اخبار خراسان جنوبی /بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

نشست رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور های همسایه
نشست رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور های همسایه
استاندار خراسان جنوبی در نشست رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور های همسایه حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ در این نشست که با حضور وزیر کشور و استانداران ۱۷ استان مرزی برگزار شد، دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد اقتصادی، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، دیدگاه و نقطه نظرات خود را در زمینه ارتقاء سطح همکاری‌ها با کشورهای همسایه، مطرح نمودند.
در این نشست، وزیر کشور با اشاره به اهمیت توجه به کشورهای همسایه، فرصت های فراوان موجود در منطقه را مورد اشاره قرار داد و نگاه به منطقه را با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴ ضرورتی مهم دانست.
دکتر وحیدی ابراز امیدواری کرد؛ رؤسای نمایندگی‌های کشورمان و استانداران مرزی از تمامی ظرفیت های موجود در منطقه بهره بگیرند و با طراحی مشترک برای همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه تحرک را افزایش دهند.
سعید محمد، دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد اقتصادی نیز در این نشست ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد و مزایای مغفول مانده در این بستر را برشمرد.
جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز آمادگی مجلس شورای اسلامی ‌برای همکاری با وزارت امور خارجه و وزارت کشور جهت ایجاد بسترهای ارتقاء همکاری‌ها در حوزه مناسبات با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد.
در این نشست دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم برای فعال سازی رابطه با همسایگان و توسعه تجارت و گردشگری را تشریح نمود.
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: وزارت امور خارجه در ۲۹ استان از ۳۱ استان کشور، دفتر دارد که در گذشته شرح وظایف آن‌ ها بیشتر به امور کنسولی اختصاص داشت اما اکنون رویکرد غالب وزارت امور خارجه و دفاتر آن در استان‌ها اقتصادی است؛ همانطور که بیش از ۴۰ درصد موضوعات سمینار سفرای کشورهای همسایه به مسائل اقتصادی مربوط شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز تجارت خارجی به ویژه در نقاط مرزی، در طراز جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب اسلامی نیست، بیان داشت: وزارت امور خارجه در رویکرد دیپلماسی اقتصادی، با تمام ظرفیت آمادگی دارد که به وزارت کشور و استانداران یاری دهد تا موانع را از سر راه بردارند.
در این نشست، رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و استانداران مرزی نیز، پیشنهادات و نکات مد نظر خود را به تفصیل بیان کردند و در پایان رؤسای نمایندگی‌ها در قالب گروه های کاری، به صورت جزئی و مصداقی، مسائل خود را با استان های همجوار کشور محل مأموریت مطرح نمودند.
تعداد بازدید:

 

 

 

 

مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی تاکید کرد:
لزوم اداره مساجد با ظرفیت مردم/ جایگاه دهم خراسان جنوبی در سومین رویداد ملی فهما
حجت الاسلام سبزه کار بر اداره مساجد با ظرفیت مردم تاکید کرد و گفت: امروز ذائقه جوان تغییر کرده است و باید متناسب با نیاز آ‌نها برنامه ریزی کرد و با ابزارهای نوین آن را به اجرا درآورد.

حجت‌الاسلام «ابراهیم سبزه‌کار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: سومین رویداد ملی فهما در سال جاری بعد از تصویب اساسنامه ستاد کانون‌های مساجد کشور و تدوین چشم‌اندازهای کوتاه مدت، ‌میان مدت و بلندمدت از طریق زیست بوم بچه‌های مسجد اجرا می‌شود.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سایت بچه‌های مسجد،‌ بستری برای ارائه خدمات و برنامه‌ کانون‌ها در بستر یک رقابت سالم است،‌ افزود: وجود این سایت یک ضرورت دیروز و نیاز امروز است و می توان گفت این سایت جایگاهی برای ثبت و ارزیابی برنامه‌های مختلف کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

وی با اشاره به اینکه در اولین سال اجرای طرح ملی فهما، اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری، مدیر و اعضای کانون در سایت ثبت شد و در سال دوم (۱۳۹۹)، برنامه های پیشنهادی کانون‌ها تحت عنوان رواق‌ها و شبستان‌هایی ثبت و ضبط شد، گفت: در سومین سال اجرای رویداد ملی فهما، ثبت فعالیت کانون‌ها در بستر سایت بچه‌ها مسجد و در قالب سه شبستان و ۱۲ رواق ادامه یافته است و می‌توان گفت در سال جاری، تاکید بر اجرای برنامه‌های هنری،‌ در کنار برنامه‌های فرهنگی در بستر مساجد بسیار رونق یافته است.

 

سبزه‌کار با بیان اینکه هنر متعالی باید در خدمت مسجد باشد، ادامه داد: امروز ذائقه جوان تغییر کرده است و باید متناسب با نیاز آ‌نها برنامه ریزی کرد و با ابزارهای نوین آن را به اجرا درآورد.

 

به گفته وی، سومین رویداد ملی فهما، نگاه جشنواره‌ای ندارد اما در تلاش برای کشف استعدادها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با سرعت بخشیدن به برنامه‌ها در کنار دقت در اجرا آن است و تلاش می‌کند که این مسیر را تسهیل کند.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی شعار سال قبل رویداد ملی فهما را «ایران قوی» اعلام کرد و گفت: این رویداد امسال با شعار «به توان مردم» اجرا می‌شود تا با فراهم ساختن زمینه انتقال تجربیات، زمینه اجرای هرچه موثرتر شدن برنامه‌ها را فراهم کند.

 

وی به اجرای طرح سه‌شنبه های تکریم،‌ شنبه‌های باکتاب، صحیفه‌خوانی و … اشاره و تاکید کرد: این طرح تلاش کرده است که مسجد که باید یک پایگاه مهم برای امیدآفرینی و پمپاژ انرژی به بیرون باشد را محقق سازد.

 

حجت‌الاسلام سبزه‌کار بر فعال شدن مساجد تاکید کرد و با اشاره به اینکه خالی شدن مساجد از جوانان، این پایگاه ها را تبدیل به نمازخانه می‌کند، افزود: امروز در اجرای طرح ملی فهما ۳، ذوق و شوق برخی از کانون‌ها را مشاهده می‌کنیم که در ثبت برنامه‌های انجام شده، در مقایسه با برخی از کانون‌های استان‌های بزرگ،‌حرف برای گفتن دارند.

 

وی گفت: دشمن به دنبال خالی کردن مساجد از قشر جوان و تبدیل این پایگاه‌های امن الهی به نمازخانه است که باید این مهم، با اجرای برنامه‌ های قوی و موثر خنثی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تا پایان رویداد ملی فهما و ثبت برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری، فرصت زیادی باقی‌نمانده است که بعد از اتمام این فرصت، ارزیابی کانون‌ها در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری آغاز می‌شود.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی جایگاه استان در طرح ملی فهما ۳ را در حال حاضر (۲۲ آذر) دهم اعلام و اظهارامیدواری کرد: این جایگاه با توجه به ظرفیت خوب استان و وجود کانون‌ های فعال در روزهای منتهی به اجرای طرح،‌ ارتقا یابد.

 

 

 

 

 

 

 

خرید حمایتی، بخت زرشک را باز می‌کند؟

خرید حمایتی زرشک تا چند روز آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود که می‌تواند روزنه امیدی برای کشاورزان باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  مدتی است برداشت محصول پاییزه خراسان جنوبی به پایان رسیده است؛ قطب تولید زرشک این محصول استراتژیک، خاوران ایران است.

۹۸ درصد یاقوت سرخ ایران در خراسان جنوبی به عمل می‌آید و پیش بینی‌ها خبر از تولید ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان می‌دهد.

چند سالی می‌شود که بهره برداران زرشک بی دانه و مرغوب دنیا از پایین بودن قیمت این بی رقیب و به فروش نرسیدن آن و ماندنش در انبار‌ها در مضیقه اند.

قیمت کم، مشکلات زیاد

یکی از کشاورزان خراسان جنوبی با گلایه از پایین ماندن قیمت زرشک در چند سال گذشته گفت: زرشک تازه را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از ما خریداری می‌کنند.

او گفت: هر روز قیمت محصول ما پایین می‌آید و با وجود این هم خریدار زیادی برای آن وجود ندارد.

 

این زرشک کار خراسانی گفت: کود و سم نیز جزو مواردی هستند که قیمت بالای آن‌ها در استان، عرصه را برای کشاورز تنگ‌تر کرده اند.

او گفت: زرشک خراسان جنوبی بر خلاف کیفیت بالایش در دنیا ناشناخته است  که  این امر نیز در فروش، صادرات و قیمت زرشک موثر است.

وعده‌ای شیرین در سفری امید بخش

پیگیری‌های فراوانی در این زمینه صورت گرفته و تلاش‌های بسیاری برای رساندن گلایه زرشک کاران به مسئولین انجام شده است که طی یک ماه گذشته حتی مسئولین کشوری برای رسیدگی موضوع به استان سفر کردند.

۲۵ آبان ماه بود که قادری فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به خراسان جنوبی سفر کرد و وعده خرید زرشک کشاورزان با برگزاری شورای قیمت گذاری در تهران را داد.

او در این خصوص گفت: ظرف یک هفته آینده با اخذ مجوز نهایی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، محصول زرشک نیز در سبد خرید حمایتی، تضمینی و توافقی وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور پیگیر، مسئولین پای کار

۱۶ آذر ماه نیز اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری‌ها برای خرید زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی همچنان ادامه دارد.

او گفت: در دیدار‌هایی که با رئیس جمهور داشته ام، بر موضوع زرشک تأکید شده است و حجت الاسلام و المسلمین رئیسی توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد.

اسحاقی گفت: باید از امسال به فکر باشیم تا خرید حمایتی زرشک سال آینده کشاورزان را نیز انجام دهیم و برنامه‌های استاندار در خصوص خرید زرشک که در مراسم معارفه او مطرح شد نیز در حال پیگیری است.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت :رئیس جمهور تأکید کرده است که موارد مربوط به زرشک و قصوراتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، مستقیما به خود او منتقل شود.

او گفت : مقرر شده برای سال‌های آینده نیز خرید حمایتی و تضمینی زرشک انجام شود و تمدید این طرح منوط به درخواست کارگروه استانی و موافقت سازمان تعاون روستایی است.

اسحاقی گفت: علاوه بر زرشک امسال، هزار و ۲۰۰ تن زرشک از پارسال در انبار‌ها داریم که تعاون روستایی برای خرید آن‌ها نیز اعلام آمادگی کرده است.

قول قناعت برای حل دو هفته‌ای مشکلات زرشک کاران

قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در روز معارفه خود در خصوص مشکلات حوزه زرشک استان گفت: خراسان جنوبی رتبه اول زرشک کشور را دارد، ولی دغدغه مهم قیمت پایین آن است که باید رفع شود.

او گفت: دغدغه جدی کشاورزان زرشک موجود در انبارهاست که به فروش نرسیده که قول می‌دهم ظرف دو هفته آینده چند هزار تن زرشک موجود در سردخانه‌ها را با قیمت خوب و مناسب با همراهی دولت به فروش برسانم.

آغاز خریدحمایتی از ۲۵ آذر

۱۶ آذر ماه موضوع خرید حمایتی زرشک در دیدار قناعت استاندار خراسان جنوبی با قادری فر رئیس سازمان تعاون روستایی کشور بررسی شد تا برنامه ریزی برای خرید زرشک از کشاورزان صورت گیرد؛ در این جلسه خبر از خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر تا ۲۹ اسفند داده شد.

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برنامه ریزی‌ها برای آغاز خرید زرشک به صورت حمایتی از کشاورزان انجام شده است.

 

او گفت: هنوز قیمتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت گذاری برای خرید حمایتی زرشک به خراسان جنوبی اعلام نشده است و منتظر تأیید وزیر جهاد کشاورزی هستیم.

ضیائیان احمدی گفت:  اعتبار تأمین شده برای خرید حمایتی زرشک از کشاورزان ۲۰۰ میلیارد تومان است و هنوز ابلاغ نشده لذا پس از خرید زرشک در هر روز از کشاورزان، اطلاعات خرید در سامانه مربوطه ثبت و مبلغ به حساب کشاورز واریز می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: این اولین باری است که خرید زرشک به صورت حمایتی در استان انجام می‌شود.

به زودی قیمت زرشک اعلام می‌شود

به تازگی عربشاهی مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بر اساس دستورالعملی که به زودی ابلاغ می‌شود خرید حمایتی زرشک دانه اناری، زیر تالاری و پفکی خراسان جنوبی از ۲۵ آذر ماه آغاز می‌شود.

او گفت: ۵ مرکز در شهرستان‌های قاین، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه برای خرید حمایتی زرشک تجهیز شده است.

به زودی قیمت زرشک اعلام می‌شود

عربشاهی گفت: قیمت هر کیلو زرشک در دستورالعمل ابلاغ شده است که به زودی از طریق رسانه ملی و سایر مطبوعات اعلام می‌شود.

مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ۲ مصوبه خرید حمایتی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای ایحاد و تجهیز بارگاه‌های جدید زرشک با حضور استاندار خراسان جنوبی و اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

زرشک به روزگار خوشش برمی گردد؟

یاقوت سرخ خراسان جنوبی در دنیا بی رقیب، اما ناشناخته است؛ خاوران ایران عنوان قطب زرشک را یدک می‌کشد، اما زرشک کارانش هر ساله با مشکلات زیادی در حوزه فروش این بی دانه‌های مرغوب مواجه هستند.

امسال پیگیری‌های زیادی از سوی مسئولین استانی در سطوح مختلف انجام شد و چندی پیش خبر‌های خوشی در خصوص خرید زرشک آن هم به صورت حمایتی از کشاورزان مطرح شد.

 

طرح خرید حمایتی زرشک از کشاورزان طرحی نو از سوی تعاون روستایی است که امسال برای نخستین بار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

باید دید این طرح که برای تسکین آلام کشاورزان و کاستن از بار مشکلات آن‌ها به زودی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود، تا چه حد موفق خواهد بود؛ اگر خرید حمایتی زرشک با موفقیت و قیمت مناسب در استان اجرا شود، راهکار مناسبی برای سال‌های آینده نیز خواهد بود.

گزارش از زهرا رضایی

شناسایی ۱۰۲ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۰۲ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته از مجموع ۸۵۱ تست ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۳۰ تست ملکولی شناسایی ۱۰۲ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبیو ۶۲۱ تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۱۰۲ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۰ مورد از بیرجند، ۱ مورد از بشرویه، ۲۳ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس، ۹ مورد از قاینات، ۳ مورد از خوسف، ۲ مورد از زیرکوه، ۵ مورد از درمیان، ۳ مورد از سرایان و ۱۷مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۶۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته فوتی کرونایی در استان نداشتیم و تعداد فوتی‌های کرونا همان هزار و ۲۵۱ نفر است.

 

درخشش دو عضو کانون پرورش فکری استان در جشنواره بین المللی قصه‌گویی/۲-۳

 دو عضو نوجوان کانون پرورش فکری استان خراسان جنوبی خوش درخشیدند

دو نوجوان قصه‌گوی عضو کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان به عنوان نامزد راه یافته به مرحله پایانی بخش قصه های ۹۰ ثانیه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: هیأت داوران بخش ۹۰ ثانیه شامل مهدی آرایی مدرس، داور و قصه‌گو، وحید نیکخواه‌آزاد نویسنده و فیلمساز و شرمین نادری نویسنده، مدرس و داور قصه‌گویی، از میان ۷۴ اثر راه‌یافته به مرحله پایانی، ۲۴ اثر را به عنوان نامزد دریافت جایزه جشنواره قصه‌گویی معرفی کردند که در این بین نام «رقیه مینا» عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر بیرجند و «زینب نیک‌فر» عضو مرکز شماره سه  بیرجند به چشم می خورد.

وی افزود: از میان نامزدهای راه یافته به مرحله پایانی، در نهایت ۱۰ نفر به عنوان برگزیده معرفی و در آیین پایانی جشنواره قصه‌گویی روز ۳۰ آذر ۱۴۰۰ همزمان با شب یلدا تجلیل می‌شوند.

گفتنی است ؛ بر اساس اعلام دبیرخانه‌ی این جشنواره، در مجموع ۴هزار و ۴۵۵ اثر از ۳۱ استان در بخش ۹۰ ثانیه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که در مرحله نهایی تعداد ۷۴ اثر از ۷۱ قصه‌گو از سوی هیأت داوران این بخش داوری شده است.

آیین پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

اهدای مجموعه سکه‌های تاریخی به موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند/۲-۳

دکتر مجتبی خلیفه، عضو هیأت علمی گروه آموزشی تاریخی با حضور در موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی را به این مرکز اهدا کرد.
اهدای مجموعه سکه‌های تاریخی توسط عضو هیأت علمی دانشگاه به موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در حاشیه جلسه‌ای که بدین منظور با حضور دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند برگزار شد، مجموعه سکه‌های تاریخی نقره شامل ۱۸ سکه از سده هفتم هجری، خوارزمشاهی، دوران قاجاریه و …  توسط دکتر مجتبی خلیفه، عضو هیأت علمی گروه آموزشی تاریخ به موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه اهداء شد.
وی پس از این جلسه از بخش‌های مختلف موزه و مرکز اسناد دانشگاه بازدید کرد.

 

 

 

در نشست هم‌اندیشی وضعیت الگوی کشت استان مطرح شد

 لزوم تغییر الگوی کشت در خراسان جنوبی/۲-۳

نشـست هم اندیشـی اساتید دانشـگاه بیرجند با معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با موضوع وضـعیت الگوی کشت در شرایط کم آبی بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر سعید دقیقی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی باغبانی با اعلام اهم موضوعات مطرح شده در این نشست گفت: نگرش برالگوی کاشت منطقه می‌بایست جامع نگر و براساس حفظ منابع آبی و بر محور بهره وری آب باشد و توسعه باغات براساس محصولات باغی خشکباری، زودرس و شاه کلید توسعه باغات همراه با شناسایی ارقام سازگار برای منطقه باشد
وی به دیگر موضعات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و افزود: بـا توجه به ظهور تغییر اقلیم در طی ۳۰ سال آینـده منطقه خراسان جنوبی در راسـتای معرفی ارقام باغی و زراعی انجام تحقیقات درزمینه بیوتکنولوژی گیاهی بسیار ضروری است و توسعه بخش زراعت براساس محصولات سازگارو باشرایط اقلیمی انتخاب شود.
اصلاح شیوه آبیاری از سیستمهای آبیاری سطحی درباغات به سیستم آبیاری قطره ای و در مزارع تبدیل به سیستم آبیاری تیپ(قطره ای-نواری)، توجه ویژه به بخش آموزش و ترویج که در حال حاضر نقش ترویج کشاورزی در این راستا بسیار کم رنگ است، توسـعه بخش روسـتایی و درآمد خانوار روسـتایی با ترکیبی از باغ، زراعت، دام، فرش، صنایع دستی و گردشکری، توسعه صنایع تبدیلی در منطقه و جلوگیری از خام فروشی تولیدات، تصحیح سیاست های کلان اجرایی کشور در بخش کشاورزی، در اختیار دادن داده های پایه ای از طرف بخش اجرا به سایر بخش ها بخصوص طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی، توجه بیشتر بخش اجرا به نتایج بدست آماده از طرح های پژوهشی منطقه ای و جلوگیری از دوباره کاری‌های پرهزینه،  توجه ویژه به تخصص و دانش افراد متخصص در توسعه بخش های مختلف کشاورزی منطقه ، توسعه منطقه با ترکیبی از کشاورزی، معدن و صنعت با محوریت کشاورزی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
دکتر دقیقی، دبیر این نشست گفت: با توجه به خرده مالکی شدید در منطقه و دیدگاه های توسعه ای به این مبحث می بایست نگرشی کارشناسانه و بسیار دقیق حاکم باشد و برگزاری این جلسات بسیار ضـروری است.

 

 

 

 

 

دعوت از بانوان هاکی باز خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی هاکی/۷

دعوت از بانوان هاکی باز خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی هاکی

در پی دعوت فدراسیون هاکی از دو ورزشکار خانم شهرستان قاینات به اردوی آماده سازی تیم ملی، این ورزشکاران به اردو اعزام شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به گفته سعیدی سرپرست هیات هاکی استان ، خانم ها مبینا آبیار و مینا حسن نژاد به اردوی آماده سازی تیم ملی هاکی چمن بانوان زیر ۱۸سال کشور دعوت شدند. لازم به ذکر است؛ این اردو در تهران برگزار می شود.

 

 

 

 

 

معاون بهزیستی خراسان جنوبی:

طرح کنترل و پیشگیری از ایدز در خراسان جنوبی اجراء می شود/۲-۳

 معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۷۲۹ نفر از افراد در معرض خطر و پر ریسک خراسان جنوبی غربالگری ایدز شدند.

حسن شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در قالب کمپین «من هم آزمایش می دهم» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با هدف شناسایی زود هنگام در شش ماهه اول سال جاری ۷۲۹ نفر از افراد در معرض خطر و پر ریسک غربالگری شدند.

به گفته وی همچنین در قالب کمپین «من هم آزمایش می دهم» ۵۷۷ نفر تست شدند که هیچکدام از آنها نتیجه مثبت نداشتند و در این مدت تعداد چهار هزار و ۵۰۰ کیت تشخیص در مراکز مورد نظر در استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد در معرض خطر ایدز معتادان متجاهر و تزریقی و زنان آسیب دیده اجتماعی هستند، تصریح کرد: در این راستا غربالگری در مراکز نگهداری معتادان و پاتوق ها و با شناسایی این افراد در سطح شهر از افراد مبتلا به اچ آی وی انجام شده است.

به گفته وی درصورت مثبت بودن نتیجه، مراجعه کننده به مرکز بیماری های رفتاری تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده می شود.

رنج خراسان جنوبی از کمبود معلم/ نیروهای خرید خدمت روی لبه تیغ/۷

رنج خراسان جنوبی از کمبود معلم/ نیروهای خرید خدمت روی لبه تیغ

کمبود معلم در خراسان جنوبی موجب شده تا آموزش و پرورش برای حل مشکل، نیروهای خرید خدمت را به کارگیری کند اما این افراد از وضعیت کاری خود گلایه مند هستند.

به گزارش مهر خراسان جنوبی با کمبود بیش از دو هزار معلم مواجه است و همواره در روزهای نخست سال تحصیلی برنامه‌ریزی برای آنکه کلاس درسی بدون معلم بماند انجام شده است.

جدا از تزریق نیرو به بدنه آموزش و پرورش از طریق جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، برگزاری آزمون استخدامی و جذب نیروی پیمانی ماده ۲۸ با راه‌های میانبری چون جذب نیروی حق‌التدریس، حق‌التدریس آزاد، مربی مهدها، خرید خدمات آموزشی و … انجام شد.

هر چند جذب نیرو از طریق خرید خدمت یا حق‌التدریس مدتی منع داشت و تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر سازمان دهی نیروهای موجود و سامان دهی این تعداد معلم بود و هر روز اخبار بسیاری مبنی بر تبدیل وضعیت این دسته از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش و وعده‌های بزرگ و جذب این قبیل نیروها به گوش می‌رسید اما انگار بسیاری از اخبار فقط به رشته تحریر آمده و بسیاری از وعده‌ها در حد همان وعده و حرف باقی مانده اند.

خراسان جنوبی به سبب پراکندگی بسیار نواحی مختلف و تعدد روستاها به شدت با کمبود نیرو مواجه است و این کمبود شدید با بازنشسته شدن بیش از هزار نیرو طی امسال به سرحدات خود رسید.

همین معضل کمبود نیرو سبب شد تا مجوزی از آموزش و پرورش مبنی بر جذب نیروی خرید خدمت و جذب افراد از طریق چند مؤسسه آموزشی و تزریق آنها به بدنه آموزش و پرورش انجام شود.

اخبار حکایت از جذب حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ نیروی خرید خدمت دارد و حال آنچه که ما را بر آن داشت تا این گزارش را به رشته تحریر در آوریم بلاتکلیفی و سردرگمی و گلایه‌های نیروهای جذب شده از این طریق طی امسال و سال‌های گذشته در آموزش و پرورش است.

قرارداد نداریم

با چند نفر از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفتگویی داریم. گلایه‌ها بسیار و برخی در کاغذ خبر نمی‌گنجد.

یک نیرو که تمایل به درج نامش ندارد اظهار کرد: سابقه چندین سال تدریس در آموزش و پرورش دارد و نیروی حق‌التدریس و خرید خدمت محسوب می‌شود.

وی از اخبار مبنی بر قانون جدید تبدیل وضعیت این قبیل نیروها می‌گوید و می‌افزاید: چندین سال است که با کمترین حقوق و مزایا و فقط بیمه در ساعات آموزش خدمت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: امسال قرار بود قرارداد جدید با شرایط بهتر و بیمه و حقوق بالاتر داشته باشیم. اما هنوز با گذشت چند ماه از سال تحصیلی خبری از قراردادها نیست و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

وی می‌گوید: نیروهای قدیمی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و با کمترین حقوق و مزایا در نقاط دور افتاده به خدمت می‌پردازند.

به گفته وی هنوز حقوق اسفند اسفند سال گذشته و فروردین امسال را در چند هفته پیش دریافت کرده‌ایم و برای امسال هم فقط منطقه محل خدمت و نام مدرسه برایمان ابلاغ شده و قراردادی نداریم.

وی می‌افزاید: بعد از چند سال خدمت و دریافت حقوق ۵۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در واریزی جدید حقوق ۴ میلیونی دریافت کرده‌ایم و نمی‌دانیم آیا برای امسال و ماه‌های باقی مانده از سال قبل این میزان حقوق را داریم یا نه؟

وی گفت: قراردادی نداریم و نمی‌دانیم شرایط باز هم مانند سال‌های گذشته است؟

حقوق‌های معوق

دیگر نیروی خرید خدمت هم که تمایل به درج نامش ندارد از این شرایط و نداشتن قرار داد گلایه می‌کند و می‌افزاید: بیمه‌ها بسیار ناقص رد شده است و حقوق اردیبهشت سال قبل را در هفته‌های گذشته دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تابستان بیمه نداریم و حقوقی هم نیست، از وضعیت نابسامان و نامشخص این قبیل نیروها گلایه می‌کند و می‌گوید: قرار بود تبدیل وضعیت نیروها انجام شود تا شاید وضعیتمان با بیش از ۵ و ۸ سال سابقه کار بهتر شود اما هنوز خبری نیست و گویا ابلاغی نیامده است.

پاسخ آموزش و پرورش به گلایه‌ها

خبرنگار مهر گفتگویی با معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش انجام داد اما پس از شرح مختصری از وضعیت این قبیل نیروها، اجازه انتشار مطالب طرح شده را نداد.

به گفته سکینه طیبی از ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر ساعت حق‌التدریس در هفته در استان فعالیت دارند بر اساس اعلام نیاز انجام شده ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر نیروی حق‌التدریس از طریق مؤسسات به آموزش و پرورش معرفی شده‌اند و تاکنون هم قراردادها با مؤسسات تنظیم شده است.

۶ خانه هلال در خوسف به بهره برداری رسید
طی مراسمی ۶ خانه هلال در شهرستان خوسف به بهره برداری رسید و تعداد خانه های هلال خراسان جنوبی به ۱۸۲ خانه ارتقاء یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی آخوندی» امروز (۲۲ آذر) در آیین افتتاح همزمان ۶ خانه هلال در شهرستان خوسف در روستای معصوم آباد، اظهار کرد: هدف هلال احمر همواره کمک رسانی در حین، قبل و بعد از بحران است لذا سرعت در امدادرسانی برای ما مهم است.

فرماندار خوسف با بیان اینکه دستگاه های دولتی با اولین خبر حادثه هم کمی با تاخیر برای امداد رسانی آماده می شوند، افزود: اما خانه های هلال و گروه های داوطبین محل به محض وقوع حوادث با امکانات و تجهیزات پیش بینی شده در وقت طلایی اولیه به کمک حادثه دیده شتافته و امداد رسانی را فوری را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: خانه هلال آسیب های حاشیه ای را کاهش و آموزش هایی را انجام و کمک های خیرین را جمع آوری و پیگیری می کنند.

«محمد رضایی»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: خانه های هلال همان خط مقدم هایی هستند که به حادثه نزدیکترند، اصل این خانه ها و خدماتی که ارائه می شود بر پایه داوطلبی است.

وی با بیان اینکه اولین گام خانه های هلال آموزش امداد رسانی به داوطلبان است، گفت: امروز جمعیت هلال احمر صرفا در بلایای طبیعی حضور ندارد بلکه این نهاد در تمام مکان هایی که زندگی جاری است حضور داشته و فعالیت های بشر دوستانه خود را دنبال می کند.

رضایی با بیان اینکه در شهرستان خوسف چهار خانه هلال فعالیت داشته است و هم اکنون ۶ خانه هلال دیگر به بهربرداری می رسد، گفت: تعداد خانه های هلال استان خراسان جنوبی با بهره برداری از این ۶ خانه به ۱۸۲ خانه هلال ارتقاء می یابد.

مانور دامپزشکی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/۲-۳

مانور دامپزشکی خراسان جنوبی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بیرجند برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما در حاشیه این مانور،مانور دامپزشکی برای مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان هدف از برگزاری این مانور را ایجاد آمادگی لازم و ارزیابی اکیپ‌های واکنش سریع در زمان مواجه با بحران عنوان کرد و گفت:  با توجه به اینکه گزارش‌هایی در کشور در خصوص آلودگی واحد‌های بومی اعلام شده و با توجه به اینکه خراسان جنوبی کُریدور پروازی و گذر پرندگان مهاجر آبزی است مانور مقابله با این بیماری در استان برگزار شد.

محمد اصغرزاده افزود: خوشبختانه هیچ موردی از آلودگی به این ویروس در خراسان جنوبی گزارشی نشده است.

وی با بیان اینکه منشأ این بیماری پرندگان مهاجر شناسایی شده است، افزود: در این رزمایش همه تجهیزات مورد نیاز از ۷ شهرستان استان فراخوان شدند و کارشناسان آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر و مشکلی که پارسال رخ داد به‌ صورت اطلاع‌رسانی، آماده‌باش و رزمایش با تمام تدارکات آمادگی داریم در صورت بروز مورد مشابه در اسرع وقت با تمام توان مشکل را مدیریت و موضوع را مختومه کنیم.

اصغرزاده با اشاره به واکسیناسیون خوبی که در سال گذشته در تمام واحد‌ها انجام شد گفت: در زمینه‌های آموزشی، امنیت زیستی، ممیزی و مستقر شدن مسئولان بهداشتی هم اقدامات خوبی انجام شده است.

به گفته وی سال گذشته با آنفلوانزای فوق حاد درگیر شدیم که منشأ آن طبق بررسی‌ها ورود پرنده‌های مهاجر بود که عملکرد دامپزشکی سال گذشته در شناسایی کانون‌های بیماری، معدوم‌سازی، نمونه‌گیری و راه‌اندازی آزمایشگاهی پی‌سی آر و تشخیص مولکولی آنفلوانزا خوب بود به طوری که در عرض ۵ ساعت از ورود نمونه‌ها، آلودگی مکان مشخص می‌شد و گروه‌های نمونه‌برداری، قرنطینه و معدوم‌سازی به خوبی عمل کردند.

دی ماه پارسال با اشاره به درگیری تعداد ۲۵واحد صنعتی و نیمه صنعتی طیور در سطح شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه اعم از واحد‌های مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ نیمچه گوشتی، شتر مرغ و بوقلمون به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با این بیماری درگیر شدند که در پی رخداد این بیماری در استان، بیش از ۱۹۴ تن تخم مرغ و یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور از واحد‌های مذکور معدوم شد.

 

 

 

ساخت ۴۵۰۰واحد مسکونی محرومان خراسان جنوبی

ساخت چهارهزار و ۵۰۰واحد مسکونی ویژه اقشار محروم و کم درآمد تا دو هفته آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در گفتگو باساخت ۴۵۰۰ واحدمسکونی محرومان به زودی در خراسان جنوبی خبرنگار صداوسیما در بیرجند گفت: این تعداد واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر جمعیت، با انعقاد تفاهم نامه بین بنیاد مستضعفان کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به صورت پایلوت در خراسان جنوبی از دو هفته آینده کلید می‌خورد.

مجید جودی افزود: در قالب این تفاهم نامه ۵۰میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مستضعفان و ۱۵تا۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مسکن به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: همچنین به ازای ساخت هر واحد مسکونی ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود که در صورت تصویب تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی، متمم این تسهیلات به افراد پرداخت می‌شود.

جودی به بازدید خود از خانه‌های روستایی نامقاوم خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نوشتن یک نسخه واحد برای تمام واحد‌ها درست نیست و افرادی هستند که در خانه‌های خیلی کوچک بدون تمکن مالی زندگی می‌کنندکه باید برای این افراد جداگانه برنامه ریزی شود.

وی گفت: در این طرح برای افرادی که توان پرداخت تسهیلات ندارند برنامه ریزی شده تا بتوانند با ۷۰میلیون تومان کمک بلاعوض در متراژ‌های محدود صاحب خانه‌های مقاوم شوند.

به گفته وی همچنین طبق تفاهم انجام شده، سیمان رایگان به مبلغ هشت تا ۱۰میلیون تومان برای هر واحد مسکونی پرداخت خواهد شد.

جودی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده تحویل واحد‌های مسکونی برای محرومان که تمکن مالی ندارند و مقرر شده با کمک بلاعوض ساخته شود در سال‌های ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تحویل خواهد شد.

 

 

 

 

تجهیز بیمارستان امام علی(ع) سرایان به دستگاه اکسیژن ساز/۲

بیمارستان امام علی (ع) سرایان به دستگاه اکسیژن ساز مجهز شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرایان گفت: این دستگاه اکسیژن ساز ۴۰۰ لیتری جزو بهترین برند‌های اکسیژن ساز است که شهرستان سرایان به این دستگاه مجهز شد.

بهرامی نژاد افزود:این دستگاه هر دقیقه چهارصد لیتر اکسیژن تولید می کند که نیاز بیمارستان امام علی (ع) سرایان را برطرف می کند.

وی گفت:برای خرید این دستگاه دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان هزینه شده و همزمان محل نصب و نگهداری هم آماده شده است.

 

 

 

 

افتتاح ۵ خانه هلال درشهرستان خوسف/۲

خانه هلال روستای معصوم آباد همزمان با ۵ روستای دیگر در شهرستان خوسف به بهره برداری رسید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در مراسم افتتاح خانه هلال روستای معصوم آباد به نماینگی از پنج خانه هلال دیگر در شهرستان خوسف، گفت: خانه‌های هلال روستایی به‌عنوان چکیده هلال‌احمر در روستا‌ها و پل ارتباطی این جمعیت با روستا‌ها زمینه مشارکت فعال مردم روستا را در زمینه‌های امدادی و بشردوستانه فراهم می‌کند.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۸۲ خانه هلال روستایی در سطح استان فعالیت می‌کنند، افزود: با افتتاح این شش خانه هلال در شهرستان خوسف نیز خانه‌های هلال این شهرستان به ۱۰ باب افزایش یافت.

رضایی با اشاره به اینکه خانه‌های هلال با محوریت مشارکت داوطلبانه اداره می‌شوند، گفت: اعضای خانه‌های هلال از میان مردم و افراد آموزش‌دیده تشکیل شده و در راستای آموزش در تمام سطوح برای تحقق هدف مهم و حیاتی هلال‌احمر راه‌اندازی و افتتاح می‌شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: یکی از اهداف جمعیت هلال‌احمر ترویج فرهنگ کمک به همنوع و همکاری در تسکین آلام بشری بوده که از وظایف خانه‌های هلال به شمار می‌رود.

 

 

 

 

 

تجلیل از فرمانده و سربازان شایسته در خراسان جنوبی/۴

در چهاردهمین جشنواره جوان سرباز خراسان جنوبی از فرمانده و سربازان استان تجلیل شد.

در این جشنواره از بین سربازان رده‌های ستادی، انتظامی و عملیاتی از  ۱۰ سرباز و یک فرمانده که اقدامات شایسته‌ای داشته و در کمیسیون‌های مختلف به عنوان سرباز برتر شناخته شده اند تقدیر شد.

فرمانده انتظامی استان در این جشنواره گفت: شعار امسال جشنواره جوان سرباز مزین به نام حضرت علی اکبر (ع) “جوان سرباز، بصیرت و مهارت، امنیت پایدار است” که به همین مناسبت امروز مراسمی با حضور سربازان رده‌های مختلف انتظامی برگزار شده است.

سردار فرشید، خدمت سربازی را مصداق جهاد در راه خدا برای تأمین امنیت مردم دانست و افزود: ولایت پذیری، برقراری امنیت، ایثارگری و فداکاری، دینداری و بصیرت، نظم و انضباط، سازندگی و تفکر بسیجی، وظیفه شناسی و خلاقیت، آراستگی، ارتقاء توان جسمی در کنار مسئولیت پذیری از اقدامات شاخص یک جوان سرباز در تراز انقلاب اسلامی است.

 

 

تقدیر از ۱۰ سرباز و یک فرمانده برتر در خراسان جنوبی

تقدیر از ۱۰ سرباز و یک فرمانده برتر در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – همزمان با برگزاری چهاردهمین جشنواره جوان سرباز خراسان جنوبی از ۱۰ سرباز برتر و یک فرمانده منتخب که اقدامات شاخص داشته‌اند، تقدیر شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی روز دوشنبه در این آیین گفت: شعار امسال جشنواره جوان سرباز مزین به نام حضرت علی اکبر (ع) “جوان سرباز، بصیرت و مهارت، امنیت پایدار” است و به همین مناسبت امروز مراسمی با حضور سربازان رده‌های مختلف انتظامی برگزار شد.

سردار ناصر فرشید افزود: در این جشنواره از بین سربازان رده‌های ستادی، انتظامی و عملیاتی از ۱۰ سرباز و یک فرمانده که اقدامات شایسته‌ای داشته‌ و در کمیسیون‌های مختلف به عنوان سرباز برتر شناخته شده‌اند، تقدیر می‌شود.

وی گفت: امنیت قابل توجه و مثال‌زدنی استان مرهون خون شهدا و تلاش جان برکفان حوزه انتظامی و امنیت است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: خدمت کردن به مردم در هر لباسی نعمت الهی است و خداوند اگر برای بنده‌اش خیر بخواهد نیاز مردم را در دستان او قرار می‌دهد که امنیت یکی از مهمترین این نیازها است.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند که “بیشترین ارتباط با مردم را نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دارد” و در همین راستا نیروی انتظامی در آخرین مرحله ارتقای سازمانی وضعیت خوبی داشته است.

سردار فرشید افزود: مقام معظم رهبری واژه “مجاهد فی سبیل الله” را برای کسانی که آرامش و آسایش خیال را برای آحاد مردم تامین می‌کنند به کار برده‌اند که ما در همه لحظات باید شکرگزار خداوند باشیم و ‌هر لحظه از شبانه‌روز جان بر کف، بی‌ادعا، مخلص و با روحیه بسیجی و جهادی برای تامین امنیت مردم قدم برداریم.

وی با بیان اینکه این قدم‌ها ثواب الهی دارد گفت: در این جشنواره به عنوان سرباز عهد می‌بندیم که راه شهدا را ادامه دهیم و اهداف آنان را بشناسیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: شهدا برای حفظ ارزش‌ها و دستیابی به راهبردهای انقلاب اسلامی کوشیدند و ما هم راه آنان را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: سربازان ایران اسلامی نگهبان دین، پاسدار شرف و حرمت قانون و مایه عزت و اقتدار کشور هستند و سربازی مسیری است که در جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تعالی جوانان این مرز و بوم ترسیم شده و لحظه‌های خدمت به مردم می‌تواند شیرین‌ترین دوران زندگی هر فرد باشد.

سردار فرشید ولایت‌پذیری، برقراری امنیت، ایثارگری و فداکاری، دینداری و بصیرت، نظم و انضباط، سازندگی و تفکر بسیجی، وظیفه‌شناسی و خلاقیت، آراستگی، ارتقای توان جسمی در کنار مسئولیت‌پذیری را از اقدامات شاخص یک جوان سرباز در تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی گفت: خدمت سربازی مصداق جهاد در راه خدا برای تامین امنیت مردم است که باید با هوشیاری، درایت، تدبیر و سلامت باشد تا سرباز پس از اتمام این دوره وارد مسیر جدیدی از زندگی شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از نقش خانواده‌ها در تامین امنیت تقدیر کرد و افزود: اگر صبر و همراهی خانواده‌ها را نداشته باشیم این توفیقات حاصل نمی‌شود.

در ادامه این آیین از ۱۰ سرباز و یک فرمانده منتخب در رده‌های مختلف انتظامی تقدیر شد.

سرباز دفاع، امنیت و اقتدار ملی، سرباز ایثارگری و فداکاری، سرباز دینداری و بصیرت، سرباز سازندگی و تفکر انقلابی، سرباز وظیفه‌شناسی و اقدام برجسته، سرباز خلاقیت و فناوری، سرباز مسوولیت‌پذیری و خانواده، سرباز امور فرهنگی، هنری و تبلیغی، سرباز نظم و انضباط اجتماعی و سرباز ورزش و تربیت بدنی از مهمترین محورهای انتخاب سرباز نمونه در جشنواره جوان سرباز است.

 

 

 

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا خراسان جنوبی:

پیوست رسانه‌ای طرح مدیریت هوشمند کرونا مورد توجه باشد/

پیوست رسانه‌ای طرح مدیریت هوشمند کرونا مورد توجه باشد

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: طرح مدیریت هوشمند کرونا که مرحله اول آن از ۲۱ آذر ماه جاری آغاز شد، دارای پیوست رسانه‌ای است و باید در مسیر اجرا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در نود و دومین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی خراسان جنوبی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: مصون‌سازی جامعه تنها با اجرای کامل طرح مدیریت هوشمند کرونا محقق می‌شود.

وی گفت: از روز گذشته مرحله اول طرح آغاز شد و براساس چارچوب و دستورالعمل‌های صادر شده، در همه ابعاد به اجرا درخواهد آمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: طرح مدیریت هوشمند کرونا با هدف مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری از طریق تبادل اطلاعات برخط در بستر سامانه امید به منظور ایجاد تعادل در حفظ و صیانت از سلامت شهروندان اجرا می‌شود و بخش مرتبط با کمیته اطلاع‌رسانی، پیوست رسانه‌ای طرح است که ضرورت‌ها، رویکردها، اهداف، وظایف و تکالیف و ملاحظات رسانه‌ای آن تعریف شده است.

وی آماده‌سازی و اقناع افکار عمومی درخصوص هوشمندسازی طرح، مدیریت تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کرونا و استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت بیماری همه‌گیر را جزو اهداف پیوست رسانه‌ای عنوان کرد که همراه با طرح ابلاغ شده است.

نبی‌زاده گفت: توجه به کارکرد کشورهای پیشرفته در به‌کارگیری فناوری‌ها، استفاده از سامانه امید برای غربالگری سریع و هوشمندانه، توجه به خدمت‌دهنگان، خدمت‌گیرندگان و محیط خدمت، توجه به غربالگری مستمر و واکسیناسیون، فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی و اقناع عمومی برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک از دیگر اهداف این طرح است.

وی افزود: جلوگیری از نشر اخبار متناقض و مدیریت حجم اطلاعات غیرضروری، حفظ آرامش روانی جامعه و پرهیز از ایجاد هراس و اضطراب، جلوگیری از انتشار هرگونه خبر و عکس که جلوه‌هایی از همراهی نکردن با اجرای طرح دارد و خودداری از بازنشر القائات جریانات معاند نیز باید مدنظر باشد.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد: خودداری از انتشار هر گونه اطلاعات خبر و عکس با هویت نامعلوم، پرهیز از انتشار نظرات افراد غیرمسئول و غیرمتخصص و مراقبت از دامن زدن به دوقطبی‌سازی “سلامت و آموزش” از جمله ملاحظاتی است که رسانه‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

وی گفت: با اجرای طرح “مدیریت هوشمند کرونا بر بستر سامانه امید” می‌توان با کمترین هزینه و امکانات، بیماری را کنترل کرد لذا اجرای کامل به کوشش همه ما برای معرفی طرح و ترغیب همه ساختارها به رعایت دستورالعمل‌های آن، نیاز دارد.

 

 

 

کاهش ۳۰ درصدی ورود پرندگان مهاجر به خراسان جنوبی/۲-۳

کاهش ۳۰ درصدی ورود پرندگان مهاجر به خراسان جنوبی

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طبق پایش ماهانه آبگیرها و سدها در سال جاری، بر اثر خشکسالی، ورود پرندگان مهاجر به استان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

بهمن مودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر خشکسالی آب برخی سدها و آبگیرهای استان خشک شده و آب بقیه سدها به‌شدت کاهش یافته که به دلیل کمبود آب در سدها و آبگیری‌های استان برخی پرندگان مهاجر، خراسان جنوبی را برای زمستان گذرانی انتخاب نکردند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال هر سال به دلیل آبگیری تالاب کجی نمکزار نهبندان تعدادی زیادی پرنده مهاجر به این تالاب وارد می‌شدند ولی در سال جاری به دلیل نبود بارندگی و خشکی تالاب، فرود پرندگان مهاجر در این تالاب را نداشتیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرندگان مهاجر از سیبری و اروپای شمالی هر سال در مسیر رسیدن به مرزهای جنوبی کشور در آبگیرها و سدهای خراسان جنوبی برای زمستان گذرانی یا استراحت موقت فرود می‌آیند.

وی اضافه کرد: به‌طور میانگین سالانه ورود ۳۵ گونه پرنده مهاجر را به استان داریم که با گرم شدن هوا در فروردین ماه منطقه را ترک می‌کنند.

مودی از اردک، خودکا، فلامینگو، حواصیل، چینگر، بکلان، کیشم، آنقوت، سلیم و غاز به عنوان پرندگان مهاجر در خراسان جنوبی نام برد و گفت: طی پایش و کنترل‌های صورت گرفته تاکنون موردی از بیماری به‌خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مخازن آب خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

وی افزود: سرشماری پرندگان مهاجر هر سال به‌صورت بین‌المللی در ماه ژانویه انجام می‌شود و در کشور ما در همین تاریخ سرشماری پرندگان مهاجر از ۱۱ دی آغاز و تا ۱۱ بهمن ماه ادامه دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: فصل زمستان سال گذشته پنج هزار و ۲۴۳ پرنده مهاجر در خراسان جنوبی سرشماری شد.

خراسان جنوبی منطقه‌ گرم و خشک محسوب می‌شود و در این منطقه گونه‌های مختلف از پرندگان خشک‌زی زندگی می‌کنند. این استان میزبان نزدیک به ۱۸۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های شگفت انگیز منطقه محسوب می‌شود.

 

 

 

 

سفید شدن چشم دانه‌های انار فردوس به درِ پژوهشکده/۲-۷

سفید شدن چشم دانه‌های انار فردوس به درِ پژوهشکده

 شهرستان فردوس از قطب‌های تولید انار در کشور است و قرار بود پژوهشکده داشته باشد ولی چشم دانه‌های انار به در این پژوهشکده سفید شده است.

به گزارش ایرنا طرح پژوهشکده انار شهرستان فردوس در سال ۱۳۸۵ و در سفرهای استانی دولت نهم مطرح شد که به تایید دانشگاه فردوسی مشهد هم رسید.

بعد از انتزاع شهرستان فردوس از استان خراسان رضوی و الحاق به استان خراسان جنوبی، طی نامه‌ای از هیات امنای دانشگاه فردوسی مشهد اعلام شد که چون فردوس به خراسان جنوبی ملحق شده باید پژوهشکده انار فردوس هم به دانشگاه بیرجند تحویل شود.

در نهایت سال ۱۳۹۲ این پژوهشکده با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دانشگاه بیرجند شد اما از آن سال تاکنون عملیات اجرایی در این پروژه انجام نشده و ساختمان موجود هم وضعیت مناسبی ندارد.

پژوهشکده‌ای که قرار بود در زمینه انار و تولید محصول کیفی به باغداران منطقه خدمات‌رسانی کند حالا خود نیازمند کمک است.

پژوهشکده انار ردیف بودجه مستقل ندارد

رییس دانشگاه بیرجند در سفر پنجم آبان امسال به فردوس و بازدید از ساختمان پژوهشکده انار، وضعیت این مجموعه را نامناسب توصیف کرد و گفت: این پژوهشکده از همان ابتدا با عنوان پژوهشکده انار مطرح شد ولی هیچ‌گونه ردیف اعتباری بودجه برای آن در نظر گرفته نشده است.

احمد خامسان افزود: با این حال دانشگاه فردوسی مشهد عملیات احداث ساختمان را آغاز کرد و با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۱۳۹۲ این پروژه به دانشگاه بیرجند محول شد.

وی گفت: به دلیل نداشتن ردیف بودجه مستقل نمی‌توان اعتباری برای تکمیل این پروژه تامین کرد، چراکه اعتبارات دانشگاه بیرجند بسیار محدود بوده و از اعتبارات دانشکده اقماری در فردوس نیز نمی‌شود هزینه‌ها را تامین کرد.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: ۲۵۰ میلیون تومان برای حصارکشی این مجموعه به پیمانکار دادیم که به دلیل افزایش هزینه‌ها، پیمانکار پروژه را رها کرد.

وی با بیان اینکه ساخت پژوهشکده یک موضوع است و فعالیت آن موضوع مهمتری است افزود: تکمیل این پروژه ۲ تا سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات استانی تامین شود یا از طریق پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه مستقل بگیرد.

خامسان گفت: اگر این پروژه ردیف اعتباری مستقل بگیرد هر سال اعتباری برای آن تخصیص می‌یابد که می‌توان با به‌کارگیری نیروهای متخصص، این پژوهشکده را سرپا نگه داشت.

نماینده مردم: گرفتن ردیف بودجه را پیگیری می‌کنم

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه همان بازدید خطاب به رییس دانشگاه بیرجند خواستار تکمیل این مجموعه شد و گفت: شما پژوهشکده انار را تکمیل کنید، من نیز در مجلس پیگیر ردیف‌دار کردن بودجه برای این پژوهشکده خواهم بود.

حجت الاسلام مجید نصیرایی درخصوص پیش‌بینی زمان اتمام پروژه گفت: این پروژه نباید بیشتر از این معطل بماند و باید تا پایان امسال هم ساختمان تکمیل شود و هم ردیف بودجه آن به سرانجام برسد.

مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند هم دلیل معطل ماندن پروژه پژوهشکده انار فردوس را نداشتن ردیف بودجه عنوان کرد و گفت: اعتبارات دانشگاه بیرجند محدود است و پروژه‌های دانشگاه را کفایت نمی‌کند.

محمد خراشادی‌زاده افزود: تنها راهکار برای تکمیل ساختمان این پژوهشکده پیگیری نماینده شهرستان یا سایر نمایندگان استان برای گرفتن ردیف اعتباری مستقل از طریق مجلس شورای اسلامی است.

وی گفت: طرح‌های توجیهی زیادی در این خصوص به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کردیم اما از سمت دولت و نمایندگان استان حمایت و پیگیری خاصی انجام نشد.

تاثیرگذاری پژوهشکده در افزایش کمی و کیفی محصول

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس از آن جهت که بیشترین سطح زیر کشت انار در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان فردوس است، وجود مراکزی مثل پژوهشکده یا ایستگاه تحقیقاتی که مختص انار باشد را ضروری دانست و گفت: فعالیت این گونه مراکز قطعا در عملکرد و کیفیت محصول تاثیرگذار خواهد بود.

موسی سلیمانی اضافه کرد: این شهرستان با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار، سومین قطب تولید انار در کشور محسوب می‌شود و امسال به دلیل سرمازدگی فروردین و توفان مرداد، محصول انار ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی به دانه سفیدی انار در اکثر سال‌ها بعد از سال ۱۳۸۶ که باغات کف‌بر شدند، اشاره کرد و گفت: تغذیه و مسائل تغذیه‌ای باغات بسیار مهم است لذا وجود یک مرکز به عنوان پژوهشکده یا سایر مراکز قطعا در تولید محصول با کیفیت انار می‌تواند موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس اظهار داشت: اگر کارشناسانی مختص این حوزه در پژوهشکده انار حضور داشته باشند و ارتباطاتی با کارشناسان خارج از کشور داشته باشیم و این ارتباط بین پژوهشکده و کشاورزان برقرار شود، به عنوان مرکز ترویج آموزش‌های لازم به کشاورزان می‌توانیم در تولید محصول با ارزش افزوده بالا بهتر عمل کنیم.

وی تاکید کرد: انار محصولی است که باید به‌موقع و هدفمند تغذیه و آبیاری شود تا به تولید محصولی کیفی کمک کند.

سلیمانی با بیان اینکه ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصولات باغی شهرستان فردوس انار، پسته و زعفران است افزود: پژوهشکده انار می‌تواند هم به افزایش کمی و کیفی تولید و هم در رفع مشکلاتی که برای کشاورزان حادث می‌شود، کمک‌های زیادی داشته باشد.

نقش پژوهشکده در مبارزه با آفات

مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس درباره مزایای پژوهشکده انار بیشتر توضیح داد و در این زمینه آفت کرم گلوگاه را مثال زد.

سید ابوالقاسم عطاحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کرم گلوگاه با توجه به اینکه در سال‌های مختلف درصد خسارت مختلفی به باغات انار وارد کرده، این پژوهشکده می‌تواند با انجام کار تحقیقاتی روش‌های مقابله با آن را بررسی و به کشاورزان ارایه کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش مقدمه موفقیت در تولید است افزود: با توجه به اینکه در مدیریت جهاد کشاورزی کارها به‌صورت اجرایی است، توصیه‌هایی که به کشاورزان ارایه می‌شود همگی از مراکز تحقیقاتی و پژوهش‌هایی است که توسط پژوهشگران حاصل می‌شود.

مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس اظهار داشت: کار تحقیقاتی به‌صورت عملی و در عرصه برای کشاورز بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه ۱۱ رقم انار در شهرستان فردوس وجود دارد و اکثر این ارقام تک درخت است، اگر روی این موضوع تحقیق شود، می‌توان در این میان ارقامی را پیدا کرد که تولید بیشتری داشته باشند و روش‌های افزایش تولید در پژوهشکده انار بررسی و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

عطاحسینی گفت: با توجه به اینکه پژوهشکده انار زیر نظر دانشگاه است، در زمینه فنی، خاک‌شناسی، حاصلخیزی و تغذیه گیاهان، حرس، کوددهی و ارقام انار، آفات به‌خصوص کرم گلوگاه و سایر موارد می‌تواند مفید و راهگشا باشد.

وی افزود: اگر این پژوهشکده در زمینه پژوهش‌های بازاری به‌ویژه صادرات، بازاررسانی و اقتصاد انار ورود پیدا کند، فعال شدن چنین پژوهشکده‌ای حتما در کار مدیریت جهاد کشاورزی و کشاورز گشایشی ایجاد خواهد کرد.

مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: انار “شیشه کپ” به عنوان ارقام برتر صادراتی مطرح است و طبیعتا همه مردم انتظار دارند که در فردوس اطلاعات علمی خوبی در مورد این ارقام موجود باشد که همگی می‌تواند نتیجه پژوهش‌هایی باشد که در این پژوهشگاه به ثمر می‌رسد.

فعال شدن پژوهشکده‌های محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله انار جزو تاکیدات و مصوبات سفر رییس جمهور در سفر ۱۹ شهریور امسال به این استان بوده است که تحقق آن همت و تلاش مضاعف مسوولان شهرستان و استانی را می‌طلبد.

این پژوهشکده می‌تواند با انجام کارهای تحقیقاتی روی محصولات با ارزش افزوده بالا، درخصوص سایر محصولات استان نیز کار تحقیقاتی انجام دهد و خراسان جنوبی در تولید محصولات با کیفیت مثل انار، زرشک، عناب و پسته به جایگاه واقعی خود برسد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

 

 

 

سرباز وظیفه در بیرجند از دیه ۵۲ میلیون تومانی گذشت/۴

سرباز وظیفه در بیرجند از دیه ۵۲ میلیون تومانی گذشت

مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل خراسان جنوبی گفت: سرباز وظیفه از دیه ۵۲ میلیون تومانی راکب موتورسیکلت متخلف گذشت و رضایت خود را تقدیم دستگاه قضا کرد.

علیرضا رستگاری در گفت و گو با  ایرنا افزود: اردیبهشت امسال راکب موتورسیکلتی بدون توجه به دستور ماموران ایست و بازرسی علی‌آباد بیرجند اقدام به فرار کرد.

وی گفت: هنگام فرار راکب متخلف، موتورسیکلت با سرباز شیفت ایست و بازرسی برخورد کرد و سرباز وظیفه از ناحیه دست و پا مصدوم شد.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: سرباز و راکب به دلیل واژگونی موتورسیکلت به اورژانس منتقل شدند و در پی شکایت سرباز، راکب متخلف به ۵۲ میلیون تومان دیه محکوم شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه موتورسیکلت بیمه هم داشته سرباز می‌توانسته دیه را از بیمه بگیرد که به پیشنهاد خانواده از گرفتن دیه منصرف شده است.

رستگاری به بخشش در آموزه‌های دینی اشاره کرد و گفت: فرهنگ‌سازی روحیه بخشش و فرهنگ عفو می‌تواند در کاهش جمعیت زندانیان و اطاله دادرسی نقش موثری داشته باشد.

 

 

 

 

 

«هاب شتر» تدبیری برای سودآوری در کویر/چالش آب بر سر راه تکمیل پروژه/۷-۴

خراسان‌جنوبی با حدود ۳۰ هزار نفر شتر دومین قطب پرورش این حیوان در ایران به حساب می آید و همین قابلیت سبب شد تا طرح هاب شتر به منظور اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های بی بدیل کویر از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان اجرایی شود.

«هاب شتر» تدبیری برای سودآوری در کویر/چالش آب بر سر راه تکمیل پروژه

خراسان‌جنوبی با حدود ۳۰ هزار نفر شتر دومین قطب پرورش این حیوان در ایران به حساب می آید و همین قابلیت سبب شد تا برای تبدیل استان به هاب (مرکز منطقه ای) پرورش شتر تفاهم نامه مشارکتی میان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی امضا شود.

به گزارش فارس مدت اجرای این تفاهم نامه دو سال یعنی تا سال ۱۴۰۰ است و با اجرایی شدن آن، خراسان جنوبی به رتبه اول پرورش شتر منطقه در بخش های مختلف از جمله تامین علوفه، تولید گوشت، فراوری تولیدات شتر و … تبدیل می شود.

اما نکته حائز اهمیت اجرای این طرح، ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی برای جامعه روستایی استان از جمله در شهرستان های نهبندان، خوسف، زیرکوه و طبس به عنوان مراکز اصلی پرورش شتر منطقه است.

اجرای این پروژه توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وزارت جهاد کشاورزی و… از نهبندان که با ۱۲ هزار نفر شتر قطب پرورش شتر خراسان جنوبی به حساب می آید آغاز شد. حال پرسش این جاست که برای طی شدن مسیر و مبدل شدن به هاب شتر، مفاد تفاهم نامه منعقد شده در این مدت تا چه حد اجرایی شده است؟

سید«مجتبی موسوی» مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، ابتدا به اهداف مدنظر در عملیاتی شدن این مگا پروژه اقتصادی اشاره کرد و اظهارداشت: افزایش موجودی شتر استان، اشتغال زایی روستایی، مرتع کاری و دخیل کردن شتردار در توسعه مرتع، ایجاد و ساخت قرنطینه و بازار شتر برای تکمیل حلقه های تامین و بازار شتر، تقویت و ایستگاه های پیشران فناوری و نوآوری، فراوری شیرو گوشت و خرید تضمینی محصولات و توانمندسازی و شبکه سازی شترداران از جمله اهدافی ست که با اجرایی شدن  این ابر پروژه اقتصادی دنبال می شود.

پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات

وی خاطرنشان کرد: در حوزه شبکه و توانمندسازی روستاییان تاکنون شناسایی و شبکه سازی هزار متقاضی روستایی پرورش شتر، و چهار هزار متقاضی دام سبک را داشته ایم.

وی ادامه داد: آموزش علمی و عملی پرورش شتر با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، معاونت دام و دامپزشکی، معرفی متقاضیان به بانک برای تامین نقدینگی افزایش موجودی شتر و پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای شروع تفاهم نامه انجام شده است.

به گفته وی در بخش تامین دام از طریق واردات نیز مجوز واردات از پاکستان و افغانستان و قرارداد با شرکت های خصوصی دریافت و ۵۰۰ نفر شتر و دو هزار و ۵۰۰ راس دام سبک توسط شرکت سرمایه گذار و ۷۵ هزار دام سبک هم توسط دامداران تامین شد.

بزرگترین قرنطینه دامی کشور

وی با اشاره به تامین زیر ساخت قرنطینه حیدرآباد نهبندان ادامه داد: در این حوزه نیز ساخت بزرگترین قرنطینه دامی کشور با ظرفیت دو هزار و۵۰۰ دام سبک و ۵۰۰ نفر شتر در دستور کار قرار گرفت که به اتمام رسید.

وی بیان داشت: با فراهم شدن زیرساخت قرنطینه حیدرآباد، زیرساخت قانونی تامین پلاک کوبی، پایش سلامت و انتقال دام به سراسر کشور و سنتر تامین دام مقاوم به مناطق گرمسیری برای متقاضیان دام سبک و شتر تامین شد.

موسوی افزود: در بخش فراوری محصولات شتر هم سه مرکز جمع آوری شیر در استان راه اندازی و تسهیلات به کارخانه شیر البان و تولید کارمزدی دوغ شتر با ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن انجام شد.

به گفته ویی همچنین راهبری تولید محصولات شیر، دوغ پاستوریزه، پنیر، شیرخشک، تن گوشت، روغن کوهانه غنی شده، چرم، صابون، شامپو،کرم و البسه پشم شتر نیز در دستور کار قرار دارد.

استان بدون بیکار  پیشنهاد جدید ستاد

مدیر ستاد اجرایی فرمام امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی در ادامه به ساخت بزرگترین بازار دام استان در نهبندان با ظرفیت ۳۹ غرفه، مرکز عرضه خوراک، سایت اداری و استراحتگاه چوبداران و دامداران و حذف دلالی و امکان عرضه مستقیم دام و کمک به حل گلوگاه بازار اشاره و اضافه کرد: ساخت کشتارگاه تیپ چهار و بازار دام در زیرکوه و طبس و پیشنهاد اجرای تفاهم نامه جدید استان بدون بیکار در خراسان جنوبی از پروژه های در دست اقدام است.

وی ادامه داد: همچنین برای تامین نهاده ها در سال ۱۴۰۰ نیز هزار تن کاه و یونجه برای متقاضیان  به دلیل کمبود نهاده و استمرار خشکسالی ها و واردات کاه برای اولین بار از افغانستان به ظرفیت ۵۰۰ تن در دستور کار قرار گرفت.

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان  هم در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند،گفت: برای تکمیل زنجیره تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی یک کشتارگاه به صورت مشارکتی توسط شرکت توسعه گری پردیس و شرکت تعاونی شفق سیه بال در حال ساخت است که بهمن امسال به بهره برداری می رسد.

چالش آب پیش روی طرح های تکمیلی

وی  چالش پیش روی این کشتارگاه را دسترسی نداشتن به شبکه آب  دانست و هزینه بهره برداری از آن را دومیلیارد تومان اعلام کرد.

وی بیان کرد: همچنین در این راستا احداث یک میدان عرضه دام با ۲۹ غرفه دام سبک و ۱۰ غرفه دام سنگین در دست اجراست.

وی مشکل میدان دام را هم تامین آب پایدار آن و  مشخص نشدن سهمیه مجزای نهاده های دامی  دانست و افزود: احداث  این میدان هم دو مییلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مرکز نگهداری دام حیدرآباد

فرماندار نهبندان با اشاره به راه اندازی مرکز نگهداری دام حیدرآباد (قرنطینه)  با هدف تامین دام به ویژه شتر برای بقیه مناطق کشور، گفت: ظرفیت این مرکز نیز ۳۰۰ نفر شتر و هزار ۵۰۰  واحد گوسفند داشتی ست.

بیکی به اتمام احداث مرکز نگهداری دام حیدرآباد با ۱.۵ میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز نیز با مشکل نبود آب پایدار مواجه است.

به گفته وی علاوه بر این برای تامین علوفه مورد نیاز این مرکز نگهداری کشت خارشتر در ۴۰۰ هکتار انجام می شود.

 

 

 

 

 

 

 

معرفی ۶۰ حرفه کم سرمایه بر در نمایشگاه فرصت های شغلی/۲-۳

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از معرفی ۶۰ حرفه در نمایشگاه فرصت‌های شغلی مهارت محور کم سرمایه بر خبر داد.

عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت‌: در ۲۴ و ۲۵ آذر ماه با هدف ترویج مهارت آموزی ۶۰ حرفه و شغل که برای راه اندازی نیاز به سرمایه کم دارند معرفی می‌شوند.

او گفت: همزمان با سراسر کشور نمایشگاهی به منظور معرفی حرفه‌هایی که قابلیت راه اندازی با سرمایه کم را دارند در قالب معرفی به صورت حضوری و مجازی جمع شده اند تا از رهگذر این رویداد مهارتی فرصت آگاهی برای نسل جوان جامعه ایجاد شود.

عرب گفت: با توجه به اینکه در این نمایشگاه ۶۰ حرفه و شغل کم سرمایه بر معرفی می‌شوند، در کنار استاندارد‌های آموزشی ملی سعی شده مشاغل منطقه‌ای از قبیل زعفران کار، زرشک کار، پسته کار و تعمیر ماشین آلات معدنی نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: این نمایشگاه در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران بیرجند ابتدای بلوار شهدای عبادی به مدت دو روز دایر خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: حوزه‌ علمیه به تخصص‌های گوناگون نیاز دارد

امام جمعه بیرجند: حوزه‌ علمیه به تخصص‌های گوناگون نیاز دارد

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: حوزه‌های علمیه برای اینکه نیازهای جامعه امروز را برطرف کنند به تخصص‌های گوناگون نیاز دارند تا نقش پیروزی را رقم بزنند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار جمعی از اساتید و طلاب دوره مکالمه زبان عربی حوزه علمیه رضویه بیرجند افزود: الحمدلله فراگیری این تخصص‌ها گسترش و فراگیری آنها توسعه پیدا کرده و در حال انجام است.

وی گفت: تخصصی شدن موضوعات در حوزه‌ها بسیار ارزشمند است در عین حال که جایگاه جامعیت و بزرگان حوزه به جای خود محفوظ است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: تجهیزات مناسب هم امروز بسیار متعدد است که طلبه باید به آن مجهز باشد و یکی از آن تجهیزات زبان است، زبان عربی به عنوان یک زبان اسلامی در اولویت است و زبان‌های دیگر نیز هر کدام در جای خود دارای اولویت هستند.

وی افزود: کمبودهای فراوانی برای تبیین در جامعه اسلامی که اکثرا عربی هم هستند، وجود دارد که متاسفانه باعث آسیب شده است به همین دلیل در کنار انواع و اقسام مقدمات لازم برای تبیین معارف اسلام و انقلاب اسلامی تسلط بر مکالمه عربی یکی از اولویت‌های مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: طلبه‌ای را که امروز پرورش می‌دهید برای یک روستا، شهر یا کشور پرورش نمی‌دهید، ممکن است محل کار این طلبه مسجد یک روستا باشد اما حوزه کاری او سطح بین‌الملل است.

وی گفت: طلبه را باید متوجه کرد که شرایط امروز با همیشه فرق می‌کند و در عین حال که ممکن است حوزه کار طلبه محدود باشد اما اصل کار او برای نجات بشر امروز است و شما می‌بینید بر سر بشر چه درآوردند که ریشه همه این نکبت‌ها و ذلت‌ها مسائل فرهنگی و اعتقادی است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: اگر اعتقاد، اخلاق و فرهنگ سالم بماند همه ابزار را می‌شود در راه خیر به کار برد و مشکل، فرهنگ بشر است.

وی گفت: امکانات نعمت است اما همین امکاناتی که نعمت است بلای جان ما شده به جهت اینکه ما خودمان را برای استفاده درست از این امکانات آماده نکردیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: نواقص و کمبودها زیاد است و این وراثتی است که در گذشته‌ها هم بوده، علمای درجه یک در طول تاریخ بودند که رنج‌هایی کشیدند و بر انواع کمبودها صبر کردند تا بالاخره توانستند پیچ و خم‌های بسیار سخت تاریخ اسلام را رد کنند و پیام اسلام را به دست من و شما برسانند.

وی گفت: امروز نیز شما مشکلات و کمبودهایی دارید اما اراده بر همه چیز غالب است و مهمترین عامل پیروزی انسان اراده است که خداوند به همه ما و آنهایی که ارادتمند به حق هستند این اراده کارساز را بیش از پیش عنایت کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: کار شما در راستای فراگیری زبان عربی بسیار خوب و دارای اولویت است که امیدواریم توسعه پیدا کند و انجام مسئولیت‌های انسانی، اسلامی و انقلابی شما به بار بنشیند لذا در مقدمات کار، راهکار همان است که انجام می‌دهید و بعد هر کدام ساز و کار مورد نیاز خود را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بالاخص امروز حوزه‌های علمیه مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارند افزود: با وجود اینکه کمبودهای زیادی وجود دارد اما حوزه در نبرد تمام عیار اسلام و استکبار، ستون فقرات است.

 

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقات مینی گلف در خراسان جنوبی/۷

مسابقات مینی گلف ویژه کارکنان دستگاه های اجرایی استان در بیرجند آغاز شد.

 مسئول هیئت ورزش گلف استان گفت: به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی بینبرگزاری مسابقه مینی گلف در خراسان جنوبی کارکنان دستگاههای اجرایی یک دوره مسابقه مینی گلف از سوی هیئت گلف استان با حضور کارکنان دستگاه های اجرایی استان در بوستان کاجستان بیرجند آغاز شد.

بهدانی با اشاره به اینکه صبح امروز این مسابقه با حضور ۳۶ تن از بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی برگزار شد، افزود: نفرات برتر در این دوره به مسابقات مینی گلف کشوری اعزام خواهند شد.

وی گفت: کارکنان ادارات آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، شهرداری بیرجند منطقه ۲، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم پزشکی و کار و رفاه اجتماعی در این مسابقات حضور دارند.

 

 

 

 

 

 

عدم همکاری برخی از دستگاه ها در نصب کنتور هوشمند/۲-۷

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برخی از دستگاه های اجرایی استان برای نصب کنتور هوشمند روی چاه ها همکاری نمی کنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا در دومین جلسه کارگروه پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سد‌های خراسان جنوبی گفت: اطلاع رسانی در خصوص چاه‌های غیرمجاز باید از طریق فرمانداری‌های شهرستان‌ها به دهیاری‌ها صورت گیرد.

وی افزود: در خصوص نصب کنتور چاه ها، برخی از دستگاه‌های اجرایی همکاری نمی‌کنند که در این جلسه بر معرفی آن‌ها به دادگستری و سازمان بازرسی تأکید شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر مدیریت پساب در استان گفت: شهرک صنعتی بیرجند نیز می‌تواند از پساب بهره ببرد.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: همچنین باید در خصوص آبیاری دشت‌ها و زمین‌ها به صورت غرقابی پیگیری‌های لازم انجام شود تا کار اجرای سیستم‌های آبیاری نوین انجام شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: چاه غیرمجاز دستگاهی در استان نداریم و چاه‌های موجود نیز در کنار رودخانه‌های فصلی حفر شده اند.

پور جعفر با بیان اینکه در هر سال باید حدود ۶۰ چاه غیرمجاز را پر کرد، افزود: پارسال بیش از ۱۰۰ چاه را در استان پر و مسدود کردیم و باید چاه‌های غیرمجاز در کنار چاه‌های آب شرب در اولویت پر شدن و انسداد قرار گیرند.

وی گفت: برخی از چاه‌ها با تذکر به صاحب آن و رضایت او پر شده اند و منصوبات چاه نیز به فرد تحویل داده شده است، اما چاه‌هایی که با دستور قضایی مسدود شوند، منصوبات آن‌ها نیز ضبط خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: مطالعات برای بررسی حریم رودخانه‌ها انجام شده و اعتبارت خوبی نیز به این حوزه اختصاص یافته است.

پور جعفر گفت: هزار و ۵۰۰ کیلومتر برای مطالعه حریم بستر رودخانه تعهد داریم و اگر کسی اعتراضی در این خصوص داشته باشد، بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

 

 

 

 

تجلیل از سه برگزیده پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در خراسان جنوبی/۲-۳

از سه تَن از برگزیدگان پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در خراسان جنوبی تجلیل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: طرح‌های پژوهشی وزارت آموزش و پرورشتجلیل از سه برگزیده پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در خراسان جنوبی خراسان جنوبی موفق به کسب سه عنوان شده است.

واقعی افزود: با توجه به اعلام ستاد بزرگداشت هفته پژوهش، طرح خانم بارانی از سربیشه اقدام پژوهی، با عنوان«چگونه توانستم با استفاده از تکالیف عملکردی نگرش دانش آموزان پایه هفتم را نسبت به یادگاری درس زبان انگلیسی در فضای مجازی بهبود بخشم؟» موفق به کسب رتبه برتر کشور شد.

وی گفت: در جشنواره معلم پژوهنده خانم‌ها زهرا حسامی و فرناز ایمان پور به عنوان طرح برتر کشور در حوزه اقدام پژوهی با موضوع علاقمندی دانش آموزان به درس زبان انگلیسی در فضای مجازی نیز موفق به کسب رتبه شده اند.

واقعی افزود: ۲۵۰ اثر توسط قریب ۵۹۰  معلم پژوهنده در خراسان جنوبی تولید شد که از این تعداد،۳۴ اثربه دبیرخانه استانی واصل و مراحل داوری انجام و منتخبین استان به مرحله کشور معرفی شدند.

پرداخت دو میلیارد تومان برای حمایت از کودکان درگیر سوء تغذیه/۲-۷

در هشت ماه گذشته دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای حمایت از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در خراسان جنوبی پرداخت شد.

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان در گفتگو باپرداخت دو میلیارد تومان برای حمایت از کودکان درگیر سوء تغذیه خبرنگار صدا و سیما گفت: هم اکنون چهار هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه از خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی برخوردارند.

سیدرضا حسینی افزود: کمیته امداد امام خمینی ماهانه برای هر کدام از کودکان دچار سوء تغذیه زیرپوشش ۱۰۰ هزار تومان به حساب کارت الکترونیکی هر کدام از این افراد واریز و افراد شامل این طرح می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد از سبد غذائی شامل حبوبات، لبنیات و تخم مرغ، برنج، ماکارونی و روغن خریداری کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان گفت: کودکان زیر۶ سالی که از نظر شاخص‌های رشد (وزن، قد و شاخص‌های تغذیه) در وضعیت مناسبی نیستند و منحنی رشد آن‌ها پائین‌تر از حد نرمال است توسط مراکز بهداشتی و درمانی شناسائی و به این نهاد معرفی می‌شوند.

حسینی افزود: همچنین برای کمک به خانواده‌های پرنوزاد به چهار مورد خانواده دارای فرزند سه قلو، ۴۵۵ میلیون تومان کمک حمایتی پرداخت شد.

به گفته وی همچنین در این مدت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان برای حمایت از هزار و ۵۰۰ نفر از مادران باردار و شیرده زیرپوشش این نهاد پرداخت شد.

حسینی گفت: کودکان مبتلا به سوء تغذیه هر شش ماه یک بار توسط مرکز بهداشت استان مورد پایش قرار می‌گیرند و در صورت بهبودی کامل از چرخه حمایتی خارج می‌شوند.

وی از زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن هزار و ۳۶۵ زن سرپرست خانوار خبر داد و گفت: در هشت ماه گذشته ۲ میلیارد و ۴۴۸ میلیون تومان حق بیمه برای این بیمه شدگان از سوی کمیته امداد امام خمینی پرداخت شد.

 

 

 

 

 

 

بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت در هفته اخیر کاهش پیدا کرده و امید است با افزایش پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روند کاهشی ادامه یابد.

غلامرضا شریف‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تشدید نظارت‌ها و همراهی مردم همچنین اثرگذاری واکسیناسیون، پیش‌بینی‌ می‌شود این روند کاهشی در روزها و هفته‌های آینده ادامه داشته باشد.

وی گفت: مجموعه عواملی سبب شد تا بار دیگر شاهد کاهش موارد بستری در استان باشیم از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون هم کمک کرده که اثرگذاری واکسیناسیون بیشتر از سایر عوامل است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: امیدواریم با ادامه روند واکسیناسیون افراد باقیمانده و رعایت دقیق پروتکل‌ها شاهد کاهش موارد بستری و تست‌های مثبت طی روزها و هفته‌های آتی باشیم.

وی با اشاره به تغییر رنگ شهرستان طبس از قرمز به نارنجی در هفته جاری افزود: با اجرای مصوبات ستاد کرونا در هفته‌های گذشته و با همراهی و همگامی فرمانداران در زمینه نظارت، بیماریابی و واکسیناسیون شاهد کاهش موارد بیماری و بستری هستیم به‌طوری که در حال حاضر شهرستان قرمز در استان نداریم.

شریف‌زاده گفت: با این وجود براساس آخرین رنگ‌بندی ۲ شهرستان خراسان جنوبی شامل طبس و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند و باید همه تلاش و تدابیر به کار گرفته شود که این روند کاهشی و بهبود وضعیت در شهرستان‌ها ادامه یابد.

وی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون کرونا را لازمه تحقق این هدف دانست و اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه و فردوس در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها آبی هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: روز گذشته تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان به ۱۶۵ نفر و تعداد موارد بستری کرونا مثبت به ۵۱ نفر کاهش پیدا کرد که در دو سه ماه اخیر هیچ وقت این تعداد بستری کرونا نداشتیم و جای تشکر و قدردانی از مردم برای رعایت نکات بهداشتی دارد.

وی افزود: یکی از دلایلی که موارد بستری ما به‌ویژه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه قابل توجه بوده، مراجعه دیرهنگام بیماران است که در شهرستان طبس کاملا مشهود بوده است.

شریف‌زاده گفت: دلیلی هم که مرگ و میر در استان خراسان جنوبی ادامه داشته اینکه هنوز تعداد قابل توجهی از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و امیدواریم با توجه به کاهش چشمگیر موارد بستری و افزایش درصد پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها، فوتی‌ها هم در روزهای آتی کاهش یابد.

وی اضافه کرد: تاکنون یک میلیون و ۳۰ هزار و ۸۸ دُز واکسن کرونا وارد استان شده که ۵۴۵ هزار و ۲۵۴ نفر دز اول، ۴۷۰ هزار و ۱۹۲ نفر دز دوم و ۱۴ هزار و ۶۴۲ نفر دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا درباره طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که از ۲۱ آذر در کشور کلید خورد و طی پنج مرحله اجرایی می‌شود گفت: تعداد کارکنانی که در خراسان جنوبی واکسن نزده‌اند نسبت به کل جمعیت آنان عدد قابل توجهی نیست و با توجه به آیین‌نامه سازمان امور اداری و استخدامی که به افراد واکسن نزده ابتدا تذکر شفاهی و بعد تذکر کتبی درج در پرونده داده شود، تعداد زیادی از این افراد واکسن خود را دریافت کردند.

وی بیان کرد: خیلی از افراد باقیمانده به دلایل پزشکی مراجعه نکردند و از افراد واکسن نزده درخواست داریم در اسرع وقت برای واکسیناسیون اقدام کنند تا براساس بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی قرار نباشد سایر اقدامات در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد.

نقشه کرونایی کشور در روز شنبه ۱۳ آذر ماه که اغلب استان‌ها و شهرهای کشور را زرد و آبی نشان داد، رنگ‌بندی خراسان جنوبی را متفاوت ارائه کرد به‌طوری که از ۲ شهرستان قرمز در کشور یک شهرستان و از ۹ شهرستان نارنجی، ۲ شهرستان مربوط به این استان بود و باعث ایجاد نگرانی شد.

شهرستان‌ طبس خراسان جنوبی به همراه شهرستان بهاباد استان یزد که مجاور هم هستند به علت افزایش روند بستری کرونا، دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفتند. با این وجود بیرجند در همان نقشه از وضعیت نارنجی به زرد تغییر رنگ داد تا مرکز استان پس از مدت‌ها رنگ دیگری به غیر از قرمز و نارنجی به خود بگیرد.

یک روز بعد استاندار خراسان جنوبی اولین نشست ستاد استانی مدیریت کرونا پس از حضور در این استان را به جای استانداری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار و بیان کرد: انتقال جلسه امروز ستاد استانی از محیط استانداری به فضای دانشگاه علوم پزشکی، نشان‌دهنده جدی بودن موضوع و تاکید به این مساله است که هرچند شرایط قدری تعدیل شده و وضعیت وخیم گذشته را نداریم اما کرونا به جهت تبعات تلخی که دارد، در هر حالتی باید جدی گرفته شود.

جواد قناعت با اشاره به شرایط قرمز کرونایی در طبس گفت: در بخش دستگردان به جهت بعد مسافتی که با مرکز شهرستان دارد، گروه‌های تخصصی مجری طرح شهید سلیمانی مستقر شوند و بیماریابی با شدت بیشتر از قبل ادامه یابد.

وی افزود: فرمانداران به عنوان فرد اول پای کار باشند و دستگاه‌های اجرایی را هم پای کار بیاورند، استاندار و دانشگاه علوم پزشکی هم پشتیبان شما هستند و شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که شهرستان نارنجی به وضعیت قرمز تبدیل نشود بلکه تغییرات اساسی در رنگ‌ها را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی بر جدی گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس نیز تاکید کرد و گفت: دستورالعمل‌ها یکسان است اما وضعیت شیوع بیماری در مدارس به میزان جدیت کادر مدرسه در عمل به آنها بستگی دارد.

براساس رنگ‌بندی جدید کشور از روز شنبه (۲۰ آذر) طبس از وضعیت قرمز خارج شد و این هفته به همراه نهبندان در وضعیت نارنجی است. شهرستان فردوس که در رنگ‌بندی قبلی نارنجی بود، زرد شد و به همراه شهرستان‌های بیرجند، درمیان و سربیشه در وضعیت متوسط خطر قرار دارد.

شهرستان‌های خوسف، سرایان، قاینات، زیرکوه و بشرویه هم در این استان آبی (کم‌خطر) هستند.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

 

 

 

 

 

تخریب باغات انار خراسان جنوبی در پی عدم فروش مناسب؛

محصولی که پیش از رسیدن نابود می‌شود/۳-۷

 محصولی که پیش از رسیدن نابود می‌شود

 مدیر جهاد کشاورزی فردوس در پاسخ به اقدامات کشاورزان در تخریب باغات انار، گفت: کشاورزان باتوجه به هزینه‌هایی که می‌کنند نمی‌توانند محصول انار خود را به جایگاه واقعی خود برسانند؛ هرچند امسال محصول باکیفیت تری داریم اما باز هم هزینه‌های کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

طی چند روز اخیر، ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد کشاورزان درختان انار خود را قطع و باغات انار را تخریب می‌کنند. در این ویدئو دلیل این کار، مقرون به صرفه نبودن محصول به دلیل وجود آفات در انار و همچنین نبود شرایط مطلوب فروش عنوان کردند.

موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی فردوس در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا کشاورزان اقدام به تخریب درختان انار کرده‌اند، اظهار کرد: در برخی از مناطق این اتفاق افتاده و می‌افتد  که چند دلیل دارد؛ انار محصول آب بری است و اکنون در شرایط خشکسالی قرار داریم.

وی افزود: در سال گذشته سرمای شدیدی در شهرستان داشتیم و خسارت‌هایی به باغات انار زده شد. به هر حال انار محصولی است که باید به موقع به بازار برود و نگهداری آن مهم است تا پوسیده نشود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: کشاورزان باتوجه به هزینه‌هایی که می‌کنند نمی‌توانند محصول خود را به جایگاه واقعی خود برسانند؛ هرچند امسال محصول باکیفیت تری داریم اما باز هم هزینه‌های کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

 محصولی که پیش از رسیدن نابود می‌شود

سلیمانی با تاکید بر تغییر الگوی کشت به عنوان یکی از سیاست‌ها، ادامه داد: ما خود نیز در حال برنامه ریزی هستیم که محصول دیگری را جایگزین کنیم؛ درست است که انار در شهرستان فردوس یک برند است، اما شرایط آب و هوایی تغییر کرده و این محصول کیفیت لازم را ندارد و وقتی کیفیت نداشته باشد بازاریابی و ارزش صادراتی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: وقتی نتوانستیم در بازار داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم، کشاورز وقت و انرژی خود را از دست داده و درآمدی نیز حاصل نمی‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه لازم است یک محصول کم آب بر با توجیه اقتصادی و ارزش افزوده بالا جایگزین انار در این شهرستان شود، تصریح کرد: ۲۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار در این شهرستان بوده و ۱۵ تا ۲۰ تن تولید در هر هکتار برآورد می‌شود و به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن انار در سال تولید می‌شود که عواملب دست به دست هم می‌دهند تا این محصول بی کیفیت بوده و یا مقدار آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل سرمای بهمن‌ماه، قسمت‌هایی از انار شهرستان از کیفیت خارج شد، اظهار کرد: بسته به شرایط هر سال میزان صادرات کم و یا زیاد می‌شود.

توان تحقیقاتی افزایش یابد

سلیمانی با بیان اینکه در سال‌های نه چندان دور صادرات انار از فردوس را به کره و ژاپن هم داشته‌ایم، افزود: پژوهشکده انار یا هر مرکز ترویجی تحقیقاتی مختص انار در فردوس که مراکزی چون دانشگاه بیرجند پیگیر بازگشایی آن هستند، می‌تواند به افزایش کیفیت و کاهش خسارت‌های سالانه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سرایان و فردوس در استان بیسترین سطح زیر کشت انار را دارند، خاطرنشان کرد: اگر قرار است مرکز تحقیقاتی در این منطقه تخصصی کار کند تا ارقام دیگری جایگزین رقم فعلی شود و همچنین بر روی بحث کیفیت محصول کار کند، فکر می‌کنم انار می‌تواند جایگاه اصلی خود را پیدا کند .

انتهای پیام

 

 

 

 

ساخت ۴۵۰۰واحد مسکونی محرومان خراسان جنوبی

ساخت چهارهزار و ۵۰۰واحد مسکونی ویژه اقشار محروم و کم درآمد تا دو هفته آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در گفتگو باساخت ۴۵۰۰ واحدمسکونی محرومان به زودی در خراسان جنوبی خبرنگار صداوسیما در بیرجند گفت: این تعداد واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر جمعیت، با انعقاد تفاهم نامه بین بنیاد مستضعفان کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به صورت پایلوت در خراسان جنوبی از دو هفته آینده کلید می‌خورد.

مجید جودی افزود: در قالب این تفاهم نامه ۵۰میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مستضعفان و ۱۵تا۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مسکن به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: همچنین به ازای ساخت هر واحد مسکونی ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود که در صورت تصویب تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی، متمم این تسهیلات به افراد پرداخت می‌شود.

جودی به بازدید خود از خانه‌های روستایی نامقاوم خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نوشتن یک نسخه واحد برای تمام واحد‌ها درست نیست و افرادی هستند که در خانه‌های خیلی کوچک بدون تمکن مالی زندگی می‌کنندکه باید برای این افراد جداگانه برنامه ریزی شود.

وی گفت: در این طرح برای افرادی که توان پرداخت تسهیلات ندارند برنامه ریزی شده تا بتوانند با ۷۰میلیون تومان کمک بلاعوض در متراژ‌های محدود صاحب خانه‌های مقاوم شوند.

به گفته وی همچنین طبق تفاهم انجام شده، سیمان رایگان به مبلغ هشت تا ۱۰میلیون تومان برای هر واحد مسکونی پرداخت خواهد شد.

جودی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده تحویل واحد‌های مسکونی برای محرومان که تمکن مالی ندارند و مقرر شده با کمک بلاعوض ساخته شود در سال‌های ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تحویل خواهد شد.

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

خرید حمایتی، بخت زرشک را باز می‌کند؟

خرید حمایتی زرشک تا چند روز آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود که می‌تواند روزنه امیدی برای کشاورزان باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مدتی است برداشت محصول پاییزه خراسان جنوبی به پایان رسیده است؛ قطب تولید زرشک این محصول استراتژیک، خاوران ایران است.

۹۸ درصد یاقوت سرخ ایران در خراسان جنوبی به عمل می‌آید و پیش بینی‌ها خبر از تولید ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان می‌دهد.

چند سالی می‌شود که بهره برداران زرشک بی دانه و مرغوب دنیا از پایین بودن قیمت این بی رقیب و به فروش نرسیدن آن و ماندنش در انبار‌ها در مضیقه اند.

قیمت کم، مشکلات زیاد

یکی از کشاورزان خراسان جنوبی با گلایه از پایین ماندن قیمت زرشک در چند سال گذشته گفت: زرشک تازه را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از ما خریداری می‌کنند.

او گفت: هر روز قیمت محصول ما پایین می‌آید و با وجود این هم خریدار زیادی برای آن وجود ندارد.

زرشک خراسان جنوبی روی دست کشاورز مانده است

این زرشک کار خراسانی گفت: کود و سم نیز جزو مواردی هستند که قیمت بالای آن‌ها در استان، عرصه را برای کشاورز تنگ‌تر کرده اند.

او گفت: زرشک خراسان جنوبی بر خلاف کیفیت بالایش در دنیا ناشناخته است  که  این امر نیز در فروش، صادرات و قیمت زرشک موثر است.

وعده‌ای شیرین در سفری امید بخش

پیگیری‌های فراوانی در این زمینه صورت گرفته و تلاش‌های بسیاری برای رساندن گلایه زرشک کاران به مسئولین انجام شده است که طی یک ماه گذشته حتی مسئولین کشوری برای رسیدگی موضوع به استان سفر کردند.

۲۵ آبان ماه بود که قادری فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به خراسان جنوبی سفر کرد و وعده خرید زرشک کشاورزان با برگزاری شورای قیمت گذاری در تهران را داد.

او در این خصوص گفت: ظرف یک هفته آینده با اخذ مجوز نهایی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، محصول زرشک نیز در سبد خرید حمایتی، تضمینی و توافقی وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور پیگیر، مسئولین پای کار

۱۶ آذر ماه نیز اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری‌ها برای خرید زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی همچنان ادامه دارد.

او گفت: در دیدار‌هایی که با رئیس جمهور داشته ام، بر موضوع زرشک تأکید شده است و حجت الاسلام و المسلمین رئیسی توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد.

اسحاقی گفت: باید از امسال به فکر باشیم تا خرید حمایتی زرشک سال آینده کشاورزان را نیز انجام دهیم و برنامه‌های استاندار در خصوص خرید زرشک که در مراسم معارفه او مطرح شد نیز در حال پیگیری است.


بیشتر بخوانید


نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت :رئیس جمهور تأکید کرده است که موارد مربوط به زرشک و قصوراتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، مستقیما به خود او منتقل شود.

او گفت : مقرر شده برای سال‌های آینده نیز خرید حمایتی و تضمینی زرشک انجام شود و تمدید این طرح منوط به درخواست کارگروه استانی و موافقت سازمان تعاون روستایی است.

اسحاقی گفت: علاوه بر زرشک امسال، هزار و ۲۰۰ تن زرشک از پارسال در انبار‌ها داریم که تعاون روستایی برای خرید آن‌ها نیز اعلام آمادگی کرده است.

قول قناعت برای حل دو هفته‌ای مشکلات زرشک کاران

قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در روز معارفه خود در خصوص مشکلات حوزه زرشک استان گفت: خراسان جنوبی رتبه اول زرشک کشور را دارد، ولی دغدغه مهم قیمت پایین آن است که باید رفع شود.

او گفت: دغدغه جدی کشاورزان زرشک موجود در انبارهاست که به فروش نرسیده که قول می‌دهم ظرف دو هفته آینده چند هزار تن زرشک موجود در سردخانه‌ها را با قیمت خوب و مناسب با همراهی دولت به فروش برسانم.

آغاز خریدحمایتی از ۲۵ آذر

۱۶ آذر ماه موضوع خرید حمایتی زرشک در دیدار قناعت استاندار خراسان جنوبی با قادری فر رئیس سازمان تعاون روستایی کشور بررسی شد تا برنامه ریزی برای خرید زرشک از کشاورزان صورت گیرد؛ در این جلسه خبر از خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر تا ۲۹ اسفند داده شد.

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برنامه ریزی‌ها برای آغاز خرید زرشک به صورت حمایتی از کشاورزان انجام شده است.

برنامه ریزی‌ها برای آغاز خرید زرشک به صورت حمایتی از کشاورزان انجام شده است

او گفت: هنوز قیمتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت گذاری برای خرید حمایتی زرشک به خراسان جنوبی اعلام نشده است و منتظر تأیید وزیر جهاد کشاورزی هستیم.

ضیائیان احمدی گفت:  اعتبار تأمین شده برای خرید حمایتی زرشک از کشاورزان ۲۰۰ میلیارد تومان است و هنوز ابلاغ نشده لذا پس از خرید زرشک در هر روز از کشاورزان، اطلاعات خرید در سامانه مربوطه ثبت و مبلغ به حساب کشاورز واریز می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: این اولین باری است که خرید زرشک به صورت حمایتی در استان انجام می‌شود.

به زودی قیمت زرشک اعلام می‌شود

به تازگی عربشاهی مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بر اساس دستورالعملی که به زودی ابلاغ می‌شود خرید حمایتی زرشک دانه اناری، زیر تالاری و پفکی خراسان جنوبی از ۲۵ آذر ماه آغاز می‌شود.

او گفت: ۵ مرکز در شهرستان‌های قاین، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه برای خرید حمایتی زرشک تجهیز شده است.

به زودی قیمت زرشک اعلام می‌شود

عربشاهی گفت: قیمت هر کیلو زرشک در دستورالعمل ابلاغ شده است که به زودی از طریق رسانه ملی و سایر مطبوعات اعلام می‌شود.

مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ۲ مصوبه خرید حمایتی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای ایحاد و تجهیز بارگاه‌های جدید زرشک با حضور استاندار خراسان جنوبی و اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

زرشک به روزگار خوشش برمی گردد؟

یاقوت سرخ خراسان جنوبی در دنیا بی رقیب، اما ناشناخته است؛ خاوران ایران عنوان قطب زرشک را یدک می‌کشد، اما زرشک کارانش هر ساله با مشکلات زیادی در حوزه فروش این بی دانه‌های مرغوب مواجه هستند.

امسال پیگیری‌های زیادی از سوی مسئولین استانی در سطوح مختلف انجام شد و چندی پیش خبر‌های خوشی در خصوص خرید زرشک آن هم به صورت حمایتی از کشاورزان مطرح شد.

خاوران ایران عنوان قطب زرشک را یدک می‌کشد

طرح خرید حمایتی زرشک از کشاورزان طرحی نو از سوی تعاون روستایی است که امسال برای نخستین بار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

باید دید این طرح که برای تسکین آلام کشاورزان و کاستن از بار مشکلات آن‌ها به زودی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود، تا چه حد موفق خواهد بود؛ اگر خرید حمایتی زرشک با موفقیت و قیمت مناسب در استان اجرا شود، راهکار مناسبی برای سال‌های آینده نیز خواهد بود.

گزارش از زهرا رضایی

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*