در گردهمایی مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان مطرح شد: سهم ۵/۴ میلیارد تومانی استان برای توسعه وتجهیز مدارس

امروز خراسان جنوبی- سنایی فر / معاون فناوری، توسعه و تجهیز دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت: از مجموع اعتبارات تخصیص یافته به مدارس کشور سهم خراسان جنوبی از سال ۹۶ تا پایان سال آینده ۴٫۵ میلیارد تومان است که این اعتبار بطور کامل به مدارس خراسان جنوبی در سال۹۸ برای توسعه و تجهیز اختصاص می یابد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی نژاد روز گذشته در جمع مسئولان و مدیران مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش استان در سالن اجتماعات مدرسه نمونه دولتی آرمینه مصلی نژاد شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه توسعه و تجهیز هنرستان های کشور یکی از مهمترین دغدغه های امروز آموزش و پرورش است، گفت: ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ هنرستان در کشور برای تحقق برنامه ششم توسعه نیاز است که نمایندگان مجلس باید توجه ویژه ای به توسعه و تجهیز مدارس داشته باشند.
وی افزود: ۴۵ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۸ در این حوزه پیش بینی شده است که در حال پیگیری برای افزایش آن هستیم. بنا به گفته وی طبق بررسی های برنامه جامع آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش، ۲۵ هزار هنرآموز و استادکار نیاز است که جذب این تعداد نیروی انسانی بستگی به مجوز و میزان استخدامی دولت دارد. علی نژاد اشاره کرد: سه هزار نیروی خاص فنی و حرفه ای امسال جذب آموزش و پرورش شدند و طبق پیش بینی ها سال آینده این آمار روند افزایشی خواهد داشت. معاون فناوری، توسعه و تجهیز دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: خراسان جنوبی در جذب دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و توسعه فناوری جزو استان های پیشتاز کشور است. وی ادامه داد: در این ارتباط طبق برنامه ششم توسعه میانگین شاخص جذب دانش آموز ۳۶ درصد است که خراسان جنوبی با ۴۲ درصد بالاتر از شاخص کشوری قرار دارد.
علی نژاد خاطر نشان کرد: آینده نگری، کارآفرینی و اشتغال در آموزش های فنی و حرفه ای از اولویت های مهم است و ما به دنبال توسعه کیفی هنرآموزان و هنرجویان جوان هستیم. در ادامه این گردهمایی یکه خانی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: میانگین جذب دانش آموزان متوسطه کشور بین ۳۶ تا ۳۷ است که خراسان جنوبی به لحاظ کمی بالاتر از شاخص کشوری است. وی افزود: شاید از لحاظ کمی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشیم اما از نظر کیفی روند قانع کننده ای را در اختیار نداریم که تمام سعی مدیران باید به کیفی گرایی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش باشد. وی در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای دانش آموزان با استعدادی است،تصریح کرد: ۲مدال طلای المپیادهای کشوری را دانش آموزان استان در رشته های هنر و فرش کسب کردند که این استعدادها باید با غنای آموزشی افزایش یابد. وی افزود: بنا بر سند تحول در تمام ساعات ۶ گانه آموزشی و تربیتی می بایست رشد متوازی باشد و از تک بعدی خارج شویم. وی با اشاره به اینکه برای تغییر و تحول عمیق سه شرط لازم و ضروری است، افزود: باور قلبی به تغییر، همت جهادی و دانش فنی در مسیر تعالی مدیریت از مهمترین اولویت های آموزشی و تربیتی در سطح تمام مدارس است. به گفته وی نگاه مدیران با نگاه معلمان و دانش آموزان متفاوت است و معلم ها نقش بسزایی در آموزش و تربیت دانش آموزان دارند.
در این جلسه نماینده مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای و نماینده مدیران مدارس کارودانش ضمن ارائه گزارشی از حوزه های آموزشی مدارس استان به ارائه مشکلات و چالش های پیش روی آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش مدارس پرداختند و خواستار توجه و رسیدگی بیشتر در حوزه های آموزشی وبرگزاری دوره های ضمن خدمت ویژه معلمان فنی حرفه ای و کاردانش و همچنین توسعه و تجهیز این مدارس براساس سطح علمی و آموزشی روز شدند.
گفتنی است در گردهمایی مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش خراسان جنوبی با محوریت توانمندسازی نیروی انسانی و جلب مشارکت ویژه کارشناسان و مدیران هنرستان های استان، شرکت کنندگان با موضوعات شیوه کار با دفاتر امتحانات، سامانه سما، سامانه دانا و آمار در مدت یک روز دوره آموزشی با مسائل جدید آشنا می شوند.
لازم به ذکر است خراسان جنوبی دارای ۴۹ هنرستان فنی حرفه ای و ۷۴ هنرستان کارودانش است که به ترتیب در هر کدام پنج هزار و ۴۸۶ و ۶ هزارو ۵۲۲ هنرجو در ۴۹ رشته آموزشی تحصیل می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*