اخبار خراسان جنوبی/ زنگ مهر، مقاومت و شهادت در خراسان جنوبی نواخته شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درختانی که قربانی شبکه برق می‌شوند

اجرای شبکه برق در برخی مناطق بیرجند، نیازمند هرس درختان برای جلوگیری از خسارات و آتش سوزی است که نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چند روز پیش یکی از دوستداران محیط زیست در خراسان جنوبی از هرس درختان در شهر بیرجند به دلیل تداخل آن ها با شبکه های برق گلایه کرد.

علت هرس درختان به واسطه تداخل با شبکه برق را از مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان بیرجند جویا شدیم.

عبدی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان بیرجند گفت: تداخل شبکه‌های برق و درختان در برخی نقاط می‌تواند باعث بروز آتش سوزی، خسارت‌های جانی و مالی و حتی آسیب به لوازم برقی مشترکین شود.

او افزود: به این دلیل مجبوریم در مکان‌هایی که نیاز به احداث شبکه برق است، درختان را با مجوز شهرداری و زیر نظر یک کارشناس از شهرداری هرس کنیم.

عبدی با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته ۵۰ کیلومتر شبکه برق در شهرستان بیرجند کابلی شده است ادامه داد: به طور کلی از ۱۰ سال گذشته تاکنون سعی کرده ایم شبکه‌های برق شهرستان را به صورت کابلی اجرا کنیم تا آسیب رسانی به درختان به صفر برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان بیرجند تصریح کرد: به طور مثال در خیابان‌های معلم، غفاری، پاسداران و عدل کابل‌ها به صورت زمینی اجرا شده و آسیبی به درختان وارد نشده است.

او در پایان بیان کرد: در عصر حاضر تداوم برق رسانی و استمرار برق رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همان میزان که از درختان باید مراقبت شود از شبکه‌های برق نیز باید محافظت شود تا قطعی برق به مشترکین خسارت وارد نکند.

 

 

در ۱۶ سالگی وعده‌های خشک انتقال آب؛

مایه حیات، خواسته لبان تشنه کویرنشینان/ غم انتقال نیافتن آب دل سخت فولاد و معادن را آب کرده است!

چند سالی می شود که انتقال آب به عنوان طرحی که می تواند به حوزه صنایع و معادن خراسان جنوبی رونق ببخشد در جلسات مطرح است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  خشکسالی، تأمین آب، بحران آب و کمبود منابع آبی؛ این‌ها کلیدواژه‌هایی هستند که ۲۰ سالی می‌شود بر سر زبان خشکیده خراسان جنوبی افتاده است.

استان کویری خراسان جنوبی چند سالی است که با قهر و غضب آسمان مواجه شده و هر روز دهانش خشک‌تر از قبل می‌شود و هیچ کس نیست که قطره‌ای آب به آن برساند.

هر روز بحث‌هایی می‌شود که آب را از فلان جا به خراسان جنوبی برسانیم، اما هنوز قطره آبی به واسطه حرف‌های مسئولین به لب‌های تشنه کویر نرسیده است.

۱۶ ساله شدن چشم انتظاری کویر برای انتقال آب

برگردیم به ۱۶ سال پیش، زمانی که برای اولین بار نور امیدی بر دل داغ دیده کویر تابید و صحبت از پروژه‌ای عظیم با عنوان انتقال آب از دریا به خراسان جنوبی شد.

قرار بود خراسان جنوبی در میان ۷ استانی باشد که از طرح انتقال آب از خلیج فارس سود می‌برد و از مجموع آب انتقالی در هر سال، ۶۰ میلیون متر مکعب سهم استان باشد.

از سخنان این طور برداشت می‌شد که به زودی آب از دریا به خراسان جنوبی برسد و کمبود آب در حوزه‌های مختلف جبران و تن رنج دیده کویر که مردمان آن از تانکرهای سیار آب برداشت می کنند، آسوده شود.

انتقال آب

ابتدا حرف از انتقال آب از طریق دریای عمان به میان آمد که مسیر انتقال آن کوتاه‌تر از خلیج فارس بود، اما حالا آب از خلیج فارس به این استان کویری و ۶ استان دیگر می‌رسد.

در این گزارش می‌خواهیم به اقداماتی که تاکنون در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی انجام شده است بپردازیم و مشکلات و زوایای مختلف این طرح عظیم را که چندین استان از آن بهره مند می‌شوند را بررسی کنیم.

امید انتقال آب را به ناامیدی بدل نکنیم

روز جمعه ۱۹ شهریور امسال بود که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس جمهور کشورمان به خراسان جنوبی آمد و در خصوص انتقال آب به این استان صحبت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی  در بدو ورود به خراسان جنوبی و در فرودگاه طبس گفت: برای حل مشکلات کم آبی باید راهکار‌های متفاوتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت بررسی شود.

او افزود: اقدامات کوتاه مدت می‌تواند در خود استان و با برنامه‌های مختلفی انجام شود که اعتبار آن نیز از طریق منابع استانی تأمین می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: برنامه‌های بلند مدتی مانند انتقال آب به استان‌های کویری از جمله خراسان جنوبی با آن که بلند مدت محسوب می‌شود، اما نباید به گونه‌ای طولانی شود که مردم احساس ناامیدی کنند.

لوله‌ها تا یزد آمده اند/ معادن و صنایع منتظر آب هستند

ملانوری استاندار خراسان جنوبی در خرداد ماه امسال و در هشتمین جلسه ستاد توسعه خاوران گفت: تاکنون ۴۵۰ کیلومتر خط انتقال آب تا خروجی استان یزد آماده‌سازی و اجرا شده است و باید دید که در چه صورتی می‌توان بازدهی این طرح را برای خراسان جنوبی بیشتر کرد.

او افزود: این طرح برای توسعه در حوزه‌های تولیدی، معادن و صنایع به کار برده می‌شود و حتی در جا‌هایی که نیاز است بهره‌مندی از آب شرب هم در دستور کار قرا می‌گیرد.

ملانوری بیان کرد: در حال حاضر یکی از برنامه‌های دولت بهره‌برداری بیشتر از معادن استان و ایجاد واحد‌های تولیدی و صنعتی است، لذا به آب برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای استان نیاز داریم و بدون تأمین آب اجرای برنامه‌های توسعه‌ای امکان پذیر نیست.

 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: پارسال با مصوبه دولت، خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی آغاز شد و با اجرای این طرح آب مورد نیاز ما در بخش صنایع و معادن و کشاورزی صنعتی تأمین خواهد شد.

او سهمیه خراسان جنوبی از خط انتقال آب خلیج فارس را ۶۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: با این سهمیه آب مورد نیاز صنایع و بخش صنعتی کشاورزی استان تأمین خواهد شد تا زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان شود.

ملانوری اظهار کرد: موضوع انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان و سپس خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز همچنان در دست پیگیری است و دنبال می‌شود.

علامت سوال‌هایی درباره انتقال آب/ انقلاب معادن با رسیدن آب به استان

در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی باید نکات مختلفی را مدنظر قرار داد و دید که این موضوع برای ما موثر خواهد بود یا خیر.

کل طرح انتقال آب از خلیج فارس شامل ۴ خط لوله است که خراسان جنوبی در مسیر خط لوله دوم قرار دارد و ارزش سرمایه گذاری این خط لوله هزار و ۵۵۰ کیلومتری، ۴۷ هزار میلیارد تومان است و ۱۸ ایستگاه پمپاژ دارد.

اولین نکته موجود این است که باید دید مصرف آب انتقالی به استان می‌تواند در کدام بخش‌ها باشد و کدام حوزه‌ها از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و شرب از آن بهره‌مند خواهند شد؟

مسئله بعدی این است که آیا انتقال آب ضرورت دارد یا اینکه می‌توان از طرق دیگری کمبود آب را در خرسان جنوبی جبران کرد؟

برای پاسخ به این دو پرسش با اسدی مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور به گفتگو نشستیم.

طبق شنیده ها، اولویت با بخش صنعت و معدن است، زیرا باعث توسعه استان خواهد شد و در صورتی که نیاز باشد، برای مصرف شرب نیز از آب انتقال یافته استفاده خواهد شد.

 

اسدی مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور بیان کرد: آبی که به خراسان جنوبی خواهد رسید در کارخانه فولاد قاینات که در اختیار ایمیدرو است و در مناطق معدنی شهرستان طبس و سه شهر دیگر خراسان جنوبی صرف خواهد شد.

او گفت: در صورتی که مطالعات انجام شود و نیاز‌های مربوط به هر منطقه از خراسان جنوبی احصاء شود، در سایر مناطق نیز از آب انتقالی استفاده خواهد شد.

اسدی اظهار کرد: انتقال آب به خراسان جنوبی یکی از طرح‌هایی است که از طریق آن می‌توان بسیاری از معادن غیرفعال استان را فعال کرد و انقلابی بزرگ را در حوزه معادن به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور عنوان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از مطالعات طرح به طور کلی نهایی شده و مسیر اجرای پروژه نیز مشخص است.

دست یاری انتقال آب به سفره‌های زیرزمینی/ تکلیف شرب چه می‌شود؟

اسدی مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور با اشاره به اینکه انتقال آب می‌تواند به کمک بخش‌های دیگر نیز بیاید و آب مصرفی در سایر حوزه‌ها را تضمین کند، تصریح کرد: زمانی که آب به استان برسد، دیگر نیازی به استفاده از سفره‌های زیرزمینی نخواهد بود و این امر به پایداری آب در منطقه کمک می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از آب انتقال یافته در بخش شرب هم استفاده می‌شود یا خیر، بیان کرد: تاکنون صحبتی در این خصوص نشده است و وزارت نیرو نیز چنین درخواستی را نداشته است.

اسدی عنوان کرد: در مطالعات صورت گرفته به این نکته هم پرداخته شده است که آب انتقال یافته در حوزه شرب نیز مصرف شود، اما باید درخواست‌ها داده شود.

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور در خصوص شیرین کردن آب انتقالی گفت: تصفیه و شیرین سازی آب در مبدأ انجام می‌شود، زیرا اگر چنین نباشد، حجم لوله‌ها و شرایط انتقال تغییر می‌کند و سخت‌تر می‌شود.

تصفیه سازی

او تصریح کرد: در خراسان جنوبی tds یا همان مواد محلول جامد در آب برابر هزار و ۲۰۰ است، اما این شاخص در آب انتقالی از دریا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ است که سالم‌تر از آب شبکه مصرفی استان است.

از مسیر انتقال تا پول‌هایی که خرج می‌شود

پس از این موضوع باید به این نکته توجه داشت که از کدام مسیر قرار است آب به خراسان جنوبی برسد؛ شرایط آن قدر وخیم است که فرقی نمی‌کند از کجا آب می‌آید و فقط باید تأمین شود.

اسدی مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور گفت: انتقال آب از خلیج فارس و از مسیر استان هرمزگان به کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی انجام می‌شود که بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی این مناطق از آب انتقال یافته بهره‌مند خواهند شد.

 

او تصریح کرد: کل اعتبار پیش بینی شده برای این طرح ۴۷ هزار میلیارد تومان است که در همه استان‌های تحت پوشش هزینه خواهد شد.

اسدی ادامه داد: برای امسال هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه اجرا پیش بینی شده است که از این میزان، ۶۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور با بیان اینکه یک پیمانکار در حال اجرای کار مطالعاتی برای اجرای کامل طرح انتقال آب است، عنوان کرد: در نواحی سنگان و مشهد نیز تا یک ماه آینده دو پیمانکار برای کار اجرایی وارد عمل خواهند شد.

بدون آب دریا هم می‌توان صنایع را سرپا نگه داشت؟

در حال حاضر سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب پرت شده در بخش کشاورزی خراسان جنوبی داریم که می‌توان با مدیریت این میزان آب به هدر رفته، قسمتی از مشکلات حال حاضر در حوزه آب استان را برطرف کرد.

یکی دیگر از مسائلی که در این خصوص مطرح است، جبران کمبود آب با استفاده از پساب فاضلاب است و اگر بنا به تصفیه آب باشد، مطمئنا هزینه آن در خود استان کمتر از هزینه‌ای خواهد بود که در مبدأ خرج شود.

فولاد قاینات یکی از کارخانه‌هایی است که در استان از این پروژه منتفع خواهد شد و حال این سوال وجود دارد که آیا با راه اندازی شبکه فاضلاب این شهر و استفاده از پساب، آب مصرفی کارخانه تأمین می‌شود یا حتما نیاز به انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس است؟

برای پاسخ به این سوال، با امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی صحبت کردیم.

امامی گفت: در حال حاضر پیش بینی‌هایی از سوی شرکت آب و فاضلاب و شرکت ایمیدرو برای استفاده از پساب فاضلاب شهر قاین صورت گرفته است.

او افزود: پیش بینی انجام شده این است که سالانه ۵ میلیون متر مکعب از پساب فاضلاب شهر قاین به کارخانه فولاد قاینات اختصاص یابد.

پساب فاضلاب

امامی تصریح کرد: پساب فاضلاب به دلایل مختلفی نمی‌تواند به طور کامل پاسخگوی نیاز کارخانه فولاد با حجم بالای مصرف آب این کارخانه باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در توضیح این دلایل گفت: یکی از این عوامل، توسعه کارخانه و زیرساخت هاست که هر چه توسعه کارخانه بیشتر باشد، به تبع مصرف آب آن نیز بالاتر می‌رود.

او ادامه داد: قرار است از طریق آب چاه، پساب فاضلاب و آب انتقالی از دریای عمان یا خلیج فارس، آب مورد نیاز کارخانه فولاد قاینات تأمین شود.

ایمیدرو عهده دار انتقال آب است

چندی پیش شنیده‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه پروژه انتقال آب به خراسان جنوبی به دست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افتاده و متولی اجرای امر انتقال، این سازمان است؛ برای پیگیری مباحث مربوط به این طرح با جرجانی رئیس سازمان صمت استان تماس گرفتیم.

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: صحبت‌هایی شده است مبنی بر اینکه پروژه انتقال آب به این سازمان واگذار شده است، اما چنین چیزی صحت ندارد.

او افزود: قسمتی از این پروژه به ایمیدرو واگذار شده که خود آن زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند، اما مربوط به سازمان استان نیست و به صورت کشوری انجام می‌شود.

جرجانی بیان کرد: چندین کارخانه در سطح کشور از جمله فولاد قاینات که در خراسان جنوبی قرار دارد، زیر نظر ایمیدرو هستند و به همین دلیل قسمتی از پروژه به این شرکت واگذار شده است.

آب ِکی به خراسان جنوبی می‌رسد؟ / از دریای عمان هم سهم داریم یا خیر؟

اسدی مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور در خصوص اینکه چه زمانی عملیات اجرایی در خراسان جنوبی آغاز می‌شود اظهار کرد: تا اواخر مهر ماه یا اوایل آبان ماه امسال نقشه‌ها و مطالعات مربوطه تکمیل می‌شود و امیدواریم با مشخص شدن پیمانکار،از اواخر آبان ماه شاهد آغاز اجرای این پروژه در خراسان جنوبی باشیم.

او افزود: طبق پیش بینی ها، تا پایان دولت سیزدهم طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های هدف انجام خواهد شد و صنایع و معادن استان‌ها از این آب بهره‌مند خواهند شد.

اب در خراسان جنوبی

اسدی با اشاره به خط انتقال آب از دریای عمان نیز گفت: در حال حاضر این طرح در فاز مطالعات است و در صورتی که مقرون به صرفه باشد، از این طریق نیز آب به خراسان جنوبی خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور گفت: یک پروژه انتقال آب نیز به زابل و زاهدان در حال انجام است که در صورت احصای نیازها، می‌توان در شهرستان‌های جنوبی استان خراسان جنوبی نیز از این آب بهره گرفت.

همکاری وزارت نیرو و صمت یکی از جنبه‌های مثبتی است که در طرح انتقال آب وجود دارد که می‌تواند به افزایش سرعت انتقال آب کمک کند.

سمنان هم در کش و قوس انتقال آب است!

سری بزنیم به یکی از استان‌های مرکزی کشور تا از تجربه انتقال آب به این استان با خبر شویم.

سمنان یکی از استان‌هایی است که در تابستان هوای گرمی دارد و بارش آن در سرمای زمستان رخ می‌دهد؛ میانگین ۱۴۰ میلی متری بارش باران در این استان در سال باعث شده تا سمنان هم نیاز به انتقال آب داشته باشد.

برای پیگیری این امر با یکی از خبرنگاران این استان گفتگو کردیم؛ او می‌گوید ۲۰ سال است که منتظر انتقال آب از دریاچه خزر به سمنان هستیم، اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

این خبرنگار سمنانی ادامه می‌دهد: علی رغم موافقت‌های صورت گرفته از سوی رئیس جمهور سابق و اردکانیان وزیر پیشین نیرو برای انتقال آب به سمنان، این استان هم همچنان منتظر رسیدن آب است.

 

او بیان می‌کند: استان مازندران که مبدأ انتقال آب به سمنان است با این طرح مخالفت می‌کند و نمی‌گذارد آب به سمنان برسد.

خبرنگار سمنان عنوان می‌کند: صنایع و بخش شرب استان نیاز به آب انتقال یافته از خزر دارند که امیدواریم با اتحاد نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی، اجرای این طرح آغاز شود و مردم سمنان هم از این نعمت برخوردار شوند.

این اوصاف نشان می‌دهد که نیاز به انتقال آب از دریا‌های مختلف به استان‌های کشور، نیازی است که باید از طریق مقامات کشوری پیگیری شود.

سنگ اندازی‌هایی که از سوی برخی مسئولین استانی و شهرستانی انجام می‌شود، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و امید مردم را ناامید کند.

داشتن برنامه جامع انتقال آب از سه دریا و دریاچه به استان‌های کم آب کشور، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و کمترین آن‌ها احیای صنایع، معادن و بخش کشاورزی است.

آب، حلقه اصلی توسعه/ محکم شدن زنجیر رشد منطقه با انتقال آب

با همه این حرف و حدیث‌ها باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا در زمان مشخص شده، آب به خراسان جنوبی خواهد رسید یا خیر و در صورتی که مایه حیات به جان صنایع و معادن استان تزریق شود، تحولی عظیم در تولیدات صنعتی و معدنی رخ خواهد داد.

خراسان جنوبی، استانی است که در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ فقط ۶۶.۸ میلی متر باران در آن باریده است و این یعنی ذخایر آبی و سفره‌های آب زیرزمینی در شرایط بحرانی قرار دارند.

میانگین بارش در خراسان جنوبی ۱۱۹.۸ میلی متر است که این رقم نیز نمی‌تواند امیدی باشد برای لب‌های تشنه مردمان کویر.

وجود صنایعی چون فولاد در خراسان جنوبی باعث می شود تا لزوم مدیریت منابع آبی اهمیت بیشتری پیدا کند و نیاز به آب انتقالی از دریا بیش از پیش احساس شود.

افزایش تولیدات صنعتی و معدنی زیر سایه انتقال آب آن هم در استان مرزی خراسان جنوبی سبب می‌شود تا تجارت و صادرات مرزی جان تازه‌ای بگیرد و نام نگین شرق ایران دوباره در سطح کشور و حتی جهان بدرخشد.

نباید فراموش کرد که استفاده از تولیدات معدنی آن هم در استانی که ۴۸ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد، می‌تواند توسعه هر چه بیشتر این منطقه را به دنبال داشته باشد و سر شاخه و حلقه اولیه این زنجیره، تأمین آب است.

علاوه بر این موضوع، کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی باعث خواهد شد تا سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و شرب نیز از آب موجود در استان بهره بگیرند و تا حدودی مشکل کمبود آب برطرف شود.

در کنار رفع کمبود آب، سایر خطرات زیست محیطی از جمله فرونشست زمین نیز از بین خواهند رفت و می‌توان در این شرایط به پایداری محیط زیست و سفره‌های آب زیر زمینی نیز امیدوار بود.

گزارش از سید محمدعلی سجادی

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس صورت گرفت:
بهره برداری از ۳۵ پروژه مخابراتی شهرستان خوسف

 

با حضور استاندار خراسان جنوبی و به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس ۳۵ پروژه مخابراتی شهرستان خوسف به بهره برداری رسید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این پروژه ها در راستای بهبود کیفیت ارتباطات مخابراتی در برخی مناطق شهرستان خوسف اجرا شده است.
اجرای ۷۸ کیلومتر فیبر نوری مسیر بیرجند- خور با هزینه کرد ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از جمله پروژه هایی است که در این مراسم افتتاح شد.
توسعه شبکه انتقال، نصب، توسعه و افزایش پهنای باند دیتا، نصب، راه اندازی و توسعه سوئیچ، اجرا و توسعه شبکه کابل و نصب کافوی نوری و توسعه شبکه کابل نصرآباد نیز از جمله پروژه های مخابرات در شهرستان خوسف است که در امروز به بهره برداری رسید.
حجم سرمایه گذاری شرکت مخابرات برای اجرای این پروژه ها، ۱۵۲ میلیارد ریال می باشد.

 

 

۲ نفر دیگر قربانی کرونا در خراسان جنوبی

۲ نفر در شبانه روز گذشته در استان براثر بیماری کرونا، جان خود را از دست دادند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۰۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۱ بیمار جدید شامل ۱۸ بستری و ۳۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۵ مورد از بیرجند، زیرکوه و قائنات هرکدام شش مورد، درمیان و سربیشه هرکدام دو مورد، طبس ۸ مورد، سرایان و فردوس هر کدام یک مورد بودند.

وی با بیان اینکه در این مدت همچنین از ۱۴۷ تست سریع کرونا ۳۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد افزود: در حال حاضر  ۱۸۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۴ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند:

دانش‌آموزان تنها واکسن سینوفارم می‌زنند/۳

 رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: واکسن در نظر گرفته شده برای دانش آموزان، با توجه به مجوزهای صادر شده، سینوفارم و در دو نوبت است که با فاصله حداقل یک ماه تزریق می‌شود.

مسعود ضیایی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: وزارت بهداشت به استان‌ها اعلام کرده در راستای بازگشایی ایمن مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ و به منظور انجام بهینه این فرایند، هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا فرآیند واکسیناسیون دانش آموزان با مشکل مواجه نشوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی ادامه داد: به منظور پیشگیری از ازدحام در پایگاه‌های واکسیناسیون فعلاً  واکسیناسیون پایه دوازدهم با نوبت دهی انحصاراً از طریق سامانه salamat.gov.ir صورت می‌پذیرد.

ضیایی ادامه داد: واکسن در نظر گرفته شده برای این گروه با توجه به مجوزهای صادر شده، سینوفارم و در دو نوبت است که با فاصله حداقل یک ماه تزریق می‌شود.

این متخصص عفونی گفت: برنامه نحوه واکسیناسیون سایر دانش‌آموزان با هماهنگی‌هایی که با همکاران آموزش و پرورش در حال انجام است متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این بیماری را به دلیل سرعت پیشرفت آن جدی بگیریم و اگر علائمی داریم به مراکز درمانی مراجعه کنیم، درمان‌های خودسرانه را کنار بگذاریم و درمان های علمی را انجام دهیم، به علائم هشدار که تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب و تنفس سریع است، دقت کنیم، یادآور شد: برای تامین داروهای کرونا مشکلی نداریم و کپسول‌های بیمارستانی را نیز  در حد لازم در اختیار داریم.

انتهای پیام

 

 

تجلیل از ۳۵ سرباز نیروی انتظامی خراسان جنوبی

به مناسبت هفته دفاع مقدس در همایش روز سرباز، از سربازان ساعی نیروی انتظامی خراسان جنوبی تجلیل شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در همایش روز سرباز با اشاره به رشادت‌های دلیرمردان رزمندگان در دفاع مقدس افزود: روحیه جهاد و شهادت طلبی رزمندگان باعث تقدس هشت دفاع مقدس و حکمفرمایی امنیت در کشور شد.

سردار فرشید با تقدیر از سربازان متعهد به اصول و قواعد حاکم بر کشور، افزود: سربازان بدون چشم داشت به ثروت و سیاست، با عشق به وطن وظیفه خود که خدمت به هموطن است، را به درستی انجام می‌دهند.
وی افزود: سرباز بعد از خدمت قدرتِ برنامه ریزیی، قانون پذیری و مسئولیت پذیری را آموزش می‌بیند، که این آموزش زمینه ساز پرورش روح برای سعادت دنیوی و آخروت است.

به مناسبت هفته دفاع مقدس در همایش روز سرباز، از  ۳۵ سربازان ساعی نیروی انتظامی خراسان جنوبی تجلیل شد.

 

 

همایش «جوان مومن انقلابی» در زیرکوه برگزار شد/۲

همایش «جوان مومن انقلابی» به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در دانشگاه پیام نور شهرستان زیرکوه برگزار شد.

به گزارش شبستان، همایش «جوان مومن انقلابی» به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در دانشگاه پیام نور شهرستان زیرکوه برگزار شد.

سردار «علی قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در این همایش اظهار داشت: دفاع مقدس ما نادر ترین جنگ تاریخ بود چون بلوک شرق و غرب برای اولین بار با هم علیه یک ملت متحد شدند و تا به حال در دنیا این موضوع سابقه نداشت.

وی در ادامه بیان کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه عراق علیه ایران همه نوع سلاح و جنگنده از غرب و شرق وجود داشت ولی در جبهه مقاومت جوانان مومن انقلابی با دست خالی به مقابله با باطل پرداختند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه در دفاع مقدس جوانان ما تمام تاکتیک ها و دروس نظامی دنیا را به هم ریختند، ادامه داد: در راس این افراد شهید «حسن باقری» به عنوان طراح نظامی دفاع مقدس و شهید «چمران»، شهید «باکری» و دیگر شهدا؛ نخبه های جوانی بودند که دست به ابتکارات فوق العاده ای در دوران دفاع مقدس زدند.

سردار قاسمی با اشاره به شاخصه های دوران دفاع مقدس گفت: بُن بست شکنی، بصیرت، خلاقیت و ابتکار از شاخصه های جوانان ما در دوران دفاع مقدس بود و این شاخصه های مهم باید به نسل جوان و آینده انتقال پیدا کند.

وی در پایان بیان کرد: ما نیز به تبعیت از مقام‌معظم رهبری جوانان را قبول داریم و راه را برای حضور آنان در صحنه میدانی و مدیریتی باز می کنیم و امیدواریم همچون شهدای دفاع مقدس بتوانند بدرخشند و انقلاب اسلامی را در دنیا سربلند نگه دارند.

 

 

 

۱۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی نیاز است

۱۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی نیاز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع ۱۸ نقطه حادثه‌خیز مصوب و باقیمانده در این استان نیاز است.

اسدالله جلال‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۳۱ نقطه پرتصادف و حادثه‌خیز مصوب در خراسان جنوبی تاکنون ۱۳ نقطه با صرف ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های اخیر برای تسهیل تردد خودروها و ایمنی مسافران، اصلاح و رفع شده است.

وی گفت: عملیات ایمن‌سازی و آشکارسازی تمامی نقاط حادثه‌خیز مصوب در سطح راه‌های اصلی استان از سوی این اداره کل پذیرفته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: اداره‌ کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای در راستای انجام وظایف ذاتی خود و ارتقای سطح ایمنی راه‌های استان اقدام به ایمن‌سازی تقاطع‌های حادثه‌خیز با احتمال وقوع تصادفات بالا کرده و تاکنون در۲ تقاطع برای ایمن سازی، روشنایی نقطه‌ای نیز ایجاد شده است.

وی افزود: امسال نیز با توجه به وضعیت نقاط حادثه‌خیز باقیمانده، پنج نقطه را هدف‌گذاری و اولویت‌بندی کرده‌ایم که برای رفع آنها ۹ میلیارد تومان درخواست اعتبار شده لذا در صورت تامین آن، عملیات تکمیل و ایمن‌سازی آنها اجرا خواهد شد.

جلال‌زاده گفت: شناسایی و رفع نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز برون‌شهری از جمله مسایل حساس و مهم است که در صورت اجرایی شدن آن، علاوه بر افزایش ضریب ایمنی راه‌ها، آمار تصادفات جاده‌ای را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه در خراسان جنوبی وجود دارد و از ۱۰ کریدور اصلی کشور ۲ کریدور در این استان کویری واقع شده است.

 

 

 

به مناسبت روز غار پاک برگزار شد

همایش استانی پاکسازی غار بتون سرایان

۴۵ غار در سطح استان خراسان جنوبی شناسایی شده است/جای خالی یک تشکل مردم نهاد زیست محیطی در شهرستان سرایان/

مراسم گرامیداشت روز غار پاک در شهرستان سرایان با حضور اکبری مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ، فرماندار سرایان و جمعی از مسولین شهرستانی برگزار شد.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این همایش با تشکیل دو تیم، محوطه درونی و بیرونی غار بتون توسط شصت

همایش استانی پاکسازی غار بتون سرایاننفر از کوهنوردان استان و فعالان حوزه محیط زیست سرایان از زباله پاکسازی و همچنین مراسم کوهپیمایی به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس در ارتفاعات منطقه حفاظت شده کمر سرخ برگزار شد.

غاربتون فنی‌ترین و عمیق‌ترین غار شرق کشور است که در حاشیه منطقه حفاظت شده کمر سرخ قرار دارد و به عنوان اثر طبیعی ملی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به شناسایی ۴۵ غار در  خراسان جنوبی شده گفت:غار بتون سرایان از جمله عمیق‌ترین غار‌های استان و غار چنشت نیز از حیث کشف آثاری متعلق به هزاره‌های دوم و سوم پیش از میلاد از جمله ظروف سفالی و نیز آثاری متعلق به دوران اسلامی در این غار از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند.

 

اکبری گفت: کوهنوردان و طبیعت دوستان جزو بهترین همیاران افتخاری محیط زیست هستند و با توجه به حضور در طبیعت و مناطق بکر و با اجرای کار‌های نمادین فرهنگی مانند پاکسازی طبیعت از زباله و نریختن زباله در طبیعت بهترین نقش در فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را دارند.

 

وی با توجه به نقش سمن‌ها در توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست، جای یک سمن مردمی رسمی در حوزه محیط زیست را در سرایان خالی دانست و خواستار تشکیل یک گروه سمن مردمی در این حوزه شد.

 

شعار امسال روز غار پاک “اکتشاف، شناخت و حفاظت از غار‌ها” است که به اهمیت شناخت غار‌ها و نقش آن‌ها در کارکرد اکوسیستم‌ها می‌پردازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روایت بیمار و درد نبودن کارت‌خوان در مطب برخی پزشکان استان خراسان جنوبی/۷

 

روایت بیمار و درد نبودن کارت‌خوان در مطب برخی پزشکان استان خراسان جنوبی

درد بیماری و درد سر پول نقد در مطب برخی پزشکان در این روزهای کرونایی یکی از مهم ترین مشکلات مردم است.

به گزارش  تسنیم خدا کند هیچ کس بیمار نشود این دعایی است که از قدیم تاکنون مطرح بوده و هست چرا که وقتی بیماری سراغ آدم می‌آید نه تنها درد خود بیماری بلکه دردهایی دیگری هم بر بیمار افزوده می‌شود.

یکی از مشکلات بیماران در مراجعه به مطب برخی پزشکان عدم وجود دستگاه کارت‌خوان است، در این روزهای کرونایی که کمتر پول نقد جابه‌جا می‌شود عدم وجود دستگاه کارت‌خوان یکی از مشکلات است و این در حالی است که دو سال از ابلاغ مصوبه الزام پزشکان به نصب کارت‌خوان در مطب‌ها گذشت اما بیمار و دردسر پول نقد در مطب برخی پزشکان همچنان دردی بر دردهای بیماران است.

در حالی که بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ و ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام فعالان عرصه سلامت که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و غیره صادر می‌شود، مکلف هستند در مورد نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) از ابتدای سال ۹۸ اقدام کنند اما حال با گذشته دو سال از این ابلاغ هنوز برخی پزشکان از این کار سر باز می‌زنند و همچنان دریافت پول نقد را در اولویت دارند و مراجعان را ناچار به مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز می‌کنند.

کارت‌خوان نداریم

خبرنگار ما برای پیگیری بیشتر وارد یکی از مطبان پزشکان بیرجند می‌شود، سالن انتظار شلوغ است و عده‌ای از بیماران سرپا ایستاده‌اند و کمتر فاصله اجتماعی رعایت می‌شود، منشی پشت باجه‌ای که تا سقف نایلون کشیده شده نشسته و یک به یک بیماران را پذیرش می‌کند.

نام و نشانی از دستگاه کارت‌خوان نیست و بیماران برای پرداخت ویزیت از مطب خارج می‌‍‌شوند و از عابر بانک پول نقد تهیه می‌کنند و منشی تاکید می‌ کند که “فقط پول نقد می‌ گیریم”.

وقتی می‌پرسم کارت‌خوان ندارید؟ کمی سرش را بالا می‌گیرد. نگاه می‌کند و با قاطعیت می‌گوید: خیر.

بیماران و همراهان نیز از این که باید برای پرداخت ویزیت ۶۷ هزار و ۷۰۰ تومانی پزشک پول نقد تهیه کنند نالان هستند،  بیماری اصرار دارد کارت بکشد. در نزدیکی مطب عابر بانک نیست و بیماری با دردی که در پهلوهایش می پیچد نه می‌تواند بنشیند و نه می‌تواند بایستد اما منشی اصرار به دریافت پول نقد دارد و می‌گوید: می‌بینید که کارت‌خوان نداریم، از بیرون پول نقد تهیه کنید.

بیمار نالان از مطب خارج می‌شود و پس از یک ربع برمی‌گردد. ماسک را پایین می‌کشد و پول‌هایی را که از عابر بانک گرفته است، دوباره می‌شمارد تا هزینه ویزیت را بپردازد.

دریافت نقدی با وجود کارت خوان

وارد ساختمان دیگری می‌شوم. روی برخی میزها دو یا سه دستگاه کارت‌خوان نصب شده است. برخی بیماران هزینه ویزیت را نقد می‌پردازند و برخی کارت می‌کشند. در یک مطب هر چند به کارت‌خوان مجهز است اما به دلیل خرابی، هزینه نقد دریافت می‌شود.

بیماران از عابر بانک نزدیک ساختمان پول نقد تهیه می‌کنند و هزینه ویزیت را می‌پردازند. در مطب دیگری که بیماران دور تا دور منشی را گرفته‌اند، جای سوزن انداختن نیست و نشانی از کارت‌خوان دیده نمی‌شود و بیماران باید پول نقد بپردازند.

بیماری گفت: در این شرایط کرونا برای جلوگیری از انتشار ویروس نباید پول نقد را دست به دست کنیم و ویزیت پزشک ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان است که اگر با کارت خوان باشد به راحتی قابل پرداخت است و چون باید نقد پرداخت شود گاهی به دردسر می‌افتیم و بیماران در بیشتر مواقع هزینه‌ای بالاتر از این حق ویزیت می‌پردازند.

گاهی به جز ویزیت، هزینه‌های جانبی دیگری هم باید پرداخت کنیم

وی افزود: گاهی به جز ویزیت، هزینه‌های جانبی دیگری هم باید پرداخت کنیم که این سبب تفاوت تعرفه‌های خدمات پزشکان می‌شود و بیمار هم سردرگم است  که چرا این میزان هزینه را باید بپردازد.

این بیمار ادامه داد:کارت‌خوان که باشد به راحتی اگر شکایتی داشته باشیم می‌توانیم پیگیری کنیم اما با پرداخت پول نقد نمی‌توانیم راه به جایی ببریم.

وی تصریح کرد: دفعاتی بوده است که به پزشک مراجعه کرده‌ام و با آن که کارت‌خوان نصب است اما منشی درخواست هزینه نقدی کرده و گاهی هم قطع بودن دستگاه کارت‌خوان بهانه‌ای برای دریافت پول نقد شده اما بنا به آخرین آمار منتشر شده در سال گذشته حدود ۸۰ درصد صاحبان مشاغل و حرف مختلف پزشکی استان در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی ثبت نام کردند.

مسئول روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته در آمارگیری و دریافت  پوز بانکی از بانک‌ها برای پزشکان و دیگر شغل‌های مشمول مالیات، مشکلاتی به وجود آمد و از این رو امکان ارائه آمار دقیق هم اکنون فراهم نیست.

زراعتکار افزود: افراد می‌توانند شکایات خود را در این موارد به سامانه ۱۵۲۶ اعلام کنند.

وی از بروز برخی مشکلات در زمینه ثبت نام و استفاده از کارت‌خوان افزود: چند مورد شکایت از نصب نشدن کارت‌خوان داشته‌ایم و به دلیل بسته بودن سامانه آمار نهایی در اختیار نیست.

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: اساس دین حب و خدمت به مردم است/۳

امام جمعه بیرجند: اساس دین حب و خدمت به مردم است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اساس دین حب است و خدمت به مردم ارزشمندترین اعمال محسوب می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار جمعی از اعضای گروه جهادی میثاق جوانان بیرجند ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین امام حسین (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: گاهی انسان‌ها عمر خود را به پوچی و ضرر سپری می‌کنند اما افرادی که وقت، عمر، کار و زندگی خود را صرف حل مشکلات بندگان خدا می‌کنند، بهشت حداقل پاداش آنان است.

وی افزود: اگر از کسی بپرسند که عمر خود را چند می‌فروشی، در پاسخی که همراه با تعجب و شگفتی است سوال‌کننده را هم متهم به کمبود شعور می‌کند که این چه سوالی است، ما عمر خود را به همه دنیا نمی‌فروشیم، اما وقتی در پایان عمر هر نفر از او سوال کنیم که عمر خود را به چه فروختید؟ خواهید دید به سرگرمی، بی‌تفاوتی و لذت‌های زودگذر فروخته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: گاهی نه تنها به هیچ عمر فروخته می‌شود بلکه به ضرر نیز می‌فروشیم، همان گونه که در قرآن کریم خداوند می‌گوید «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ؛ [که] بی‌تردید انسان در زیان کاری بزرگی است» شما جوانان با کمال هوشیاری عمر خود را درست معامله کرده‌اید و ارزان نمی‌فروشید.

وی گفت: شما قیمت دارید و جنت (بهشت) کف قضیه است، حداقلش است و به کمتر از آن نفروشید لذا شما که وقت، عمر، کار و زندگی خود را صرف حل مشکلات بندگان خدا می‌کنید؛  شما که آنها را نمی‌شناسید و از کجا آنها را پیدا می‌کنید، از جانب خدا پیدا می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: مراجع تقلید که دین را به ما می‌گویند، همچون آیت الله فاضل لنکرانی (قدس سره)  می‌فرماید «من ۵۰ سال به عنوان اسلام شناس بعد از ۳۰ سال تحصیل به این نتیجه رسیدم که در دین خدا، بعد از انجام واجبات اگر همه مستحبات را ترک کردید و رفتید دنبال حل مشکل مردم، اگر فردای قیامت از شما بپرسند چرا چنین، بگویید فاضل لنکرانی در دنیا چنین گفت».

وی گفت: آنچه که شما در وسع خود انجام می‌دهید، خدا قبول کند و اکنون که کمک می‌خواهید خیلی کار درستی است، بنده نیز این موضوع را تعقیب می‌کنم زیرا وقتی سنگی در میان راه قرار می‌گیرد که از دست یک نفر ساخته نیست تکان بدهد، باید به دیگران بگوید و کمک کنند تا سنگ را قبل از وقوع حادثه آن مانع جا به جا شود.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: به کاری که می‌کنید خیلی معتقد باشید، اصولا اساس دین حب است و بغض عارضی است.

وی افزود: بغض وقتی عارض می‌شود که بین محب و محبوب مانعی باشد، بغض ایجاد می‌شود که مانع را برطرف کند و وقتی حب انسان منحصر به خدا شود و نه هوس، آن موقع به لازمه حب خدا همه عالم و آدم را دوست دارد، گیاهان و حیوانات را دوست دارد چرا که همه اینها منتسب به خدا هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: لذا وقتی حب خدا پیش آمد همه چیز جلوه الهی پیدا می‌کند و خداوند به شما توفیقی داده که این انتخاب ارزشمند را انجام داده‌اید.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات بومی محلی عشایری در روستای فرخی قائنات/۷

مسابقات بومی محلی عشایری در روستای فرخی قائنات برگزار شد.

این مسابقات با حضور ۴۰ نفر شرکت کننده  از روستا‌های کلی، برگزاری مسابقات بومی محلی عشایری در روستای فرخی قائناتبُزن آباد، محمدآباد و گرماب در روستای فرخی برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مسابقات در رشته‌های هفت سنگ، لی لی، چوب کشی، پلخمون و پرتاب سنگ با هم رقابت کردند.

 

 

 

 

 

 

بهره مندی تمامی روستا‌های سرایان از شبکه گاز/۲

تمامی روستا‌های شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی،  مدیرعامل شرکت گاز استان از پایان یافتن پروژه‌های گازرسانی روستایی و بهره مندی کامل خانوار‌های روستایی و شهری در شهرستان سرایان خبر داد.

سید محمود هاشمی در مراسم پوشش ۱۰۰ درصدی گازرسانی در شهرستان سرایان گفت: در شهریور سالجاری ۳ شهرستان سرایان، فردوس و قائنات تحت پوشش ۱۰۰ درصدی گازرسانی قرار گرفتند.

وی افزود: با بهره برداری از پروژه‌های گازرسانی در شهریور ماه سالجاری هفت روستای شهرستان سرایان با جمعیت ۲۷۶ خانوار زیرپوشش گاز طبیعی قرار گرفتند.

هاشمی گفت: در حال حاضر تمامی روستا‌ها و شهر‌های شهرستان سرایان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: در ادامه خدمت رسانی، ۱۸ پروژه گازرسانی در شهریور ماه سال جاری توسط شرکت گاز استان در شهرستان سرایان افتتاح یا کلنگ زنی شده است.

 

 

 

 

معرفی برترین های مسابقات دارت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در بیرجند/۷

با همت کمیته مسابقات انجمن دارت خراسان جنوبی اولین دوره مسابقات دارت حضوری گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دو بخش بانوان و آقایان در سالن دارت دکتر گنجی شهرستان بیرجند برگزار شد که در پایان برترین‌ها معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در بخش آقایان ابوالفضل علیزاده مقام اول، رضا محمدی مقام دوم و جواد زیدری وعلیرضا فروتن مقدم مقام سوم مشترک مسابقات  را کسب کردند.

در بخش بانوان نیز مائده عطایی اول، بتول داوری دوم و حانیه اباذری وفهیمه زارعی سوم مشترک شدند.

 

 

 

زنگ مهر، مقاومت و شهادت در خراسان جنوبی نواخته شد

 

استاندار خراسان جنوبی در مراسم زنگ مهر، مقاومت و شهادت

دفاع در عرصه علم‌آموزی و جنگ نرم ادامه دارد

دفاع مقدس در سنگر علم‌آموزی ادامه دارد

زنگ مهر، مقاومت، شهادت، ایثار و نماز روز شنبه به صورت نمادین با حضور استاندار خراسان جنوبی در دبیرستان حضرت فاطمه زهرا (س) شهر بیرجند نواخته شد.

 استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: تقارن هفته دفاع مقدس با آغاز سال تحصیلی بیانگر این است که دفاع پایان‌پذیر نیست و در سنگر علم‌آموزی ادامه دارد.

حمید ملانوری افزود: در دوران دفاع مقدس سلاح جنگی دشمن معلوم بود اما امروز در برابر جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن که از انواع سلاح‌ها استفاده می‌شود نیاز به بصیرت است و جز با علم‌اندوزی محقق نمی‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: دفاع مقدس و تقارن آن با جریان علم‌آموزی و دانش‌پژوهی بیانگر این موضوع است که از موضوع تدافعی در تعلیم و تربیت خارج نشویم زیرا دفاع همان دفاع اما ادوات جنگ فرق می‌کند.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در جنگ نرم، علم‌آموزی زمینه‌ساز امنیت پایدار است.

ملانوری گفت: تقارن اربعین حسینی با آغاز سال تحصیلی هم بیانگر واقعیت‌های مکتب امام حسین (ع) است و آنچه در کلاس‌های درس می‌آموزیم تداوم آموزه‌های مکتب عاشورا است، مکتبی که کرامت انسانی و جایگاه ارزشمند انسان را ترسیم کرد.

وی افزود: امروز آغاز یک حرکت بسیار بزرگ فرهنگی، علمی و آموزشی در کشور است و آغاز سال تحصیلی و آغاز جریان تعلیم و تربیت برای رسیدن جامعه‌ به قله‌های علم و دانش تا در مسیر رشد و کمال قرار بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید “آیا کسانی که عالم هستند و کسانی که اهل جهل هستند برابرند” و برای جدا کردن جامعه از صف جاهلان باید جامعه خود را در مسیر فراگیری دانش قرار دهد تا بتواند از آنچه خدا در اختیارش قرار داده استفاده کند.

وی اظهار داشت: سال ۵۹ که رژیم بعث عراق با همدستی هم‌پیمانان خود جنگ تحمیلی را علیه کشور ما آغاز کرد شاید تقدیر بر این بود که ۴۰ سال، تحصیل را با یاد و نام دفاع مقدس آغاز کنیم.

ملانوری افزود: دفاع مقدس یک دانشگاه بسیار بزرگ را برای کشور زمینه‌سازی کرد و تقارن آغاز سال تحصیلی با اربعین حسینی می‌تواند جریان علم‌اندوزی، دانش، ‌فهم و ‌شعور را یادآوری کند که در قرن حاضر هنوز اگر جامعه خود را در این مسیر قرار ندهد می‌تواند در جهل بزرگ خود را گرفتار کند.

وی گفت: در کلاس درس و حوزه‌های علمیه باید علم دفاع از ارزش‌های اسلامی را بیاموزیم زیرا روزی که دفاع مقدس شکل گرفت دانش‌آموزان، دانشگاهیان، معلمان، طلاب و روحانیون درس را گذاشتند و به صحنه نبرد رفتند تا آنچه در مکتب الهی آموختند در صحنه عمل اجرایی کنند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: امروز در سایه امنیت خوبی که انقلاب و نظام برای کشور به ارمغان آورده است علم می‌‎آموزیم تا مهارت پیدا کنیم و توانمند و مجهز بشویم و در جریان جنگ نرم دشمن قرار گیریم و جامعه‌ای محکم، متخصص، قوی و آگاه باشیم تا مکتب و اسلام همواره قوی باشد.

وی افزود: فضای علم‌اندوزی در سایه امنیت را باید قدر بدانیم زیرا بسیاری از هموطنان ما در دوران دفاع مقدس و امروز هم در عرصه سلامت جان خود را تقدیم کردند که این سرمایه‌گذاری در قالب همان فهم بزرگ پدیدار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز  در این مراسم گفت: بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز استان امروز سال تحصیلی را به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آغاز می‌کنند.

محمدعلی واقعی افزود: تمامی مدارس روستایی و عشایری و هنرستان‌های فنی امروز فعالیت خود را آغاز کردند و امیدواریم با کنترل کرونا و واکسیناسیون همگانی بتوانیم شاهد حضور حداکثری دانش‌آموزان در مدارس باشیم.

وی گفت: واکسیناسیون معلمان در استان خراسان جنوبی به پایان رسیده و واکسیناسیون دانش‌آموزان متوسطه دوم و متوسطه اول در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۲۰ هزار کلاس اولی در مدارس استان ثبت‌نام شدند تصریح کرد: تاکنون ۱۷۰ هزار دانش‌آموز برای ثبت‌نام در مقاطع تحصیلی مختلف به سامانه مراجعه کردند که پیش‌بینی می‌شود این آمار به بالای ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در این استان برسد.

وی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس اصل بر حفظ سلامتی دانش‌آموزان، معلمان و خانواده آنان است افزود: مدارس امسال به‌صورت تدریجی و در سه مرحله از ابتدای مهر تا نیمه دوم آبان بازگشایی می‌شوند.

واقعی بیان کرد: با وجود همه کمبودها تمام ظرفیت برای تامین بهداشت و سلامت در مدارس به کار گرفته شده و تجهیزات مورد نیاز در چهار ‌مرحله به مدارس ارسال و یک مرحله دیگر هم ارسال خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بسته‌های بهداشتی به مدارس ارسال و سه میلیارد تومان وجه نقد تامین شده است که اقلام مورد نیاز مدارس تهیه شود.

وی درباره نحوه توزیع کتاب درسی گفت: توزیع کتاب‌ها آغاز شده است و ادامه دارد فقط در پایه اول کسری کتاب داشتیم که تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.

واقعی افزود: علیرغم همه تنگناها و شیوع ویروس کرونا دانش‌آموزان خراسان جنوبی برای سومین سال متوالی میانگین بالاترین نمره نهایی کشور را کسب کردند.

سال تحصیلی جدید سوم مهر همزمان با سراسر کشور در ۱۲ منطقه آموزشی و ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه خراسان جنوبی آغاز شد و ۵۰ هزار دانش‌آموز اولین روز سال تحصیلی در مدارس حضور یافتند.

 

 

 

 

برگشت بیش از ۲ میلیارد ریال به شاکیان در خراسان جنوبی/۲-۳

در نیمه نخست امسال ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون و ۲۶۲ هزار ریال به مردم برگشت داده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: برگشت این مبلغ به شاکیان پس از پیگیری و بررسی شکایت‌های مردمی و گزارش‌های سامانه ۱۲۴ از سوی بازرسان و در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شده است.

عباس جرجانی با اشاره به دریافت گزارشات مردمی از دو طریق حضوری و سامانه تلفنی ۱۲۴ در تمامی شهرستان‌ها افزود: در این مدت سه هزار و ۳۱۱ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ در سطح استان دریافت و مورد رسیدگی بازرسان قرار گرفته است.

به گفته وی همچنین در این مدت، بیش از ۴۶ هزار و ۳۶۲ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی و غیر صنفی خراسان جنوبی انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این راستا ۷۸۱ فقره پرونده تخلف نیز به ارزش ۳۰۹ میلیارد و ۸۳۲ میلیون و ۱۷۹ هزار ریال برای واحد‌های متخلف در استان تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات پومسه تکواندو در سربیشه/۷

برگزاری مسابقات پومسه تکواندو به مناسبت هفته دفاع مقدس به صورت مجازی در شهرستان سربیشه
هیأت تکواندو شهرستان سربیشه با همکاری نیروی مقاومت بسیج سپاه به مناسبت هفته دفاع مقدس مسابقات مجازی پومسه را در دو بخش آقایان و بانوان برگزار کرد. در این مسابقات که در چهار رده سنی خردسالان، نونهالان، نوجوانان و جوانان برگزار شد، رییس و نایب ریس هیأت استان و نماینده بسیج بانوان استان حضور داشته و بر نحوه داوری و برگزاری مسابقات نظارت داشتند.
در پایان نفرات برتر هر رده سنی معرفی شدند.

 

 

 

برگزاری مسابقات تیراندازی در مود به مناسبت هفته دفاع مقدس/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته شکوهمند دفاع مقدس مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی در شهر مود برگزار شد. این مسابقات به همت هیأت تیراندازی شهرستان در دو بخش آقایان و بانوان در محل سالن تیراندازی مجموعه ورزشی مود برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

احداث ساختمان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ۳۰ درصد پیشرفت دارد

احداث ساختمان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ۳۰ درصد پیشرفت دارد

 سرپرست امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: پروژه احداث ساختمان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی که عملیات اجرایی آن سال گذشته در بیرجند آغاز شد، در مجموع ۳۰ درصد پیشرفت دارد.

ایرج مهدی‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه را در بخش خوابگاهی به مرحله بتن‌ریزی سقف رساندیم و نیازمند کمک خیرین و دستگاه‌های اجرایی هستیم تا تکمیل شود.

وی گفت: تاکنون در زمینه احداث ساختمان دانشگاه فرهنگیان ۱۶ میلیارد تومان هزینه کردیم و امسال هم ۲۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

سرپرست امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اظهار داشت: این پروژه با هفت هزار متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در خیابان ملاصدرا بیرجند احداث می‌شود و برای فاز اول، پردیس خواهران امام سجاد (ع) در قالب ۲ ساختمان آموزشی و خوابگاهی در دست ساخت است.

وی گفت: بعد از ۸۴ سال سابقه مرکز تربیت معلم در خراسان جنوبی دانشگاه فرهنگیان دارای ساختمان مستقل می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر دانشجویان دختر مرکز بیرجند در مکان استیجاری مستقر هستند، امیدواریم با کمک دستگاه‌های اجرایی و خیرین بخش خوابگاهی هرچه سریعتر تکمیل شود.

مهدی‌زاده افزود: مکانی که در حال حاضر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در آن تحصیل می‌کنند متعلق به آموزش و پرورش و تخریبی است که در صورت حمایت شهرداری و شورای شهر از پروژه قطعا روند کار سریعتر انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال بنیاد خیرین دانشگاه‌ساز را در این دانشگاه راه‌اندازی کردیم و امیدواریم کمک موثری داشته باشند همچنن مرکز نیکوکاری نهال انقلاب از اقداماتی خوبی بود که در سال جاری راه‌اندازی شد.

سرپرست امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ادامه داد: ۸۵۳ دانشجوی جدید برای سال تحصیلی جاری در این دانشگاه جذب می‌شوند و امسال چهار رشته جدید از جمله آموزش الهیات، زبان و ادبیات فارسی، امور تربیتی و مشاوره به رشته‌های تحصیلی دانشگاه اضافه شد.

وی گفت: این افراد با اعلام سازمان سنجش آموزش نسبت به ثبت‌نام در دانشگاه فرهنگیان اقدام خواهند کرد که از این تعداد ۵۳۷ نفر مرد و مابقی زن هستند و در سه پردیس مرکز آموزش امام سجاد (ع)، مرکز شهید باهنر بیرجند و مرکز بنت‌الهدی الصدر فردوس ساماندهی می‌شوند.

مهدی‌زاده افزود: چهار رشته تحصیلی هم از قبل داشتیم و در مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در هشت رشته تحصیل می‌کنند.

 

 

مسابقات دارت بانوان شهر مود در هفته دفاع مقدس/۷

مسابقات دارت بانوان شهر مود در راستای پاسداری از مقام زن در هفته دفاع مقدس
مسابقات دارت بانوان با هدف پاسداری از مقام زن در هفته دفاع مقدس در مجموعه ورزشی شهر مود برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی  این مسابقات را هیأت انجمن های ورزشی شهرستان با همکاری حوزه مقاومت بسیج سپاه مود برگزار نمود. در پایان نیز از بانوان برگزیده تجلیل بعمل آمد.

 

 

یادواره شهیده «معصومه محمودی سرتنگی» در بیرجند برگزار شد/۲-

مشارکت کانون خراسان جنوبی در یادواره شهیده «معصومه محمودی سرتنگی»

یادواره شهیده معصومه محمودی سرتنگی با مشارکت استانداری، بسیج اساتید، دانشگاه پیام نور و فنی و حرفه ای بیرجند و کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، یادواره شهید «معصومه محمودی سرتنگی» تنها شهیده خراسان جنوبی در دوران دفاع مقدس با سخنرانی «فاطمه واعظ جوادی» معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید و با تشریح دکترین نیروهای نظامی امنیت آمریکا با رویکرد جایگاه بانوان برگزار شد.

در این مراسم اثر هنری علیرضا حسینی مربی کتاب‌خانه سیار کانون از تمثال این شهیده رونمایی و پیام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به  کنگره ۷۰۰۰ هزار شهید زن توسط «امیر حسام مجیدی» عضو مرکز شماره دو کانون بیرجند قرائت شد.

 

 

 

 

امید به رونق تولید با فعال‌سازی کارخانه‌های خراسان جنوبی/

امید به رونق تولید با فعال‌سازی کارخانه‌های خراسان جنوبی

پایش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال از نخستین برنامه‌های رییس جمهوری و تصمیمات دولت سیزدهم بوده و تلاش همه‌جانبه برای فعالیت مجدد این واحدها و رفع موانع آنها، امیدها را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال تازه کرده است.

به گزارش ایرنا در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی کشور بخش زیادی از واحدهای تولیدی که با سرمایه‌گذاری‌های کلان و بخش خصوصی راه‌اندازی شدند در معرض تعطیلی قرار گرفتند یا با تعدیل نیرو و ظرفیت پایین فعالیت کردند که این موضوع آسیب‌هایی را به بخش خصوصی و تولید وارد کرد.

مساله تولید داخلی آنقدر حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر شعارهای سال را به طور متوالی بر محور رونق و جهش تولید و مانع‌زدایی از مسیر آن انتخاب کرده‌اند به طوری که شعار سال ۹۹ را «جهش تولید» و امسال را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

دولت سیزدهم نیز از زمان آغاز به کار رسمی در شهریور امسال یکی از اولویت‌های جدی خود را فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای کشور و در نتیجه بی‌نیازی از واردات اعلام کرد.

بر همین اساس پایش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال یکی از نخستین دستورات رییس جمهوری بود که در سراسر کشور از جمله خراسان جنوبی به مرحله اجرا درآمد.

ناگفته نماند که بازگشت واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل به مدار تولید پیش از تشکیل دولت سیزدهم نیز مورد تاکید آیت الله رئیسی در کسوت ریاست قوه قضائیه بود که منجر به خارج کردن بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی از رکود در مدت ۲ سال و جلوگیری از بیکار شدن هزاران نفر بود.

براساس گزارش‌های موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت کشور معطل و بلااستفاده است که خراسان جنوبی نیز مستثنی نبوده و تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی این استان تعطیل یا راکد و بخشی نیز با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند.

اینک چشم امید صنعتگران و کارگران خراسان جنوبی مانند سراسر کشور به دستان دولتمردان دوخته شده است تا با رفع موانع و چالش‌های تولید شاهد جهش اساسی در تولید داخلی و رونق واحدهای تولیدی باشیم.

۳۵ درصد واحدهای تولیدی راکد است

اهمیت این اقدام امیدآفرین زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم در حال حاضر واحدهای تعطیل و راکد استان خراسان جنوبی حدود ۳۵ درصد واحدها را شامل می‌شود همچنین حدود ۱۷ درصد واحدها زیر ۳۰ درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کنند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به پایش انجام شده در استان که این داده‌ها حاصل آن است، اظهار داشت: همچنین حدود ۱۷ درصد واحدها زیر ۳۰ درصد، ۲۲ درصد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد و ۲۸ درصد بالای ۷۰ درصد فعال هستند.

حامد حسن‌نژاد به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع تاکنون ۵۴۵ پروانه بهره‌برداری صنعتی در خراسان جنوبی صادر شده است و طبق آخرین پایش انجام شده از ۵۰۴ واحد ۲۲۵ واحد تعطیل، مابقی فعال و نیمه‌فعال هستند.

وی افزود: برای واحدهای نیمه‌فعال یا تعطیل استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درخصوص فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال با برگزاری جلسات متعدد استفاده شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: با روش‌های مختلف نظیر تامین سرمایه در گردش، حل مشکلات بانکی و مالیاتی و تامین اجتماعی، امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها به‌ویژه واحدهای مصرف‌کننده مواد پتروشیمی، استفاده از تسهیلات بازسازی و نوسازی برای بهبود ماشین‌آلات و تجهیزات، حل مشکلات سهامداری و مالکیتی یا تغییر در نوع محصول تولیدی در همین زمینه استفاده شده است.

بازگشت ۱۲ واحد تولیدی به چرخه تولید در سال جاری

وی گفت: سال ۹۹ تعداد ۱۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند و برنامه وزارتخانه در سال جاری بازگشت ۲۴ واحد بوده که تاکنون تعداد ۱۲ واحد به چرخه تولید بازگشته‌ است.

حسن‌نژاد افزود: براساس عارضه‌یابی انجام شده و استفاده از تجربیات صاحب‌نظران و فعالان حوزه صنعت در حال حاضر مهمترین مشکل واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است لذا استفاده از سرمایه در گردش مهمترین راهکار برای رفع این نقیصه پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز امکان استفاده از تسهیلات رونق و جهش تولید و طرح تام امکانپذیر بوده که نرخ این تسهیلات ۱۸ درصد است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ نیز در مرحله پیگیری است که در صورت ابلاغ به سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در راستای اجرای دستور رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این سازمان مانند گذشته پیگیری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال را سرلوحه کار قرار داده است.

حسن‌نژاد گفت: در این مسیر از ظرفیت‌های قانونی نظیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، کانون خبرگان بانکی و کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی نیز بهره خواهیم گرفت.

وی افزود: در صورت اجرا نشدن مصوبات از بازوی توانمند قوه قضائیه نیز که همیشه همراه حوزه سرمایه‌گذاری بوده‌ است، بهره گرفته می‌شود.

اشتغال ۱۲ هزار نفر در صنعت خراسان جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۵۳۷ واحد صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۲۶ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲ هزار نفر در این استان وجود دارد.

عباس جرجانی با بیان اینکه از این تعداد ۵۰۸ واحد کوچک، ۱۱ واحد بزرگ و ۱۸ واحد متوسط است اظهار داشت: مهمترین محصولات تولیدی استان شامل تایر، لوله‌های پلی‌اتیلن، چینی بهداشتی، کنسانتره زغالسنگ، کاشی و سرامیک، اکسید منیزیم، خوراک دام و طیور، پودرهای میکرونیزه معدنی، بلوکه‌های سبک گازی، کنسانتره مس و محصولات شوینده است.

وی بیان کرد: سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از کل ارزش افزوده استان ۲۳.۳۰ و از سهم کشور چهار درصد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: سال گذشته در مجموع هزار و ۶۱۱ فقره تسهیلات در قالب رونق تولید، تبصره ۱۸ و به‌صورت مستقیم به میزان هشت هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد.

وی گفت: میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی استان در سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ از دو محل پرداخت مستقیم و رونق تولید در مجموع هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال بوده است.

جرجانی عنوان کرد: سال گذشته ۳۹ جلسه کمیته کارشناسی تسهیل و رفع موانع تولید با ۱۷۰ مصوبه و ۶۳ کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع با ۳۴۶ مصوبه برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان برگزار شد.

نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی و معافیت مالیاتی

تسهیل و رفع موانع تولید منحصر به پرداخت تسهیلات نیست و پژوهشگر اقتصادی در این باره معتقد است که معافیت مالیاتی و تامین سرمایه در گردش از نیازهای اساسی تولیدکنندگان در خراسان جنوبی است.

مهدیه ضیائیان گفت: متاسفانه شرایط تحریمی در کشور تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی رو به رو کرده و علاوه بر آن مالیات‌های زیادی که به تولیدکنندگان استانی وارد شده سبب تعطیلی واحدهای تولیدی زیادی در شهرک‌های صنعتی شده است.

وی افزود: از منظر فعالیت در حال حاضر ۲۴ درصد واحدهای تولیدی استان کاملا فعال، ۱۶ درصد فعالیت بالای ۳۰ درصد ظرفیت، ۱۷ درصد نیمه‌فعال زیر ۳۰ درصد ظرفیت، ۱۴ درصد غیرفعال و راکد و ۲۹ درصد نیز در تعطیلی کامل هستند.

دکترای علوم اقتصادی گفت: همچنین از منظر شرایط کار ۴۵ درصد واحدهای تولیدی با شرایط سخت و آسیب‌پذیر، ۲۱ درصد در حالت رکود اما قابل رفع، ۱۵ درصد رو به توسعه، ۱۴ درصد صادرات محور، سه درصد در حال تعطیلی کامل و ۲ درصد در حالت رکود و غیرقابل رفع قرار دارند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی استان محرومی است که از معافیت مالیاتی برخوردار نیست این در حالی است که بسیاری از استان‌های برخوردار کشور از این مزایا بهره‌مند شده‌اند اما صنعتگر در این منطقه باید بار مضاعفی را تحمل کند.

ضیائیان گفت: یکی از موانع پیش روی تولید در خراسان جنوبی مالیات است که کاهش مالیات بر ارزش افزوه از ۹ درصد به چهار یا پنج درصد و معافیت‌های مالیاتی برای شهرک‌های صنعتی استان می‌تواند نسخه درمانی مناسبی برای این واحدهای تولیدی و صنعتی باشد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان به ویژه صنعت و تجارت یکی از راه‌های توسعه اقتصادی، ایجاد درآمد و افزایش فرصت شغلی در منطقه است که با فعال بودن چرخ‌های صنعت و فراهم بودن زیرساخت لازم محقق می‌شود.

نبود نقدینگی از عوامل غیرفعال شدن واحدهای تولیدی است

پژوهشگر اقتصادی گفت: اما نبود نقدینگی، بازار فروش و اخذ مالیات‌های سنگین از واحدهای نوپا از عوامل موثر در غیرفعال شدن برخی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی برای رفع نواقص است.

وی افزود: تولیدکننده در استان مواد اولیه ندارد و مصرف در استان است، محصولات از طریق راه‌های نامناسب از استان خارج می‌شود و تولیدکننده برای یک تُن بار بیشترین هزینه را پرداخت می‌کند بدین ترتیب تولیدکنندگان استانی بازارهای مصرفی کالاهای خود را از دست می‌دهند و صنایع به‌طور مستمر متوقف می‌شود.

ضیائیان تصریح کرد: به این ترتیب با این هزینه‌های سنگین تولیدکننده باید مالیات‌های سنگین را به دوش بکشد.

وی گفت: با توجه به گزارشات، از نظر سرانه خراسان جنوبی پایین‌ترین استان کشور است اما در عوض سومین استانی است که مالیات می‌پردازد.

پژوهشگر اقتصادی گفت: معافیت مالیاتی موضوع جدیدی نیست و بیش از ۲۰ سال است که چنین معافیت‌هایی برای مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته تصویب و اجرایی می‌شود اما واقعیت این است که اتفاق قابل توجهی در منطقه محروم خراسان جنوبی نیفتاده است و با توجه به وعده‌هایی که توسط مسوولان داده شده این مهم در این استان کمتر برخوردار محقق نشده است.

وی افزود: از آنجایی که خراسان جنوبی با توسعه زیرساخت‌ها در سال‌های اخیر رو به رو بوده است قطعا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان این استان مفید خواهد بود و موجب رونق و توسعه اقتصادی استان خواهد شد.

ضیائیان با بیان اینکه قانون مقررات در کل کشور است و اجرای آن دید باز می‌خواهد تاکید کرد: زیرساخت باید درست شود و اگر موانع از سر راه تولیدکننده و سرمایه‌گذار برداشته شود یک نفر بیکار در استان نخواهیم داشت.

توجه ویژه به توسعه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

وی گفت: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که در خراسان جنوبی وجود دارد، به توسعه سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران باید توجه ویژه شود.

مشاور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در استان را اقدام مناسبی از سوی دولت دانست و افزود: همچنین باید تلاش شود از ظرفیت‌های موجود در صندوق توسعه ملی و سایر مشوق‌ها در خراسان جنوبی استفاده شود.

وی بیان کرد: بیشتر کارخانجات استان صادرات‌محور هستند که مشکل نقدینگی دارند و تامین سرمایه در گردش می‌تواند کمک بزرگی به واحدهای تولیدی استان خراسان جنوبی باشد.

ضیائیان گفت: واحد تولیدی استان باید به راحتی دسترسی به نقدینگی بی‌منت، بدون فساد و ارزان و با قیمت مناسب داشته باشد از طرف دیگر تحت فشار دستگاه‌های متعدد چون اقتصاد و دارایی، تامین اجتماعی و مالیات برای وصول مطالبات نباشد.

وی اضافه کرد: تحت فشار قرار گرفتن واحد تولیدی استانی توسط برخی دستگاه‌ها برای وصول مطالباتشان باعث می‌شود که همان نقدینگی موجود و کم نیز به جای قرار گرفتن در مسیر تهیه مواد اولیه و پرداخت حقوق و دستمزد به مطالبات سال‌های بسیار قبل از دستگاه‌های اجرایی اختصاص یابد.

پژوهشگر اقتصادی گفت: رفع مشکلات اقتصادی منطقه و ایجاد عمران و آبادانی در خراسان جنوبی می‌تواند به توسعه‌یافتگی استان سرعت دهد هرچند حذف موانع از سر راه تولیدکنندگان و اجرای معافیت‌های مالیاتی از مواردی است که به گفته سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌تواند نسخه درمان توسعه صنعت و تولید استان باشد و از تعطیل شدن واحدهای صنعتی و خدماتی جلوگیری کند.

وی افزود: صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت شبکه صنعتی، بازاریابی و توسعه صادرات ایفا می‌کنند و در حقیقت این صنایع نقش مهمی در ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی دارند.

ضیائیان گفت: اگر صنعت را عامل تعیین کننده در توسعه استان مرزی خراسان جنوبی بدانیم باید اقدامی انجام دهیم که موانع سر راه توسعه و تولید برداشته شود.

وی افزود: از جمله موانعی که بر سر راه صنعت استان قرار گرفته همین مالیات‌های سنگین است که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی شده است.

به گفته وی کارشناسان زیادی معتقدند با وجود اینکه استان مرزی خراسان جنوبی ثروتمند و دارای ظرفیت‌های منحصر به‌فرد است اما از نظر دارا بودن صنایع و واحدهای تولیدی هنوز توسعه‌نیافته است.

 

 

 

 

اعزام کاروان سلامت به مناطق روستایی شهرستان بیرجند/۲-۳

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از اعزام کاروان سلامت به دو روستای بویک و سنگ آباد شهرستان بیرجند به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین ذاکریان در حاشیه بازدید از روند ارائه خدمات کاروان سلامت اعزامی بهاعزام کاروان سلامت به مناطق روستایی شهرستان بیرجند روستای بویک بیرجند گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس تیم پزشکی، درمانی داوطلبان جمعیت هلال احمر در قالب کاروان سلامت به منظور ارائه خدمات بشردوستانه و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهیدان سیادت، نخعی پور و سازنده در روستا‌های بویک و سنگ آباد حضور یافتند.

وی از ویزیت رایگان ۱۵۵ بیمار در این کاروان خبر داد و افزود: ارائه خدمات دارویی رایگان به ارزش ۵۰ میلیون ریال به مراجعه کنندگان از دیگر فعالیت‌های کاروان در این روستا‌ها بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: همچنین تعداد ۳۰ نفر از روستاییان در کلاس امداد و کمک‌های اولیه در حاشیه اجرای این طرح شرکت کردند.

وی گفت: در این کاروان تعداد ۳ پزشک عمومی داوطلب و دو نفر از خواهران داوطلب برای تست فشار خون افراد یه مدت دو روز مشارکت داشته اند.

ذاکریان ارائه خدمات سلامت محور به اقشار نیازمند جامعه را از جمله اهداف این کاروان دانست و گفت: همچنین فعالیت این تیم‌ها در مناطق محروم باعث ارتقاء سطح سلامت روستاییان و تزریق روحیه امید به آن‌ها می‌شود.

 

 

مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و عطر افشانی مزار مطهر شهید گمنام دانشگاه بیرجند

در اولین روز از هفته دفاع مقدس و از سلسله برنامه های ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس دانشگاه مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و عطر افشانی مزار مطهر شهدای گمنام دانشگاه برگزار شد.
مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و عطر افشانی مزار مطهر شهید گمنام دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و عطر افشانی مزار مطهر شهید گمنام دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در این مراسم جمعی از اعضای هیأت رئیسه، مدیران، مسئولان و دانشجویان دانشگاه با اهدای شاخه گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام نمودند و با آرمانهای امام و شهیدان تجدید میثاق کردند.
حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، جایگاه شهدا و جانبازان دفاع مقدس را در راستای نجات کشور برشمرد و تأکید کرد: وعده خداوند در دوران دفاع مقدس با وجود عشق، اعتقاد، علاقه و صفایی که بر محور تقوا وجود داشت محقق شد.

به مناسبت هفته دفاع مقدس،

صبح شعر«پلاک آشنا» در کانون شماره سه بیرجند برگزار شد/۲-۳

صبح شعر«پلاک آشنا» در کانون شماره سه بیرجند برگزار شد

اعضای مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره سه بیرجند در ویژه برنامه صبح شعر با عنوان «پلاک آشنا» شرکت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این ویژه برنامه که با هدف گرامی‌داشت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس و آشنایی بیشتر اعضا با فرهنگ ایثار و شهادت به صورت مجازی برگزار شد، اعضا و مربیان این مرکز به خوانش اشعاری با موضوع دفاع مقدس پرداختند.

گفتنی است معرفی کتاب، آشنایی با واژه‌های دفاع مقدس، قصه‌گویی و خاطره گویی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

 

 

 

 

 

 

همزمان با آغاز سال تحصیلی انجام شد؛

اهدای ۴۰۰ بسته لوازم التحریر به دانش آموزان نیازمند درمیان/۲

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس با هدف کمک به خانواده‌های بی سرپرست ۴۰۰ بسته لوازم‌التحریر به دانش آموزان نیازمند شهرستان درمیان اهداء شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد مرادی افزود: یکی از اهداف جمعیت هلال احمر  گسترش مصادیق خیر و فعالیت‌های خیرین در جامعه است.
وی بیان کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس با هدف کمک به خانواده‌های بی سرپرست، بد سرپرست و خرسندی دانش آموزان نیازمند تعداد ۴۰۰ بسته لوازم‌التحریر به ارزش ۲۴ میلیون تومان به همت خیر نیکوکار اصفهانی تهیه شد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان با بیان اینکه هدایت کمک‌های خیراندیشان به سمت گروه‌های هدف و نیازمند و اجرای طرح‌های مورد نیاز به ویژه در مناطق محروم و مرزی از جمله اهداف جمعیت هلال احمر است، گفت: هنگامی مهربانی‌ها گسترش پیدا کند و ارائه خدمات به شهروندان توسعه یابد، همه مناطق از عدالت اجتماعی برخوردار و ناهنجاری و نا امنی رنگ می‌بازد.
وی ادامه داد: این بسته ها در ۱۳ روستای کلاته محمد علی، کلاته نظر، دونخی، قاسم آباد، ماه بانو، خورشیدان، میرآباد، سیدآباد، توتگری، درعباس، تخته جان، زارگز و گسک این شهرستان توزیع شده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*