خراسان جنوبی /

 

 

 

 

 

شناسایی ۱۰۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

با ثبت یک مورد فوت جدید، تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۴۹نفر افزایش یافت.

 دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۶۰ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۷ بیمار جدید و از  ۳۹۶ آزمایش سریع ۴۳ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، ۴ مورد از بشرویه، ۲ مورد از سربیشه، ۳۲ مورد از طبس، ۷مورد از فردوس، ۶ مورد از قاینات، ۱ مورد از زیرکوه و ۹ مورد از نهبندان شناسایی شد.

 

 

به بهانه روز کوهنورد؛

بازار گرمی سلامتی در یک ورزش انرژی ساز

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: در زمان کوهپیمایی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و پر خون شدن عضلات سبب می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی‌تر شوند.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کوهپیمایی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس می‌کند،  اما این تنها فایده‌ی کوهپیمایی و پیاده روی نیست.

وی افزود: کوهپیمایی هورمون‌های آدرنالینی که از یک هفته‌ کاری پر استرس در بدن تولید شده است را آزاد می‌کند و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود؛ کوهپیمایی هر نوع ورزش، خطر ابتلا به فشار خون، دیابت و انواع بیماری‌های قبلی را به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و به طور موثر اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس کند.

این متخصص طب سنتی که خود نیز کوهنورد است، اظهار کرد: مویرگ‌های بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۵ درصد ظرفیت خود باز و فعال هستند، ولی در حین کوهپیمایی مویرگ‌ها ۹۵ درصد فعال می‌شوند، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگ‌ها به نقاط مختلف بدن می‌رسد. بنابراین با باز شدن و فعال تر شدن مویرگ‌ها مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمندتر به مغز و عضلات بدن می‌رسد.

نواب زاده ادامه داد: در موقع کوهپیمایی متابولیسم (سوخت و ساز) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین‌ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می‌گیرد و در نتیجه‌ سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی تصریح کرد: در موقع فعالیت ورزشی به ویژه‌ کوهپیمایی کالری مورد نیاز بدن به سه برابر افزایش پیدا می‌کند؛ بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود بالجبار چربی‌های بدن را می‌سوزاند و مصرف می‌کند. از طرفی در موقعیت فعالیت ورزشی انسان به شدت عرق می‌کند و مقدار چربی‌های زیر پوست در اثر تعریق دفع می‌شود.

نواب زاده بیان کرد: در موقع کوهپیمایی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و پر خون شدن عضلات سبب می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی‌تر شوند.

وی افزود: بانوان به دلیل آناتومی خاصی که از نظر استخوان‌ها و عضلات دارند نسبت به مردان، نیاز بیشتری به برخی ورزش ها از جمله کوهپیمایی و پیاده روی دارند، چرا که اولاً مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی، ۱۵ درصد بیشتر از آقایان است؛ و ثانیاً به دلیل مسائل باردار شدن و زایمان، مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعدتر به بروز درگیری‌های استخوانی و آرتروز در میانسالی هستند.

وی بیان کرد: در کنار نقش مهمی که فعالیت و ورزش بر سلامت جسم و روان افراد عادی داراست، از تأثیر مفید فعالیت و ورزش بر جسم و روان افراد با شرایط خاص بسیار زیاد یاد شده است؛ در بین افراد با شرایط خاص، یقیناً می توان به زنان باردار اشاره کرد؛ طبیعی است برای این عده که تغییرات ساختاری و عملکردی مهمی را برای یک مدت نسبتاً طولانی متحمل می‌شوند، توجه خاص لازم است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: امروزه بر خلاف گذشته به دلیل آگاهی بیشتر متخصصان پزشکی از تأثیر مثبت فعالیت و ورزش بر سیستم‌های بدن، فعالیت و ورزش در کنار تغذیه مطلوب، استراحت کافی، داروهای تقویتی و مکمل‌ها، برای زنان باردار شدیداً توصیه می‌شود.

نواب‌زاده اظهارکرد: ناگفته نماند که فعالیت برای این عده باید تحت نظارت پزشک متخصص و براساس دستورالعمل صحیح، متناسب با وضعیت فرد انجام شود؛ مقدار، شدت و نوع فعالیت، سه عامل مهم به شمار می‌آید که در تجویز فعالیت برای این عده توجه بیشتر و دقیق تری را طلب می‌کند.

 

کوهنوردی؛ مطلوب ترین ورزش برای اسکلت بندی بانوان 

وی بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد پوکی استخوان نیز در سنین پیش از یائسگی شروع می‌شود؛ برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای عضلانی در سالهای آینده، ضرورت دارد از سنین جوانی با ورزش‌هایی که سیستم اسکلتی آنها را مستحکم تر می‌کند و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماریها بیشتر  می‌کند همگام شوند.

نواب زاده بیان کرد: کوهنوردی یکی از مفیدترین ورزش‌هایی است که سیستم عصبی، اسکلتی بدن دختر و بانوان را تقویت می‌کند چراکه در جریان کوهپیمایی بر میزان برون ده قلبی افزوده خواهد شد و مقدار خون در عضلات به ۲۰ برابر افزایش می‌یابد؛ البته دقت شود در هوای گرم و با تعریق زیاد نباشد و قواعد ورزش در طب ایرانی نیز رعایت شود.

وی تصریح کرد: برای آب و هوای خراسان جنوبی این ورزش مفرح بسیار مفید است و این امر با توجه به آب و هوا سطح سروتونین و آندورفین که هورمون‌های نشاط و شادی است را در مغز افزایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

۱۲ پایگاه بسیج علمی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

۱۲ پایگاه بسیج علمی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

بیرجند – ایرنا – مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: ۱۲ پایگاه بسیج علمی و چهار مرکز رشد خلاقیت ونوآوری به مناسبت هفته پژوهش در این استان افتتاح می‌شود.

علی فرخنده روز شنبه در نشست خبری تشریح برگزاری رویداد تخصصی جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی افزود: ۱۲ پایگاه بسیج علمی با هدف تقویت نخبگان استان افتتاح می‌شود که در همین ارتباط در دوران شیوع کرونا ۳۰ هزار ساعت کار علمی در حوزه آموزش و پرورش ارایه شده است.

وی اظهار داشت: همچنین چهار مرکز رشد خلاقیت و نوآوری هم در شهرستان‌ فردوس، طبس، بشرویه و قاین فعالیت خود را با هدف حمایت از نخبگان در هفته پژوهش آغاز خواهند کرد.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: جشنواره تخصصی و نمایشگاه جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی روز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه با حضور معاون علمی پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین کشور در حسینیه جماران بیرجند برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به رصد برگزاری جشنوارها در سنوات قبل این جشنواره در هفته پژوهش متمرکز به مرکز استان نیست و نقش شهرستان‌ها پر رنگ دیده شده است.

فرخنده گفت: با اینکه از ظرفیت‌ها و مدل قرارگاهی استفاده شده و همه مجموعه‌های دانشگاهی دعوت شده‌اند اما عده‌ای که متولی کار هستند جای آنها در این رویداد خالی است که جا دارد به آن پرداخته شود.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: در هفته پژوهش باید ظرفیت نخبگان استان دیده و مورد تجلیل قرار گیرد تا ظرفیت‌های بالقوه استان جذب و ‌زمینه بالفعل شدن آن فراهم شود.

وی بیان کرد: در راستای برگزاری این جشنواره چهار پیش رویداد در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و بیرجند مبتنی بر نیازهای اصلی استان برگزار شده است.

فرخنده محورهای رویدادی آب، معدن، صنایع دستی، اقتصاد مرز و گیاهان دارویی را از مهمترین مواردی عنوان کرد که برای این رویداد نیازسنجی شده است.

وی بیان کرد: در این رویداد فقط طرح‌های فناورانه پذیرش شده که تاکنون ۳۰ طرح پذیرش و در نهایت ۲۰ طرح به رقابت خواهند پرداخت.

مسوول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه فناورانه هم همزمان با این جشنواره افتتاح و اختراع نخبگان استان را در ۲۵ غرفه به نمایش خواهد گذاشت.

جشنواره و نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی از ۲۳ تا ۲۶  آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در حسینیه جماران بیرجند دایر و حضور برای عموم مردم آزاد است.

 

 

 

 

 

همایش کوهنوری به مناسبت روز جهانی کوهستان در بیرجند گزار شد/۷

همایش کوهنوردان شهرستان بیرجند بمناسبت روز جهانی کوهستان با استقبال با شکوه حدود۱۵۰ نفر از کوهنوردان از باشگاه‌های آراد ،آریا،کوهیدر،فراز و دیگر کوهنوردان شهرستان برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی شعار اصلی این همایش ،همدلی و حفاظت از حریم پاک کوهستان باغران و اعتراض به تخریب بی رویه محیط کوهستان بود .عدم حضور مسئولین مرتبط در حفظ محیط کوهستان به رغم دعوت در این برنامه مشهود و امید که با فرهنگ سازی جلوی تخریب و آلودگی محیط کوهستان توسط دوایر زیربط ،برابر قوانین گرفته شود. همچنین در این برنامه به شرکت کنندگان هدایایی برسم یادبود تقدیم و از کسانی که در فراخوان مقاله هیأت کوهنوردی شهرستان بیرجند شرکت کرده بودند تقدیر شد. و در نهایت کوهنوردان مسیرهای مربوطه در برگشت را پاکسازی کردند

 

 

 

آغاز برق رسانی به ۵۰ معدن شهرستان نهبندان خراسان جنوبی/۲-۷

مرحله اول برق رسانی به ۵۰ معدن شهرستان نهبندان آغاز شد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان نهبندان گفت: یکی از مهمترین کانون‌های معدنی شهرستان نهبندان در منطقه شاهکوه ، هیرد  است که متاسفانه در حوزه  انرژی از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیست.
آقای مصطفی نخعی با اشاره به اینکه پارسال پیگیری‌هایی با سازمان‌های مختلف به خصوص سازمان ایمیدرو و توانیر انجام دادیم تا بتوانیم یک پست  تامین برق را در منطقه راه اندازی بکنیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این پیگیری‌ها در راستای رفع موانع تولید امروز به نتیجه رسید، گفت: طرح احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت برق شاهکوه نهبندان با سرمایه گذاری اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی از امروز آغاز شد تا برق  سرمایه گذاران و بهره برداران  معادن این منطقه را تامین کند.

 

 

 

حمل ۹۱ کیلو تریاک با سواری پی کی در شهرستان” نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی استان از کشف ۹۱ کیلو گرم تریاک در شهرستان”نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهارداشت: مأموران پاسگاه “عربخانه” شهرستان نهبندان هنگام گشت زنی در محورهای فرعی به یک سواری پی کی که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پی کی ۹۱ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در ادامه عملیات یک پیکان وانت که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می کرد را توقیف کردند.

 

 

بررسی مشکلات صنعت چاپ خراسان جنوبی/۷

   
بررسی مشکلات صنعت چاپ استان با حضور مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی
جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنعت چاپ استان با حضور مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، نمایندگان ادارات امور مالیاتی، تامین اجتماعی و راه و شهرسازی و جمعی از مدیران چاپخانه ها برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ابتدای این جلسه با بیان این که همه ما از اهمیت صنعت چاپ و نقش حساس آن در توسعه حوزه های فرهنگی و اجتماعی آگاه هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰ چاپخانه و سه لیتروگرافی در سطح استان فعالیت دارند.

به گفته وی توان، تجهیزات، امکانات و تخصص بسیار شایسته این چاپخانه ها با وجود مدیران و پرسنل توانمند، زمینه را برای گرفتن سفارش از استان های دیگر همچون کرمان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان و قزوین و حتی کشور افغانستان فراهم کرده است.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان ادارات مدعو در جلسه، عنوان کرد: چاپخانه ها مراکزی فرهنگی برای توسعه و فرهیختگی جامعه هستند و اکنون که در ساختار مدیریتی قرار گرفتیم باید نگاهمان به بعد معنوی چاپخانه ها باشد و با این دید کمک کنیم تا در این شرایط سخت، چراغ بسترهای فرهنگی روشن نگه داشته شوند.

پس از این سخنان، مدیران چاپخانه های حاضر در جلسه به بیان مشکلات خود پرداختند که مالیات بر ارزش افزوده، بیمه پرسنل و برقراری حمایت های دولتی در این زمینه، بالابودن هزینه های اجاره ملک و نبود مکان دائمی جهت استقرار چاپخانه، مشکلات تامین کاغذ و سخت گیری کارشناسان دستگاه های اجرایی از اهم مشکلات مطرح شده بود.
در ادامه جلسه نمایندگان اداره کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی، اداره کل امور مالیاتی و اداره کل راه و شهرسازی توضیحاتی درخصوص موارد مطرح شده ارائه کرده و راه حل های پیشنهادی برای رفع مشکلات را با همفکری چاپخانه داران، احصاء کردند.

 

 

 

 

 

معاون حوزه هنری کشور با خانواده شهید «رئوفی فرد» دیدار کرد

 

معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور به همراه رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با خانواده سرلشکر خلبان شهید «محمدحسین رئوفی فرد» یکی از شهدای استان خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور امروز (۲۰ آذر) به همراه رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با خانواده سرلشکر خلبان شهید «محمدحسین رئوفی فرد» یکی از شهدای استان دیدار و گفتگو کرد.

«میثم مرادی» معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور در این دیدار با اشاره به جایگاه شهدا گفت: شهدای عزیز با گذشتن از جان خود ریشه انقلاب را پایدارتر و استوارتر کردند و نشان دادن که ایرانی اجازه نمی دهد یک وجب از خاک ایران به غارت برود.

خواهر شهید «رئوفی فرد» نیز در این دیدار در خصوص بردار بزرگوارش عنوان کرد: شهید رئوفی فرد معتقد بودند که وطن مانند ناموس انسان است و نباید اجازه داد که دشمن به خودش اجازه تعرض به ایران اسلامی بدهد.

«مجید کریمیان» رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار داشت: شهید رئوفی فرد یکی از شهدای جوان انقلاب اسلامی است که چه در دوران قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس کارنامه ای درخشان از خود به یادگار گذاشته است و این امنیت و آرامش را مدیون شهدای عزیز هستیم.

گفتنی است: در منزل شهید رئوفی فرد نمایشگاهی از آثار و یادگاری های این شهید بزرگوار برپا شده بود و معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور به همراه رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی از این نمایشگاه بازدید کردند و خواهر شهید به بیان خاطراتی از شهید بزرگوار در حاشیه این بازدید پرداخت.

دما در خراسان جنوبی تا هشت درجه کاهش می‌یابد/۲

دما در خراسان جنوبی تا هشت درجه کاهش می‌یابد

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی تا پایان هفته جاری روند کاهشی دما در منطقه ادامه دارد و بین ۶ تا هشت درجه هوا سردتر خواهد شد.

جواد نخعی افزود: این روند سبب تشدید سرما و یخبندان شبانه می‌شود و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی گفت: تا پایان هفته جاری به لحاظ جوی شرایط نسبتا پایدار و یکنواختی را در استان شاهد خواهیم بود.

 

 

 

استاندار خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

خروج کالا از خراسان‌جنوبی به شرط تأمین نیاز مردم استان/۳

خروج کالا از خراسان‌جنوبی به شرط تأمین نیاز مردم استان

 استاندار خراسان جنوبی گفت: تا زمانی که نیاز خراسان‌جنوبی در مورد هر کالایی تأمین نشود، مجوز خروج آن از استان را نمی‌دهیم.

جواد قناعت  در کارگروه تنظیم بازار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هدف از کارگروه این است که با نظارت جلوی افزایش نامتعارف قیمت‌ها در بازار را بگیریم تا مردم در زمینه تأمین مایحتاج خود دغدغه نداشته باشند.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این کارگروه باید هر ماه به ریاست استاندار برگزار شود، بیان‌کرد: قبل از برگزاری کارگروه نیز کمیته‌های مرتبط جلساتی را برگزار و مسائل را به صورت کارشناسی و مستمر پیگیری کنند.

قناعت با تأکید بر اینکه ما به عنوان مسئولان و متولیان امور باید مراقب واژگان مورد استفاده در سخنانمان باشیم، ادامه‌داد: وقتی مسئولی می‌گوید «هیچ‌گونه افزایش قیمت در خراسان‌جنوبی نداریم» مردم این جملات را از طریق رسانه‌ها می‌شوند و از طرف دیگر آیا واقعاً هیچ افزایش قیمت نداشته‌ایم؟

وی با بیان اینکه موضوع نهاده‌های دام و طیور یکی از موضوعات مهم و اساسی است که خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه مشکلاتی دارد، گفت: در راستای رفع این مشکل هماهنگی برای برگزاری جلسه‌ای با متولیان امور در این خصوص انجام شود.

استاندار خراسان‌جنوبی به نظارت بر بازار شب یلدا تأکید کرد و یادآور شد: باید نظارت‌های ما به گونه‌ای باشد که به بهانه شب یلدا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

قناعت اظهار کرد: از طرف دیگر باید به سمت نظارت‌های هوشمند رفته و تنها بر بازرسی‌های میدانی تأکید نکنیم که در این راستا جدی گرفتن سامانه جامع تجارت برای نظارت از مسائل بسیار مهم، ضروری و مورد تأکید است

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که مدیران سازمان‌های مرتبط از همین ماه باید برای آن تدبیری اندیشیده و برنامه‌ریزی داشته باشند، تأمین و ذخیره سازی میوه شب عید نوروزی به اندازه مورد نیاز خراسان‌جنوبی است.

استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: در مورد هر کالایی نیز در وهله اول باید نیاز مردم استان تأمین شود و بعد به خارج از خراسان جنوبی برود.

آزادی ۱۶ زندانی جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از آزادی ۱۶ زندانی جرائم غیرعمد در استان خبر داد.

حسین پور در جلسه هیئت امنای ستاد دیه استان که به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) تشکیل شد ، گفت: میزان بدهی زندانیان آزاد شده ، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این مبلغ به وسیله شکّات گذشت شده است و ۹۶۰ میلیون دیگر آن نیز باقی ماند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: ۹۶۰ میلیون تومان دیگر نیز از سوی خیّران ، ستاد دیه کشور و ستاد دیه خراسان جنوبی تأمین شد

 

کشف ۸۳ کیلو شیره آنغوزه قاچاق در بشرویه/۴

ماموران انتظامی بشرویه ۸۳ کیلو شیره آنغوزه قاچاق در بازرسی از یک خودرو کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، جانشین انتظامی شهرستان بشرویه گفت: در راستای طرح مبارزه با کالایکشف ۸۳ کیلو شیره آنغوزه قاچاق در بشرویه قاچاق، مأموران انتظامی بخش ارسک شهرستان بشرویه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک وانت پیکان مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر آن را متوقف کردند.

سرهنگ میربلوکی افزود: مأموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از خودرو ۸۳ کیلوگرم شیره” آنغوزه” قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
گیاه خودروی”آنغوزه” گیاهی با ریشه‌هایی ضخیم و گوشتی است که در مناطق خشک و آهکی نواحی گرم آسیا مثل بیابان‌های خشک ایران و کوه‌های افغانستان و هند رشد می‌کند و یک سری خواص دارویی خاص مانند درمان برخی عفونت ها، تقویت بینایی، هضم غذا و موارد دیگر دارد که به صورت پودر، روغن و ادویه مصرف می‌شود.

 

 

درخشش ورزشکاران استان در مسابقات رانندگی مهارتی و حرکات نمایشی/۷

مسابقات اسلالوم باحضور ورزشکارانی از سراسر کشور در شهر مشهد مقدس برگزار شد.

در بخش آقایان کلاس ۱۸۰۰سی سی نماینده استان آقای نادر سارانی مقام دوم را از آن خود کرد و در بخش بانوان نیز در کلاس ۱۸۰۰سی سی، خانم ها سعیده صائب نژاد مقام دوم و فریبا سیادت مقام سوم را کسب کردند.

همچنین آقایان مجتبی صحرادار ، مجید سامزه و علی اکبر رسکی نیز در این دوره حضور داشتند که به علت نقص فنی پیش آمده برای خودروهایشان در مسیر جاده از کسب مقام جا ماندند.

 

 

 

راهیابی نمایش «ملک سلیمان» به مرحله کشوری جشنواره «تئاتر سنگر»/۲-۳

نمایش «ملک سلیمان » از خراسان جنوبی به عنوان اثر برتر در بخش تئاتر صحنه‌ای به مرحله کشوری دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر سنگر راه یافت.

مدیر هنری و امور سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: دومین جشنواره منطقه‌ای «تئاتر سنگر» ویژه گروه‌های تئاتر نیروهای مسلح در بخش‌های «تئاتر صحنه‌ای» و «تئاتر خیابانی» برگزار شد.
رحیم‌آبادی افزود: هدف از این جشنواره بازآفرینی حماسه‌های دفاع مقدس، شناسایی نخبگان تئاتر نیروهای مسلح استان، افزایش روحیه حماسی جوانان و ارتقای کیفی وضع تئاتر در نیروهای مسلح است.

وی گفت: آثار رسیده در یک مرحله با حضور ۳ داور مورد داوری قرار گرفتند و از میان آن‌ها تئاتر «ملک سلیمان» از تیپ ٣ مردم پایه سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی به نویسندگی و کارگردانی «حسین یوسفی» انتخاب شد و به مرحله کشوری راه یافت.

 

 

 

پویش اهدای خون دانشجویان دانشگاه بیرجند به مناسبت روز دانشجو/۲-۷

 شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰برنامه پویش اهدای خون دانشجویان دانشگاه به مناسبت روز دانشجو با همکاری اداره بهداشت و درمان، معاونت فرهنگی و اجتماعی،کانون های دانشجویی همیاران بهداشت، هلال احمر، خیریه نهال و بسیج دانشجویی، با حضور جمعی از دانشجویان داوطلب این اقدام انسان دوستانه در پایگاه قائم سازمان انتقال خون انجام گردید.

برگزاری مسابقات انتخابی تیم کبدی خراسان جنوبی /۷

برگزاری مسابقات انتخابی تیم المپیاد استعدادهای برتر کبدی خراسان جنوبی در بیرجند

 

 رقابت های انتخابی تیم های المپیاد استعدادهای برتر ورزشی در رشته کبدی با حضور ورزشکارانی از شهرستان های استان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دوره از رقابت ها ۹ تیم در بخش آقایان و ۷ تیم در بخش بانوان با یکدیگر به رقابت پرداختند و در پایان تیم های برتر مشخص شدند. در بخش آقایان: تیم طبس مقام اول تیم بیرجند مقام دوم و تیم های حومه بیرجند و قاینات مقام های سوم و سوم مشترک را از آن خود کردند. در بخش بانوان: تیم خوسف مقام اول تیم طبس مقام دوم و تیم درمیان مقام سوم را به خود اختصاص داد. در پایان با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان، اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش،شیردل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند، چهکندی نژاد سرپرست گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای و علی کاظمی از نفرات برتر با اهدای لوح، مدال و تندیس مسابقات تجلیل شد.

 

برگزاری اولین دوره مسابقات جهت یابی در خراسان جنوبی/۷

برگزاری اولین دوره مسابقات جهت یابی در خراسان جنوبی

اولین دوره مسابقات جهت یابی به همت کمیته جهت یابی هیات انجمن های ورزشی خراسان جنوبی برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیزاده رییس هیات انجمن های ورزشی خراسان جنوبی گفت : مسابقات جهت یابی استان با همت جواد سلیمانی قهرمان جهان و مدیر انجمن جهت یابی استان در پارک صیاد شیرازی بیرجند برگزار و در پایان نفرات برتر بخش های مختلف به شرح زیر معرفی شدند. نفرات برتر در مسافت ۱/۲km: کرمانی مقام اول شباب مقام دوم خدابخشی مقام سوم در مسافت۱/۵km: بهمدی مقام اول و خزاعی مقام دوم را به خود اختصاص داد. وی افزود : قهرمانان نونهال در بخش دختران: زهرا فریدونی و فاطمه زهرا میری و در بخش پسران محمد مهدی علیزاده قهرمان شدند . وی گفت : مسولیت برگزاری این مسابقات را مهدی صادقی بازیکن تیم ملی جهت یابی استان بر عهده داشت .

نشست فرهنگی بحث و تبادل نظر بین دانشجویان ایران و افغانستان برگزار شد.

 به همت شورای فرهنگی خوابگاه سرو دانشگاه بیرجند “نشست تبادل فرهنگی دانشجویان ایران و افغانستان”  در محل سالن فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در ابتدای جلسه  دکتر زنگویی، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند ضمن خیر مقدم به دانشجویان و تبریک روز دانشجو  به پرداخت اشتراکات فرهنگی بین دو کشور پرداختند و ضمن اشاره به آیات قرآن کریم در مورد برابری انسان ها فارغ از هر نوع نژاد و زبان و رنگ به کرامت و ارزشمندی  اشاره کردند و فرهنگ نزدیک و اشتراکات دو کشور ایران و افغانستان را ارزشمند برشمردند. در ادامه جلسه چند تن از دانشجویان ایران و دانشجویان بین الملل از کشور افغانستان به بحث و تبادل نظر پیرامون مسایل فرهنگی مانند جشن نوروز و زبان مشترک دو کشور و مراسم مذهبی و آیینی و شاعران بر جسته ی دو کشور در حوزه شعر و ادبیات و همچنین فرهنگ و تمدن دو کشور که نقاط مشترک فراوانی دارند پرداختند و در ادامه شبخوان، کارشناس فرهنگی و امور خوابگاه های معاونت فرهنگی، ضمن تشکر از دانشجویان شرکت کننده و تبریک روز دانشجو خواستار تشکیل کانونی برای دانشجویان بین الملل شد.

 

 

 

 

کسب مقام قهرمانی دانشگاه بیرجند در مسابقات بین دانشگاهی  خراسان جنوبی/۷

مسابقات فوتسال بین دانشگاهی استان خراسان جنوبی به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج و روز دانشجو، در محل سالن ورزشی دانشگاه پیام نور بین ۶ تیم از بین دانشگاه های استان برگزار شد و در مسابقه فینال دو تیم  دانشگاه بیرجند و دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولین بسیج شهرستان و ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای با هم به رقابت پرداختند.
کسب مقام قهرمانی توسط تیم فوتسال بسیج دانشجویان پسر دانشگاه بیرجند در مسابقات قهرمانی بین دانشگاهی استان خراسان جنوبی

 در این مسابقات تیم بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند با نتیجه ۲ بر صفر از سد تیم دانشگاه فرهنگیان گذشت و عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کرد.

 

 

تحویل ۳۸۰ واحد مسکونی تا پایان سال جاری به مددجویان/۳
عرب نژاد گفت: تا پایان سال جاری ۳۸۰ واحد مسکونی به مددجویان اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تحویل داده خواهد شد.

«علی عرب نژاد» افزود: طرح نهضت تامین مسکن معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی به طور گسترده و جدی از سال ۸۸ آغاز شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۸۸ تاکنون سه هزار و ۱۰۰ خانوار در استان تحت حمایت این طرح قرار گرفتند، افزود: از این تعداد تعداد ۲ هزار و ۳۶۰ خانوار صاحب منزل شده اند که برای این مهم حدود ۳۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض بهزیستی و دولتی و حدودا ۷۰۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات کم بهره بانکی اعطا شده است.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۸۰ واحد مسکونی از کمک های بلاعوض، احداث شده که این واحد‌های مسکونی به مرحله واگذاری رسیده است و طبق تعهد بهزیستی استان؛ تا پایان سال جاری نیز این رقم به ۳۸۰ واحد مسکونی افزایش خواهد یافت.

توقیف و سالم سازی ۱۲ تُن کنسانتره دامی در نهبندان/۴

۱۲ هزار کیلوگرم کنسانتره دامی که بدون گواهی بهداشتی_قرنطینه‌ای دامپزشکی وارد شهرستان نهبندان شده بود، توقیف شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان در بازدید از یکی از انبار‌های نگهداری علوفه در شهرستان مقدار ۱۲ تن کنسانتره دامی که خارج از استان و بدون دریافت گواهی بهداشتی_ قرنطینه‌ای دامپزشکی وارد شهرستان شده بود ، توقیف شد.

محسن آهنی افزود: پس از نمونه برداری از محموله مذکور و ارسال نمونه به آزمایشگاه مشخص شد، محموله مذکور به لحاظ شاخص‌های بهداشتی در حد مطلوب نیست که در شرایط کنونی معدوم سازی محموله ضرر و زیان اقتصادی فراوانی به دامداران شهرستان تحمیل می‌ کرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: برابر دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی نسبت به سالم سازی محموله اقدام شد که محموله مذکور با نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان به کارخانه خوراک دام منتقل و پس از فرآیند‌های حرارتی به پلت تبدیل گردید.

 

 

 

 

 

مانور آماده باش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی/۴

مانور آماده باش آنفولانزای فوق حاد پرندگان دوشنبه ۲۲ آذر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

سرپرست اداره بهداشت مدیریت بیماری‌های طیور،  آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان گفت: این مانور  با حضور اکیپ‌های واکنش سریع از شهرستان‌های بیرجند ، خوسف ، زیرکوه ، سربیشه ، درمیان ، نهبندان و اکیپی از ستاد اداره کل در محل اداره کل دامپزشکی استان برگزار می شود.

زهره زنگویی مطلق هدف از برگزاری این مانور را ایجاد آمادگی لازم و ارزیابی اکیپ‌های واکنش سریع در زمان مواجه با بحران عنوان کرد.

دی ماه پارسال  تعداد ۲۵واحد صنعتی و نیمه صنعتی طیور در سطح شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه اعم از واحد‌های مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ نیمچه گوشتی، شتر مرغ و بوقلمون به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با این بیماری درگیر شدند گه در پی رخداد این بیماری در استان، بیش از ۱۹۴ تن تخم مرغ و بیش از ۴۲ تن انواع نهاده‌های خوراکی طیور از واحد‌های مذکور معدوم و مشمول پرداخت غرامت شد.

 

 

 

۳ مصدوم در واژگونی پیکان در مسیر طبس- ده محمد/۴

بر اثر واژگونی یک دستگاه پیکان در مسیر طبس- ده محمد شهرستان طبس ۳ نفر مصدوم شدند که مصدومان به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند.

همچنین در حادثه ای دیگر واژگونی یک دستگاه کامیون در مسیر معدن واقع در ۷۰ کیلومتری طبس  یک مصدوم برجای گذاشت .

 

نبود جای پارک در معابر و ایجاد مشکلات ترافیکی در بیرجند/۲-۳

نبود جای پارک در معابر شهرستان بیرجند خصوصا در هسته مرکزی شهر، مشکلات زیادی برای شهروندان بوجود آورده است.

رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی استان گفت: براساس آمار ۵۰ درصد تخلفات رانندگی ثبت شده در شهر  بیرجند مربوط به پارک وسایل نقلیه است که ناشی از وضعیت ترافیکی، نبود و یا کمبود پارکینگ عمومی، وجود مراکز اداری-تجاری فاقد پارکینگ و در برخی نقاط مثل خیابان جمهوری، عدم استقبال مردم از پارکینگ طبقاتی است.

سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۳ هزار خودرو و ۴ هزار راننده جدید به چرخه ترافیک شهر بیرجند افزوده می‌شود، افزود: در سالیان گذشته و همزمان با گسترش شهر، افزایش خودرو‌ها و رانندگان، افزایش مراکز اداری-تجاری و… اقدام قابل توجهی برای احداث پارکینگ عمومی انجام نشده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: وقتی در معبری جای پارک وجود ندارد رانندگان مجبور می‌شوند در محل‌های ممنوع پارک یا به صورت دوبله توقف کنند که باعث ایجاد نابسمانی و بی نظمی در ترافیک و نارضایتی سایر شهروندان می‌شود و پلیس نیز برای رفع مشکل ترافیک و پاسخگویی به شهروندانی که بابت سد معبر و ترافیک در معابر تماس می‌گیرند برابر قانون ملزم به بررسی است.

سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه هم اکنون فروشگاه ها، مراکز تجاری-اداری ودرمانی بزرگ، فاقد پارکینگ احداث و افتتاح می‌شوند، از دستگاه‌های مسئول خواست: برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

 

 

 

 

 

درآمد ۳۸۹ میلیارد تومانی تولید تخم مرغ در خراسان جنوبی

۳۸۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تخم مرغ تولید شده در واحدهای مرغ تخمگذار خراسان جنوبی درب مغازه به فروش رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما از تولید ۱۷ هزار و ۱۴۱ تُن تخم مرغ در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار استان در هشت ماه گذشته خبر داد.

غلامرضا قوسی میانگین تولید تخم مرغ در روز را در استان ۸۰ تا ۱۰۰ تُن اعلام کرد و گفت: روزانه ۳۰ تا ۴۵ تُن تخم مرغ در استان مصرف می شود.

وی گفت: میانگین  تخم مرغ ارسال شده به خارج از استان را  روزانه ۶۰ تا ۷۰ تُن اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در استان کمبود تولید مرغ و تخم مرغ نداریم

هم اکنون ۶۵۱ واحدمجاز پرورش مرغ گوشتی و ۵۲ واحد مرغ تخمگذار درخراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

 

 

 

 

سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی در واحد‌های تولیدی احیا شده/۲-۳

در واحد‌های تولیدی و صنعتی احیا شده خراسان جنوبی ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این میزان سرمایه گذاری مربوط به ۲۰ واحد تولیدی احیا شده استان در استان است که امسال به چرخه تولید بازگشته اند.
جهانی کیا افزود: با بازگشت به چرخه تولید این واحد‌ها برای ۹۸ نفر نیز اشتغالزایی شده است.
وی همچنین گفت: این واحد‌ها یا به سرمایه گذار جدید واگذار شده و یا از سوی بانک‌ها به سرمایه گذار قبلی برگردانده شده و یا هم در نوع تولید آن تغییر ایجاد شده است.
مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: واحد سنگ بری انواع سنگ‌های گرانیتی در نهبندان، واحد کانی‌های غیرفلزی فرآوری شده در فردوس، واحد تولید اسکلت و مقاطع فولادی ساختمان در بیرجند و واحد تولید مصنوعات چوبی ساختمان و مصالح ساختمانی در بشرویه از مهم‌ترین واحد‌های تولیدی احیا شده در سال جاری هستند.
گفتنی است پارسال ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی در خراسان جنوبی احیا و به چرخه تولید بازگشته اند.

 

 

 

 

 

خروج طبس از وضعیت قرمز کرونایی/۲

بر اساس آخرین بروز رسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان‌ طبس از وضعیت قرمز خارج شد و در وضعیت نارنجی قرار گرفت و هم اکنون طبس به همراه نهبندان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر این اساس از هشت شهر نارنجی رنگ کشور ۲ شهر مربوط به خراسان جنوبی است.

شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی به زرد تغییر وضعیت داده است.

شهرستان های قائنات ، سرایان و بشرویه نیز از وضعیت زرد به آبی تغییر کرده اند.

بر این اساس هم اکنون شهرستان های درمیان ، سربیشه ، بیرجند و فردوس در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

شهرستانهای خوسف ، زیرکوه ، قائنات ، سرایان و بشرویه نیز در وضعیت آبی و کم خطر قرار گرفتند.

 

معلمان خراسان جنوبی رتبه اول طرح‌های پژوهشی آمیخته/۲-۳

معلمان پژوهشگرخراسان جنوبی موفق به کسب رتبه اول طرح‌های پژهشی آمیخته در کشور شدند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان گفت : طرح پژوهشی آمیخته، باعنوان تبیین و ارائه مدل عوامل تأثیرگذار بر مدیریت کلاس درس و راهکار‌های بهبود آن براساس تجارب معلمان مدارس ابتدایی استان توسط خانم «بارانی» به عنوان مجری ، آقای «مهدی حسنی» بعنوان ناظرعلمی وآقای «محمد زمانی» به عنوان ناظراجرایی، رتبه اول رادربخش طرح‌های آمیخته وزارت آموزش پرورش درسال جاری کسب کرد.
محمدعلی واقعی افزود : این طرح با هدف کلی ارائه مدل کیفی مطلوب برای بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت کلاس درس معلمان مدارس ابتدایی اجرا شده است.

وی عوامل چهارگانه معلم، دانش‌آموز، محیط فیزیکی و فراکلاس را بر مدیریت کلاس درس معلمان تأثیرگذاردانست و گفت: تبیین و توجه به این عوامل با آگاهی و آموزش راهبرد‌ها و راهکار‌های این پژوهش می‌تواند به‌عنوان یک ضرورت حرفه‌ای غیر قابل انکار مورد توجه دست‌اندرکاران باشد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان طرح‌های دریافت شده از سراسر استان‌ها ۴۷ عنوان بوده و در مجموع ۹۹ نفر ارزیاب در کارگروه طرح‌های پژوهشی مشارکت داشته اند.

 

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر خراسان جنوبی:
نخبگان علمی خراسان جنوبی بورسیه بیمه اجتماعی می شوند
نخبگان علمی و رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ۱۴۰۰ خراسان جنوبی بورسیه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر می شوند.

«علیرضا اسدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: ۵۱ هزار و ۸۰۵ نفر در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر  هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ درصد جمعیت مشمول استان تحت پوشش بیمه صندوق هستند، گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۰۵ خانوار حقوق بگیر صندوق هستند.

وی  ادامه داد: در راستای حمایت از نخبگان علمی و رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ۱۴۰۰ که عضو خانواده صندوق هستند، این دانشجویان بورسیه و تحت حمایت مالی  قرار می گیرند.

اسدی تصریح کرد: همزمان با روز دانشجو و بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان‌، مبنی بر مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در برابر نخبگان علمی و لزوم حمایت از این عزیزان با هدف تقویت توان و بنیه علمی کشور و تصمیم مدیرعامل صندوق و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان و خالی نشدن روستاها از سکنه و ایجاد انگیزه مضاعف در فرزندان خانواده‌های شریف و نجیب روستایی و عشایری عضو صندوق بنا داریم در صندوق به طور ویژه به بحث حمایت از نخبگان روستایی ورود کنیم.

وی با بیان اینکه عضویت پدر، مادر یا شخص دانشجو در صندوق بیمه اجتماعی از شروط اولیه بهره‌مندی از طرح بورسیه تحصیلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است، ادامه داد: براساس آن مشمولان می‌توانند طی دوران تحصیل خود در چهارسال مقطع کارشناسی از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

وی افزود: مشمولان جهت بهره‌مندی از این طرح می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق به نشانی Roostaa.ir نسبت به ثبت نام و بار گذاری مدارک لازم اقدام کنند.

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر خراسان جنوبی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از فرزندان عشایر استان که در کنکور سال گذشته  موفق به کسب رتبه برتر سه رقمی شده بود بورسیه صندوق بوده و از این حمایت مالی بهره مند شده است.

ثبت کورگی بافی با ۱۰ قرن قدمت در فهرست ملی/۳

هنر کورگی‌بافی خراسان جنوبی با ۱۰ قرن قدمت در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استانثبت هنری با ۱۰ قرن قدمت فهرست ملی گفت: هنر کورگی بافی به نام شهر مود شهرستان سربیشه در فهرست میراث ناملموس (معنوی) به ثبت رسید.

سید‌احمد برآبادی افزود: کرکی بافی شامل مراحل ریسندگی ، بافت و فراوری منسوجی است که در منطقه مود شهرستان سربیشه به این دست بافته کرکی ، کورگی یا کورگین گفته می‌شود.

به گفته وی به سبب کارکرد انحصاری کرک بز در پارچه‌های بافته شده، اختصاصاً نام کرکی بر این دست بافته قرار داده شده که در سایر نقاط استان و کشور به برک معروف است.

برآبادی افزود: کورگی بافی فرایند پیچیده‌ای از مرحله آماده‌سازی مواد اولیه (کرک) و بافت منسوجی است که با کمک دستگاه‌های نساجی دو یا چهار وردی انجام می شود و مراحل ریسندگی با جَلَک و مالیدن نهایی پارچه بیشتر توسط مردان و مراحل ریسندگی با چرخ و چله‌کشی و بافت پارچه اختصاص به زنان دارد.

وی گفت: قدمت بیش از هزار سال هنر کرکی بافی در شهر مود بر اساس مستندات باستان‌شناسی سکونت‌گاه‌های دشت مود و تپه گبری و… استقرار‌های بخش‌های مختلف در این دشت و دسترسی به بز‌های کرکی و گله‌داری بز‌های کرکی در این منطقه باعث تمایز دستبافته کرکی مود با سایر نواحی استان شده است.

برآبادی با بیان اینکه پارچه‌های کرکی معمولاً به‌طور خودرنگ و در رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، سفید، شیری و شکری و خاکستری تولید می‌شود، افزود: رنگ این پارچه سفید خیلی کم و خیلی گران است و گاهاً با استفاده از قلاب‌های بافتنی از نوع سفید و روشن آن برای بافت دستکش و شال‌گردن‌های نفیس استفاده می‌شده است.

وی گفت: فرآوری نهایی و منحصربه‌فرد پارچه‌های کرکی در شهر مود با استفاده از محلول تخم‌مرغ و آب ولرم یا محلول مغز سر گوسفند با آب ولرم و مالیدن با دست یا پا برای آهار دادن و از بین بردن پرز‌های اضافی و مخملی کردن پارچه‌ی تولیدی منحصربه‌فرد است.

برآبادی افزود: کاربرد‌های متنوع پارچه‌های کورگی در اشکال پاتابه (پاپیچ)، کمرپیچ، شال‌گردن، مندیل، چادر زنانه، کت مردانه، مانتوی زنانه و …، حاکی از مزایای کرک در جلوگیری و رفع بیماری‌هایی ازجمله روماتیسم و درد‌های عضلانی و آرتوروز‌ها و کاربرد‌های زمستانی آن در پیشگیری از سرما داشته و به نقش بی‌بدیل تقابل انسان با طبیعت سرد منطقه سربیشه اشاره دارد.

 

 

 

زیرساخت های تجارت مرزی در دوکوهانه فراهم است

کاظمی قمی از فراهم بودن زیرساخت های تجارت مرزی در بازارچه مرزی دوکوهانه خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، دوکوهانه یکی از ۴ بازارچه مرزی خراسان جنوبی است.

این بازارچه قدیمی‌ترین معبر مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان نهبندان مستقر است.

لزوم رایزنی با افغانستان برای بازگشایی دوکوهانه

دیروز کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه گفت: زیرساخت‌های خوبی برای صادرات در این مرز وجود دارد.

او گفت: از جمله اقداماتی که باید در حال حاضر انجام شود این است که رایزنی‌هایی با افغانستان در خصوص بازگشایی این بازارچه صورت گیرد.

کاظمی قمی گفت: با رویکرد حال حاضر دو کشور امیدواریم بتوانیم رایزنی‌ها را به نتیجه رسانده و بازارچه را فعال کنیم.

تغییر استراتژی های تجارت با به قدرت رسیدن طالبان

چندی پیش نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۱۴ ماه قبل سفری برای شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان به این کشور انجام شد.

او گفت: توافقات خوبی در این سفر صورت گرفته است و لازمه تجارت با افغانستان عمل کردن به صورت دو طرفه است.

نخعی گفت: مدتی قبل کارگروهی ویژه برای بازگشایی مرز دوکوهانه تشکیل شد و تمام امکانات و مقدمات آماده شد، اما با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان استراتژی‌های تجارت تغییر کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از انتظارات از استاندار جدید خراسان جنوبی اهتمام و توجه به مرز و بازگشایی بازارچه‌های مرزی به ویژه بازارچه مرزی دوکوهانه است که بیش از یک دهه از تعطیلی آن می‌گذرد.

او گفت: جمعیت قابل توجهی از مردم افغانستان در شعاع ۲۵ تا ۴۰ کیلومتری دوکوهانه مستقر هستند که کالا‌های مورد نیاز خود را می‌توانند از طریق مرز دوکوهانه فراهم کنند.

 

 

 

ساختمان اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان تکمیل شد

ساختمان اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان تکمیل شد

 فرماندار نهبندان گفت: ساختمان اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان تکمیل شده و برای بهره‌برداری منتظر تجهیز آن از سوی وزارت بهداشت هستیم.

مجید بیکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از تجهیزات اورژانس شهرستان از جمله تخت توسط وزارت بهداشت تامین شده و منتظر تامین بقیه تجهیزات هستیم تا این مجموعه به‌صورت کامل تجهیز و مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کمبود فضای زیادی در بیمارستان شهید آتشدست داریم و خدماتی به سختی به مردم ارائه می‌شود که با راه‌اندازی این مجموعه خدمات درمانی راحت‌تر و در فضای بزرگتری به مردم ارائه خواهد شد.

بیکی با بیان اینکه عملیات ساختمانی اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان با زیربنای هزار و ۴۰۰ متر مربع تکمیل شده است گفت: برای این طرح بهداشتی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که از این مقدار پنج میلیارد تومان توسط بنیاد برکت و بقیه توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و وزارت بهداشت تامین شده است.

وی عنوان کرد: همچنین کلنیک تخصصی پزشکان شهرستان با زیربنای ۵۳۰ متر مربع در محل بیمارستان شهید آتشدست نهبندان با مجموع اعتبار سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در دست اجرا است.

فرماندار نهبندان افزود: این طرح با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال حاضر مشکل اعتباری ندارد و تا پایان سال مالی جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بیکی گفت: هشت واحد پانسیون پزشکان نیز در محل بیمارستان شهید آتشدست نهبندان در دست ساخت است که ۲ میلیارد تومان برای تکمیل این واحدها نیاز داریم و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۲ واحد خانه بهداشت در روستاهای «آرویز و افضل آباد» نهبندان در دست ساخت داریم، اضافه کرد: زیربنای هر واحد ۱۲۰ متر مربع و با مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در دست اجرا است.

 

 

 

میراث ناشناخته در بیرجند

بیرجند – ایرنا – بیشتر آب انبارهای قدیمی در بافت تاریخی بیرجند قرار دارد و آب انبار محسن‌زاده یکی از این سازه‌های شگفت‌انگیز اما ناشناخته است و بسته بودن آن نیز از موانع دیدن شدن چنین اثر ملی محسوب می‌شود.

برای دیدن این سازه آبی تاریخی باید از خیابان منتظری سه وارد بافت تاریخی بیرجند شویم و به پستخانه قدیم شهر برویم تا با کمک کارشناس میراث فرهنگی مستقر در پایگاه بافت تاریخی مسیر آب انبار را در پیش بگیریم.

با سمیه حسین‌آبادی از کوچه مجاور پستخانه قدیم برای رفتن به آب انبار هم‌مسیر می‌شویم، میسری که سنگ فرش شده و جزئی از بافت تاریخی شهر بیرجند است.

درب بزرگی که قفلی بر آن زده شده و تابلوی کوچکی در کنار آن با مشخصات آب انبار محسن‌زاده، همه آن چیزی است که از این آب انبار به‌طور معمول در گذر از بافت تاریخی شهر می‌توان مشاهده کرد.

پیش از این آب انبارهایی را در سرایان یا روستاهای اطراف استان خراسان جنوبی دیده بودم اما این آب انبار با بقیه فرق دارد و این سوال برایم ایجاد شده که چرا مانند بقیه آب انبارها گنبدی بر بالای آن نیست.

از زمانی که قفل در آب انبار باز می‌شود، کارشناس میراث فرهنگی توضیحات خود درباره نوع معماری و زمان ساخت آن را شروع می‌کند و هنگام پایین رفتن از ۴۲ پله، داستانی کوتاه اما شگفت‌انگیز از ساخت آب انبار محسن‌زاده را می‌شنویم.

حسین‌آبادی با بیان اینکه آب انبار محسن‌زاده از سازه‌های آبی قدیمی بیرجند است که زمان ساخت آن به اواسط دوره قاجار برمی‌گردد گفت: این آب انبار در محله دم قلعه، ابتدای کوچه خواجه‌ها و کنار خانه مسکونی مرحوم احمد محسن‌زاده واقع است که به همین جهت به آن آب انبار محسن‌زاده گفته شده ولی بانی واقف آن حاجی خان بوده است.

میراث ناشناخته در بیرجند

وی در مسیر پایین رفتن از پله‌های آب انبار با این توضیح که مخزن آب انبار محسن‌زاده جزو بزرگترین مخازن است افزود: خشت‌های مربعی شکل که روی پله‌ها منظم کنار هم چیده شده یادگار بیش از ۱۰۰ سال پیش بوده و میراث فرهنگی در مرمت آن هیچ دخل و تصرفی نداشته است.

دستی به دیوارها می‌کشم نه سیمان است و نه خاک! پس چطور در سال‌های طولانی با رطوبت این فضا مقاومت کرده و فرو نریخته که از سوی کارشناس میراث فرهنگی نام «ساروج» به گوش می‌رسد.

ساروج نوعی ملات سنتی و ضدآب است که در معماری ایرانی کاربرد زیادی داشته‌ است. این ماده از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن بوده که معمولا در ساخت پل‌ها، آب انبارها و یخچال‌ها استفاده می‌شد و برای ساختن آن نخست خاک رس و آهک را به نسبت ۶ و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند که ۲ روز آن را ورز می‌دهند.

سپس قسمتی از سرباره کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی (تخم و پرزهای نوعی نی است) که گاهی تخم‌مرغ به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوب‌هایی به قطر ۱۰ سانتیمتر می‌کوبند تا به‌خوبی با هم عجین شوند.

همانطور که دیوارهای ساروجی آب انبار را دست می‌کشم و در حیرت ماندگاری این ملات هستم به پایین پله‌ها می‌رسیم و راهنما می‌گوید اینجا «پاشیر» نام دارد.

پاشیر آب انبار جایی است که آب از مخزن به آنجا آمده و افراد می‌توانستند از این قسمت آب برداشت کنند.

به یاد آوردم چند سال پیش سفری به روستای کارشک از توابع شهرستان قاینات داشتم و آنجا آب انباری بود که هنوز هم آبگیری می‌شود تا مردم بتوانند آب برداشت کنند و شخصی می‌گفت: آب انبارها زمان قدیم «پریزاد» داشت که زیر آب پنهان بود و وقتی نگاهش می‌کردی انگار آرام به طرفت می‌آید تا با یک خیز تو را بگیرد و زیر آب بکشد.

فهمیدم که این موجود خیالی زاییده بازی نور و سایه بوده که مادران از ترس افتادن بچه‌ها در آب انبار ساخته بودند و چه داستان‌هایی که هر شب از این هیولای زیر آب انبار تعریف نمی‌کردند!

اینجا در پاشیر آب انبار محسن‌زاده اگرچه آبی نیست تا آن موجود خیالی به ذهن تداعی شود اما می‌توان تصور کرد که نوشیدن آب سرد بعد از پایین رفتن ۴۲ پله آن هم در فصل تابستان چه لذتی داشته است.

دیوار مقابل پاشیر یک سوراخی نه چندان بزرگ دارد که براساس گفته‌های کارشناس میراث فرهنگی، آب مخزن از آنجا وارد پاشیر شده و کنار آن ورودی است که به مخزن راه دارد.

کارشناس میراث فرهنگی در این باره گفت: زمانی که آب انبار را کشف کردیم این ورودی نبود و فقط تا همین پاشیر را توانستیم پیدا کنیم.

میراث ناشناخته در بیرجند

اینجا سوالی را که موقع ورود به آب انبار برایم پیش آمده بود، پرسیدم؛ اینکه اگر این آب انبار مخزنی دارد چرا مانند بقیه آب انبارها گنبدی بر بالای آن نیست؟

حسین‌آبادی مسیرمان را به سمت مخزن هدایت کرد تا آنجا این سوال را پاسخ دهد و این گونه بود که از یک پاشیر کوچک به مخزنی بزرگ و شگفت‌انگیز وارد شدیم.

مخزن این آب انبار یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گنجایش دارد، به‌طوری که وقتی وارد این مخزن می‌شوید، بزرگی آن باعث می‌شود تا چند لحظه سکوت کنید و به فکر فرو روید.

سمت چپ سه دریچه است که در گذشته باز بوده تا آب برف و باران از طریق آن به مخزن هدایت شود. دریچه‌ای هم روبه‌روی ورودی مخزن قرار دارد که به گفته کارشناس میراث فرهنگی مخصوص ورود آب قنات بوده است.

در شهرهای کویری، رشته‌‍ای از قنات دائمی شهر به سمت آب انبار هدایت می‌شود تا همیشه آب داشته باشد و در آب انبار محسن‌زاده هم از محل ورود آب قنات تا پاشیر شاهد یک اختلاف ارتفاع مناسبی هستیم که این شیب آب را به سمت سوراخ پشت پاشیر هدایت می‌کند.

حتی سوراخ خروجی آب قبل از پاشیر هم با زمین فاصله دارد که به گل و لای و خار و خاشاک زمان داده تا ته‌نشین کند و آب زلال‌تر وارد شیر شود.

سازندگان این سازه آبی آن قدر تبحر داشته و به کار خود خود مطمئن بودند که مخزنی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر آب را در میان خانه‌های مسکونی ساخته‌اند و با گذشت بیش از ۱۰۰ سال هیچ نشتی آبی از آن رخ نداده است.

داخل این مخزن نقوش مختلف از حیوان و اشیای روی دیوار وجود دارد که زمان تازه بودن ساروج نقش بسته و یادگارهایی از سازندگان این آب انبار است.

اما چرا این آب انبار همچون سایر آب انبارهای دیگر گنبدی شکل نیست؟

کارشناس میراث فرهنگی در پاسخ گفت: مخزن آب انبار محسن‌زاده برخلاف سایر آب انبارهای موجود در کشور که دایره‌ای شکل است؛ مستطیل بوده لذا گنبدی بالای آن مشاهده نمی‌شود.

روایت داستان آب در آب انبار

آنچه در این آب انبار برای گردشگران جذابیت دارد نه معماری که شباهت آن در تمامی آب انبارهای دیگر نقاط کشور وجود دارد بلکه شنیدن داستان آب در منطقه کویری خراسان جنوبی است که معمولا بعد از ورود به مخزن آب انبار همچون نمایشی از گذشته تاکنون پرده‌برداری می‌شود.

یک راهنمای تورهای گردشگری که راوی داستان آب برای گردشگران هنگام بازدید از آب انبار محسن‌زاده است با اشاره به موقوفه بودن این آب انبار گفت: فرهنگ وقف در بافت تاریخی بیرجند بسیار پر رنگ است؛ خانه‌هایی که وقف بر حسینیه، آب انبارهایی که وقف بر استفاده عموم و مدرسه‌ای که وقف بر تحصیل شده را می‌توان در این بافت تاریخی جست و جو کرد.

احمد کاشانی اظهار داشت: آب انبارهایی که در حوزه گردشگری بازسازی شده‌اند، تنها یک راه پله است که گردشگران را به عمق زمین هدایت می‌کند و در منطقه پاشیر، شیر نمادین هم تعبیه شده تا این حس زیبا برای افراد تداعی شود که در گذشته‌ها مردم کوزه یا سبویشان را آب می‌کردند و از پله‌ها بالا می‌رفتند.

وی افزود: اما آب انبار محسن‌زاده جزو معدود آب انبارهایی است که مخزن آن باز و آماده بازدید است، کف آن بازسازی شده که گردشگر می‌تواند وارد مخزن آب انبار شود و فضای بسیار بزرگ در عمق ۱۱ متری زمین را ببیند.

این فعال گردشگری درباره اهمیت آب انبارهای بیرجند به ۲۰۰ ساعت گفت و گویی که با کهنسالان این شهر داشته است، اشاره‌ کرد و گفت: از این هم‌صحبتی با بزرگان دریافتم که در سال‌های بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ بیماری واگیردار وارد بیرجند شد و روزانه تعداد زیادی از مردم شهر به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دادند.

وی اظهار داشت: از همین رو حاکم وقت بیرجند کمیته‌ای با ۲۵ عضو از بزرگان شهر تشکیل می‌دهد و آنها ماموریت داشتند تا این بحران را حل کنند.

کاشانی با بیان اینکه پزشکانی از روس، انگلیس، آلمان و هند آن زمان در شهر بیرجند حضور داشتند گفت: تحقیقات پزشکان نشان داده بود که وبا، حصبه و اسهال خونی باعث مرگ و میر فراوان شده و آب انبارهای شهر آلوده است.

وی ادامه داد: از همین رو کمیته «میاه» یا «آب» شروع به کار کرد و ماموریت یافت تا آب آشامیدنی از آب مصرفی شهر جدا شود.

این راهنمای گردشگری گفت: لذا آب از رشته کوه‌های باقران که ارتفاع مناسبی با مرکز شهر دارد با لوله به مرکز شهر انتقال داده شد، سپس در محله میان ده که اکنون بافت تاریخی شهر بیرجند است و دیگر محله‌ها شیرهایی قرار دادند تا آب برای استفاده عموم منتقل شود.

وی افزود: پس از این تصمیم کمیته «میاه»، آب شرب مردم به وسیله سیستم آبرسانی از قنواتی که سرچشمه آن کوه‌های باقران بود تامین شد و آب موجود در آب انبارها برای استفاده غیرشرب همچون استحمام، شست و شوی ظروف و سایر موارد کاربرد داشت.

کاشانی با اشاره به اینکه کمیته «میاه» به بنگاه خیریه آب و لوله بیرجند تبدیل شد گفت:  به این ترتیب سال ۱۳۰۲ شهر بیرجند به عنوان اولین شهر ایران و حتی قبل از تهران مجهز به سیستم آبرسانی شهری شد.

میراث ناشناخته در بیرجند

وی با تاکید بر اینکه داستان آب در شهر بیرجند روایتی است که گردشگران را مبهوت می‌کند گفت: گردشگر صرف اطلاعات معماری و تاریخی جذب یک اثر نمی‌شود بلکه وقتی در مخزن آب انبار محسن‌زاده قرار می‌گیرد، علاوه بر قصه آبرسانی در شهر بیرجند، با آب انبار بزرگ سرایان که اکنون فعال است و آیین‌های کهن که هنوز هم در زمان آبگیری آن اجرا می‌شود آشنا خواهد شد.

این فعال گردشگری افزود: گردشگر از همانجا می‌تواند سفر مجازی به قنات بلده فردوس که جزو ۱۴ قنات ثبت جهانی است و باغستان فردوس که در ۲ سوی آن نهری به یادگار از حضور شیخ بهایی دارد، داشته باشد.

بسته بودن بناهای تاریخی، ضعف بزرگ گردشگری

این راهنمای تورهای گردشگری گفت: گردشگران از شنیدن این توضیحات در مخزن آب انبار محسن‌زاده شگفت‌زده شده و لذت می‌برند اما متاسفانه ایرادی که به این اثر با ارزش تاریخی وارد شده، بسته بودن درب آن است.

وی ادامه داد: بسته بودن درب بیشتر جاذبه‌های تاریخی در شهر بیرجند و سایر نقاط استان یکی از ضعف‌های بزرگ حوزه گردشگری بوده که نیازمند چاره‌اندیشی است.

کاشانی ورود بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این مکان‌ها را یک راهکار دانست و گفت: جاذبه‌های تاریخی مانند انسان هستند که اگر پویا نباشند می‌میرند لذا باید خانه‌های تاریخی و اماکن مرمت شود و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا بتوان همچون گذشته از وجود آنها بهره برد.

وی عنوان کرد: برای مثال ایجاد یک نگارخانه در محل آب انبار محسن‌زاده می‌تواند آن را به یک مکان فرهنگی تبدیل کند.

آب انبار محسن‌زاده در اختیار هیات ورزش‌های بومی محلی

مسوول پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند در این باره گفت: آب انبار براساس توافق صورت گرفته به هیات ورزش‌های بومی محلی واگذار شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: با این وجود افرادی که تمایل به بازدید از این اثر تاریخی را دارند در ساعات اداری به پایگاه بافت تاریخی شهر بیرجند واقع در پستخانه قدیم مراجعه کنند تا با هماهنگی امکان بازدید فراهم شود.

وی بیان کرد: عملیات مرمت این آب انبار سال ۹۶ در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی قرار گرفت و در این مرمت، مخزن آب انبار کشف و بازسازی شد که مجموع هزینه‌های مرمتی در این اثر تاریخی ۳۰ میلیون تومان است.

آب انبار محسن‌زاده پنجم آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۰۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

بازی در آب انبار

رییس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی هم گفت: از ۲ ماه پیش این مکان را از میراث فرهنگی تحویل گرفتیم و طبق قرارداد منعقد شده آب انبار محسن‌زاده به مدت یک سال به‌صورت رایگان در اختیار هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی است.

ابوالفضل داوطلب با بیان اینکه برنامه‌های این هیات با توجه به سرد بودن هوا بعد از نوروز در این مکان آغاز خواهد شد افزود: در حال حاضر امکان بازدید با هماهنگی میراث فرهنگی وجود دارد و مشکلی برای حضور عموم مردم نداریم.

وی گفت: تصمیم داریم جشنواره بازی‌های بومی و محلی را در این مکان برگزاری کنیم تا از این فرصت برای بازدید سایر مکان‌های تاریخی و فرهنگی این بافت با ارزش استفاده شود.

رییس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به فضای مخزن آب انبار می‌توانیم بازی‌های مثل هفت سنگ و چوب‌کشی را برگزار کنیم.

حالا در شهر بیرجند به مدد سیستم‌های جدید لوله‌کشی، آبرسانی و آب شیرین‌کن‌های خانگی و صنعتی هرچند کسی به برداشتن آب از آب انبار نیازی ندارد اما گاهی باید به دیدن این بناهای با ارزش و میراث‌ ملی در میان شهر رفت تا فهمید که اجبار برای تامین آب، انسان را به چه سختی‌ها که وادار نمی‌کند.

آب انبار محسن‌زاده در بافت تاریخی بیرجند به عنوان یک سازه آبی کویری با ویژگی‌های خاص معماری، میراثی ارزشمند است که با بیش از یک قرن قدمت، ناشناخته باقی مانده و نیاز به معرفی بیشتر دارد؛ اما بسته بودن درب این اثر تاریخی یک آسیب در حوزه گردشگری محسوب می‌شود.

وجود آب انبار در شهرها و مناطق کم‌باران عجیب نیست زیرا با توجه به شرایط منطقه، احداث چنین سازه‌هایی ضرورت داشته و در همه شهرهای کویری کشور آب انبارهای متعدد را می‌توان دید که از دیرباز فعال بوده‌ است.

با توجه به بارندگی‌های محدود و دمای بالای هوا در تابستان، وجود آب انبار ضروری بوده؛ از همین رو در شهر بیرجند ۱۴ آب انبار در گذشته‌های دور احداث شده که اکنون ۱۲ مورد آن باقی مانده است.

 

 

 

 

بزرگترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در «نایبندان» طبس/۲

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس با وسعت حدود ۱.۵ میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود.

بزرگترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در «نایبندان» طبس

«مرتضی تقی‌زاده» رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پناهگاه حیات‌وحش «نایبندان» در طبس با وسعت حدود ۱.۵ میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات‌وحش ممنوع است، بیان داشت: روند جمعیتی حیات‌وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است.

«نایبندان» زیستگاه شاهکار خلقت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس با بیان اینکه بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است، گفت: کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه‌وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

تقی‌زاده تصریح کرد: میانگین دمای سالیانه در منطقه نایبندان بین ۱۴ و ۱۹ درجه سانتی‌گراد و میانگین بارش سالیانه آن بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر است که همین موضوع موجب به وجود آمدن آب و هوایی با دمای بالا، خشک و گرم و خشک شده است.

وی با بیان اینکه منابع آبی این پناهگاه سنگ آب‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی است، اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ باب چشمه طبیعی در این منطقه وجود دارد و همچنین برای تأمین آب مورد نیاز حیوانات ۱۵ آب انبار ساخته و هر چند مدت این آب انبار‌ها به وسیله تانکر پر آب می‌شوند.

سرشماری پستانداران در حیات‌وحش «طبس»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس سرشماری پستانداران یکی از راه‌های پایش جمعیت حیات‌وحش و نرخ زاد و ولد در شهرستان، مدیریت زیستگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای تأمین و توزیع آب و علوفه در مناطق ذکر کرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه بررسی وضعیت زیستگاه‌ها به منظور شناسایی عوامل تهدید، ارائه راهکار، سیاست‌گذاری و مدیریت گونه‌های جانوری از اهمیت فراوانی برخوردار است، عنوان کرد: بر اساس سرشماری می‌توان با تقویت اقدامات حفاظتی در مناطق و برنامه‌ریزی مناسب در جهت افزایش جمعیت و بهبود شرایط زیستی گونه‌های حیات‌وحش گام‌های مؤثر برداشت.

وی با اشاره به اینکه روش سرشماری به صورت خطی و مشاهده مستقیم گونه‌های بوده است، ادامه داد: برنامه سرشماری با حضور محیط‌بانان، کارشناسان، همیاران و علاقه‌مندان محیط زیست در پناهگاه حیات وحش نایبندان انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس تصریح کرد: در این عملیات اجرایی ۱۳ گروه دو نفره و سه نفره به‌طور پیاده، با موتورسیکلت و خودرو به مدت سه شبانه‌روز حضور داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در خصوص تجهیز محیط‌بانان و پاسگاه‌ها، بالا بردن ضریب حفاظت، فرهنگ‌سازی و برخورد با متخلفین و شکارچیان غیرمجاز صورت گرفته، شاهد افزایش جمعیت گونه‌های جانوری در این مناطق باشیم.

 

 

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از واحد تولیدی آذین چرم در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند
بازدید استاندار خراسان جنوبی از واحد تولیدی آذین چرم در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند
استاندار خراسان جنوبی از واحد تولیدی آذین چرم در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این بازدید با هدف اطلاع از روند تولید چرم مصنوعی صورت گرفت.
واحد تولیدی آذین چرم از مجموعه های تولیدی فعال در منطقه ویژه اقتصادی است که در سال ۹۸ به بهره برداری رسیده و زمینه اشتغال ۲۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم آورده است.
این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع و با بیش از ۶ هزار متر مربع زیربنا احداث شده است.
این کارخانه با اتکا به ماشین آلات پیشرفته و با بهره گیری از نیروهای فنی و تولیدی مجرب و متعهد، انواع چرم مصنوعی ( PU وPVC) شامل چرم های کیفی ، کفشی ، مبلی ، لباسی ، روکش صندلی ، خودرویی ، تبلیغاتی ، دیوارکوب های چرمی و ……. مورد نیاز بازار  داخل و خارج کشور را تولید می کند.
با تکمیل طرح توسعه خطوط تولیدی، این واحد به بزرگترین قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور تبدیل می شود.

 

 

 

 

 

 

 

بازدید از نخستین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند
بازدید از نخستین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند
استاندار خراسان جنوبی از نخستین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ پایانه صادراتی سنگ استان با هدف معرفی توانمندی های معدنی استان با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در سال ۹۵ به بهره برداری رسید.
این مجموعه تجاری، نمایشگاهی با بهره‌برداری و استخراج از معادن سیلیس با ایجاد زمینه فروش کاشی و سرامیک، سنگ های ساختمانی، راف و گوهرسنگ‌ها (سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی عقیق، شجر، فیروزه و… ) و محصولات معدنی متناسب با توانمندی‌های موجود در استان، شرایط را برای تجار، سرمایه گذاران و بهره برداران از معادن استان تسهیل نموده است.
این مجموعه با زیربنای هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع احداث شده است.
در حال حاضر ۶۵ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کارند.

 

 

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از بزرگترین واحد پرسلان شرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی
بازدید استاندار خراسان جنوبی از بزرگترین واحد پرسلان شرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی
استاندار خراسان جنوبی از بزرگترین واحد پرسلان شرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛  واحد تولیدی زیگورات سرام ایرسا با زیربنای ۴۸ هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع احداث شده تا زمینه تولید کاشی و سرامیک پرسلانی و لعابدار را فراهم آورد.
بخش خصوصی برای احداث این کارخانه ۵۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.
این واحد تولیدی در حال حاضر برای ۷۵ نفر اشتغالزایی به همراه داشته و در زمان بهره‌برداری نیز ۴۵۰ نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*