معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند عنوان کرد: ۲ میلیارد تومان برای توسعه فناوری دانشگاه بیرجند

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند اعلام کرد: بیش از دو میلیارد تومان در حوزه توسعه فناوری در دانشگاه بیرجند هزینه شده است. حمید رضا نجفی روز گذشته در نشست خبری تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع علمی و پژوهشی در دانشگاه بیرجند و پیگیری مسئولان دانشگاه علی رغم محدودیت بودجه امسال مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای دانشگاه در نظر گرفته شده که ۵ درصد این مبلغ تخصیص یافته است. وی با اشاره به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی در زمینه های علمی و پژوهشی بیان کرد: دانشگاه بدون حمایت سازمان پیشنهاد دهنده نمی تواند در حل مشکلات جامعه گام بر دارد و رفع مشکلات نیازمند تعامل سازنده دانشگاه و بخش صنعت و تجارت و دیگر نهادها می باشد. به گفتۀ وی در چند ماهه اخیر دانشگاه با سازمان های اجرایی رابطه خوبی برقرار کرده است و کلیه فعالیت های شرکت های دانش بنیان باید منجر به اشتغال شود هر شرکتی که بتواند یک نیروی کار را استخدام کند ۱۰ امتیاز می گیرد پس باید به سمتی برویم که علم در تولید ثروت باشد تا بتوانیم وابستگی به خارج را کاهش داده و به آنچه در اقتصاد مقاومتی مطرح است، برسیم.
تجلیل از ۱۶ پژوهشگر برتر در هفته پژوهش
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند با اشاره به شعار هفته پژوهش که «پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی است،» گفت: در این هفته ۹۸ سخنرانی، ۹ نشست علمی، ۴۵ کارگاه علمی، ۲ مسابقه علمی و ۸ سمینار دانشجویی در استان برگزار خواهد شد. نجفی افزود: جشنواره ملی پژوهش در ۲۵ آذر ماه همزمان با اولین روز از هفته پژوهش در سالن اجلاس تهران برگزار خواهد شد که همزمان با این برنامه در مراکز استان ها ستاد استانی در برگزاری برنامه های هفته پژوهش فعالیت می کنند. وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند به دنبال مهارت افزایی می باشد، عنوان کرد: همه ساله در قالب یک سند و دستورالعمل برنامه ها به دانشگاه ابلاغ می شود که امسال ابلاغیات در زمینه تاکید بر موضوعات فناوری ارزش آفرین، کارآفرینی و مهارت آفرینی است و در همین راستا علم مبتنی بر تولید ثروت در دستور کار دانشگاه ها قرار گرفته است. به گفتۀ وی ۲۴ آذر ماه اولین روز هفته پژوهش با عنوان پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه؛ دومین روز هفته به دلیل اهمیت رسانه در موضوعات دانشگاهی با عنوان پژوهش، فناوری و رسانه و سومین روز از هفته با عنوان پژوهش، فناوری و صنعت و چالش ملی نامگذاری شده و به دلیل اهمیت علوم انسانی و هنر چهارمین روز هفته با عنوان پژوهش، فناوری و امنیت و توسعه پایدار نام گذاری شده است. نجفی اضافه کرد: دو میزگرد با هدف شناخت چالش ها و رفع مشکلات استان با حضور متخصصین و شرکت ها و سازمان های مرتبط برگزار خواهد شد و در ۲۸ آذر ماه جلسه ای در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار می شود که از ۱۶ پژوهشگر برتر تقدیر خواهد شد.
راه اندازی سامانه ساطع
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برنامه های هفته پژوهش مختص طیف و قشر خاصی نیست، گفت: دانشگاه بیرجند با نهادهای اجرایی استان در حوزه های کشاورزی، اقتصاد مقاومتی، پرورش شتر مرغ و قارچ خانگی، کسب مهارت مطالعه و یادگیری و حقوق شهروندی رابطه دارد که مخاطبین عام می توانند از آن بهرمند شوند. نجفی از راه اندازی پرتال سازمان فنی و حرفه ای در سایت دانشگاه در راستای مهارت افزایی خبر داد و افزود: در این طرح افراد می توانند مدرک فنی و حرفه ای اخذ کنند که در جهت مهارت افزایی و اشتغال زایی موقعیت خوبی است. وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند به دنبال حضور فعال در بطن جامعه برای رفع مشکلات است، افزود: با انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با سازمان های مختلف از جمله محیط زیست سعی داریم تا مشکلات زیست محیطی استان همچون گرد و غبار و خشکسالی را به حداقل برسانیم. به گفتۀ وی سامانه ساطع با اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب یک صندوق توسط دولت با هدف حمایت از پژوهش در جهت رفع مشکلات مناطق مطابق با درخواست سازمان های مربوطه راه اندازی شده است و در همین راستا از از تمامی دستگاه های اجرایی استان درخواست داریم تا در این سامانه ثبت نام و مشکلات استان را ذکر کنند تا دانشگاه های استان بتوانند طرح های مربوط به استان خودمان را برداشته و با شرکت های سود دهنده قرارداد ببندند. نجفی ادامه داد: طرح برون دانشگاهی یک طرح تقاضا محور است و دانشگاه بیرجند با تاکید بر طرح برون دانشگاهی و همزمان با تقاضای سازمان های مربوطه به دنبال رفع نیاز جامعه می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*