اخبار خراسان جنوبی/ آبروی بیرجند روی دست گسل

سیف رئیس سابق بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد

رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.

رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی و متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی به اتهام برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به ترتیب به‌ تحمل ۱۰ سال و ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد/میثم خدایی به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم گردید.

سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه به تحملِ هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده اند.

 

طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان بیرجند اجرا شد/۴

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۴۱ خرده فروش و ۳۶ معتاد متجاهر را دستگیر کردند.

سرهنگ غلامرضا شاهوردی اظهار داشت: به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با توزیع کنندگان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم خیز در شهرستان بیرجند اجرایی شد.

وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی های میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه متهمان شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، ضمن دستگیری ۴۱ خرده فروش مواد مخدر و ۳۶ معتاد متجاهر، ۷۸ کیلو و ۸۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف کردند.

سرهنگ شاهوردی با اشاره به اینکه متهمان پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند؛ تصریح کرد: اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان بیرجند استمرار داشته و برخورد با مخلان نظم و امنیت در چارچوب و ساختار قانونی، اولویت مهم پلیس خواهد بود.

رئیس بنیاد مسکن کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی:

سال ۱۴۱۰ جشن اتمام مقاوم سازی همه خانه های روستایی را خواهیم گرفت

رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه سال ۱۴۱۰ جشن اتمام مقاوم سازی همه خانه های روستایی را خواهیم گرفت، گفت:برای رسیدن به این هدف باید سالانه ۱۰ درصد مقاوم سازی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر نیکزاد صبح شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار کرد: سال ۱۳۸۴ در حدود ۷ درصد از مسکن‌های روستایی مقاوم بودند و از آن به بعد سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شدند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه نیمی از مسکن‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند، بیان کرد: برنامه ما بر این است که سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی همه خانه‌های روستایی در کشور را بگیریم که البته کار سهل و آسانی نیست.

نیکزاد افزود: برای رسیدن به این هدف باید سالانه ۱۰ درصد مسکن‌های باقیمانده روستایی، مقاوم سازی شوند.

وی اظهارکرد: خراسان جنوبی در مقاوم سازی مسکن‌های روستایی از متوسط کشوری بالاتر است.

رئیس بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه برای ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور طرح هادی تهیه شده است، گفت: هر سال باید ۱۰ درصد روستاها را در برنامه بازنگری داشته باشیم.

نیکزاد با تأکید بر اینکه در انتخاب مدیران اخلاق و مردم داری را نیز علاوه بر تخصص مدنظر قرار داده‌ایم، بیان کرد: ما از مدیران سخنرانی نمی‌خواهیم، بلکه خدمت به مردم مهم است.

وی ادامه داد: ما یک ریال بودجه جاری نداریم ولی تلاش کرده‌ایم با امکانات و تجهیزات خود بار زیادی از دوش دولت برداریم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: بنیاد مسکن هر کجا پیچیدگی خاصی داشته ورود کرده که نمونه آن در زاهدان، چابهار، بندر امام (ره) و گچساران بوده است.

قاسم تنها که در این جلسه به عنوان مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی معارفه شد، در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکرم که در نهادی خدمت می‌کنم که رسالت آن کمک به محروم‌ترین اقشار جامعه است.

مدیرکل جدید بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۶ سال قبل کار در بنیاد را آغار کرده‌ام، بیان کرد: ۱۷ سال نیز در خراسان جنوبی خدمت کرده‌ام.

تنها گفت: از همه همکارانم تقاضای کمک و همکاری برای حل مشکل مردم در حوزه مسکن و حفظ ثمره کار پیشینیان را دارم.

وی افزود: برنامه بازدیدها از روستاها و پیگیری مسائل را بلافاصله بعد از شروع دوره مدیریت خواهم داشت.

پیش از این علی اصغر آسمانی مقدم مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی بود که از خدمات وی تقدیر و قاسم تنها به عنوان مدیکل جدید بنیاد مسکن استان معرفی شد.

 

رییس بنیاد مسکن در مراسم افتتاح طرح هادی روستای ماسن :

سالانه طرح هادی ۱۰ درصد روستاهای کشور بازنگری می‌شود

سالانه طرح هادی ۱۰ درصد روستاهای کشور بازنگری می‌شود رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با توجه به بازگشت جمعیت به سوی روستاها در برخی نقاط نیاز به بازنگری طرح هادی داریم که مطابق برنامه باید هر سال طرح هادی ۱۰ درصد روستاهای کشور بازنگری شود.

اکبر نیکزاد در آیین بهره‌برداری از ۴۱ هزار و چهارصدمین واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استان خراسان جنوبی و طرح هادی روستای ماسن شهرستان بیرجند افزود: تاکنون طرح هادی برای ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور تهیه شده است و طبق یک برنامه ۱۰ ساله هر سال باید ۱۰ درصد روستاها را در برنامه بازنگری داشته باشیم.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم با تامین اعتبارات ملی و استانی این برنامه مهم را به انجام برسایم تا مردم برای ساخت مسکن مشکلی نداشته باشند.

رییس بنیاد مسکن کشور با اشاره به وجود هزار روستای دارای طرح هادی مصوب در خراسان جنوبی گفت: ۸۰ روستا باید طرح هادی در آنها بازنگری شود که براساس تصمیم‌گیری انجام شده مصوب کردیم سالانه ۱۰۰ روستا در این استان بازنگری طرح هادی در آنها انجام شود.

وی افزود: سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور نوسازی و مقاوم‌سازی می‌شود و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور نوسازی شده است.

نیکزاد اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در زمینه نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی از متوسط کشوری حدود سه درصد جلوتر است و طبق آخرین برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۱۰ هیچ واحد مسکونی غیرمقاوم در روستاهای کشور باقی نخواهد ماند.

وی گفت: امیدواریم خراسان جنوبی در تحقق این برنامه نیز پیشتاز سایر استان‌ها باشد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچینین با اشاره به دستور ویژه رییس جمهوری برای بازسازی منازل زلزله‌زده خوزستان گفت: رییس جمهوری همان لحظه وقوع حادثه به فوریت دستور بازسازی دادند لذا همان ساعات اولیه همکاران ما در بنیاد مسکن به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: تشکیل پرونده‌ها تمام شده و آواربرداری تا چند روز آینده شروع خواهد شد لذا بازسازی طبق دستور رییس جمهوری با فوریت آغاز می‌شود.

نیکزاد گفت: طبق برنامه‌ریزی اعتبارات لازم باید اختصاص پیدا کند که ما منتظر ابلاغ اعتبارات نشده‌ایم.

وی اظهار داشت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، مردم از مسوولان و مسوولان از مردم هستند و هیچ فاصله‌ای بین آنها نیست لذا همچون ید واحد باید دست به دست هم دهیم تا بیشترین خدمات را ارایه کنیم.

رییس بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه هرچه داریم از خانواده معظم شهدا و ولایت است گفت: حق مردم ارایه بهترین خدمات است و امروز به برکت نظام مسابقه بین مسوولان برای ارایه بیشترین خدمات است.

طرح هادی روستای ماسن از توابع شهرستان بیرجند امروز با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار خراسان جنوبی در این روستا افتتاح شد.

۴۴۴ میلیون تومان برای اجرای این طرح هادی هزینه شده که ۱۹۴ میلیون تومان آن اعتبار ملی و مابقی استانی بوده است.

همچنین ۴۱ هزار و چهارصدمین واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استان خراسان جنوبی امروز در روستای ماسن به بهره‌برداری رسید.

کشف ۸۳ کیلو تریاک در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ۸۳ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک در این شهرستان کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”چاه حاجی” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۸۳ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

همزمان با هفته ملی کودک در کانون خراسان جنوبی؛

ایستگاه‌های نقاشی و سفال در مرکز فردوس برگزار شد/۲-۳

 ایستگاه‌های نقاشی و سفال در مرکز فردوس برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون خراسان جنوبی همزمان با هفته ملی کودک علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کارگاه‌های سفال‌گری و نقاشی نیز میزبان کودکان ونوجوانانی از مدارس این شهرستان بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این بازدیدها مربیان این مرکز علاوه بر برگزاری نشستی با موضوع معرفی فعالت‌های کانون به منظور آشنایی بیشتر کودکان ونوجوانان با فعالیت‌های کانون و چگونگی عضویت در کانون برگزار و در ادامه در کارگاه‌های  سفال و نقاشی  این مرکز شرکت کردند.

گفتنی است با همکاری اداره کتاب‌خانه‌های عمومی قصه گویی داستان‌های رضوی انجام شد سپس  اعضا در ایستگاه نقاشی ، در راستای موضوعات بخش کودک جشنواره کتاب‌خوانی  رضوی با هدایت مربی نقاشی مرکز به خلق آثار نقاشی پرداختند.

 

 

 

 

 

وقوع سرقت در شهرستان فردوس ۱۹ درصد افزایش یافت

وقوع سرقت در شهرستان فردوس ۱۹ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: وقوع سرقت در این شهرستان ۱۹ درصد در یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن افزایش داشته و بیشترین وقوع سرقت از منازل و ساختمان‌های در حال احداث بوده است.

سرهنگ علیرضا فولادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهروندان باید احساس امنیت را با رعایت ملاحظات ایمنی به‌ویژه هنگام سفر و خروج از منزل افزایش دهند.

وی افزود: علیرغم اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده و هشدارهایی که به مردم درخصوص کلاهبرداری‌های فضای مجازی داده‌ایم، متاسفانه از مهر سال گذشته تاکنون ۱۰۰ پرونده کلاهبرداری در این شهرستان تشکیل شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان کرد: در این مدت ۶ هزار و ۸۲۲ تماس توسط شهروندان با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برقرار شده است.

وی همچنین گفت: از مهر سال گذشته تاکنون کشفیات مواد مخدر در شهرستان فردوس ۳۷ درصد رشد داشته است.

سرهنگ فولادی افزود: بیش از یک تن و ۴۴۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد و در این ارتباط ۳۶۰ نفر حمل‌کننده و توزیع‌کننده مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

وی گفت: با هدف حفظ آرامش شهروندان و در راستای طرح امنیت اجتماعی در این شهرستان، هفت منزل که پاتوقی برای استعمال مواد مخدر بود، شناسایی و پلمب شد.

فرمانده انتظامی فردوس ادامه داد: در حوزه تصادفات درون شهری نیز طی یک سال گذشته تصادفات منجر به فوت با چهار فوتی، ۲۰ درصد کاهش ولی تصادفات جرحی سه درصد افزایش داشته است.

وی گفت: تصادفات جرحی برون شهری ۲۰ درصد کاهش داشته است و هفت نفر در این تصادفات فوت کرده‌اند.

سرهنگ فولادی از اجرای طرح آرامش و پاکسازی نقاط آلوده در شهر فردوس به مناسبت هفته نیروی انتظامی (۱۷ تا ۲۳ مهر ماه) خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع ضمن برنامه‌ریزی، انجام هماهنگی‌های لازم و شناسایی نقاط آلوده، در بازرسی از این منازل مقادیر قابل توجه مواد مخدر صنعتی و ادوات جرم کشف شد.

وی بیان کرد: ۱۵ نفر توزیع‌کننده و معتاد به مواد مخدر نیز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس از مردم درخواست کرد در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک و مجرمانه به‌ویژه در زمینه توزیع انواع مواد مخدر، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

طرح غنی‌سازی آرد و نان در خراسان جنوبی در مرحله اجرا است

طرح غنی‌سازی آرد و نان در خراسان جنوبی در مرحله اجرا است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر طرح غنی‌سازی آرد و نان با آهن، اسید فولیک و ویتامین D در خراسان جنوبی در دست اجراست.

غلامرضا آهنی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۴ مهر ماه (۱۶ اکتبر) روز جهانی غذا اظهار داشت: درخصوص اجرای طرح غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک، ۱۱۹ مورد آزمایش و بررسی در زمینه نحوه ترکیب و درصد موفقیت انجام شده است و طرح غنی‌سازی آرد با ویتامین D  هم در مرحله مقدماتی قرار دارد.

وی افزود: اکنون آرد و نان در خراسان جنوبی با آهن و اسیدفولیک غنی‌سازی می‌شود و براساس نتایج پایش‌ها میزان مورد نیاز افزودن ویتامین D به آرد مشخص خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، طرح پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در میوه و سبزیجات، طرح PMS فرآورده‌های غذایی و آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه و طرح PRPS واحدهای تولیدی را از دیگر طرح‌های در دست اقدام این معاونت بیان کرد و گفت: درخصوص اجرای طرح PMS در مواد آرایشی، بهداشتی و خوارکی و آشامیدنی ۴۹۴ نمونه‌برداری از مراکز عرضه انجام شده و شاخص‌های سلامتی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در زمینه اجرای پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در میوه و سبزیجات هم ۱۴۶ مورد نمونه‌گیری انجام شده و فلزات سنگین موجود در آنها مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفته است.

آهنی اظهار داشت: طرح نشانه‌گری رنگی که میزان قند، چربی و نمک موجود در مواد عذایی مشخص می‌شود در ۹۹ درصد واحدهای تولیدی استان روی مواد غذایی حک می‌شود.

وی گفت: در یک سال گذشته هزار و ۷۲ ساعت آموزش و اطلاع‌رسانی را برای مسوولان فنی کارخانه‌های استان خراسان جنوبی برگزار کردیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد واحدهای تولید خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی استان را ۱۱۲ واحد و تعداد انبارها، مراکز نگهداری مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی را ۶۸ مورد ذکر کرد و افزود: در یک سال گذشته ۶۴۸ مورد بازرسی و گشت مشترک از این واحدها انجام و در این زمینه ۲۱ مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی گفت: در این مدت ۳۲۰ مورد صدور و تمدید پروانه بهداشتی برای واحدهای تولیدی استان صادر شده است.

آهنی عنوان کرد: در واحدهای تولیدی خراسان جنوبی یک نفر مسوول فنی به نمایندگی از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی حضور دارد و نظارت کامل توسط این کارشناسان بر فرآیند تولید انجام می‎‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ اکتبر سالروز تاسیس سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است افزود: این سازمان هر سال با توجه به موضوعات مختلف یک شعار را برای این روز انتخاب می‌کند که امسال “رفتار ما آینده ما را می‌سازد” نامگذاری شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند غذا را مهمترین نیاز اولیه جوامع انسانی و تضمین امنیت غذایی را از ضروری‌ترین اصول محافظت از سلامت جامعه دانست و گفت: تهیه غذای ایمن با کیفیت مطلوب، برای تداوم بقای بشر و کیفیت زندگی امری ضروری است.

وی بیان کرد: اصلاح الگوی تغذیه، کاهش درصد قند، نمک و چربی در استانداردها و دستورالعمل‌های تولید مواد غذایی، فرهنگ‌سازی عمومی و برچسب‌گذاری صحیح مواد غذایی موثر است.

 

 

 

 

راه یابی سربیشه و نهبندان به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران/۲=۳

راه یابی سربیشه و نهبندان به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از راه یابی سربیشه و نهبندان به مرحله نیمه‌نهایی هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: پس از انتشار فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۹۹، شهرهای متقاضی شرکت در این برنامه اقدام به مستند نمودن فعالیت‌های کتاب‌خوانی خود کردند.

به گفته وی ۱۹۱ شهر  از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به دوره گذشته تعداد شرکت کنندگان ۱۱ درصد رشد داشت.

رمضانی با بیان این که از خراسان جنوبی ۱۰ شهر برای شرکت در این برنامه مستندات خود را ارسال کردند، اضافه کرد:  پس از بررسی های صورت گرفته، ۳۶ شهر از جمله سربیشه و نهبندان به‌عنوان شهرهای راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب و معرفی شدند.

وی با اشاره به این که داوری مرحله نیمه‌نهایی و نهایی این رویداد در مهرماه امسال برگزار خواهد شد، افزود: در داوری مرحله نیمه‌نهایی ۵ شهر انتخاب خواهند شد و به مرحله نهایی این برنامه راه خواهند یافت، در مرحله نهایی نیز یک شهر به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران و چهار شهر به عنوان شهرهای خلاق کتاب‌خوانی ایران از سوی داوران مرحله نهایی این برنامه انتخاب خواهند شد.

 

 

 

کرونا چراغ زندگی ۳ نفر دیگر را خاموش کرد/۲-۳

با فوت ۳ بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۲۰۱ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۵۹ بیمار و از ۲۹۴ آزمایش سریع ۴۷ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۴ مورد از بیرجند، ۱ مورد درمیان، ۸ مورد زیرکوه، ۳ مورد سرایان، ۱ مورد سربیشه، ۲ مورد طبس، ۷ مورد فردوس، ۲۹ مورد قاین و ۱ مورد از نهبندان بودند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۱۸۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳نفر نامساعد است.

وی افزود: با فوت ۳ بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

 

 

 

درخشش خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی در بین مراکز صدا و سیما/۲

خبر صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی در ارزیابی‌های عملکرد معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما موفق شد در جمع ۴ مرکز برتر قرار گیرد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی در نشستی با مدیران، سردبیران، خبرنگاران، تصویربرداران و سایر عوامل خبری با تبریک موفقیت‌های اخیر خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی در حوزه خبر تلوزیون، خبر رادیو و صفحات مجازی خبرگزاری صدا و سیمای استان گفت: با وجود اینکه این استان در مقایسه با استان‌های بزرگ و برخوردار سوژه‌ها و ظرفیت‌های خبری کمتری دارد ، اما با تلاش و پشتکار مجموعه عوامل خبر موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری و جزو ۴ استان برتر شدیم.
آینه دار افزود: کسب رتبه چهارم در خبر تلویزیون ، رتبه چهارم در خبر رادیو و رتبه پنجم در سایت و فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی افتخاری دیگر برای صدا و سیمای استان است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در جمع عوامل خبر، مطالبه گری و پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردمی را از اولویت‌های مهم رسانه ملی دانست و گفت: این موضوع همواره باید در دستور کار عوامل رسانه باشد و پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

 

 

 

افتتاح مرکز مشاوره و پیوند خانواده در بیرجند/۲-۳

مرکز مشاوره و پیوند خانواده صبح امروز در بیرجند مرکز خراسان جنوبی افتتاح شد.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان در مراسم بهره برداری ازافتتاح مرکز مشاروه خانواده بیرجند این طرح خدماتی و پرورشی گفت: برای تجهیز و تکمیل مرکز مشاوره پیوند خانواده بیرجند مبلغ صد میلیون تومان از محل اعتبارات این اداره کل تأمین و هزینه شد.

گلدنی مقدم افزود: در این مرکز خدماتی از قبیل مشاوره حقوق خانواده، مشاوره روابط بین اعضا خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره زناشویی ، همسان گزینی و ازدواج پایدار، مشاوره صنعتی و سازمانی، اجرای تست‌های روانشناختی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ مهارت‌های زندگی و انتخاب مناسب همسر ارائه می‌شود.

وی با بیان این که مشاوران با تجربه و مجرب خانواده در بدنه آموزش و پرورش استان، نقش بسیار برجسته و حائز اهمیتی را در کاهش مشکلات خانوادگی دانش آموزان ایفا می‌ کنند، گفت: زندگی شهر نشینی و تغییر سبک زندگی، به مشکلات خانوادگی و معضلات اجتماعی بدل شده است؛ به همین جهت و به منظور برطرف ساختن مشکلات و کاهش دغدغه‌های افراد، مرکز مشاوره خانواده یک عنصر حیاتی و کلیدی به حساب می‌آید.
وی با اشاره به نقش تأثیر گذار خانواده در ارتقای سلامت روحی و روانی اعضا، افزود: مرکز مشاوره خانواده، با ارائه روش‌ها و راهکار‌های کاربردی و راهگشا، چگونگی برخورد افراد در شرایط مختلف را به آن‌ها می‌آموزد.

 

 

 

 

ورزشکار خراسان جنوبی قهرمان مسابقات سنگنوردی کشور/۷

الهام پدید ورزشکار خراسان جنوبی مقام اول هفتمین مسابقات سنگنوردی قهرمانی کشور را کسب کرد.

هفتمین دوره مسابقات سنگ نوردی قهرمانی کشور معلولین، جانبازان، نابینایان، ورزشکار خراسان جنوبی قهرمان مسابقات سنگنوردی کشورکم بینایان ، گرامی داشت هفته پارالمپیک و یادواره مدافعان سلامت و شهدای خدمت ، امروز در  مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران برگزار شد.

در بخش بانوان الهام پدید از خراسان جنوبی موفق به کسب مقام اول در این دوره از مسابقات شد.

پس از پدید ، زهرا کرم نژاد از مازندران و آزاده متولی زاده اردکانی از تهران به ترتیب مقام های دوم و سوم را کسب کردند.

 

 

 

با حضور رییس بنیاد مسکن؛

طرح هادی روستای ماسن بیرجند به بهره‌برداری رسید

طرح هادی روستای ماسن بیرجند به بهره‌برداری رسید

طرح هادی روستای ماسن از توابع شهرستان بیرجند روز شنبه با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در حاشیه افتتاح این طرح عمرانی روستایی گفت: ۴۴۴ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی در روستای ماسن هزینه شده که ۱۹۴ میلیون تومان آن اعتبار ملی و مابقی استانی بوده است.

“قاسم تنها” عملیات اجرایی طرح هادی روستای ماسن را شامل اجرای سه هزار متر مربع سنگفرش معابر و جاده‌سازی، سه هزار و ۶۵۰ متر مربع آسفالت معابر، ۳۳۵ متر اجرای کانیوو سنگی و ۱۸۰ متر جدول‌گذاری معابر اعلام کرد و افزود: ۵۰ متر دیوار آجری، هشت متر مربع رواق، ۱۲ مورد ساماندهی و ایجاد فضای سبز، ۱۸ مورد پیرنشین و مبلمان روستایی، ۱۰۰ متر رخ بام یک واحد سقاخانه و ۱۴۰ متر مربع ساماندهی اطراف حسینیه و پارک محله از دیگر اقدامات انجام شده در روستای ماسن است.

وی با اشاره به تملک ۱.۲ هکتار زمین در این روستا گفت: تاکنون ۴۲ پرونده برای صدور سند مالکیت در این روستا تشکیل شده که برای ۴۰ فقره سند صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی به اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستا ماسن اشاره کرد و افزود: ۲۱ واحد با استفاده از تسهیلات تاکنون بازسازی شده که ۱۸ مورد در مرحله پایان کار، سه واحد در مرحله سفت‌کاری و پنج واحد نیز از کمک‌های بلاعوض استفاده شده است.

همچنین ۴۱ هزار و چهارصدمین واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استان خراسان جنوبی امروز در روستای ماسن به بهره‌برداری رسید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و در اجرای این طرح به متقاضیان تسهیلات کم‌بهره پرداخت شده که مبلغ این تسهیلات برای سال جاری ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

توسعه طرح هادی، پوشش تلفن همراه، دریافت شبکه‌های دیجیتال صدا و سیما، کمک به کشاورزان، مرمت قلعه تاریخی، ایجاد پایگاه‌های بهداشتی و روکش آسفالت جاده از درخواست‌های مردم روستای ماسن بود که توسط دهیار مطرح شد و رییس بنیاد مسکن قول پیگیری داد.

 

 

 

 

آبروی بیرجند روی دست گسل/۳

بر طبق نقشه گسل‌های فعال بیرجند، سالن فرهنگسرای این شهر که بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور به شمار می رود، روی یکی از گسل‌های فعال بنا شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  خطیب استاد زمین شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: تاکنون تقریبا ۳۰ گسل فعال در استان شناسایی شده است و هنوز مشخص نیست چند گسل فعال دیگر داشته باشیم که در حال کوشش و شناسایی هستیم.

او افزود: این تعداد گسل فعال برای استان تعداد بالایی است و ما از لحاظ زمین شناختی یک منطقه فعال هستیم که بین دو سامانه بزرگ گسل نهبندان و نایبند قرار گرفته و هر دو نیز فعال اند.

خطیب ادامه داد: در سال ۸۵ به دستور شهرداری نقشه‌ای برای تعیین مناطق زلزله خیز و نقاطی که گسل فعال دارند تهیه و تحویل داده شد، اما در برخی از ساخت و ساز‌ها به این نقشه هیچ توجهی نشد.

استاد زمین شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: سالن فرهنگسرای شهر بیرجند یکی از مهم‌ترین ساختمان‌هایی است که روی یکی از گسل‌های فعال بنا شده و این موضوع ما را بسیار نگران کرده است.

او در ادامه بیان کرد: این قصور در زمان شهردار آن زمان صورت گرفته است و ساخت بزرگترین مرکز همایش شهرستان روی گسل می‌تواند عواقب خطرناکی در زمان وقوع زلزله داشته باشد.

خطیب عنوان کرد:. بار‌ها به شهردار وقت تذکر دادیم و در شورای آن زمان نیز جلساتی برگزار کردیم، اما راه به جایی نبرد و همچنان این خطر بیخ گوش فرهنگسرا وجود دارد.

احداث پروژه فرهنگسرای شهر از سال ۹۲ آغاز شده است و این پروژه جزو ۱۰ پروژه برتر ساخت سالن همایش در کشور است.

سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند با هزینه ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در مدت ۳ سال ساخته شده است.

 

 

 

 

اعزام تیم هاکی دختران قاین به مسابقات المپیاد استعداد‌های برتر کشور/۷

رئیس هیئت هاکی شهرستان قاین از اعزام تیم هاکی دختران این شهرستان به مسابقات المپیاد استعداد‌های برتر کشوری خبر داد.

برومند گفت: پنج بانوی هاکی باز قاینی در ترکیب تیم‌های هاکی استان، به مسابقات المپیاد استعداد‌های برتر هاکی کشور اعزام شدند.

او افزود: المپیاد استعداد‌های برتر کشور از ۲۵ تا ۲۹ مهرماه در همدان برگزار می‌شود.

برومند ادامه داد: عصمت شیری نژاد و مریم نوروز نژاد از قاین سرپرستی و هدایت تیم استان را در این رویداد بر عهده دارند.

 

 

 

 

 

درخشش موتورسواران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

تیم اعزامی موتورسواران ریس خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور سه مقام کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،در اولین دوره مسابقات دستجات آزاد و باشگاه‌های قهرمانی کشور که به میزبانی تهران برگزار شد هفت موتورسوار از خراسان جنوبی شرکت کردند.

 

در پایان درکلاس ۱۲۵ سی سی سعید برومند مقام اول، در کلاس مینی جی پی سیدحسین برومند مقام اول و در کلاس مینی جی پی سعید قربانزاده مقام سوم  را کسب کردند.

 

 

 

 

به بهانه روز جهانی غذا؛

سفره‌ها خالی از غذاهای محلی/ فست فودها جولان می‌دهند/۷

سفره‌ها خالی از غذاهای محلی/ فست فودها جولان می‌دهند

تغییر سبک زندگی مردم خراسان جنوبی در سال های اخیر، لذت خوردن غذاهای محلی را به فراموشی سپرده و سلامت جامعه را به خطر انداخته است.

به گزارش مهر مواد به کار رفته در غذاهای سنتی خراسان جنوبی نشان دهنده آن است که مردم این دیار از دیرباز به سلامت غذایی خود اهمیت می‌داده‌اند و سعی بر تهیه غذاهای سالم و مقوی داشته‌اند.

بهره‌گیری از روش‌های بی ضرر طبخ همچون آب پز، دودی و کبابی و وجود کمتر غذاهای نمک سود در غذاهای سنتی از شاخصه‌های این غذاها است.

در کنار روش‌های طبخ سالم، لذیذ بودن، استفاده از ارزش‌های غذایی در قالب گروه‌های متنوع نظیر غلات، حبوبات، لبنیات، سبزی‌ها و گیاهان دارویی از شاخصه‌های غذاهای سنتی خراسان جنوبی است.

اما تغییر شیوه زندگی در کشور و به تبع خراسان جنوبی در سال‌های اخیر لذت خوردن غذاهای محلی را به فراموشی سپرده و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.

تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر الگوهای غذایی از جمله مصرف فست‌فودها و غذاهای غیر خانگی، دریافت چربی‌ها و کاهش مصرف میوه و سبزی شده است که این امر منجر به شیوع بیماری‌هایی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت شده است.

ارزش غذایی بالای غذاهای سنتی

ساره مزرعی، از پژوهشگران و یکی از افرادی که در ثبت ملی «قروت بیرجندی» نقش داشته است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جامعه شناسان برای شناخت مردم و روحیات اقوام و ملل، علاوه بر دین، آئین و رسوم منطقه به خورد و خوراک آنها هم توجه می‌کنند.

وی اظهار کرد: در دستورات دینی نیز تأکید بسیاری به غذاها و نان حلال شده است که در همین راستا در گذشته به دلیل نبود امکانات حمل مواد اولیه تازه از دیگر نقاط، از مواد اولیه و غذاهای مخصوص در دسترس منطقه خود استفاده می‌کرده‌اند.

به گفته وی غذاهای محلی در گذشته از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده‌اند که لازم است مردم برای سلامتی خود به آنها توجه کنند.

سفره‌ها خالی از غذاهای محلی/ فست فودها جولان می‌دهند

سفره رنگین غذاهای محلی خراسان جنوبی

این علاقمند به حوزه غذاهای محلی بیان کرد: یکی از غذاهای اصلی خراسان جنوبی که ثبت ملی نیز شده «قروت» است که با مخلوط‌های مختلف مانند بادمجان، اسفناج، کما، سیب زمینی و مرغ و دیگر محصولات تهیه می شده است.

مزروعی با اشاره به غذای محلی دیگری به نام «بنه» گفت: محصولی است که در دامنه کوه‌ها بود و سرشار از مواد مغذی و پروتئین است.

وی تصریح کرد: «پُختیک» از دیگر غذاهای خراسان جنوبی که همان شلغم پخته شده است به عنوان آجیل و غذا مصرف می‌شده که اکنون به دلیل ویتامین‌هایی مانند منیزیم و سدیم برای انواع سرماخوردگی‌ها و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی حتی برخی از غذاهای محلی خراسان جنوبی با تغییرات کوچکی در استان‌های دیگر و حتی کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که توریست‌های خارجی داشته‌ایم که با خوردن غذاهای محلی ما درخواست دستور پخت آن را داشته‌اند.

مزروعی اضافه کرد: غذاهایی نیز داشته‌ایم که با گیاهان دارویی مانند گشنیز، شوید و گوجه و موارد دیگر به صورت اشکنه درست می شده است و ارزش غذایی بالایی داشته‌اند.

زندگی فست فودی تهدیدی برای سلامت جامعه

این پژوهشگر با اشاره به معضلات کنونی جامعه که چاقی، فشارخون بالا و قند است، گفت: متأسفانه شاهد هستیم فست‌فودها جایگزین غذاهای محلی شده است و حتی افراد در خانه نیز بیشتر غذاهایی بر پایه و مبنای فست‌فودها را تهیه می‌کنند.

مزروعی با بیان اینکه شاهد تغییر سبک زندگی در تهیه غذاها هستیم، گفت: اگر خانواده‌ها آموزش درست در زمینه پخت غذاهای محلی ببیند استقبال فراوانی در بین اعضا خانواده خواهند داشت.

وی ادامه داد: در برگزاری یک جشنواره غذاهای محلی شاهد استقبال بی نظیر جوانان و نوجوانان از غذاهای محلی بودیم.

وی با اشاره به ارزش غذایی «قروت» عنوان کرد: پروتئین موجود در یک لیوان قروت برابر با چندین لیوان شیر است، همچنین دیگر غذاها به دلیل دارا بودن گیاهان دارویی و سبزیجات و مواد مغذی فراوان سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند.

سفره‌ها خالی از غذاهای محلی/ فست فودها جولان می‌دهند

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی انواع حلوا، کاچی، ساوری داریم که با گندم درست می‌شود و اکنون ثابت شده است که نان سبوس دار برای بدن مفید است درحالیکه آن زمان از بلغور گندم که سرشار از سبوس است، استفاده می‌شد.

مزروعی با اشاره به غذای محلی به نام غلور، گفت: بمب انرژی بود چرا که از گوشت، گندم و انواع حبوبات درست می‌شد، همچنین هر شهرستان خراسان جنوبی با توجه به محیط خود انواع غذای محلی مانند بزپاش و دیگر موارد را داشته که در آئین و مراسم‌های خاص تهیه می‌شده است.

این معلم بازنشسته بیان کرد: حتی در بخش شیرینی‌ها نیز انواع شیرینی‌هایی مانند «نان لوله‌ای» و «روورکرده» داریم که بدون شکر و مناسب افراد مختلف است و از مواد مغذی مانند گندم، کنجد و دارچین در آن استفاده شده است.

مزروعی دلیل دوری مردم از غذاهای محلی را مدرنیته شدن دانست و عنوان کرد: با حمل و نقل سریع و غذاهای نیمه آماده مردم بدون اطلاع به سوی این غذاها با ارزش غذایی بسیار کم رفته‌اند.

وی افزود: این در حالی است که اکنون تمام جهان بار دیگر به سمت غذاهای محلی و سالم و باارزش غذایی بالا روی آورده و حتی غذاهای سالم دیگر کشورها را با تغییرات کوچک به نام خود، مورد استفاده قرار می‌دهند.

به گفته وی برای اینکه مردم به سمت غذاهای مفید محلی بروند همراهی رسانه‌ها و صداوسیما را می‌طلبد که با حضور افراد متخصص و بیان ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در غذاهای محلی به فرهنگ سازی این موضوع کمک کنند.

این پژوهشگر بیرجندی عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف و آموزش به نوجوانان و جوانان باعث می‌شود آنها در طبخ غذاهای محلی خلاقیت از خود نشان دهند و نسل بعدی با ایجاد غذاهای محلی مفید و متنوع در تربیت انسان‌های سالم‌تر کمک کننده باشند.

سفره‌ها خالی از غذاهای محلی/ فست فودها جولان می‌دهند

غذاهای محلی دشمن قند و چربی

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند هم با تأکید بر اینکه غذاهای محلی ارزش غذایی بالایی نسبت به غذاهای فست فودی و نیمه آماده دارند، گفت: از جمله این غذاها می‌توان به کشک محلی، غلور، بلغور و … اشاره کرد.

زهره امیرپور تصریح کرد: غذاهای محلی حاوی مواد مغذی، انواع ویتامین‌های گروه B، پروتئین‌ها و موارد متنوع دیگر هستند که در هر غذا به صورت جداگانه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

وی اعلام کرد: علم امروز متوجه شده است که غذاهای محلی دشمن قند و چربی است و به شدت استفاده از آنها توصیه می‌شود.

به گفته وی غذایی مانند «بنه» سرشار از اسیدهای چرب مفید و پروتئین است و با جذب بالایی که دارد برای مفاصل و روماتیسم خیلی خوب است، همچنین غذایی مانند «ساوری پلو» که از گندم و برنج است میزان بالایی از مواد مغذی و پروتئین را دارد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی خراسان جنوبی با بیان اینکه لازم است بار دیگر خانواده‌ها را به سمت مصرف غذاهای محلی سوق داد، اظهار کرد: رسانه‌های جمعی و فضای مجازی بستری مناسب برای این موضوع است.

امیرپور اضافه کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و آموزش غذاهای محلی با ذکر ارزش غذایی آنها می‌توانند به آشنایی خانواده و تمایل برای تهیه غذای محلی را بیشتر کند.

ثبت غذاهای محلی خراسان جنوبی در میراث ناملموس ملی

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی که کارشناس ارشد مردم شناسی است نیز در این باره گفت: غذاهای محلی خراسان جنوبی هم مانند دیگر نقاط کشور در یک دوره دستخوش تغییر و تحولاتی شد.

سیداحمد برآبادی در گفتگو با مهر اظهار کرد: مردم هر منطقه در خراسان جنوبی با توجه به اینکه مواد اولیه در دسترس آنها چه بوده است، غذای متفاوتی درست می‌کرده‌اند.

وی تصریح کرد: کسانی که دامدار بودند بیشتر غذاهای دامی، کشاورزان غذاهایی با مواد اولیه این بخش، مردمی که در کوهستان بودند غذاهایی با پایه گیاهان دارویی و مردم کویر نیز غذاهایی متناسب با همان منطقه تهیه و مصرف می‌کرده‌اند.

به گفته وی غذاهای محلی تهیه شده در هر منطقه کاملاً متناسب با طبع و بدن مردم همان منطقه بود و سازگار با آنها بوده است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: تغییر در غذاهای محلی و مدرن کردن آنها از ۳۰ تا ۴۰ سال قبل شروع شد که غذاهای ایرانی دیگر مناطق کشور بود.

سفره‌ها خالی از غذاهای محلی/ فست فودها جولان می‌دهند

برآبادی ادامه داد: همچنین در ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر غذاهای فست فودی و نیمه آماده وارد سبد غذایی مردم شد که برخی از آنها برای داخل کشور و بسیاری از آنها نیز برای خارج از کشور هستند و مورد استقبال زیاد جوانان قرار گرفت که مسائل فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌هایی در پی دارد.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر موضوع سلامت مردم مورد توجه جامعه قرار گرفت و به همین دلیل دستگاه‌های فرهنگی، میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی بار دیگر با پژوهش‌های فراوان به ارزش غذایی بالای غذاهای بومی و محلی تأکید کردند.

به گفته وی در همین راستا غذاهای محلی با ارزش غذایی بالا در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده‌اند که از خراسان جنوبی، قروت، آبگوشت بزپاش و غلور ثبت شده‌اند و چندین غذای دیگر و انواع شیرینیجات نیز در مراحل ثبت قرار دارند.

برگزاری جشنواره و گردهمایی برای معرفی غذاهای محلی

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: اکنون شاهد این هستیم که بار دیگر مردم به مصرف غذاهای محلی روی آورده‌اند و نیاز است فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

برآبادی اعلام کرد: بعد از پایان کرونا لازم است جشنواره‌ها و گردهمایی‌های مختلفی در این زمینه برگزار شود.

وی اظهار کرد: قبل از کرونا برنامه‌هایی برگزار شد که مردم استقبال زیادی از آنها کردند و نشان داد که با معرفی صحیح و خلاقیت می‌توان مردم را به سمت غذاهای محلی سالم آورد.

به گفته وی رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و با معرفی غذاهای محلی و اهمیت و ارزش غذایی آنها می‌توانند نظر جوانان را به این سمت جلب کنند و هویت ملی استان که در غذاهای آنها نیز نهفته است معرفی شود.

موضوعات مطرح شده نشان می‌دهد که غذاهای محلی ارزش غذایی بالایی دارند که در میان نسل امروز مغفول مانده است و با احیای آنها می‌توان به سلامت خانواده کمک بسیاری کرد.

افزایش دو برابری قبولی دانش آموزان خوسفی در کنکور/۲

افزایش دو برابری قبولی دانش آموزان خوسفی در کنکور

خوسف- فرماندار خوسف گفت: نرخ قبولی دانش آموزان شهرستان خوسف در کنکور سراسری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته است.

محمد علی آخوندی در گفتگو با مهر اظهار داشت: ۱۵ درصد پذیرفته شدگان دانشگاهی شهرستان در رشته‌های پزشکی بوده‌اند که نشان از وجود استعدادهای بسیار خوبی در سطح شهرستان است.

وی ادامه داد :۲۴ نفر از دانش آموزان شهرستان در رشته‌های دانشگاه‌های خاص پذیرفته شده‌اند.

فرماندار خوسف اظهار داشت: ۵ نفر در رشته‌های پزشکی شامل داروسازی، پزشکی عمومی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی، ۴ نفر دانشگاه فرهنگیان، یک نفر دانشگاه امام حسین (ع) و مابقی نیز در دانشگاه‌های دولتی قبول شده‌اند.

آخوندی از دلایل مهم این افزایش چند برابری قبول شدگان در رشته‌های را تلاش و جدیت دانش آموزان، معلمان، برنامه‌ریزی شواری آموزش و پرورش، تاکید و پیگیری خانواده‌ها، مشاوره‌های درست و، کمک خیرین جهت حمایت از دانش آموزان با مشکلات مالی و … عنوان کرد.

وی گفت: مسئولین باید شرایط را برای نسل‌های آینده شهرستان ریل گذاری نمایند تا شرایط ورود دانش آموزان به رشته‌ها و رتبه‌های برتر کنکور سراسری مهیا شود.

آخوندی اظهار داشت: باید از اکنون برای موفقیت دانش آموزان شهرستان خوسف در کنکور سال آینده برنامه‌ریزی کرد.

فرماندار خوسف افزود: از محل اعتبارات سال ۹۹ میزان ۲۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال به آموزش و پرورش شهرستان برای تکمیل ۲۴ پروژه در نظر گرفته شده است که ۵۵ درصد این اعتبار معادل ۱۲ میلیارد و ۲۸۲ میلیون ریال تخصیص پیدا کرده است.

اعتبار ۱۱ میلیاردی برای اجرای ۱۱ پروژه آموزش و پرورش خوسف

وی اظهار داشت: در سال جاری نیز برای برای ۱۱ پروژه میزان ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که امیدواریم میزان تخصیص این اعتبارات بالا باشد.

فرماندار خوسف ادامه داد: در شهرستان دو مدرسه و ۴ کلاس کانکسی وجود دارد که پیگیری‌های لازم جهت حذف آنها در دست اقدام می‌باشد.

وی افزود: در شهرستان خوسف ۷ مدرسه سیستم گرمایشی مناسبی ندارند که امیدواریم با همکاری نوسازی و تجهیز مدارس و اداره کل آموزش و پرورش مشکلات این مدارس نیز مرتفع شود.

فرماندار خوسف اظهار داشت: به دلیل اینکه این شهرستان دارای وسعت بسیار زیاد و پراکندگی‌های زیادی نیز دارد لذا تخصیص اعتبار لازم با توجه به اینکه نرخ جمعیت ملاک اصلی است، کفاف رفع مشکلات زیرساختی را نمی‌دهد.

آخوندی، نقش آموزش و پرورش به دلیل پرورش آینده سازان بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: هرگونه هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه گذاری برای نسل آینده است.

فرماندار خوسف از حضور ۸۶ درصد دانش آموزان در شبکه شاد خبر داد و افزود: با کمک خیرین، ارگان‌های حمایتی، مؤسسات خیریه پیگیری لازم برای تهیه تب لت، گوشی هوشمند برای افراد نیازمند تهیه شده است و برای سایر دانش آموزان نیز امسال تأمین خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سفر رئیس محترم کمیته امداد کشور نیز قول مساعدی جهت تهیه تبلت برای افراد نیازمند تهیه شود که امیدواریم این موضوع تحقق پیدا کند که در این زمینه مشکل خاصی در شهرستان نداشته باشیم.

تصمیمات جزیره ای/۳-۷

با شیوع بیماری کرونا از اسفند سال ۹۸ مدارس تعطیل شدند امسال هم با آغاز مهر فقط برخی مدارس بر اساس تصمیم شورا و مدیر اقدام به برگزاری کلاس ها به صورت حضوری کردند و این امر نارضایتی و گلایه والدین به خصوص پایه اول را به همراه داشت.

به گزارش شبستان اوایل اسفند سال ۹۸ زمزمه هایی در خصوص شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاهها شنیده شد و متأسفانه این تعطیلی علی رغم مشکلات جانبی برای دانش آموزان تاکنون ادامه دارد. با شیوع این بیماری و به دنبال آن تعطیلی مدارس، ارائه آموزش‌های مجازی و آنلاین به دانش‌آموزان آغاز و دوره جدیدی از تجربه آموزش و علم‌آموزی برای معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان فراهم شد.گرچه دست اندرکاران آموزش بلافاصله با راه اندازی سامانه ی شاد و در برخی مدارس برنامه ی «ادوب کانکت» به کمک آموزش معلمان و دانش آموزان آمد اما نمی توان منکر فواید آموزش حضوری مدارس شد.

برخی صاحبنظران امر آموزش معتقد هستند که قطع ارتباط با خانواده‌ها از آسیب‌های جدی در بحران کرونا است و با این وجود و بر اساس شنیده ها و گفته مسئولان مربوطه برای بازگشایی مدارس از مهر ماه امسال، متأسفانه این مهم محقق نشد.

البته نمی توان منکر مشکلات بازگشایی مدارس و روند افزایشی بیماری کرونا شد اما والدین و خانواده ها در انتظار تصمیم یکپارچه برای برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس ها هستند. مطلب دیگر آنکه بنا به اظهارات معلمان، زحمات و دردسر آموزش های غیرحضوری برای معلمان، بسیار بیشتر از آموزش در مدرسه است.

یکی از والدین ضمن انتقاد از عدم بازگشایی مدارس به ویژه برای پایه ی اول به خبرنگار شبستان می گوید: دخترم امسال در مقطع اول ابتدایی درس می خواند و غیر حضوری بودن کلاس برای این مقطع فاجعه است چرا که با توجه به تغییر شیوه های آموزش، والدین چندان قادر به کمک تدریس دروس در منزل نیستند.

عدم حضوری شدن پایه اول ابتدایی

«علی حسینی» که دخترش را در یکی از مدارس خیابان دولت ثبت نام کرده است، می افزاید: از ابتدای مهر ماه بارها با دیگر والدین به دفتر مدرسه رفته و از مدیر خواستار حضوری شدن کلاس های درس مقطع اول با رعایت پروتکل های بهداشتی شدیم اما مدیر مدرسه با توجه به آیین نامه ها و مقررات مصوب، مسئولیت حضوری شدن آموزش در مدرسه تحت مسوولیت خود را نمی پذیرد.

یکی دیگر از والدین ضمن انتقاد از مسئولان آموزشی مربوطه می گوید: منکر حساسیت ها و نگرانی های آموزش و پرورش برای سلامتی فرزندان خود نیستیم اما دوگانگی تصمیمات و یک بام و دو هوا در آموزش معنی ندارد.

«محمد حسن آذری» می افزاید: اگر قانون مبنی بر بازگشایی مدارس برای برخی مقاطع و رشته ها وجود دارد این قانون باید در همه استان و شهرها اعمال شود.

عدم مدیریت

وی تأکید می کند: در هر گوشه از شهر یک قانون اعمال می شود برخی مدارس سه روز در هفته هر روز دو ساعت پذیرای دانش آموزان مقطع اول هستند این در حالی است که در برخی مدارس معمولی، هیأت امنایی و… هنوز کلاس درسی برای هیچ پایه برگزار نشده است.

مادر دیگری در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند از عدم مدیریت کادر آموزشی گلایه می کند و می گوید: دو پسر دارم یکی کلاس اول و یکی سوم. با وجود قرار داشتن منزل در خیابان مدرس با هزار مشکل فرزندانم را در مدرسه امام هادی(ع) در خیابان جمهوری ثبت نام کردم.

او که تمایلی به معرفی خود ندارد، ادامه می دهد: ابتدا هر دو فرزندم را در مدرسه ای در خیابان مدرس ثبت نام کردم بعد از گذشت چند روز از مهرماه و عدم بازگشایی مدارس با هزار مشکل فرزندانم را به نزدیکی محل کارم انتقال دادم.

اهمیت حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس

وی حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس را بسیار مهم می داند و می افزاید: در حال حاضر فرزندانم دو روز در هفته از ساعت ۸ تا ۱۲ و یک روز از ساعت ۸ تا ۱۰ در مدرسه هستند و با توجه به مشغله کاری من و همسرم، مطمئن به یادگیری و آموزش پسرانم هستم.

وی ضمن انتقاد از مسئولان آموزشی با بیان اینکه چرا قوانین آموزشی در هر مدرسه و محله متفاوت است، تأکید می کند: دختر یکی از اقوام در مدرسه ایران در مهرشهر در مقطع سوم ابتدایی درس می خواند و از ابتدای مهرماه در هفته سه روز به مدرسه می رود این درحالی است که مدیران دیگر مدارس در خیابان های معلم، مدرس، سجادشهر حاضر به قبول مسئولیت و بازگشایی مدارس نشده اند.

دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش

در ادامه مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان  در بیرجند با اشاره به ابلاغ دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش در ۲۶ صفحه، می گوید: بعد از شیوع بیماری کرونا امسال برای اولین بار اختیارات در زمینه بازگشایی مدارس به عهده شورای مدرسه، هیأت امنا و مدیر قرار گرفته است.

«محمد حسین یکه خانی» می افزاید: شورای مدرسه، مدیر و … می توانند پس از بررسی وضعیت مدرسه، کنترل چک لیست و آیتم های مورد نظر برای سلامت دانش آموزان و بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش درخواست بازگشایی مدرسه را ثبت کنند.

به گفته وی پس از ثبت درخواست مدارس، آموزش و پرورش بررسی های لازم را انجام داده و در بازه زمانی ابلاغی وزارت آموزش و پرورش مدرسه می تواند فعالیت خود را آغاز کند.

وی یادآورمی شود: برخی مدارس بر اساس نظر اعضای شورا، هیأت امنا و… اقدام به بازگشایی و برگزاری کلاس ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی کرده و برخی به نتیجه واحدی برای برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نرسیده اند.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند تأکید می کند: اولویت به حضوری شدن مدارس بر اساس دستورالعمل برای پایه اول و دروس مهارتی هنرستان ها بوده و برای مابقی مقاطع بر اساس دستورالعمل و… برنامه ریزی می شود.

یکه خانی می گوید: با توجه به پیگیری های انجام شده  به مدارسی که تاکنون کلاس درس برای پایه اول ابتدایی را به صورت حضوری شروع نکرده اند،تأکید شده که حداقل یک روز در هفته با رعایت موارد بهداشتی اقدام به برگزاری کلاس به صورت حضوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی الزام و اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست، یادآور می شود: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در صورت عدم شروع پیک ششم از ابتدای آبان ماه دانش آموزان دو تا سه روز در هفته بر اساس نظر مدرسه و شورا در کلاس درس حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به این مهم که تصمیمات بر اساس نطر ستاد ملی کرونا اجرایی می شود، ابراز امیدواری می کند: از ابتدای آبان ماه با رفع مشکلات و دغدغه ها شاهد بازگشایی مدارس باشیم.

وی ضمن تأکید بر استفاده دانش آموزان از برنامه های آموزشی تلویزیون، می گوید: اولویت اول بعد از آموزش حضوری استفاده از برنامه های آموزشی تلویزیون و به دنبال آن به عنوان مکمل برنامه های شاد است.

 

 

 

 

در نقشه کرونایی کشور

۳شهرستان زرد در خراسان جنوبی نارنجی شدند/۲

براساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور ، ۳شهرستان زرد در خراسان جنوبی نارنجی شدند.

براساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور سه شهرستان قائنات، نهبندان و طبس از وضعیت زرد(خطر متوسط) به نارنجی(پرخطر) تغییر کردند.

بر این اساس چهار شهرستان استان شامل بیرجند، قائنات، نهبندان و طبس در وضعیت پرخطر(نارنجی)، بشرویه، فردوس، سرایان، سربیشه، زیرکوه، درمیان در وضعیت خطر متوسط(زرد) و خوسف در وضعیت کم خطر(آبی) قرار دارند.

 

 

 

برگزاری مسابقات پینگ پنگ آزاد بیرجند/۷

برگزاری مسابقات پینگ پنگ آزاد بیرجند
مسابقات پینگ پنگ آزاد انتخابی شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش جهت شرکت در مسابقات استانی در محل سالن شهید سرحدی برگزار و با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد. در این مسابقات  حسین یعقوب نژاد ، امید عباسپور ، امیرحسین عباسپور ،  معراج محمودی ، مصطفی طاهری ، مهدی عشقی ، ارمین عبدالهی ، میلاد رمضانی ، علیرضا عباسپور و  رضا عباسپور مقامهای اول تا دهم را کسب کردند

 

 

برگزاری مسابقات پینگ پنگ طرح هوپس در بیرجند/۷

برگزاری مسابقات پینگ پنگ طرح هوپس در بیرجند

 

مسابقات پینگ پنگ طرح هوپس پسران شهرستان بیرجند ، انتخابی تیم شهرستان برگزار شد و نفرات ذیل جهت شرکت در مسابقات استان معرفی شدند. در این مسابقات میلاد رمضانی ، میثاق ولوی ، ارش شفیعی ، علی اصغر صغیری و یاسین گرامی مقام های اول تا پنج را کسب کردند. گفتنی است مسئول برگزاری مسابقات را میلاد بهروزیان و داوری را حسن داوری و حاجی پور بر عهده داشتند .

 

 

 

مدیر کمیته امداد زیرکوه خبر داد؛
جمع آوری ۴۰ میلیارد ریال کمک مردمی از ابتدای سال جاری تاکنون/۲
مدیر کمیته امداد زیرکوه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ میلیارد ریال کمک های مردمی در این شهرستان جمع آوری شده است و این میزان کمک ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

«رمضان دلباز» اظهار داشت: یک هزار و ۷۲۰ صندوق صدقه خانگی و ثابت در معابر شهرستان زیرکوه جهت جمع آوری صدقات وجود دارد.

مدیر کمیته امداد زیرکوه با اشاره به میزان صدقات جمع آوری شده از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: طی این مدت یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون ریال صدقات در این شهرستان جمع آوری شده است که جهت مسکن، درمان، تامین جهیزیه و غیره هزینه خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*