اخبار خراسان جنوبی/ فقط ۲ روز تا حذف نسخه های کاغذی

فرار مالیاتی پزشکان بدون نسخه در خراسان جنوبی/ نقره داغ با هوشمندسازی نظام مالیاتی

به زودی؛

راه اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد

سامانه امداد هوشمند و کارآمد کمیته امداد امام خمینی(ره)، به زودی در کشور راه اندازی می شود.

راه اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمدرئیس قرارگاه سامانه امداد هوشمند و کارآمد کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در بیرجند گفت: هم اکنون این سامانه در تمامی استان‌ها در حال راه اندازی است و پس از رفع نواقص در ۲۲ بهمن و یا ۱۴ اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) راه اندازی می‌شود.

آقای صباغیان افزود: پس از راه اندازی این سامانه دیگر نیازی نیست، مددجویان کمیته امداد برای پیگیری امور به کمیته امداد مراجعه حضوری داشته باشند.

رئیس قرارگاه سامانه امداد هوشمند و کارآمد کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: کمیته امداد ۱۵ برنامه و ۱۲۰ خدمت به مددجویان ارائه می‌دهد لذا در این سامانه برای این برنامه‌ها و خدمات ، بخش‌های مجزا در نظر گرفته شده است لذا، مددجویان می‌توانند پس از رونمایی از این سامانه، بصورت اینترنتی، خدمات مدنظرشان را انجام دهند.

 

استاندار خراسان جنوبی:
مدیران در دسترس باشند/ برگزاری شورای اداری شهرستان ها در دفاتر ائمه جمعه
قناعت گفت: مدیران باید در دسترس باشند تا مردم به راحتی با آنها ارتباط بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد قناعت» ظهر امروز (۲۷ آذر) در دیدار مدیر حراست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حجت الاسلام رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اظهار کرد: این باور درونی و اعتقاد بنده است که ائمه‌ جمعه در هر منطقه از ارکان اصلی می باشند.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که امام جمعه در هر شهری می تواند گره گشا باشد، تصریح کرد: این ائمه‌ جمعه هستند که می توانند وفاق رقم بزنند و با ایجاد همدلی و همبستگی، مشکلات را رفع کنند.

 

به گفته وی؛ ائمه‌ جمعه می توانند با هم افزایی، جلوی خطاها و اشتباهات را بگیرند.

 

وی از نگاه ویژه خود به جایگاه امام جمعه گفت و اظهار داشت: در دو سفر شهرستانی که به نهبندان و قاینات داشتیم، شورای اداری در محل دفتر امام جمعه برگزار شد.

 

قناعت خاطرنشان کرد: این اقدام پیام مهمی به همراه دارد و جایگاه ائمه جمعه را به مدیران متذکر می شود.

 

وی با اشاره به حضور خود در نمازجمعه و دیدارهای مردمی در حاشیه این مراسم عبادی و سیاسی، ادامه داد: معتقدم مدیران باید در دسترس باشند تا  مردم به راحتی با آنها ارتباط بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند.

 

استاندار خراسان جنوبی به جایگاه رفیع نماینده ولی فقیه در استان اشاره و تأکید کرد: آیت الله عبادی یک فرصت بی نظیر برای خراسان جنوبی می باشند و باید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کنیم؛ این فضای خوب حاکم بر استان، متأثر از حضور آیت الله عبادی است.

 

وی در ادامه از لزوم توجه به اصل وفاق و همدلی گفت و بر نقش ائمه جمعه در اتحاد و همبستگی مردم استان تأکید نمود.

 

مدیر حراست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز در این جلسه از نقش پایگاه های نماز جمعه در بصیرت افزایی گفت و تصریح کرد: با توجه به اشراف ائمه جمعه بر مسایل استان و مسئله شناسی که در پایگاه ها صورت گرفته، از این ظرفیت می توان در رفع مشکلات استفاده نمود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قلعه گفت: ائمه جمعه اقدامات درخورتوجهی در زمینه مسایل فرهنگی انجام می دهند که بسیار کاربردی و مفید می باشد و باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهبیکی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان هم با اشاره به فعالیت ۲۶ پایگاه نماز جمعه در سطح خراسان جنوبی، از نقش این پایگاه ها در اعتلای فرهنگی شهر گفت.

 

 

 

 

آرامش معلمان راه‌حل ساده‌ای دارد

✍️ مزبان حبیبی

حدود سیزده سال پیش که قانون مدیریت خدمات کشوری به مرحله اجرا رسید، حقوق‌بگیران دولت بر این گمان بودند که قرار است پرداخت حقوق براساس عدالت انجام شود اما زهی خیال باطل که در هنوز هم بر همان پاشنه می‌چرخد.

از همان سال اول اجرا، ابتدا نهادهایی که بودجه نویسی می‌کردند خود را از شمول قانون مدیریت خارج کردند.

هنوز به یک سال نکشیده بود که اغلب نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌های خاص و بنیادها، توانستند با اعمال نفوذ در سیستم بودجه‌ریزی و پرداخت حقوق، خود را از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج کنند اما آموزش‌وپرورش و تعدادی اندک از حقوق‌بگیران دولت، هم‌چنان ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری هستند که سال‌هاست ذبح شده‌است.

برنامه توسعه چهارم که همزمان با شروع اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا می‌شد، به دلیل مقاومت مجلس و دولت برای تغییر حقوق معلمان، هرگز نتوانست در حقوق و مزایای معلمان تاثیری داشته‌باشد.

در برنامه توسعه پنجم که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ اجرا شد و به صراحت بر همسان‌سازی حقوق‌ها اشاره شده بود، همان‌هایی که از ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده بودند، توانستند از امتیازات افزایش حقوق استفاده کنند و معلمان هیچ امتیازی از آن برنامه توسعه دریافت نکردند هرچند ده‌ها بار اعلام شد که قرار است در وزارت آموزش‌وپرورش نیز اجرا شود اما نشد.

برنامه توسعه ششم از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ اجرا شد و باز هم بارها اعلام کردند تبصره سه ماده بیست‌ونه این برنامه، در وزارت آموزش‌وپرورش اجرا شد اما در عمل، هیچ!

حالا بعد از سیزده سال و در سال پایانی اجرای برنامه توسعه ششم، با درخواست‌های مکرر معلمان، فشار کمیسیون آموزش مجلس و همراهی فرهنگیان، دولت قبل لایحه رتبه‌بندی معلمان را برای تحقق اسناد بالادستی زیر، به مجلس ارائه داد:
۱. قانون مدیریت خدمات کشوری
۲. برنامه توسعه ششم
۳. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
۴. رهنمودها و توصیه‌های رهبری

آنچه از شواهد و قرائن موجود استنباط می‌شود این است که هیچ اراده‌ای در دولت و مجلس برای اجرایی شدن رتبه‌بندی معلمان وجود ندارد.

حداقل ده ماه است که اعتراضات معلمان به نحوه اطلاع‌رسانی و فرآیند تصویب لایحه رتبه‌بندی ادامه دارد و لحظه به لحظه این اعتراضات گسترده‌تر و شلوغ‌تر می‌شود.

در این مدت، شوربختانه آرامش معلمان و دانش‌آموزان شدیدا دچار تلاطم شده و به همین دلیل آموزش دچار لطمه‌ای مضاعف شده‌است.

راه‌حل بازگشت آرامش به جامعه معلمان بسیار ساده، بدون بودجه و در دسترس است، ابتدا کافی‌است تمام حقوق‌های پرداختی به‌صورت شفاف بررسی و اعلام شود سپس حقوق‌های بیش از ۳۳ میلیون تومان را تعیین کرد تا بار تحمیلی به بودجه عمومی دولت معلوم شود.

هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از حقوق‌بگیران دولت، ماهانه بیش از ۱۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰، حقوق پرداختی به هریک از حقوق‌بگیران نمی‌تواند از ۳۳ میلیون تومان بیشتر باشد و لذا حقوق این ۳۰۰ هزار نفر باید به ۳۳ میلیون تومان کاهش یافته و حقوق‌های دریافتی هشت ماه گذشته باید بازگردانده شود.

این ۳۰۰ هزار نفر، در هر ماه ۲۳,۱۰۰ میلیارد تومان حقوقِ بالاتر از سقف ۳۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند. بنابه قانون این حقوق‌ها باید کاهش یافته و دریافتی‌های غیرقانونی هم مسترد شود.

با کاهش حقوق این نورچشمی‌ها به ۳۳ میلیون تومان، در هر ماه ۲۳,۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی خواهیم داشت.

به عبارت دیگر، افزایش حقوق مورد بحث برای معلمان برای یک سال را ماهانه به این از ما بهتران پرداخت می‌کنیم.

با مازاد ۳۳ میلیون تومانِ حقوق این ۳۰۰ هزار نفر، می‌توان به حقوق ۸ میلیون نفر حقوق‌بگیرِ دیگر دولت، مبلغ پنج میلیون تومان افزود.

این اتفاق در واقع پایان اعتراض به بی‌عدالتی در پرداخت حقوق‌هاست و می‌تواند شروعی مناسب برای برقراریِ آن عدالتی باشد که انقلاب اسلامی به مردم ایران وعده داده‌است، هیچ افزایش بودجه‌ای هم نیاز نیست، فقط کافی‌است از سهم‌خواهی زیاده‌خواهان جلوگیری شود.

مزبان حبیبی

 

 

 

در دیدار استاندار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تاکید شد

بهبود وضعیت جاده‌ها و تامین آب /۳

معرفی چهار معاون جدید استانداری به وزارت کشور     

مسئله زباله گردی در خراسان‌جنوبی با تدبیر جمع شود

۲۵۰ میلیارد تومان برای راه‌های خراسان جنوبی اختصاص یافت

بهبود وضعیت جاده‌ها و تامین آب از موضوعات مهم استان خراسان جنوبی است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه وجود زباله گردها مناسب با چهره اسلامی شهر نیست گفت: بهبود وضعیت جاده‌ها و تامین آب از موضوعات مهم خراسان جنوبی است.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با اشاره به محصولات استراتژیک و منحصر به فرد کشاورزی استان، اظهار داشت: بسیاری از این محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند البته شما در همان جلسه معارفه قول حمایت دادید و انجام شد.

وی وضعیت جاده های استان، معادن، ایجاد صنایع تبدیلی و تأمین آب را از مسائل مهم استان دانست و افزود: مردم این استان با استعداد هستند که بسیار با اهمیت است و  اگر مردم صداقت مسئولان را ببینند همکاری می کنند و این‌ها نوید صبح امید است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد:  وجود زباله گردها مناسب با چهره شهر اسلامی نیست و باید به نحوی شناسایی و ساماندهی شوند.

وی با اشاره به گزارش غیررسمی که ۵۰ تا ۷۵ درصد مردم در منطقه ای از استان معتاد شدند که این هم هدفمند بوده است، افزود: این مسئله بسیار وحشت زا بود و از مسئولان در جلسه ای درخواست کردیم تا طرح هایی برای جلوگیری از این آسیب صورت بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه در ۳روز ابتدای کار چهار معاون جدید استانداری را به وزارت کشور معرفی کردیم و امیدواریم این هفته حکام برخی از آنان صادر شود اظهار داشت: برای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در تهران حضور یافتیم و در حوزه راه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای مرمت و بهسازی اختصاص یافت.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خانواده‌اش از هفته گذشته در بیرجند مستقر شده‌اند ادامه داد: در همین مدت کوتاه سفرها و دیدارهایی که در مرکز صورت گرفت، دستاوردهای خوبی برای استان به همراه داشته است.

قناعت با اشاره به حمایت از زرشکاران هم ادامه داد: در این رابطه از طریق معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان تعاون روستایی پیگیری داشتیم که خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذرماه با تجهیز پنج مرکز در سطح استان آغاز شده و برای افزایش قیمت زرشک نیز در حال پیگیری هستیم.

وی به پیگیری برای سرعت انتقال آب به استان اشاره کرد و افزود: در این مدت جلساتی با وزرا و معاونین آنان در زمینه مشکلات استان برگزار شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به انجام ۲ سفر شهرستانی به قاین و نهبندان بیان کرد: تاکنون از واحدهای صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، گلخانه صنعتی، پروژه های اکسید منیزیم و کنستانتره آهن برای رفع مشکلات آنان بازدید شده است.

وی بیان کرد: پروازهای استان کم و ساعت‌های آن مناسب نیست که در این باره نشستی با شرکت‌های مختلف داشتیم و در حال پیگیری هستیم.

قناعت با اشاره به ظرفیت مرز ادامه داد: باید فرماندهی واحد در مرز داشته باشیم و به صورت قانونمند اختیاراتی به استانداران واگذار شود.

امام جمعه بیرجند: زباله‌گردها ساماندهی شوند

امام جمعه بیرجند: زباله‌گردها ساماندهی شوند

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: وجود زباله‌گردها مناسب با چهره شهر اسلامی نیست و باید به نحوی شناسایی و ساماندهی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” روز شنبه در دیدار “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام عزای شهادت حضرت زهرا (س) افزود: نیازمند در سطح استان داریم که اینها مرجعی ندارند که به آنجا مراجعه کنند لذا پیشنهاد می‌شود در این مقطع زمانی تا نتایج رسمی برای کل کشور با ابتکار در این استان کاری شود که اگر خارج از چارچوب این نهادها ثابت شد افرادی فقیر هستند به حدی کافی از آنان حمایت مالی شود.

وی بیان کرد: حدود چهار سال قبل آیت الله رئیسی به استان سفر داشتند و گفتند اگر نهادهای انقلابی امدادرسان تجمیع شوند و کار جمعی را آغاز کنند، انواع نیازها را ارایه دهند و نهضت خدمت‌رسانی باشد تا کسانی که مشمول حقوق قانونی این نهادها نیستند آنها را نیز حمایت کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بهبود وضعیت جاده‌ها، معادن، ایجاد صنایع تبدیلی و تامین آب را از مسائل مهم استان دانست و گفت: امید با استعداد خاصی که مردم دارند بسیار با اهمیت است و رهبر معظم انقلاب این منطقه را با علم و ایمان نام بردند و اگر مردم صداقت مسوولان را ببینند همکاری می‌کنند و اینها نوید صبح امید است.

وی توضیحات استاندار درباره اقدامات انجام شده طی هفته‌های اخیر را خوشحال‌کننده دانست و افزود: البته خدا را شکر می‌کنیم که این انقلاب عزیز را که اسلام ناب است به ما عنایت فرمود و هر وقت عوامل بیرونی و درونی عرصه را بر انقلاب تنگ کردند، دست قدرت الهی راه را باز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: آنچه به لطف خدا و حضور مردم در این مقطع زمانی اتفاق افتاده، خیلی نعمت عظیمی است و آیه‌های یاس که مستکبرین، القا و ایادی آنان ترجمه می‌کردند، ۱۸۰ درجه مخالف با آن تحقق پیدا کرد و این دولت اسلامی و مردمی که روی کار آمد، جوانه‌های امید در قلب مردم حاصل شد.

وی خطاب به استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شما هم که در این چارچوب قبول زحمت کردید و به استان آمدید ما خدا را شکر می‌کنیم و در کنار مساله اهم که چینش صحیح مطابق با آرمان‌های انقلاب است در همین مدت کوتاه، کارهای ارزشمندی انجام دادید.

امام جمعه بیرجند با اشاره به محصولات استراتژیک و منحصر به‌فرد کشاورزی استان افزود: بسیاری از این محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند اما شما در همان جلسه معارفه قول حمایت دادید و این کار انجام شد.

وی با اشاره به گزارش غیررسمی که ۵۰ تا ۷۵ درصد مردم در منطقه‌ای از استان معتاد شدند گفت: این هم هدفمند و بسیار وحشت‌زا بوده و از مسوولان در جلسه‌ای درخواست کردیم تا طرح‌هایی برای جلوگیری از این آسیب صورت بگیرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: زباله‌گردها در خراسان جنوبی شناسایی و ساماندهی شوند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: زباله‌گردها در خراسان جنوبی شناسایی و ساماندهی شوند

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه وجود زباله‌گردها مناسب با چهره شهر اسلامی نیست، گفت: باید این افراد به نحوی شناسایی و ساماندهی شوند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در دیدار با استاندار خراسان جنوبی، ضمن تسلیت ایام عزای شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) اظهار کرد: خدا را شکر می کنیم که این انقلاب عزیز را که اسلام ناب است به ما عنایت فرمود و و هر وقت عوامل درونی و بیرونی عرصه را بر انقلاب تنگ کردند دست قدرت الهی راه را باز کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: آنچه که به لطف خدا و حضور مردم در این مقطع زمانی اتفاق افتاده است خیلی نعمت عظیمی است و آیه های یأسی که مستکبرین القا و ایادی آنان ترجمه می کردند ۱۸۰ درجه مخالف با آن تحقق پیدا کرد و این دولت اسلامی و مردمی که روی کار آمد جوانه های امید در قلب مردم حاصل شد.

وی خطاب به استاندار خراسان جنوبی گفت: چینش صحیح مدیران مطابق با آرمان انقلاب در همین مدت کوتاه، کار ارزشمندی است.

امام جمعه بیرجند با اشاره به محصولات استراتژیک و منحصر به فرد کشاورزی استان، تصریح کرد: بسیاری از این محصولات روی دست کشاورزان می ماند اما شما در همان جلسه معارفه قول حمایت دادید و انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی در ادامه بهبود وضعیت جاده های استان، معادن، ایجاد صنایع تبدیلی و تأمین آب را از مسائل مهم استان دانست و افزود: امید با استعداد خاصی که مردم دارند بسیار با اهمیت است و رهبر معظم انقلاب این منطقه را با علم و ایمان نام بردند و اگر مردم صداقت مسئولان را ببینند همکاری می کنند و اینها نوید صبح امید است.

وی بیان کرد: حدود چهار سال قبل آیت الله رئیسی به استان سفر داشتند و گفتند اگر نهادهای انقلابی امدادرسان تجمیع شوند و کاری جمعی را آغاز کنند و انواع نیازها را ارائه دهند و نهضت خدمت رسانی باشد تا کسانی که مشمول حقوق قانونی این نهادها نیستند آنها را نیز حمایت کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیازمند در سطح استان داریم که اینها مرجعی ندارند که به آنجا مراجعه کنند، عنوان کرد: پیشنهاد می شود در این مقطع زمانی تا نتایج رسمی برای کل کشور شود با ابتکار در این استان کاری شود که اگر خارج از چهارچوبه این نهادها ثابت شد افرادی فقیر هستند به حدی کافی از آنان حمایت مالی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وجود زباله گردها مناسب با چهره شهر اسلامی نیست و باید به نحوی شناسایی و ساماندهی شوند.

وی با اشاره به گزارش غیررسمی که ۵۰ تا ۷۵ درصد مردم در منطقه ای از استان(درح) معتاد شدند که این هم هدفمند بوده است، افزود: این مسئله بسیار وحشت زا بود و از مسئولان در جلسه ای درخواست کردیم تا طرح هایی برای جلوگیری از این آسیب صورت بگیرد.

 

استاندار خراسان جنوبی:
🔸آغاز طرح خرید محصول زرشک کشاورزان با قیمت مناسب در ۵ مرکز

🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح خرید محصول زرشک کشاورزان استان با قیمت مناسب در ۵ مرکز آغاز شده است.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد قناعت با بیان این مطلب در جلسه دیدار با آیت ا… عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند خاطرنشان کرد: بر اساس قولی که در جلسه معارفه در خصوص حل مشکل محصول استراتژیک زرشک استان ارائه شد ، پیگیری های لازم در سازمان تعاون روستایی کشور صورت گرفت و مقرر شد، طرح خرید ۱۴ – ۱۵ هزار تن زرشکی که طی یکسال و نیم اخیر در انبار ها مانده و به فروش نرفته از پنجشنبه ۲۵ آذرماه در سه نقطه استان آغاز شود.
🔹وی ادامه داد: با اضافه شدن دو مرکز دیگر، از امروز در ۵ کانون، محصول زرشک مردم خریداری می شود که البته پیگیر افزایش قیمت خرید این محصول نیز هستیم.
🔹استاندار تصریح نمود: در این بازه زمانی حضور در استان، پیگیرهای لازم در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور در مرکز صورت گرفت و با همکاری معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور، مصوبات خوبی برای خراسان جنوبی به همراه داشت.
🔹به گفته وی؛ اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان برای مرمت و بهسازی راه های استان از جمله این مصوبات است.
🔹قناعت ادامه داد: جهت تسریع در امر پروژه انتقال آب به استان از خلیج فارس که تا استان یزد پیش آمده، جلسه ای با استاندار یزد برگزار خواهد شد و امیدواریم روند اجرای این پروژه طی۳ -۴ سال محقق گردد.
🔹وی به برخی از جلساتی که طی این مدت با برخی وزرا و معاونین وزارتخانه ها داشته اشاره کرد و هدف از این نشست ها را پیگیری مشکلات استان عنوان نمود.
🔹استاندار تصریح کرد: در این مدت از برخی زیرساخت های صنعتی،گردشگری و توسعه ای استان بازدید میدانی به عمل آمد و با توجه به این که قبل از بازدیدها، مشکلات احصاء می شود تا در طول برنامه، بخشی از آن ها بررسی و حل گردد، لذا دستورات لازم درخصوص حل مشکل گاز و برق منطقه ویژه اقتصادی در دوماه آینده صادر شد.
🔹قناعت با اشاره به جایگاه سفرهای شهرستانی در برنامه های استان، از نهبندان به عنوان اولین مقصد سفرهای شهرستانی خود گفت و اظهار داشت: در طول این سفر از دو پروژه اکسید منیزیم و کنستانتره آهن که می تواند در توسعه شهرستان و استان اثرگذار باشد، بازدید شد .
🔹به گفته وی؛ مشکلات این دو واحد صنایع معدنی نظیرتأمین برق و … در محل پروژه و با حضور مدیران مربوطه بررسی شده و مقرر گشت این موارد طی سه ماه مرتفع گردند.
🔹وی ادامه داد:در ادامه گلخانه صنعتی نهبندان نیز بازدید شد که با دستورات لازم مقرر گشت مشکل آب مجموعه هر چه سریعتر حل شود.
🔹استاندار، توجه به مصوبات و اقدام سریع پیرو دستوراتی که در راستای حل مشکل بخش خصوصی در سفرها صادر می شود را به عنوان مهمترین انتظار خود از مدیران دستگاه های اجرایی مطرح نمود و گفت: سفرهای شهرستانی با غبار روبی مزار مطهر شهدا آغاز و با دیدار ائمه جمعه ادامه می یابد و در نهایت نیز در اقدامی ابتکاری با تشکیل شورای اداری با حضور استاندار و مدیران استانی و شهرستانی در محل دفتر نماینده ولی قفیه در شهرستان ها به پایان می رسد.
🔹قناعت با اشاره به این که در طول سفرها از محل فرمانداری شهرستان نیز بازدید شده و با همکاران این حوزه دیدار و گفتگو می شود، تأکید کرد: توجه به جایگاه ائمه جمعه که از ارکان هر شهر می باشند، به صورت ویژه مورد تأکید ما در سفرهای شهرستانی است.
🔹وی تصریح کرد: سفر دوم به شهرستان قاینات بود که طی آن از مجتمع فولاد، بیمارستان دوم و پادگان غدیر بازدید شد و دستورات لازم درخصوص

رفع مشکل آب و جاده پادگان به مدیران شرکت آب منطقه ای و راه و شهرسازی صادر گست.
🔹استاندار خاطرنشان کرد: در خصوص مرمت و تعمیر مسجد جامع قاین که از آثار قدیمی و با سابقه شهرستان می باشد، و همچنین دانشگاه بزرگمهر، منطقه گردشگری بوذجمهر و بیمارستان دوم قاین نیز دستورات لازم صادر گردید.
🔹قناعت با تأکید بر نقش و جایگاه سرمایه گذاران از دیدارهایی گفت که طی این مدت با سرمایه گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته و متذکر شد: در راستای افزایش اشتغال و توسعه استان نسبت به جذب سرمایه گذاران اقدام می شود.
🔹به گفته وی؛ با عنایت به نامناسب بودن زمان و تعداد پروازهایی که به تهران صورت می گیرد، پیگیری های لازم به عمل خواهد آمد.
🔹وی با اشاره به برگزاری همایش مشترک وزارتخانه های امور خارجه و کشور که با حضور ۱۶ استاندار استان های مرزی و ۳۰ سفیر مرتبط همراه بود، هدف از این همایش را هماهنگی بیشتر بین سفرا و استانداران در راستای فعال تر کردن دیپلماسی و اقتصاد مرزی عنوان کرد و گفت: با عنایت به فعال بودن ۱۶ دستگاه در مرز و لزوم فصل الخطاب بودن یک دستگاه در بزنگاه های مختلف، لذا از طرف ما ایده لزوم وجود فرماندهی واحد در مرز مطرح شد که مورد تأیید وزیرکشور واقع شد و مقرر گشت در این خصوص دستورات لازم صادر شود.
🔹استاندار خاطرنشان کرد: دیدار با استاندار فراه در مرز و متعاقب آن دعوت از وی برای سفر به استان و شکل گیری کارگروه ها و تفاهم نامه های فی مابین دو منطقه از دیگر مصوبات این جلسه بود.
🔹قناعت به برنامه بازدید خود از شمال شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: در بازدید از محله کاظمیه و طی دیدار چهره به چهره با مردم، مشکلاتی مطرح شد که جهت رفع برخی از آنها از جمله تکمیل کانال انتقال آب محله الهیه، دستورات لازم به شهردار و مدیر کل راه و شهرسازی صادر شد .
🔹وی با تأکید بر این که حجم بالای محرومیت در شمال شهر کاملاً محسوس بود، متذکر شد: با این نگاه که نباید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ محرومی وجود داشته باشد، نهایت تلاش خود را در راستای کمک به مستمندان و محرومان به کار خواهیم بست
🔹به گفته وی؛ با توجه به این که در حاشیه مراسم نماز جمعه بیرجند هم دیدارهای چهره به چهره انجام می شود، همین روند در نماز جمعه سایر شهرستان ها نیز به صورت سرزده صورت خواهد گرفت.

 

 

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی:

۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی توقیف شد/۴

۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی توقیف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان طبس خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و متهم دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو های عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این کامیون، ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه خودرو توقیف و متهم را دستگیر کردند که وی به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

کشف ۱۳۲ رأس احشام قاچاق در فردوس/۴

مأموران انتظامی فردوس در بازرسی از ۲ کامیون، ۱۳۲ رأس احشام قاچاق بدون مجوز دامپزشکی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به ۲ کامیون مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها ، ۱۳۲ رأس احشام قاچاق به ارزش ۴ میلیارد ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این زمینه  ۲ خودرو را توقیف و ۲ متهم را نیز بازداشت کردند

 

 

 

در ایام فاطمیه

اعزام ۸۲۰ مبلغ به مناطق شهری و روستایی خراسان جنوبی/۲-۳

۸۲۰ مبلغ به مناسبت ایام فاطمیه به مناطق مختلف شهری و روستایی خراسان جنوبی اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، معاون فرهنگی ، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گفتاعزام ۸۲۰ مبلغ به مناطق شهری و روستایی خراسان جنوبی: همزمان با دهه اول و دوم فاطمیه ، ۸۲۰ مبلغ بومی شامل مبلغان مستقر ، طرح هجرت و خوداستقرار در امور تبلیغی فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام قناعت به برنامه‌های مبلغان در این ایام اشاره کرد و افزود: برگزاری نماز جماعت ، وعظ و خطابه ، بیان احکام ، تبیین منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال ، برگزاری مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) ، سخنرانی پیرامون سیره و روش اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت زهرا(س)، تبیین جایگاه ولایت و نقش ولی فقیه در جامعه ، حجاب و عفاف، فرهنگ ایثار وشهادت ، بصیرت بخشی و آگاهی به جامعه ، تاکید بر لزوم جایگاه مادری و افزایش جمعیت، احیای امربه معروف ونهی از منکر ، اقتصاد مقاومتی ، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ، گفتمان دینی ، تفسیر ، تحکیم خانواده ، ترویج سبک زندگی اسلامی بیان اهمیت مقابله با سبک زندگی غربی از جمله این برنامه‌ها است.

وی گفت: در این ایام ۶ گروه تبلیغی از قم و مشهد برای تبلیغ هم وارد استان خواهند شد و در شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، فردوس و درمیان به امر تبلغ خواهند پرداخت.

 

 

 

محکومیت متهم قاچاق سوخت در بار میوه/۴

متهم قاچاق سوخت در بار میوه در قاینات به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت : مأموران کلانتری اسلام آباد شهرستانمحکومیت متهم قاچاق سوخت در بار میوه قائنات هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه وانت ، مقدار هزار و ۸۰۰ لیتر گازوییل قاچاق که در مشکی زیر بار میوه جاساز شده بود کشف و گزارش آن به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان برای رسیدگی ارسال شد.

حسین حسن پور افزود : از آنجایی که طبق مقررات حاکم ، خرید و فروش ، حمل و نگهداری کالای یارانه‌ای تخلف است ، لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده ، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط سوخت‌های کشف شده به پرداخت ۶۲۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

عضو شورای قضائی استان گفت: به موجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می شود.

 

 

 

توزیع ۴۰۰۰ پرچم ویژه ایام فاطمیه در خراسان جنوبی

۴۰۰۰ پرچم ویژه ایام فاطمیه در خراسان جنوبی توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گفت: در  این ایام چهار پرچمتوزیع ۴۰۰۰ پرچم ویژه ایام فاطمیه در خراسان جنوبی فاطمیه و دو هزار پوستر و همچنین تعداد زیادی برچسب خودروی بین مساجد و تشکل‌های دینی خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

حجت‌الاسلام قناعت با تاکید بر فضاسازی مساجد، معابر و سطح شهر طی ایام سوگواری دهه فاطمیه، افزود: این پرچم‌ها را واقفان و افراد خیر تهیه کرده اند و توزیع می کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ هیئت و ۵۰۰ جلسه خانگی در ایام فاطمیه فعال خواهد بود ، گفت: باید از زندگی این حضرت الگو برداری کرده و در متن خانواده خود نیز جاری کنیم و شیوه زندگی آن بانوی بزرگوار برای همه عصر‌ها و دوران‌ها می‌تواند الگو قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

تا پایان سال؛

بهره برداری از ۶۲ کلاس درس در شهرستان درمیان/۲

پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۶۲ کلاس درس در شهرستان درمیان به بهره برداری برسد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: در حال حاضر ۱۹ پروژه عمرانی، آموزشی، تربیتی و رفاهی در شهرستان مرزی درمیان در حال احداث است.

محمد علی واقعی افزود: با بهره برداری از پروژ‌های آموزشی و پرورشی قریب ۲ هزار و ۴۸۰ متر مربع به فضا‌های آموزشی و تربیتی شهرستان درمیان افزوده می‌شود که احداث کتابخانه، احداث ۳ سرویس بهداشتی، استاندارد سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس شهرستان، احداث یک خوابگاه و یک سالن چند منظوره از دیگر پروژه‌های در دست احداث در این شهرستان است.

۱۹ پروژه‌ عمرانی، آموزشی، تربیتی و رفاهی در دست احداث شهرستان مرزی درمیان به طور میانگین بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

 

 

مشکل آنتن دهی و اینترنت شهرک امام علی بیرجند برطرف می شود/۲

به منظور رفع مشکل آنتن دهی و اینترنت شهرک امام علی(ع) ، دکل های تقویت آنتن حدفاصل چهارراه غفاری تا فردا به بهره برداری می رسد.

آذری نصرآباد مدیر شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: برای رفع مشکل آنتن دهی تلفن های همراه و اینترنت ساکنان شهرک امام علی(ع) دکل های تقویت آنتن حدفاصل چهارراه غفاری بیرجند حداکثر تا فردا به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

 

 

وحدت حوزه و دانشگاه عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری ، وحدت حوزه و دانشگاه را عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی دانست .

آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با اعضای شورای وحدتوحدت حوزه و دانشگاه عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی است حوزه و دانشگاه و نماینده ولی فقیه در استان گفت: امام خمینی (ره) با وحدت حوزه و دانشگاه پیروزی انقلااب اسلامی را عملیاتی کرد حال که انقلاب اسلامی ادامه دارد همچنان این وحدت باید ادامه یابد.

وی افزود: امام و رهبری مسائل موجود را در علوم فنی و مهندسی حل کردند ، ولی نتوانستیم آن‌ها را در علوم انسانی حل کنیم و باید در دانشگاه‌ها به علوم انسانی و اسلام ورود محتوایی پیدا کنیم و بیش از پیش به آن توجه کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان هم در این دیدار با بیان اینکه راه علاج رسیدن به وحدت تفکر است و وقتی به وحدت خواهیم رسید که از تفکر غنی شویم که باید در این جهت کار شود.

آیت الله عبادی با بیان اینکه وحدت یک اصل در جامعه است افزود: نباید بین وحدت دانشگاه و حوزه فاصله و جدایی باشد چرا که بشر به هر چیزی که بخواهد برسد  از راه علم می رسد.

 

 

 

 

 

درخشش دو نوجوان پژوهش‌گر کانون خراسان جنوبی/۲-۳

در سیزدهمین ویژه نامه هفته پژوهش دو نوجوان پژوهشگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی شایسته قدردانی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: با پایاندرخشش دو نوجوان پژوهش‌گر کانون خراسان جنوبی یافتن سیزدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیدگان و آثار شایسته قدردانی این رویداد در بخش‌های مقاله ، پایان‌نامه و رساله ، گزارش اقدام‌پژوهی ، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی ، پژوهش اعضا و جستارنویسی معرفی شدند.

طاهره حمیدی افزود: در سیزدهمین ویژه نامه هفته پژوهش ۸ اثر پژوهشی از اعضای نوجوان مراکز کانون استان به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که از این بین اثر «زهرا حجازی و حدیث حجازی» دو عضو نوجوان مرکز شماره سه بیرجند با موضوع « بررسی تاثیر کرونا بر کم تحرکی ده کودک نونهال بیرجندی» با هدایت معصومه کاظمی مسئول این مرکز، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری اختتامیه جشنواره حضرت علی اکبر (ع) ، جوان سرباز

اختتامیه چهاردهمین جشنواره حضرت علی اکبر (ع) ، جوان سرباز در بیرجند برگزار شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، ارتقای روحیه و انگیزه خدمتی سربازان است.

معاون نیروی انسانی سپاه انصار الرضای استان گفت: تمامی سربازان سپاه استان در این جشنواره ارزیابی شدند و ارزیابی آن‌ها بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده بوده است.

سرهنگ قوسی افزود: از نواحی مقاومت سپاه‌های شهرستان اطلاعات سربازان جمع آوری و در کارگروه‌های جشنواره بررسی شد.

وی گفت: این جشنواره در ۳ سطح استانی، ستاد کل سپاه و ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود که برترین‌های مرحله استانی به جشنواره ستاد کل راه می‌یابند.

معاون نیروی انسانی سپاه انصار الرضای استان گفت: طبق دستورالعمل‌های جدید همه سربازان باید در زمان خدمت خود، یک مهارت را فرا بگیرند.

 

 

 

 

پیش بینی برداشت بیش از ۶۱ هزار تُن شلغم و چغندر/۲

پیش بینی می شود بیش از ۶۱ هزار تُن شلغم و چغندر از اراضی کشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال سطح کشت چغندر علوفه‌ای در استان ۹۷۹ هکتار و سطح کشت شلغم علوفه‌ای ۳۴۲ هکتار است.

محمدرضا اکبری افزود: برداشت شلغم و چغندر در استان از اواسط آبان شروع می‌شود و تا اواخر دی ادامه دارد.

وی گفت: امسال ۵۳ هزار و ۵۳۹ تُن چغندر علوفه‌ای و ۷ هزار و ۵۴۷ تن شلغم علوفه‌ای برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیشترین سطح کشت چغندر علوفه‌ای متعلق به شهرستان سرایان با ۲۶۰ هکتار و شلغم علوفه‌ای متعلق به شهرستان قاین با ۱۸۰ هکتار است.

 

 

 

 

شناسایی ۶۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۶۶ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شدند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۰۱ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که  ۴۲ بیمار جدید و از ۲۱۱ آزمایش سریع ۲۴ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از بیرجند، ۲ مورد از بشرویه، ۱۸ مورد از طبس، ۸ مورد از فردوس، ۴ مورد از قاینات، ۴ مورد از سرایان، ۶ مورد از خوسف و ۱۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۵۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱ نفر نامساعد است.

وی افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت گزارش نشده و تعداد فوتی‌ها همان ۱۲۵۸ هستند.

 

 

 

در بازدید نماینده مردم بیرجند در مجلس از پایانه بار و مسافر مطرح شد؛
از مشکل کمبود سهمیه گازوییل تا واگذاری پایانه بار به بخش خصوصی/۳

کمبود گازوییل در جایگاه‌های سوخت، تهیه لاستیک آزاد، واگذاری پایانه بار به بخش خصوصی، مشکل بیمه تکمیلی و بازنشستگی رانندگان به عنوان مشاغل سخت در بازدید مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس از پایانه بار و مسافر خراسان جنوبی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی امروز (۲۷ آذر) به همراه معاون امور هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای در دومین روز از هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری خراسان جنوبی از پایانه بار و مسافر استان بازدید کردند.

«حسین خسروی اسفزار»، نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی در این بازدید اظهار کرد: مناسبت های تقویمی بهانه ای برای قدرشناسی است و ۲۶ آذر روز حمل و نقل بهانه‌ای برای دیدار با فعالان این حوزه بود تا از نزدیک در جریان بخشی از مشکلات این حوزه قرار بگیریم.

 

وی افزود: در خصوص موارد مورد نیاز به قانون گذاری پیام رسان این حوزه خواهیم بود تا به کمیسیون های مربوطه انتقال و تصمیم لازم برای حل مشکلات مصوب شود.

 

خسروی اسفزار با اشاره به اینکه به عنوان نماینده، رابط بین حوزه حمل و نقل و مجلس برای رفع مشکلات خواهیم بود، گفت: موضوعات و مشکلاتی که باید پیگیری شود موارد به اینجانب منعکس شود تا پل ارتباطی بین حوزه حمل و نقل و دستگاه های مرتبط بوده و بتوانیم خواسته های فعالان این حوزه را پیگیری کنیم.

 

«محمد فرهادی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان استانداری خراسان جنوبی نیز در این بازید در خصوص کمبود سهمیه گازوییل رانندگان در استان اظهار کرد: رفع مشکل سهمیه گازوییل بسیار مهم بوده که جلساتی در این خصوص برگزار و پیگیر این موضوع خواهیم بود تا اساسی حل شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل تلاش برای رفاه هموطنان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: پیگیری های لازم و اقدامات قابل انجام برای رفع مشکلات این حوزه در استان اجرایی خواهد شد.

 

فرهادی در خصوص بحث واگذاری پایانه بار به بخش خصوصی نیز  تصریح کرد: ظرفیت های قانونی برای این امر پیش بینی شده که این کار باید سالها پیش رخ می داد و در حال حاضر مکاتبات و پیگیری های لازم در این خصوص را آماده انجام آن هستیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: در صورت واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی خدمات بهتری به بخش حمل و نقل ارائه خواهد شد.

 

«اسدالله جلال‌زاده»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: در جریان این بازدید سعی شده دغدغه های صنف حمل و نقل توسط نماینده مردم و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مورد بررسی قرار گیرد تا برای رفع آنها اقدامات لازم انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه حمل و نقل در شرایط سخت جوی خدمت رسانی می کنند، گفت: رسیدگی به مسائل و مطالبات رانندگان حمل و نقل جاده‌ای از دغدغه‌های اصلی در این حوزه است و تا رسیدن نتیجه نهایی پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

 

گفتنی است؛ کمبود گازوییل در جایگاه های سوخت استان، تهیه لاستیک آزاد، تهیه قطعات، عدم افزایش هزینه های بار، افزایش عوارض حمل کالا، اختصاص تسهیلات برای رانندگان، مشکل بیمه تکمیلی و بازنشستگی رانندگان به عنوان مشاغل سخت از جمله مشکلات مطرح شده در این بازدید بود.

 

 

 

 

 

۳ هزار واحد مسکن در نهبندان احداث می شود/۲

فرماندار نهبندان گفت: احداث سه هزار و ۱۰۰ واحد در دو سال اخیر در طرح مسکن محرومین و اقشار کم درآمد آغاز شده است.

 «مجید بیکی» در نشست هم اندیشی فعالیت های عمرانی روستایی در شهرستان نهبندان اظهار کرد: ۷۲ درصد منازل روستایی نهبندان مقاوم سازی شده است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه نظارت بر ساخت و سازها باید تشدید شود، افزود: طرح هادی یک طرح کالبدی برای این است که ساخت و سازها در یک چارچوب درست قرار بگیرد نه اینکه محدودیت هایی برای روستاییان ایجاد شود.

 

بیکی بیان کرد: برای معیشت روستائیان برخی نقاط روستایی نیاز به زمین به عنوان محل دامداری و کارهای اقتصادی دارند که باید در این راستا به روستائیان در راستای موراد بهداشتی کمک کرد.

 

 

 

شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛
عروسک های کارآفرین

در خلال برگزاری جشنواره، یک عروسک احیا شد که روی صورت آن «دُکمه» دارد. این عروسک جرقه تمام اتفاقات خوب روستای تاجمیر شد. عروسک‌ها بعد از تولید، به پژوهشگاه میراث فرهنگی منتقل شدند و عروسک‌های بومی خراسان جنوبی برای اولین ثبت ملی شدند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی:آرمان هایم در سال آخر مدرسه،‌ به قبولی در یک رشته خوب و دانشگاه مطرح ختم می‌شد، اما کنکور خروجی خوبی برایم به همراه نداشت. قبولی در رشته «مهندسی صنایع» دانشگاه پیام نور، باعث شد که به دنبال کار بروم.

 

«آمنه سیاری»، مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر در خراسان جنوبی که به عنوان یک بانوی موفق در حوزه اشتغالزایی مهمان خبرگزاری شبستان است،‌ از فراز و نشیب های کاری خود، می‌گوید. از روزهایی که در دهه ۸۰، به پیشنهاد یکی از کارمندان اداره کل منابع طبیعی، در سرکشی به روستاها با آنها همراه شد و قرار شد در کارهای عام‌المنفعه،‌ به آنها کمک کند. «در ابتدای کار، پُر کردن پرسش نامه از مردم محلی به پیشنهاد مشاور پروژه ترسیب کربن در اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰، که هر کدام حدود یک ساعت طول می کشد را به عهده گرفتم و بعد از انجام با کیفیت این کار و در کمترین بازه زمانی، ۴۰۰ هزار تومان پول نقد به عنوان حقوق به من پرداخت شد».

 

دریافت حقوق در مقابل کاری که با عشق و علاقه آن را انجام داده بود، انگیزه بسیار خوبی برای ادامه با قدرت در حوزه خدمت به روستاییان شد. «پروژه ترسیب کربن، با هدف توانمندسازی جامعه روستایی و اشتغال آنها آغاز شد و در این راستا، «سولابست» به عنوان یک روستای محروم برای پُر کردن پرسشنامه‌ها به من واگذار شد. بعد از تایید اولین مرحله کاری، به من اعلام شد که باید پرسشنامه‌ها را در ثبت سیستم کنم درحالیکه هیچ دانشی از کار با رایانه نداشتم اما انگیزه زیادی برای انجام این کار داشتم و این بخش از کار را با نیز انرژی زیاد و به بهترین شکل انجام دادم.

 

 

یکی از اهداف پروژه ترسیب کربن، تشکیل شرکت تعاونی بود که بتواند راه این پروژه را ادامه دهد و توسط خود جامعه روستایی هدایت شود. در سال ۸۶، شرکت تعاونی الغدیر تاسیس شده بود. سال ۹۱ به من اعلام شد که در این شرکت تعاونی مشغول کار شوم. قرار شد اسناد مالی این تعاونی را مرتب کنم. بخشی از بودجه این شرکت تعاونی در قالب وام به مردم واگذار شده بود و باید به عنوان یک حسابدار، حسابرسی این تسهیلات را انجام می‌دادم. همین موضوع باعث شد که شش ماه کلاس‌های حسابداری را بروم و آموزش‌های لازم را فرا گیرم و کار خود را شروع کنم.

 

در سال ۹۳ بود که با پیشنهاد هیات مدیره، به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره،‌ به صورت رسمی به تعاونی الغدیر وارد شدم و در سال ۹۵ پیشنهاد شد که مدیرعامل این شرکت تعاونی شوم اما خانواده‌ام با این موضوع مخالفت کردند ولی دلبستگی به مردم روستا و حضور در جمع آنها، باعث شد که این کار را قبول کنم. این تعاونی در ابتدا ۴۲۰ نفر عضو داشت و بعد از عضوگیری مجدد به ۶۵۰ نفر ارتقا یافت. بعد از مدتی کار تشکیل صندوق های خرده اعتباری با هدف ایجاد اشتغال برای مردم محلی، نیازسنجی و توانمندسازی را در دستور کار قرار دادیم.

 

سال ۹۵ بود تعاونی الغدیر به دلیل احیای محصولات صنایع دستی به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت تعاونی های استان شناخته شد. در سطح روستاهای هدف،‌ احیای هنرهای صنایع دستی از قبیل گلیم بافی، سوزن دوزی، تولیدات پشمی و به ویژه عروسک های روستایی را آغاز کردیم.

 

پروژه ترسیب کربن یک مشاور داشت که به روستاها فراخوان داد بانوان روستا، عروسک های محلی (بازیچه ای که در گذشته توسط مادران و مادربزرگان برای بچه ها ساخته می‌شد) را با همان امکانات در اختیار بسازند. برای ایجاد ترغیب و انگیزه بین مردم، جشنواره‌ای عروسک‌های بومی محلی را در روستای تاجمیر برگزار کردیم؛ این روستا مردمان بلوچ نشین و سختی دیده داشت که در ابتدا با جریان تولیدات صنایع دستی همراه نبودند.

 

در خلال این جشنواره یک عروسک احیا شد که روی صورت آن دکمه دارد. این عروسک جرقه تمام تولیدات صنایع دستی و اتفاقات خوب روستای تاجمیر شد. این عروسک‌ها بعد از تولید، به پژوهشگاه میراث فرهنگی منتقل و بررسی شدند و عروسک‌های بومی خراسان جنوبی برای اولین بار، ثبت ملی میراث معنوی ناملموس کشور شدند.

 

عروسک‌ها جمع آوری شدند. یک روز از دفتر بانوان استانداری تماس گرفتند که محصولات خود را برای ارائه در نمایشگاه اصفهان آماده کنید. هنوز خودم باور نداشتم که این عروسک‌ها به فروش می‌رسد و خریداری برای آن پیدا می‌شود! به همراه تعدادی از بانوان از جمله خانم ذاکریان «مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد» با کارتن‌هایی پر از عروسک،‌ راهی اصفهان شدیم. سال ۹۴ بود و اولین تجربه حضور در نمایشگاه و در کنار بزرگان، کار را فرا گرفتم. مدیرکل بانوان وقت استانداری خراسان جنوبی، در آوردن مسئولان به غرفه صنایع دستی استان و فروش دست‌بافته‌های ما، نقش بسیار موثری داشت. با چندین کارتن راهی اصفهان شدیم و با یک نایلون ملزومات برپایی نمایشگاه (نخ، سوزن و پارچه و …) برگشتیم.

 

یکی از سازندگان عروسک های ما «گل بی بی کلندرزهی» از جمله افرادی بود که در ابتدا تعدادی عروسک دکمه‌ای ساخته و آن را در زیر چادر به من تحویل می‌داد تا کسی متوجه اقدام او نشود. فضای بکر و دست نخورده روستای تاجمیر در ابتدا باعث این کار شده بود اما فروش رفتن عروسک‌ها در نمایشگاه و برگزاری یک اردوی تفریحی با حضور اهالی روستا به یکی از روستاهای قشم و دیدن کار و تلاش بانوان در حوزه صنایع دستی و تمیزی روستا،‌ باعث شد که اتفاقات خوب دیگر در تاجمیر رقم بخورد. در اولین گام، بحث نظافت روستای تاجمیر مدنظر مردم قرار گرفت.

 

 

در برنامه‌های بعدی، مشارکت بانوان روستایی افزایش یافت و گروهی شروع به ساخت عروسک کردند. یکی از بانوان روستا، اتاقی را به عنوان نمایشگاه اختصاص داد و مولوی روستا، همراه و همکار اعضای هیات مدیره تعاونی برای تولیدات شدند بگونه ای که ۶۰ نفر از بانوان روستای تاجمیر در بحث تولید و ساخت عروسک پای کار آمدند.

 

رفته رفته، «دوتوک» ثبت برند شد و بسته بندی برای عروسک ها آماده شد و موزه عروسک‌ها به عنوان اولین موزه عروسک های بومی در خراسان جنوبی در خانه تاریخی فروتنی بیرجند راه اندازی شد. ما به عنوان یک نقش تسهیل‌گر بودیم و عواید ساخت عروسک‌ برای سازندگان آن بود. بعد از مدتی، پای گردشگران به روستای تاجمیر باز شد و آداب و رسوم عروسی، عزاداری، نوع پوشش بکر مردمان این روستا مورد توجه قرار گرفت. این موضوع باعث شد که تعاونی الغدیر به عنوان یک تعاونی برتر در سطح ملی معرفی شود و در بحث کارآفرینی بانوان معرفی و تقدیر شویم.

 

تعاونی در سال ۹۴، یک طرح مشارکتی با دولت اجرا کرد که بر اساس آن، ایجاد کارگاه‌های کوچک روستایی در بحث بسته بندی خشکبار (عناب، زرشک و کشک) در روستای چاه شهید اشرفی اصفهانی (یا روستای جنت‌آباد – واقع در دهستان غیناب بخش مرکزی شهرستان سربیشه) با دریافت تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دولت را هدف گذاری کردیم. بر این اساس اعضای تعاونی باید با دولت مشارکت می‌کردند اما چون اعضای توانایی پرداخت قسط و ضمانت نداشتند،‌ در مصوبه مقرر شد هر نفر به ازای کارت یارانه‌ای که در اختیار دولت قرار دهد،‌ می تواند وام گیرنده باشد، کارت یارانه ۲۰۰ خانوار به صندوق کارآفرینی امید منتقل شد و این افراد سهامدار کارخانه شدند. نفری ۱۵ هزار تومان سهامدار شدند اما الان این کارگاه که با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آماده شد، نزدیک هشت میلیارد تومان ارزش ریالی دارد که ارزش ریالی سهام آن متعلق به سهامداران است.

 

همچنین یک نانوایی به عنوان سرمایه‌های تعاونی در مرز ماهیرود راه اندازی شده است که برای سه نفر از اعضای تعاونی اشتغال ایجاد کرده است. یک کارگاه خیاطی نیز در روستای کسراب با همکاری شورای مبارزه با مواد مخدر برای بانوانی که ترک اعتیاد کرده اند فعال شد. موزه عروسک نیز تحت تملک میراث فرهنگی است اما تمام اقلام و تجهیزات آن مربوط به اعضا است.

 

سیاری درخصوص حمایت‌های دستگاه‌های اجرایی استان از عروسک‌های دوتوک می‌گوید: عروسک های دوتوک خیلی در سبد هدایای مهمانان قرار نگرفته است اما تاکنون جهاد دانشگاهی، دانشگاه هنر و به صورت ویژه کانون فکری کودکان و نوجوانان با خرید ۷۵۰۰ عروسک، از بانوان روستایی حمایت کرده‌اند.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه اکثر اعضای تعاونی بیمه روستاییان و عشایر هستند اما همکاران موزه عروسک، بیمه تامین اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: دوتوک ثبت شده است اما محصولات ما کد رشته صنایع دستی ندارند به همین دلیل تحت حمایت بیمه،‌ تسهیلات و کارت صنعتگران قرار نداریم.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

کمک‌های مومنانه تداوم یابد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر تدوام کمک‌های مومنانه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در دیدار با استاندار با بیان اینکه باتوجه به شیوع کرونا، مشکلات  وکمک‌های مومنانه تداوم یابد نیازمندی‌ها مردم وسیع است گفت: نهاد‌های مختلفی خدمت رسانی می‌کنند که باید همواره سعی شود تا خدمت برای محرومان ادامه یابد .

وی افزود: کسانی بین مردم استان هستند که زیرپوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند ، اما واقعا نیازمندند که باید شناسایی شوند و به آن‌ها کمک‌های لازم انجام شود.

آیت الله عبادی با اشاره به وجود زباله گرد‌ها در سطح شهر گفت: در شان استان نیست که معاش  برخی از مردم با جمع آوری زباله تأمین شود پس مسئولان استان حتما افراد را شناسایی کنند آن‌ها که واقعا نیازمندند به آن‌ها کمک شود.

وی هچنین با اشاره  به وجود نخبگان و جوانان با فکر و اندیشه در استان گفت: باید از این جوانان مستعد در زمینه‌های مختلف استفاده شود و از آن‌ها حمایت های لازم انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به اقدامات و بازدید‌های اخیر خود در استان گفت: سعی ما از این بازدید‌ها این است تا مشکلات واحد‌های تولیدی و معدنی استان را مرتفع کنیم و با استفاده از ظرفیت سرمایه داران تولید در استان بیش از قبل رونق دهیم.

آقای قناعت افزود: قرار است تا از والی فراه افغانستان دعوت شود تا با  تفاهم نامه  لازم از ظرفیت‌های اقتصادی مرز بهترین بهره را ببریم.

وی گفت: سعی ما این است با حضور در نماز جمعه مرکز استان و شهرستان‌ها با مردم به صورت مستقیم و رو در رو  در  جریان مشکلات مردم استان قرار بگیریم و برای  رفع آن اقدام کنیم.

 

 

برگزاری مسابقات ورزشی جشنواره پاییزه در دانشگاه بیرجند/۷

جشنواره مسابقات ورزشی در رشته‌های تنیس روی میز، شطرنج، فوتسال و دوچرخه سورای به همت مدیریت تربیت بدنی دانشگاه برگزار شد.
برگزاری مسابقات ورزشی جشنواره پاییزه

جشنواره مسابقات ورزشی در رشته‌های تنیس روی میز، شطرنج، فوتسال و دوچرخه سورای به همت مدیریت تربیت بدنی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در مسابقه دوچرخه سواری همگانی جشنواره پاییزه دانشجویان پسر با حضور ۱۵ دانشجو به صورت مجازی برگزار شد. در این مسابقه محمد کارگشا دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام اول، ایمان سهل آبادی دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام دوم و سید سجاد شواکندی دانشجوی رشته علوم ریاضی مقام سوم را کسب کردند. همچنین مسابقه تنیس روی میز نیز با حضور ۱۱ دانشجوی پسر بصورت مجازی برگزار شد که در پایان محسن رمضانی درح، دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام اول، آریا ریاسی دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر مقام دوم و حسین مرادی کرقند دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام سوم را کسب کردند. در مسابقه فوتسال نیز محمد زراعتکار دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام اول، محمد عبدالهی دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام دوم و محمد افشاری دانشجوی رشته علوم ورزشی مقام سوم را از آن خود کردند.
همچنین در مسابقه شطرنج دختران،  ۱۲نفر از دانشجویان دختر در این مسابقات شرکت کردند و ریحانه نور محمدی مقام اول، مرضیه ذابحی مقام دوم و فاطمه منصوری زاده مقام سوم را کسب کردند.

 

فراخوان مسابقه علمی پژوهشی « نجوم» در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی منتشر شد

با هدف توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش در کودکان ونوجوانان و هم‌زمان با هفته پژوهش فراخوان مسابقه علمی پژوهشی با محوریت «نجوم» از سوی کانون پرورش فکری استان منتشر شد.

به گزارش روابط عموم یاداره کل کانون استان خراسان جنوبی؛ بر اساس این فراخوان کودکان ونوجوانان علاقه‌مند به فعالیت پژوهشی در زمینه علم نجوم در گروه سنی ۱۰ تا ۱۷ سال می توانند با موضوعات،« نقش وجود آسمان نما در در شناخت بهتر من از علم نجوم، نقش آسمان‌نما  در علاقه‌مندی من به علم نجوم، رابطه علم نجوم با خداشناسی، رویارویی فضا نوردان با سفرهای فضایی» در قالب گزارش مکتوب (فایل wordوpdf)،  یا در قالب  فیلم  ۱۰دقیقه‌ای، پاورپونت و روایت‌گری آثار خود را به مراکز کانون در سطح استان تحویل نمایند.

گفتنی است برای این مسابقه که به منظور تشویق و هدایت اعضای مراکز کانون به فعالیت نجوم و ترویج فرهنگ پژوهش  تا ۳۰ دی ماه مهلت تعیین شده و برگزیدگان هم‌زمان با ۱۴ بهمن ماه «روز فن‌آوری فضایی» معرفی خواهند شد.

برای مشاهده

علم،دانش،ایمان ومعنویت لازمه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۴ عامل «علم و دانش» و «ایمان و معنویت» لازمه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است که دانش آموزان باید در کسب این ۴ عامل سخت تلاش و جهاد نمایند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در آیین تجلیل برترین های آزمون سراسری سال جاری شهرستان بشرویه، خطاب به دانش آموزان،تصریح کرد: شما، ارزشمندترین سرمایه های انقلاب،، فروزندگان چراغ ایمان،مجاهدان عرصه‌های علم وفرهنگ ورقم زنندگان فصل جدید نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید.

وی، اضافه کرد: شما فرزندان ایران اسلامی مکلف و موظفید تادر حساس‌ترین نقطه تاریخ، با امید و نگاه به آینده، انقلاب اسلامی را به آرمان بزرگش در گام دوم انقلاب که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت امام عصر (عج) می‌باشد، نزدیک نمایید.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان انی که بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف مرهون تفکر و اندیشه‌های نگاه به آینده و انقلابی است، ادامه داد: این شور انقلابی را باید روز به روز افزایش داده و با توسل و توجه به پروردگار، تمسک به اولیای الهی، عبادت و تفکر همراه با تامل و بصیرت تقویت نمود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی تحقق منویات و انتظارات رهبر معظم انقلاب (مدظله) در بیانیه ارزشمند و پر اهمیت گام دوم انقلاب را مهم ترین رسالت دانش آموزان و دانشجویان دانست و عنوان کرد: در حقیقت یک دانش‌آموز دغدغه‌مند، قائم به این است که ایمانش به همراه دانش و عمل مجاهدانه و مخلصانه باشد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، علم و دانش را آشکارترین وسیله عزت و قدرت دانست و اظهار کرد: قریب دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای همه جهان غافلگیرکننده بوده به پیش رفته است؛ از این رو شما در لباس دانش آموزی اصلی ترین نیروهای این جبهه محسوب می‌شوید.

وی با اشاره به تلاش جهادی جوانان دهه‌های اول انقلاب علی رقم همه دشمنی‌ها، کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و علمی، اذعان کرد: شما نیز باتداوم این  تلاش جهادی از قال و قیل های دشمنان نهراسید و با حرک در خط ولایت حرکت خود را با تمام توان ادامه داده تا به رکوردهای شگفت انگیز علمی دست یافته و سنگ بنای یک انقلاب علمی را در خطه قهستان زمین مستحکم نمایید.

به گفته واقعی  قله‌هایی از علم و دانش وجود دارد که هنوز فتح نشده‌اند و دانش آموزان امروز،  با دفاع از پیشرفت همه جانبه در عرصه های عقیدتی، فرهنگی،اقتصادی، علمی ورزشی، دشمنان کینه توز را ناکام ساخته و فاتحان آن قله‌های بزرگ و تکمیل کننده راه ارزشمند گذشتگان در آینده خواهند بود.

شایان ذکر است در این مراسم از محمدامین جهان طلب دارنده رتبه نخست دانشکده های فنی و مؤسسات آموزش عالی و ۲۰ نفر دیگر نیز تجلیل شد.

شماره ۶۱ فصلنامه مطالعات فرهنگی ، اجتماعی خراسان به چاپ رسید

    
شماره 61 فصلنامه مطالعات فرهنگی ، اجتماعی خراسان به چاپ رسید
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شصت و یکمین شماره فصلنامه علمی مطالعات فرهنگی ، اجتماعی خراسان، به چاپ رسید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر عنوان کرد: در این شماره از فصلنامه، “تأثیر سرمایه های انسانی، معنوی و روان شناختی بر تعالی سازمانی ” به قلم زهرا رجائی، سید علی بنی هاشمی و فرشته خنگی چاپ شده است.
به گفته وی ، همچنین مقاله “بررسی نشاط اجتماعی و عوامل مؤثر برآن (مورد مطالعه: شهر بیرجند) ” به قلم لیلا طالب زاده شوشتری و سمیه مزگی نژاد را در این شماره خواهید خواند.
وی خاطرنشان کرد: “دال مرکزی در گفتمان سربداران خراسان؛ تحلیل گفتمان نامه شیخ حسن جوری به امیر محمّدبیک (بر پایه نظریه لاک‌لائو و موفه)” نوشته حامد نوروزی و “نقش آموزش های درون سازمانی در ارتقای فرهنگ سازمان مبتنی بر الگوی اسلامی در کارکنان استانداری خراسان شمالی” نوشته محمد بابازاده و مریم حافظیان نیز در این شماره از فصلنامه به چاپ رسیده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: “نیازسنجی فرهنگی و اجتماعی خانوارها (مورد مطالعه: منطقه ۶ شهرداری مشهد)” از دیگر مقالاتی است که توسط سید کمال الدین حسینی، مسعود ایمانیان و صادق حاتمی به تحریر درآمده است.
نبی زاده به انتشار مقاله “بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر احساس امنیت ساکنان حاشیه شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین” نوشته علی عاقل، علی اصغر عباسی اسفجیر و ابوالقاسم حیدرآبادی در آخرین شماره فصلنامه اشاره کرد و گفت: علاقه مندان می توانند فصلنامه را در پایگاه استنادی علوم کشورهای اسلامی (ISC) به نشانی srlst.com و پایگاه اطلاعات نشریات کشور به نشانی into@mariran.com و پایگاه مجلات تخصصی نور به نشانی noormags.com نیز مطالعه کنند.

نماینده مجلس: دولت در بودجه ۱۴۰۱ نگاه مثبتی به طرح‌های نیمه‌تمام دارد

نماینده مجلس: دولت در بودجه ۱۴۰۱ نگاه مثبتی به طرح‌های نیمه‌تمام دارد

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در بودجه‌ ۱۴۰۱ نگاه مثبتی به طرح‌های نیمه‌تمام دارد که این را قدم خوب و رو به جلویی برای محرومیت‌زدایی می‌دانیم.

مصطفی نخعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نکته‌ای که می‌تواند به محرومیت‌زدایی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام کشور کمک کند این است که طرح‌های نیمه‌تمام در مناطق و استان‌های محروم در اولویت تخصیص قرار گیرد.

وی اظهار داشت: توجه دولت سیزدهم به محرومیت‌زدایی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در سطح کشور موضوع بسیار مهمی است چراکه طرح‌های زیادی در استان‌ها از ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ سال و حتی بیشتر شروع شده و نیمه‌تمام رها شده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در همه این سال‌ها با وجود نیمه‌تمام بودن بسیاری از این طرح‌ها، مجدد طرح‌های جدیدی شروع می‌شود و بار این طرح‌های نیمه‌تمام در کشور در حال افزایش است.

وی یادآور شد: البته فراموش نکنیم نقاط محروم در گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و بسیاری از این طرح‌های نیمه‌تمام در مناطقی که برخورداری بیشتر و محرومیت کمتری داشته‌اند شروع شده است.

توجه دولت سیزدهم به تمام مناطق کشور

نخعی با اشاره به نگاه کلان ملی در بودجه ۱۴۰۱ افزود: یکی از گلایه‌مندی‌های همه ما در گذشته این بود که تمام توجه به سمت پایتخت هست و مناطق دیگر به تناسب دوری از مرکز مورد توجه کمتری قرار می‌گیرند.

وی گفت: اینکه در دولت سیزدهم این نگاه شکل گرفته و تمام مناطق کشور مورد توجه قرار گرفته، می‌توان این برداشت را داشته باشیم که نگاه به تمام نقاط کشور مساوی بوده است.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت کار به صورت هدف‌دار دنبال شود و در تخصیص‌ها و اختصاص بودجه مناطق دور افتاده، کمتر توسعه یافته و مناطقی که کمتر مورد توجه بوده در نگاه‌های استانی هم رویکرد کلان دنبال شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رییس جمهور به استانداران و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها تاکید کند برای توزیع اعتبارات همان نگاهی که دولت در سطح کلان داشته را در سطح استان ‌هم داشته باشند.

لحاظ شدن مصوبات سفرهای استانی دولت در بودجه ۱۴۰۱

وی با اشاره به نقش سفرهای استانی دولت سیزدهم در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ متناسب با مشکلات جاری استان‌ها گفت: سفرهای استانی کمک کرده مسوولان دید بهتری نسبت به مسایل و مشکلات داشته باشند.

نخعی اضافه کرد: همچنین به تناسب مشکلاتی که در سفرهای استانی دولت سیزدهم عنوان، رصد و گفته شده مصوبات سفر در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

وی گفت: البته هنور ریز جداول بودجه را مطالعه نکرده‌ام اما امیدوارم دولت مصوبات سفر را در قالب بودجه سنواتی عملیاتی کند.

 

 

 

 

معرفی کتاب‌های علمی و پژوهشی ویژه کودکان ونوجوانان /۲

کتاب‌های علمی و پژوهشی ویژه کودکان ونوجوانان معرفی می شوند

هم‌زمان با هفته پژوهش مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان فروس با برپایی نمایشگاهی، کتاب‌های علمی‌، پژوهشی و نجوم، این مرکز را به کودکان ونوجوانان این شهرستان معرفی می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این نمایشگاه که به مناسبت هفته پژوهش و با هدف تشویق و آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان به انجام پژوهش و توسعه فرهنگ و تقویت روحیه‌ی پژوهش در محل این مرکز فرهنگی و هنری برگزار شده است  کتاب‌ها و نشریات و مجلات پژوهشی، علمی و نجوم  موجود در این مرکز به صورت نمایشگاهی معرفی شده است.

فقط ۲ روز تا حذف نسخه های کاغذی

آن طور که اعلام شده است، از اول دی ماه ۱۴۰۰، تمامی نسخه های بیماران باید به صورت الکترونیکی تجویز شود. این در حالی است که برای اجرای این طرح، ابهامات و ایراداتی مطرح است.

 فقط ۳ روز تا حذف نسخه های کاغذی نسخه نویسی الکترونیک، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نظام سلامت کشور است که از چند سال پیش، زمزمه‌های اجرایی شدن آن آغاز شد تا اینکه به اول دی ماه ۱۴۰۰ رسید که الزامی شود.

شمارش معکوس برای الزامی شدن تجویز نسخ به صورت الکترونیکی، در حالی آغاز شده است که چندی پیش وزیر بهداشت، در نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست تأخیر ۶ ماهه این طرح را پیشنهاد داده بود که رئیس جمهور با آن مخالفت کرد و بر شروع طرح از اول دی ماه ۱۴۰۰ تاکید کرد.

آنچه مسلم است، همگان با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی موافق بوده و آن را در راستای اجرای قوانین بالادستی نظام سلامت کشور می‌دانند. اما، نکته مورد تاکید، الزامات مورد نیاز برای اجرای این طرح است که گفته می‌شود هنوز به طور کامل محقق نشده و شاید همین مسئله منجر به بروز مشکلاتی برای ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات سلامت شود.

هنوز با مشکلات زیرساختی مواجه هستیم

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که حوزه سلامت بیشترین تبادل اسناد الکترونیک را خواهد داشت، تاکید کرد: در درون طرح پرونده الکترونیک سلامت، ۴ طرح بزرگ قرار دارد که از جمله طرح استحقاق سنجی و استعلام هویتی است. همچنین، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از دیگر طرح‌ها بود که بخش‌هایی از آن انجام و امکان آن فراهم شده است اما مشکلاتی دارد که باید بر طرف شود. از دیگر طرح‌های بزرگ این ابر پروژه، اصالت دارو در داروهای مصرفی چه در داروخانه و چه در بیمارستان‌ها است که اقداماتی در این باره انجام شده و بر مبنای این طرح، باید مصرف کننده دارو و مرکز درمانی آن مشخص باشد.

وی گفت: از قانونگذار، فرصت خواستیم زمان بیشتری را برای اجرای این طرح در نظر بگیرد تا ساختاری موازی برای جاهایی که هنوز پرونده الکترونیک نشده است داشته باشیم زیرا زیرساخت‌های لازم از جمله وجود رایانه در هر اتاق پزشک هنوز فراهم نشده است.

جان بابایی با بیان اینکه در بسیاری از بخش‌های مراکز درمانگاهی ما رایانه وجود ندارد، افزود: البته اگر وزارت بهداشت، این برنامه را جدی تر می‌گرفت می‌توانست به اجرای آن سرعت دهد.

وی اضافه کرد: غیر از اراده قوی‌تر برای اجرا و اختصاص منابع مالی لازم، سازمان برنامه باید در قبال این برنامه، ردیف قابل قبولی برای تأمین زیرساخت، قرار می‌داد.

جان بابایی با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون بستری داریم، گفت: هر ایرانی به طور متوسط سالانه ۱۱.۵ خدمت از حوزه سلامت می‌گیرد و این موارد به زیرساخت نیاز دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیش از ۸۰۰ راهنمای بالینی و استاندارد خدمت را داریم و در قاعده نسخه نویسی و نسخه پیچی، چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد از جمله باید موتور قواعد قوی داشته باشیم که همه خدمات، استحقاق سنجی شود.

جان بابایی اضافه کرد: مردم نگران نباشند چون هم دولت و هم مجلس کمک می‌کنند و اکنون وزارت بهداشت و بیمه‌ها برای اجرای پرونده الکترونیک، هماهنگ هستند و هر هفته چندین جلسه مشترک را برگزار می‌کنیم.

مشکل ارتباط بین پزشک و داروخانه

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که هنوز پرونده الکترونیک سلامت تکمیل نشده و ارتباط آن با سامانه‌های نسخه نویسی الکترونیک برقرار نیست، اظهار داشت: زمانی که پزشک نسخه را به صورت الکترونیک ثبت می‌کند این امکان بین پزشک و داروخانه ایجاد نشده تا بتوانند در خصوص داروهایی که موجود نیست تبادل نظر شود و اگر نیاز باشد، داروی مشابه به بیمار تحویل داده شود.

وی گفت: در خصوص داروهای تزریقی نیز هیچ نسخه‌ای به دست بیمار داده نمی‌شود تا بتواند از طریق آن تزریقات خود را انجام دهد. همچنین سامانه پیامکی که باید برای ارسال کد به بیمار فعال باشد و پیامک را به تلفن همراه بیمار ارسال کند گاهی دچار مشکل می‌شود و پیامک یا ارسال نمی‌شود و یا با تأخیر به دست بیمار می‌رسد.

مشکلات طرح از دیدگاه سازمان بیمه سلامت

این در حالی است که محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه ۹۵ درصد پرداخت‌ها با طرف قراردادهای بیمه سلامت به صورت الکترونیکی شده است، گفت: ماهانه سه میلیون و ۴۷۷ هزار نسخه به صورت الکترونیک تولید می‌کنیم که شامل نسخه نویسی و نسخه پیچی است.

وی با اشاره به اینکه نسخه الکترونیکی باعث ایجاد تغییر در نظام سلامت کشور می‌شود، افزود: در دو سال اخیر، ریل گذاری این کار و کارهای مهمی توسط وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌ای و همکاری سازمان‌های نظام پزشکی و انجمن داروسازان و بقیه ذی نفعان انجام شده است.

ناصحی با عنوان این مطلب که در برخی استان‌ها که ظرفیت اسمی زیرساختی ضعیفی ممکن است داشته باشیم از جمله در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کردستان و کرمانشاه، حدود ۱۰۰ درصد اجرای این طرح را داریم، گفت: در کلانشهرها مانند تهران، اصفهان و مشهد که مرکز ارجاعی بیماران سراسر کشور هستند، درصد کمتری از این طرح اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا و در نتیجه افزایش حجم کاری کادر درمان موجب شد که زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم برای نسخه نویسی الکترونیکی به تأخیر بیافتد، اضافه کرد: اول دی، الزام قانونی است و در قانون بودجه، مقرر شده است از این تاریخ همه فعالیت‌ها باید الکترونیک باشد در غیر این صورت، پرداخت‌ها انجام نمی‌شود از این جهت آمادگی لازم را در مراکز مربوط داریم.

ناصحی با عنوان این مطلب که در ۲۲ استان بیش از ۸۰ درصد نسخه‌ها الکترونیکی صادر می‌شود اما در برخی کلانشهرها مشکلاتی وجود دارد، گفت: تلاش ما بر این است که خللی در پرداختی‌ها ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: از اول دی، ستاد ویژه و قرارگاهی را در بیمه سلامت تشکیل دادیم تا بتوانیم شبانه روزی در اختیار مردم باشیم و هر مشکلی پیش آمد مردم با شماره ۱۶۶۶ بیمه سلامت تماس بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند.

سازمان تأمین اجتماعی آماده است

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: ۹۹.۹ نسخه‌ها در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیکی تجویز می‌شود و گردش کار، تمام الکترونیکی و تقریباً بدون مشکل است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ میلیون نسخه در این سیستم توسط پزشکان نوشته می‌شود، افزود: این نشان می‌دهد در کشور ما این کار شدنی است، چون ما ۳۷۰ تا ۳۸۰ مرکز درمانی داریم و این کار در حال انجام است.

غفاری با اعلام اینکه مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی شامل بیش از ۲۲ هزار پزشک هستند و همه به سامانه مکانیزه و الکترونیکی وصل هستند و ثبت نام کردند و نسخه نویسی را انجام می‌دهند، گفت: بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد نسخه‌ها در مراکز طرف قرارداد ما توسط پزشکان در مطب‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

وی افزود: نبود آمادگی مراکز دولتی و دانشگاهی، آمار نسخه‌های الکترونیکی را کاهش داده است در حالی که انتظار داشتیم در اجرای قانون پیشگام باشند اما به علل مختلف از جمله شیوع بیماری کرونا، آمادگی نسخه نویسی الکترونیک را پیدا نکردند.

مشکل داروخانه‌ها با نسخه نویسی الکترونیک

در همین ارتباط، سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، با عنوان این مطلب که عمدتاً پزشکانی که با سازمان‌های بیمه گر قرارداد دارند نسخه نویسی الکترونیکی را انجام می‌دهند، گفت: با آغاز طرح نسخه نویسی الکترونیکی، بسیاری از پزشکان، ارتباط و قراردادشان را با سازمان‌های بیمه گر قطع کردند و بر اساس آمار تعداد نسخه‌هایی که به داروخانه‌ها وارد می‌شود اعم از الکترونیک و نسخه‌های کاغذی، در برخی از داروخانه‌ها، شاید حدود ۱۰ درصد نسخه‌ها الکترونیک و بیشتر نسخه‌ها هنوز کاغذی است البته داروخانه‌هایی هم وجود دارند که ۷۰ تا ۸۰ درصد نسخه‌های ورودی به آنها، الکترونیک است.

وی افزود: شاید به سختی بتوان گفت حدود ۵۰ درصد نسخه‌های ورودی به داروخانه‌ها، الکترونیک باشد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: اینکه بگوییم از اول دی، هیچ نسخه کاغذی در داروخانه‌ها پیچیده نشود و همه نسخه‌ها باید الکترونیک باشد تکلیف مردم چه می‌شود. اگر پزشکان بخواهند همچنان نسخه‌های کاغذی بنویسند قطعاً مردم معترض می‌شوند و مشکلاتی برای داروخانه‌ها ایجاد می‌شود.

گلایه سازمان نظام پزشکی

داریوش طاهرخانی دبیر شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به اینکه مشکلات طرح پرونده الکترونیک در گروه‌های مختلف درمانی احصاء شد، افزود: بر اساس قانون که از اول دی، نسخه‌ها باید الکترونیکی باشد اما الزامات قبلی تبصره ۱۷ قانون بودجه، هنوز اجرایی نشده است از جمله امضای الکترونیک که باید تا آذر نهادینه می‌شد.

وی گفت: به عنوان سازمان نظام پزشکی به تکلیف خود عمل کردیم و برای ۵۰ هزار نفر کارت امضای الکترونیک صادر شده است اما زیرساخت آن در کشور وجود ندارد و هنوز از امضای الکترونیک استفاده نمی‌شود.

طاهرخانی با بیان اینکه مردم ابزار آزمون و خطای نظام سلامت نیستند، اضافه کرد: آورده طرح پرونده الکترونیک برای مردم چیست.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت هر ماه حدود سه میلیون نسخه الکترونیک داشت یعنی حدود ۱۰ میلیون برگه دفترچه چاپ و استفاده نشده و این آورده‌ای برای این سازمان بوده اما بابت این مقدار صرفه جویی، چه مقدار از پرداختی جیب مردم کمتر شده است.

به نظر می‌رسد، بیشترین محل بروز مشکل برای مردم، داروخانه‌ها باشد که قرار است وقت زیادی از مردم بگیرد و شاید همین اتلاف وقت برای مردم و بیماران، با اعتراضاتی همراه شود. ضمن اینکه داروخانه‌ها نیز رضایت کامل از شروع طرح ندارند و معتقدند به دلیل تکمیل نبودن زیرساخت‌های لازم، با مشکل مواجه خواهند شد.

 

 

«کرونا و تحریم» مغلوب صادرات/ ارزآوری ۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه طی هشت ماهه امسال صادرات تعاونی‌های خراسان‌جنوبی به ۷ میلیون و ۳۵۱ هزار دلار رسیده، گفت: این میزان صادرات توسط ۲۲ شرکت تعاونی‌ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شد.

«کرونا و تحریم» مغلوب صادرات/ ارزآوری ۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

غلامرضا اشرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۸۲ شرکت تعاونی در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت در استان خراسان‌جنوبی فعال است.

وی با اعلام اینکه از محل تشکیل تعاونی‌ها تعداد ۹ هزار و ۵۸۲ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، تصریح کرد: سرمایه تعاونی‌های استان است که توسط اعضا در این بخش سرمایه‌گذاری شده بیش از ۴ هزار و ۱۰۳میلیارد ریال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷ تعاونی در خراسان‌جنوبی توانستند ۳۲ برند را با نام، نشان و محدوده جغرافیایی که دارند ثبت کنند، اضافه کرد: این برندها در زمینه صنایع‌دستی، پوشاک، عسل، ترشیجات و گیاهان دارویی هستند.

افزایش ۳۷ درصدی صادرات تعاونی‌ها

اشرفی با اعلام اینکه طی هشت ماهه امسال صادرات تعاونی‌های خراسان‌جنوبی به ۷ میلیون و ۳۵۱ هزار دلار رسیده است، عنوان کرد: این میزان صادرات توسط ۲۲ شرکت تعاونی‌ به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام شد.

وی کشورهای عراق، افغانستان، آلمان، کانادا، حوزه خلیج فارس (عمان و قطر)، مالزی و پاکستان را از کشورهای هدف صادرات تعاونی‌های استان ذکر و مطرح کرد: سنگ بازالت و گرانیت، محصولات کشاورزی از جمله زعفران، زرشک، بادام، زیره و عناب، عسل، فرش و صنایع‌دستی از جمله کالا‌های صادراتی تعاونی‌های استان در سال جاری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی از افزایش ۳۷ درصدی صادرات تعاونی‌های استان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال خبر داد و عنوان کرد: تعاونی‌ها از لحاظ اقتصادی به عنوان یکی از جدی‌ترین راه‌های توسعه پایدار در برنامه‌های توسعه کشور قرار دارند که در این راستا تشکیل ۲۸ شرکت تعاونی جزو تعهدات استان در سال جاری است.

بهره‌مندی ۸۵۹۰ نفر از تسهیلات کرونایی

اشرفی در خصوص تسهیلات کرونایی در استان، تصریح کرد: تاکنون ۶ هزار و ۷۷۲ واحد اقتصادی استان از تسهیلات ویژه بنگاههای به شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا بهره‌مند شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیش از ۷۹ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان از محل تسهیلات ویژه بنگاه‌های به شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا به تعداد ۶ هزار و ۷۷۲ پرونده متقاضی با اشتغال ۸ هزار و ۵۹۰ نفر در سطح استان پرداخت و بیشترین تعداد متقاضیان نیز در حوزه راه و شهرسازی و صنعت،معدن و تجارت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: از مجموع تسهیلات پرداخت شده، ۷ میلیارد و ۷۹۶ میلیون تومان در بخش خویش‌فرمایی، ۴۰ میلیارد و ۶۶۸ میلیون تومان در بخش رسمی و ۳۱ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان در بخش غیر رسمی است.

 

 

پرونده بلاتکلیف قبل از سال ۱۴۰۰ در اموال تملیکی خراسان جنوبی نداریم

 

پرونده بلاتکلیف قبل از سال 1400 در اموال تملیکی خراسان جنوبی نداریم

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: این استان جزو استان‌هایی است که پرونده بلاتکلیف قبل از ۱۴۰۰ در اموال تملیکی نداریم و در واقع کالایی بلاتکلیف و رسوب کرده در انبارهای اموال تملیکی خراسان جنوبی نداریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر امروز در بازدید از انبارهای اداره کل اموال تملیکی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی از جهت رسیدگی به پرونده‌ها  چه در مراجع قضایی و چه در اداره کل تعزیرات حکومتی  پرونده معوقه در استان  نداریم اظهار داشت: تعیین تکلیف کالاهای ضبط شده هم برای چندمین بار امروز این انبار را بازدید کردیم نسبت به بازدیدهای قبل ساماندهی بهتری انجام شده است‌.

وی با بیان اینکه حراج‌ها و مزایده‌هایی که باید توسط اموال تملیکی استان انجام می‌شد، رقم خورده است افزود: کالای بلاتکلیف در انبار اموال تملیکی نداریم که مانده  و رسوب کرده باشد. این اموالی که در انبارها وجود دارد  پرونده‌ قضایی آنها یا در حال رسیدگی است یا باید مزایده انجام شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از کالاهای موجود هم قاچاق بودن آنها به طور قطع هنوز ثابت شده و حکم قضایی صادر نشده است گفت: کمبود فضای فیزیکی و انباری مهمترین مشکل اموال تملیکی است که در دو سال پیش این انبارها دچار اتش سوزی شد با پیگیری‌هایی که انجام شده  قرار است سالن بازسازی شود اگر دو سالن ساخته شود شرایط بهتری برای نگهداری اموال در استان به وجود می‌آید.

حمیدی افزود: مشکل عدم تفکیک هم می‌تواند و به مدیریت کالاها کمک کند که در فضای موجود انبار تملیکی استان امکان پذیر نیست باید سالن‌ها ساخته و فضاها افزایش یابد تا اموال در شرایط بهتری نگهداری و تفکیک  شود و اگر قرار است مزایده و بازدیدی انجام شود در فضای بزرگتری زمینه ورود فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه امید است با تلاشی که وجود دارد ساماندهی بهتری انجام شود گفت: خراسان جنوبی تقریبا در  بحث ضایع شدن بیت المال در  امول نداریم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: در یکی از شهرستان‌های استان  ۵ کیلو نیم طلا در ظن قاچاق است هرچند هنوز قطعی نشده و پرونده در حال پیگیری است که از مرحله دادسرا رد شده و در مرحله دادگاه است هرچند اخیرا ادعاهای جدیدی مطرح شده و فردی ادعای مالکیت کرده است و  تنها پرونده‌ای که قبل از  ۱۴۰۰ است  این پرونده است و باید در رسیدگی تسریع شود.

حمیدی با بیان اینکه کالاهایی  که وارد انبار تملیکی می‌شود شامل دو گروه است گفت: یکی کالاهای سریع‌الفساد است که  نگهداری آن ظرف ۴۸ ساعت باید انجام شود و  دستور فروش آن از طریق تعزیرات و مراجع قضایی  تعیین تکلیف می‌شود و کالاهایی که سریع الفساد نیست طبق قانون باید ظرف ۴۵ روز تعیین تکلیف شد و رای نهایی صادر شود.

وی افزود: اولین کار که باید زمان بندی شود افزایش متراژ انبار مورد نیاز است و ظرف دو ماه تعیین تکلیف کنند. بازرسازی انباری که دچار حریق شده نیز انجام شود و مابقی کالاها ظرف یکی دو ماه تعیین تکلیف شود. هرچند کالاهای جدید الورود وارد خواهد شد اما اینها باید زورتر تعیین تکلیف شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی  با اشاره به ماینرهای موجود در انبارهای اموال تملیکی استان گفت: دولت در زمینه ضبط ماینرها دستور صادر کرده و مراجع قضایی ماینرها را ضبط و راهی انبارهای اموال تملیکی می‌شوند اما دستوری مبنی بر اینکه این ماینرها به مزایده یا فروش گذاشته شود هنوز تصمیمی گرفته نشده بنابراین هنوز سیاست شفافی برای اموال تملیکی در خصوص ماینرها ندارد.

 

 

 

 

 

حضور دانشگاه بیرجند در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور

حضور دانشگاه بیرجند در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور

ایسنا/خراسان جنوبی معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند از حضور پژوهشگران این دانشکاه در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور خبر داد.

حمیدرضا نجفی اظهار کرد: غرفه دانشگاه بیرجند در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران پذیرای بازدید کنندگان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، وی افزود: غرفه دانشگاه بیرجند در سالن شماره ۵ غرفه ۲۱ واقع شده و این نمایشگاه تا ۲۶ آذر از ساعت ۸ الی  ۱۵ دایر است.

نجفی یادآور شد: نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت همزمان در این نمایشگاه دایر است.

 

 

 

 

 

 

 

فرار مالیاتی پزشکان بدون نسخه در خراسان جنوبی/ نقره داغ با هوشمندسازی نظام مالیاتی/۷

برخی از پزشکان خراسان جنوبی به خصوص متخصصان و فوق تخصص ها با وجود داشتن کارت خوان بیماران را مجبور می کنند برای پرداخت هزینه ها در مطب های خصوصی پول نقد جابه جا کنند و همین موضوع سبب شده که روز به روز به تعداد افرادی که نسبت به این موضوع گلایه دارند افزوده شود.

فرار مالیاتی پزشکان بدون نسخه در خراسان جنوبی/ نقره داغ با هوشمندسازی نظام مالیاتی

به گزارش فارس در حالی که این روزها بیشتر جابجایی های پول از طریق کارت خوان یا توسط نرم افزار های بانکی انجام می شود و به همراه داشتن و رد و بدل  پول نقد حتی در روستاهای کوچک منسوخ شده و بیماری کرونا هم استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای جابجایی پول را بیشتر نهادینه کرد اما برخی از پزشکان در شهر به خصوص متخصصان و فوق تخصص با وجود داشتن کارت خوان بیماران را مجبور می کنند برای پرداخت هزینه ها در مطب های خصوصی پول نقد جابه جا کنند و همین موضوع سبب شده که روز به روز به تعداد  افرادی که نسبت به این موضوع گلایه دارند افزوده شود.

«عذار فیضی» یکی از شهروندان بیرجندی که در مراجعه به یکی از متخصصان با این مشکل روبرو شده بود به خبرنگار فارس گفت: مطب مجهز به کارت خوان بود اما برای ویزیت  پول نقد درخواست شد و نیز منشی من را مجبور کرد هزینه عمل داخل مطب که ۵۰۰ هزار تومان شده بود را به صورت نقد پرداخت کنم.

به گفته وی با توجه به این که دستگاه های کارت خوان بیش از ۲۰۰ هزار تومان در طی ۲۴ ساعت پول نقد نمی دهند مجبور به جابجایی پول به بقیه کارت هایم شدم که کلی از وقت  و انرژی ام را گرفت.

«حسن صادقی»یکی دیگر از شهروندان هم با گلایه از وضعیت موجود ادامه داد: با همه احترامی که برای جامعه پزشکی قایل هستیم اما این گونه اقدامات شایسته فعالان این حوزه نیست چرا که یک کارگر و کارمند ساده با درآمد بسیار کم بدون درنگ و طبق مقررات مالیات را پرداخت می کنند اما برخی پزشکان از این موضوع فراری هستند.

به گفته وی برای عمل به یکی از متخصصان  مراجعه کردم با وجود کارت خوان در مطب گفته شد  هزینه عمل به حساب منشی واریز شود.

«حسین اکبری»شهروند دیگری نیز گفت: درست است که بیماران مجبور به پرداخت هزینه ها هستند و دستشان زیر ساطور پزشک است و مجبورند  هر چی آن ها می گویند اطاعت کنند اما نظارت ها بر عملکرد پزشکان باید افزایش یابد و آن هم فقط به فکر منافع خود نباشند.

فرار مالیاتی برخی پزشکان  

«جعفر احسانی مهر» مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند نیز گفت:جامعه پزشکی کشور از جمله اقشار پرتلاش و مجاهدی هستند که نقش مهم خود را به خصوص در ایام بیماری منحوس کرونا ثابت کرده اند با این‌حال برآوردها، گزارشات مردمی، تحقیقات و بررسی های به عمل آمده نشان می‌دهد برخی از پزشکان، آگاهانه یا از روی غفلت، زیر بار این وظیفه قانونی خود نمی روند.

 وی تصریح کرد: باید یادآور شد که بر اساس اطلاعات بدست آمده، برخی پزشکان از دستگاه‌های کارتخوان سایر اشخاص و یا غیر مرتبط با شغل خود استفاده می کنند، و یا بیماران را ملزم می کنند که هزینه درمان خود را به صورت نقد و یا به اصطلاح کارت به کارت یا سایر روش های پرداخت که مورد تأیید سازمان امور مالیاتی کشور نیست پرداخت کنند.

 به گفته وی همه این موارد از مصادیق جرایم مالیاتی مندرج در ماده ۲۷۴ ق.م.م است و برابر برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور، این اطلاعات و گزارشات واصله، در اختیار واحدهای رسیدگی خاص قرار گرفته تا به‌طور ویژه و با اولویت مورد حسابرسی قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که برای جلوگیری از فرار مالیاتی چه اقداماتی انجام شده است نیز گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهم ترین راهکار و برنامه جدی سازمان امور مالیاتی کشور برای پیشگیری از هرگونه فرار مالیاتی در کشور است.

به گفته وی در راستای پیاده سازی نظام مالیاتی شفاف و تحقق درآمدهای مالیاتی عادلانه، نظام جامع پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان پیاده سازی و طبق برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با اجرای این قانون، یکی از مراحل اصلی پیاده سازی نظام هوشمند مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد. به همین منظور در سال های گذشته گروههای شغلی جهت نصب و راه اندازی و استفاده از پایانه های فروشگاهی فراخوان شده اند.

 نصب کارت خوان طبق قانون

مدیر کل امور مالیاتی استان در پاسخ به این سئوال که آیا مدیران نظام پزشکی متقاعد به استفاده از کارت خوان شده اند نیز گفت: به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت وآن ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شده اند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

به گفته احسانی مهر همچنین بیش از ۵۰ گروه شغلی و صنفی دیگر نیز در مهرماه سال ۱۳۹۸ در این خصوص فراخوان شده و طبق قانون از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق مقررات شده اند بنابراین جهت تبیین قانون و اهمیت موضوع، جلسات و مکاتبات مختلف با تمامی گروههای شغلی مشمول صورت پذیرفته و اطلاع رسانی لازم از طریق صدا و سیما، نشریات، پیامک و … نیز صورت گرفته است.

جریمه های سنگین 

وی در پاسخ به این سئوال که برای اجبار کردن پزشکان یا سایر صنف ها برای استفاده از کارت خوان چه راهکاری وجود دارد گفت: برابر هماهنگی های صورت گرفته بین سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی، تمامی دستگاههای کارتخوان ناشناس غیرفعال و برای تمامی دستگاههای کارتخوان شناسایی شده پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: بنابراین چنانچه در فرایندهای حسابرسی پرونده های مالیاتی مشخص شود که فعال اقتصادی و مؤدی مالیاتی شناسایی شده نسبت به ثبت نام در نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اقدام نکرده است، جرایم سنگینی مانند جرایم نقدی، محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی و نرخ صفر و مشوق های قانون مالیات های مستقیم، ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف، مسدود شدن درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد متخلف برای آن ها اعمال خواهد شد.

به گفته وی بنابراین امیدواریم فعالان  اقتصادی و مردم عزیز و شریف، ما را در شفاف سازی و سالم سازی فضای اقتصادی که به طور حتم به نفع همه خواهد بود، یاری رسانند.

وی متذکر شد: مصادیق جرایم مالیاتی در ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱۳۱ تیر ۱۳۹۴ عنوان شده است و به موجب قانون، مرتکبان حسب مورد به مجازات های درجه شش محکوم می شوند.

به گفته وی برای مثال یکی از این موارد جرایم مالیاتی، اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن است بنابراین با توجه به اهداف و برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور، کمیته های ویژه برای پیگیری و برخورد با مصادیق فرارهای مالیاتی تشکیل شده است.

وی ادامه داد:  بسیاری از گزارشات مردمی در سامانه ۱۵۲۶، سایر سامانه های مرتبط و موارد شناسایی شده در اسرع وقت پیگیری و اقدامات قانونی برای وصول مالیات عادلانه و بیت المال عمومی کشور صورت می پذیرد.

 نرخ ۲۵ درصدی مالیات برای پردرآمد ها

مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به این سئوال که  آماری از میزان ریالی فرار مالیاتی پزشکان استان دارید نیز گفت:تاکنون درباره تخمین میزان فرار مالیاتی بخشهای مختلف، اظهارنظرهای متفاوتی صورت پذیرفته و با توجه به شفاف نبودن برخی فعالیت‌ها و جریانهای اقتصادی کشور، اختلاف نظرهای بسیاری نیز در این خصوص وجود دارد.

 وی بیان داشت: در صورتی که در کشورهای توسعه یافته، جریان پول و کالا به دقت رصد شده و ضمن شفاف سازی فعالیتهای اقتصادی، فرار مالیاتی به حداقل ممکن رسیده است.

 وی گفت: نکته جالب توجه اینکه نرخ مالیات برای مشاغل پردرآمد در اینگونه کشورها حدود ۵۰ درصد و برخی نیز بیشتر است، اما این نرخ در ایران براساس قانون برای مشاغل پردرآمد حداکثر ۲۵ درصد است.

به گفته احسانی مهر بنابراین  بخش مهمی از فرارهای مالیاتی که از سوی افراد پردرآمد پرداخت نمی شود، تبدیل به کسری بودجه، تورم، افزایش فاصله طبقاتی و بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … در بخش های مختلف می‌گردد و بیشار فشار این اثرات، بر قشر کم درآمد وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش و کوشش ما نیز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هوشمند سازی نظام مالیاتی به عنوان مهم ترین راهکار و برنامه جدی برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است و قطعاً با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، یکی از مهم ترین مراحل اصلی پیاده سازی نظام مالیاتی هوشمند برای وصول مالیات عادلانه و شفاف سازی و سالم سازی فعالیت های اقتصادی، تحقق پیدا خواهد کرد.

 مالیات نیروی محرکه اقتصاد

وی به این نکته هم اشاره کرد که همه  می دانیم که پرداخت مالیات یک فریضه شرعی است و با پرداخت مالیات عادلانه توسط فرد فرد اشخاص جامعه، کشور از وابستگی به درآمدهای ناپایدار رهایی یافته و متکی به درآمدهای پاک و پایدار می گردد و زمینه های رشد و شکوفایی اقتصاد را فراهم می آورد.

وی افزود: در بیشتر جوامع توسعه یافته، پرداخت مالیات به عنوان یک اصل مهم اقتصادی توسط شهروندان شناخته شده است و هزینه های عمومی دولت ها از این طریق تأمین می شود.

وی بیان کرد: در این جوامع، سهم عمده درآمدهای دولت از محل مالیات بوده و شهروندان مشارکت مستقیم در تأمین بودجه دولتها دارند.

وی با بیان اینکه  در کشور ما نیز مالیات به عنوان نیروی محرکه اقتصاد و بخش پیشرو در تأمین بودجه دولت شناخته می شود؛ بیان داشت: دولتها با پشتوانه مالیات می توانند نسبت به برنامه ریزی و تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند و در این مسیر همه افراد و هم میهنان عزیز دست در دست هم به دنبال تحقق آرمان های انقلاب اسلامی هستیم.

وی در پایان نیز تاکید کرد: بنابراین ضمن قدردانی از جامعه نظام سلامت استان که با ایثارگری های خود افراد جامعه را از صدمات ناشی از بیماری به خصوص بیماری منحوس کرونا نجات می دهند، انتظار این است که پزشکان و سایر حرف پزشکی که جزو فرهیختگان جامعه بوده و هستند، در پرداخت به موقع مالیات، داوطلب و پیش قدم باشند و سازمان امور مالیاتی کشور را در تحقق اهداف که مهم ترین آن تأمین منابع درآمدی دولت به منظور ارائه خدمات در سطح جامعه است، یاری کنند.

وی ادامه داد:چه بسا تأمین نشدن به موقع درآمدها، زمینه تمسک دولت ها به بقیه  روش های تأمین مالی غیرمطمئن که بیشتر وقت ها منجر به افزایش نرخ تورم و قیمت ها می شود را فراهم آورد.

 

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

توزیع ۴۰۰۰ پرچم ویژه ایام فاطمیه در خراسان جنوبی

توزیع ۴۰۰۰ پرچم ویژه ایام فاطمیه در خراسان جنوبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از توزیع چهار هزار پرچم و دو هزار پوستر فاطمیه در استان خبر داد.

حجت الاسلام احمد رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در ایام فاطمیه ۹۰۰ هیئت و ۵۰۰ جلسه خانگی در استان فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید ایام فاطمیه را در خور شأن و منزلت بالای این حضرت برگزار کنیم، بیان داشت: فضاسازی مساجد، معابر و سطح شهر طی ایام سوگواری دهه فاطمیه انجام شده است.

وی اظهار کرد: طی این ایام چهار هزار پرچم فاطمیه و دو هزار پوستر و همچنین تعداد زیادی برچسب خودرو بین مساجد و تشکلهای دینی خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: این پرچم‌ها توسط واقفان و افراد خیر تهیه شده و توزیع خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: امید است هیئت‌های مذهبی با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند نیز در این ایام برنامه‌هایی غنی و پر محتوایی برگزار کنند.

وی با اشاره به شخصیت وارسته حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد: باید از زندگی این حضرت الگو برداری کرده و در متن خانواده خود نیز جاری کنیم.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: شیوه زندگی آن بانوی بزرگوار برای همه عصرها و دوران‌ها می‌تواند الگو قرار گیرد.

وی بیان کرد: همچنین اگر نویسندگان، گویندگان و صاحبان قلم زاویه‌های مختلف زندگی آن حضرت را برای مردم بیان کنند، آمار طلاق‌ها، بی حجابی‌ها و تخلفات پایین می‌آید.

وی تصریح کرد: همچنین با هماهنگی انجام شده با مؤسسات و تشکلهای قرآنی بیش از ۲۰۰ تشکل قرآنی برنامه‌های متنوعی همچون مسابقات و محافل قرآنی را در ایام فاطمیه برگزار خواهند کرد.

۳ کشته و دو مصدوم در محور اسدیه- بیرجند/۴

واژگونی ۴۰۵ در محور اسدیه-بیرجند ۳ کشته و دو مصدوم برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان اعلام کرد: در واژگونی خودرو ۴۰۵ د۳ کشته د دو مصدوم در محور اسدیه- بیرجندر کیلومتر ۱۰ محور بیرجند- اسدیه بعد از روستای مرک یک نفر در دم و دو نفر دیگر در بیمارستان به علت شدت جراحات جان باختند و دو نفر دیگر در بیمارستان بستری هستند.

سرهنگ رضایی علت حادثه را بی احتیاطی راننده به علت ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

ثبت هنری با ۲۰۰ سال قدمت در فهرست میراث معنوی/۲-۳

هنر قارت بافی روستای گِریمُنج شهرستان قاین خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستیهنر قارت بافی خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد. استان گفت : قدمت این پارچه در روستای گریمنج و روستا‌های اطراف حداقل به اواخر زندیه و اوایل قاجار یعنی حدود ۲۰۰ سال می‌رسد و منحصر به فرد در خراسان جنوبی است.

احمد برآبادی افزود : قارت واژه ای ترکی به معنای زمخت و خشن و زبر است و در گریمنج به بافته های پشمی که بر روی دار‌های زمینی با استفاده از پشم نژاد نوعی گوسفند معروف به بوری تهیه شده اطلاق شده که به عنوان پالتو یا بالا پوشی به همین نام کاربرد دارد.

به گفته وی در پارچه های قارت، ترکیبی از رنگ‌های کرم روشن تا قهوه‌ای تیره و بور دیده می‌شود و این هنر بیشتر در ماه‌های فروردین تا مهر ، که هوا مساعدتر است انجام شده و بانوان روستا اجرا کنندگان و حاملان این هنر زیبا هستند.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: تمامی مراحل تولید آن در روستای گریمنج به شیوه ی کاملا سنتی انجام می شود.

برآبادی افزود : مقاومت بالا در مقابل نفوذ آب و محافظت از بدن در برابر سرما و رطوبت در فصل‌های سرد سال و جلوگیری از گرما به بدن در فصول گرم باعث شده که اهالی منطقه به استفاده از این پارچه در تهیه لباس روی آورند و به عنوان تن پوش بومی در زندگی روزمره مورد استفاده قرار دهند.

به گفته وی انجام فرآوری نهایی بر روی پارچه تهیه شده شامل آهار دادن و ممزوج کردن یا خواباندن پارچه در مخلوط آرد جو و آب و در نهایت مالیدن با صابون های مخصوص و شستشو با آب ولرم جهت پرزگیری، نرمی و مشخص شدن آب رفت پارچه برای تهیه لباس ، از مهارت‌های تجربی در این هنر زیبای بومی در شهرستان قاینات است.

 

 

 

 

برگزاری دومین جشنواره کالا‌های فرهنگی با رویکرد صنایع‌دستی

دومین جشنواره کالا‌های فرهنگی خراسان جنوبی با رویکرد صنایع‌دستی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان گفت: همزمان بابرگزاری دومین جشنواره کالا‌های فرهنگی با رویکرد صنایع‌دستی هفتمین دوره جایزه فیروزه، دومین جشنواره کالا‌های فرهنگی استان خراسانی جنوبی با همکاری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با هدف حمایت از محصولات فرهنگی با رویکرد ایرانی – اسلامی در راستای حمایت از تولید ملی برگزار می‌شود.

زهره اسدپور افزود: محور‌های این جشنواره که با رویکرد تولیدات صنایع‌دستی و مبتنی بر مؤلفه‌های بومی و فرهنگی استان است شامل گروه نساجی سنتی (حوله‌بافی، جاجیم‌بافی، چادرشب‌بافی و …)، گروه بافته‌های داری (گلیم، پلاس و سفره آردی) گروه الیاف چوبی و حصیری (حصیربافی، ترکه‌بافی و پخل بافی) گروه صنایع‌دستی سنگی (گوهرسنگ‌ها) و بخش فرهنگی عروسک‌های بومی و محلی است.

وی مهلت ارسال آثار را تا ۲۰ دی‌ اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال اثر به پایگاه اینترنتی jayezehfiroozeh.farhang.gov.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نرخ بالای معلولیت در خراسان جنوبی/آزمایشگاه ژنتیک مطالبه مردمی/

نرخ بالای معلولیت در خراسان جنوبی/آزمایشگاه ژنتیک مطالبه مردمی

خراسان جنوبی با نرخ بالای معلولیت در حالی از داشتن آزمایشگاه ژنتیک بی بهره است که به باور متخصصان انجام آزمایش های ژنتیک به عنوان سدی در برابر معلولیت عمل می کند.

به گزارش مهر امروزه آنچه بیش از هر چیزی دیگری در بروز معلولیت‌ها اهمیت دارد اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی است و وجود فرد معلول خانواده را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی را سبب می‌شود. درمان و نگهداری افراد معلول هم با توجه به هزینه‌هایی که دارد باری بر دوش دولت است.

بیش از یک میلیون و ۶۰۱ هزار ۶۹۲ معلول در کشور وجود دارد و از سال ۱۳۷۵ تلاش شد با ایجاد سیستم مشاوره پزشکی ژنتیکی و ایحاد آزمایشگاه‌های ژنتیک اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

با توجه به وجود ۲۴ هزار و ۱۴۴ معلول با ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلولیت در خراسان جنوبی و بالا بودن نرخ معلولیت در استان برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های بیشتر علاوه بر انجام مشاوره ژنتیکی، راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد.

۲۸ هزار و ۱۰۸ نفر آمار معلولان خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آمار معلولیت در خراسان جنوبی ۲۸ هزار و ۱۰۸ نفر است، گفت: از این تعداد ۱۱۴ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان معلول جسمی حرکتی، ۱۰۱ نفر معلول ذهنی، ۵۳ نفر معلول شنوایی، ۳۸ نفر معلول بینایی، ۳۱ نفر معلول صوت و گفتار و ۲۳ نفر معلول روانی هستند.

علی عرب نژاد اضافه کرد: از نظر معلولیت جسمی حرکتی در رتبه هشتم کشوری، ذهنی و شنوایی رتبه اول کشوری، بینایی رتبه ششم کشوری، صوت و گفتار رتبه سوم کشوری و از نظر معلولیت روانی خراسان جنوبی در رتبه دهم کشوری است.

به گفته وی آمار معلولین کشور یک میلیون و ۶۰۱ هزار و ۶۹۲ نفر و آمار معلولین استان ۲۴ هزارو ۱۴۴ نفر است.

وی، تصریح کرد: به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۳۶۱ نفر دارای معلولیت در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان است.

۱.۵ درصد معلولیت کشور در خراسان جنوبی

وی درباره نرخ شیوع معلولیت اظهار کرد: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور ۲۵۲ نفر دارای معلولیت هستند که حدود ۲.۱ درصد جمعیت کشور است اما با توجه به اینکه در استان ۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر معلول داریم این میزان ۳.۱۴ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱.۵ درصد نرخ معلولیت کشور در خراسان جنوبی است، تصریح کرد: شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت نسبت به جمعیت خود را دارند و شهرستان‌های خوسف، درمیان و قائنات کمترین میزان معلولیت را نسبت به جمعیت دارند.

وی بیان داشت: علت ۸۰ درصد معلولیت‌های موجود در خراسان جنوبی مادر زادی (ژنتیک و غیر ژنتیک) بیماری‌ها و حوادث زایمانی است.

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک مطالبه مردم

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد زیادی از معلولان ناشی از تصادف به دلیل وضعیت مالی مناسب به بهزیستی مراجعه نمی‌کنند، اظهار کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک ضروری است و برای پیگیری این مطالبه مردمی مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده است.

حسن شرفی تصریح کرد: سال جاری خاص این موضوع جلسه‌ای در استانداری برگزار و مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اقداماتی در این خصوص با توجه به حساسیت و دغدغه‌ای که مسئولان دانشگاه دارند، انجام دهند.

به گفته وی هر معلولی با توجه به نوع معلولیت هزینه‌های تا آخر عمر برای خانواده و جامعه دارد که با انجام آزمایش ژنتیک در ماه اول بارداری می‌توان از بارداری‌های پر خطر جلوگیری کرد.

معاون بهزیستی خراسان جنوبی یکی از مشکلات موجود برای جلوگیری از تولد فرزندان معلول را نگاه سنتی بعضی از پدران استان به این موضوع می‌داند که سبب شده وقتی متخصصان زنان و زایمان می‌گویند به دلیل پر خطر بودن زایمان باید جنین سقط شود تا از انجام این کار جلوگیری شود، پدران استقبال کمی از این موضوع می‌کنند.

شرفی تصریح کرد: اگر قبل از ازدواج‌های فامیلی شجره نامه ژنتیکی دختر و پسر بررسی شود برای پیشگیری از تولد فرزند معلول می‌توان اقداماتی را انجام داد اما بیشتر افراد بعد از ازدواج پی گیری های لازم را در این باره انجام می‌دهند.

اعتبار ۱۰ میلیاردی برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ معلولیت در استان بالا است و با راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک از افزایش آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: در کارگروه فرهنگی و اجتماعی که تیر ماه امسال در استانداری برگزار شد مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه متخصص مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان وجود دارد برای انجام این کار اعلام آمادگی کردند.

به گفته عباسعلی بهاری مبلغ پیش ببینی شده برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک استان ۱۰ میلیارد تومان است که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این کار اجرایی خواهد شد.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان و نبود آزمایشگاه ژنتیک به در خواست مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری پی گیری از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای این منظور انجام شد.

به گفته سید مجتبی موسوی مقررشد بنیاد ۱۵ خرداد آزمایشگاه ژنتیک استان را با هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان احداث و تحویل دانشگاه علوم پزشکی دهد که تا ۲۰ روز آینده خبر قطعی آن به ما اعلام خواهد شد.

جوانان مخترع و فناور در حوزه بازاریابی نیاز به حمایت دارند

بیرجند-نماینده بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به اینکه جوانان مخترع و فناور در حوزه بازاریابی نیاز به حمایت دارند، گفت: راه مقابله با دسیسه دشمن همین ایده پردازی‌ها و نوآوری‌های جوانان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خسروی اسفزار جمعه شب در بازدید از نمایشگاه علم و فناوری خراسان جنوبی و در جمع شرکت کنندگان و دست‌اندرکاران نمایشگاه اظهار کرد: تنوع در نوع محصولات اختراع شده و سن مخترعین از ویژگی‌های خاص نمایشگاه است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به اینکه از منظر دینی یک ساعت تفکر برتر از هفتاد سال عبادت است، بیان کرد: این جملات نشان دهنده اهمیت اختراع و پژوهش با پیشینه فکری دارد.

خسروی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم کسی بر کشور ما سلطه نداشته باشد باید از نظر علمی پیشرفت کنیم، افزود: راه حل مقابله با دسیسه دشمن همین ایده پردازی‌ها و نوآوری‌های جوانان ما است.

وی با اشاره اینکه شروع خوبی در حوزه اختراع و فناوری در خراسان جنوبی داشته‌ایم که باید ادامه یابد، گفت: نیاز است از نظر مالی و بازاریابی جوانان مخترع را یاری دهیم.
نماینده بیرجند. درمیان و خوسف با بیان اینکه هم افزایی بین جوانان مخترع و نوآور یکی از مسائل بسیار مهم است، گفت: ما در مجلس نیز آماده هر گونه همکاری با این جوانان عزیز هستیم و مشکلات آنان را به دستگاه‌های اجرایی و مدیران انعکاس می‌دهیم.

خسروی یادآور شد: ما زمانی می‌توانیم به معنای واقعی با استکبار مقابله کنیم که از نظر علمی‌و اقتصادی رشد کرده باشیم.

کد خبر ۵۳۷۷۹۸۱

۲۱ پروژه در محلات هدف بازآفرینی شهر بیرجند اجرا شد

۲۱ پروژه در محلات هدف بازآفرینی شهر بیرجند اجرا شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بر مبنای سند راهبردی محلات هدف بازآفرینی شهری، اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به اجرای ٢١ پروژه در شهر بیرجند اقدام کرده است.

وحید داعی روز جمعه در بازدید استاندار خراسان جنوبی از محلات هدف بازآفرینی شهری منطقه شمال شهر بیرجند که فرماندار و شهردار بیرجند هم حضور داشتند، گفت: حدود ۶۵۰ هکتار محلات هدف بازآفرینی شامل بافت ناکارآمد میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی و سایر موارد در شهر بیرجند وجود دارد.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان بر مبنای سند راهبردی محلات هدف بازآفرینی، نسبت به اجرای ٢١ پروژه از جمله خانه محله، کتابخانه، سالن ورزشی و پارک با همکاری نهادهای متولی اقدام کرده که متوسط پیشرفت فیزیکی آن ٩٠ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تامین ٩٠٠ میلیون تومان قیر برای معابر این محلات اشاره و بیان کرد که این قیر در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این بازدید بر ضرورت احیای محلات هدف طبق زمان‌بندی مشخص تاکید کرد.

جواد قناعت گفت: پروژه بهسازی کانال دفع آب‌های سطحی محله موسی بن جعفر (ع)، محله کاظمیه و فضای سبز آن هرچه سریعتر با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری بیرجند تکمیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی امروز از پروژه احداث کانال دفع آب‌های سطحی محلات موسی بن جعفر (ع) و کاظمیه شهر بیرجند هم بازدید کرد.

داعی در این بازدید اظهار داشت: این کانال جزو پروژه‌های بازآفرینی شهری شهر بیرجند بوده که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان بخشی از آن اجرا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از پروژه با تاسیسات زیربنایی تداخل دارد مقرر شد با محوریت فرمانداری بیرجند جلسه‌ای با دستگاه‌های خدمات‌رسان برگزار و با رفع مشکل، پروژه احداث کانال تکمیل شود.

 

 

افزایش شعاع مرزنشینی خراسان جنوبی در دست پیگیری است

افزایش شعاع مرزنشینی خراسان جنوبی در دست پیگیری است

بیرجند – ایرنا – سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: افزایش شعاع مرزنشینی در خراسان جنوبی که از درخواست‌های مسوولان استانی در سفر رییس جمهور بود، در دست پیگیری است.

حسین موهبتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفر نوزدهم شهریور امسال رییس جمهور به خراسان جنوبی موضوع افزایش شعاع مرزنشینی استان به ۵۰ کیلومتر از درخواست‌های مسوولان استانی بود که آیت الله رییسی هم قول بررسی و پیگیری داد.

وی اظهار داشت: افزایش شعاع مرزنشینی در خراسان جنوبی یک بار در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و رد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: این موضوع را دومین بار به عنوان یکی از مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور پیگیری کردیم و علاوه بر پیگیری مسوولان استانی نیازمند همراهی وزارت نفت، وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی است تا این وزارتخانه‌ها پیشنهاد استان را تایید و برای هیات دولت ارسال کنند تا تایید نهایی شود.

وی افزود: اگر شعاع مرز در استان خراسان جنوبی به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد تعداد افرادی که از عواید فروش سوخت مرزنشینی بهره‌مند می‌شوند از سه هزار خانوار به هشت هزار خانوار افزایش خواهند یافت.

موهبتی گفت: افزایش حق مرزی برای خراسان جنوبی تا شعاع ۵۰ کیلومتر خواسته مرزنشینان و مسوولان خراسان جنوبی از رییس جمهور در سفر به این استان بوده چراکه شعاع ۲۰ کیلومتر بخش‌های زیاد استان را که بیشترین فشار را در خشکسالی دیدند و در فقر بیشتری هستند، شامل نمی‌شود.

رییس جمهور نوزدهم شهریور امسال در سفر به خراسان جنوبی گفت: اکنون حق مرزی خراسان جنوبی تا شعاع ۲۰ کیلومتر است که نماینده مرزنشینان استان درخواست افزایش این شعاع را داشتند.

آیت الله رییسی افزود: بررسی‌ها را در این زمینه از طریق استاندار انجام خواهیم داد و برای افزایش شعاع تا ۵۰ کیلومتر پیگیری خواهیم داشت.

عواید سوخت مرزنشینان در آینده نزدیک پرداخت می‌شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی درباره پرداخت نشدن عواید حاصل از فروش سوخت به حساب مرزنشینان در سال جاری هم گفت: اخیرا مشکل نبود پرداخت عواید سوخت مرزنشینان استان را از وزارت کشور پیگیری کرده‌ایم و مسوولان وزارت کشور به ما قول دادند که در یک ماه آینده این پول به حساب مرزنشینان واریز خواهد شد.

وی درخصوص علت پرداخت نشدن سود سوخت مرزنشینان خراسان جنوبی در ۹ ماه گذشته اظهار داشت: براساس مصوبه دولت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است که سالانه سهمیه سوخت مرزنشینان به ازای هر خانوار یک‌ هزار و ۵۰۰ لیتر را به فروش برساند و عواید حاصل از آن را به حساب سرپرست خانوارهای مرزنشین تا شعاع ۲۰ کیلومتر واریز کند.

موهبتی افزود: امسال نحوه پرداخت براساس شیوه‌نامه تغییر کرده و پرداخت از استانداری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها محول شده است.

وی بیان کرد: مشکل اصلی که ۹ ماه گذشته عواید سوخت مرزنشینان به حساب آنان واریز نشده، این است که شرکت نفت هنوز عواید سود سوخت مرزنشینان را تا این لحظه به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز نکرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: دلیل شرکت نفت برای واریز نشدن این عواید این است که آمار دقیق استان‌های مرزی را ارائه نکردند البته این مشکل مربوط به سایر استان‌ها است و خراسان جنوبی به‌طور کامل و به‌موقع آمار سرپرستان خانوارها را ارسال کرده است.

وی افزود: شرکت نفت اذعان دارد به محض اینکه آمار دقیقی از استان‌ها ارسال شود، پول عواید سوخت مرزنشینی به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز خواهد شد.

موهبتی اظهار داشت: این مشکل را از طریق وزارت کشور پیگیر شدیم که قول دادند که طی یک ماه آینده آمار مرزنشینان استان‌های مرزی به‌طور کامل ثبت تا عواید سوخت به حساب مرزنشینان واریز شود.

وی گفت: قبلا مصوبه دولت درخصوص پرداخت عواید سوخت مرزنشینی با الان فرق داشت و فروش سوخت مرزنشینان برعهده وزارت کشور بود که استانداری‌ها به نمایندگی از وزارت کشور سهمیه مرزنشینان را به فروش می‌رساندند و پول را مستقیم به حساب سرپرستان مرزنشین واریز می‌کردند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: وقتی فروش سوخت مرزنشینان توسط استانداری انجام می‌شد ما شعاع مرزنشینی را در استان افزایش دادیم به این طریق که حریم مرز را برای روستاها در نظر گرفتیم و تعداد بیشتری از روستاهای خراسان جنوبی از عواید سوخت مرزنشینی برخوردار ‌شدند.

وی گفت: در حال حاضر دستورالعمل جدید عواید سوخت مرزنشینی به روستاهای شعاع ۲۰ کیلومتر بدون در نظر گرفتن حریم واریز می‌شود که دستورالعمل کشوری و متمرکز است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان دارای مرز مشترک است.

 

 

 

 

 

تسهیلات جدید در بخش کشاورزی خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

تسهیلات جدید در بخش کشاورزی خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه به‌زودی به استان ابلاغ می‌شود و از محل صندوق توسعه ملی نیز درصدد جذب مبالغ خوبی برای خراسان جنوبی هستیم.

محمدحسین اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح‌های بخش کشاورزی در حال تصویب است تا با ابلاغ تسهیلات، منابع در اختیار این طرح‌ها قرار گیرد.

وی گفت: تاکنون ۹۶ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده و ما تا ۱۸۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳۰ میلیارد تومان در سطح استان و برای ۱۵۰ میلیارد تومان از شهرستان‌ها خواسته‌ایم پروژه‌های اولویت‌دار را ارائه دهند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: از محل سفر استانی رییس جمهور هم ۶۰۰ طرح به عنوان طرح‌های بالای ۵۰ درصد فیزیکی و طرح‌هایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد که اگر تصویب نهایی شود عدد قابل توجهی بوده و کمک خیلی خوبی به بخش کشاورزی استان است.

وی گفت: همچنین از محل سرمایه آب و کشاورزی صندوق توسعه ملی برای کل کشور هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۴۰۰ میلیارد تومان متعلق به ۹ استان کم‌برخوردار کشور از جمله خراسان جنوبی است.

اکبری افزود: در این زمینه طرح‌ها در حال آماده شدن است و با بانک کشاورزی هماهنگ شده تا طرح‌هایی که مشکل نداشته و می‌توانند وثیقه ارائه دهند در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم بخش خوبی از منابع را جذب کنیم.

وی بیان کرد: از محل سرمایه صنایع تبدیلی نیز ۳۰۰ میلیارد تومان برای ۹ استان ابلاغ شده که هماهنگ کرده‌ایم تا اواسط هفته آینده طرح‌هایی که بتوانند زودتر وثایق را تامین کنند در ردیف پرداخت قرار گیرد و بخش خوبی از تسهیلات که شناور است را جذب کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی پرداخت تسهیلات به متقاضیان گلخانه‌ها را از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: از محل تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸، پرداخت تسهیلات به ۳۰ واحد گلخانه چند روز قبل به تصویب رسید.

وی افزود: در سند سازگاری با کم‌آبی نیز اولویت اصلی پرداخت تسهیلات با گلخانه‌ها در نظر گرفته شده است.

اکبری گفت: در گلخانه‌ها بهره‌وری بسیار بالایی داریم و به ازای هر هکتار گلخانه می‌توان ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن محصول تولید کرد در صورتی که یک چاه کشاورزی نمی‌تواند این میزان محصول را تولید کند.

وی اظهار داشت: اگر تسهیلات به‌موقع در اختیار استان قرار گیرد از متقاضیان هم انتظار داریم با تکمیل سریع وثایق در بانک نسبت به جذب تسهیلات بیشتر در استان اقدام شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۴ عنوان زیرمجموعه بخش کشاورزی استان تخصیص یافته است.

وی گفت: تاکنون چهار هزار و ۵۶۱ طرح تسهیلاتی به بانک‌های عامل استان معرفی شده که هزار و ۳۹۴ طرح به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

اکبری بیان کرد: از مجموع تسهیلاتی پرداختی، پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه توسعه مکانیزاسیون و ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در زمینه کشاورز کارت پرداخت شده که اولین بار امسال صادر شده و دامدار کارت هم به‌زودی صادر می‌شود.

وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون در حوزه سرمایه آب و کشاورزی ۱۸ میلیارد تومان و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*