اخبار خراسان جنوبی/

همزمان با آغاز هفته هلال احمر

گشایش نمایشگاه عکس «یک سال با کرونا، یک قرن با مردم»

با آغاز هفته هلال احمر، نمایشگاهی با موضوع فعالیت‌های یکساله جمعیت هلال احمر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در حاشیه بازدید از نمایشگاه «یک سال باگشایش نمایشگاه عکس «یک سال با کرونا، یک قرن با مردم» کرونا، یک قرن با مردم» گفت: هلال احمر با استفاده از تمام ظرفیت خود تلاش دارد در کنار سایر نهاد‌های متولی، خدمات تخصصی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا را به مردم عرضه کند.
محمدرضا رضایی با اشاره به ضرورت معرفی خدمات دستگاه خدمت رسان افزود: در این راستا نمایشگاه عکسی با شعار «یک سال با کرونا یک قرن با مردم» از ۱۸ الی ۲۴ اردیبهشت در سالن استانداری برپا شده است تا مردم شاهد خدمات برجسته هلال در ایام کرونا باشند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: این نمایشگاه مشتمل بر ۴۰ قطعه عکس منتخب از آثار هنرمندان استان و کشوری با رویکرد نشان دادن توانمندی و اقدامات هلال احمر در ایام کرونا است.

برخورد قاطع با متخلفان خرید و فروش غیر قانونی گندم

استاندار خراسان جنوبی از برخورد قاطع با متخلفانی که درصدد خرید و فروش غیر قانونی گندم هستند، خبر داد.

 ملانوری در ستاد برداشت غلات استان گفت: گندم، کالای ضروری برای کشور محسوب می‌شود لذا با افرادی که در خصوص خرید و فروش و خروج غیرقانونی گندم اقدام کنند برخورد قاطع می‌شود.

به گفته وی امسال با توجه به کاهش بارش ها، تولید گندم در استان ۳۰ درصد کاهش دارد و پیش بینی می‌شود از ۱۸ هزار هکتار سطح زیر کشت، ۴۳ هزار تن گندم برداشت شود.

استاندار از مدیران خواست: با تامین کود و سموم کشاورزی، سوخت و ماشین آلات برداشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، تولیدکنندگان گندم را حمایت کنند تا افزایش عملکرد در واحد سطح ایجاد شود.
آقای ملانوری از کارشناسان تعاونی‌های تولید هم خواست پشتیبان کشاورزان باشند.

مقدمات خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی فراهم شده است

مقدمات خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی فراهم شده است

استاندار خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی، شرکت غله و بانک کشاورزی، مقدمات کار را برای خرید تضمینی گندم کشاورزان فراهم کرده‌اند و همه اقدامات در راستای خریداری هرچه بیشتر گندم تولیدی استان است.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد برداشت غلات افزود: همه تلاش ما باید بر این موضوع متمرکز شود که با توجه به نیاز موجود، گندم تولیدی از استان خارج نشود و این کار باید با حفظ حرمت و مراعات زحمات کشاورز صورت گیرد.

وی با تشکر از اقدامات صورت گرفته در راستای کاشت غلات و خرید گندم گفت: با توجه به فصل برداشت گندم و ضرورت حضور کمباین‌ها و دروگرها در مسیرهای اصلی، نیروی انتظامی، پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید شرایط را برای تردد این ماشین‌آلات تسهیل و تسریع کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از آنجایی که رانندگان این خودروها از دیگر مناطق وارد استان می‌شوند و به جهت شرایط کاری با کشاورزان مراوداتی چند روزه خواهند داشت، لازم است متولیان با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به آزمایش این افراد و پایش شرایط در راستای مدیریت کرونا اقدام کنند تا از ورود افراد ناقل و مبتلا به استان جلوگیری شود.

وی افزود: شرکت نفت استان نیز برای تامین سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات کشاورزی آمادگی دارد.

ملانوری بخش کشاورزی را یکی از پیشران‌های توسعه‌ استان عنوان کرد و گفت: باید از مزرعه تا سفره در کنار کشاورز باشیم و کاری کنیم که سودآوری کشاورز و بهره‌بردار از دسترنج خود افزایش یابد.

وی به وضعیت بارندگی‌های استان اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی حاکم بر خراسان جنوبی که منابع آبی را متاثر ساخته، استان در برخی محصولات کشاورزی دارای نشان و برند و دارای رتبه است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رتبه‌های استان در تولید عناب، زرشک، زعفران، گندم، پسته، انار و گل نرگس قابل تحسین است و این محصولات، اقتصاد، اشتغال و درآمدهای استان را پوشش می‌دهد و بخشی از مباحث توسعه‌ای خراسان جنوبی را رقم می‌زند.

وی گفت: سه موضوع کاشت، داشت و برداشت بسیار مهم است و ما باید در همه این مراحل مداخله جدی داشته باشیم تا نتیجه بهتری حاصل شود.

ملانوری ادامه داد: تامین به موقع کود، آفت کش‌ها و آب کافی از مواردی است که در میزان تولید موثر است و مداخله ما با فرهنگ‌سازی در این زمینه و در دسترس قرار دادن آنها، دلگرمی کشاورز را به همراه دارد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای دوره کشت سال آینده تاکید کرد و گفت: ما از الان باید برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم چه رقمی در چه سطحی و با چه شرایطی کشت شود تا تولید محصول ما در واحد سطح افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه همراهی ما با کشاورز، انگیزه ایجاد می‌کند گفت: ایجاد انگیزه، ترغیب برای رعایت نکات فنی و در نتیجه افزایش سطح تولید را به همراه دارد که نتیجه نهایی آن درآمدزایی برای کشور است.

وی بیان کرد: دانشکده کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، مرکز تحقیقات کشاورزی، بانک کشاورزی و سایر دستگاه‌ها همه باید در کنار جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کنند.

ملانوری افزود: همه باید با رویکرد مثبت تلاش کنیم تا شرایط به نفع کشاورز رقم بخورد.

 

 

مبلغ فطریه در خراسان جنوبی اعلام شد

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی گفت: فطریه بر گندم، جو، برنج، خرما و… تعلق می گیرد و با توجه به این که قوت غالب مردم در خراسان جنوبی گندم است قیمت سه کیلوگرم از این محصول محاسبه می شود و چون هر کیلو گندم پنج هزار تومان قیمت دارد، برای هر فرد ۱۵ هزار تومان میزان فطریه است.

حجت الاسلام عارفی میزان کفاره هر روز را هم قیمت یک کیلو گندم اعلام و اظهار کرد: برای فردی که روزه خورده و نتوانسته است آن را در یک سال گذشته بگیرد به ازای هر روز یک کیلوگرم گندم باید بپردازد.

به گفته وی زکات فطریه به افراد مستمند و فقیر تعلق می گیرد و چنان چه بستگانی در فامیل وجود دارند در اولویت هستند .

همچنین قرار است نماز عید فطر در تمامی نقاط استان در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه شود.

 

 

 

کشف ۳۸ رأس گوسفند قاچاق در “بیرجند”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک نیسان و یک پیکان وانت ۳۸ رأس گوسفند قاچاق به ارزش ۴۵۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”مرک” شهرستان بیرجند در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک خودروی نیسان و یک پیکان وانت مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودروها ۳۸ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۵۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
🔹تلاش قابل تحسین مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان

 

🔹استاندار خراسان جنوبی، تلاش مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای را در سطح استان، قابل تحسین خواند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست تخصصی مدیرکل و معاونین راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطر نشان کرد: با وجود وسعت راه های استان و هزینه های سنگین نگهداری راه ها، برای انجام امورات محوله، مدیریتی جهادی باید در دستور کار قراررگیرد.
🔹وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود کشور و چالش های ناشی از تحریم ها و تهدیدها، عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، نشان از تعهد، تلاش و حساسیت این مجموعه در تحقق وظایف می باشد.
استاندار متذکر شد : عملکرد راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با توجه به گستره حوزه استحفاظی این اداره کل، قابل تقدیر است.
🔹ملانوری با تأکید بر تعامل ارزنده بین ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان، تصریح نمود: این مهم، قدم بزرگی در مسیر رشد و توسعه خراسان‌جنوبی و پروژه ها و اهداف پیش رو خواهد بود.
🔹وی با اشاره به این که وجود نیروهای جوان و مستعد موجب سرزندگی و فعال بودن دستگاه های اجرایی می شود، اظهار داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از این حیث جزو دستگاه های پویا و فعال می باشد که موجب تحرک خوبی در استان شده است.
🔹استاندار، تلاش برای جلب و جذب اعتبارات ملی را از تکالیف مدیران برشمرد و گفت: آمارها نشان می دهد، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در این زمینه روند رو به رشدی داشته که قابل تقدیر است.
🔹ملانوری تأکید کرد: باید ضمن حفظ وضع موجود، برای افزایش این اعتبارات هم تلاش نماییم.
🔹به گفته وی؛ انتظار این است که موارد گذشته با همان شدت و حتی بیشتر ادامه پیدا کند و ما نیز در سطح ملی و استانی پیگیر بحث اعتبارات خواهیم بود.
🔹استاندار از راه، به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه یاد کرد و اظهار داشت: تدبیر، تلاش و توسعه که شهار اصلی ما در استان می باشد، در این حوزه بدین معناست که با توجه به نیازها و کمبود اعتبارات، تنها با تدبیر و تلاش و تعامل دستگاه ها می توان به توسعه دست یافت.
🔹ملانوری با تشکر از اقدامات حوزه راهداری و حمل و نقل اظهار امیدواری کرد؛ اقدامات با سرعت تداوم یافته و با انگیزه پیش بروند تا رضایتمندی هرچه بیشتر مردم را به همراه دارد.
🔹شایان ذکر است: مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز طی گزارش مبسوطی از اقدامات و برنامه های این مجموعه گفت و بر رشد ۶۸ درصدی اعتبارات ملی جذب شده در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن تأکید کرد.

 

 

 

 

 

 

دستگیری ۲ سوداگر مرگ در”نهبندان”/۴

 

 

فرمانده انتظامی شهرستان” نهبندان ” از کشف ۸۶ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده خودرو به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که با انجام اقدامات پلیسی خودرو متوقف و در بازرسی از سواری پژو ۸۶ کیلو و ۷۰۰ تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی بیش از ۲۹ هزار عضو دارد

سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی بیش از ۲۹ هزار عضو دارد

مدیر سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۹ هزار دانش‌آموز دختر و پسر عضو تشکل سازمان دانش‌آموزی استان زیر نظر یک هزار و ۶۲۴ مربی در ۶۰۰ مدرسه مشغول مهارت‌آموزی و فراگیری آداب زندگی فردی و اجتماعی هستند.

محمدرضا بااطمینان روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته معلم و سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی گه با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: سازمان دانش‌آموزی ثمره و سرمایه ارزشمند انقلاب اسلامی و بازوی توانمند نظام تعلیم و تربیت در مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان به منظور حضور موثر در فعالیت‌های اجتماعی است.

وی سازمان دانش‌آموزی را نهاد تربیت‌محور و اجتماع‌محور معرفی کرد و گفت: سازمان دانش‌آموزی نهاد عمومی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که در قالب تربیت اجتماعی مکمل تربیت عمومی است و در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۸ فعالیت‌های خود را رسما شروع کرد.

مدیر سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری بیش از ۲۰ پویش در سال گذشته و حضور فعال اعضا در این پویش‌ها تصریح کرد: اعضای سازمان دانش‌آموزی در خراسان جنوبی محصول تفکر دینی، اخلاقی و معرفتی مبتنی بر نگرش تربیت پژوهی هستند که به همت مربیان خود مشغول خدمت به نظام تعلیم و تربیت و آحاد جامعه استان بوده‌اند.

وی از سازمان دانش‌آموزی استان به عنوان دانشکده یادگیری مهارت‌های فردی و گروهی یاد کرد و گفت: در این سازمان هویت اصلی یک انسان منعطف در فضای فکری جامعه امروزی ترسیم می‌شود؛ انسانی که صبر و نظم را می‌آموزد.

بااطمینان ضمن تشکر از کارشناسان سازمان دانش‌آموزی، مدیران مدارس، مدرسان و مربیان، اعضا و مربیان مجامع، مجلس دانش‌آموزی، خبرنگاران دانش‌آموز پانا و پیشکسوتان سازمان اضافه کرد: سازمان دانش‌آموزی می‌تواند در تحقق اهداف تربیتی و کادرسازی‌های مدیریتی بالاترین نقش را در تعلیم و تربیت ایفا کند.

وی گفت: سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی به پشتوانه مربیان ماهر و توانمند خود همچنان محکم و استوار با شعار همیشگی “همفکری، همدلی و همکاری” در راه رشد و اعتلای فرزندان عزیز استان گام بر می‌دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: مربیان موتور محرکه و قلب تپنده سازمان دانش‌آموزی استان به شمار می‌روند.

فرشید جعفری افزود: فلسفه وجودی و شالوده اصلی سازمان دانش‌آموزی، تربیت اجتماعی دانش‌آموزان این قشر آینده‌ساز انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه تشکیلات دانش‌آموزی فرصت مناسبی در مسیر تربیت و رشد اجتماعی دانش‌آموزان برای حضور فعال و اثربخش در فعالیت‌های اجتماعی است گفت: اگر مشارکت دانش‌آموزان توسط مربیان و مدرسان سازمان دانش‌آموزی در مدارس برنامه‌ریزی شود، مشارکت اجتماعی آنان در جامعه نیز تقویت می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر ارتقای توانمندی دانش‌آموزان عضو تشکل سازمان دانش‌آموزی برای حضور موثر در مناسبات و فعالیت‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: دانش‌آموزان عضو این تشکل باید توسط مربیان زبده، با سبک زندگی فردی و اجتماعی آشنا شوند و مهارت‌های زندگی را در فعالیت‌های عملی سازمان تجربه کنند.

وی اظهار داشت: افزایش کیفی آموزش و ارائه خدمات به دانش‌آموزان از افزایش آماری تعداد دانش‌آموزان پیشتاز در استان، بسیار موثرتر و مهمتر است.

۱۷۶ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه استان خراسان جنوبی با ۱۰ هزار کلاس درس تحصیل می‌کنند.

 

 

 

کرونا در خراسان جنوبی جان ۵نفر دیگر را گرفت۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت ۵ مورد فوت جدید ناشی از کرونا آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۵۳ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۷۴رخت سیاه کرونا بر تن ۵ خانواده دیگر تست مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۱ بیمار جدید شامل ۱۴ مورد بستری و ۱۷ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۴ مورد از بیرجند، ۳ مورد از طبس، دو مورد از نهبندان و از شهرستان‌های فردوس و قاین هرکدام یک مورد جدید شناسایی شد.

وی افزود: همچنین از ۳۹۳ تست سریع ۶۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که مجموع موارد شناسایی جدید در شبانه روز گذشته در استان ۹۶ بیمار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۳۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳۵ نفر کرونا مثبتند.وی افزود: از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۱ نفر نامساعد است.

مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۵ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی بیرجند در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۵۳ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۶۳ بیمار با علائم تنقسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۵۷ بیمار شامل ۳۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

به گفته وی تاکنون ۱۹ هزار و ۸۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.تا روز گذشته ۵۴ هزار و ۶۲۵ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۰ هزار و ۷۲ بیمار شد.

 

کشف ۳ تن و ۸۸۸ کیلوگررم روغن خوراکی قاچاق در سربیشه/۴

ماموران انتظامی در بازرسی از یک خودروی ایسوزو ۳ تن و ۸۸۸ کیلو روغن خوراکی قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: سرهنگ کارگر در تشریح این خبر گفت: ماموران یگان امداد شهرستان هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی به یک خودروی ایسوز مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ کارگر افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودرو ۳ تن و ۸۸۸ کیلو روغن خوراکی قاچاق که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی بیان کرد: ماموران در این زمینه یک متهم بازداشت کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

با وجود تحریم و شرایط کرونایی

افزایش چهار برابری صادرات کالا‌های خراسان جنوبی۲-۳

صادرات کالا‌های خراسان جنوبی، در نخستین ماه سال در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار برابر افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان گفت: در این مدت ۵۷۲ فقره اظهارنامه صادراتی به وزن ۸۶ هزار و ۷۵۰ تن و به ارزش ۱۹ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۶۶۵ دلار از کالای تولیدی استان به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان صادر شده است.

رحیم زاده با بیان اینکه کالا‌های صادراتی استان ۳۰۹ درصد به لحاظ ارزشی و ۵۲ درصد به لحاظ وزنی در مقایسه به سال ۹۹ افزایش داشته است، افزود: صیفی جات، سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، کاشی، گازوئیل، خرما، کک، پاکت پلاستیکی و میلگرد از جمله کالا‌های صادراتی بودند.

وی همچنین از صادرات ۱۳۲ هزار و ۱۵۵ تن کالای تولید دیگر استان‌های کشور از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این کالا‌ها ۵۱ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۱۱۷ دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

وی گفت: این اقلام شامل سیمان، شیشه، میلکرد، گاز مایع و هیدروکربن است.

مدیر کل گمرکات استان گفت: از ابتدای امسال اظهارنامه واردات نداشتیم.

انعقاد تفاهم نامه برای ساخت آزمایشگاه تشخیص طبی در مود/۲-۷

ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و دو واحد پانسیون پزشک در شهر مود با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فی ما بین بانک کشاورزی، مجمع خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، پس از ماه رمضان آغاز می شود.

تفاهم نامه سه جانبه فی ما بین بانک کشاورزی، مجمع خیرین انعقاد تفاهم نامه برای ساخت آزمایشگاه تشخیص طبی و پانسیون پزشک در مودسلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و دو واحد پانسیون پزشک در شهر مود به ارزش ۱۵ میلیارد ریال (۱۰ میلیارد ریال بانک کشاورزی، ۳.۵ میلیارد ریال مجمع خیرین سلامت و ۱.۵ میلیارد ریال دانشگاه علوم پزشکی بیرجند) به امضا رسید.
عملیات ساخت این طرح با مساحتی به متراژ  ۲۵۰ متر مربع  بعد از ماه مبارک رمضان  آغاز و پیمانکار متعهد شده طی ۱۸ ماه نسبت به تحویل آن اقدام کند.
 تجهیز  این آزمایشگاه و پانسیون ها به عهده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه توجه به حوزه سلامت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است گفت: خود و خانواده مان یک روزی به این خدمت احتیاج پیدا می‌کنیم که این مقوله ضرورت نگاه ویژه به حوزه سلامت را دو چندان کرده است.
محمد دهقانی با بیان اینکه حوزه سلامت در پیک‌های مختلف بیماری کرونا، روز‌های سختی را پشت سر گذاشت گفت: اخیرا هم با شروع پیک چهارم ۳۰ استان به طور همزمان درگیر این بیماری شدند و حجم بسیار زیادی از موارد مثبت شناسایی و تعداد زیادی از بیماران، بستری شدند؛ که خوشبختانه با تجربیاتی که طی پیک‌های گذشته کسب و تمهیداتی که در خصوص تامین تجهیزات درمانی و پروتکل‌ها در سطح کشور اندیشیده شد، این پیک علی رغم موارد مثبت بسیار زیاد، شکسته و روند نزولی آن در کشور شروع شده است.

 

همت بخش خصوصی در شهرستان خوسف محقق شد:
بهره برداری ازاولین کارخانه شمش طلای خراسان جنوبی توسط شرکت زمین کاوان زمان
اولین کارخانه تولید شمش طلا درخراسان جنوبی توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.درآخرین ماه های سال جهش تولید و دردورانی که به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا وتحریم های اقتصادی فلج کننده،فعالیت های تولیدی با چالش جدی مواجه بودند، درحاشیه کویر لوت ویکی از دورافتاده ترین مناطق استان، نخستین معدن و کارخانه تولید شمش طلا به همت بخش خصوصی راه اندازی شد و به بهره برداری رسید.
«هانی محمدکرمی»مجری طرح های شرکت زمین کاوان زمان دراین باره گفت: پروانه بهره برداری معدن طلای کودکان واقع درغرب روستای قلعه زری خوسف در اسفند سال ۹۷ صادر شد وعملیات ساخت این کارخانه با سرمایه گذاری شرکت زمین کاوان زمان ازشهریور سال ۹۸ آغازشد و به رغم کمبود شدید برخی زیرساخت های منطقه و استان و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا وتعطیلی چند باره فعالیت ها، این پروژه در بهمن سال گذشته به اتمام رسید که با توجه به حجم فعالیت ها و شرایط فوق در نوع خود کم نظیر بود.

 

 

 

 

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/رد پای دلالان در خرید دام مولد/۷

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/رد پای دلالان در خرید دام مولد

متأسفانه به واسطه کاهش تولید علوفه دامداران در خراسان‌جنوبی با قیمت بسیار پایین دام خود را به دلالان می فروشند که زنگ خطر جدی برای آینده شغلی آنان است.

به گزارش مهر کاهش باران‌های پاییزی و زمستانی در سال ۹۹ فقر مراتع و کمبود علوفه در بهار ۱۴۰۰ را به همراه داشته است به گونه‌ای که دامداران برای تأمین علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده‌اند.

نکته قابل توجه و تأسف این است که برخی از دامداران در چنین شرایطی و از سر ناچاری اقدام به فروش دام خود گرفته‌اند و در این بین دلالان نیز از نیاز دامداران و کمبود علوفه سو استفاده کرده و دام دامداران را با قیمت بسیار بسیار پایین خریداری می‌کنند.

فروش دام در اپلیکیش‌های خرید و فروش کالا

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های فروش کالا و خدمات بزنیم نیز متأسفانه به وضوح خواهیم دید که دامداران خراسان‌جنوبی گاه حتی دام مولد خود را برای فروش عرضه کرده‌اند چرا که نه در مرتع علوفه‌ای و نه در دستشان نهاده‌ای است.

موضوعی که بی شک در آینده‌ای نه چندان دور بر اشتغال دامداران، عشایر و کشاورزان خراسان‌جنوبی تأثیر گذاشته و موجب بیکاری بخشی از آنان می‌شود و در این راستا باید بیش از آنکه آسیب بیشتری وارد شود تدبیری کرد.

محمد جواد غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ورود دلالان برای خرید دام با قیمت بسیار پایین صحت دارد و این موضوعی نیست که بتوان آن را در این شرایط سخت خشکسالی کتمان کرد.

وی بیان‌کرد: متأسفانه دامدار به واسطه خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها چاره‌ای جز فروش دام خود ندارد که البته آسیب‌های اقتصادی زیادی را به آنان وارد می‌کند.

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/رد پای دلالان در خرید دام مولد

راهکار ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید است

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به نظر من بهترین راهکار برای کاهش این خسارت به دامداران ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید دام از دامداران خراسان جنوبی است که البته این مسئله باید در اسرع وقت انجام شود.

غریبی بیان‌کرد: اگر تا پایان اردیبهشت ماه این خرید از سوی شرکت پشتیبانی امور دام انجام نشود و در ماه‌های آتی این اتفاق رخ دهد شبیه نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود و دیگر فایده چندانی برای جبران خسارات از دامداران استان نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم خرید دام به قیمت پایین از سوی دلالان همچنان قیمت گوشت قرمز در خراسان‌جنوبی رو به افزایش است، ادامه‌داد: این موضوع را به هیچ وجه قبول ندارم چرا که از شهریور ۹۸ تا به امروز قیمت گوشت تنها ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: نمی‌توان گفت دلالان همه از خارج از خراسان‌جنوبی هستند بلکه در داخل استان نیز دلالانی وجود دارند.

وی ادامه‌داد: ما از خیلی وقت پیش فریاد می‌زدیم که زیرساخت حمایت از حوزه دام خراسان‌جنوبی باید فراهم شود تا در شرایط خشکسالی‌ها با مشکل رو به رو نشویم اما به واسطه بی‌توجهی به این موضوع در حوزه نهاده و خرید دام و … با مشکل رو به رو شدیم.

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/رد پای دلالان در خرید دام مولد

هدف ما حفظ دام مولد خراسان‌جنوبی است

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه معمولاً در سال‌های خشکسالی قیمت دام کاهش پیدا کرده و زمینه ورود دلالان فراهم می‌شود، گفت: از طرف دیگر در ترسالی‌ها نیز با افزایش قیمت دام رو به رو هستیم.

وی افزود: هر چند حمل دام و صادرات آن با ممنوعیت‌هایی رو به رو است ولی اگر دامداری در نقطه‌ای دیگر مرتع و چاهی داشته باشد و برای حفظ دام خود بخواهد دام را به آن نقطه منتقل کند با او همکاری می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نهایت تلاش ما این است که دام مولد استان را تحت هر شرایطی حفظ کنیم، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود دلالان برای خرید دام دامداران و سو استفاده اقتصادی از آنان توصیه ما این است که شرکت تعاونی‌های روستایی برای خرید ورود پیدا کنند.

اصغرزاده بیان‌کرد: اگر شرکت‌های تعاونی روستایی در زمینه خرید دام ورود پیدا کنند هم از سو استفاده دلالان جلوگیری می‌شود و هم می‌توانیم با کشتار این دام حدأقل گوشت آن را صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم که نکته بسیار مهمی است.

اصغرزاده یادآور شد: هر چند در زمینه حمل دام با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم ولی عشایر برای جابه جایی دام خود و قشلاق و ییلاق به طور طبیعی مشکلی ندارند.

خرید دام عشایر توسط دلالان

مهدی عصمتی‌پور، مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه به واسطه خشکسالی و فقر مراتع برخی از دلالان از این وضعیت سو استفاده کرده و دام عشایر را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در پاره‌ای از موارد نیز عشایر چاره‌ای جز فروش دام خود به علت نداشتن علوفه ندارند، بیان‌کرد: علاوه برتلاش برای تأمین علوفه دام عشایر، تلاش داریم که که شرکت پشتیبانی دام و بنیاد برکت در زمینه خرید دام عشایر ورود پیدا کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون دامی توسط شرکت پشتیبانی دام کشور در خراسان‌جنوبی خریداری شده است یا خیر، ادامه‌داد: خشکسالی فقط گریبان استان ما را نگرفته است و بنابراین طول می‌کشد که دام توسط شرکت خریداری شود.

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/رد پای دلالان در خرید دام مولد

زنگ خطر بیکاری عشایر

عصمتی‌پور با بیان اینکه برای رویش علوفه مورد نیاز عشایر برای دام به باران‌های بهاری نیز امید داریم، گفت: اگر شرکت پشتیبانی دام برای خرید ورود پیدا کند دست دلالان کوتاه خواهد شد چرا که فروش دام بی شک به اشتغال‌زایی عشایر تأثیر می‌گذارد.

وی یادآور شد: هر وقت رایزنی‌های ما با بنیاد برکت در زمینه خرید دام عشایر به نتیجه قطعی رسید از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.

خرید دام توسط شرکت پشتیبانی موکول به ادامه رایزنی‌ها است

گفتنی است روشن، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه در نشست خبری از مجوز گوشت گوساله منجمد از دامداران خراسان‌جنوبی خبر داد ولی درباره خرید دام زنده موضوع را به تصمیم‌گیری‌های آتی و رایزنی‌های با مرکز موکول کرد.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از کوتاه کردن دست دلالان و کاهش خسارت‌های ناشی از خشکسالی به دامداران باید هر چه زودتر تدبیری اندیشید و اگر قرار است از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، خرید دام دامداران صورت گیرد باید این مهم تسریع شود چرا که شاید حتی یک ماه دیگر بسیار دیر باشد.

نباید بگذاریم در شرایط سخت اقتصادی که ایجاد هر فرصت شغلی یک نقطه امید برای هر هم استانی محسوب می‌شود، به آسانی و به یک بی برنامگی دامداران و عشایر ما به راحتی با فروش دام فرصت‌های اشتغال خود را از دست بدهند.

وقتی دلالان برای خرید دام عشایر ورود پیدا می‌کنند هم دام را با قیمت پایین از عشایر می‌خرند و هم بازار خراسان رنگ ارزانی گوشت قرمز را به خود نمی‌بیند. پس باید تدبیری کرد.

 

 

 

آسیب‌پذیری دشت‌های خراسان جنوبی ۲ برابر میانگین کشوری است/۲-۳

آسیب‌پذیری دشت‌های خراسان جنوبی ۲ برابر میانگین کشوری است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: شاخص آسیب‌پذیری که از تقسیم متوسط کسری مخزن استان بر میزان برداشت آب زیرزمینی توسط چاه‌های بهره‌برداری به دست می‌آید، در خراسان جنوبی ۲ برابر میانگین کشوری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سعید سروری افزود: میانگین شاخص آسیب‌پذیری کشور ۰.۱ و این شاخص در خراسان جنوبی ۰.۲۱ است که ۱۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: این شاخص بیانگر توان آبدهی پایین آبخوان‌های استان است و اگر همراهی همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی نباشد با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه میانگین بارش درازمدت در استان ۱۱۵ میلیمتر است گفت: استان خراسان جنوبی دارای ۳۵ محدوده مطالعاتی متولی است که از این محدوده‌ها ۸ محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد و از میان دشت‌های ممنوعه بحرانی استان دشت‌های سرایان و سده دارای وضعیت شکننده‌ای هستند به طوری که در آبخوان سرایان شاهد فرونشست زمین هستیم.

وی افزود: عوارض مشهود پدیده فرونشست شامل کاهش شدید آبدهی چاه‌ها و معیوب شدن چاه‌ها، نوکنی و جابه‌جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد کشاورز، ایجاد شکاف و فرو چاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها و در نهایت از بین رفتن آبخوان است.

سروری اظهار داشت: شبکه سنجش آب زیرزمینی استان دارای ۴۶۵ حلقه چاه مشاهده‌ای است که به طور ماهانه سطح آب زیرزمینی در آنها اندازه‌گیری و براساس آن میزان کسری مخزن و افت سطح آب زیرزمینی محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسری مخزن تجمعی استان از ابتدای شبکه اندازه‌گیری ۳.۷ میلیارد متر مکعب است گفت: متوسط کسری مخزن ۲۰ ساله استان ۱۴۱ میلیون متر مکعب و متوسط افت آن ۲۶ سانتیمتر است.

۸۸ درصد از مصارف آب زیرزمینی استان خراسان جنوبی برای کشاورزی، ۹ درصد شرب و ۳ درصد برای مصارف صنعت و خدمات استفاده می‌شود.

 

ورود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب به سد‌های مخزنی خراسان جنوبی

سروری همچنین گفت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در بارندگی‌های هفته گذشته به ذخایر ۸ سد مخزنی خراسان جنوبی افزوده شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کاهش ۳۷ درصدی حجم ذخیره آب در سد‌های مخزنی استان در مقایسه با سال قبل خبر داد و افزود: حجم فعلی ذخایر سد‌های مخزنی استان ۱۸.۳ میلیون مترمکعب است که این میزان پارسال ۲۹.۴ میلیون مترمکعب آب بوده است.

سعید سروری گفت: سد رزه درمیان، سد دره بید، سد کریت و سد نهرین طبس ، سد فرخی قائنات ، سد شهید پارسای سرایان، سد حاجی آباد زیرکوه و سد سیاهوی سربیشه سد‌های مخزنی استان هستند که در حال حاضر ۳۱.۲۸ درصد از مخازن آن‌ها آب ذخیره دارد.

 

 

 

 

تفاهم‌نامه توسعه خدمات درمانی در شهر مود خراسان جنوبی امضا شد/

تفاهم‌نامه توسعه خدمات درمانی در شهر مود خراسان جنوبی امضا شد

تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و ۲ واحد پانسیون پزشک در شهر مود خراسان جنوبی با مشارکت خیرین به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه روز یکشنبه بین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بانک کشاورزی و مجمع خیرین سلامت برای ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و ۲ واحد پانسیون پزشک در شهر مود به ارزش ۱۵ میلیارد ریال در محل دانشگاه علوم پزشکی امضا و مبادله شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست گفت: بیش از یک سال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و کشور ما یکی از کشورهایی بود که تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت.

محمد دهقانی افزود: حوزه سلامت در پیک‌های مختلف بیماری، روزهای سختی را پشت سر گذاشت و اخیرا با شروع پیک چهارم ۳۰ استان به طور همزمان درگیر کرونا شدند و حجم بسیار زیادی از موارد مثبت شناسایی و تعداد زیادی از بیماران بستری شدند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با تجربیاتی که طی پیک‌های گذشته به دست آمد و تمهیداتی که درخصوص تامین تجهیزات درمانی و پروتکل‌ها در سطح کشور اندیشیده شد، این پیک علی‌رغم موارد مثبت بسیار زیاد شکسته و روند نزولی آن در کشور شروع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علی‌رغم پیش‌بینی‌ها درخصوص افزایش بسیار زیاد موارد ابتلا و مرگ و میر در پیک‌های سوم و چهارم، خوشبختانه به آن پیش‌بینی نرسیدیم هرچند در بسیاری از کشورهای دنیا به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه سلامت هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است افزود: خود و خانواده ما روزی به این خدمت نیاز پیدا می‌کنیم که این مقوله ضرورت نگاه ویژه به حوزه سلامت را دوچندان کرده است.

دهقانی گفت: پیش از کرونا بارها و بارها شاهد بودیم همکاران ما در بانک کشاورزی به حوزه سلامت از هیچ کوششی فروگذار نکردند و امروز هم تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین بانک کشاورزی، مجمع خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و ۲ واحد پانسیون پزشک در شهر مود منعقد شد تا به زودی مرکز خدمات جامع سلامت مود تکمیل شود و بتوانیم با تجهیز آن، خدمات بیشتری را به مردم این منطقه ارائه دهیم.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: بانک کشاورزی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود خدمات خوبی از جمله کمک به آموزش و پرورش درخصوص ساخت مدرسه، بسته‌های کمک آموزشی، تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند، کمک‌های نقدی مومنانه، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به هم‌استانی‌ها ارائه کرده است.

حسین مودی افزود: احداث مرکز جامع سلامت شهر مود یکی از مواردی است که در این سه سال گذشته شروع کردیم و سال ۹۶ کلنگ‌زنی مرکز خدمات جامع سلامت شهر مود شروع شد و سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: همان زمان احساس شد در کنار مرکز جامع سلامت، نیاز به آزمایشگاه است تا اینکه در آبان سال گذشته در سفری که مدیرعامل بانک کشاورزی در معیت وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی داشتند، موافقت اولیه اخذ و پیگیری‌های جدی انجام شد که بهمن سال گذشته موافقت بانک مرکزی اخذ و قرار شد ۱۰ میلیارد ریال برای احداث این آزمایشگاه و پانسیون از طرف بانک کشاورزی هزینه شود.

رییس مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی نیز گفت: بانک کشاورزی از بدو راه‌اندازی مجمع خیرین در خراسان جنوبی در کنار مجمع بوده است.

سید محمود حسینی افزود: امیدواریم این مسئولیت اجتماعی ادامه داشته باشد و بتوانیم کارهای بیشتری را در حوزه سلامت استان خراسان جنوبی انجام دهیم.

عملیات اجرایی این پروژه با مساحت ۲۵۰ متر مربع و اعتبار ۱۵ میلیارد ریال بعد از ماه رمضان آغاز می‌شود و پیمانکار متعهد شده که طی ۱۸ ماه نسبت به تحویل پروژه اقدام کند همچنین تجهیز آزمایشگاه و پانسیون به عهده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

۱۰ میلیارد ریال بانک کشاورزی، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مجمع خیرین سلامت و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شهر مود از توابع شهرستان سربیشه است و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

 

 

 

 

 

دارتر خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت فرهنگیان کشور/۷

مجتبی فروتن مقدم، دارتر خراسان جنوبی در اولین دوره مسابقات دارت همگانی فرهنگیان کشور مقام اول را کسب کرد.

در اولین دوره مسابقات دارت همگانی فرهنگیان کشور که جمعه ۱۷ اردیبهشت به میزبانی هیئت ورزش دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد ۱۳۲نفر از فرهنگیان از ۲۰ استان در بخش بانوان و آقایان به رقابت پرداختند.
در بخش آقایان مجتبی فروتن مقدم از خراسان جنوبی، حسین نیازی از آذربایجان غربی، محمداسماعیل شادمهر و محسن زارع از خراسان شمالی و خلیل پشتیبان از گلستان به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم این دوره از رقابت‌ها را از آن خود کردند.
در بخش بانوان هم فاطمه شیردل از خراسان شمالی، خدیجه هاشمی اردکانی از فارس، سحر نسودی از آذربایجان شرقی، فاطمه مسلمی از فارس، نوبر وفایی منش از خوزستان به ترتیب مقام های اول تا پنجم را کسب کردند.
برای اولین بار در کشور

نصب پلاک جدید ورزشی بر روی ۲۷ موتور سیکلت سنگین خراسان جنوبی/۷

برای اولین باردرکشور پلاک ورزشی بر روی ۲۷ موتور سیکلت سنگین خراسان جنوبی نصب شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رییس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی گفت: پس از پیگیری و نصب پلاک جدید ورزشی بر روی ۲۷ موتور سیکلت سنگین خراسان جنوبیتلاش این هیئت ، موتورهای سنگین هیات موتور سواری و اتومبیلرانی استان صاحب پلاک ورزشی شدند.
اکبر پور با اشاره به نصب پلاک برروی ۲۷ موتور سیکلت سنگین استان گفت: این طرح برای ساماندهی و کنترل موتور‌های سنگین انجام شد و با این پلاک‌ها ، موتورسواران ورزشکاران از سایر موتورسواران تفکیک می شوند.
وی افزود: دراین طرح ورزشکاران می توانند باخیال راحت به محل تمرین تردد کنند و هرگونه حرکات نامتعارف آنها نیز تحت کنترل می باشد.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی یک پیکر/۲-۳

مهلت ثبت نام و ارائه آثار به دبیرخانه اولین جشنواره خوشنویسی «یک پیکر» به مدت ۲۰ روز تا ۸ خرداد ماه تمدید شد.

در پی تقاضا‌های مکرر هنرمندان و تماس‌های شفاهی و مکتوب برای تمدید مهلتتمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی یک پیکر ارسال آثار، شورای سیاستگذاری جشنواره یک پیکر با تمدید مهلت ثبت‌نام و ارائه آثار به دبیرخانه موافقت کرد.
شورای سیاستگذاری جشنواره با بررسی علل مطرح شدن این تقاضا‌ها از سوی هنرمندان، با تمدید مهلت تحویل آثار تا ۸ خرداد همزمان با روز فرهنگ پهلوانی موافقت کرد.
جشنواره استانی یک پیکر برای اولین بار در خراسان جنوبی در دو بخش نستعلیق و شکسته نستعلیق برگزار می‌شود.
هنرمندان در هر بخش می‌توانند سه اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و تولید آثار هنری باید مرتبط با فرهنگ نوع دوستی، صلح، مهر و محبت درنظر گرفته شود.
هنرمندان خوشنویس استان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به آدرس http://khorasanjo.rcs.ir مراجعه و یا با شماره تلفن دبیرخانه جشنواره ۳۲۳۹۷۳۲۹ تماس حاصل نمایند.

سه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی امضا شد/۳

سه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی امضا شد

 سه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید لاستیک، روغن لانولین و صنایع چوب با ارزش ۸۴۰ میلیارد تومان به عنوان نخستین ثمرات ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی به امضا رسید.

به گزارش ایرنا این تفاهم‌نامه‌ها عصر شنبه بین استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران طرح‌ها در محل استانداری مبادله شد.

حمید ملانوری در این نشست گفت: در جلسات قبلی ستاد توسعه خاوران سه طرح به جمع‌بندی رسیده بود که امروز در قالب تفاهم‌نامه با مجموع سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

وی از امضا و مبادله این تفاهم‌نامه‌ها به عنوان اولین ثمره ستاد توسعه خاوران نام برد و افزود: مردم از این پس منتظر خبرهای خوب دیگری باشند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح تولید استیل کورد با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۰ نفر با مشارکت شرکت کویر تایر زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه به امضا رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه تشریفات قانونی این طرح در حال انجام است به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و دوره سرمایه‌گذاری یک ساله است.

ملانوری گفت: با توجه به توجیه اقتصادی که طرح استیل کورد دارد، شرکت سرمایه‌گذاری امید تمایل داشت کل طرح را سرمایه‌گذاری کند اما از آنجایی که به دنبال ترغیب مردم برای مشارکت در سرمایه‌گذاری هستیم، زمینه سرمایه‌گذاری مردم استان را در این طرح فراهم کرده‌ایم.

وی گفت: در این طرح ۵۱ درصد شرکت کویر تایر سرمایه‌گذاری می‌کند و بقیه آن مردم استان می‌توانند سهم بخرند و سرمایه‌گذاری کنند در غیر این صورت سرمایه‌گذار سوم که اعلام آمادگی دارد، ورود خواهد کرد.

“استیل کورد در صنعت تایرسازی برای تولید تایرهای رادیال مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت تولید تسمه هم کاربرد دارد”.

ملانوری افزود: در طرح‌هایی که مطئمن از توجیه اقتصادی آن هستیم، در صحنه عمل با انتخاب مدیرانی که توانایی دارند، طرح‌ها را اجرایی می‌کنیم تا مردم هم اعتماد کنند و مشارکت اقتصادی داشته باشند.

وی گفت: طرح دیگری که در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسید، طرح تولید روغن لانولین (روغن پشم) از پشم گوسفند به عنوان یک طرح منحصر به‌فرد در کشور است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: این طرح با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان و اشتغال ۲۴ نفر در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با دوره سرمایه‌گذاری ۶ ماهه اجرا خواهد شد.

وی گفت: سالانه ۲۰۰ تن روغن لانولین از خارج کشور وارد می‌کنیم در حالی که ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد.

ملانوری بیان کرد: این طرح با مشارکت مردم و اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایر خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاری بخش خصوص در استان اجرا می‌شود تا تولید این نوع روغن را اولین بار در کشور در خراسان جنوبی داشته‌ باشیم.

وی افزود: طرح پرس ام دی اف با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان و اشتغال ۲۰ نفر از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که به عنوان اولین ثمرات ستاد توسعه خاوران به امضا رسید و این طرح در منطقه ویژه اقتصادی استان در دوره ۶ ماهه اجرایی خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح ام دی اف دارای توجیه اقتصادی در داخل استان و کشور است و با انگیزه‌ای که سرمایه‌گذار طرح دارد، ما از این طرح حمایت می‌کنیم که هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی افزود: برخی از مردم استان سرمایه‌های مالی در اختیار دارند که درخواست داریم به صحنه سرمایه‌گذاری بیایند و سپرده‌های خود را به جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها در مسیر اشتغال و تولید منطقه قرار دهند.

ملانوری گفت: با این کار تخصصی و کارشناسی که در ستاد توسعه خاوران در حال انجام است، یقینا سرمایه مردم به تولیدات برتر و ارزش افزوده بهتری تبدیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل ستاد توسعه خاوران، شناساندن ظرفیت‌های کم‌نظیر خراسان جنوبی در سطح کشور و حوزه بین‌المللی است و توجه و تمرکز بر سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده، تخصصی و عالمانه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی است.

وی با بیان اینکه در قالب کمیته‌های این ستاد برای شناسایی ظرفیت‌ها استان، جذب سرمایه‌گذاران و شناسایی ایده‌های نو برای سرمایه‌گذاری تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است گفت: در حال شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در نقطه به نقطه استان هستیم تا بتوانیم این ظرفیت‌ها را به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری معرفی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به نگرانی‌هایی که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در رابطه با اخذ استعلامات و طی تشریفات ادارای برای اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاری دارند در قالب مصوبات ستاد توسعه خاوران این کار را تسریع و تسهیل می‌کنیم.

وی افزود: تعدادی از طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری هستند شناسایی و به کارگروه زیربنایی استان معرفی شدند که استعلامات بی‌نام آنها را اخذ کردیم و در این خصوص ۶ طرح در جلسه امروز نهایی شد.

ملانوری گفت: دسته دسته طرح‌ها را با محل‌های دقیق سرمایه‌گذاری آنها همراه با استعلامات بی‌نام برای سرمایه‌گذاری تهیه و اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا اگر سرمایه‌گذار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان بود، بتواند در اسرع وقت مجوزها را بگیرد و با حمایت همه دستگاه‌های متولی کارش را شروع کند چرا که مطالعات طرح انجام شده و توجیه آن برای همه مسجل شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که در حال انجام است و ستادهای شهرستانی هم در شهرستان‌ها شکل گرفته به زودی شاهد تفاهم‌نامه بزرگتر و بیشتری در حوزه سرمایه‌گذاری خواهیم بود و یک جهش و انقلابی در زمینه سرمایه‌گذاری در استان رقم خواهد خورد.

استاندار خراسان جنوبی نهم اردیبهشت امسال در پنجمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور روسای کمیته‌های ذیل ستاد در دفتر استاندار برگزار شد، از آماده شدن چهار تفاهم‌نامه اجرای طرح (M.D.F)، فورفورال، تولید استیل کورد و روغن لانولین به عنوان اولین ثمرات ستاد توسعه خاوران خبر داد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی پارسال با حضور استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

ملانوری فروردین امسال در چهارمین نشست ستاد توسعه خاوران اعلام کرد: طرح راه‌اندازی “ستاد توسعه خاوران” در سطح ملی مورد تایید قرار گرفته و به عنوان یک الگو به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

 

 

 

 

تذکر نماینده نهبندان و سربیشه به وزیر نیرو/۲

بسیاری از روستاییان شهرستان‌های نهبندان و سربیشه برای ساعات طولانی از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند.

مصطفی نخعی در تذکر کتبی به رضا اردکانیان از بی توجهی جدی به تکمیل، اصلاح و کاهش هدر رفت شبکه‌های آب به خصوص در شهرستان‌های محروم انتقاد کرد و گفت: چرا در بسیاری از روستا‌های شهرستان‌های نهبندان و سربیشه مردم برای ساعات طولانی از داشتن آب آشامیدنی سالم بی بهره اند؟

وی در این تذکر همچنین خواستار بررسی علت بی توجهی به تکمیل سد تغذیه‌ای بندان در شهرستان نهبندان و بی توجهی به تکمیل فاضلاب شهر سربیشه شد.

 

 

 

 

تقدیر از ۸ برگزیده جشنواره قرآنی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند/۲

در مراسمی از ۸ برگزیده بیست و پنجمین جشنواره قرآنی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادواره شهید سلیمانی تقدیر شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در این دوره از جشنواره  شاهد رشد ۱۵۴ درصدی حضور کارکنان، اساتید و دانشجویان بودیم.

جوادی با بیان اینکه از ۱۳۶ منتخب استانی هشت نفر موفق به کسب عنوان کشوری شدند، افزود: این مسابقات در ۳۳ رشته برگزار شده است.

در پایان هم از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

 

 

 

در گفت و گو با حافظ اهل سنت قرآن کریم مطرح شد؛

مؤلفه کلاس داری قرآن در شرایط کرونایی/مسیر آموزش تعطیل نشد/۷

مؤلفه کلاس داری قرآن در شرایط کرونایی/مسیر آموزش تعطیل نشد

حافظ و معلم قرآن کریم گفت: برگزاری کلاس قرآن در فضای آزاد، کاهش جمعیت کلاس و استفاده از فضای مجازی مؤلفه‌های من برای برگزاری کلاس قرآن در شرایط کرونایی است.

به گزارش مهر از بزرگان و علمای دین نقل شده است که اگر کسی در جوانی به یادگیری قرآن اشتغال ورزد، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود.

و از این جهت بسیاری از افراد از همان دوران نوجوانی و جوانی با کلام وحی مأنوس می‌شوند و سال‌های زندگی خود را نیز در خدمت به قرآن و آموزش واژه‌های نور به کودکان و نوجوانان می‌گذرانند.

چنین افرادی آنقدر با قرآن کریم انس می‌گیرند که کم کم زیبایی‌ها و اخلاق‌مداری توصیه شده در آیات نورانی کلام خداوند را در منش، رفتار و سبک زندگی آنان به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

نمونه این افراد یوسف سالاری از حافظان کل قرآن کریم اهل سنت است از جوانی در مسیر حفظ قرآن قدم گذاشت و اکنون نیز علاوه بر اینکه یکی از معلمان پرتلاش آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی است، مسئولیت دارالقرآن مسجد النبی (ص) بیرجند را نیز بر عهده دارد و سال‌هاست نام زیبای معلم قرآن همراه او است.

حفظ قرآن کریم در مدت زمان ۶ ماه

یوسف سالاری که متولد سال ۵۵ است، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کار حفظ قرآن را از سال ۷۴ آغاز کرده است، اظهار کرد: شیوه حفظ قرآن من به این صورت بود که هر روز چهار صفحه قرآن را حفظ می‌کردم.

این معلم پرتلاش قرآن خراسان‌جنوبی یادآور شد: خوشبختانه و به فضل الهی توانستم در مدت ۶ ماه آیات نورانی وحی را حفظ کنم و بعد از آن تثبیت آیات قرآن را ادامه دادم.

وی با اشاره به نقش تشویق‌های پدر در امر حفظ قرآن اظهار کرد: تشویق‌های پدرم یکی از اموری بود که در آن دوران به حفظ قرآن من کمک شایانی کرد.

این حافظ کل قرآن‌کریم که مسئولیت دارالقرآن مسجدالنبی (ص) بیرجند را نیز برعهده دارد و سال‌هاست کلاس‌های متعددی در دارالقرآن برگزار می‌کند، بیان‌کرد: خاطرم هست که چندین سال قبل مشغول خواندن قرآن در مسجد بودم که از ذهن و قلبم گذشت که صدای بسیار زیبایی دارم و برای لحظه‌ای رقص تارهای صوتی‌ام را حس کردم.

علل گرایش به سمت مربی‌گری قرآن

سالاری ادامه‌داد: بعد از این اتفاق برای مدت زمانی حتی نمی‌توانستم صحبت کنم و خواسته‌های خویش را بر روی کاغذ مطرح می‌کردم.

وی افزود: تا اینکه روزی اشک ریختم و از خداوند طلب مغفرت نمودم تا در نهایت لطف الهی شامل حال من شد و با یک عمل جراحی توانایی تکلم را به دست آوردم و بعد از وقت خود را در دارالقرآن و در تعلیم و آموزش قرآن گذاشتم.

این حافظ کل قرآن کریم که مربی کودکان استثنایی نیز هست، گفت: در حال حاضر عقیده من بر این است که باید کودکان و نوجوانانمان را با مفاهیم الهی آشنا کنیم و علاوه بر حفظ بر معانی و مفهوم تأکید داشته باشیم که بسیار ارزشمند و قابل تأمل و توجه است.

وی یادآور شد: از طرف دیگر به نظرم قرآن باید به شیوه‌ای جذاب برای کودکان و نوجوانان تدریس شود تا با رغبت و علاقه به سمت فراگیری قرآن بیایند.

روش برگزاری کلاس‌های قرآن در شرایط کرونایی

این مربی پرتلاش قرآن در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در دوران شیوع کرونا یک اصل برایمان بسیار حائز اهمیت است و آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت قرآن آموزان بود.

سالاری در زمینه شیوه آموزش و برگزاری کلاس‌های قرآن در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا جمعیت کلاس‌های قرآن را کاهش داده‌ایم و به عنوان مثال اگر یک کلاس ۲۰ دانش‌آموز داشته آن را به ۵ دانش‌آموز کاهش دادیم.

این حافظ کل قرآن‌کریم بیان‌کرد: از طرف دیگر برگزاری کلاس‌ها را به فضای باز آورده‌ایم تا بتوانیم با آسودگی خاطر بیشتری آموزش را داشته باشیم.

سالاری ادامه‌داد: هر چند شیوع کرونا سختی‌های خاص خود را به همراه دارد ولی ظرفیت‌هایی را در برابر ما قرار داد که تا قبل از آن غافل بوده‌ایم و به عنوان مثال قرآن آموزان ما در حال حاضر تنها محدود به قرآن آموزان بیرجندی نیستند که این مهم با استفاده از ابزار مجازی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی از دیگر استان‌ها چون خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان و …قرآن آموز داریم، گفت: وقتی قرآن آموزی ۱۰ جز قرآن را حفظ کرده و در مسیر نورانی حفظ آیات قرآن قرار گرفته است جهت رسیدن به هدف نهایی نباید کار آموزش را رها کنیم.

این مربی قرآن‌کریم افزود: برای اینکه وقفه‌ای در مسیر حفظ قرآن‌آموزان رخ ندهد و مسیر نورانی حفظ نیمه تمام نماند کلاس‌های قرآن دارالقرآن ما با رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برقرار بود.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه ما در ماه مبارک رمضان غیر از روزهای پنج شنبه و جمعه هر روز ساعت سه کلاس‌های آموزش قرآنمان را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: بسیاری از قرآن‌آموزان دارالقرآن که ۱۰ جز قرآن را حفظ کرده‌اند خود را برای آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم با همکاری سازمان تبلیغات آماده می‌کنند.

برکاتی که در دل سختی‌ها نهفته است

سالاری ادامه‌داد: یکی از اتفاقات مثبتی که در حوزه آموزش در دوران شیوع کرونا رخ داد این است که در مسیر آموزش علاوه بر خود قرآن‌آموز خانواده او نیز درگیر مسائل آموزشی شده و در مسیر انس با قرآن کریم قرار گرفتند.

وی افزود: اگر در گذشته ما فقط با یک قرآن آموز سر و کار داشتیم امروز با یک خانواده رو به رو هستیم که این مسئله نیز به واسطه استفاده از ظرفیت‌های موجود بعد از شیوع کرونا رخ داد و از این جهت می‌گویم در دل سختی‌ها نیز ظرفیت‌ها و برکاتی نهفته است.

وی با اشاره به اینکه در میان آیات قرآن کریم بیش از همه با آیات ۲۶ و ۲۷ سوره رحمن انس دارم، یادآور شد: خداوند در این آیات می‌فرماید «کلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ هر چیزی فانی است مگر ذات باشکوه و ارجمند پروردگار».

 

 

آغاز فعالیت های ورزشی در شهرستان های با رنگ بندی زرد کرونایی/۷

با اعلام رنگ بندی جدید شهرستان ها و مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا در خراسان جنوبی، فعالیت‌های ورزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در شهرستان های خوسف، بشرویه، درمیان، سربیشه و سرایان مجاز اعلام شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، شهرستان های نهبندان و قاینات نیز در وضعیت قرمز و زیرکوه،بیرجند، فردوس و طبس در وضعیت نارنجی قرار دارند. در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان با توجه به انعکاس درخواست های متعدد باشگاه داران و ورزشکاران مبنی بر ادامه فعالیت، بعد از طرح و بررسی با عنایت به اینکه فعالیت های ورزشی در گروه ۳ قرار دارند گفتند، فعالیت های ورزشی در شهرستان های با رنگ بندی قرمز و نارنجی همچنان تعطیل و مجاز به فعالیت نمی باشند. در این جلسه مقرر شد ورزشکارانی که برای حضور در مسابقات ملی، منطقه ای و بین المللی نیاز به تمرین دارند توسط اداره کل ورزش و جوانان استان اسامی ورزشکاران به کمیته امنیتی اعلام، و بر اساس پروتکل های بهداشتی اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در فضای ورزشی با تهویه مناسب و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانند به فعالیت و تمرینات خود ادامه دهند.

به میزبانی دانشکده هنر برگزار شد؛

امکان‌سنجی باز آفرینی یک نمونه آسباد کهن در عرصه‌ی دانشگاه بیرجند/۲-۳

نخستین نشست مشترک امکان‌سنجی بازآفرینی یک نمونه آسباد کهن در عرصه‌ی دانشگاه بیرجند به میزبانی دانشکده هنر برگزار شد.
نخستین نشست مشترک امکان‌سنجی باز آفرینی یک نمونه آسباد کهن در عرصه‌ی دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نخستین نشست مشترک امکان‌سنجی بازآفرینی یک نمونه آسباد کهن در عرصه‌ی دانشگاه بیرجند به میزبانی دانشکده هنر با حضور  مهندس شریعتی‌منش به نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و  دکتر اربابی به نمایندگی از دانشکده مهندسی به‌صورت مجازی برگزار شد.
در این جلسه با تاکید بر اهمیت آسباد از نظر هویت تاریخی و علمی به عنوان نمونه شاخصی از هنر و دانش کهن مبتنی بر اقلیم باد خیز در نواحی شرقی ایران، رایزنی‌­های اولیه در خصوص همکاری جهت جایابی، بررسی نقشه‌ی آسبادهای کهن در شرق ایران به‌منظور طراحی مناسب‌ترین نقشه‌ی آسباد قابل اجرا در دانشگاه انجام شد. همچنین  مهندس شریعتی‌منش به نیابت از سازمان میراث فرهنگی در زمینه­ های مختلف ساخت این سازه قول مساعدت و همکاری داد. در انتهای مقرر شد جلسه­‌ی آتی جهت بررسی طرح اولیه‌ی پیشنهادی موضوع در خردادماه سال جاری برگزار شود.

معاون کمیته امداد خراسان جنوبی:
۲۳۸۶ حامی برای ایتام خراسان جنوبی جذب شدند
رفیعی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال تاکنون ۲ هزار و ۳۸۶ نفر حامی برای ایتام خراسان جنوبی جذب شده‌اند.

«احمد رفیعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به راه اندازی ۸۴ آشپزخانه اطعام مهدوی در سطح استان همزمان با ماه رمضان، گفت: تاکنون ۲۷۳ هزار و ۱۷۲ پرس غذای گرم به ارزش پنج میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبخ و بین نیازمندان توزیع شده است.

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۱۸ هزار و ۱۴ سبد غذایی به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۳ میلیون تومان بین مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان توزیع شده است.

 

وی با بیان اینکه طرح افطاری ساده با هدف بسترسازی برای مشارکت بیشتر خیران در رزمایش ایران همدل و بهره‌گیری همگانی از فیض خدمت به نیازمندان در ماه مبارک رمضان از برنامه‌های دیگر کمیته امداد استان است، ادامه داد: در همین راستا ۹۵ هزار و ۲۶۴ بسته‌ افطاری ساده به ارزش ۶۱۱ میلیون تومان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، میان خانواده‌های نیازمند و محروم توزیع کرده ایم.

 

رفیعی با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال تاکنون ۲ هزار و ۳۸۶ نفر حامی برای ایتام خراسان جنوبی جذب شده‌اند، عنوان کرد: این تعداد حامی، حمایت از ۶ هزار و ۳۱۵ فرزند یتیم و محسنین را پذیرفته‌اند.

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۲۹۱ حامی در شب بیست و سوم ماه رمضان ثبت‌نام کردند که برای ۴۰۷ فرزند یتیم و محسنین جذب شدند.

 

رفیعی با بیان اینکه ۳۲۸ حامی در دومین شب قدر جذب شدند، اظهار  داشت: این تعداد حمایت از ۵۱۸ یتیم و فرزند طرح محسنین را برعهده گرفتند.

 

وی در پایان افزود: اولین شب قدر امسال نیز ۱۹۳ حامی، حمایت از ۲۹۴ یتیم و فرزند نیازمند در طرح پویش ایران مهربان را در استان پذیرفتند.

 

 

نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی با مجوز شورای نظارت استان

    
امکان ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی فقط با مجوز شورای نظارت استان
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ساخت و نصب مجسمه، المان و یادمان در میدان ها و اماکن عمومی فقط با مجوز شورای نظارت استان امکان پذیر است .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف نظارت بر آثار هنری تجسمی در فضاهای عمومی، دبیرخانه شورای نظارت مستقر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تشکیل شده است.
به گفته وی آثار هنری شهری در حوزه فرهنگی، جغرافیایی و تحت هر شرایط قانونی که در آن اکران می شوند باید با الزامات اعتقادی ، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و قومی منطقه همخوانی داشته باشند.
معاون امور هنری و سینمایی خاطرنشان کرد: در همین راستا ، تمام نهادها و شهرداری های متقاضی برای نصب المان شهری باید از شورای نظارت استان ، مجوز دریافت کنند.
زمزم یادآور شد: آثار هنری قابل نصب به صورت المان باید دارای شرایط عمومی همچون عدم تضاد با اعتقادات دینی و مذهبی کشور، عدم ترویج خشونت و کوشش برای برقرار تعامل و ارتباط با شهروندان و دارای شرایط اختصاصی از جمله داشتن خلاقیت، انتخاب روش و تکنیک مناسب برای اجرا، رعایت ابعاد و تناسب طرح باشند.
وی با بیان این که متقاضیان می توانند درخواست صدور مجوز را همراه با مدارک مورد نیاز به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهند، اضافه کرد: مجوز صادر شده فقط برای اجرای طرح در مکان پیشنهاد شده معتبر است و هرگونه اصلا و تغییر در آثار منوط به طرح مجدد در شورا و بررسی دوباره دارد.

 

 

 

 

شرکت های فناور فرانشر نورفروزان و تیزپاک خراسان (تیرک) به جمع شرکت های دانش بنیان پیوستند

شرکت های فناور فرانشر نورفروزان و تیزپاک خراسان (تیرک) به جمع شرکت های دانش بنیان پیوستند

به گزارش روابط عمومی مرکز رشد واحدهای فناور قاین با تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا زیر نظر معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،شرکت تیزپاک خراسان (تیرک) با مدیر عاملی آقای مهندس محسن احتشام  ،به مجموع شرکت های دانش بنیان در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی پیوست.

کارگروه ارزیابی موسسات و شرکت های دانش‌بنیان، بررسی مستندات مربوط به این شرکت را در دستور کار قرار داده و بعد از تایید اولیه از طرف کارگروه، کارگزار ارزیابی از سوی این نهاد معرفی و فرآیندهای مربوطه در قالب تکمیل مستندات مورد نیاز جهت ارزیابی محصولات و ارائه به کارگزار،ارائه گردید و این شرکت در تازیخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ به جمع شرکت های دانش بنیان پیوست.

شایان ذکر است این تاییدیه بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین مصوب، مزایایی همچون اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، تسهیلات نظام وظیفه برای افراد فعال در شرکت های دانش‌بنیان، طرح لیزینگ محصولات و حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان را به‌دنبال خواهد داشت و براین مبنا مشتریان این شرکت نیز زین پس می توانند، از تسهیلات حمایتی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات، در خرید کالاهای دانش بنیان این شرکت بهره مند شوند.

شرکت دانش بنیان فرانشر نورفروزان

همچنین  با تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا زیر نظر معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،شرکت فرانشر نورفروزان با مدیر عاملی آقای مهندس سعید حکیمی نیا  ،به مجموع شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای پیوست.

کارگروه ارزیابی موسسات و شرکت های دانش‌بنیان، بررسی مستندات مربوط به این شرکت را در دستور کار قرار داده و بعد از تایید اولیه از طرف کارگروه، کارگزار ارزیابی از سوی این نهاد معرفی و فرآیندهای مربوطه در قالب تکمیل مستندات مورد نیاز جهت ارزیابی محصولات و ارائه به کارگزار،ارائه گردید و این شرکت در تازیخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ به جمع شرکت های دانش بنیان پیوست.

شایان ذکر است این تاییدیه بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین مصوب، مزایایی همچون اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، تسهیلات نظام وظیفه برای افراد فعال در شرکت های دانش‌بنیان، طرح لیزینگ محصولات و حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان را به‌دنبال خواهد داشت و براین مبنا مشتریان این شرکت نیز زین پس می توانند، از تسهیلات حمایتی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات، در خرید کالاهای دانش بنیان این شرکت بهره مند شوند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*