها ندارند بلکه سرمایه خود را وارد بازار ارز، سکه و مسکن می‌کنند و در نتیجه شاهد رشد تورم در این بخش‌ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خلاء قانونی در برخورد با بدهکاران بانکی وجود ندارد و بانک‌ها حسابرس داخلی، معاونت نظارت و اعتباری دارند و ارقام و میزان تسهیلات و پرداخت‌ها در هیات مدیره بررسی می‌شود، گفت: مشکل در اجرای قانون است و سیستم بانکی ما همواره بر بانک مرکزی مسلط بوده و به آن امر و نهی می‌کند.

 

 

 

 

حکم دست دادن با نامحرم اگر ممانعت از این کار توهین تلقی شود

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به ارتباط با نامحرم و مسئله دست دادن با زن یا مرد نامحرم است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. می‌توانید در اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به ارتباط با نامحرم و مسئله دست دادن با زن یا مرد نامحرم است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پرسش: آیا دست دادن یا تماس بدنی با اهل کتاب حرام است؟

پاسخ: دست دادن و تماس بدنی مرد با زن نامحرم حرام است اگرچه از اهل کتاب باشد و دست دادن مرد مسلمان با مردی دیگر هر چند که از اهل کتاب است مانع ندارد.

پرسش: به تازگی فهمیدم که یکی از دوستانم دو جنسی می‌باشد. حکم داشتن رابطه دوستی با این فرد را از نظر شرعی و عرفی بگویید.

پاسخ: اگر محرز باشد واقعاً دو جنسی است اصل ارتباط و معاشرت با وی اشکال ندارد ولکن باید از آنچه که در معاشرت مرد با زن و زن با مرد شرعاً حرام است از قبیل لمس و نظر حرام و مانند آن اجتناب نماید.

پرسش: مستدعی است حدود ارتباط مردان و زنان مسلمان با یکدیگر در عرصه جامعه را بیان فرمایید.

پاسخ: بر هر زن و مرد مکلفی شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی را دقیقاً مراعات نمایند و از هرگونه عمل و رفتاری که آمیخته به ریبه و یا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً احتراز نمایند.

پرسش: در برخی از کشورهای اسلامی دست‌دادن مرد با زن امری عادی است و ممانعت از این کار به نحوی توهین به طرف مقابل تلقی می‌گردد. استدعا دارد حکم شرعی در این‌باره را بیان فرمایید.

پاسخ: دست‌دادن مرد با زن اجنبی و لمس بدن زن بر مرد اجنبی، شرعاً حرام است و امتناع از این عمل به اظهار اینکه چنین برخوردی جزو دستورات دینی اسلام است هیچ‌گونه تلقی توهین به طرف مقابل نخواهد شد و مسلمین موظفند عمل به وظایف شرعی را مقدّم بر همه امور خود بدارند و به هر بهانه اقدام به ترک واجب یا فعل حرام نکنند.

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است، گاهی ترک آن کار به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن می‌کشد، آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان می‌تواند در چنین حالات استثنایی دست به نامحرم بدهد؟

پاسخ: اگر ممکن است باید از دستکش و مانند آن استفاده کند و اگر اصلاً ممکن نبود، می‌تواند در جایی که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت فرسا می‌شود، دست بدهد.

پرسش: آیا دست دادن مرد مسلمان با زنان کافر فی ذاته حرام است؟

پاسخ: حرام است.

پرسش: حکم دست دادن با زن نامحرم در صورتی که امتناع کردن موجب بروز ناراحتی و یا قطع رابطه فامیلی گردد و یا اعتراض والدین را به همراه داشته باشد؟

پاسخ: دست دادن با نامحرم جایز نیست و اگر دستکشی یا مانعی باشد اشکال ندارد.

پرسش: آیا دست دادن از روی اجبار با زن غیر مسلمان خارجی و بدون قصد لذت ایراد دارد یا خیر در حالی که هیچ لذتی به وجود نیاید؟

پاسخ: دست دادن با نامحرم بدون دستکش ومانند آن جایز نیست مگر اینکه ترک آن موجب ضرر شدید یا مشقت غیر قابل تحملی باشد که در این صورت به مقدار رفع ضرورت جایز است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: دست دادن و بغل کردن دختر بچه غیر بالغ چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به وی حرام نیست.

پرسش: دست دادن زن با مرد نامحرم با دستکش چه حکمی دارد؟

پاسخ: بهتر ترک این کار است؛ مگر در موارد ضرورت.

پرسش: آیا دست دادن با نامحرم از روی لباس اشکال دارد؟

پاسخ: تماس از روی لباس بدون قصد تلذّذ و ریبه اشکالی ندارد.

پرسش: در منطقه ما رسم بر این است که گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را می‌گیرد و او را می بوسد، یا زن برادر و خواهر زن نیز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب می‌کنند، و یا دست دادن، خصوصاً بوسیدن سر و دست به هنگام بازگشت از سفر و ایام عید شدیداً رایج و مرسوم گردیده، و هر چه تذکر داده می‌شود نمی‌پذیرند، بلکه گاه ناراحت می‌شوند، تکلیف ما چیست؟ اگر موجب قطع صله رحم شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: این گونه کارها حرام و خلاف شرع است، و نتیجه ناآگاهی بعضی از مردم می‌باشد. وظیفه شما آن است که با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر کنید، و اگر صله رحم بدون آن میسّر نیست، صله رحم را ترک کنید.

پرسش: در محیط‌های دانشگاهی فرانسه، هنگام برخورد با اساتید مرد، یا دانشجویان پسر، ناگزیر به مصافحه هستیم، و گرنه حمل بر اسائه ادب دانشجویان مسلمان می‌شود، در این صورت مصافحه با مردان غیر مسلمان چه صورت دارد؟

پاسخ: وظیفه شرعی شما دست ندادن است، و باید این فرهنگ اسلامی را به آنها فهماند تا حمل بر اسائه ادب نشود.

 

 

 

 

 

 

 

تابویی به اسم خواستگاری دختر از پسر

تابویی به اسم خواستگاری دختر از پسر

حلقه ازدواج را در کیک ساده‌ای که خودش پخته جاساز می‌کند و به محض آنکه پسر را می‌بیند زانو می‌زند، از او در مقابل همه خواستگاری می‌کند و فیلم آن را هم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.

به نظر می‌رسد پدیده خواستگاری دختران از پسران در ایران در حال افزایش است؛ موضوعی که همچنان باب میل بسیاری از پسران و دختران نیست با این حال طرفداران خودش را دارد و برخی از دختران می‌گویند «چرا که نه؟ ما هم حق انتخاب داریم.» اما تفاوت نظرها کم نیستند.

«تو جامعه ایرانی مردا حق انتخابو برای خودشون می‌بینن. منم دوست ندارم یه دختر ازم خواستگاری کنه و اگه همچین اتفاقی هم برام بیفته نه می‌گم چون خودم دوست دارم انتخاب کنم»، «یعنی چی که دختر از من خواستگاری کنه؟ قطعا قبول نمی‌کنم. این مسخره‌بازیا چیه؟»، «چرا همیشه پسرا باید حق خواستگاری داشته باشن؟ خب منم دوست دارم وقتی از یکی خوشم اومد شانسمو برای ازدواج امتحان کنم. البته یه بار این کارو کردم و طرف بهم جواب منفی داد»، «منم به عنوان یه دختر دوست ندارم از یه پسر خواستگاری کنم. همین جوری که خودشون پا پیش میذارن فردا تو زندگی کلی عیب و ایراد رومون میذارن وای به حال اینکه ما بریم ازشون خواستگاری کنیم»، «با توجه به فرهنگی که ما توش زندگی می‌کنیم به نظرم پسرا جنبه ندارن بهشون ابراز علاقه کنیم». این نظر برخی از جوانانی است که در سن ازدواجند و نظراتشان را درباره خواستگاری دختر از پسر با ایسنا در میان گذاشتند.

در واقع خواستگاری زن از مرد در جامعه ما نوعی تابوشکنی محسوب می‌شود. البته این اتفاق پیشینه تاریخی حتی در اسلام هم داشته و نقل شده حضرت خدیجه (س) در ازدواج با پیامبر (ص) پیش‌قدم شده و پیام فرستاده است. حتی شارع مقدس هم در خصوص خواستگاری زن از مرد هیچ منعی وارد نکرده است. با این حال برخی معتقدند اگر زن در این زمینه پیش‌قدم شود و مرد به او جواب منفی بدهد ممکن است از نظر روحی و روانی به زن آسیب وارد شود و تحمل «نه» شنیدن را نداشته باشد.

اکبر محمدی – روانشناس سلامت روان – در این‌باره معتقد است: «بسیاری با توجه به پدیده‌های اجتماعی و نواجتماعی باورشان این است که جامعه ما یک جامعه مدرن شده است اما من به عنوان یک روانشناس نمی‌توانم این موضوع را بپذیرم. جامعه ما بیشتر یک جامعه سنتی است و ما در ظاهر و پوسته آن مدرنیته را می‌بینیم اما در واقعیت هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. با توجه به مبنای تئوری انتخاب که مربوط به آقای ویلیام گلاسر است هر فردی می‌تواند دست به انتخاب بزند. منظورم دختر یا پسر نیست بلکه هر فردی به عنوان یک انسان می‌تواند دست به انتخاب بزند و بعد از آن به راحتی می‌تواند با پیامدهای انتخاب خودش کنار بیاید. در این صورت سلامت روانی فرد آسیب کمتری می‌بیند. در این انتخاب قطعا به عنوان یک فرد نمی‌توانیم مسائل فرهنگی خانواده یا جامعه‌مان را نادیده بگیریم. به‌ویژه در جامعه سنتی خودمان نمی‌توانیم باورهای شخصی و همین طور مسائلی که در اجتماع مرسوم است، کنار بگذاریم. در برخی موارد می‌توانیم بعضی مسائل را به عنوان تابو هم حساب کنیم. خط قرمزهایی در جامعه وجود دارد که برای مثال فقط پسرها می‌توانند خواستگاری کنند و دخترها نمی‌توانند چون این امر به عنوان یک تابو در جامعه ما پذیرفته شده است و قبح این قضیه را شکاندن جرات و اعتماد به نفس می‌خواهد که با توجه به القائات ذهنی که از نظر جنسیتی روی خانم‌ها انجام شده، اعتماد به نفس آنان را در این زمینه که زنان می‌توانند شریک آینده خود را تعیین کنند، پایین آورده است.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرمسار با بیان اینکه خواستگاری خانم از آقا یا برعکس آن یک قانون نانوشته است، به ایسنا می‌گوید: «تعیین نشده که کدامیک از دیگری خواستگاری کند اما از طرف دیگر باید این موضوع را بپذیریم که چون جامعه ما سنتی است همیشه در برابر تغییرات مقاومت می‌کند بنابراین باید در این زمینه بسترسازی و از نظر فرهنگی در مردم یکسری آمادگی‌های ذهنی ایجاد شود. به خاطر می‌آورم چندین سال پیش از طرف سازمان ملل اعلام کردند که باید ده مهارت زندگی در ایران آموزش داده شود اما گفتند ما خودمان یک پا روانشناس هستیم! دقیقا مثل نگاهی که به روانشناسی وجود دارد. اما آنقدر روی این موضوع کار شد که حالا مردم به سادگی می‌پذیرند که باید مدیریت خشم یا استرس را یاد بگیرند. خواستگاری دختر از پسر هم موضوعی نیست که بگوییم قرار است برای اولین بار در جامعه ما اتفاق بیفتد بلکه در بسیاری از جوامع بشری از جمله چین، هند، بخشی از آفریقا و کشورهای مشترک‌المنافع هم این امر اتفاق افتاده است و دخترها دست به خواستگاری می‌زنند چون معتقدند همان معیارهایی که یک پسر در انتخاب دختر در نظر می‌گیرد، دخترها هم درباره پسرها در نظر می‌گیرند اما اینکه بر اساس سنت‌های جامعه کدامیک انتخاب می‌کنند متاسفانه در جامعه ما توسط پسرها صورت می‌گیرد اما از نظر منِ روانشناس، دخترها هم می‌توانند دست به انتخاب بزنند. فقط باید در مرحله اول فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و این آگاهی به مردم جامعه داده شود.»

او با بیان اینکه نباید اعتماد به نفس دختران را لِه کرد، ادامه می‌دهد: «الان اگر دختری پا پیش بگذارد و خواستگاری کند، یکسری پاسخ‌ها و ذهنیت‌های منفی مردم می‌تواند مشکلاتی را برای او به وجود بیاورد یا حرف‌هایی ممکن است در این‌باره مطرح شود که این چه دختری است و در کدام خانواده بزرگ شده است؟ مگر حجب و حیا ندارد که می‌خواهد آن پسر را شکار کند؟ و از این دست حرف‌ها … اما مهم این است که این دسته از زنان بتوانند قضاوت‌های نادرست مردم را حتی از لحاظ روانشناسی، تحریف‌های شناختی و افکار ناکارآمد دور بریزند. چطور یک پسر به خودش اجازه می‌دهد برای انتخاب یک خانم تحقیق کند؟ بنابراین نمی‌توانیم چنین حقی را از یک خانم سلب کنیم.»

بسیاری معتقدند خواستگاری دختر از پسر، زانوزدن و درخواست ازدواج‌کردن یک فرهنگ وارداتی و غربی است که دختران ایرانی از آن تقلید کرده‌اند. با این حال زنان نامداری مربوط به دهه‌های گذشته وجود داشته‌اند که برای ازدواج پیش‌قدم شده و از همسرانشان خواستگاری کرده‌اند. دکتر محمدی هم معتقد است در این مسئله امکان تقلید از جوامع غربی وجود دارد همان طور که شبکه‌های اجتماعی و مجازی، فکر، احساس و حتی دیزاین خانه ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند. اما من فکر می‌کنم اگر ما در این زمینه میزان آگاهی مردم را با یک نگاه عدالت‌محور که خانم‌ها هم می‌توانند انتخاب کنند، بالا ببریم دیگر چنین امری تابوشکنی یا خط قرمز نیست. متاسفانه ترس از قضاوت مردم و فرار از آن همیشه وجود داشته است. در رفتاردرمانی روی این موضوع تاکید می‌شود تا زمانی که با ترس مواجه نشویم، همیشه از شرایط یا موقعیت موجود در گریز خواهیم بود. فقط کافی است یک بار با ترس مواجه شویم تا همه چیز فرو بریزد. من معتقدم چنین امری شدنی است. در جوامع غربی چنین موضوعی مسئله‌ساز نیست تا به آن شاخ و برگ بدهند. در بسیاری از کشورهای آسیایی این موضوع اتفاق می‌افتد.»

این روانشناس به تحمل «نه» شنیدن و روبرو شدن با این موضوع هم اشاره می‌کند: «ما باید آستانه تحمل و پذیرش  شنیدن جواب منفی را هم داشته باشیم. خیلی بهتر است با تحمل نه شنیدن روبرو شویم تا با پذیرفتن ازدواج با پیامدهای منفی دیگری روبرو شویم. من معتقدم اگر چنین اتفاقی بیفتد  دیگر تروریسم اجتماعی رخ نمی‌دهد. منظور از تروریسم اجتماعی این است که اگر ازدواجی همراه با شناخت نباشد جایگاه افراد هم به درستی در خانواده‌ها پذیرفته نمی‌شود و ممکن است مورد بی‌مهری و بی‌احترامی قرار بگیرند و افراد در این مرحله لِه شوند و نتوانند خواسته‌ها و نیازهایشان را به سادگی به یکدیگر منتقل کنند. در نتیجه چون بدون شناخت تصمیم به ازدواج گرفته‌اند با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند و همان ماه‌ها و سال‌های اول، طلاق عاطفی صورت می‌گیرد و در این زمینه دچار شکاف می‌شوند. من به این اتفاق تروریسم اجتماعی می‌گویم چون یک سیکل معیوب به صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا می‌کند و بنیان خانواده‌ها را به هم می‌ریزد. اما در این میان خواستگاری دخترها از پسرها بخشی از این مشکلات را ساده‌تر می‌کند چرا که بسیاری از پسرها وقتی به خواستگاری می‌روند نمی‌دانند که طرف مقابل معیارهای او را خواهد پذیرفت یا نه اما اگر این اتفاق برعکس شود پسرها هم بدون محافظه‌کاری با آن برخورد می‌کنند زیرا بسیاری از مسائل در خواستگاری به دلیل محافظه‌کاری مطرح نمی‌شوند. دوست نداریم پاسخی که طرف مقابل انتظار دارد بگوییم یا بشنویم بنابراین به عقیده من خواستگاری از طرف دخترخانم‌ها می‌تواند مثبت در نظر گرفته شود و برای سلامت روان فرد، خانواده و در نهایت جامعه تاثیرگذار باشد.»

او درباره اینکه ممکن است خواستگاری از سمت دختر بعدها در زندگی مشترک با سرکوفت مرد همراه باشد، توضیح می‌دهد: «اینکه  خواستگاری دختر از پسر ممکن است موجب سرافکندگی و سرکوفت طرف شود، غیرعلمی و غیرمنطقی است زیرا مشکل ما در پایه و اساس است. آماده‌کردن ذهن افراد جامعه برای چنین پدیده اجتماعی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. گرچه معمولا در جامعه ما ابتدا تکنولوژی  وارد می‌شود بعد آسیب آن را می‌بینیم سپس فرهنگ‌سازی می کنیم. اگر مسئولان و اتاق فکر می‌خواهند چنین اتفاقی نیفتد چرا از رسانه‌های جمعی و صاحب‌نظران از همین حالا کمک نمی‌گیرند و برای چنین موضوع‌هایی بسترسازی درست فرهنگی نمی‌کنند؟ چطور یک خانم حق رفتن به سر کار یا دانشگاه را دارد اما نباید حق خواستگاری‌کردن و انتخاب را داشته باشد؟ مشکل جامعه ما فکری است و وارد شدن به آن دشوار است اما یک قانون نانوشته محسوب می‌شود و به عقیده من می‌شود با بسترسازی درست و استفاده از صاحب‌نظران و رسانه‌ها افکار عمومی را در بسیاری از زمینه‌ها آماده کرد. هیچ تابویی همیشه تابو نمانده است. فقط گذشت زمان مشکل را حل کرده است اما چرا ما باید منتظر گذشت زمان بمانیم؟»

دکتر نیره توکلی – جامعه‌شناس – هم این موضوع را از دو سطح بررسی می‌کند: «این موضوع باید از دو جنبه بررسی شود؛ یکی آنکه آیا فرهنگ ما با این موضوع سازگار است و دیگری آنکه آیا خواستگاری زن از مرد کار درستی است یا خیر؟ من معتقدم نه تنها فرهنگ ما بلکه فرهنگ کل جهان هم با این موضوع سازگار نیست. دلیلش هم وجود کلیشه‌هایی است که مدام تقویت می‌شود. حتی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف هم شاهد این موضوع هستیم که تجملات  مربوط به خواستگاری باید چگونه باشد یا چگونه می‌توان این موضوع را به سورپرایز تبدیل کرد؟ حتی فرهنگ جهان هم به موارد کلیشه‌ای، سنتی و رویای شاهزاده‌ای سوار بر اسبِ سفید تاکید دارد. بنابراین فرهنگ جهان با کلیشه خواستگاری مرد از زن آن هم با باشکوه‌ترین شکل ممکن دامن می‌زند و طرفدار این موارد است اما ممکن است سنت‌ها و کلیشه‌ها هم جالب نباشند. ممکن است دو نفر آنقدر با هم ارتباط عاطفی و اجتماعی نزدیکی داشته باشند که بتوانند این کلیشه‌ها را کنار بگذارند و از طرق مختلف به هم بفهمانند که آیا این ازدواج مناسب آنان است و باید صورت بگیرد یا خیر. در هر صورت هیچ فرقی نمی‌کند کدامیک از دیگری خواستگاری کند اما زمانی که صحبت از کلیشه‌ها می‌شود – که یکی از آنها خواستگاری است – پرسش «آیا با من ازدواج می‌کنی؟» با توجه به اینکه روابط دو نفر نزدیک نباشد سوال بی‌جایی است در حالی‌که اگر روابط دو نفر نزدیک باشد، اصلا ضرورتی ندارد این سوال مطرح شود.»

او از دیدگاه جامعه‌شناسی مطرح می‌کند: «لزوما این طور نیست که هر امر سازگاری با سنت و کلیشه خوب باشد یعنی اگر ناسازگار باشد لزوما بد نیست و اگر هم سازگار باشد لزوما خوب نیست. اما اینکه یک پدیده سنتی که در اختیار جامعه مردسالار بوده حالا در اختیار زن‌ها قرار بگیرد و آن را برتری بدانند، هیچ مزیتی ندارد. خواستگاری یا بیان عاطفه می‌تواند هم از طریق مرد و هم از طریق زن صورت بگیرد و بستگی به شرایط خاص و شناخت طرفین دارد. گاهی ممکن است یک زن با تصور اینکه همه چیز برای زندگی مهیاست پیش‌دستی کرده و چنین موضوعی را مطرح کند که به عقیده من این اتفاق شایسته تقدیر هم است اما اگر طرفین هیچ شناختی از یکدیگر نداشته باشند و موضوع ازدواج را مطرح کنند به هر شکلی و از سوی هر طرف که مطرح شود بیهوده است.»

توکلی با بیان اینکه همیشه هر آنچه که قرار باشد کلیشه‌ای، تجملی یا ژست باشد، ناپسند است، درباره سنت‌شکنی برخی از زنان مطرح جامعه ایران در این امر و طی دهه‌های گذشته می‌گوید: «اگر هم در زمان قدیم برخی از زنان مطرح جامعه ما این پیشنهاد را مطرح کردند به این دلیل بوده که جزء زنان سنت‌شکن، نیرومند و قوی فرهنگی ما بودند. با این حال من معتقدم هر مورد خاصی باید بررسی شود. اما آنچه که مشابه مردم کشورهای دیگر و به صورت ادا و ژست صورت بگیرد ناپسند است.»

 

 

 

 

 

به دنبال شکایت مرد جوانی درباره ناپدیدشدن دختر ۱۳ساله‌اش، تحقیقات از سوی کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی پایتخت آغاز شد.

 عشق پنهانی فرار دختر ۱۳ساله را رقم زد به گزارش شرق، راز ناپدیدشدن دو دختر ۱۳ و ۲۴‌ساله در جریان تحقیقات تخصصی پلیس فاش و مشخص شد آن‌ها در پی عشق پنهانی از خانه گریخته بودند.

در اولین پرونده دختر و پسر نوجوانی که به علت اختلاف خانوادگی از منازل‌شان فرار کردند و تصمیم داشتند در شمال کشور زندگی کنند، دستگیر شدند. به دنبال شکایت مرد جوانی درباره ناپدیدشدن دختر ۱۳ساله‌اش، تحقیقات از سوی کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی پایتخت آغاز شد.

پدر شیما در تحقیقات صورت‌گرفته گفت: ساعت دو بعدازظهر دهم آذر دخترم از خانه خارج شد و دیگر خبری از او ندارم. با شکایت مرد جوان بررسی‌ها برای یافتن شیما از سوی کارآگاهان پلیس ادامه یافت و آن‌ها به استعلام از بیمارستان‌ها، بهزیستی و کلانتری‌ها پرداختند، اما هیچ ردی از دختر ۱۳ساله به دست نیامد. مأموران در ادامه به تحقیقات محلی اطراف محل زندگی شیما پرداختند و با بررسی اطلاعات به‌دست‌آمده از محل تردد این دختر فهمیدند در زمان خروج او از منزل پسری کم‌سن‌و‌سال در جلوی منزل منتظر او بوده و آن دو پس از ملاقات همدیگر سریع از محل متواری شده‌اند. با مشخص‌شدن این موضوع، هویت پسر نوجوان به دست آمد.

بررسی‌ها نشان می‌داد شیما چند ماه قبل در فضای مجازی با این پسر به نام بهنود آشنا شده است. کارآگاهان بعد از شناسایی هویت بهنود راهی خانه او شدند، اما خانواده‌اش گفتند بهنود به خاطر اختلافات خانوادگی آن‌ها را ترک کرده و راهی سفر شده است. کارآگاهان بلافاصله با هماهنگی با پایانه مسافربری غرب اتوبوسی را که بهنود و شیما سوار آن بودند، شناسایی کردند. به‌این‌ترتیب در یک عملیات پلیسی هر دو متهم دستگیر شدند. بهنود گفت: من و شیما با خانواده‌مان اختلاف داشتیم و تصمیم به فرار گرفتیم. می‌خواستیم به شهر‌های شمالی برویم و زندگی جدیدی را آغاز کنیم.

سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، گفت: با اعتراف پسر جوان، تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. در دومین پرونده با تلاش کارآگاهان راز ازدواج پنهانی دختر جوانی که از مشهد به تهران مهاجرت کرده بود، فاش شد. چند روز قبل پرونده‌ای با نیابت قضائی از مرجع قضائی مشهد به اداره چهارم پلیس آگاهی تهران ارجاع داده شد. با ارسال این پرونده کارآگاهان پلیس تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد دختر ۲۴ساله‌ای به نام فرناز از خانه‌اش در مشهد خارج شده و برنگشته است. با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته از سوی پلیس مشهد، رد دختر جوان در تهران شناسایی شده و به‌همین‌دلیل پرونده برای ادامه رسیدگی و یافتن سرنخی از فرناز به تهران ارجاع داده شده بود. کارآگاهان در تحقیقات خود فهمیدند دختر مفقودشده قبل از خروج از منزل تماس‌های زیادی با شخصی ناشناس در تهران داشته است.

پس از شناسایی و ردیابی این پسر، در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه متهم به نام شایان دستگیر شد. شایان وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، گفت: با فرناز سه ماه قبل آشنا شدم و در این مدت به صورت تلفنی با هم در ارتباط بودیم. بعد از مدتی درخواست ازدواج با فرناز را مطرح کردم، اما چون او قبلا از همسرش جدا شده بود، خانواده فرناز با این ازدواج موافقت نمی‌کردند. بررسی‌ها مشخص کرد پاسخ منفی خانواده فرناز باعث شد آن‌ها به فکر ازدواج پنهانی بیفتند و به این ترتیب شایان با فرناز عقد کرد و در تهران زندگی جدیدی را آغاز کردند.

با اعتراف متهم جوان، فرناز شناسایی شده و دختر جوان و متهم در اختیار تیم پلیسی آگاهی مشهد قرار گرفتند. سردار حسن رحیمی، رئیس پلیس تهران، چهارشنبه هفته گذشته درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به دختران فراری گفته بود: نه درباره موارد فرار بلکه در مجموع درباره موارد مفقودی از حدود سه ماه گذشته اقدامی را در پلیس تهران آغاز کردیم که افراد مفقودشده که گزارش مفقودی‌شان اعلام شود بلافاصله به پلیس آگاهی معرفی می‌شوند. در پی این اقدام موارد بسیاری از مفقودشدگان شناسایی شدند؛ چراکه از همان لحظه‌ای که خبر مفقودی اعلام می‌شود، اقدامات برای شناسایی و یافتن این فرد نیز آغاز خواهد شد.

 

 

گواهی صوری آزمایش کرونا برای زائران عتبات یک میلیون آب خورد/ سازمان حج و زیارت: با کاروان‌های متخلف برخورد می‌کنیم

در حالی که گواهی صوری آزمایش کرونا برای زائران عتبات تا یک میلیون تومان هزینه داشته است، سازمان حج و زیارت این اقدام برخی کاروان‌های عتبات را تخلف اعلام کرد و از برخورد با کاروان‌های متخلف خبر داد.

گواهی صوری آزمایش کرونا برای زائران عتبات یک میلیون آب خورد/ سازمان حج و زیارت: با کاروان‌های متخلف برخورد می‌کنیم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در هفته‌های گذشته که سفر عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت برقرار شد، زائران بسیاری در قالب کاروان‌های رسمی به صورت هوایی عازم عراق شدند.

یکی از مشکلاتی که زائران کاروان‌های عتبات در ایام کرونا دارند، هزینه‌های آزمایش PCR در عراق است؛ به طوری که بسیاری از زائران که در روزهای گذشته به عتبات سفر کردند، از پرداخت هزینه جوابیه منفی آزمایش کرونا بدون انجام این آزمایش گلایه داشتند. (اینجا بخوانید)

زائران عتبات یک میلیون تومان برای گواهی جعلی تست PCR می‌پردازند

به گفته مهدی‌زاده که هفته گذشته با کاروان‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت به عتبات سفر کرده است، زائران بیشتر کاروان‌هایی که در پرواز ما بودند، بدون انجام آزمایش PCR وارد هواپیما شده و به کشور بازگشتند. این امر در حالی است که ما تصور می‌کردیم که هنگام بازگشت به کشور، همچون وقتی که به عراق رفتیم، باید تست کرونا دهیم. البته مدیر کاروان از ما هزینه‌ای را برای آزمایش PCR اخذ کرد. در حالی که ما هیچ آزمایشی ندادیم و فقط با مبلغی حدود ۸۰۰ هزار تومان برگه جوابیه منفی کرونا به ما دادند!

زائران بسیاری بدون انجام آزمایش کرونا و فقط با داشتن برگه جوابیه منفی PCR وارد کشور شدند و برای این برگه آزمایش هم تا یک میلیون تومان هزینه کردند؛ تا جایی که به گفته یکی از زائران هنگام بازگشت به کشور برخی کاروان‌ها از زائران یک میلیون تومان طلب کردند و هیچ آزمایشی هم نگرفتند. این امر به معنای ارائه گواهی جعلی سلامت زوار است که علاوه بر تخلف، می‌تواند سلامت زوار را تهدید کند.

با کاروان‌های متخلف برخورد می‌کنیم

بر همین اساس، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یکی از شروط سفرهای هوایی داشتن نتیجه تست منفی کروناست و همه زائران باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز آزمایش PCR دهند، می‌گوید: هنگام اعزام زائران مدیر کاروان باید زائران را نسبت به انجام آزمایش کرونا توجیه کند. بر همین اساس، همه زوار قبل از اعزام به عراق باید جوابیه منفی آزمایش PCR را همراه داشته باشند؛ در غیر این صورت امکان ورود به پرواز را ندارند.

وی با بیان اینکه هنگام بازگشت به کشور نیز این امر صدق می‌کند، می‌افزاید: همه زائران باید قبل از بازگشت به کشور با سفر هوایی نیز براساس قوانین پرواز، آزمایش PCR دهند و جواب منفی آن را در فرودگاه همراه داشته باشند. عراق هم قوانین خاص خود را دارد. اما اینکه مسؤول کاروانی بدون انجام آزمایش به زائران برگه جوابیه منفی تست کرونا را دهد، تخلف است و ما با این کاروان‌ها برخورد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت در تلاش است که آزمایش PCR توسط تیم پزشکی ایران در عراق صورت گیرد، می‌گوید: مرکز پزشکی حج و زیارت درصدد انجام هماهنگی‌های لازم برای اخذ مجوز به منظور انجام آزمایش PCR زائران عتبات است که پس از محقق شدن این امر، دیگر نیازی نیست که زائران برای آزمایش کرونا به مراکز درمانی عراق مراجعه کنند.

هزینه تست کرونا در عراق بین ۵۰ تا ۶۰ دلار است!

هم‌اکنون در بسیاری از مراکز درمانی عراق، آزمایش PCR با مبلغی بین ۵۰ تا ۶۰ دلار صورت می‌گیرد که با دلار ۳۰ هزار تومانی این هزینه بین یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. برهمین اساس، با توجه به هزینه بالای این آزمایش، برخی از مراکز درمانی عراق بدون انجام آزمایش از زوار هزینه‌هایی طلب کرده و برگه جواب منفی آزمایش را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

همچنین به دلیل اینکه در عراق باید آزمایش PCR همراه با QR کد باشد و در فرودگاه نیز آن را بررسی می‌کنند، برخی از مدیران کاروان‌ها هم برای کاهش هزینه زوار به جای انجام این آزمایش با مبالغ بالا، ترجیح می‌دهند که هزینه کمتری پرداخت کرده و بدون انجام آزمایش، فقط برگه آزمایش معتبر را از مراکز درمانی بگیرند تا زائران بتوانند به صورت هوایی به کشور بازگردند.

با این وجود، همانطور که مسؤولان سازمان حج و زیارت مطرح کرده‌اند، چنین اقدامی تخلف محسوب می‌شود و در صورت بروز این مشکلات با مدیران کاروان‌ها برخورد می‌شود. البته به گفته یکی از مسؤولان عراقی آزمایش کرونای زائران ایرانی ۶ روز معتبر است و پس از آن، مجدد زائران باید آزمایش کرونا دهند. با توجه به این امر، بهتر است که مسؤولان کشورمان با طرف عراقی مذاکراتی داشته و این زمان را به یک هفته افزایش دهند تا دیگر نیازی به انجام مجدد آزمایش کرونا نباشد. چرا که در حال حاضر بیشتر اعزام‌ها یک هفته‌ای صورت می‌گیرد.

چرا تست PCR در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق انجام نمی‌شود؟

همچنین سازمان حج و زیارت به منظور کاهش هزینه‌های زائران در حال مذاکره با وزارت بهداشت عراق است تا زائران ایرانی بتوانند آزمایش PCR را در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق با هزینه مناسب‌ترین نسبت به مراکز درمانی عراق بدهند؛ به طوری که به گفته طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت، هنوز وزارت بهداشت عراق مجوزهای لازم را برای انجام آزمایش PCR زائران کشورمان هنگام بازگشت به کشور در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق نداده است. با این وجود، پیگیری‌ها در حال انجام است و در صورت اخذ مجوزها، مراکز درمانی حج و زیارت در شهرهای زیارتی عراق برای انجام آزمایش کرونا تجهیز می‌شوند.

این مشکلات برای زائرانی که به صورت دو طرف هوایی به عتبات مشرف می‌شوند، وجود دارد. چرا که در صورت بازگشت زمینی زائران، دیگری نیازی به آزمایش PCR در عراق نیست. علاوه بر این، در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، با پایین آمدن هزینه‌های سفر، تعداد زائران عتبات نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش فارس، سفر عتبات به صورت رسمی از اسفند ۹۸ متوقف شده بود که آذرماه سال جاری بعد از حدود ۲۱ ماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و صرفاً هوایی از سرگرفته شد و هر روز حداقل یک کاروان به عراق اعزام می‌شود. هم‌اکنون از ایستگاه‌های پروازی تهران، یزد و مشهد امکان اعزام زائران به عتبات و ثبت‌نام مشتاقان زیارت کربلا فراهم است. همچنین با توجه به لغو ویزای عراق به صورت هوایی، در حال حاضر فقط سفرهای عتبات به صورت هوایی صورت می‌گیرد و همه زائران باید به صورت هوایی به عراق سفر کنند. البته امکان بازگشت زمینی زوار فراهم است و از هفته آینده برخی از کاروان‌ها از طریق مرز مهران به کشور بازمی‌گردند.

 

 

 

 

اقدامات ۱۰۰ روزه دولت برای حل معضلات آب؛

بسته مالی برای ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام

تلاش گسترده برای حل معضلات آب؛ بسته مالی برای ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام

 بیش از ۱۰۰ روز از نخستین جلسه هیات دولت سیزدهم (در ۴ شهریورماه) می­‌گذرد؛ دولتی که میراث­‌دار مشکلاتی عظیم از دولت­‌های گذشته بوده و با تلاش شبانه­‌روزی از همان ساعات اولیه استقرار، برای رفع آنها گام برداشته است.

به گزارش ایرنا، در نگاه مردم و افکار عمومی، دولت سیزدهم مهم­ترین اولویت خود را دو موضوع مهم واکسیناسیون کرونا و مشکلات معیشتی حاد جامعه قرار داده و در کنار آن برای حضور پرقدرت در مذاکرات رفع تحریم­‌ها، برنامه­‌ریزی کرده است؛ با این حال نگاهی به عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در حوزه آب و معضلات دامن‌گیر آن نشان می­‌دهد، این موضوع به­‌طور ویژه در دستور کار دولت قرار داشته است.

معضلات و چالش‌های به ارث رسیده
برای درک روشن از معضل آب در حوزه­‌های شرب، صنعت و کشاورزی، لازم است نیم‌نگاهی داشته باشیم به برخی چالش­‌ها و کوتاهی­‌های به ارث رسیده از دولت­‌های قبلی که با انباشت آنها و پیوند با خشکسالی­‌های اخیر، مشکلات حادی در گستره اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی ایجاد شده؛ مشکلاتی که از تابستان گذشته تا کنون حداقل سه استان خوزستان، اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری را به‌گونه‌ای گسترده درگیر کرده و سبب اعتراض‌ها و گلایه­‌مندی مردم شده است.

در ابتدای آغاز به کار دولت رئیسی، نقاط مختلف کشور با مشکلات بزرگی در کمبود و قطعی آب شرب، کشاورزی و صنعتی مواجه بوده است.
تاخیرهای چندساله در سدسازی و آب­‌رسانی به روستاها و اراضی زراعی، تنها یکی از کوتاهی­‌های مسئولان گذشته بوده است. برآوردهای کارشناسان و هشدارهای پیشین نشان می­‌دهد در حوزه آب و طرح­‌های مربوط به آن، با تعلل‌های گسترده از جمله تاخیر ۲۵ ساله در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح رهبر معظم انقلاب در خوزستان و ایلام مواجه بوده­‌ایم.

فروردین‌ماه امسال یعنی چند ماه پیش از بروز مشکلات و تنش­‌های آبی خوزستان، سیدکریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان این استان از نامه ۱۸ نماینده مجلس و شکایت از وزرات نیرو به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد؛ شکایتی که موضوع آن استنکاف از اجرای برنامه ششم توسعه و عدم اجرای فرصت یک‌ماهه رئیس‌جمهوری از سال ۹۶ تا ۹۹ درباره اجرا نکردن اوامر رهبر معظم در رابطه با طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود.

افتتاح نمایشی برخی طرح­‌ها و سازه­‌های آبی مانند آنچه در سد مخزنی «کنجان­‌چم» ایلام رخ داد، موردی دیگر از مجموعه نارسایی­‌های قبلی بود؛ خردادماه امسال در اتفاقی شگفت، جمعی از مسئولان وزارت نیرو، استاندار و نمایندگان ایلام، سد خاکی شهدای کنجان‌چم را به دستور رئیس‌جمهوری وقت افتتاح کردند؛ افتتاحی که کامل نبود و در واپسین روزهای دولت دوازدهم، تنها یک بخش از این پروژه به شکل نمایشی آغاز به کار کرد.

همان روزها این رخداد با انتقادهای گسترده رسانه­‌های محلی همراه شد. براین اساس، دوم مهرماه امسال، آیت‌الله ابراهیم رئیسی هنوز یک ماه از آغاز به کار دولتش نگذشته بود که در چهارمین سفر استانی وارد به محروم رفت و بلافاصله پس از ورود، در محل سد مخزنی کنجان­‌چم حضور یافت؛ او ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این سد، روند ساخت و تکمیل و سامانه‌های متصل به آن را مورد بررسی قرار داد.

موضوع به همین موراد ختم نمی­‌شود و بسیاری از مشکلات تلنبار شده و بر زمین­‌مانده قبلی، همچنان با بی­‌توجهی دولت­‌های گذشته همراه بود؛ از جمله مشکلات فاضلاب شهری در برخی از استان­‌ها که در زمان بارندگی منجر به ورود فاضلاب در سطح شهر و نارضایتی بالای مردم می شد و یا با عدم تامین آب شرب شهروندان و دام­‌های آنها در برخی از مناطق کشور، گلایه­‌های متعددی پدید می­‌آورد.

در کنار مشکلات مدیریتی گذشته، کاهش بارندگی در سال­‌های اخیر نیز مزید بر علت شد و آغاز به کار دولت سیزدهم را با کاهش بی­‌سابقه بارش در سال آبی قبل از آن همراه کرد؛ در یکی از جداولی که بهار امسال از سوی سازمان هواشناسی منتشر شد، میزان کاهش نزولات آسمانی نسبت به سال آبی پیش (۹۸-۹۹) و دوره بلندمدت، خبر از بروز یک خشکسالی گسترده می­‌داد که متاسفانه با بی­‌توجهی مدیران دولت وقت همراه شد.

تلاش گسترده برای حل معضلات آب؛ بسته مالی برای ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام

اولویت‌بندی برای حل مشکلات در کوتاه‌مدت؛ تشکیل شورای «جهاد آب‌رسانی»
دولت سیزدهم با درک این مشکلات و کوتاهی­‌ها، در ۱۰۰ روز نخست فعالیت خود، اولولیت ویژه­ای را برای مساله آب در کشور تعریف کرد و در همین مدت کوتاه، اقدامات موثری را انجام داد.
در این راستا رئیس‌جمهوری آبان‌ماه در دیدار با نمایندگان سه استان خشک کشور (اصفهان، سمنان و قم)، توزیع عادلانه منابع آب موجود و استخراج از منابع آب ژرف را دو راهکار برای کاهش مشکلات کم‌آبی در کوتاه‌مدت بیان کرد و گفت: «دولت یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های خود را کاهش و رفع دغدغه مردم در زمینه کم‌آبی می‌داند و در دو سطح کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدامات و برنامه‌هایی برای رفع آن تدارک دیده است».

در این مدت دولت با مدیریت بهینه منابع آبی موجود، گفت‌وگو با مردم و اطمینان‌بخشی به آنها، آغاز اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب و فعال کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین­‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان و… درصدد کنترل بحران موجود و حل مساله در آینده برآمده است.

در یک اقدام فوریتی، وزارت نیرو اوایل مهرماه اقدام به ایجاد مرکز و شورای «جهاد آب‌رسانی» در ساختار تشکیلات وزارت نیرو کرد تا مدیریت تنش آبی کشور به‌گونه‌ای موثر و متمرکز انجام شود؛ در نخستین جلسه این نهاد، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، منظور از ایجاد این شورا را «ایجاد یک تمرکز بین نخبگان صنعت آب، گروه‌های جهادی، خیّران و موثران در حوزه آب» دانست که با تمرکز بر مساله آب‌رسانی، با اولویت مناطق محروم و روستاها، مشکلات این بخش را حل کند و ضمن استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی در مدت زمان معین، آب را به روستاهای برساند که یا فاقد آب هستند یا به آب پایدار دسترسی ندارند.

کارشناسانِ موضوع آب‌رسانی به شهرها و روستاهای دارای تنش آبی در کشور، با توجه به گستره توزیع، آن را یکی از مهم­ترین اقدامات دولت در سه ماه نخست فعالیت می­‌دانند؛ نگاهی به نقشه مناطق دارای تنش‌آبی نشان از گستردگی و پراکندگی بزرگ آنها دارد:

تلاش گسترده برای حل معضلات آب؛ بسته مالی برای ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام

پیشنهاد بسته مالی برای تکمیل و بهره‌برداری از ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام
این نقشه به خوبی نشان می­‌دهد که با توجه به تعداد بالای مناطق دارای تنش آبی، کار آب‌رسانی از عهده یک دستگاه خارج است؛ در این رابطه دولت سیزدهم با مبادله تفاهم‌نامه با دبیرخانه قرارگاه جهادی امام حسن(ع) برای آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی در کشور اقدام کرده است و آب‌رسانی به دیگر مناطق در دستور کار قرار دارد.

موضوع طرح­‌های نیمه­‌تمام صنعت آب‌وفاضلاب کشور در دو دهه اخیر از دیگر مشکلاتی بوده که دولت مصمم به اتمام آن­هاست؛ آنچنان که در روزهای بررسی صلاحیت وزیران در مجلس شورای اسلامی، اعلام شد که علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در دولت سیزدهم، یکی از اولویت­‌های اصلی خود را تکمیل «۳۰ سد نیمه­‌تمام» قرار داده است.
در کنار آن، تکمیل صدها طرح نیمه­‌تمام آب‌وفاضلاب است که کار اتمام آنها در چند ماه اخیر با پیشنهاد بسته مالی برای تکمیل و بهره‌برداری از ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام آغاز شده است. از دیگر اقدامات در این حوزه، تدوین تفاهم‌نامه با تامین­‌کنندگان لوله­‌های مورد نیاز طرح­‌های اولویت­‌دار منابع آب‌وفاصلاب بوده که با استفاده از ظرفیت تهاتر نفت در حال انجام است.

رسیدگی به چاه­‌های آب کشور که در چند دهه اخیر به اوضاع نامطلوب آب­های زیرزمینی دامن زده بودند نیز در دستور کار دولت است؛ آمارها و نمودارهای مستند نشان می­‌دهد استفاده مجاز و غیرمجاز از آب­‌های زیرزمینی و چاه­‌ها چه روند مخربی داشته است؛ شکل زیر روند افزایش حفر چاه (عمیق و نیمه‌عمیق) و تخلیه از آن‌ها در چهار دهه اخیر را نشان می­‌دهد:

تلاش گسترده برای حل معضلات آب؛ بسته مالی برای ۳۴۰ طرح نیمه­‌تمام

در این زمینه نیز دولت سیزدهم در مدت محدود استقرار خود توانسته ۱۱ هزار و ۳۸۷ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود یا پر کند و با هدف نظارت موثر، بیش از ۱۶۰۴ حلقه چاه کشاورزی را به کنتورهای هوشمند متصل کرده است.
پایان مراحل «چاه ژرف» در منطقه سیستان با حفاری از چاه به عمق ۱۸۰۰ متر و راه‌اندازی «پمپ درون­‌چاهی» ساخت شرکت­‌های دانش بنیان داخلی و پمپاژ ۴۰ لیتر بر ثانیه آب، افتتاح سامانه شیرین­‌سازی آب شور بوشهر، استفاده از ظرفیت دیپلماسی و گفت­‌وگو با کشورهای منطقه با هدف تامین آب از دیگر کشورها و همچنین دریافت حقابه­‌های قانونی ایران از دیگر اقدامات مهم دولت در حوزه آب و منابع آبی بوده است.

 

 

 

جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور منتشر شد/ ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با جمع منابع ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال به شرح زیر است:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر پانزده میلیون و پنجاه و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال شامل:

۱- منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و هفتصد و بیست هزار میلیارد (۱۳.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲- ۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱۰۳۳۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴۰۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴۰۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

 

 

/لایحه بودجه ۱۴۰۱/

حقوق تا ۵ میلیون تومان معاف از مالیات شد

حقوق تا ۵ میلیون تومان معاف از مالیات شد

حقوق کارکنان در سال آینده تا سقف پنج میلیون تومان در ماه معاف از مالیات شد.

به گزارش ایسنا، طبق پیش بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی ۶۰ میلیون تومان در سال پیش بینی شده است.

براین اساس حقوق کارکنان در هر ماه تا پنج میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است.

مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی شامل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال خواهد شد .

بر این اساس نحوه پرداخت مالیات به این ترتیب است که نسبت به مازاد ۶۰ میلیون تومان در سال تا ۱۲۰ میلیون تومان ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲۴۰ میلیون تومان تا ۲۰ درصد مشمول مالیات خواهد شد.

 

 

 

 

افزایش حقوق ۵ تا ۲۹ درصد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل دریافتی

افزایش حقوق ۵ تا ۲۹ درصد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل دریافتی

بر اساس پیش بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده متوسط افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برای حقوق کارکنان پیش بینی کرده نشان می‌دهد که افزایش پلکانی حقوق در دستور کار قرار دارد و متوسط ۱۰ درصد است به طوری که برای طبقات پایین‌تر از این رقم بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

بر این اساس افزایش حقوق در سال آینده بین ۵ تا  ۲۹ درصد متغیر است.

اما حداقل حقوق کارکنان برای سال بعد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است به طوری که تاکید شده بعد از اعمال افزایش‌های پیش بینی شده نباید دریافتی کارکنان کمتر از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

در سال جاری افزایش حقوق کارکنان ۲۵ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ پیش بینی شده بود اما مشروط بر این‌که میزان افزایش حقوق از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نکند.

برای امسال حداقل حقوق پرداختی به کارکنان نیز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود.

 

 

 

مسافرکشی پوتین در دوران جوانی!

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای گفته است که در دوران جوانی برای کسب درآمد بیشتر مجبور بود به عنوان یک راننده خصوصی کار کند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مصاحبه‌ای گفت که او در دهه ۹۰ میلادی به دلیل شرایط سخت مالی، گاهی اوقات مجبور بود برای کسب درآمد بیشتر، به عنوان یک راننده خصوصی مشغول به کار شود.

مجری شبکه «روسیا ۲۴» در گفت‌وگوی اختصاصی با پوتین، به تشریح وضعیت سخت اقتصادی کشور در آن سال‌ها پرداخت و گفت: «بسیاری از متخصصان واجد شرایط به سختی در آن زمان امرار معاش می‌کردند.»

پوتین پاسخ داد: «من هم گاهی اوقات من مجبور بودم به عنوان یک راننده ماشین شخصی کار کنم تا پول بیشتری به دست بیاورم. صحبت در مورد آن ناخوشایند است، اما متاسفانه اینطور بود.»

او همچنین اعتراف کرد که پس از ترک کار خود در شهرداری پس از شکست آناتولی سابچاک در انتخابات شهرداری، آماده بود تا به عنوان یک راننده خودروی شخصی در سن پترزبورگ کسب درآمد کند.

رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که وقتی در اواخر دهه ۱۹۹۰ از دفتر ریاست جمهوری پیشنهادی برای مهاجرت از سن پرتزبورگ به مسکو دریافت کرد، به دلیل نداشتن شغل دیگری نتوانست آن را بپذیرد.

در اوت ۱۹۹۶ پوتین به سمت معاون دایره اداری ریاست جمهوری روسیه منصوب شد و در مارس ۱۹۹۷ نیز سمت معاونت اجرایی دفتر ریاست جمهوری روسیه و ریاست دایره مرکزی تحقیقات و نظارت دولت را به عهده گرفت. در ماه مه ۱۹۹۸ با ارتقای سمت در مقام معاون اول دایره اداری ریاست جمهوری منصوب شد. در دسامبر ۱۹۹۹ نیز ولادیمیر پوتین پس از استعفای بوریس یلتسین، به عنوان رییس جمهوری موقت روسیه برگزیده شد. در مارس ۲۰۰۰ او به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد.

 

 

 

 

 

ثروتمندترین بازیکنان فوتبال جهان

در این گزارش ۲۰ مورد از ثروتمندترین بازیکنان فوتبال جهان را معرفی کرده‌ایم.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از wealthygorilla، فوتبال یک ورزش بسیار پرسود است که در بیش از ۲۰۰ کشور در سراسر جهان انجام می‌شود. با بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در حال انجام این ورزش، فوتبال نیز یکی از پربیننده‌ترین ورزش‌های امروزی است.

با توجه به محبوبیت آن، شکی نیست که بسیاری از فوتبالیست‌ها توانستند قرارداد‌هایی به ارزش میلیون‌ها دلار با برخی انجمن‌های ورزشی و تیم‌های معروف به دست آورند.

همانطور که در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا قبلا نام‌هایی در ذهن شما ظاهر می‌شود که چه کسی در لیست ثروتمندترین بازیکنان فوتبال ظاهر می‌شود.

۲۰ تن از ثروتمندترین بازیکنان فوتبال جهان

۱. کریستیانو رونالدو

دارایی خالص: ۴۵۰ میلیون دلار

کریستیانو رونالدو یک فوتبالیست پرتغالی است و به عنوان بهترین فوتبالیست تمام دوران شناخته شده است. در سال ۲۰۰۹، کریستیانو رونالدو با مبلغ ۱۳۲ میلیون دلار از منچستریونایتد به رئال مادرید پیوست که او را به گران‌ترین بازیکن تاریخ این ورزش تبدیل کرد. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص کریستیانو رونالدو ۴۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که او را به ثروتمندترین بازیکن فوتبال جهان تبدیل می‌کند.

رونالدو

۲. دیوید بکهام

دارایی خالص: ۴۵۰ میلیون دلار

دیوید بکهام یک بازیکن بازنشسته فوتبال است. او اولین فوتبالیست انگلیسی است که در چهار کشور مختلف قهرمان لیگ شد. بکهام ۲۰ سال فوتبال بازی کرد و در سال ۲۰۰۴ به عنوان پردرآمدترین بازیکن این ورزش انتخاب شد.

دیوید بکهام

۳. لیونل مسی

دارایی خالص: ۴۰۰ میلیون دلار

وضعیت لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن جهان شروع به تبدیل شدن به فرصت‌های تایید شده است. مسی به خاطر جثه کوچکش «کک» نامیده می‌شود، مسی بهترین بازیکن فوتبال جهان است. او همچنین در دو فصل گذشته به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شده است. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص لیونل مسی تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار است. مبلی که او را سومین بازیکن ثروتمند این لیست می‌کند.

لیونل مسی

۴. دیو ویلان
دارایی خالص: ۲۲۰ میلیون دلار

دیو ویلان بازیکن سابق فوتبال در انگلیس است. او در دوران فوتبالش برای بلکبرن روورز و کرو الکساندرا بازی کرد. ویلان مالک باشگاه لیگ برتر فوتبال ویگان اتلتیک است.

دیو ویلان

۵. الکساندر پاتو
دارایی خالص: ۱۴۵ میلیون دلار

الکساندر پاتو کار خود را در سن ۱۶ سالگی آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۶، توانست جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص الکساندر پاتو ۱۴۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که او را پنجمین بازیکن ثروتمند فوتبال جهان می‌کند.

الکساندر پاتو

۶. وین رونی
دارایی خالص: ۱۴۵ میلیون دلار

وین رونی بازیکن فوتبال انگلیسی است که به عنوان مهاجم برای باشگاه لیگ برتری منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس بازی کرده است. بر اساس نظرسنجی فرانس فوتبال در سال ۲۰۱۲ از پردرآمدترین بازیکنان جهان، رونی در رتبه پنجم جهان و رتبه اول در انگلیس قرار دارد.

 وین رونی

۷. گرت بیل
دارایی خالص: ۱۲۵ میلیون دلار

گرت بیل در حال حاضر در باشگاه رئال مادرید لالیگا بازی می‌کند و همچنین وینگر تیم ملی ولز است. بیل به خاطر پای چپ چشمگیر، سرعت و ویژگی‌های فیزیکی‌اش شناخته شده است.

گرت بیل

۸. فرانچسکو توتی
دارایی خالص: ۱۰۱.۶ میلیون دلار

فرانچسکو توتی بازیکن فوتبال حرفه‌ای ایتالیایی است که از ۸ سالگی به تیم جوانان فورتیتودو پیوست. توتی در طول فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۹ به عنوان بهترین بازیکن جوان سال شناخته شد. یک سال بعد، او به عنوان فوتبالیست سال ایتالیا انتخاب و نامزد توپ طلا شد. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص فرانچسکو توتی را  ۱۰۱.۶ میلیون دلار تخمین زده اند مبلغی که  او را هشتمین بازیکن ثروتمند فوتبال جهان می‌کند.

فرانچسکو توتی

۹. پله
دارایی خالص: ۱۰۰ میلیون دلار

پله با نام ادیسون آرانتس دو ناسیمنتو متولد شد. پله یک فوتبالیست بازنشسته با دارایی خالص باورنکردنی است و بسیاری از هواداران، بازیکنان و کارشناسان او را در زمره بهترین بازیکنان فوتبال تاریخ می‌دانند.

پله

۱۰. ادن هازارد
دارایی خالص: ۱۰۰ میلیون دلار

ادن هازارد بازیکن حرفه‌ای فوتبال بلژیکی است که بازی خود را در سن ۴ سالگی آغاز کرد. او ۸ سال را در رویال استاد برینوا گذراند و سپس به توبیزه منتقل شد. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص ادن هازارد تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که او را دهمین بازیکن ثروتمند فوتبال جهان می‌کند.

 ادن هازارد

۱۱. کاکا
دارایی خالص: ۹۵ میلیون دلار

کاکا ستاره سال های گذشته فوتبال برزیل دوران حرفه ای خود را در سن ۸ سالگی آغاز کرد. این ستاره فوتبال که علاقه خاصی به ورزش تنیس داشت به سائوپائولو FC رفت و اولین قرارداد خود را با این باشگاه در ۱۵ سالگی امضا کرد. دارایی خالص کاکا تقریبا ۹۵ میلیون دلار است که او را یازدهمین بازیکن ثروتمند این لیست می‌کند.

کاکا

۱۲. ساموئل اتوئو
دارایی خالص: ۹۵ میلیون دلار

ساموئل اتوئو یک فوتبالیست حرفه‌ای بوده که در حال حاضر به تازگی به ریاست فدراسیون فوتبال کامرون رسیده است. این کامرونی پرافتخارترین بازیکن آفریقایی تمام دوران است و چهار بار برنده جایزه بهترین بازیکن سال آفریقا شده است. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص ساموئل اتوئو ۹۵ میلیون دلار برآورد شده است.

ساموئل اتو

۱۳. دیدیه دروگبا
دارایی خالص: ۹۰ میلیون دلار

دیدیه دروگبا برای چلسی در لیگ برتر بازی کرده . مهاجم ساحل عاج بهترین گلزن چلسی در خارج از کشور در تمام دوران است،. از سال ۲۰۲۱، دارایی خالص دیدیه دروگبا تقریبا ۹۰ میلیون دلار برآورد شده است.

دیدیه دروگبا

۱۴. زلاتان ابراهیموویچ
دارایی خالص: ۹۰ میلیون دلار

زلاتان ابراهیموویچ بازیکن سوئدی دنیای فوتبال است. بارسلونا در سال ۲۰۰۹ مبلغ ۹۴ میلیون دلار برای حق انتقال ابراهیموویچ به اینترمیلان پرداخت کرد که دومین مبلغ انتقال در تمام دوران بود. دارایی خالص زلاتان ابراهیموویچ تقریبا ۹۰ میلیون دلار است که او را چهاردهمین بازیکن ثروتمند فوتبال جهان می‌کند.

 زلاتان ابراهیموویچ

۱۵. رونالدینیو
دارایی خالص: ۹۰ میلیون دلار

رونالدینیو بازیکن فوتبال برزیلی است که در حال حاضر دوران بازنشستگی خود را پشت سر می گذارد. برزیلی ها او را یکی از بهترین بازیکنان فوتبال تاریخ خود می‌دانند. او بیشتر به خاطر ضربات بالای سر، پاس ضربات آزاد و دریبل زدنش مورد توجه است. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص رونالدینیو تقریبا ۹۰ میلیون دلار است.

رونالدینیو

۱۶. آندرس اینیستا
دارایی خالص: ۸۶ میلیون دلار

آندرس اینیستا یک بازیکن فوتبال حرفه‌ای اسپانیایی است که از زمانی که در سن ۱۰ سالگی به تیم جوانان آلباسته پیوست، کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۹، اینیستا تیم زیر ۱۵ ساله‌های بارسلونا را به قهرمانی هدایت کرد و به عنوان بهترین بازیکن مسابقات مذکور انتخاب شد. دارایی خالص آندرس اینیستا تا سال ۲۰۲۱ به ۸۶ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که او را شانزدهمین بازیکن ثروتمند فوتبال جهان می‌کند.

آندرس اینیستا

۱۷. سرخیو راموس
دارایی خالص: ۸۰ میلیون دلار

او یک مدافع میانی است و در حال حاضر برای پاری سن ژرمن  بازی می‌کند. راموس در دو دوره قهرمانی اروپا و ۳ جام جهانی حضور داشته و دو قهرمانی اروپا و یک جام جهانی را نیز به دست آورده است. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص سرخیو راموس تقریباً ۸۰ میلیون دلار است.

سرخیو راموس

۱۸. آرین روبن
دارایی خالص: ۸۰ میلیون دلار 

آرین روبن یک بازیکن فوتبال هلندی است که فوتبال را از کودکی آغاز کرد. روبن بعدها به تیم جوانان Bedum پیوست. او بازی در سطح حرفه‌ای را در سال ۲۰۰۰ زمانی که شروع به بازی برای تیم اف سی گرونینگن کرد، آغاز کرد. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص آرین روبن ۸۰ میلیون دلار است که عنوان  هجدهمین بازیکن ثروتمند جهان را به او می‌دهد.

آرین روبن

۱۹. ویلیان
دارایی خالص: ۷۵ میلیون دلار

ویلیان یک بازیکن فوتبال حرفه‌ای برزیلی است که کار خود را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. در اولین فصل حضورش در تیم کورینتیانس، پنج بازی در لیگ انجام داد و در رقابت‌های بعدی موفق شد در ۲۹ بازی دو گل برای این باشگاه به ثمر برساند. دارایی خالص ویلیان تا سال ۲۰۲۱ تقریباً ۷۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

ویلیان

۲۰. ریو فردیناند
دارایی خالص: ۷۵ میلیون دلار

ریو فردیناند بازیکن فوتبال انگلیسی است و سابقه بازی در پست دفاع میانی برای منچستریونایتد در لیگ برتر را دارد. فردیناند در مجموع ۸۱ بازی ملی برای انگلیس انجام داده و در سه تیم جام جهانی فوتبال عضویت داشته است. او در پکهام به دنیا آمد و در مدرسه بلوکوت بلک هیث تحصیل کرد. فردیناند بیش از ۲.۵ میلیون دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی دارد. تا سال ۲۰۲۱، دارایی خالص ریو فردیناند ۷۵ میلیون دلار برآورد شده است.

 ریو فردیناند


 

 

 

 

 

پاداش ۵۰۰ میلیارد تومانی با یک پیروزی!

پاداش ۵۰۰ میلیارد تومانی با یک پیروزی!

تیم ملی ایران با شکست عراق، صاحب پاداشی ۱۶ میلیون دلاری خواهد شد که می‌تواند به آماده‌سازی این تیم تا جام جهانی و برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم های باکیفیت جهان کمک کند.

به گزارش ایسنا، فدراسیون جهانی فوتبال پاداش‌ صعود به جام جهانی را از ۱۰ به ۱۲ میلیون دلار افزایش داده است و شاگردان اسکوچیچ با یک پیروزی دیگر در مرحله انتخابی، به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود خواهند کرد.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید پاداش صعود به جام جهانی ۱۶ میلیون دلار خواهد بود. او گفت: ۱۲ میلیون دلار از سوی فیفا و فکر می‌کنم حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون دلار هم AFC پرداخت می‌کند که روی هم رفته ۱۶ میلیون دلار می‌شود. این موفقیت در شرایطی است که هزینه صعود به جام جهانی کمتر از ۲ میلیون دلار شده است.

اگر چه هنوز درباره ادعای عزیزی خادم برای پاداش AFC شک و تردیدهایی وجود دارد اما با توجه به قیمت کنونی هر دلار در بازار ایران (۳۰۴۰۰ تومان)، تیم ملی مبلغی در حدود ۴۸۶ میلیارد تومان به جیب خواهد زد و بیشترین پاداش دلاری یک تیم ورزشی در تاریخ ورزش ایران به دست می‌آید.

فدراسیون فوتبال وعده داده با توجه به شرایط کنونی، بعد از اتمام مرحله انتخابی و در فاصله یک سال آینده، دیدارهایی به منظور آماده‌سازی هر چه بهتر با تیم‌های باکیفیت و درجه یک جهانی داشته باشد که باید دید این اتفاق به وقوع می‌پیوندد یا خیر.

اما مساله اصلی بعد از کسب این پاداش، چگونگی ورود آن به ایران است که با توجه به شرایطی تحریمی حاکم بر کشور، امکان وارد کردن یک دلار از این مبلغ وجود نخواهد داشت و فدراسیون فوتبال همانند مطالبات گذشته خود از فیفا و AFC باید به روش‌های دیگری متوصل شود.

پاداش جام جهانی ۲۰۱۸ که بالغ بر ۱۰ میلیون دلار بود، هیچگاه به طور مستقیم وارد ایران نشد و این مبلغ صرف هزینه اردوهای خارجی اعم از حمل و نقل، اقامت و همینطور دستمزد مربیان خارجی و این قبیل مسائل شد.

باید دید فدراسیون فوتبال می‌تواند از این پاداش برای آماده‌سازی هر چه بهتر تیم ملی تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بهره لازم را ببرد یا خیر.

 

 

۷ تصمیم معیشتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱

۷ تصمیم معیشتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱

دولت امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد؛ بررسی بندهای مختلف لایحه نشان می دهد که دولت برای سال آینده ۷ تصمیم مهم در مورد معیشت و زندگی مردم گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه معیشت نشان می‌دهد که دولت برای سال آینده برنامه‌های ویژه ای جهت حفظ معیشت مردم و بهبود اوضاع در نظر گرفته است.

حذف یارانه نقدی ثروتمندان اجرایی می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در لایحه مربوط به حذف یارانه ثروتمندان و توزیع منابع حاصل از آن به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه است. نکنه قابل تأمل آنکه طی سال‌های گذشته یکی از اصلی ترین وظایف دولت‌ها، ساماندهی یارانه نقدی و حذف اقشار پردرآمد از صف دریافت یارانه بود اما هرگز به صورت کامل اجرا نشد.

تاکید بر حذف سه دهک بالای درآمدی در این آئین نامه، در حالی است که نگاهی به تاریخچه ورود یارانه نقدی به ادبیات اقتصادی ایران نشان می‌دهد از بدو تولد یارانه‌های نقدی تاکنون، دولت‌ها با عناوین مختلف به دنبال غربالگری و ساماندهی یارانه بگیران بوده‌اند؛ چه در دولت نهم که قرار بود با خوشه بندی وضعیت یارانه پرداختی به افراد را مشخص کند و چه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که هر سال در قالب‌های مختلفی، مساله حذف ثروتمندان از ردیف یارانه بگیران مطرح شده است.

با این حال آنچه که در عرصه عمل رخ داده، خارج از قواعد نوشته شده روی کاغذ بوده است و طی حدود ۱۰ سالی که از اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد، به دلیل عدم ضمانت قانون، هنوز اتفاق قابل توجه و مؤثری در این حوزه رخ نداده است؛ به جز حذف ۴ میلیون نفر در سال ۹۴ که البته آن هم با اعتراض حذف شدگان همراه شد و با توجه به اعلام وزارت تعاون، یک میلیون نفر از حذف شدگان به صف دریافت یارانه نقدی بازگشتند.

مبلغ یارانه نقدی و معیشتی تغییری نمی‌کند

دیگر بحث مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، تثبیت نرخ مربوط به یارانه نقدی (از سال ۸۹) و معیشتی (از سال ۹۸) است که مقرر شده بدون تغییر و همانند سال ۱۴۰۰ پرداخت شود؛ به طوری که در لایحه ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه غیرنقدی پیش بینی شده است که این مبلغ طی سال‌های گذشته همواره در همین حدود ثابت بوده است. برای یارانه معیشتی که بعد از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

البته باید توجه داشت که دولت سیزدهم وعده پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی داده است که به نظر می‌رسد در صورت حذف بخش قابل توجهی از یارانه بگیران، دولت بتواند این دو یارانه را ادغام کرده و نسبت به پرداخت ارقام بالاتر اقدام کند.

سیاست دولت برای جبران تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

در بخش دیگر لایحه به موضوع مهم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره شده است؛ اگرچه حذف این ارز برای مسدودسازی مسیرهای رانتی و سودجویی مورد تأیید اغلب کارشناسان اقتصادی و دولتمردان است اما نکته قابل توجه آنکه در صورت حذف این ارز بازار دچار شوک و گرانی‌های مقطعی خواهد شد که قطعاً تأثیر مستقیمی بر معیشت و کوچک شدن سفره مردم به ویژه اقشار کم درآمد و کارگران خواهد داشت.

دولت باید به صورت شفاف اعلام کند که چه برنامه جایگزینی برای جبران تبعات حذف ارز ترجیحی دارد؛ البته در بخشی از لایحه دولت اعلام کرده که قصد دارد، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم اختصاص دهد که به نظر می‌رسد این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرار است به صورت جبرانی به مردم پرداخت شود که البته این گزاره در حد گمانی زنی بوده و هنوز مشخص نشده که این مبلغ به صورت نقدی به مردم پرداخت خواهد شد یا از روش‌های دیگری برای جبران هزینه‌ها استفاده می‌کند.

در مجموع ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده حذف شده و طبیعتاً منابع آن باید برای جبران هزینه‌ها و تأمین معیشت مردم اختصاص یابد.

دولت چقدر برای تنظیم بازار کالاهای اساسی خرج خواهد کرد؟

یکی از اصلی ترین مسائل مربوط به معیشت مردم، مربوط به نحوه تأمین کالاهای اساسی و قیمت این کالاها می‌شود؛ بر اساس آنچه که دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوط در ردیف ۱۸ جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

دولت باید توجه داشته باشد که تنظیم بازار کالاهای اساسی صرفاً با دخالت‌های دولت و اصرار بر قیمت گذاری دستوری حاصل نمی‌شود بلکه بهتر است دولت این مبلغ را برای تنظیم واقعی بازار و خروج تدریجی از قیمت گذاری دستوری هزینه کند.

همچنین دولت جهت بهبود وضعیت واردات و تأمین به موقع و کافی کالاهای اساسی تصمیم گرفته که به سه دستگاه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام کشور و همچنین خدمات حمایتی کشاورزی مجوز دریافت تسهیلات بانکی بابت واردات کالاهای اساسی را بدهد. این بند برای اولین بار است که در بودجه سالانه دیده می‌شود. تسهیلات در صورتی به این سه شرکت اعطا خواهد شد که به تائید سازمان برنامه و بودجه کشور برسد و این سازمان این موضوع را مصوب کند.

آب بهای پرمصرف‌ها گران شد

بررسی بخش درآمدهای دولت نشان می‌دهد که دولت تصمیم گرفته آب بهای مشترکان آب شهری را به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی تعیین شده به میزان ۱۵ درصد گران کند.

به نظر می‌رسد تصمیم دولت برای گران کردن قبوض آب مشترکان پرمصرف با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم اخذ شده است؛ اگر دولت خانوارهای کم مصرف را مشمول گران کردن قبض آب می‌کرد، نه تنها کمکی به بهبود مصرف آب نمی‌کرد بلکه تعادل الگوی مصرف را نیز از بین می‌برد.

افزایش سن بازنشستگی

یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در لایحه مربوط به افزایش سن بازنشستگی است.

در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی کارمندان بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود. اما در ایران اگرچه سن امید به زندگی بین ۷۲ تا ۷۴ سال است اما سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال است؛ یعنی افراد بسیار زود از بازار کار خارج می‌شوند و به همان تناسب نیز وارد لیست مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند.

این مساله سبب می‌شود که تعداد بیمه‌پردازان صندوق‌های بازنشستگی کاهش و تعداد مستمری‌بگیران آن افزایش پیدا کند. در چنین حالتی تعادل منابع و مصارف صندوق‌ها به هم می‌خورد و صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد هدف دولت از افزایش سن بازنشستگی، ایجاد تعادل در منابع و مصارف این صندوق‌هاست.

حقوق‌ها چه تغییری می‌کنند؟

حقوق کارکنان از مهم‌ترین مباحث معیشتی بودجه است که طبق لایحه بودجه، دولت افزایش پلکانی حقوق را برای سال آینده در دستور کار قرار داده است به گونه‌ای که متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصد خواهد بود اما برای طبقات پایین‌تر از این رقم، حقوق بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد که بر همین اساس افزایش حقوق در سال آینده بین ۵ تا ۲۹ درصد متغیر خواهد بود.

حداقل حقوق کارکنان برای سال بعد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است به طوری که تاکید شده بعد از اعمال افزایش‌های پیش بینی شده نباید دریافتی کارکنان کمتر از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

نکته مهم آنکه دولت در لایحه پیش بینی کرده که حقوق کارکنان در سال آینده تا سقف پنج میلیون تومان در ماه معاف از مالیات خواهد بود که یعنی حداقلی بگیران مالیاتی نخواهند پرداخت.

این در حالیست که در سال جاری افزایش حقوق کارکنان ۲۵ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ پیش بینی شده بود اما مشروط بر اینکه میزان افزایش حقوق از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نکند.

همچنین حداقل حقوق پرداختی به کارکنان برای سال جاری، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*