اخبار خراسان جنوبی / ۲ تعیین یک محصول صنایع دستی به عنوان خوشه کسب و کار در هر شهرستان

تعیین یک محصول صنایع دستی به عنوان خوشه کسب و کار در هر شهرستان

برای ایجاد جهش تولید در صنایع دستی خراسان جنوبی، در هر شهرستان یک محصول به عنوان خوشه کسب و کار تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در این طرح در هر شهرستان به صورت پایلوت، یک یا دو رشته فعال صنایع دستی به عنوان خوشه کسب و کار، تعیین و شهرستان مورد نظر به عنوان پایگاه حمایتی این رشته‌ها در استان انتخاب می‌شود.
عباس زاده افزود: با انتخاب هر شهرستان به عنوان پایگاه حمایتی یک رشته صنایع دستی در استان، تمامی مباحث از جمله تولید، اشتغال، آموزش، بازاریابی و فروش محصولات آن رشته زیر نظر همان شهرستان انجام می‌شود.
وی گفت: بر اساس این طرح، رشته حوله بافی سنتی برای شهرستان بیرجند، مله بافی برای شهرستان خوسف، برک بافی برای سربیشه، گلیم سوزنی برای زیرکوه، ظروف مسی و پخل بافی برای طبس، جاجیم بافی و سفره آردی برای قاین، برک بافی با پشم شتر برای بشرویه، سوزن دوزی بلوچ و گلیم و قالیچه برای درمیان، چادرشب بافی و گوهر سنگ برای سرایان، سفال و سرامیک برای شهرستان فردوس و سیاه چادر بافی برای شهرستان نهبندان به عنوان خوشه کسب و کار تعیین شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: با تعیین هر رشته به عنوان خوشه کسب و کار در هر شهرستان، تسهیلات کم بهره برای توسعه آن رشته به میراث فرهنگی شهرستان و هنرمندان پرداخت می‌شود.
کشت بهاره برخی محصولات در خراسان جنوبی به پاییز تغییر یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه جدیدترین سیاست‌ جهاد کشاورزی برای مدیریت خشکسالی در حوزه زراعی است و امسال کشت بهاره حبوبات و محصولات علوفه را به پاییز انتقال دادیم.

سید مجتبی حسینی روز شنبه در نشست خبری آنلاین تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در حوزه زراعت افزود: شرایط اقلیمی استان قابلیت تغییر کشت از بهاره به پاییزه را دارد که در این خصوص برای کاهش مصرف آب درخصوص کشت حبوبات و چغندرقند نیز اقدام شده است.

وی گفت: یکی از اولویت‌های مهم این سازمان در سال جاری افزایش عملکرد در واحد سطح است لذا اقداماتی مانند به‌نژادی و به‌زراعی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: منابع آبی در حال حاضر با توجه به تغییرات فیزیکی، کاهش بارندگی و خشکسالی تحت تاثیر قرار گرفته و به تبع آن سطح زراعی محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان طی سال‌های اخیر کاهش منابع آبی سبب تغییر بخشی از اراضی زراعی به باغی شده است اظهار داشت: سالانه ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد که از این میزان ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه و ۳۰ هزار هکتار مربوط به کشت بهاره است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: عمده محصولات زراعی استان شامل گندم، جو، پنبه، محصولات جالیزی و دانه‌های روغنی است.

وی سطح زیر کشت پنبه استان را هفت هزار هکتار اعلام کرد و گفت: کشت پنبه حائز اهمیت است اما برخی کشت آن را به صلاح استان کم‌آب خراسان جنوبی نمی‌دانند.

حسینی ادامه داد: محصول پنبه به دلیل اینکه پیشران توسعه بسیاری از صنایع است لذا با تاکید وزارتخانه باید در کشور و خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد و در کشوری که اشتغال مهمترین بخش اساسی آن محسوب می‌شود تولید پنبه می‌تواند راهگشای اشتغال و اقتصاد باشد.

وی در ارتباط با مصرف آب زیاد پنبه گفت: اگر پنبه محصولی آب‌بر است اما در مقابل محصولات کم‌آب‌بر، دارای میزان بهره‌وری و تولید چهار برابری است لذا مصرف زیاد آب در مقابل تولید بسیار بالای آن تاثیری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در استان تهیه و تولید بذور اصلاح نژاد شده مورد توجه قرار گرفته است گفت: در زمینه کشت جو، پنبه، گندم و دانه‌های روغنی از بذور اصلاح نژاد شده استفاده می‌شود.

حسینی تصریح کرد: خراسان جنوبی در تولید پنبه، استان شاخص است و انحصار تولید پنبه از نوع رقم خرداد به دلیل زودبازده بودن از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی است.

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که برای بخش کشاورزی در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفته، شناسایی ارقام پربازده و سازگار با شرایط اقلیمی استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر لزوم توجه به توسعه کشاورزی حفاظتی و پایدار در استان تاکید کرد و گفت: اکنون شهرستان بشرویه به عنوان هاب کشاورزی حفاظتی در کشور معرفی شده و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کشاورزی در استان به صورت سنتی است افزود: کشاورزی کار نرم‌افزاری است و به ارتقای دانش‌های مربوطه نیاز دارد لذا در استانی که کشاورزی بر پایه دانش بومی است باید با کمک دانش بومی آموزش‌های مناسب به کشاورزان ارائه شود.

حسینی کمبود مواد آلی خاک را یکی از مشکلات بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به این مشکل باید کشاورزی استان به سمت کشاورزی حفاظتی سوق داده شود.

وی درباره کمبود کود در کشور و استان گفت: کمبود کود به دلیل تحریم است و علیرغم تحریم‌های موجود، وزارت جهاد کشاورزی در بحث تامین کود مورد نیاز کشاورزان تلاش کرده است.

حسینی گفت: سال زراعی گذشته بیش از ۱۸ هزار تن انواع کود در خراسان جنوبی تامین و توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ۶ ماه گذشته سال زراعی جاری (از مهر ۹۸) تاکنون ۱۰ هزار تن انواع کود شیمیایی در استان توزیع شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از کود فسفات مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود اظهار داشت: در این خصوص نیز سعی شد کود فسفات مورد نیاز استان را از محل ذخیره‌های داخل استان تامین و مشکل کشاورزان را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری مجازی، سطح زیرکشت گندم خراسان جنوبی را ۱۸ هزار و ۶۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان حدود ۹۷ درصد سطح زیر کشت سال گذشته است.

حسینی درباره خرید تضمینی گندم از کشاورزان اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گندم سال قبل یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که امسال به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است و متناسب با کیفیت محصول افزایش یا کاهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه میزان تولید گندم در استان امسال ۶۷ هزار تن پیش بینی شده است افزود: برای خرید گندم از کشاورزان ۱۸ مرکز خرید تضمینی فعال است که سه مرکز مربوط به اداره غله و ۱۵ مرکز زیر نظر تعاون روستایی استان فعال است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته مطالبات گندم‌کاران از طریق خرید تضمینی به طور کامل و در اسرع وقت پرداخت شد.

وی از وجود ۱۱ مزرعه الگویی کشت ارقام مختلف گندم در استان خبر داد و گفت: در صورتی که اراقام تولیدی در مزارع دارای عملکرد و کیفیت بالایی باشد وارد چرخه تجاری‌سازی و تولید انبوه می‌شود.

حسینی از توسعه کشت‌ دانه‌های روغنی در استان خبر داد و گفت: کلزا و گلرنگ از جمله دانه‌های روغنی است که در استان کشت می‌شود اما به دلیل شرایط اقلیمی منطقه کشت گلرنگ بیش از کلزا مورد توجه است.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع دانه‌های روغنی از جمله کنجد، کلزا و گلرنگ است که ۱۳۰ هکتار فقط مربوط به محصول گلرنگ است.

 

 

 

 

 

کد بهداشتی باید در محل واحد صنفی نصب شود

بیرجند – ایرنا – سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا خراسان‌ جنوبی گفت: صنوف کم خطر پس از تایید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به صورت الکترونیکی، اخذ کد بهداشتی و نصب آن در واحد صنفی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

 ناصر خوش خبر از مهلت ۷ روزه اصناف کم خطر برای مراجعه به سایت سلامت وزارت بهداشت و دریافت کد فعالیت خبر داد و افزود: براساس سیاست‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اصناف کم خطر از امروز ۲۳ فروردین ماه می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی تاکید کرد: شرط فعالیت دوباره واحدهای صنفی کم خطر، دریافت کد فعالیت از سایت سلامت وزارت بهداشت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای شروع فعالیت دوباره مشاغل کم خطر در طرح فاصله گذاری هوشمند، تمامی واحدهای صنفی می‌بایست در سامانه salamat.gov.ir برای دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلین، مشتریان و تایید تعهدنامه به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: رعایت سه اصل بهداشت محیط کار، بهداشت مشتریان و بهداشت شاغلین در واحد صنفی از موارد اساسی در این طرح بوده و لازم الاجراست.

خوش خبر گفت: در پروتکل‌های ۶۴ گانه، دستورالعمل‌های لازم برای رعایت بهداشت در هر صنف، گروه شغلی و حوزه کاری کاملاً مشخص شده و رعایت این پروتکل‌ها برای تمامی اصناف الزامی است.

وی عنوان کرد: برای حفظ سلامت مردم، گروه‌های بازرسی متشکل از بازرسان صمت، تعزیرات، اماکن، بهداشت محیط و سایر دستگاه‌ها تمامی موارد را تحت نظارت خواهند داشت و در صورت مشاهده موارد تخلف، حتما اعمال قانون خواهد شد.

سخنگوی ستاد مدیریت بیمار کرونا در استان اظهار داشت: این طرح، ملی است و به جز تهران، در سراسر کشور از روز شنبه ۲۳ فروردین اجرا می‌شود، چرا که خروجی آن حفظ سلامت مردم است.

وی ضمن تشکر از همراهی اصناف و بازاریان با مجریان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد: موضوع فعالیت مجدد اصناف، شامل گروه مشاغل پرخطر نمی‌شود و ۱۱ رده شغلی که در شمار مشاغل پرخطر تعریف شده‌اند تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: براساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پرخطر شامل فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی ، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا هستند.

وی گفت: همراهی مردم و اصناف تا این لحظه با طرح فاصله گذاری اجتماعی قابل تقدیر است و بدون شک در این مرحله نیز باید به گونه‌ای اقدام شود که سلامت جامعه حفظ شود.

خوش خبر افزود: به دلیل اهمیت موضوع، همه ما مکلفیم قانون را رعایت کنیم و در صورت مشاهده مواردی از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، باید تذکر داده شود.

فعالیت مجدد واحدهای صنفی کم خطر از امروز (شنبه) ۲۳ فروردین ماه منوط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و از سیاست‌های طرح فاصله گذاری اجتماعی با عنوان «فاصله گذاری هوشمند» است.

طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه از بامداد جمعه هشتم فروردین ماه جاری در سراسر کشور اجرا و تا ۲۰ فروردین تمدید شد.

با مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا طرح فاصله گذاری هوشمند از روز شنبه (۲۳ فروردین) در سراسر کشور اجرا می‌شود و در این مرحله صنوف کم‌خطر با کسب مجوز لازم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت خواهند بود.

همچنین ادارات که تا پیش از این با یک سوم کارکنان در محل کار، فعالیت می‌کردند از فردا (شنبه) با حضور دوسوم کارکنان فعال خواهند بود و یک سوم نیز می‌توانند از مرخصی یا دورکاری استفاده کنند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسید.

 

 

 

 

بیشترین کشفیات اقلام بهداشتی در خراسان جنوبی دستکش است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: دستکش بیشترین میزان کشفیات اقلام بهداشتی در استان را از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به خود اختصاص داده است.

محمدحسین اشرفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از شروع اجرای طرح ویژه نظارت بر عرضه اقلام بهداشتی مربوط به مقابله با کرونا (۵ اسفند ۹۸) تاکنون در استان خراسان جنوبی، ۲۶ پرونده تخلف شامل اختفا، احتکار و گرانفروشی تشکیل و برای رسیدگی به شعب تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

وی گفت: از مجموع این پرونده‌ها تاکنون به ۱۲ پرونده رسیدگی  و برای آنها رای صادر شده است.

وی با بیان اینکه متهمان ۲ پرونده تبرئه و ۱۰ مورد نیز محکوم شدند ادامه داد: متخلفان این پرونده‌ها به پرداخت ۸۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند علاوه بر این، تمامی اقلام کشف شده برای توزیع بین مراکز درمانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار گرفت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع پرونده‌های تشکیل شده پنج پرونده در دادسرا رسیدگی می‌شود و مابقی نیز در شعب تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است.

وی تاکید کرد: بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیعی از جمله داروخانه‌ها و واحدهای توزیع‌کننده اقلام بهداشتی کماکان در استان ادامه دارد.

اشرفی به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند اشاره کرد و گفت: از امروز فعالیت گشت‌های مشترک نظارتی درخصوص فعالیت اصناف و سایر مراکز افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: بیشترین نظارت‌ها درخصوص اصنافی است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تعزیرات حکومتی بیشتر جنبه ارشادی و پیشگیرانه دارد چراکه آغاز به کار اصناف مشروط به ثبت‌نام، اخذ تعهد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

 

 

 

نجات جان دو بره وحش‌ در منطقه حفاظت شده ی باقران بیرجند

دو بره وحش‌ در منطقه حفاظت شده ی باقران بیرجند توسط مردم، پیدا و به فعال محیط زیست تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: این دو بره وحش پس از پیدا شدن به فعال محیط زیست در روستای چاه دراز نهبندان برای نگهداری تحویل داده شدند.
مستقیم به شرایط مطلوب زاد آغاز تولد بره وحش‌ها در منطقه حفاظت شده ی باقران بیرجندو ولد در فصل بهار و آغاز زایمان میش‌ها و بز‌های وحشی آبستن در استان اشاره کرد و گفت: احتمال رویت بره وحش ها در مناطق  زیست محیطی در این فصل بسیار زیاد است.
وی گفت: میش‌ها و بز‌های والد با دیدن انسان‌ها و صیادان طبیعی از جمله گرگ ها، بره‌های خود را به مکانی امن برده و پس از امن شدن منطقه دوباره به آنجا رجوع می‌کنند، بنابراین از اهالی بومی مناطق و طبیعت دوستان درخواست می‌شود با مشاهده این بره وحش‌ها نسبت به جابجایی آن‌ها اقدام نکنند.
مستقیم افزود: خراسان جنوبی از نظر تنوع ژنتیکی و زیستی از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است که سبب شده گونه‌های منحصر به فردی با شهرت جهانی در  استان زیست کنند.
وی با اشاره به اینکه پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، وسیع‌ترین پناهگاه حیات وحش کشور و اصلی‌ترین زیستگاه یوز ایرانی است افزود: در کشور ۸ گربه سان شامل یوزپلنگ، پلنگ، گربه وحشی، گربه پالاس، گربه شنی، کاراکال، سیاه گوش و گربه جنگلی زیست می کنند که هر ۸ نوع آن در خراسان جنوبی نیز وجود دارند.
مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در خراسان جنوبی ۱۴.۸ درصد مساحت استان است که ۴.۸ درصد، بالاتر از استاندارد جهانی است.

دُرُخش درمیان، رکورددار بیشترین بارندگی در شبانه روز گذشته

بیشترین میزان بارندگی استان در ۲۴ ساعت گذشته در درخش درمیان با ۲۵ میلیمتر ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، کارشناس هواشناسی گفت: در این مدت در بیرجند نیز ۱۵ میلیمتر، خوسف ۱۲ ، دُرُخش درمیان، رکورددار بیشترین بارندگی در شبانه روز گذشتهسربیشه ۱۰ ، اسدیه ۸ ، حاجی آباد ۳ ، نهبندان ۲  و در فردوس، قاین، بشرویه و سرایان کمتر از یک میلیمتر باران باریده است.

اهدای خون خادمیاران رضوی در فردوس

امروز چندی از خادمیاران رضوی و مردم برای اهدای خون در مرکز اهدای خون شهرستان فردوس حاضر شدند و با اهدای خون خود برای کمک به بیماران اقدام کردند.

 

 

 

 

خستگی و خواب آلودگی سه نفر را به کام مرگ برد
رئیس پلیس راه استان علت حادثه رانندگی ظهر امروز در کیلومتر ۸ جاده قاین- بیرجند را انحراف به چپ خودروی پراید ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده اعلام کرد.
دراین حادثه متاسفانه سه نفر در اثر برخورد خودروی پراید ۱۱۱ با یک دستگاه پیکان وانت جان باختند.

 

 

 

 

محورهای خراسان‌جنوبی لغزنده است/ فوت یک نفر در محور «قاین- گناباد»

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی گفت: محورهای شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، زیرکوه، خوسف و بخش دیهوک شهرستان طبس به‌دلیل بارندگی‌های شب گذشته و امروز صبح لغزنده است.

محورهای خراسان‌جنوبی لغزنده است/ فوت یک نفر در محور «قاین- گناباد»

علیرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، از لغزندگی محورهای استان خراسان‌جنوبی در پی بارش باران خبر داد و اظهار داشت: محور‌های پنج شهرستان خراسان‌جنوبی به‌دلیل بارندگی‌ لغزنده است.

وی بیان داشت: محورهای شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، زیرکوه، خوسف و بخش دیهوک شهرستان طبس به‌دلیل بارندگی‌های شب گذشته و امروز صبح لغزنده است.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه محور آهنگران در زیرکوه به‌دلیل سیلاب موقتا مسدود شده است، تصریح کرد: همچنین برخی محورهای روستایی و فرعی استان به‌علت بارندگی‌ها در آب نماها گل و لای وجود دارد که در صورت عدم احتیاط از سوی رانندگان، منجر به بر هم خوردن تعادل وسایل نقلیه خواهد شد.

رضایی از وقوع یک فقره تصادف در شب گذشته در کیلومتر ۶۲ محور قاین به گناباد خبر داد و گفت: ساعت ۲۳ شب گذشته در کیلومتر۶۲ محور قاین به گناباد بر اثر برخورد کامیون تانکر سوخت با سوای پژو پارس راننده سواری پژو جان باخت.

وی با بیان اینکه علت این جادثه تجاوز به چپ سواری پژو پارس تشخیص داده شده است، مطرح کرد: رانندگان در زمان رسیدن به آبنماها به‌محض رؤیت میزان حجم آب و سیلابی بودن آبنماها به‌هیج وجه از آبنماها به ویژه آبنماهای با طول زیاد عبور نکنند.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی به رانندگان توصیه کرد: به‌دلیل افزایش میزان بارش‌ها از ترددهای غیر ضرور در جاده‌های استان جدا خودداری و در صورت ضرورت جوانب احتیاط در رانندگی را رعایت کنند و هنگام عبور از آبنما‌ها با دقت بیشتری عبور کنند.

 

 

 

 

 

زنان و خشونت خانگی؛ قرنطینه‌ تحمل‌پذیرتر است یا کرونا؟

تهران- ایرنا- روزگار قرنطینه نه تنها معیشت اقشار نیازمند را زیر تیغ می‌گذارد بلکه روان بسیاری را می‌خراشد. در این میان، خشونت خانگی مساله‌ای است که در هول‌و ولای مبارزه با کرونا و هراس از گرفتاری در چنگالش، گروهی از زنان را درگیر آفتی عمیق‌تر و گاه ویرانگرتر از ویروس مرگبار می‌سازد.

هیچ‌کسی فکر این روزها را نمی‌کرد که ویروسی چنان عالم‌گیر شود که سبک زندگی تمام ابنای بشر را این‌گونه باورنکردنی تحت تاثیر خود قرار دهد.

کرونا آمد و آن چیزی که لابلای آمار مرگ و میر و ابتلای افراد نمود پیدا کرد، سردرگمی مردم و تن‌دادن اجباری آن‌ها به فرم جدید زندگی بود؛ فرمی که با تغییر یک‌باره، خیلی چیزها را برای بسیاری عیان‌تر کرد و تامل در مورد آن را ضروری‌تر.

تا قبل از این بحران، افراد نقش‌های متفاوتی را بر عهده داشتند و علاوه بر نقشی که در خانواده داشتند، ایفاگر نقش‌های خود در بیرون از چارچوب خانه بودند؛ نقش‌هایی که باعث می‌شد افراد، ساعاتی را در هیاهوی زندگی جمعی به سر ببرند. ولی با شروع فراگیری کرونا، اجبار به قرنطینه، همنشینی افراد خانواده در کنار هم و دوری از جامعه، بدون شک تغییراتی را با خود به همراه آورد. این دگرگونی‌ها با وجود اینکه چندان زمان طولانی از بروز و آغاز شیوع کرونا نگذشته ولی تاثیرات آن به وضوح قابل دیدن است.

خودقرنطینگی افراد و ماندن در خانه راه حلی بود که کارشناسان حوزه سلامت و مسوولان بر آن تاکید کردند ولی پیامدهای این راهکار هم بر کسی پوشیده نماند. استرس، چالش و خشونت‌هایی که بعضا خانواده‌ها با آن دست به گریبان شدند شاید کمتر از آسیب کرونا نباشد و چه بسا در طولانی‌مدت آسیبی به مراتب شدیدتر به همراه آورد.

کرونا جسم را درگیر می کند ولی مواجهه با این مشکلات، ممکن‌است سال‌ها روان را دچار خدشه‌هایی جبران‌ناپذیر سازد. پدیده غیرقابل پیش‌بینی کرونا، آنقدر غافلگیرکننده‌ بوده که برای مقابله با آن از حیث حفاظت سلامت روانی شهروندان، نمی‌توان توقع یک برنامه جامع و بی‌نقص را داشت ولی این را هم نمی‌توان منکر شد که صرفِ قرنطینه برای مقابله با این معضل تبعاتی جبران‌ناپذیر را با خود به همراه آورده‌است.

یکی از برجسته‌ترین آسیب‌های  دوره قرنطینه و حبس اجباری خانواده‌ها، گسترش «خشونت خانگی» علیه زنان عنوان شده که از دیرباز، متداول‌ترین نوع خشونت علیه زنان بوده و این روزها به اتفاق پاندمی کرونا، تبدیل به یکی از اولویت‌های دوباره فعالان حوزه زنان و خانواده و حتی سازمان ملل شده است

القای احساس حبس خانگی برای اقشار مختلف باعث افسردگی و به‌هم‌ریختگی‌های روحی روانی بسیاری شده و حال در این میان، زنی را در نظر بگیرید که باید در خانه بماند چرا که بیرون از خانه بیماری و مرگ تهدیدش می کند و از سویی دیگر خانه هم برایش مکان کاملا امنی به شمار نمی‌آید و ناخودآگاه همین آسیب او را مقابل کرونا هم آسیب‌پذیر خواهد کرد.

شاید بهتر است بگوییم‌ قرنطینه بعضا برای تعدادی از زنان کارکرد معکوس پیدا کرده و در این بحبوحه پرهول و ولا، کمتر اقدامات پیشگیرانه‌ای هم در برابر خشونت خانگی و جلوگیری از آن قابل تصور و تدارک است.

افزایش چشمگیر تماس‌های مردمی با اورژانس اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط با مساله خشونت خانگی که طی روزهای اخیر مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی و مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی این سازمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از آن سخن‌گفته‌اند توجه بسیاری را معطوف به خود کرد تا جایی که وزارت بهداشت در پیامکی از شهروندان خواسته در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری و همسر آزاری در ایام کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی روانی به صورت رایگان و شبانه روزی با شماره تلفن ۱۲۳، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تماس بگیرند. این معضل هم مختص ایران نیست و در جوامع مختلف با زمان‌های نامعلوم، بسیاری را گرفتار این پدیده ناهنجار کرده است

چینی ها پس از دوران قرنطینه، شاهد صف های طولانی طلاق بودند و در فرانسه هم پلیس اعلام کرد سطح خشونت خانگی در دوران قرنطینه تا ۳۲ درصد افزایش یافته است. در برزیل پرونده‌های قضایی خشونت خانگی از افزایش ۴۰ درصدی حکایت دارد و مثال دیگر استرالیا است که تا ۷۰ در صد هم پیش‌رفته است.

در ایتالیا و آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر هم شرایط مشابهی وجود دارد. بسیاری از فعالان از این درخانه‌مانی را به عنوان یک خطر جدید فراگیر برای زنان یاد کرده و تنش‌های دوران کرونا و پساکرونا را به علت رکود اقتصادی و استرس‌های ناشی از آن را یک بحران جدی برای افزایش خشونت های خانگی می‌دانند.

بدون شک عدم توجه به این معضل، در دوران آتی و گذار از این اپیدمی، باعث می‌شود با واکنش‌های روانی بسیاری از طرف زنان در جامعه مواجه  باشیم که اکنون در سایه هراس از کرونا قرار گرفته و کمتر به آن پرداخته می‌شود.

کرونا ماندگار و بومی شود یا ریشه‌کن، دوران شیوع و جولان آن دارای تاریخ انقضای خاص این ویروس بوده و نظیر دیگر بیماری‌های فراگیر تاریخ بشر بر آن غلبه‌خواهد کرد اما آنچه دیرپا خواهد بود آثاری است که نسلی را با تبعاتش به کام خود خواهد کشید.

نگرانی از فروپاشی اقتصادهای ملی و رکود کمرشکن اقتصاد جهانی باعث شده در بسیاری از کشورها بحث‌هایی جدی میان نخبگان سیاسی برای ایجاد تعادل بین ضرورت‌های حرکت چرخ‌های اقتصاد و مبارزه با کرونا مطرح شود. این روزها فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی راهکاری است که در کشور ما برای ایجاد تعادل میان معیشت و سلامت مطرح شده اما کمتر از آسیب‌های روانی از جمله خشونت خانگی علیه زنان سخن به میان می‌آید. دیرپایی و عمق این آسیب‌ها، هزینه‌هایی درازمدت و سنگین را بر پیکر شهروندان به خصوص آسیب‌پذیرترین آن‌ها یعنی زنان تحمیل‌کرده و در صورت در سایه ماندن این آسیب‌ها، همچون آتشی زیرخاکستر دامنگیر حیات اجتماعی خواهد شد.

 

 

 

 

کرونا شوخی نیست

 بیش از ۲ماه از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد در این مدت بسیاری از آحاد جامعه برای ریشه‌کنی این بیماری به نوبه خود اقداماتی انجام دادند، برای نمونه برخی در فضای مجازی برای غلبه بر این بیماری کمپین‌هایی را درست کردند که یکی از آنها با نام کرونا شوخی نیست، اطلاعات و آگاهی‌های مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

سلامتی در روزهایی که با شیوع ویروس کرونا مواجه شده ایم، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است اما برای شکست کرونا و بازگشت سلامتی به جامعه باید به هشدارها و توصیه های پزشکان و افرادی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند توجه کرد در ایران مسوولان با ابزارهای مختلفی به جنگ این ویروس رفته اند، برای نمونه طرح فاصله گذاری اجتماعی را با هدف کاهش تماس ها و مخاطرات، اجرایی کردند زیرا کرونا شوخی بردار نیست و سختگیری هایی که در اجرای این طرح اعمال می شود، فقط برای سلامتی مردم است و اگر به تدابیر اتخاذ شده توجهی نشود و آنها را رعایت نکنیم، همه ما در معرض خطر قرار خواهیم گرفت. در این خصوص یکی از کمپین ها با نام کرونا شوخی نیست سعی می‌کند که با آگاهی دادن به مردم خطرات این بیماری را گوشزد کند و به آنها در این خصوص آگاهی بدهد.

کرونا و خشونت علیه زنان

این صفحه اینستاگرامی با گذاشتن کلیپ‌های مختلف در خصوص خشونت خانگی علیه زنان به یکی از دغدغه‌های این روزهای دوران قرنطینه پرداخته است در نوشته‌های کاربران آمده است که انتشار ویروس کرونا نه تنها به اقتصاد و معیشت مردم ضربه وارد کرده است بلکه به روان بسیاری از آحاد جامعه هم آسیب وارد کرده است. در این میان خشونت علیه زنان بازتاب بیشتری یافته است این صفحه اینستاگرامی از سردرگمی مردم و تن‌دادن اجباری آن‌ها به فرم جدید زندگی نوشته در حالی که قبل از انتشار این ویروس اعضا خانواده ساعت ها در هیاهوی زندگی جمعی به سر می‌بردند. این دگرگونی‌ها با وجود اینکه چندان زمان طولانی از بروز و آغاز شیوع کرونا نگذشته اما تاثیرات آن به وضوح قابل دیدن است و پیامدهای مانند استرس، ترس و خشونت را به همراه داشت. یکی از برجسته‌ترین آسیب‌های  دوره قرنطینه و حبس اجباری خانواده‌ها، گسترش خشونت خانگی علیه زنان عنوان شده است. افزایش چشمگیر تماس‌های مردمی با اورژانس اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط با مساله خشونت خانگی باعث شد که وزارت بهداشت در پیامکی از شهروندان بخواهد در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری و همسر آزاری در ایام کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی روانی به صورت رایگان و شبانه روزی با شماره تلفن ۱۲۳، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تماس بگیرند. این معضل هم مختص ایران نیست و در جوامع مختلف با زمان‌های نامعلوم، بسیاری را گرفتار این پدیده ناهنجار کرده است.

درس‌هایی که ویروس کرونا به ما آموخت

یکی از کاربران این صفحه اینستاگرامی نوشت: ویروس کرونا درس هایی مختلفی به ما آموخت از جمله: کرونا به ما نشان داد که آمریکا کشور اول جهان نیست و آنچه او را برتری بخشیده بزرگنمایی دیگران و اعتماد به نفس کاذب آن بوده است. همانقدر که در مقابل ویروس کرونا دیگران آسیب پذیر هستند، آمریکا نیز چه بسا بیشتر آسیب پذیر تر است بنابراین باید گفت آمریکا دیگر کشور برجسته و پیشتاز دنیا نیست، اروپایی ها آنقدر هم که بنظر می رسد باسواد نیستند، می شود تعطیلات را بدون سفر به اروپا و آمریکا هم گذراند، در واقع ثروتمندان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به فقرا دارند، با بالا رفتن قیمت ها، انسان ها، صرف نظر از موقعیت اجتماعی شان، موجودات بسیار فرصت طلب و نفرت انگیزی می شوند، انسان ها، ویروس واقعی بر روی کره زمین هستند، بدون طی کردن مراحل پیچیده و طولانی بروکراسی های دولتی هم می توان میلیاردها دلار به نیازمندان کمک کرد، نفت در جامعه  غیر مصرف گرا هیچ ارزشی ندارد، توانستیم درک کنیم حیوانات داخل باغ وحش چه احساسی دارند، کره زمین، بدون دخالت انسان، به سرعت خودش را بازسازی می کند، اکثر مردم می توانند از داخل منزلشان کار کنند، ما و فرزندانمان، بدون مصرف تنقلات هم زنده می مانیم، زندانیانی که جرایم خرد داشتند می توانستند آزاد باشند، رعایت بهداشت در زندگی سخت نیست، فقط خانم ها قرار نیست که آشپزی بلد باشند، مردمان نیک بسیاری در دنیا وجود دارند، اگر مدارس بیشتری بسازیم، به بیمارستان های کمتری نیاز خواهیم داشت. واقعیت این است که انسان آنقدر مغرور شده بود که خود را و آفریدگار خود را فراموش کرده بود و به جای خداگونه شدن، ادعای خدایی می کرد. کرونا به ما آموخت که انسان در مقابل عظمت هستی و آفرینش خداوندی باید درس های زیادی را بیاموزد و در طی تمام این مراحل، نگاه به خالق را فراموش نکند که اگر عنایت و لطف خداوندی لحظه‌ای از هستی برداشته شود، انسان با تمام کبر و نخوت خود درمانده ای بیش نیست. ما فهمیدیم که برخلاف تصور رایج، پیشرفت های کنونی، تنها تامین کننده امنیت نیست. تهدید فقط آنچه می پنداریم نیست، بلکه، آنچه امنیت جمعی انسان ها را تهدید می کند، می تواند چیزهای دیگری باشد؛ همچون ویروس کرونا و آلودگی های زیست محیطی و … باشد، لذا انسان امروز باید به جای اندیشیدن به سلطه و قدرت غلبه، بایستی به فکر خود انسانی و موجودیت نسل بشر باشد و با درک این مهم که با همه انسان‌های دیگر سرنوشت مشترک دارد، به امنیت و آبادانی همه انسان ها فکر کند.

آگاهی‌ها و توصیه های پزشکی

این صفحه اینستاگرامی در کلیپ های مختلف به بازتاب سخنان پزشکان در خصوص بیماری کرونا پرداخته است در یکی از این کلیپ های در مورد پرسش آیا تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند با ویروس کرونا مبارزه کند؟ نوشته است پاسخ خیر است. واکسن آنفولانزا برای پیشگیری از عفونت‌های در رابطه با ویروس آنفولانزا طراحی شده است که بسیار متفاوت از ویروس‌های کرونا هستند اما پاسخ به این پرسش کمی از این پیچیده‌تر است: واکسن آنفولانزا شما را از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند به مسوولان کمک کند تا واکنش بهتری به همه‌گیری کووید-۱۹ بدهند. دکتر آلبرت کو، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه ییل می‌گوید:”من فکر می‌کنم که ایمن‌سازی مردم در برابر آنفولانزا تاثیر مستقیم بسیار مهمی دارد او گفت :اولا، کارکنان بهداشت و درمان در حال حاضر تحت بار مسوولیت موارد مبتلا به آنفولانزا شده‌اند، بنابراین تزریق واکسن آنفولانزا تعداد بیماران آنفولانزا را کاهش می‌دهد و بدین وسیله به کم کردن فشارها در بیمارستان‌ها و همچنین درمان بیماران کووید-۱۹ کمک می‌کند اما دلیل دیگری نیز وجود دارد که تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند واکنش کشور به این همه‌گیری جدید را بهبود ببخشد: اگر مردم واکسن آنفولانزا بزنند، افراد کمتری به آنفولانزا مبتلا می‌شوند و با نشانه‌های غیر اختصاصی مانند تب و سرفه که با نشانه‌های کووید-۱۹ همخوانی دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند. داشتن بیماران کمتر مبتلا به آنفولانزا کمک می‌کند که یافتن بیماران کووید-۱۹ آسان‌تر بشود. میزان بالاتر واکسیناسیون آنفولانزا ما را در تشخیص موارد ویروس کرونا کارآمدتر می‌کند. یافتن موارد کووید-۱۹ هنوز مانند یافتن سوزن در انبار کاه است اما کاهش موارد آنفولانزا می‌تواند مقدار کاه را کم کند. اریک پنا، مدیر نورس‌ول در نیویورک می‌گوید :نیمه‌ پر لیوان این است که ابتلای فردی همزمان به آنفولانزا و کووید-۱۹ بسیار نادر است، معمولا اگر فردی به یکی مبتلا شود، همزمان به دیگری مبتلا نمی‌شود اما آنفولانزای فصلی بطور طبیعی با نزدیک شدن بهار رو به زوال می‌رود، اما برای کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند پیشنهاد می‌کنیم که ترریق واکسن را انجام دهند. هنوز افراد مبتلا به آنفولانزا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و همیشه احتمال وجود موج دومی از آنفولانزا هست.

یکی از کاربران توصیه های برای تقویت سیستم ایمنی می کند و می نویسد مواد غذایی زیر برای پیشگیری از این بیماری مفید هستند، مرکبات: منبع غنی ویتامین c که در بدن تولید نمی شود. این ویتامین به تولید بیشتر گلبول های سفید کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کنند، سوپ مرغ: بهبود کم آبی بدن و افزایش دمای راه های تنفسی و خلاص شدن از باکتری ها و ویروس های بیماری زا.
این صفحه اینستاگرامی همچنین به بازتاب سخنان رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور پرداخته و نوشت: براساس آخرین منابع معتبر علمی، ویروس کرونا در صورت اعمال دما و زمان کافی هنگام پخت مواد غذایی به‌طور کامل از بین می‌رود، ویروس کرونا در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد طی مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود و برای نابودی این ویروس در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد حداقل ۵ دقیقه زمان لازم است.

 

 

 

 

 

 

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۲۰۸ کیلو تریاک در شهرستان “خوسف” خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار”مجید شجاع” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف با دریافت خبری مبنی بر انتقال محموله سنگین مواد مخدر از طریق محورهای مواصلاتی این شهرستان، بلافاصله بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران هنگام کنترل محورهای عبوری،خودروی قاچاقچیان را شناسایی و به آنان دستور ایست دادند ولی خودرو بدون توجه به ایست پلیس از محل متواری شد که بلافاصله مأموران در عملیات ضربتی خودرو پژو پارس را متوقف کردند.

 

 

 

برچیده شدن سیستم‌های گرمایشی ناایمن از مدارس خراسان‌جنوبی

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: با حذف سیستم‌های گرمایشی ناایمن از یک هزار کلاس درس باقی‌مانده در استان امید است جشن حذف بخاری‌های غیر استاندارد را قبل از آغاز فصل سرما در خراسان‌جنوبی برگزار کنیم.

برچیده شدن سیستم‌های گرمایشی ناایمن از مدارس خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از قاین، محمد چاوشان صبح امروز در بازدید از پروژه‌های آموزشی شهرستان قاین، اظهار داشت: برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی، بهسازی و مرمت سازه‌ها، استانداردسازی فضاهای گرمایشی و توسعه ارتقا جایگاه مشارکت‌های مردمی که از جمله وظایف جاری اداره‌کل نوسازی مدارس بوده برنامه‌های مدون داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۶ کلاس درس در استان به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌شود امسال با پیگیری در شهرستان‌های مرزی بیش از ۲۰۰ کلاس درس را احداث و به بهره‌برداری برسد، افزود: تأمین تجهیزات جرو نیازهای اولویت‌دار ما است که امسال تلاش می‌شود با کمک خیرین مشکلات در راستای تجهیزات کمک آموزشی را برطرف کنیم.

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی مطرح کرد: پیگیری‌ها و تلاش استاندار خراسان‌جنوبی منجر به استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی بیش از ۸۶ درصد کلاس‌های فاقد سیستم‌های گرمایشی شد.

چاوشان خاطرنشان کرد: با حذف سیستم‌های گرمایشی ناایمن از یک هزار کلاس درس باقی‌مانده در استان امید است جشن حذف بخاری‌های غیر استاندارد را قبل از آغاز فصل سرما در خراسان‌جنوبی برگزار کنیم.

وی مطرح کرد: در راستای سفرهای شهرستانی استاندار ۵۲ مصوبه در هشت شهرستان در حوزه این نهاد بود که از این تعداد ۱۷ مصوبه به‌طور کامل به بهره‌برداری رسید و ۲۸ پروژه در دست اقدام است که تلاش می‌شود تا پایان سال و بخشی هم در مهرماه به بهره‌برداری رسد.

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی از تحقق ۶۷ درصد تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: سال گذشته و در این جشنواره که در مشهد مقدس برگزار شد ۲۴ میلیارد تومان توسط خیرین تعهد شد که تاکنون بیش از ۶۷ درصد آن محقق شده است.

چاوشان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مدارس در حال ساخت با مشارکت خیران احداث می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ خیر مدرسه‌ساز در استان فعالیت دارند که ۶۵۰ خیر حقیقی و مابقی حقوقی هستند.

وی با تأکید بر اینکه هر سال جشنواره خیرین مدرسه‌ساز با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه‌ساز باشکوه خاصی برگزار می‌شود، ادامه داد: بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان مهرماه امسال در بیرجند برگزار خواهد شد.

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز تکریم خیرین، اشاعه فرهنگ خیر و خیرخواهی و جلب کمک خیرین است، افزود: سال گذشته ۱۸۵ کلاس درس در سطح استان به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۱۴۱ کلاس درس با مشارکت خیران احداث شده و در مجموع تاکنون یک هزار و ۸۱۴ کلاس درس با مشارکت خیرین در استان احداث شده است.

 

 

 

 

 

 

مهلت ۷ روزه واحدهای صنفی کم‌خطر برای دریافت کد فعالیت

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خراسان‌جنوبی از مهلت هفت روزه اصناف کم‌خطر برای مراجعه به سایت سلامت وزارت بهداشت و دریافت کد فعالیت خبر داد.

مهلت ۷ روزه واحدهای صنفی کم‌خطر برای دریافت کد فعالیت

 

 ناصر خوش‌خبر اظهار داشت: براساس سیاست‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اصناف کم‌خطر از امروز ۲۳ فروردین‌ماه می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی با بیان اینکه شرط فعالیت دوباره واحدهای صنفی کم‌خطر، دریافت کد فعالیت از سایت سلامت وزارت بهداشت است، بیان داشت: برای شروع فعالیت دوباره مشاغل کم‌خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، کلیه واحدهای صنفی باید در سامانه salamat.gov.ir برای دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلین، مشتریان و تأیید تعهدنامه به‌صورت الکترونیکی ثبت‌نام نمایند.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اصناف پس از تأیید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به‌صورت الکترونیکی، اخذ کد بهداشتی و نصب آن در واحد صنفی می‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند.

خوش‌خبر تأکید کرد: رعایت سه اصل بهداشت محیط کار، بهداشت مشتریان و بهداشت شاغلین در واحد صنفی از موارد اساسی در این طرح بوده و لازم‌الاجرا است.

وی ادامه داد: در پروتکل‌های ۶۴ گانه، دستورالعمل‌های لازم برای رعایت بهداشت در هر صنف، گروه شغلی و حوزه کاری کاملاً مشخص شده و رعایت این پروتکل‌ها برای کلیه اصناف الزامی است.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خراسان‌جنوبی اضافه کرد: به جهت حفظ سلامت مردم، گروه‌های بازرسی متشکل از بازرسان صمت، تعزیرات، اماکن، بهداشت محیط و غیره تمام موارد را تحت نظارت خواهند داشت و درصورت مشاهده موارد تخلف، حتماً اعمال قانون خواهد شد.

خوش‌خبر با تأکید بر اینکه این طرح، ملی است و به جز تهران در تمام کشور از امروز آغاز می‌شود، عنوان کرد: موضوع فعالیت مجدد اصناف، شامل گروه مشاغل پرخطر نمی‌شود و ۱۱ رده شغلی که در شمار مشاغل پرخطر تعریف شده‌اند تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: همراهی مردم و اصناف تا این لحظه با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قابل تقدیر است و قطعاً در این مرحله نیز باید به گونه‌ای اقدام گردد که سلامت جامعه حفظ شود.

 

 

 

 

ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی تا پایان هفته

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از ادامه فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، لطفی گفت: بر اساس الگوی نقشه‌های پیش یابی و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی تا پایان هفتهامروز و فردا وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک (برخی ساعات غبارآلود) به تناوب تا چهارشنبه هفته جاری رگبار و رعد و برق (برخورد صاعقه) و در مناطق مستعد بارش تگرگ و تشکیل مه پیش بینی می‌شود.
وی افزود: با تقویت فعالیت سامان بارشی روز یکشنبه تا عصر سه شنبه (۲۴ تا ۲۶ فروردین) بارش‌ها تشدید و سبب وقوع رواناب، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها (به خصوص در نیمه شرقی استان) خواهد شد.
کارشناس هواشناسی استان گفت: از نظر دمایی هم از فردا تا صبح چهارشنبه روند تغییرات دمایی کاهشی است.
۳۲ هزار و ۶۷ نفر به همت اعضای جمعیت هلال احمر طبس غربالگری شدند

بیرجند-رئیس جمعیت هلال احمر طبس گفت: ۳۲ هزار و ۶۷ نفر به همت اعضای جمعیت هلال احمر طبس طی ایام نوروز غربالگری شدند.

به گزاش خبرنگارمهر، جعفر حسن‌پور ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: اعضای جمعیت هلال احمر شهرستان طبس از ۲۱ اسفند تا چهاردهم فروردین ماه در چهار ایستگاه، در ورودی‌های شهر اقدام به غربالگری مسافران کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر طبس با اشاره به اینکه در این‌بازه زمانی به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰ نفر از امدادگران و داوطلبان در این حوزه همکاری کردند، بیان‌کرد: در این مدت ۳۲ هزار و ۶۷ نفر مورد غربالگری قرار گرفتند.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه از سیزدهم اسفندماه روزانه سه نفر از امدادگران در پایانه شهر طبس بحث غربالگری را انجام می‌دادند، ادامه‌داد: در مجموع در طرح غربالگری ۴۸۰ نفر روز امدادگران و داوطلبان هلال احمر طبس با ایستگاه‌های مراقبتی و سلامت همکاری کردند.

وی گفت: ضدعفونی‌کردن مراکزی چون ایستگاه‌های برداشت آب در سطح شهر طبس، ضدعفونی‌کردن نقاط پرتردد و معابر دیهوک و عشق آباد و ضدعفونی‌کردن روستای دهنو، نایبند و دیگ رستم از دیگر اقدام اعضای جمعیت هلال احمر طبس بود.

رئیس جمعیت هلال احمر طبس اظهارکرد: در راستای ضدعفونی کردن این اماکن و روستاها ۱۸ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار گرفت.

حسن‌پور با بیان اینکه ۱۰ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر طبس در تولید ماسک نیز همکاری داشتند، یادآور شد: همچنین جمعیت هلال احمر شهرستان طبس برای راه اندازی نقاهتگاه در این شهرستان مساعدت و همکاری داشتند.

 

 

۱۸۷ شکایت حوزه روابط کار در خراسان‌جنوبی به سازش منجر شد

بیرجند – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۱۸۷ مورد از شکایات حوزه روابط کار طی سال گذشته در خراسان جنوبی به صورت سازش مستقیم به نتیجه رسید.

غلامرضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شناسایی افراد دارای کمترین میزان درآمدی و فاقد شغل ثابت برای واریز مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان با سازمان هدفمندی یارانه‌ها است که از مرکز صورت می‌گیرد.

پیرامون کارت خرید اعتباری دو میلیونی هنوز ابلاغیه‌ای نرسیده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی در زمینه دریافت کارت خرید دو میلیون تومانی توسط افراد فاقد درآمد ثابت، بیان‌کرد: در این زمینه تاکنون از تهران ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده و بعد از دریافت ابلاغیه و دستورالعمل کار را انجام خواهیم داد.

اشرفی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های کار و حفظ حقوق کارگران در این زمینه گفت: کارفرمایان و کارگاه‌ها مکلف به رعایت برنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بر اساس مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا هستند.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر کلیه کارگرانی که دارای علائمی نظیر تب، سرفه، گلو درد، تنگی نفس و سایر علائم مشکوک هستند، باید نسبت به ارجاع آنها به مراکز خدمات سلامت در حوزه جغرافیایی هر شهرستان اقدام شود.

کارگاه‌ها باید مجهز به امکانات لازم برای رعایت مؤلفه‌های بهداشتی باشند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: همچنین باید در کارگاه‌ها همه امکانات لازم برای تهویه محیط کار، شست و شوی مرتب دست‌ها و ضدعفونی‌کردن ابزار وجود داشته باشد.

اشرفی اظهار کرد: با شرایط خاص اقتصادی حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی بدون شک حفظ آرامش در واحدهای کارگری و بهبود روابط بین کارگر و کارفرما یکی از وظایف مهم واحدهای مشاوره و مراجع حل اختلاف بوده که همکاران ما موفق به مدیریت موضوع شدند.

وصول ۲۸۲ دادخواست به هیأت‌های حل اختلاف استان در حوزه کار

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸، تعداد دادخواست‌های واصله به هیأت‌های تشخیص استان در حوزه روابط کار ۵۴۹ مورد و در هیأت‌های حل اختلاف استان تعداد ۲۸۲ مورد ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: میانگین زمان نوبت‌دهی در مراجع حل اختلاف استان در سال ۹۸ کمتر از ۱۷ روز کاری و در هیأت تشخیص کمتر از ۱۴ روز کاری بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: طی سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۱۱ مورد مشاوره در حوزه کار صورت گرفته که از مجموع آن شش هزار و ۲۶۶ مورد مورد مشاوره حضوری و شش هزار و ۵۴۵ مورد مشاوره تلفنی در حوزه روابط کار بوده است.

اشرفی یادآور شد: متعاقب این موضوع، ۱۸۷ مورد از شکایات به صورت سازش مستقیم به نتیجه رسیده است.

کاهش جهانی ارتکاب جرم در روزهای شیوع کرونا

کاهش جهانی ارتکاب جرم در روزهای شیوع کرونا

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که شیوع بیماری کووید-۱۹ و دغدغه‌های مردم دنیا در مواجهه با آن موجب شده که افراد از خانه خارج نشوند و همین امر منجر به کاهش میزان جرائم در جهان شده است.

در شیکاگو یکی از جرم خیزترین شهرهای آمریکا از زمان آغاز تعطیلی شهر میزان دستگیری‌های مرتبط با مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۲ درصدی داشته است. به گفته وکلا بخشی از این کاهش به این دلیل است که فروشندگان مواد مخدر گزینه ای ندارند و باید منتظر رفع رکود اقتصادی باشند.

به طور کلی میزان جرم در شیکاگو پس از شروع همه گیری این بیماری کاهش ۱۰ درصدی داشته است، روندی که با اعمال محدودیت‌های تردد به منظور مقابله با شیوع کروناویروس در دیگر شهرهای جهان نیز مشاهده شده است.

حتی در مناطقی از دنیا که بالاترین میزان خشونت وجود دارد، تعداد افراد کمتری کشته شده‌اند و سرقت های کمتری صورت گرفته است.

با این وجود مقامات قضایی و انتظامی نگران افزایش خشونت های خانوادگی گزارش نشده هستند و اینکه با طولانی‌تر شدن محدودیت‌ها چه اتفاقی می‌افتد.

همچنین در سراسر منطقه آمریکای لاتین سطح جرائم به میزانی کاهش پیدا کرده که در مدت چند دهه کم‌سابقه بوده است.

به گزارش ژاپن تودی، در آفریقای جنوبی نیز پلیس اعلام کرده است در اولین هفته از زمان آغاز محدودیت‌ها میزان جرائم کاهش قابل توجهی داشته است.

هشدار پلیس درمورد سودجویی با وام معیشتی

هشدار پلیس درمورد سودجویی با وام معیشتی

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت نسبت به هرگونه سواستفاده و کلاهبرداری احتمالی از شهروندان متقاضی دریافت وام یک میلیون تومانی معیشتی هشدار داد.

سرهنگ تورج کاظمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون اعطای وام یک میلیون تومانی معیشتی به شهروندان از سوی دولت، اظهارکرد: در این شرایط ممکن است که متاسفانه افراد سودجو دست به اقدامات مجرمانه زده و با طراحی سایت یا درگاه‌های پرداخت جعلی اقدام به سوءاستفاده از حساب بانکی متقاضیان یا حتی اطلاعات شخصی آنان شود که به همین دلیل لازم است که حتما شهروندان با هوشیاری کامل نسبت به ثبت نام در این سایت‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: ممکن است افراد سودجو سایتی جعلی با آدرسی بسیار شبیه به نسخه اصلی را طراحی کرده و از طریق پیامک یا پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی آن را تبلیغ کنند. در این شرایط متقاضیان به سایت جعلی هدایت شده و در آنجا ممکن است از آنان بخواهند با پرداخت مبلغی اندک درخواست خود را ثبت کنند. یا حتی ممکن است از اطلاعات هویتی و شخصی این افراد سواستفاده شود.

کاظمی افزود:  همچنین ممکن است به روش‌هایی نظیر تماس تلفنی و … که عمدتا با افراد سالخورده انجام می‌شود، آنان را به پای عابربانک کشانده و حسابشان را خالی کنند. در همین راستا لازم است که تمامی شهروندان توجه داشته باشند که برای دریافت وام معیشتی حتما اخبار را از وزارت رفاه و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند و قبل از هرگونه اقدام اصل خبر را در سایت‌ وزارت رفاه یا رسانه‌های معتبر مطالعه کنند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ افزود:  جوانان نیز لازم است در هنگام ثبت نام بسته‌های معیشتی به بزرگترها و به خصوص افراد سالخورده و کسانی که مهارت کافی در استفاده از فضای مجازی را ندارند، کمک کنند تا خدای ناکرده مورد سواستفاده قرار نگیرند.

وی از شهروندان خواست به پیامک‌ها با سرشماره ناشناس و مواردی که با عناوین و تیترهای جلب توجه کننده از پرداخت وام و تسهیلات خبر داده، توجه نکنند چرا که به احتمال زیاد منجر به کلاهبرداری خواهد شد.

کاظمی با بیان اینکه پلیس فتا در این زمینه به طور شبانه روزی اقدام به رصد فضا کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: تا کنون مورد پیرامون کلاهبرداری یا سوءاستفاده در پوشش دریافت وام معیشتی در تهران نداشتیم، اما در موردهای مشابه قبلی مواردی وجود داشته که پلیس فتا با آنها برخورد کرده است.

 

 

ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی تا پایان هفته

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از ادامه فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته در استان خبر داد.

لطفی گفت: بر اساس الگوی نقشه‌های پیش یابی و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک (برخی ساعات غبارآلود) به تناوب تا چهارشنبه هفته جاری رگبار و رعد و برق (برخورد صاعقه) و در مناطق مستعد بارش تگرگ و تشکیل مه پیش بینی می‌شود.
وی افزود: با تقویت فعالیت سامان بارشی روز یکشنبه تا عصر سه شنبه (۲۴ تا ۲۶ فروردین) بارش‌ها تشدید و سبب وقوع رواناب، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها (به خصوص در نیمه شرقی استان) خواهد شد.
کارشناس هواشناسی استان گفت: از نظر دمایی هم  تا صبح چهارشنبه روند تغییرات دمایی کاهشی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*