گزارش/ کنترل تورم راهی سخت اما انجام شدنی

«سیف» به ۱۰، «عراقچی» به ۸ و «آقاخانی» به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

رأی پرونده سیف رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و هم‌چنین برخی سوءمدیریت‌ها صادر شد.

«سیف» به ۱۰، «عراقچی» به ۸ و «آقاخانی» به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

به گزارش خبرگزاری فارس، رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.

سوءمدیریت سیف و عراقچی چگونه منجر به اخلال در بازار ارز شد

از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص می­‌شود، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی که تازه به این سمت منصوب شده بوده با هماهنگی رئیس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرند برای مدیریت بازار آشفته ارز به جای اقدامات تخصصی و علمی، مقادیری  ارز را به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کنند تا بتواند قیمت‌ها را کنترل نمایند.

 در این مقطع میثم خدایی مشاور دفتر رئیس جمهور وقت، فردی به نام سالار آقاخانی را که یک جوان متولد ۷۰ و بی تجربه در این زمینه است به عراقچی معرفی می‌کند، تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد.

بعد‌ها معلوم می‌شود خدایی برای انجام این کار رشوه‌ای کلان از آقاخانی گرفته بوده است

آقاخانی بدین ترتیب وارد همکاری با بانک مرکزی شده و اصطلاحا مشغول انجام معاملات فردایی در بازار غیر رسمی ارز می‌شود که توسط خود بانک مرکزی در آن مقطع غیر قانونی اعلام شده بود.

آقاخانی در ابتدا برای ورود به این کار، ۲۰ میلیون درهم در حساب بانک مرکزی به عنوان سپرده و تضمین قرار می‌دهد که بعد از ۲ هفته این سپرده هم با دستور عراقچی به او بازگردانده می‌شود!

بدین ترتیب در فرآیندی غیر شفاف و غیرقانونی که البته با اطلاع سیف رئیس کل بانک مرکزی بوده، در هر مرحله بین ۵ تا ۸ میلیون دلار از منابع ارزشمند ارزی کشور، به آقاخانی داده می‌شده و این روند مجموعا تا ۲۸ مرحله ادامه پیدا می‌کند.
پیامدهای تصمیم غلط بانک مرکزی 

تصمیم غلط بانک مرکزی نه تنها به کنترل قیمت ارز هیچ کمکی نمی‌کند بلکه باعث قاچاق بی رویه ارز به خارج از ایران و هدر رفتن حدود ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰ میلیون یورو از منابع ارزی کشور می‌شود

آقاخانی نه تنها در یک اقدام کاملا انحصار طلبانه و غیرقانونی ارز دریافتی از بانک مرکزی را به جای توزیع در میان حدود ۶۰۰ صرافی رسمی در کشور تنها به ۱۵ صرافی میداده است، بلکه بخش قابل توجهی از آن را نیز به جیب دلالان و قاچاقچیان میریخته و در این بین مصرف کننده واقعی بازار ارز هیچ بهره‌ای از این سرمایه کشور نمی‌برده است

بانک مرکزی علیرغم اطلاع از نحوه توزیع ارز توسط آقاخانی، هیچ اقدامی صورت نداده است

بانک مرکزی نیز علیرغم اطلاع از نحوه توزیع ارز توسط آقاخانی، هیچ اقدامی صورت نداده و در واقع در برابر این تخلفات چشم پوشی میکرده است.

آقاخانی در  ۲۸ مرحله ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کند

آقا خانی در  ۲۸ مرحله ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کند که فقط در ۶ مرحله عوامل نظارتی حضور داشتند و در سایر مراحل تقریبا هیچ نظارتی بر اقدامات او انجام نمی‌شده و تمام فرآیند از قیمت گذاری، تحویل، فروش و تسویه ارز دولتی با بانک مرکزی بر عهده خودش بوده است که این جزو خطا‌های مهم سیف و سایر مدیران وقت بانک مرکزی در این پرونده است.

نکته عجیب دیگر این که، بعد از دستگیری آقاخانی، بانک مرکزی به مراجع قضایی نامه رسمی می‌زند و خواهان آزادی او می‌شود. در آن نامه به مراجع قضایی اطلاعات غلط داده می‌شود و بانک مرکزی تلاش میکند مسیر پرونده را تغییر دهد که تنظیم کننده آن نامه جزو محکومین همین پرونده است.

در نهایت ۱۳ مردادماه سال ۹۸ بود که نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی مرتبط با حوزه بانک مرکزی در شعبه دوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد. پس از انجام رسیدگی‌ها و فرایند‌های قضایی، دادگاه در خصوص متهمان پرونده فوق‌الذکر اقدام به صدور رای کرد.

رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه امروز (بیست و چهارم مهرماه) احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و  سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده.

میثم خدایی از دیگر متهمین این پرونده نیز به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم گردید.

سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی نیز یکی از متهمین دیگر  این پرونده است که به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه به تحملِ هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است

این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده اند، ضمن آنکه برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضائی است.

شایان ذکر است احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.

خداییان گفت: پرونده دیگری در همین راستا مربوط به قاچاق عمده ارز و توزیع غیرقانونی سکه و مقادیر زیادی طلا مربوط به مقطع زمانی دیگری غیر از مقطع زمانی پرونده مورد اشاره، با کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی با هر فردی که به بیت المال خیانت کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

 

 

کنترل تورم راهی سخت اما انجام شدنی

کنترل تورم راهی سخت اما انجام شدنی

تهران- ایرنا- بررسی وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد که تورم در کشور به دلیل سیاست‌ های پولی و درآمدی در سطح بالایی قرار دارد، اما از آن‌جا که دولت در ایران سیاست‌گذار اصلی در این حوزه‌هاست، بنابراین راه کنترل تورم نیز از دولت می‌گذرد که راهی سخت اما شدنی است.

مساله تنظیم قیمت‌ها و یا کنترل تورم در ایران چندان مساله عجیبی نیست و می‌توان گفت که به نوعی با زندگی مردم کاملا عجین شده و لذا افزایش مداوم قیمت‌ ها آن‌ هم در فواصل زمانی بسیار اندک، یکی از مواردی است که در زندگی جمعی ایرانیان بدیهی است. این در حالیست که افزایش قیمت و به نوعی افزایش تورم از دیدگاه علم اقتصاد پذیرفته شده نیست و نشان دهنده اخلال در نظم اقتصادی و ایجاد گلوگاه‌ هایی دارد که با هدف ایجاد رانت توسط عده‌ای سوداگر، به وجود می‌آید. اهمیت نظم دهی این وضعیت به اندازه‌ ای است که حتی «ابراهیم رییسی» رییس جمهوری کشورمان دستور رسیدگی فوری به این مساله را صادر کرده، مسوولیت و مدیریت اصلی تنظیم بازار را بر عهده معاون اول خود گذاشته و بر فعال‌تر شدن مجموعه‌های مرتبط، تاکید ویژه داشته است. اما این‌که تورم در چه شرایطی ایجاد شده و چه کسانی مسوول تنظیم و بازگشت به شرایط عادی آن هستند، نکته‌ای است که نیازمند بررسی و مداقه بیشتری است.

تورم چیست و در چه شرایطی ایجاد می‌شود؟

کاهش قدرت خرید، کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت کالاها و خدمات همگی را می‌توان به تورم نسبت داد که در عرصه اقتصادی ایجاد می‌شود. درواقع تورم و نرخ تغییر آن یکی از عوامل تاثیرگذار بر همه بخش‌های اقتصادی و بازارهای مالی مانند بازار بورس و سهام است؛ بنابراین برای سنجش اقتصاد یک کشور از نرخ تورم استفاده می‌شود؛ چرا که این نرخ، بیانگر ارزش پول یک کشور است.

از نظر اقتصادی، تورم، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص است. به عبارتی می‌توان تورم را  افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و خدمات بدون پشتوانه و بدون برنامه‌ریزی دانست که باعث کاهش قدرت خرید شده و تعادل بین تقاضای محصولات با نقدینگی موجود برای خرید محصولات را کاملا بر هم می‌زند.

از این‌رو می‌توان گفت تورم، تغییر در یک شاخص قیمت است و معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده را برای آن در نظر می‌گیرند. شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز، معیاری برای ارزیابی میانگین وزنی سبدی از کالاها و خدمات مانند غذا، حمل و نقل، بهداشت و درمان و … است که در محاسبه تورم استفاده می‌شود. وظیفه اصلی محاسبه نرخ تورم هم بر عهده بانک مرکزی هر کشور است که سبدی از کالاها را تعیین کرده و براساس تغییرات قیمت این سبد، نرخ تورم سالیانه را محاسبه و تعیین می‌کند. زمانی که تقاضا برای خرید کالاها و محصولات افزایش یابد، اما میزان موجود این کالاها و خدمات در سطح جامعه کم باشد، تورم ایجاد می‌شود. در واقع، زمانی که فاصله میان قیمت واقعی با قیمت فروش کالاها زیاد شود، در اصطلاح قیمت‌ها متورم شده و هرچه این فاصله بیشتر شود، نرخ تورم نیز بیشتر خواهد شد. از دیدگاه اقتصاد، تورم سه حالت مشخص «خزنده»(افزایش قیمت بین ۴ تا۸ درصد در سال)، «شدید»(۱۵ تا ۲۵ درصد در سال) و «بسیار شدید»(۵۰درصد در ماه و یا دوبرابر شدن قیمت‌ها در شش ماه) دارد.

چگونگی ایجاد تورم هم دلایل متعددی دارد. اما یکی از دلایل ایجاد آن، کسری بودجه دولت است؛ زیرا در این زمان، مخارج دولت افزایش یافته و موجب افزایش تقاضا نیز می‌شود. چنانچه کسری بودجه دولت دوازدهم در پایان کار، رقمی بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بود. اما نحوه تأمین این کسری دولت هم یکی دیگر از عوامل تشدید تورم است. به عبارتی استقراض از بانک مرکزی یا بانک‌های خارجی، باعث می‌شود تا پایه پولی و به اصطلاح نقدینگی افزایش یافته و آثار تورمی هم داشته باشد. افزایش میزان واردات نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد تورم است. در چنین شرایطی اقتصاد کشور به شدت به قیمت کالاهای سایر کشورها وابسته خواهد بود و به همین ترتیب تورم آن‌ها می‌تواند بر تورم داخل کشور نیز تأثیرگذار باشد. انتشار اوراق بدهی هم یکی دیگر از ابزارهای دولت برای پیاده‌سازی سیاست‌های مختلف است. در صورتی که دولت سیاست پولی انبساطی را در برنامه خود داشته باشد، با افزایش حجم نقدینگی در بلندمدت، تورم را هم افزایش خواهد داد. البته سوای از موارد یاد شده برخی از اتفاقات غیراقتصادی یا سیاسی نیز می‌تواند بر ایجاد تورم تأثیرگذار باشد. اتفاقاتی مانند زلزله، سیل، جنگ، اعتصاب و اعتراضات داخلی، همگی بر افزایش تورم اثر گذارند.

کنترل تورم امکان‌ پذیر است

کنترل تورم راهی سخت اما شدنی است. به عبارتی می‌توان گفت در هر شرایطی امکان کنترل تورم وجود دارد. اما نکته مهم در نظر گرفتن شرایط مهار تورم با توجه شرایط زمانی و اقتضائات منطقه‌ای است. به عبارتی هرکشور باید سیاست‌های مختص خود را برای مهار تورم در نظر داشته باشد چرا که عملا امکان استفاده از یک سیاست برای همه کشورها غیرممکن است.

اما به‌طور کلی دو روش اصلاح «سیاست‌های پولی و مالی» و اصلاح «سیاست‌های درآمدی» دو راهکار مهم پیش‌روی دولت‌ ها برای کاهش تورم است. درواقع دولت با اجرای سیاست‌ های پولی و مالی مختلف، می‌تواند برای کنترل و کاهش تورم اقدام ‌کند. البته باید در نظر داشت که این سیاست‌ ها هم باید در راستای کاهش نقدینگی و پول در گردش در جامعه باشد تا تورم هم کاهش داشته باشد. درواقع بسیاری از سیاست‌ های پولی و مالی انقباضی برای این هدف استفاده می‌شوند و این سیاست‌ ها باید در راستای کاهش نقدینگی و پول در گردش در جامعه باشد تا تورم نیز کاهش یابد. در رابطه با سیاست‌های درآمدی هم دولت باید با اجرای این سیاست‌ های مختلف و با دخالت مستقیم خود، متغیرهای تعیین‌کننده تورم را کنترل کرده و نرخ تورم را کاهش ‌دهد.

این دو روش راهکار های عمومی است که غالباً توسط کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می‌شود اما نکته قابل توجه در آن دخالت مستقیم دولت در سیاست‌ های مالی و درآمدی است. بدین ترتیب دستور مستقیم رییس جمهوری برای مدیریت اصلی تنظیم بازار که بر عهده «محمد مخبر» معاون اول، گذاشته شده، ناشی از به کارگیری همین روش‌ هاست. شکی نیست که دولت در ایران بزرگ‌ ترین تولید کننده و دارنده بیشترین منابع مالی است که خود نیز وظیفه تنظیم سیاست‌ های مالی و اقتصادی را بر عهده دارد، بنابراین اصلاح نظام اقتصادی و کنترل تورم  نیز بیش از هر جای دیگری در ید دولت است.

 

 

 

دولت ها و مجازات مخالفان انجام واکسیناسیون

تهران- ایرنا- پیامدهای اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری ۲ساله ویروس کرونا دولت ها را به فکر انداخته است تا برای کاهش اثرات زیانبار این بیماری، واکسیناسیون اجباری را در دستور کار قرار دهند و مجازات هایی اجتماعی را برای خودداری از تزریق در نظر بگیرند.

کشورمان تاکنون ۵ قله همه گیری بیماری کرونا را پشت سر گذاشته است و به واسطه ابتلا به ویروس کرونا هزاران هم وطن را از دست داده ایم. تاچندی پیش دسترسی به واکسن محدود و طبق مقرراتی سخت انجام می شد اما در یکی دو ماه اخیر سرعت واردات و تزریق واکسن روند بسیار سریعی به خود گرفته است. اکنون واکسن کرونا در دسترس همه افراد بالاتر از سن ۱۲ سال قرار دارد و افراد می توانند با صرف زمانی اندک در صورت نداشتن مشکلات جسمی تزریق را انجام دهند. گذشته از برخی پرسش ها که در مورد اثرگذاری همه واکسن ها مطرح می شود، در همین دوره برخی افراد هستند که با ایجاد شبه به هراس افکنی در مورد واکسیناسیون اجباری دامن می زنند و سعی می کنند تا دیدگاه مخالفت با واکسن را رواج بدهند. همزمان با افزایش سرعت واردات واکسن، دولت سیزدهم نیز اعلام کرد مقرراتی را برای فاصله گذاری هوشمند و ارائه برخی خدمات تنها به افرادی که واکسیناسیون را انجام داده اند، تدوین می کند. به نظر می رسد با ثبت دیجیتالی مراحل واکسیناسیون افراد، قرار است دسترسی افرادی که فرایند تزریق را کامل انجام نداده اند به برخی خدمات محدود شود.

با افزایش مخالفت ها با  واکسیناسیون در دنیا، دولت‌ها در جهان به دنبال راه‌ هایی هستند تا اطمینان یابند؛  امتناع برخی از شهروندان از تزریق واکسن، تلاش بیشتر مردم برای واکسیناسیون و کنترل این بیماری را از بین نمی برد؛ به همین دلیل مجازات‌هایی  همچون جریمه نقدی، عدم دریافت مزایای رفاهی دولت، تعلیق و یا اخراج و از این قبیل موارد را وضع کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

بدون شغل،بدون دستمزد 

در ماه های گذشته تظاهرات گوناگونی در اروپا و آمریکا علیه واکسن صورت گرفته است. طولانی شدن این همه گیری به چرخه اقتصاد و صنعت کشورها و جهان لطمه های  فراوانی را وارد کرده و دولت ها را دچار چالش و دردسرهای فراوانی کرده است. این شرایط موجب شد تا حکومت ها برای مقابله با روند امتناع شهروندانشان از تزریق واکسن، اقدامات تنبیهی را در نظر بگیرند. در این خصوص کشورهای مختلف قوانینی را برای جلوگیری از فعالیت افراد ضدواکسن تدارک دیده است.

برخی کشورها همچون آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در مورد واکسن های پیش از کرونا هم قوانینی را تصویب کرده بودند و اکنون نیز همان قوانین را با شدت بیشتری اجرایی می کنند. تارنمای رادیو «The World» استرالیا به نقل از نشریه «GlobalPost» در گزارشی در زمینه اقدامات دولت استرالیا برای مجازات افراد ضدواکسن آورده است،  بسیاری از کشور ها همچون فرانسه مجازات های سختگیرانه ای را در زمینه افرادی که فرزندان خود را واکسینه نکنند وضع کرده است. اکنون دولت محافظه کار استرالیا هم طرح جدیدی را با عنوان «بدون شغل، بدون دستمزد» ارائه کرده است. این بدان مفهوم است هر فردی که واکسن نزند هیچ یک از مزایای رفاهی دولت را دریافت نمی کند. از آنجاکه ۴۰ هزار کودک استرالیایی به دلیل امتناع والدین واکسن نمی زنند طبق این قانون خانواده این کودکان از دریافت پرداخت ها و یارانه دولتی محروم می شوند.

تارنمای «ای بی سی نیوز» نوشت: پلیس کوئینزلند در مورد ده ها نفر از افراد پلیس و حتی گروه های درمانی که از تزریق واکسن امتناع کردند، پرونده تشکیل داد. طبق گزارش فوق مقام های قضایی اعلام کردند که گروه ها برای دریافت معافیت از تزریق واکسن باید درخواست رسمی بدهند تا به صورت قانونی به آن پرداخته شود. ممکن است درخواست اقامت و کار برای افرادی که درخواست معافیت آن ها پذیرفته نمی شود، باطل گردد. تعلیق و اخراج از سوی کارفرمایان پس از طی فرایند قانونی از جمله این مجازات ها در نظر گرفته شده است.

تارنمای «گلوبال نیوز کانادا» هم عنوان داشت که مسوولان استان کبک مقررات سخت تری را نسبت به قبل برای افراد ضدواکسن وضع کردند. ضمن آنکه مقررات جدیدی را هم برای ممنوعیت اعتراضات ضدواکسن تصویب کرد. افراد نمی توانند در اطراف موسسات آموزشی و بهداشتی به این موضوع اعتراض داشته باشند. معترضانی که دست به چنین اقدامی بزنند تا ۱۲ هزار دلار جریمه می شوند.

تارنمای «Federal News Network» در گزارشی نوشت برخی اتحادیه ها تصریح کرده اند که دولت حق قانونی دارد تا تزریق واکسن را به عنوان شرطی برای اشتغال به کار بیان کند. طبق این گزارش، در ایالات متحده هم ادارات و آژانس ها طیف وسیعی از گزینه های انضباطی را اجرا می کنند. طبق یک دستور اداری، کارکنان باید تا ۲۲ نوامبر به طور کامل واکسینه شده باشند.

دولت بایدن هم در یک بخشنامه تاکید کرده است که سازمان ها باید اقدامات انضباطی را در مورد افرادی که از تزریق واکسن امتناع می کنند به اجرا بگذارند. این مجازات ها حتی می تواند شامل حذف افراد از دریافت خدمات فدرال باشد.

نکته اینجاست که کشورها به دلایل امنیتی مقررات برای نیروهای نظامی سختگیرانه تر اجرا می کنند. تارنمای «Military.com» در مورد پیامد های امتناع از تزریق واکسن برای سربازان آمریکایی آورده است سربازان گزینه های اندکی را برای مخالفت با واکسن کووید ۱۹ دارند. اگر آن ها پیش از این به ده ها واکسنی که در ارتش تزریق کرده اند اعتراض نکرده باشند اکنون در برابر واکسن جدید هم قادر به مقاومت نخواهند بود. مجازات ارتشیان همچون سربازان و به ویژه فرماندهان ارشدی که با واکسن مخالفت می کنند، سنگین و تا حد اخراج می باشد.

طبق گزارش فوق و براساس دستورالعملی که ارتش آمریکا اعلام کرده است همه نیروهای نظامی این کشور باید تا ۱۵ دسامبر واکسینه شوند. نیروی هوایی این زمان را دوم نوامبر اعلام کرده و برای تفنگداران دریایی هم زمان ۲۸ نوامبر اعلام شده است؛ اعضای گارد ملی هوایی هم باید تا دسامبر  واکسینه شوند و نیروهای ذخیره گارد ملی هم تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۲ فرصت دارند که تزریق واکسن خود را تکمیل کنند. طبق دستورالعمل جدید، سربازانی که از واکسن امتناع کنند با مجازات های اداری غیرقضایی شامل کاهش درجه و حتی اخراج روبرو خواهند شد.

از جایزه تا مقابله با صدور کارت های جعلی 

گفتنی است در برخی کشورها قوانین گوناگونی برای تشویق مردم به تزریق واکسن اجرا شده است. به عنوان مثال دولت آمریکا برای هر فرد که دو مرحله تزریق را انجام می دهد ۱۰۰ دلار پاداش در نظر گرفته است. از سوی دیگر فرماندار ایالت اوهایو نیز چندی قبل اعلام کرد قرعه کشی بخت آزمایی را برای تزریق کنندگان واکسن انجام می دهد و به فرد برنده یک میلیون دلار جایزه می دهد.

برخی کشور ها نیز مقرراتی را برای مقابله با هر گونه فریبکاری یا فرار از تزریق واکسن برقرار کرده اند. تارنمای «Quartz» در گزارشی نوشت؛ افرادی که در آمریکا برای گریز از تزریق واکسن از کارت های جعلی استفاده می کنند با مجازات هایی سنگینی روبرو می شوند. فروشندگان این کارت ها هم به شدت مجازات می شوند.

علت آن است که مدارس، کسب و کارها و حتی ارتش و ادارات محلی آمریکا داشتن سند انجام واکسیناسیون را الزامی کرده اند. ایالات متحده برخلاف اتحادیه اروپا و استرالیا سیستم یکپارچه دیجیتال را تا میانه های سپتامبر راه اندازی نکرد و افراد از کارت های جعلی برای استفاده از خدمات استفاده می کنند.

این گزارش نوشت دادستان های فدرال علیه پزشکان، داروسازان و افرادی که به فروش کارت واکسن مبادرت می کنند پرونده قضایی تشکیل می دهند. این اقدام با استناد به این قانون صورت می گیرد که استفاده از هرگونه نوشتار دروغینی که به دریافت مزایای مراقبت های بهداشتی مربوط می شود، را جرمی فدرال محسوب می کند. برخی از قوانین فدرال ایالتی در این زمینه مجازات هایی تا ۲۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه در نظر گرفته اند.

 

 

 

ویروس شایع شبکه‌های اجتماعی تا امروز چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از مردم جهان را مبتلا کرده و روزانه به طور میانگین ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه از زمان این کاربران را به خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر:۱۰۸۲۳۱۱
تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۴۰۰ – ۰۹:۵۶۱۶ October 2021

 نگاهی به آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی در جهان به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، واژه ارتباطات این روزها با پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی گره خورده است. اینستاگرام و واتساپ در دنیای ما پای ثابت همه روابط شده‌اند، از روابط کاری گرفته تا ارتباطات دوستانه. به خصوص در این روزها که به دلیل کرونا امکان رفت و آمد با یکدیگر را نداریم، شبکه‌های اجتماعی مرهمی شده‌اند بر رنج دوری و بی‌خبری. رفع عطش اجتماعی آن هم تنها با باز کردن چند برنامه؛ یکی را چون آلبوم ورق می‌زنیم و از حال نزدیکان با خبر می‌شویم، دیگری امکان پیام دادن یا برقراری تماس تلفنی و تصویری با عزیزانمان را برایمان فراهم می‌کند و سرویس بعدی اجازه می‌دهد افکار و احساساتمان را به اشتراک بگذاریم و از عقاید و روحیات دیگران باخبر شویم.

صنعت شبکه‌های اجتماعی در ۱۰ سال گذشته به طور مستمر رشد کرده و دائما پلتفرم‌های جدیدی به این چشم انداز اضافه شده‌اند. در ادامه جدیدترین آمار و ارقام مربوط به دنیای رنگارنگ و افسون‌گر شبکه‌های اجتماعی را با هم مرور می‌کنیم:

شبکه‌های اجتماعی در جهان چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارند


تبلیغات


از چهار میلیارد و ۶۶۰ میلیون نفری که در جهان به اینترنت دسترسی دارند، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، یعنی به عبارتی بیش از نیمی از جمعیت هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفره جهان.

تعداد کاربران این پلتفرم‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۹۰ میلیون افزایش داشته که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی همچنان با سرعت در حال گسترش هستند.

۷۴ درصد از مردم آمریکای شمالی از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی هستند

آمریکای شمالی پس از اروپای شمالی که ۷۹ درصد جمعیت آن از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی هستند، یکی از بالاترین آمار کاربران این دست از ابزارهای ارتباطی را دارد.

از پیشتازی آمریکا و اروپا در حوزه تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی که بگذریم، کمترین میزان استفاده از پیام‌رسان‌هایی چون واتساپ و سرویس‌هایی چون اینستاگرام، فیسبوک و توییتر مربوط به منطفه آفریقاست؛ در آفریقای میانه، آفریقای شرقی و غربی به ترتیب تنها ۸، ۱۰ و ۱۶ درصد از جمعیت به طور منظم از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند.

زنان آمریکایی سردمدار استفاده از شبکه های اجتماعی

در آمریکا، ۷۸ درصد از زنان و ۶۹ درصد از مردان در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارند. البته این نتایج آماری تنها در مورد آمریکا صدق می‌کند و در بسیاری از دیگر کشورها خلاف این امر صادق است. به عنوان مثال در آفریقای غربی نسبت مردان به زنانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، ۷۳ به ۴۶ است. همچنین اکثر کاربران شبکه های اجتماعی در اروپای غربی، آمریکای مرکزی، جنوب و جنوب شرق آسیا نیز اکثرا مرد هستند.

کاربران اینترنت روزانه ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه وقت صرف شبکه های اجتماعی می‌کنند

هر کاربر اینترنت به طور میانگین روزانه نزدیک به هفت ساعت از وقت خود را به استفاده از وسایل الکترونیکش می‌گذراند و براساس آمار، حدود یک سوم از این زمان در شبکه های اجتماعی مختلف صرف می شود.

گزارشات همچنین حاکی از آن است که کاربران اینترنت به طور میانگین حدود یک ساعت و ۱۲ دقیقه از روز را به بازی کردن اختصاص می‌دهند. آماری که از محبوبیت دو برابری شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با بازی ها حکایت دارد.

آمریکا بیشترین کاربر توییتر دارد

کشور آمریکا با ۷۳ میلیون کاربر، بیشترین کاربر توییتر را دارد. ژاپن با ۵۵ میلیون و ۵۵۰ کاربر در جایگاه دوم است و هند با ۲۲ میلیون و ۱۰۰ کاربر با اختلاف جایگاه سوم این رده بندی را در اختیار دارد.

۹۲ درصد کل توییت‌های توییتر کار ۱۰ درصد کاربران است

عمده محتوای توییتر توسط کاربران فعال تولید می‌شود. بیشتر کاربران از توییتر برای رصد اخبار و مصرف محتوا استفاده می‌کنند و به ندرت توییت می‌زنند. تنها بخش کوچکی از کاربران فعال به طور منظم توییت پست می‌کنند.

فیسبوک بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد

فیسبوک بدون تردید محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۴ توسط گروهی از دانشجویان راه اندازی شد، در این سالها با بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال، به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شده است.

البته شرکت فیسبوک به همین هم قانع نشده و همچنین مالکیت دیگر پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی مهم از جمله اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ را نیز تصاحب کرده است.

اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد

سرویس اینستاگرام یک پلتفرم محبوب و فعال با بیش از یک میلیارد کاربر است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، طی سالهای گذشته روز به روز رشد کرده و در سال ۲۰۱۲ به دست غول رسانه‌ای فیس بوک خریداری شد. اینستاگرام از زمان آغاز به فعالیت تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده و جای پای خود را به عنوان یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی محکم کرده است؛ این شبکه اجتماعی پس از فیسبوک، یوتیوب و واتساپ چهارمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.

تیک تاک؛ ۳۱۵ میلیون دانلود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰

شبکه اجتماعی چینی تیک تاک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه همه گیری کرونا با استقبال گسترده کاربران در جهان روبه رو شد. اگرچه این شبکه اجتماعی از مدت ها قبل آغاز به کار کرده بود قبلا در غرب چندان شناخته شده نبود. اما همزمان با تعطیلی و قرنطینه مردم جهان در جستجوی راه های جدید برای سرگرم کردن خود در خانه، این پلتفرم به اشتراک گذاری ویدئو محبوبیت جدیدی به دست آورد و در تنها سه ماه بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آن دانلود شد.

واتساپ محبوبترین پیام رسان جهان است

وقتی بحث پیام رسان ها در میان باشد، واتساپ با دو میلیارد کاربر حرف اول را می‌زند. کاربران در واتساپ روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد پیام فرستاده و ۱۰۰ میلیون تماس تصویری برقرار می‌کنند. واتساپ همچنین به لطف راه اندازی واتساپ بیزینس به بستری مناسب برای کسب و کارها تبدیل شده تا بتوانند با مشتریانشان تعامل برقرار کنند.

واتساپ؛ سرویس دهی به بیش از ۱۸۰ کشور، محبوبیت بالا در هند

نرم افزار واتساپ در بیش از ۱۸۰ کشور جهان پشتیبانی می شود اما بیشترین محبوبیت آن مربوط به کشور هند است. واتساپ در هند بیش از ۲۹۰ میلیون کاربر دارد. سرعت رشد اقتصاد در هند بسیار بالاست و این حقیقت، نیاز به فرستادن فوری و مستمر پیام و برقراری تماس های رایگان اینترنتی را در این کشور توجیه کند.

یوتیوب، دومین وبسایت پربیننده جهان

یوتیوب، پس از گوگل، دومین وبسایت پربیننده جهان است. این سایت فقط در ماه ژانویه ۲۰۲۰، ۲۰ میلیارد بازدید داشت. یوتیوب همچنین پس از گوگل و فیسبوک بیشترین آمار جست‌وجو را دارد.

یوتیوب تریبونی اجتماعی برای اشتراک ویدئو است که از سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد.

افزایش ۴۶ درصدی کاربران پینترست در سال ۲۰۲۰

پینترست هم مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ شاهد رشدی قابل توجه در میزان کاربرانش بود. از آن جایی که مردم به دلیل قرنطینه شهرها خانه نشین شده بودند، سرگرمی‌ها و پروژه های جدیدی را شروع کردند، پینترست به مرجعی برای الهام گرفتن و دسترسی به اطلاعات تبدیل شد و تعداد کاربران آن نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافتند.

پینترست یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر است که از ۱۱ سال پیش آغاز به کار کرد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*