گزارش/ خوش به حال مافیای سیمان!

بررسی افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان فله بر بازار مسکن

خوش به حال مافیای سیمان!

خوش به حال مافیای سیمان!

در شرایطی که بازار سیمان به ثبات رسیده و قیمت هر کیسه از حدود ۵۰ به ۳۶ هزار تومان کاهش یافته، اواسط ماه گذشته افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان فله به شکل قانونی با هدف حذف واسطه‌ها و رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی به تصویب رسید؛ با این حال کارشناسان معتقدند این تصمیم تاثیری در حذف مافیای سیمان ندارد و فقط منجر به افزایش قیمتها می‌شود.

به گزارش ایسنا، بعد از کش و قوسهایی که از اواخر سال گذشته بر سر کمبود عرضه سیمان نسبت به تقاضا ایجاد شده و تا اردیبهشت امسال ادامه پیدا کرد، حالا این بازار تقریبا به ثبات قیمتی رسیده و هر پاکت که تا اردیبهشت امسال ۵۰ هزار تومان بالا رفته بود به حدود ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است. با این حال روز ۱۸ خردادماه با یک مجوز قانونی از طرف انجمن سیمان خطاب به مدیران عامل شرکتهای تولیدکننده نرخ سیمان فله ۱۲ درصد افزایش یافت. این مجوز در راستای توافق انجمن سیمان با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صادر شد.

طبق این بخشنامه به شرکتهای تولیدکننده سیمان اجازه داده شد در صورت فروش سیمان فله به مصرف‌کننده نهایی می‌توانند قیمت محصول را حداکثر ۱۲ درصد قیمت مصوب بابت هزینه‌های فروش مستقیم افزایش دهند.

اذعان به فامیل بازی در صنعت سیمان و فولاد

رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و قیمت زمین به عنوان مولفه‌های درونی بخش مسکن در کنار متغیرهای بیرونی مثل جهش نرخ ارز، در حالی منجر به کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است. نمایندگان مجلس از  فامیل‌ها و مافیای قدرت و ثروت در صنعت سیمان و فولاد سخن می‌گویند. اواخر اردیبهشت امسال نیز علیرضا رزم‌حسینی ـ وزیر صمت ـ در جمع نمایندگان مجلس، وجود مافیای سیمان و فولاد را تایید کرد.

افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان در حالی اتفاق افتاد که ۳۰ فروردین ماه امسال نیز انجمن سیمان قیمت سیمان پاکتی را ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش داد. بدین ترتیب قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۵ با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید ۲۳ هزار و ۷۰۷ تومان می‌بود اما تا به دست سازندگان می‌رسید ۵۰ هزار تومان می‌شد. یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت که عمدتا به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رفت. در این شرایط به نظر نمی‌رسد افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان فله درب کارخانه منجر به حذف واسطه‌ها شود.

کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس معتقدند که تولیدکنندگان سیمان برای کسب منفعت خود به ایجاد واسطه می‌پردازند.

انبوه‌سازان: نیمی از سازندگان، صنعت ساختمان را ترک کرده‌اند

دبیر کانون انبوه سازان می‌گوید: نرخ سیمان هر روز به یک بهانه بالا می رود؛ یک روز به دلیل قطع برق کارخانجات، یک بار به بهانه قطع گاز، یک بار با هدف حذف واسطه‌ها، یک روز با توجیه کمک به تولیدکننده. تنها چیزی که در این فرآیند دیده نمی‌شود ضربه خوردن حوزه ساخت و ساز است. اگر تولید مسکن ضربه بخورد که خورده، باید در آینده منتظر افزایش قیمت مسکن در بازار باشیم. همین حالا هم حدود ۵۰ درصد سازندگان، این حوزه را ترک کرده و به فکر شغل دیگری هستند.

فرشید پورحاجت با بیان این ادعا که مافیای مصالح ساختمانی، صنعت ساختمان را به ورطه نابودی کشانده‌اند گفت: مجوزهای رنگارنگ با رانت و امضاهای طلایی به شرکتهای تولیدکننده داده‌اند فارغ از اینکه در پایین دست چه اتفاقی می‌افتد. ظرفیت تولید کارخانجات سیمان نشان می‌دهد مشکل از کمبود تولید نیست. مشکل اساسی در ساز و کار ایجاد واسطه و دلال در بازار مصالح ساختمانی است. در دو سال گذشته کارخانجات، دولت، مردم را بازیچه گرفته‌اند. یک شبه برقشان قطع شد، یک شبه توزیع نشد، یک شبه قیمت را افزایش دادند. این رفتارها شایسته نظام اقتصادی ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده سیمان جهان است اما عرضه سیمان را به قدری کاهش دادند تا قیمتها را پاکتی ۵۰ هزار تومان بالا بردند. بعد که خیالشان از رشد قیمت راحت شد تولید را افزایش دادند تا نرخ سیمان به پاکتی ۳۶ هزار تومان رسید اما با این رقمها راضی نیستند.

پورحاجت مدعی است که کارخانجات بزرگ سیمان در کنار خود آدمهای بزرگ اقتصادی را گذاشته‌اند و آنها تصمیم می‌گیرند که ظرفیت بالا برود یا پایین بیاید تا بتوانند برای افزایش نرخها توجیه داشته باشند.

واسطه ها با تولیدکنندگان یکی هستند؟

یکی از نمایندگان مجلس هم بیان کرده است: برخی تولیدکنندگان و مدیران حوزه تولید با ایجاد واسطه، به دنبال کسب سود و منفعت هستند.

علی جدی ـ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ـ می گوید: با افزایش ۱۲ درصد قیمت سیمان با هدف حذف واسطه نه تنها دلالان از میان برداشته نمی‌شوند بلکه قیمت تمام شده این کالا افزایش می‌یابد. اگر تولیدکننده به دنبال حمایت از مصرف کننده است باید زمینه حذف واسطه‌ها و رساندن کالا به دست مصرف کننده را فراهم کند تا قیمت‌ها کاهشی شود.

به هر ترتیب در بخشنامه روز ۱۸ خردادماه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خطاب به مدیران عامل شرکتهای سیمان آمده است: «به منظور رعایت منافع مصرف کنندگان نهایی سیمان فله و کاهش التهاب در بازار مصرف سیمان فله و با عنایت به موافقت هیات مدیره انجمن مبنی بر فروش سیمان فله به مصرف کننده نهایی وبا در نظر گرفتن هزینه‌های مرتبط با فروش مستقیم، بدین وسیله اعلام می‌گردد که کارخانجات سیمان با توجه به نامه مورخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بر اساس قوانین مرتبط، مجوز می‌باشند در صورت درخواست برای خرید مستقیم سیمان فله توسط مصرف کنندگان نهایی (پروژه‌های عمرانی ـ صنایع سیمان بر ـ انبوه سازان) ضمن راه اندازی مکانیزم توزیع سیمان مستقیم، نسبت به فروش و تحویل سیمان فله با قیمت مصوب مصرف کننده با رعایت دستورالعمل ضمیمه نامه مورخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ انجمن و بر اساس فرمول ذیل اقدام نمایند:

(ارزش افزوده) * ۱.۰۹ [(حداکثر ۱۲ درصد قیمت مصوب بابت هزینه های فروش مستقیم) + (قیمت مصوب هر تن سیمان فله)]

قیمت هر پاکت سیمان در تیرماه سال گذشته حدودا ۱۸ هزار تومان بود که هم اکنون به ۳۶ هزار تومان رسیده و دو برابر شده است. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید که افزایش نرخ دلار از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در اوایل سال گذشته به ۲۲ هزار تومان تا پایان همان سال در رشد قیمت سیمان تردید ناپذیر است.

از سال گذشته تا کنون برای کنترل بازارهای سیمان و فولاد، بارها جلسات کارشناسی بین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس برگزار شده است. کمیسیون عمران و کمیسیون صنایع مجلس نیز بعضا تصمیماتی درخصوص نرخ‌گذاری اتخاذ کرده‌اند که ظاهرا تاثیرگذار نبوده است. در این شرایط دلالان کماکان میدان دار بازار مصالح ساختمانی هستند.

 

 

 

هزینه‌های درمان اعتیاد در کشور/ میزان گرایش به اعتیاد در نوجوانان

هزینه‌های درمان اعتیاد در کشور/ میزان گرایش به اعتیاد در نوجوانان
عکس خبر آرشیوی است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت با اشاره به نحوه شناسایی و درمان مبتلایان به اختلال مصرف مواد، گفت: اطلاعات درباره شیوع اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان محدود است. البته در یک مطالعه که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده، گرایش به اعتیاد در دانش آموزان ۱۳ تا ۱۷ ساله یک درصد برآورد شده است.

دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد در کشور، گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد یا به عبارت بهتر مراکز اقامتی درمان اختلال مصرف مواد به دو گروه اجباری و دواطلبانه تقسیم می‌شوند. مراکز اقامتی اجباری، به مراکزی گفته می‌شود که در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و به منظور نگهداری معتادان متجاهر تأسیس شده اند. تعداد این مراکز در کشور محدود و همگی در اختیار نهادهای حاکمیتی است. در عین حال مراکز اقامتی داوطلبانه درمان اختلال مصرف مواد در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر تأسیس شده‌اند و اختصاص به آن دسته از مصرف‌کنندگان مواد دارد که خود به دنبال درمان اختلال مصرف هستند. این مراکز همگی زیرمجموعه سازمان بهزیستی هستند.

نحوه شناسایی و درمان معتادانی که به ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند

وی درباره نحوه شناسایی معتادانی که به ایدز یا هپاتیت هم مبتلا هستند، در کمپ‌های ترک اعتیاد، گفت: تمام مراجعان به مراکز مجاز درمان اختلال مصرف مواد طبق دستورالعمل‌های مربوطه تحت آزمایش‌های تشخیص مربوط به هپاتیت‌های ویروسی و ایدز قرار می‌گیرند و در صورتی که تشخیص این بیماری‌ها برای آنها مطرح شود به مراکز درمانی تخصصی مربوط به این بیماری‌ها ارجاع می‌شوند. بیماران مبتلا به هپاتیت‌های ویروسی یا ایدزی که در مراکز اقامتی تحت درمان اختلال مصرف مواد هستند، می‌توانند با آموزش و رعایت مسائل بهداشتی درمان‌های مربوط به ایدز یا هپاتیت را نیز دریافت کنند و نیاز به تفکیک آن‌ها از سایر بیماران نیست.

هزینه های درمان اعتیاد در کشور

شادنوش درباره هزینه های درمان اعتیاد در کشور، گفت: هزینه‌ خدمات درمان اختلال مصرف مواد همه ساله مانند سایر هزینه‌های بخش سلامت، به صورت تعرفه‌های مشخص و به تفکیک بخش‌های دولتی، خصوصی و خیریه در قالب تصویب‌نامه هیأت وزیران اعلام و به مراکز ارائه کننده خدمات درمان اختلال مصرف مواد ابلاغ می‌شود و این مراکز ملزم به رعایت این تعرفه‌ها هستند. البته باید توجه کرد که این خدمات برای نخستین بار در دولت دوازدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و دولت در قانون بودجه سالانه کشور در قالب ردیف‌های بودجه‌ای مشخصی هزینه بیمه خدمات درمان اختلال مصرف مواد را پرداخت می‌کند. خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ با پیگیری‌های معاونت درمان وزارت بهداشت و با همیاری سایر دستگاه‌های متولی این امر بخش زیادی از مشکلاتی که در مسیر دستیابی بیماران به حمایت‌های بیمه‌ای وجود داشت مرتفع شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ تعداد بیشتری از بیمارانی که نیازمند استفاده از این حمایت‌ها هستند بتوانند با هزینه‌های ارزانتری به خدمات درمان اعتیاد دسترسی پیدا کنند.

وضعیت داروهای مربوط به ترک اعتیاد در کشور

پیشنهاد استفاده از درمان‌های دیگر اعتیاد به جای متادون

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت با بیان اینکه همه داروهای اصلی که در درمان اختلال مصرف مواد مورد استفاده هستند خوشبختانه در کشور تولید می‌شوند و هیچگونه کمبودی در این خصوص در کشور وجود ندارد، گفت:  متادون که اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین داروی مورد استفاده این بیماران است قیمت بسیار پایینی دارد و درمان نگهدارنده با متادون تحت پوشش بیمه نیز قرار دارد. البته همین قیمت پایین باعث شده مشکلات دیگری را شاهد باشیم. به همین دلیل همه متولیان بحث درمان اعتیاد در کشور متفق‌القول هستند که درمان‌های غیر دارویی و دارویی جایگزین متادون مانند استفاده از داروی بوپرنورفین را ترویج داده و گسترش دهند.   البته این دارو قیمت بالاتری نسبت به متادون دارد و معاونت درمان و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر به دنبال روش‌هایی برای کاهش قیمت این دارو هستند. خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در کشور وجود دارند که آخرین داروهای مورد استفاده در درمان اختلال مصرف مواد را نیز توانسته‌اند در کشور تولید کنند.   

 مهمترین مشکل و چالش درمان اعتیاد در کشور

شادنوش افزود: امروز درمان اختلال مصرف مواد در کشور ما در وضعیت مناسبی به نسبت قبل قرار دارد. سیاست‌های کلی، قوانین بالادستی، نهادهای متولی و مراکز درمانی همگی مشخص هستند. از نظر وجود پزشکان، متخصصان و کارشناسان دوره دیده کمبودی وجود ندارد. داروهای مورد نیاز نیز همگی به میزان مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و وجود دارد. پروتکل‌های درمانی نیز مشخص و در دسترس هستند. اما شاید مهم‌ترین مشکل این حوزه برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های متولی و ناکافی بودن امر نظارت بر مراکز درمانی ارائه دهنده خدمت باشد که امیدواریم این مسائل نیز در سال‌های آینده مرتفع شوند.

 آسیب‌های کرونا به شناسایی و درمان معتادان

وی درباره آسیب‌های کرونا به شناسایی و درمان معتادان بویژه معتادان متجاهر، گفت: متاسفانه معتادان متجاهر و بی‌خانمان به دلیل سطح پایین رعایت مسائل بهداشتی و نیز احتمال بالاتر همبودی (وجود همزمان دو بیماری) به بیماری‌هایی نظیر ایدز سطح ایمنی ضعیف‌تری دارند و در معرض احتمال بیشتری برای ابتلا به انواع بیماری‌ها و به خصوص کرونا قرار دارند. همچنین این افراد معمولا با افراد مشابه خود در رفت و آمد و مراوده هستند و در صورت ابتلای هر کدام از آنها، احتمال ابتلای شمار زیادی از افرادی که با آنها در تماس هستند نیز وجود دارد. با توجه به این مسایل، در طرح‌هایی که برای جمع‌آوری معتادان متجاهر بعد از شیوع کرونا انجام شده است ابتدا بیماران از نظر ابتلا به کرونا غربالگری و در صورت شک به ابتلا به این بیماری از سایر بیماران جدا و قرنطینه می‌شوند یا تحت درمان‌های لازم قرار می‌گیرند. به هر حال امیدواریم این افراد مطابق جدول پیش‌بینی شده در مقابل کرونا واکسینه شوند تا در صورت بازگشت به جامعه خطر کمتری از نظر ابتلا به کرونا برای خود و دیگر افراد داشته باشند.

وضعیت درمان اعتیاد در نوجوانان و نوزادانی که معتاد به دنیا می‌آیند

شادنوش در ادامه درباره پروتکل‌های وزارت بهداشت برای درمان و ترک کودکان و افراد زیر ۱۸ سال معتاد یا بچه‌هایی که از بدو تولد معتاد به دنیا می‌آیند، گفت: افراد زیر ۱۸ سالی را که به نحوی با مصرف مواد درگیرند، به سه زیر مجموعه تا ۴ سال، ۴ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال تقسیم بندی می‌کنند و هر کدام از این گروه‌ها پروتکل‌های درمانی خاص خود را دارند. هر چند مدیریت طبی اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان نسبتا به سهولت قابل انجام است، اما درمان همه‌جانبه این گروه به دلیل ضرورت مداخله درمانی و حمایتی در سطح خانواده با چالش های جدی مواجهه بوده و نیاز به اقدام هماهنگ بخش های مختلف درمانی و حمایتی در ارایه خدمات مورد نیاز است.

تمایل یک درصدی دانش آموزان ۱۳ تا ۱۷ ساله به اعتیاد بر اساس یک مطالعه

وی افزود: همچنین نوزادانی که از مادران مبتلا به اختلال مصرف مواد متولد می‌شوند، ممکن است دچار علائم ترک شوند و ۳ تا ۵ روز پس از تولد باید در بیمارستان تحت نظر گرفته شده و در صورت نیاز درمان دارویی برای سندرم محرومیت نوزادی برایشان انجام شود. به هر حال باید توجه کرد که اطلاعات درباره شیوع اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان محدود است. در یک مطالعه که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده، گرایش به اعتیاد در دانش آموزان ۱۳ تا ۱۷ ساله یک درصد برآورد شده است. اطلاعات درباره نوزادان متولد شده از مادران باردار مبتلا به اعتیاد نیز محدود است. در یک مطالعه در شهر تهران این میزان ۰.۵ درصد برآورد شد.

 

 

 

 

 

آخرین گام ها برای اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک

آخرین گام ها برای اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک

تهران- ایرنا- اجرای خدمات الکترونیک در حوزه‌های مختلف از جمله موارد قانونی است که در دولت یازدهم و دوازدهم به صورت جدی پیگیری شده و یکی از این موارد، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک محسوب می‌شود که در ماه‌ های اخیر به گام‌های نهایی برای اجرای کامل رسیده است.

شیوع ویروس کرونا ثابت کرد که حرکت به سمت ارائه خدمات الکترونیک در حوزه‌های مختلف اجتناب ناپذیر است و اگر در این مسیر تاکنون تعلل‌ هایی رخ داده، باید اجرای آن را جدی‌تر پیگیری کرد تا در شرایطی مانند شیوع ویروس کرونا بتوان از خدمات غیرحضوری بهره برد.

ارائه خدمات الکترونیک سلامت در دوران شیوع ویروس کرونا حتی به مطالبه‌ای از سوی دولت تبدیل شد و جامعه نیز این مطالبه را به خصوص در این دوران بیشتر از قبل مطرح کرد. زیرا با وجود تمهیدات در نظر گرفته شده برای مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی و به تعویق نینداختن رسیدگی به بیماری‌های غیر از کرونا، به هر حال مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی در این دوران کرونایی با نگرانی‌ هایی همراه بود و همین موضوع ذهن جامعه را بیشتر از قبل به این سمت برد که برخی از خدمات را می‌توان به صورت الکترونیک دریافت کرد و نیاز به ابزارهای فیزیکی مانند دفترچه کاغذی بیمه را کاهش داد.

 از کاهش مصرف کاغذ تا موثر بودن در تصمیم گیری‌ های نظام سلامت

نوع نسخه‌های پزشکی همواره یکی از چالش‌ ها و دغدغه‌ هایی بوده که نظام سلامت تلاش کرده در مسیر اصلاح آن گام بر دارد. این در شرایطی است که روزانه میلیون‌ ها نسخه دارویی در کشور تولید و برای نسخه پیچی به داروخانه‌ ها می‌رود. تولید فیزیکی این برگه‌ها و نسخه پیچی آن در داروخانه‌ ها یا مراکز پاراکلینیک می‌تواند در همین دوران شیوع ویروس کرونا منجر به انتقال بیماری شود. به همین دلیل است که ضوابط قانونی برای الکترونیکی شدن خدمات سلامت در این دوران با سرعت بیشتری پیش رفته و می‌توان گفت که نسخه‌های پزشکی در همین دوران با الکترونیکی شدن، عاقبت به خیر می‌شوند.

نسخه الکترونیکی توسط پزشک تجویز شده و کد رهگیری به بیمار ارائه می‌شود. بیمار با ارائه کد ملی یا کد رهگیری خود به داروخانه یا مرکز پاراکلینیک می‌تواند دارو یا خدمات مربوطه را بر اساس تجویز پزشک دریافت کند. دریافت خدمات با پوشش بیمه‌ای به شرطی است که بیمار دارای بیمه باشد و البته هنگام نسخه نویسی، پوشش بیمه‌ای بیمار به صورت آنلاین بررسی می‌شود.

“سید مهدی میرشاه ولد” مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به وسیله نسخه الکترونیک، گردش کار نسخه‌ ها از زمان تجویز تا زمان نسخه پیچی یا انجام آزمایش و ارائه خدمات پاراکلینیکی، مکانیزه و الکترونیکی می‌شود. اهمیت نسخه الکترونیکی این است که می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف کاغذ، در زمینه تصمیم گیری‌ های نظام سلامت هم موثر باشد. به طور مثال این داده‌ ها می‌تواند اطلاعاتی مانند میزان مصرف هر قلم دارو یا آمار مبتلایان به یک نوع بیماری مشخص را به دست بدهد.

چاره‌ای جز خدمات الکترونیک نداریم

هرچند بسیاری از افراد در گذشته به خدمات الکترونیک سلامت نگاهی نه چندان مناسب داشته و این خدمات را به نوعی لوکس و غیرضروری تلقی می‌کردند، اما واقعیت این است که حرکت جهان به سمت ارائه خدمات الکترونیک در حوزه‌های مختلف و به خصوص سلامت، بدون توقف ادامه دارد.

“علی رضا زالی” رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه بیان کرد: خدمات الکترونیک سلامت یکی از نیازهای قطعی نظام سلامت محسوب می‌شود و بر خلاف نگاه‌ های اولیه که این خدمات را غیرضروری می‌دانستند، در حال حاضر الکترونیکی شدن خدمات سلامت و به خصوص اجرای نسخه نویسی الکترونیک اجتناب ناپذیر است. خدمات الکترونیکی سلامت منجر به افزایش دسترسی، شفافیت، سرعت بالا در ارائه خدمات شده و در اجرای برنامه‌های مبتنی بر مشتری مداری مفید خواهد بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: حلقه اصلی خدمات الکترونیک سلامت، نسخه الکترونیکی است که اجرای آن به پشتوانه غنی نیاز دارد. ریل گذاری مناسبی در زمینه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک انجام شده و در آینده نیز این مسیر ادامه پیدا می‌کند، زیرا اجرای این موارد اجتناب ناپذیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا به ما نشان داد که باید مراودات جدیدی در حوزه خدماتی و اداری شکل بگیرد و اگر این طرح قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ پیشرفت مناسبی پیدا می‌کرد، ضرورت آن بیشتر حس می‌شد و استفاده از فرآیندهای الکترونیک و کاهش رفت و آمدهای فیزیکی به علت شیوع ویروس کرونا، به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک شتاب مناسبی داده است.

خدمات الکترونیک نیازمند همکاری بین بخشی است

نکته مهم در مسیر اجرای خدمات الکترونیک در حوزه سلامت، همکاری و هماهنگی بین بخشی است. در واقع در زمینه اجرای برنامه‌های الکترونیک در حوزه سلامت نمی‌توان فقط از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار داشت و باید از سایر ارکان دولتی و خصوصی در این مسیر استفاده کرد.

“حمید پوراصغری” معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر مقاومتی در برابر اجرای خدمات الکترونیک سلامت مثل نسخه نویسی الکترونیک وجود ندارد، بلکه ساختارهای مختلف برای اجرای این خدمات باید به طور کامل هماهنگ باشند و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنند.

وی افزود: همان طور که در بانک داری الکترونیک، فرآیندها به سمت الکترونیکی شدن رفت و به مرور ارتقا یافت، نسخه نویسی الکترونیک هم چالش‌هایی خواهد داشت که به مرور برطرف می‌شود. اجرای خدمات الکترونیک در نظام سلامت فقط به حوزه سلامت مربوط نمی‌شود و بقیه دستگاه‌ها هم دخیل هستند.

پیش رفت مناسب نسخه الکترونیکی در یک سال اخیر

هرچند نباید نسخه نویسی الکترونیک را هدف نهایی در نظام سلامت دانست، اما در واقع یکی از قطعات مهم پازل سلامت محسوب می‌شود که در صورت اجرای کامل در کشور می‌تواند نقش قابل توجهی در استقرار پرونده الکترونیک سلامت هم داشته باشد.

“حمید رضا صفی خانی” مدیر پروژه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی در این زمینه گفت: تغییر رویکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر منجر به این شده که در ماه‌های اخیر پیش رفت‌های خوبی در حوزه خدمات الکترونیک داشته باشیم. تا چند وقت پیش تلاش سازمان‌های بیمه گر این بود که خودشان سامانه‌ هایی در اختیار ارائه دهندگان خدمت قرار بدهند. این باعث شده بود که هم از کسب و کارهای این حوزه در بخش خصوصی غافل شویم و هم آن چیزی که از طرف سازمان‌های بیمه گر در اختیار قرار گرفته بود، یک پنل بود و سامانه کاملی نبود. پزشکان هم مجبور بودند از سامانه‌های مجزای سازمان‌های بیمه گر استفاده کنند.

وی ادامه داد: از طرفی کدینگ‌های غیر واحد وجود داشت. تلاش کردیم به این سمت حرکت کنیم که به جای طراحی سامانه توسط سازمان‌های بیمه گر، استاندارد و قواعد توسط سازمان‌های بیمه گر تولید شده و اجازه بدهند هر پزشک یا داروخانه یا مرکز پاراکلینیک با واسطه‌های نرم افزاری این امکان را داشته باشد که تبادل داده داشته و اجازه بدهیم کسب و کارها نیز در این زمینه فعالیت موثری داشته باشند.

“مهدی رضایی” معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نیز در این زمینه بیان کرد: پیش‌رفت‌های نسخه نویسی الکترونیک در بخش خصوصی قابل ملاحظه بوده و در برخی استان‌ها این برنامه به صورت صد درصد اجرایی شده است.

توقف چاپ دفترچه کاغذی بیمه

در حال حاضر چاپ دفترچه کاغذی بیمه توسط سازمان‌های بیمه گر پایه از جمله سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت متوقف شده و بیمه شدگان می‌توانند بدون نیاز به دفترچه کاغذی بیمه جهت دریافت خدمات درمانی مراجعه کرده و فقط با ارائه کد ملی، خدمات را دریافت کنند.

رضایی معاون سازمان بیمه سلامت در این زمینه نیز گفت: چاپ دفترچه کاغذی بیمه سلامت در صندوق‌های کارکنان دولت، صندوق بیمه سلامت ایرانیان و صندوق سایر اقشار از ابتدای تیر ۱۴۰۰ در راستای الکترونیکی شدن خدمات، متوقف می‌شود و این بیمه شدگان برای دریافت خدمات نیازی به دفترچه کاغذی نخواهند داشت.

قانون چه می‌گوید؟

اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک در برنامه‌ های پنجم و ششم توسعه کشور تاکید شده و در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه کشور نیز در باره نسخه الکترونیکی گفته شده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه، نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها، محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند.

همچنین در راستای اهداف برنامه ششم توسعه و تکالیف قانونی مانند قوانین بودجه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، سازمان بیمه سلامت نیز موظف شده که برنامه نسخه نویسی الکترونیک و حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی را اجرایی کند.

بر این اساس، اولین بار در سال ۱‍۳۹۵ سازمان تامین اجتماعی این طرح را در مطب پزشکان طرف قرارداد اجرا کرد و اجرای کامل آن در اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده و به مرور توسعه پیدا کرد.

سازمان بیمه سلامت نیز طرح نسخه نویسی الکترونیک را از آبان ۱۳۹۸ با اجرا در ۲۳۵ شهر شروع کرد و پس از شیوع ویروس کرونا، اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک شتاب بیشتری گرفت.

تجربه‌ های جهانی چیست؟

نسخه الکترونیکی در بسیاری از گزارش‌ های متخصصان و طرح‌های ملی عمومی به بحث گذاشته شده و در بسیاری از کشورها به صورت ملی یا در مرحله آزمایشی پیاده سازی است یا در حال پیاده سازی و اجرا قرار دارد.

کشورهای اسکاندیناوی در استقرار نسخه الکترونیکی از دیگر کشورهای جهان پیش‌روتر هستند. کشورهایی مانند استونی، نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد، بلژیک، هلند، ایتالیا، ایسلند، یونان، انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی از جمله کشورهایی هستند که به طور معمول از تجویز الکترونیکی استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا برای تبادل اطلاعات بیشتر بین مرزی بهداشت تلاش می‌کند. خدمات تجویز الکترونیکی ملی در حال حاضر به طور قطع در بیش از ۱۱ کشور مستقر شده است.

سوئد در سال ۱۹۸۰ نخستین تجویز نسخه الکترونیکی را در اروپا اجرا کرد و در حال حاضر می‌توان از کشورهای استونی، دانمارک و هلند را در کنار سوئد به عنوان پیش‌گامان تجویز الکترونیکی دانست. موفقیت تجویز الکترونیکی نیز در ایسلند از پروژه‌ای ۷ ساله در اوایل سال ۲۰۰۰ آغاز و به اجرای ملی تجویز الکترونیکی در این کشور منجر شد.

همچنین کرواسی، فنلاند، نروژ و اسکاتلند در سال‌های اخیر در این زمینه به شکل قابل توجهی پیش رفت کرده و تجویز الکترونیکی ملی دارند. ترکیه، فرانسه، رومانی، یونان و انگلیس هم در حال گسترش تجویزها به صورت الکترونیکی هستند. اتریش، بلژیک، آلمان، قبرس، ایتالیا، جمهوری چک، لتونی و لوکزامبورگ نیز از نرخ تجویز الکترونیکی پایین‌ تر از حد متوسط برخوردارند.

“الهام حسنی” کارشناس بیمه سلامت در زمینه تجربه‌ های جهانی در مورد تجویز الکترونیکی به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۱۹۸۹ اتحادیه اروپا بیش از یک میلیارد یورو برای پیش‌برد پروژه‌های سلامت الکترونیک سرمایه گذاری کرد و کمیسیون اروپا به عنوان بدنه اجرایی اتحادیه اروپا، در دهه‌های اخیر یکی از بخش‌های فعال برای اجرای برنامه‌های الکترونیک در حوزه سلامت بود. نکته مهم این‌که استونی و فنلاند اولین کشورهایی هستند که امکان خرید محصولات دارویی در کشور دیگر را از طریق نسخه دیجیتال فراهم کرده و نسخه‌های دیجیتالی صادر شده در کرواسی، هم اکنون در استونی هم اعتبار دارد. استونی با استفاده از پلتفرم تبادل داده تحت مدیریت کمیسیون اروپا که برای سال ۲۰۲۱ تنظیم شده، پیش‌گام جریان اطلاعات الکترونیک محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مقایسه نسخه الکترونیک در کشورهای منتخب نشان داده که اجزای تشکیل دهنده نسخه الکترونیک در ۴ کشور انگلیس، سوئد، فنلاند و دانمارک شباهت بیشتری به هم دارند. دانمارک عمدتا از منابع دولتی سرمایه گذاری مالی برای سیستم تجویز الکترونیکی استفاده می‌کند، اما در انگلستان قسمتی از هزینه‌ها توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و در سوئد، هزینه توسعه سیستم توسط ارائه دهندگان خدمات و داروخانه‌ها تامین می‌شود.

به هر حال اجرای خدمات الکترونیک سلامت و به خصوص نسخه نویسی الکترونیک در دوران کرونا جدی‌تر گرفته شده و به نظر می‌رسد این روند با سرعت مناسبی پیش می‌رود و در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیک و همکاری بخش‌های مرتبط، به شکل مطلوب‌تری اجرا خواهد شد.

 

 

ویژه هفته بزرگداشت قوه قضائیه؛

نانی که از پشت میله‌های زندان بر سر سفره می‌رود/ اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان با اجرای سند تحول قضائی

در راستای پیشبرد ماموریت اصلاح مجرمان بیش از ۵۰ درصد از محکومان واجد شرایط در زندان‌ها شاغل شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اشتغال‌زایی برای زندانیان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سند تحول قضائی است که قوه قضائیه با اهتمام هر چه بیشتر به دنبال تحقق این امر مهم است؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده میزان اشتغال‌زایی برای زندانیان در سال ۱۴۰۰ قرار است به ۸۰ درصد برسد و  قوه قضائیه درصدد است تا به وسیله برنامه‌های اصلاحی و اشتغال زایی برای زندانیان، لوازم اصلاح زندانیان را فراهم کرده و از بازگشت مجدد آن‌ها به زندان جلوگیری کند.

معضل بیکاری زندانیان چیست؟

یکی از مهمترین آسیب‌هایی که باعث می‌شود مجرمان به سمت جرم کشیده شوند، نبود شغل مناسب است؛ فضای بیکاری باعث می‌شود تا افراد به سمت برخی از آسیب‌های اجتماعی و متعاقب آن به سمت جرم کشیده شوند یکی از مهمترین عوامل بیکاری افراد نیز نداشتن تخصص مناسب برای حضور در فضای کسب و کار است و در صورتی که افراد دارای تخصص مناسبی برای اشتغال باشند، می‌توانند از آسیب‌ها و جرایم فاصله بگیرند.

بیکاری به عنوان یکی از عوامل بروز جرایم محسوب می‌شود، بنابراین لازم است تا مجرمان زندانی آموزش‌های تخصصی را در زندان فراگیرند تا زمینه اشتغال آن‌ها بعد از دوران آزادی فراهم شود. نیروی انسانی موجود در زندان‌ها غالبا در سن کار هستند و مشکلات اقتصادی که در پی زندانی شدن اکثر مجرمان برای خود مجرم و خانواده‌اش ایجاد می‌شود شامل قطع شدن یا تقلیل منابع درآمدی خانوار، فقدان یا محدودیت فرصت‌های شغلی برای همسر و فرزندان و از بین رفتن پس انداز‌های خانواده است که با ایجاد اشتغال می‌توان از اکثر این پیامد‌های منفی جلوگیری کرد.

نانی که از پشت میله‌های زندان بر سر سفره می‌رود/ اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان با اجرای سند تحول قضائی

برنامه سند تحول برای اشتغال زندانیان

سازمان زندان‌ها در جهت رفع مشکلات ناشی از بیکاری زندانیان، برای اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان اهدافی را دنبال می‌کند که یکی از این اهداف، کاهش آسیب رفتار‌های پرخطر در زندان‌ها است؛ هدف دیگر، توانمندسازی شغلی و افزایش اعتماد به نفس زندانیان است. همچنین کاهش آمار جرم و بزهکاری و نرخ بیکاری در جامعه، یکی دیگر از اهداف اشتغال‌زایی برای زندانیان است. سازمان زندان‌ها برای تحقق این اهداف، برنامه حرفه آموزی ۷۸ هزار و ۲۷۸ زندانی را در سال گذشته محقق کرده و قصد دارد که این برنامه در سال جاری هم ادامه دهد.

یکی از چالش‌های قوه قضائیه که در سند تحول قضائی به آن اشاره شده، اثربخشی اقدامات اصلاحی در زندان است. یکی از عوامل این چالش، نامتناسب بودن برخی برنامه‌های اصلاح و تربیت در زندان با فرآیند اصلاح مجرمان است؛ برای حل این چالش بر اساس سند تحول قضائی و مبتنی بر ماموریت ششم، راهبردی تحت عنوان استقرار نظام‌های جدید تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای زندانیان پیش‌بینی شده است.

براساس این راهبرد چند راهکار در حوزه اشتغال زندانیان ارائه شده که اولین آن‌ها ایجاد منبع درآمد جدید برای زندانیان در زندان است که مبتنی بر مولفه‌هایی همچون محدود کردن سقف دریافتی پول از خارج زندان، ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ زﻧﺪاﻧﯿﺎن از ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﺧﻠﻖ ارزش اﻓﺰوده در زﻧﺪان و اﻣﮑﺎن اﻧﺘﻘﺎل آن به خانواده‌های خود است.

دومین مورد اصلاح ﻧﻈﺎم ﺣﺮﻓﻪآﻣﻮزی و اﺷﺘﻐﺎل زﻧﺪاﻧﯿﺎن ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﯾﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎی ﺧﺮد و ﺧﺎﻧﮕﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﻓﺮدی زندانیان و ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﺣﺪاﮐﺜﺮی ﻣﯿﺎن ﺣﺮﻓﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آنﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺑﺎزار ﮐﺎر ﺧﺎرج از زﻧﺪان است؛ همچنین ﻓﺮاﻫﻢﺳﺎزی اﻣﮑﺎن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻣﺮدﻣﯽ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﯾﺠﺎد ﻣﺆﺳﺴﺎت ﺗﻮﻟﯿﺪی در داخل و خارج از زندان، یکی دیگر از راهکارهاست که در سند تحول بیان شده است.

نانی که از پشت میله‌های زندان بر سر سفره می‌رود/ اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان با اجرای سند تحول قضائی

حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور درباره آثار اقدامات قوه قضائیه در حوزه اشتغال زندانیان گفت: آمار اشتغال محکومان واجد شرایط در زندان‌ها را که در ۴۰ سال گذشته حداکثر ۲۰ درصد بود را در سال ۹۹ با کمک و عنایت خداوند به بالای ۵۰ درصد رساندیم.

وی همچنین اعلام کرد: برای اولین بار سازمان زندان‌ها موفق شد آمار ۵۴ درصدی اشتغال زندانیان در زندان‌ها را محقق کند که بر این اساس افراد در ازای فعالیت خود در زندان‌ها مزد دریافت کرده و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

لزوم تداوم اجرای سند تحول در حوزه اشتغال زندانیان

نداشتن شغل و درآمد یکی از دلایل گرایش به بزه است، نداشتن مهارت نیز زمینه‌های بیکاری و باز هم بزه را فراهم می‌کند به همین دلیل است که مساله حرفه‌آموزی در سایه سند تحول قضائی به جد مورد توجه مسئولان قوه قضائیه قرار گرفته و مسئولان ارشد دستگاه قضا تلاش خود را می‌کنند تا هر روز بر تعداد کسانی که جذب کارگاه‌های داخل زندان می‌شوند و کاری را فرا می‌گیرند بیشتر شود.

اشتغال‌زایی مددجویان در زندان ‎می‌تواند علاوه بر ایجاد امنیت روانی برای فرد و جامعه، در کاهش آمار بازگشت مجدد به زندان نیز تاثیر داشته باشد و البته احساس مفید بودن که در پی شاغل شدن افراد زندانی ایجاد می‌شود نیز از منظر روانی بار مثبتی را در جلوگیری از ارتکاب جرم به وجود می‌آورد؛ بنابراین در جهت تثبیت این اقدامات و فراگیر شدن آن لازم است اجرای سند تحول در سال‌های آینده حتی با تغییر رئیس قوه قضائیه تداوم داشته باشد تا اثرات سند تحول در حوزه اشتغال‌زایی چند برابر شود.

 

 

 

کنکور؛ تونل وحشت یا ترازوی عدالت؟

کنکور؛ تونل وحشت یا ترازوی عدالت؟

مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره نحوه برگزاری کنکور، اگرچه می‌توان به کاهش اثر روانی کنکور بر داوطلبان کمک کند، اما ممکن است عاملی برای کاهش عدالت آموزشی نیز شود.

کنکور، به عنوان آزمون ورودی دانشگاه‌ ها در ایران، از سال ۱۳۴۸ در حال برگزاری است و تاکنون پنجاه و دو دوره‌ آن برگزار شده است. بطور کلی دو روش سنجش برای ورود به دانشگاه‌ ها در جهان وجود دارد. روش اول، روش سنجش غیرمتمرکز است که براساس آن هر دانشگاهی به روش و شیوه خود، نسبت به جذب دانشجویان اقدام می‌کند. بررسی سوابق تحصیلی، برگزاری جلسات مصاحبه یا آزمون‌ های اختصاصی برای دانشگاه یا جذب از طریق شیوه‌ های دیگر به انتخاب دانشگاه، از جمله روش‌ های جذب غیرمتمرکز دانشجویان در نقاط مختلف جهان هستند.

در مقابل شیوه انتخاب متمرکز، یک آزمون در یک کشور برگزار و با بررسی نتایج، داوطلبان می‌توانند دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب نمایند. در این شیوه دانشگاه‌ ها دخل و تصرفی در پذیرش داوطلبان ندارند و داوطلبان تنها پس از رقابتی جدی، قادر خواهند شد تا به یک دانشگاه پا بگذارند. برخی از کشور های جهان نظیر کره جنوبی، چین و ایران شیوه متمرکز به عنوان شیوه اصلی رقابت انتخاب می‌شود. بطور معمول محدود بودن تعداد دانشگاه‌ های برتر در مقابل جمعیت بالای متقاضی، رایگان بودن تحصیل در دانشگاه و تاکید بر رعایت عدالت آموزشی از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند تا این کشور ها از شیوه سنجش متمرکز برای ورود داوطلبان به دانشگاه استفاده کنند.

بطور معمول شیوه سنجش متمرکز با نقد هایی همراه است. کارشناسان عواملی همچون عدم سنجش صحیح افراد در آزمون‌های ورود، تمرکز آزمون‌ های متمرکز بر سوال‌ های مربوط به حافظه به جای سوال‌ های مربوط به سنجش فهم درس‌ ها، گسترش گردش مالی کنکور و تحت تاثیر قرار گرفتن نظام آموزشی، ایجاد فشار روانی بر روی داوطلبان و تاکید بر سال آخر تحصیلی آنان را به عنوان دلایل اصلی انتقادات خود مطرح می‌کنند و در مقابل حامیان سنجش متمرکز بیش از هر چیز بر عدالت آموزشی و تقسیم عادلانه صندلی‌ های دانشگا هی از طریق برگزاری آزمون‌ های متمرکز تاکید دارند.

مصوبه شورای عالی و نبرد با غول کنکور

یکی از جدی‌ترین دلایل انتقاد از کنکور سراسری و جذب متمرکز داوطلبان از طریق کنکور، وجود مراکز آموزشی وابسته به این آزمون است. این پدیده اگرچه مختص به ایران نیست و در دیگر کشور های دارای آزمون متمرکز نیز مراکز برگزاری کلاس‌ های کمک آموزشی رونق چشمگیری دارد؛ اما گردش مالی بالای موسسه‌ های آموزشی کنکور، یکی از موضوعات برجسته‌ای است که مخالفانی جدی دارد. منتقدان معتقدند وجود سدی به نام کنکور باعث شده است تا داوطلبان متعلق به طبقات مرفه جامعه، بتوانند از مزایای استفاده از کلاس‌های موسسه‌ های آموزشی استفاده کرده و به آسانی وارد دانشگاه شود. در مقابل داوطلبان مناطق حاشیه‌ای و روستایی، محروم از این امکانات بوده و در برابر سد کنکور، متوقف می‌شوند.

اضطراب و فشار سنگین برگزاری یک آزمون دشوار، تنها طی یک روز نیز از دیگر موضوعات مورد انتقاد است. اغلب کارشناسان باور دارند برگزاری یک آزمون برای سنجش تمامی آنچه که یک داوطلب طی کل دوران تحصیل خود آموخته است، منطقی و عادلانه نیست و تنها یک اتفاق ساده می‌توان حاصل زحمات یک داوطلب را بر باد دهد. به همین دلیل این کارشناسان بر پیشنهادهایی همچون کاهش اهمیت آزمون کنکور، از طریق افزایش سهم سوابق تحصیلی تاکید می‌کنند.

مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ یکم تیرماه امسال نیز با همین رویکرد تنظیم شده است. افزایش تاثیر سوابق تحصیلی بر نمره نهایی داوطلبان برای ورود به دانشگاه تا ۶۰ درصد و کاهش تاثیر نمره کنکور افراد تا ۴۰ درصد، برگزاری دو آزمون در سال، اعتبار نتیجه آزمون تا دو سال و حذف سوال‌های دروس عمومی از آزمون کنکور؛ از جمله بندهای این مصوبه بوده‌اند. «سعید رضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین ارتباط، از جمله اهداف این مصوبه‌ها را کاهش فشار بر داوطلبان و برقراری عدالت در سنجش آنان دانست.

مافیای کنکور، سدی که به سادگی نخواهد شکست

اگرچه مخالفان برگزاری آزمون متمرکز، از این مصوبه‌ ها استقبال و آن‌ ها را در جهت حذف مافیای کنکور، کاهش فشار بر داوطلبان و برقراری عدالت آموزشی ارزیابی کردند؛ اما موافقان برگزاری آزمون متمرکز، معتقدند که چنین مصوباتی، نمی‌تواند برخی از مشکلات را حل کند. این کارشناسان معتقدند که با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی و برجسته شدن نمرات امتحانات پایه‌ های یازدهم و دوازدهم، فشار آزمون نه تنها کاهش نیافته که چند برابر می‌شود. در واقع داوطلبان علاوه بر اضطراب کنکور، باید اضطراب ده‌ها امتحان در سال‌ های یازدهم و دوازدهم را نیز از سر بگذرانند. از سوی دیگر تجربه نشان داده است که موسسه‌ های آموزشی و مافیای کنکور نیز به سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق داده و با گسترش دامنه خدمات آموزشی خود به سال‌های پایین‌تر، همچنان بازار پررونقی را خواهند داشت.

اگرچه تصمیم‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با نحوه برگزاری آزمون سراسری و سنجش سطح آموزشی داوطلبان، تکمیل نشده است، اما این تصمیم‌ ها بطور حتم تاثیری جدی بر سرنوشت هزاران داوطلب خواهند گذاشت. در مجموع به نظر می‌رسد این مصوبه‌ها می‌تواند تا حدی از فشار روانی کنکور بر داوطلبان بکاهد؛ اما برای نبرد با آن چه که مافیای کنکور خوانده می‌شود، هنوز راه درازی مانده است. برای انجام این مهم، نباید تنها به تغییر شکل سنجش ورود داوطلبان به دانشگاه پرداخت، بلکه افزایش کیفیت دانشگاه‌ها، بالا بردن سطح کیفی آموزش در مدارس دولتی و حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم نیز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد. امری که جز با برنامه‌ریزی طولانی مدت و سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌های آموزشی محقق نخواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*