نگرانی معاون قوه قضائیه از روند مهاجرت در استان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان روز گذشته با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جلسه با اشاره به اینکه خراسان جنوبی حدود ۵ درصد کل راه های کشور را دارد، گفت: جمعیت استان حدود یک درصد جمعیت کشور است و دو و نیم درصد اعتبارات کشور را داریم و لذا در بخش راه با عقب‌ماندگی‌های بیشتری نسبت به سایر استان‌ها روبرو هستیم.

۷درصد عقب تر از متوسط کشوری
در بحث احداث باندهای دوم
جعفری افزود: در بحث احداث باندهای دوم ۷درصد از متوسط کشوری عقب هستیم و برای رسیدن به متوسطه کشور باید ۵۱۲ کیلومتر باند دوم بسازیم.
به گفته وی ۴۲۴ کیلومتر از کریدر چابهار- مشهد در استان ما قرار دارد که ۱۷۷ کیلومتر آن آسفالت شده و شش پیمانکار در آن مشغول به کار هستند و از کریدور بندرعباس- مشهد نیز ۶۳۱ کیلومتر در استان ما واقع است که ۱۸۸ کیلومتر یعنی ۵۳ درصد آن آسفالت شده و ۵ پیمانکار در آن فعالیت دارند ضمن اینکه حدود ۸۰ درصد تلفات تصادفات استان مربوط به مسیر این دو کریدور شمال- جنوب است. وی اضافه کرد: از کریدور شرق به غرب نیز مسیر طبس به بیرجند ردیف اعتباری ثابتی ندارد. وی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته ۱۶۷ کیلومتر از باندهای دوم در دست اجرای استان آسفالت شده که تنها ۶۶ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۳۴ کیلومتر از ۱۰۱ کیلومتر باقیمانده در حال اجرای خط کشی و نصب علائم می باشد. ضمن اینکه ۶۷ کیلومتر از باندهای دوم استان آماده آسفالت است و با تکمیل ۱۶۷ کیلومتر باند دوم در دست اجرای استان، طول کل باندهای دوم استان به ۷۰۷ کیلومتر می‌رسد و نسبت به ابتدای سال ۹۳ که ۲۴۴ کیلومتر بود رشدی ۲۹۰درصدی خواهیم داشت و تحول چشمگیری را در این حوزه شاهد خواهیم بود. جعفری با اشاره به اینکه ۹۷ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته برخوردارند، تعداد روستاهای بالای جمعیت ۲۰ خانوار محروم از راه آسفالته را ۸۹ روستا ذکر کرد و گفت: راه ۵۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به طول ۲۶۵ کیلومتر در دست اجراست و راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار در شهرستان های بشرویه، سرایان و فردوس تکمیل شده است. وی تکمیل جاده بازارچه مرزی میل ۷۸- فراه افغانستان را از مهم‌ترین پروژه‌های مؤثر در توسعه استان دانست و افزود: طول این پروژه ۱۲۰ کیلومتر در خاک افغانستان است که ۶۴ کیلومتر آن تکمیل شده است و اعتبار ابلاغی آن در سال جاری ۹۰ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز آن برای تکمیل ۶۰۰ میلیارد ریال می باشد که با تکمیل این پروژه طول مسیر ترانزیت کالا به کشور افغانستان ۴۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. جعفری محور بیرجند- قاین را مهمترین پروژه راه استان ذکر کرد و گفت: طول این محور ۱۰۰ کیلومتر است و ۳ پیمانکار در این محور مشغول احداث باند دوم هستند و پیشرفت فیزیکی آن ۵۸درصد و مطالبات پیمانکاران ۳۶میلیارد تومان می باشد و به ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است.
مطالبات پیمانکاران راه و شهرسازی استان
۱۶۰ میلیارد تومان است
وی مجموع مطالبات پیمانکاران را از راه و شهرسازی استان در حال حاضر ۱۶۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: با این وجود اکثر پیمانکاران به کار خود ادامه می دهند. وی با بیان اینکه در بحث بازآفرینی شهری در استان اقدامات خوبی صورت گرفته اظهار کرد: مشکل اصلی در محلات هدف ما فقر ساکنین و بیکاری است و اقدامات در راستای توانمندسازی مردم انجام می شود.

احدااث ۱۷۶۲ واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد
و سکونتگاه های خراسان جنوبی
وی احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه ها در سطح کشور را از مهمترین مصوبات اخیر دولت در حوزه بازآفرینی شهری عنوان کرد و با بیان اینکه ۱۷۶۲ واحد مسکونی سهم استان خراسان جنوبی است، افزود: در این راستا ۳۲میلیارد تومان سوبسید تسهیلات برای ساخت مسکن و ۳۲ میلیارد تومان نیز اعتبار خدمات زیربنایی و پروژه‌های عمرانی به استان اختصاص یافته که جا دارد دوران مشارکت سوبسید تسهیلات احداث مسکن از ۲ سال به ۵ سال افزایش یابد.
کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز با بیان اینکه کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات حوزه راه و افزایش ۷۰ تا ۳۰۰ درصدی هزینه ها، کار را دشوار کرده، گفت: فعال شدن پایانه مرزی ماهیرود از سال ۸۷ وضعیت ترافیکی راه‌های استان را دگرگون کرده است.
بازگشت ۴۸واحد صنعتی راکد به چرخه تولید
مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی استان نیز با بیان اینکه ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد، گفت: به گفته جرجانی با اجرای طرح رونق سال گذشته ۴۸واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگشتند. جرجانی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد واحدهای صنعتی استان دچار بحران شده اند، گفت: ۵۳ درصد این واحدها با کسر نقدینگی روبه‌رو هستند و ۲۰ درصد بازار محصولاتشان را از دست داده‌اند و ۱۰ درصد با مشکلات ناشی از ضعف تکنولوژی روبه رو می باشند و ۷ درصد نیز مشکل تأمین مواد اولیه دارند.
بانک ها دنبال وثیقه های سهل البیع هستند
وی درخواست کرد بانک ها زمین های شهرک ها و نواحی صنعتی را به عنوان وثیقه از متقاضی قبول کنند و در ادامه کارشناسی بانک را در قیمت گذاری های متفاوت دارای اشکال دانست و از قیمت‌گذاری پایین کارشناسی دادگستری نیز گلایه کرد و با بیان اینکه بانک ها دنبال وثیقه های سهل البیع هستند خواستار تشکیل کمیته ای در ذیل کارگروه حمایت قضایی مشابه استان های دیگر شد.
از اقدامات جزیره‌ای پرهیز شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز گفت: حسب نظر مقام معظم رهبری، پیشگیری از وقوع جرم اصلی همگانی و فراقوه‌ای است و نتیجه حرکت مشارکتی در این حوزه سبب بهبود وضعیت زندگی شهروندان می‌شود و هدف اصلی شورای پیشگیری از وقوع جرایم استانی نیز به کارگیری تمام توانمندی های دستگاههای اجرایی استان و شهرستان ها برای تسریع در امور پیشگیری می باشد. محمدباقر الفت افزود: از اقدامات جزیره‌ای و بی‌نتیجه پرهیز شود و جلسات شورای پیشگیری نیز قوی‌تر، با نشاط تر، با برنامه تر و با انگیزه تر از گذشته به صورت ماهیانه برگزار شود و از بخش های خصوصی نیز برای شرکت در جلسات دعوت به عمل آید تا تمام توان اجتماع در این حوزه به کار گرفته شود. وی روند مهاجرت از خراسان جنوبی به سایر استان ها را بسیار نگران کننده دانست و گفت: باید در این خصوص حتما چاره اندیشی شود زیرا مهاجرت ها در استان‌های مرزی آسیب امنیتی به دنبال دارد و باید جلوی این مهاجرت بی رویه گرفته شود و قطعا پاسگاه ها به تنهایی نمی توانند امنیت مرزها را تأمین نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*